Welkom bij Bureau Wijsmuller - Geschiedenis:
Location: Home > A-D > Assistent1919 - 1931 > Geschiedenis:

Geschiedenis:

In1901 als stoomsleepboot "Assistent" in de vaart genomen bij A.D. Zur Muhlen te IJmuiden.
 
24 april 1901 vertrekt de stoomsleepboot "Assistent" vanuit de haven van Terschelling.

1902

Het Duitse vrachtschip "Offenbach"(1900 – 4.336 Brt.) strand op 16 januari 1902 ter hoogte van Noordwijk. De "Cyclop", "Simson", "Titan", "Hercules" en de "Assistent" worden ingezet bij de berging van de "Offenbach".

Op 22 januari 1902 vertrekt de "Assistent" vanuit IJmuiden naar Nieuwediep om daar meer pompen op te halen voor de berging van de "Offenbach"

Op 22 februari 1902 strand het inkomende passagiers/vrachtschip "Prins Hendrik"(1890 – 3.607 Brt.) bij een uitwijk manoeuvre op de Zuider strekdam in IJmuiden. De "Cyclop", "Simson", "Hercules" en de "Assistent" weten de "Prins Hendrik" nog dezelfde dag vlot te brengen.

Het Duitse vrachtschip "Flora"(geen gegevens) arriveert op 2 juli 1902 in IJmuiden met brand in de lading. De "Cyclop", "Simson" en de "Assistent" bestrijden de brand en op 3 juli 1902 is de brand aan boord van de "Flora" geblust.

Op 25 november 1902 vertrekken de "Cyclop", "Simson" en de "Assistent" vanuit IJmuiden naar een positie ter hoogte van Egmond op de melding dat daar een schip zou zijn gestrand. Dit blijkt later een vissersschip een z.g. Bomschuit te zijn waarop weer koers wordt gezet naar IJmuiden.

Het Engelse vrachtschip "Platea"(1897 – 3.169 Brt.) strand op 19 december 1902 op de Pieren van IJmuiden. De "Cyclop", "Simson" en de "Assistent" weten de "Cyclop" nog dezelfde dag vlot te brengen en in de buitenhaven aan de grond te zetten om zinken te voorkomen.

De Belgische Trawler "Ostende 150" strand op 24 december 1902 tussen Zandvoort en Noordwijk. Ondanks diverse pogingen van de "Cyclop" en de "Assistent" lukt het niet de "Ostende 150" te bergen en wordt deze gesloopt op het strand.

1903

Het Duitse schip "Köning"(geen gegevens) is op 27 februari 1903 bij aankomst in IJmuiden uit het roer gelopen en ter hoogte van de buitenhaven gestrand. Door de "Cyclop", "Simson", "Assistent", "Katwijk" en de "Noordzee" is de "Köning" nog dezelfde dag vlot gebracht.

Het vissersschip "VL.171 Stella Matutina" wordt op 10 maart 1903 door de "Assistent" en de vissloep "MD 28" IJmuiden binnen gesleept met een defect aan de stoomketel.

Het Engelse Gouvernement-schip "Landrail"(geen gegevens) strandde ten Noorden van Egmond op 2 november 1903. De "Cyclop", "Simson" en "Assistent" slaagden er in de "Cyclop" nog dezelfde dag vlot te brengen.

1904

De "Assistent" brengt op 12 januari 1904 het vissersschip "VL.199 Martha Maria",
die tijdens mist was gestrand ten Noorden van de pieren van IJmuiden, weer vlot en sleept de "VL.199 Martha Maria" IJmuiden binnen.

Op 18 januari 1904 breekt er brand uit in de Prins Hendrikstraat te IJmuiden. De "Assistent" wordt ingezet als pomp-boot om water te leveren voor het blussen.

Het Franse viermastschip "Atlantique"(1897 – 3.094 Brt.) dat werd gesleept door de Belgische sleepboot "Dir. Gerlings" strandde ter hoogte van Nieuwediep.
De "Cyclop", "Hercules", "Simson" en "Assistent" weten de "Atlantique" op 21 maart 1904 weer vlot te brengen waarna de "Dir. Gerlings" de sleepreis naar Hamburg – Duitsland kan vervolgen.

Op 3 september 1904 slepen de "Cyclop" en de "Assistent" het vrachtschip "Ymuiden"(1890 – 605 Brt.), dat haar schroef heeft verloren, IJmuiden binnen.

1905

Op 9 mei 1905 komt de "Assistent" in aanvaring met de stoomhopper "Amsterdam III". De "Amsterdam III" loopt hierdoor zware schade op en moet aan de grond worden gezet om zinken te voorkomen. De "Assistent" Loop zware schade op aan de boeg en moet in Amsterdam worden gerepareert.

Op 8 september 1905 vertrekt de "Assistent" vanuit Vlissingen naar IJmuiden met de Bark "Admiraal Tromp"(1892 – 416 Brt.) op sleeptouw. Op 9 september arriveert de "Assistent" met haar sleep in IJmuiden.

Met een defecte machine en zware slagzij is het Duitse vrachtschip "Bylgia"(1901 – 2.037 Brt.) door de "Cyclop", "Simson" en "Assistent" IJmuiden binnen gesleept op 30 oktober 1905. Bij aankomst in de buitenhaven kwam de "Bylgia" in aanvaring met de zandzuiger "Rotterdam" die als gevolg daarvan zware schade opliep.

Ter hoogte van Wijk aan Zee strandde op 3 december 1905 het Engelse stoomschip "Black Swan"(geen gegevens). De "Cyclop", "Assistent", "Simson" en de "Hercules" slagen er nog dezelfde dag in de "Black Swan" vlot te brengen.

Het Engelse vrachtschip "Glenaen"(1904 – 3.227 Brt.) die 4 december 1905 was gestrand bij paal 44 ter hoogte van Katwijk. Is door de "Cyclop", "Titan", "Hercules", "Simson" en de "Assistent" op 6 december 1905 weer vlot gebracht.

1906

Bij de strijd om als eerste het stoomschip "Claremont"(1905 – 1.767 Brt.) een sleepcontact aan te bieden, overvaart de "Assistent" een vlet bemand door 3 vletterlieden. De vlet wordt gekraakt tussen de "Assistent" en de "Claremont".
1 van de vletterlieden ziet kans om aan boord van de "Assistent" te klimmen, 1 vletterman wordt gered, zwaar gewond, door de bemanning van de "Assistent" en de 3e vletterman komt in de schroef van de "Assistent" terecht.
De kapitein van de "Assistent" wordt later veroordeeld tot gevangenis straf voor deze aanvaring.

Op 14 augustus 1906 strand in de vroege morgen "HM. Evertsen" benoorden van de Noorderpier van IJmuiden. De "Cyclop", "Hercules", "Simson" en de "Assistent" weten de "HM. Evertsen" nog dezelfde dag vlot te slepen.

Op 28 juli 1906 strand ter hoogte van Wijk aan Zee het Spaanse vrachtschip "Baracaldo"(1893 – 1.180 Brt.) onderweg vanuit Hernösand – Zweden naar Bilbao – Spanje. De "Cyclop", "Simson" en de "Assistent" brengen de "Baracaldo" nog dezelfde dag vlot.

1907

Op de bovenverdieping van cafe 'Internationaal' in IJmuiden, breekt op 31 mei 1907 brand uit. De "Assistent" wordt ingezet als pomp-boot om de brand te kunnen blussen.

Op 1 augustus 1907 komt de "Assistent" in aanvaring met de logger "KW.55". De mast van de "Assistent" breekt als gevolg van deze aanvaring, de "KW.55" loopt vrijwel geen schade op.

1908

Door de Engelse stoomtrawler "GY.223 Dahlia" wordt het vissersschip "VL. Maria Henriette", op 15 januari 1908, bij de uiterton van IJmuiden overgegeven aan de "Assistent" om deze IJmuiden binnen te slepen met machineschade.

De "Assistent" vist op 21 januari 1908, ter hoogte van Zandvoort, een boei op met het merk WHG. Vermoedelijk een boei uit het Weststelle gat.

22 januari 1908 wordt de veerboot "Amsterdam", op de route Hoek van Holland Harwich tijdens dichte mist aangevaren.
Later blijken er nog reddingssloepen van de "Amsterdam" vermist te worden op de Noordzee.
Op 24 januari 1908 vertrekt de "Assistent" met een dokter aan boord om deel te nemen aan de zoektocht naar de vermiste opvarenden.

1909

De "Goede verwachting" wordt door de "Assistent" vanuit Nieuwediep naar Vlaardingen versleept op 10 april 1909

Op 2 juni 1909 wordt op 13 mijl Oost-Zuid-Oost van Scheveningen de Bomschuit "KW 74" gesignaleerd, omdat deze met een gebroken mast voor anker ligt.
De "Cyclop" en de "Assistent" vertrekken vanuit IJmuiden naar de positie van de "KW 74". De schipper weigert elke assistentie en wil met behulp van een noodzeil een haven bereiken.

Tijdens assistentie van het Engelse vrachtschip "Lorle"(1896 – 2.686 Brt.) een tros in haar schroef. De tros moest door een duiker worden verwijderd.

Vanaf de Noordzee sleept de "Assistent" de "Andromeda"(1893 – 2.957 Brt.), op 6 augustus 1909, naar Rotterdam.

De "Assistent" vertrekt op 16 augustus 1909 vanuit IJmuiden naar zee. Om te zoeken naar de Bomschuit "KW.28 Zonder vlijt geen zegen" die met zware averij was gezien door een passerend schip. De "Assistent" heeft de "KW.28 Zonder vlijt geen zegen" echter niet meer gevonden.

Op 18 augustus 1909 wordt de "Assistent" aangevaren door de Bomschuit "KW.53 Vrouwe Jacoba". De "Assistent" liep weinig schade op de "KW.53 Vrouwe Jacoba" liep zware schade op aan de boeg.

De "Assistent" versleept een 'sloopschip' de "Ekonom"(geen gegevens) vanuit IJmuiden naar Rotterdam op 1 oktober 1909.

Op 24 november 1909 sleept de "Assistent" vanaf de Noordzee de stoomtrawler "Pluto", met machineschade Ijmuiden binnen.

Tijdens het assisteren van een stoomschip krijgt de "Cyclop", op 3 december 1909, een tros in de schroef. De "Assistent" maakt de "Cyclop" vast en sleept deze naar het binnen toeleidingskanaal.

Op 7 december 1909 brengt de "Assistent" de Bomschuit "SCH.98 Piet Knoester" met gescheurde zeilen en roerschade binnen in IJmuiden.

De Bomschuiten "SCH.135 Francisca" en de "SCH.172 Jacob" komen op 7 december 1909 met elkaar in aanvaring. De "SCH.135 Francisca" loopt zware schade op en wordt door de bemanning verlaten. De "Assistent" vertrekt vanuit IJmuiden naar de positie van de "SCH.135 Francisca" en weet deze uit eindlijk IJmuiden binnen te slepen.

1910

Tijdens een hevige brand op 16 januari 1910 in de Manufacturen en bedden zaak van Dhr. J. Keesje wordt de "Assistent" ingezet als pomp-blus boot.

Op 4 juli 1910 slaagt de bemanning van de "Assistent" er in de opvarenden van een zeilbootje, die aan het spelevaren buiten de pieren van IJmuiden. Te redden nadat hun zeilbootje omsloeg. Ook het zeilbootje wordt door de "Assistent" geborgen.

In de nacht van 22 september 1910 breekt er brand uit in de stuurhut van de "Assistent", die daardoor zwaar beschadigt wordt. De schade werd uiteindelijk getaxeerd op Fl. 400,00.

Tijdens het assisteren van een schip, op 13 oktober 1910, in de nieuwe sluis van IJmuiden komt de "Assistent" in aanvaring met een van de sluisdeuren waarbij de deur schade oploopt.

1911

Vanuit IJmuiden vertrekt op 21 februari 1911 het voor Suriname bestemde lichtschip "Suriname rivier". De "Assistent" zal de "Suriname rivier" assisteren tot aan de brul-boei. Kort na vertrek wordt besloten, om gezien de weers voorspellingen, weer terug te keren naar de haven. Waarop de "Assistent" de "Suriname rivier" weer terug de haven in sleept.

1912

1913

1914

De "Assistent" komt op 20 april 1914 tijdens het vastmaken van de logger "KW.52 Herman" om deze IJmuiden binnen te brengen, in aanvaring met de logger "KW.52 Herman", waarbij deze averij oploopt.

Op 26 augustus 1914 wordt de "Assistent" door de "Cyclop" IJmuiden binnengesleept. De machine van de "Assistent", was op de Noordzee, door schade niet meer te gebruiken.

1915

1916

Nadat er in IJmuiden het bericht binnen kwam dat de de logger "IJM.302 Hendrika" op 25 Noord-West ten Westen van IJmuiden voor anker zou liggen met een gebroken mast, vertrok de "Assistent" om assistentie te verlenen.
Nog dezelfde dag arriveerde de "Assistent" weer in IJmuiden met de "IJM.302 Hendrika" op sleeptouw.
 
1917

Op 30 april 1917 strandde de logger "V.L. 84 Venus" op de Haaksgronden, de "Assistent" is uitgevaren om assistentie aan te bieden.
Op 1 mei slaagde de "V.L. 84 Venus" er in om op eigenkracht vlot te komen, maar had wel assistentie nodig van de "Assistent" omdat als gevolg van de stranding haar roer is beschadigd. De "V.L. 84 Venus" wordt door de "Assistent" eerst naar IJmuiden gesleept en daarna naar Vlaardingen.

Het Duitse vrachtschip "Turin"(1911 – 1.756 Brt.) komt op 17 juni 1917 in een mijnenveld loopt op een mijn. De "Turin" loopt hierbij zware averij op. De "Cyclop", "Terschelling", "Assistent" en de "Neptunes" halen de "Turin" veilig uit het mijneveld en slepen de "Turin" naar IJmuiden. Wegen de te grote diepgang, als gevolg van de schade, wordt besloten de "Turin" door de "Cyclop" en de "Titan" naar de Nieuwe Waterweg te laten slepen waar het transport op 18 juni 1917 arriveert.

De "Assistent" versleept op 18 juni 1917 de lichter "Albatros" vanuit IJmuiden naar Hoek van Holland.

Op 19 juni 1917 arriveert de "Assistent" met de lichter "Albatros" op sleeptouw vanuit Rotterdam in IJmuiden.

De "Assistent" versleept op 29 juni 1917 de lichter "Albatros" vanuit IJmuiden naar Hoek van Holland.

Op 30 juni 1917 arriveert de "Assistent" met de lichter "Albatros" op sleeptouw vanuit Rotterdam in IJmuiden.

Het Duitse vrachtschip "Magdalena Blumenthal"(1890 – 1.549 Brt.) strand, tijdens slecht weer, op 16 juli 1917 ter hoogte van Zandvoort. De "Cyclop", "Titan" en de "Assistent" slagen er op 20 juli 1917 in de "Magdalena Blumenthal" vlot te brengen en in IJmuiden af te leveren.

Op 28 juli 1917 wordt het Nederlandse vrachtschip "Zeemeeuw"(1911 – 400 Brt.) wat door de Duitsers in beslag was genomen en onderweg was naar Duitsland. Door een Engelse onderzeeer geenterd en zou tot zinken worden gebracht. Bij de komst van een Nederlands Marine schip vertrok de Engelse onderzeeer en werd voorkomen dat de "Zeemeeuw" zonk. De "Assistent" heeft vervolgens de "Zeemeeuw" vastgemaakt en naar Nieuwediep gesleept, waar de "Zeemeeuw" weer in handen van haar eigenaar kwam. N.V. tot Exploitatie van de Dubbel-schroef Motorboot Zeemeeuw uit Rotterdam.

Het Duitse vrachtschip "Renata Leonhardt"(1893 – 1.381 Brt.) strandde op 23 augustus 1917 op de Noorderhaaks ter hoogte van Texel. Nog dezelfde dag slaagden de "Cyclop" en de "Assistent" er in om de "Renata Leonhardt" vlot te brengen. Waarna de "Renata Leonhardt" haar reis kon vervolgen echter op 6 mijl uit de kust van Texel werd de "Renata Leonhardt" getroffen door een torpedo en zonk in de territoriale wateren.

1918

De "Assistent" brengt op 7 mei 1918 de motorschoener "Overveen" de haven van Nieuwediep binnen. De "Overveen" had motor-schade en was korte tijd gestrand op de Razende Bol.

1919

In begin februari 1919 is de "Assistent" door Wijsmuller aangekocht van de geliquideerde firma A.D. ZurMuhlen.

Uit de Leeuwarder Courant van 11 juli 1919:

Harlingen, 11 Juli. De N.V. Bureau Wijsmuller, scheepvaart-, transport- en zeesleepvaartmaatschappij. heeft het plan, om binnen enige weken ook hier een bijkantoor te vestigen. Voorlopig wordt de sleepboot "Assistent" hier gestationeerd, terwijl zoo nodig nog een of twee booten naar hier gedirigeerd zulten worden.

Langs de gehele Friesche kust hebben zaakkundige personen zich bereid verklaard, om bij eventuele strandingen of ongelukken, daarvan aan de N.V. rapport te doen, terwijl aan den, directeur-generaal der posterijen en telegrafie het verzoek is gericht om het nachtelijk gebruik van telefoon- en telegraafdienst, ten einde in geval van, hulpverlening direct disponibel te kunnen zijn.

Maandag 19 juli 1919 neemt de "Assistent" ter hoogte van Haaks vuurschip de logger "Vl 132" op sleeptouw. De "Vl 132" wordt door de "Assistent" naar Vlaardingen gesleept wegens een gebroken mast. De "Assistent" is op donderdagavond 22 juli 1919 weer terug in Nieuwediep.

Vier schepen, met graan, cement en kolen geladen, gesleept door de "Assistent", zijn op 20 december 1919 bij Makkum, door hoge zeeën belopen. De tjalken Maria en Antilope zaten al spoedig onder water. Met veel moeite redde de "Assistent" de bemanning van de Maria, maar ze kreeg daarbij zoveel water binnen boord, dat het bijna tot de vuren reikte. Dadelijk stuurde de "Assistent" met de 3 geredden naar Harlingen, waarna de reddingboot aldaar, gesleept door de sleepboot Pernis, naar de in gevaar verkerende schepen vertrok. Het gelukte den redders nog 10 mensen van de klippers Voorwaarts en Nederland behouden binnen te krijgen. Van de tjalk Antilope was alleen de knecht nog in leven; hij had zich met de vlaggenlijn aan den mast vastgebonden. Ook hij werd gered. De schipper Jan Jonker, diens vrouw en dochter waren reeds verdronken. De twee klippers liggen voor anker doch de bemanningen durfden niet langer aan boord te blijven.

Op 21 december 1919 brengt de "Assistent" de motorschoener "Johanna"(1918 – 338 Brt.) vlot van de Vliehorst, waar deze was gestrand.

De "Assistent" brengt de ponton "Johann" die was gestrand nabij Nieuwediep weer vlot en sleept deze binnen in Nieuwediep. Verder geen datum of andere gegevens.

1920

Zondag 4 januari 1920 strand het Zweedse 3 mast-motor-schoener "Magnhild"(1898 – 1.141 Brt.) op de Zuidwal bij Nieuwediep.
De "Magnhild", die met een lading hout onderweg was van Härnösand Municipality, Zweden, naar Gravelines, Frankrijk, was te Nieuwediep binnen gekomen als bijlegger. Tijdens het ankeren verdaagde de "Magnhild" op de Zuidwal.
De kapitein verzocht om assistentie waarop de "Assistent" naar de strandingsplaats vertrok. De "Assistent" slaagde er echter niet in de "Magnhild" vlot te brengen waarop de "Drente" ook uitvoer naar de "Magnhild".
Met vereende krachten lukte het de "Magnhild" vlot te brengen waarna de "Assistent" de "Magnhild" de haven binnen bracht.

Zondag 18 januari 1920 versleept de "Assistent" het Nederlandse stoomschip "Stad Utrecht"(1919 – 981 Brt.) vanuit Nieuwediep samen met de "Achilles" naar Rotterdam .

De op Terschelling gestrande schoener "De Ruyter" is woensdag 5 februari 1920 Den Helder binnengesleept en daarna door de "Assistent" via het Noord-Hollands kanaal naar Amsterdam gesleept.

De "Hector" en de "Assistent" hebben op 27 maart 1920 de Duitse lichter "Jade", die was gestrand op Terschelling, vlot gebracht en Harlingen binnengesleept.

10 april 1920 arriveert de "Assistent" met de rijnaak "Keulen" op sleeptouw in de haven van Vlieland.

10 April 1920 brengt de "Assistent" de Duitse rijnaak "Marknimph" binnen in de haven van Vlieland.

Op 21 mei 1920 vertrekt de "Assistent" vanuit de haven van Vlieland met de rijnaak "St. Nicolaas" op sleeptouw.

Vrijdagavond 28 mei 1920 is het Belgische "Nipo Near" gestrand bij paal 19 te Den Helder. De "Drente" en de "Assistent" brachten het schip 's nachts om l uur weer vlot. De "Nipo Near" was geladen met 3000 ton steenkool onderweg van Baltimore naar Malmö.

30 Mei 1920 verdaagde een Zweedse driemaster/motorschoener "Magnhild" op de Zuidwal bij Den Helder. Het schip was met een lading hout onderweg van Hernosand naar Gravlines (Frankrijk) en was binnengekomen als bijlegger. Bij het ankeren verdaagde het op de Zuidwal. De "Assistent" bood haar hulp aan en probeerde de Zweed los te trekken. Toen dit niet lukte kwam ook de "Drente" assistentie verlenen, met opkomend tij kwam de Zweed los en werd Den Helder binnengebracht.

Het rijnschip "Goede Gunst", geladen met steenslag onderweg van Gent naar Harlingen raakte dwars van het dorpje Garst, Friesland, aan de grond.
De "Assistent" vertrok vanuit de haven van Harlingen, met een lichter, naar de strandings plaats van de "Goede Gunst". Nadat een deel van de lading was overgenomen door de lichter kwam de "Goede Gunst" vlot met behulp van twee sleepboten.

Vrijdagavond 28 mei 1920 is de Belgische "Nipponier"(1917 – 2.045 Brt.) gestrand bij paal 19 te Den Helder. De "Drente" en de "Assistent" brachten het schip 's nachts om l.00 uur weer vlot. De "Nipponier" was geladen met 3000 ton steenkool en onderweg van Baltimore, Verenigde Staten, naar Malmö, Zweden.

De "Assistent" vertrekt op 11 juni 1920 vanuit de haven van Vlieland met de rijnaak "Keulen" op sleeptouw.

Op 11 juni 1920 vertrekt de "Assistent" vanuit de haven van Vlieland met de rijnaak "Wilhelm Elise" op sleeptouw.

Donderdagmorgen 9 september 1920 strandde het met ijzer geladen Amerikaanse vrachtschip "Lake Frugality"(1919 – 2.609 Brt.), dat van New York op weg was naar Danzig, in het Westgat bij Den Helder. De "Assistent", "Cyclop" en "Titan" vertrokken voor assistentie, maar slaagden er niet in het schip vlot te brengen. Men besloot een deel van de lading te lossen, waarna een tweede poging werd gedaan die met succes bekroond werd. Het schip werd Den Helder binnengebracht om de lading weer in te nemen.

Door de "Assistent" wordt op dezelfde dag (9 september 1920) nog op zee een zwemvest aangetroffen gemerkt "Maassluis 17".

Woensdag 26 oktober 1920 voer de "Assistent" uit naar de Eierlandse gronden om een aldaar gestrande schoener vlot te brengen.

Het Franse vrachtschip "Claudine Magnin"(1921 – 2311 Brt.) liep vrijdagmorgen 2 oktober 1921, tijdens zware mist, ter hoogte van strandpaal 31 onder Bergen aan Zee op het strand.
De "Cyclop" en de "Assistent" zijn vanuit Nieuwediep uitgevaren om assistentie te verlenen, de kapitein weigerde echter alle hulp. (Helaas de afloop is mij niet bekend).

Op de Zuiderhaaksgronden is op l december 1921 het Noorse S.S. "Huftero" gestrand. De "Jacob van Heemskerck", de "Zeeland", de "Cyclop" en de "Assistent" hebben vastgemaakt om te trachten het schip vlot te brengen. De "Friesland" van IJmuiden en de "Gelderland" vanuit Rotterdam zijn mede ter assistentie aangekomen. Later op de dag heeft de "Assistent" de lichter "Albatros" uit Den Helder gehaald om lading van het S.S. "Huftero", dat nog niet vlot is gekomen, over te nemen. 3 December lukte het om de "Huftero" vlot te brengen en af te slepen naar IJmuiden. Het bergingsloon bedroeg 250.000,-- gulden.

1922

Op 7 januari 1922 wordt het Duitse stoomschip "Berta", geladen met hout en dat met machineschade voor anker lag bij de Zuiderhaaks, door de "Assistent" binnengebracht. Het bergingsloon bedroeg 2.500,-- gulden.

20 Januari 1922 liep de "Record Reign" op de dijk bij Den Helder. De "Assistent" is ter plaatse geweest, maar kon niets voor de "Record Seign" doen.

Zaterdag l april 1922 strandde het Duitse S.S. "Ostermoor I", met een lading ruwe cilinderolie op weg van Hamburg naar Emmerik, op de Eierlandsche gronden. Dadelijk na de stranding zijn de "Assistent" en de "Limburg" uitgevaren en vanuit IJmuiden is de "Simson" vertrokken naar de plaats van stranding. Ook van rederij Doeksen kwamen vier sleepboten ter Assistentie. Het lukt in de middag van 2 april 1922 om het schip vlot te brengen, het schip had averij opgelopen aan het roer. Het bergingsloon voor deze berging bedroeg 20.000,-- gulden.

1923

Op 3 december 1923 strandde het Noorse vrachtschip "Ulven"(1901 – 626 Brt.) in de Eierlandsche gronden. De "Ulven" was geladen met zout onderweg van Sebutal, Portugal, naar Stockholm, Zweden.
In de vroege ochtend van 4 december 1923 is de "Ulven" vlot gesleept door de "Drente", "assistent" en de "Cyclop" van Bureau Wijsmuller en de "Texel" en "Volharding" van Doeksen. De "Ulven" is voor herstelwerkzaamheden de haven van Nieuwediep binnen gesleept.

1924

24 April 1924 werd door de "Assistent" en de "Limburg" de "Hafru" vlotgebracht, welke was gestrand op de Keizersbult van de Noorderhaaks. Het bergingsloon voor deze berging bedroeg 5.000,-- gulden.

Op 6 juni 1924 lukt het, na veel voorbereidend werk, om het op 19 december 1921 gestrande Stoomschip "Alesia"(geen gegevens) vlot te brengen. De sleepboten "Nestor","Drente", "Cyclop" en "Assistent" van Wijsmuller en de sleepboten "Texel" en "Volharding" van Dros en Doeksen waren hierbij ingezet.

Op 17 december 1924 strandde in de Zuiderhaaksgronden het Engelse vrachtschip "Promus"(1918 – 4.816 Brt.). De "Drente" en de "Assistent" vertrokken direct naar de strandingsplaats en wisten vast te maken. Een eerste poging slaagde niet. Donderdag 18 december 1924 hadden de "Drente", de "Nestor", de "Cyclop", de "Assistent", de "Jacob van Heemskerk", de "Brabant" en de "Limburg" verbinding met het schip, ook deze poging mislukte. Op 23 december 1924 lukte het om de "Promus" vlot te brengen. Vlak bij Den Helder liep de "Promus" weer aan de grond, maar op 25 december 1924 lukte het om de "Promus" de haven van Den Helder binnen te slepen. Het bergingsloon voor de "Promus" bedroeg 144.000,-- gulden.

1925

Ter hoogte van strandpaal 31 net onder Bergen aan Zee is op zaterdag morgen 3 oktober 1925, tijdens dichte mist, het Franse vrachtschip "Claudius Magnin"(1921 – 2.311 Brt.) op het strand gelopen.
De "Cyclop" en de "Assistent" zijn vanuit Nieuwediep uitgevaren om eventueel assistentie te verlenen.
De kapitein van de "Claudius Magnin" weigert echter alle aangeboden hulp en wil niemand aan boord laten komen.
Uiteindelijk is de "Claudius Magnin" geheel op eigen kracht weer vlot gekomen.

Op 20 oktober 1925 maakte de "Assistent" het motorschip "Excelsior"(geen gegevens) vast, dat met een defecte motor aan lager wal lag bij de zandbank Onrust. De "Assistent" sleepte de "Excelsior" te Den Helder binnen.

Maandag 26 oktober 1925 sleept de "Assistent" de Duitse motorschoener "Alida"(geen gegevens) binnen te Den Helder. De "Alida" had een defecte motor en gescheurde zeilen.

Op 27 december 1925 meldde de kustwacht van De Koog dat tussen paal 21 en 22 de IJmuidense trawler "IJM. 327 Victoria" gestrand was. De "Drente" en de "Assistent" voeren hierop vanuit Den Helder naar de strandingsplaats. Het gelukte de sleepboten uiteindelijk om de "IJM. 327 Victoria" vlot te trekken. De trawler was geladen met vis en had getracht binnendoor te varen, waardoor hij op een zandrug was vastgelopen.

1926

Bij Kamperduin strandde op 12 februari 1926 de trawler "IJM. 154 Protimus".
De "Assistent" en de "Drente" zijn vanuit Nieuwediep naar de strandingsplaats vertrokken.

De loggers "VL. 155" en de "KW. 47" stranden op 21 maart 1926 een kilometer ten Zuiden van Petten. De "Assistent" is vanuit Nieuwediep ter assistentie vertrokken. Maar beide loggers slaagden erin om op eigen kracht vlot te komen.
 
Op 30 september 1926 werd het omgebouwde pantserschip "Noord Brabant" naar Vlissingen gesleept door de "Drente" en de "Assistent".

Zondag 12 december 1926 strandde de stoom trawler  "IJM. 154 Protinus" nabij Kamperduin. De "Assistent" en de "Drente" hebben vanuit Nieuwe Diep assistentie verleend.

1927

De "Assistent" vaart op 19 januari 1927 uit om een poging te ondernemen om de op de Razende Bol gestrande vissers scheepjes "TX. 15" en "TX. 93" vlot te slepen. De pogingen mislukken omdat de scheepjes teveel water maakten.
 
17 februari 1927 strandde ten Zuiden van Den Helder, nabij paal 4, een stoomtreiler. De "Assistent" vertrok vanuit Den Helder naar de plaats van stranding.

1927 Bij het kadaster Afd. Scheepsbewijzen opnieuw geregistreerd volgens het Z. brandmerk als stoomsleepboot ""Assistent"", op dat moment eigendom van N.V. Bureau Wijsmuller te Rotterdam.

27 Augustus 1927 strandde het Duitse vrachtschip "Strauss"(1900 – 986 Brt.) 's morgens om 10.00 uur in het Molengat. De "Strauss" was op weg vanuit Rotterdam naar Nakskov – Denemarken met een lading spoorweg materiaal. Het door de schroefastunnel zakken van dit materiaal was de oorzaak van de stranding. De "Assistent" en de "Drente" maakten vast en wisten de "Stauss" 's middags om ongeveer 17.00 uur vlot te slepen. Het is niet bekend waar het schip gerepareerd is.

1928

De "Assistent" weet de "VL. 201", die op 27 maart 1928 aan de grond was gelopen bij het fort Harssens te Nieuwediep, nog diezelfde dag vlot te brengen.
 
De trawler "IJM. 86" is op 25 februari 1929 gestrand op de Razende Bol, tegen de avond wisten de "Assistent" en de "Drente" hem vlot te brengen. De "IJM 86" is daarna haar reis vervolgd.

De "Assistent" vertrok op 2 december 1929 vanuit Den Helder met het bergingsvaartuig "Dolfijn" op sleeptouw naar de strandingsplaats van een bij Egmond gestrande treiler voor het uitbrengen van ankers.
Doordat het weer verslechterde, windkracht 6 uit het Noord-Westen keerde de "Assistent" met de "Dolfijn" weer terug naar de haven van Den Helder.

Het door de "Groningen" en "Vlaanderen" op 12 december geborgen Letlandse vrachtschip "Sports"(1909 – 3.126 Brt.) wordt door de "Assistent", "Groningen" en "Limburg" op 13 december 1929 de haven van Nieuwediep binnen gesleept.

Op 15 augustus 1930 bracht de "Assistent" het jacht "Bellatrix" binnen te Den Helder. Het jacht werd onbemand en vol water aangetroffen in het Bollendiep. De bemanning van vier personen, bleek later, was gered door het Zweedse vrachtschip "Hemland" en naar Engeland gebracht.

1931 is de "Assistent" verkocht aan de Gebr. P. B. en H. van der Munnink te Dordrecht.

1936 is de "Assistent" herdoopt "Neptunes"

1937 is de "Neptunes" verkocht aan Hr. B. van Dongen te 's-Hertogenbosch en herdoopt "Germa 2".

1948 is de "Germa 2" verkocht aan scheepvaartmaatschappij Gema te Dordrecht en herdoopt "Themi".

1959 is de "Themi" verkocht aan Derksen te Rotterdam.

1960 is de "Themi" Verkocht aan scheepvaartmaatschappij Themi te Rotterdam.

1961 is de "Themi" herdoopt in "Nassaukade"

1962 wordt er in de "Themi" een Industrie motor 4VD6A geïnstalleerd als vervanging voor een Deutz direct omkeerbare motor, niet bekend wanneer deze geplaatst is. De geïnstalleerde Industrie is nieuw geleverd op 01-03-1944 aan F. Feenstra te St. Philipsland, voor het schip "Corrij", hierin ca 18 jaar in bedrijf.

1963 kreeg "Nassaukade" weer de naam "Themi".

1963 is de "Themi" verkocht aan Hr. L. J. v.d. Geer te Rotterdam, en kreeg weer de naam  "Nassaukade".

1963 kreeg de "Nassaukade" de naam "Duo". Teboekgesteld: 6057 B Ams 1963.

1976 werd de "Duo" verkocht aan Fa. Eerland en Zn. Sleepdienst en transportbedrijf te Lekkerkerk, en kreeg de naam "Lekstroom 1", meteen na de aankoop is de Industrie motor geheel gereviseerd.

1982 werd de "Lekstroom 1" ingebracht in Lekstroom transport B.V. te Lekkerkerk, onder de zelfde naam.

1996 is de "Lekstroom 1" uit de beroepsvaart genomen naar de recreatievaart en herdoopt "Interlude". Huidige eigenaar / schipper, Hr. T.M. de Jong, Gorinchem.