Location: Home > A_D > Cycloop 1953 - 1963 > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="font-family: Tahoma;">6 September 1952 werd de opdracht voor de bouw van de motorsleepboot "Cycloop" door Bureau Wijsmuller geplaatst bij de werf J. Fikkers in Foxhol.

De "Cycloop" was de eerste sleepboot van N.V. Bureau Wijsmuller die na 1945 in haar opdracht werd gebouwd.

19 november 1952 werd de kiel voor de "Cycloop" gelegd bij de scheepswerf Th. J. Fikkers te Foxhol, onder toeziend oog, van onder andere de heren G. van de Vuurst – directeur – en Frits Jonkman – hoofd technische dienst – van N.V. Bureau Wijsmuller.

Bij de scheepswerf Th. J. Fikkers te Foxhol werd met goed gevolg op 2 juni 1953 te water gelaten de motorzeesleepboot Cycloop, die werd gebouwd voor rekening van de N.V. Bureau Wijsmuller Zeesleepvaart Maatschappij uit IJmuiden.

Mevrouw van der Vuurst - Tiemeijer verrichte de doopplechtigheid.
 
De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 31.90, tussen de loodlijnen 29.60, breedte tussen de spanten 8.20 m. De diepgang is gemiddeld 3.30 m. De voortstuwing geschiedt door 2 motoren, tezamen 1200 P.K. De bouw geschiede onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

Na de te waterlating werd de "Cycloop" verhaald naar de Fa. Gorter te Hoogezand waar de Bolnes motoren de vloeistofkoppeling en de vertragingskast zullen worden ingebouwd.

Op 25 augustus 1953 werd de "Cycloop" verhaald naar Foxhol waar op de helling van de werf Sanders het roer zal worden geplaatst.

De "Cycloop" maakte haar officiële proefvaart op 1 september 1953.

De accommodatie aan boord van de "Cycloop" zag er als volgt uit:

Brugdek:

Stuurhuis – kaartenkamer – hut kapitein.

Hoofddek:

Aan stuurboord vanaf de bak - mess room officieren – wc – wasplaats bemanning.

Aan bakboord vanaf de bak - hut stuurman – wasplaats officieren – kombuis.

Tussendek:

Aan stuurboord vanaf de bak - hut 2 matrozen – hut kok en jongen – 2e machinist.

Aan bakboord vanaf de bak – hut 2 matrozen – mess room bemanning – hut 1e machinist.

Onderdek:

Aan stuurboord vanaf de bak – proviand ruimte (zowel aan stuurboord als aan bakboord) – reserve hut 2 personen.

Aan bakboord vanaf proviand-ruimte – runners verblijf 4 personen.

Op 3 september 1953 arriveerde de "Cycloop" voor de eerste maal in haar bestaan in IJmuiden

De "Cycloop" vertrok op 9 september 1953 vanuit IJmuiden naar Amsterdam om te bunkeren en keerde daarna weer terug in de haven van IJmuiden.

Op 12 september 1953 vertrok de "Cycloop" voor haar eerste sleepreis vanuit de haven van IJmuiden naar zee. De "Cycloop" zal de Franse sleepboot "Abeille 26"(1952) gaan assisteren met het verslepen van de Franse tanker "Salome"(1941 – 13.140 Brt.) die naar Amsterdam moet worden versleept voor reparaties.

Op 25 september 1953 arriveerde de "Cycloop" vanuit IJmuiden in de haven van Vlaardingen.

29 september 1953 melde de "KW. 159 Java" dat het op de Noordzee motorproblemen had en verzocht om sleepboot assistentie. De "Cycloop" vertrok vanuit IJmuiden naar de positie van de "KW. 159 Java" en sleepte haar naar IJmuiden.

Op 3 oktober 1953 leverde de "Cycloop" het Duitse stoomschip "Libau"(1882 - 584 Brt.), vanuit de haven van IJmuiden, af bij een scheepssloperij in Nieuw Lekkerkerk.

De "Cycloop" vertrok op 29 oktober 1953 vanuit Amsterdam met 2 kraanpontons met bestemming de haven van Bhavnagar – India.

Het is de bedoeling dat de "Cycloop" de kraanpontons zal verslepen naar Gibraltar, daar zal de "Noord Holland" ze over nemen en de kraanpontons verder naar hun bestemming slepen.

11 november 1953 arriveerde de "Cycloop" met 2 kraanpontons op sleeptouw in de haven van Gibraltar en gaf de kraanpontons over aan de "Noord Holland" voor de verdere reis naar India.

Na het overgeven van de 2 kraanpontons aan de "Noord Holland" zette de "Cycloop" op 13 november 1953 vanuit de haven van Gibraltar koers naar Rotterdam.

19 november 1953 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Vlaardingen.

Vanuit de haven van Vlaardingen vertrok de "Cycloop" op 20 November 1953 met de veerpont/landingsvaartuig "Albert Humphries"(1953 – 278 Brt.) op sleeptouw met bestemming de haven van Lagos - Nigeria.

De tweede helft van december 1953 was de "Cycloop", nadat ze haar sleep had afgeleverd in de haven van Lagos – Nigeria, onderweg naar de haven van Bordeaux – Frankrijk.

Op 30 december 1953 bevond de "Cycloop" zich op 30 mijl Zuid Zuid West van Kaap St. Vincent.

1954

Op 4 januari 1954 arriveerde de "Cycloop" op de rivier de Gironde - Frankrijk onderweg naar de haven van Bordeaux – Frankrijk.

Vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk vertrok de "Cycloop", met twee landingsvaartuigen op sleeptouw, naar de haven van Antwerpen – België.

Op 23 januari 1954 arriveerde de "Cycloop", met twee landingsvaartuigen op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit de haven van Antwerpen zette de "Cycloop" koers naar de haven van Vlissingen.

25 januari 1954 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Vlissingen naar Bordeaux – Frankrijk.

De "Cycloop" arriveerde op 29 januari 1954 in de haven van Bordeaux - Frankrijk.

De "Cycloop" vertrok op 1 februari 1954 vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk, met een landingsvaartuig op sleeptouw, naar Vlissingen.

Op 9 februari 1954 arriveerde de "Cycloop" vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk op de rede van Vlissingen, met een landingsvaartuig op sleeptouw.

Vanuit de haven van Vlissingen vertrok de "Cycloop" op 10 februari 1954 naar de haven van Rotterdam.

Vanuit de haven van Rotterdam vertrok de "Cycloop" naar de haven van IJmuiden.

23 februari 1954 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden, met baggermateriaal op sleeptouw, naar de haven van Limerick - Ierland.

13 maart 1954 arriveerde de "Cycloop" vanuit de haven van Limerick – Ierland in de haven van Vlaardingen.

Vanuit de haven van Vlaardingen vertrok de "Cycloop" op 13 maart 1954 naar de haven van IJmuiden.

14 maart 1954 vertrok de "Cycloop", met de sleepboot "Flevo" en een bak op sleeptouw van de Fa. Blankenvoort, vanuit de haven van IJmuiden naar de haven van Limerick – Ierland.

19 maart 1954 arriveerde de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden in de haven van Limerick – Ierland.

Vanuit de haven van Limerick - Ierland zette de "Cycloop" op 20 maart 1954 weer koers naar de haven van Maassluis.

Op 25 maart 1954 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Maassluis.

Op 26 maart 1954 arriveerde de "Cycloop" vanuit de haven van Maassluis bij de werf ADM in de haven van Amsterdam.

5 mei 1954 vertrok de "Cycloop" vanaf de werf van ADM in de haven van Amsterdam naar IJmuiden.

14 mei 1954 arriveerde de "Cycloop", vanuit de haven van IJmuiden in de haven van Maassluis.

Op 14 mei 1954 vertrok de "Cycloop", met de walvisjager "AM 5 Johanne W. Vinke"(1929 - 308 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Maassluis naar de haven van Amsterdam.

29 mei 1954 strandde de kuster "Rigel of Richel"(geen gegevens) op de Razende Bol ter hoogte van Den Helder, de "Cycloop" zette vanuit IJmuiden koers naar de positie van de "Rigel of Richel". De "Rigel of Richel" kwam echter weer op eigen kracht vlot.

2 juli 1954 arriveerde de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden in de haven van Maassluis.

De Groninger kuster "Hoc Vinces"(1943 – 352 Brt.) kwam op 18 juli 1954 tijdens slecht weer, windkracht 5/7 uit het West Noord Westen, dwars van Zandvoort in de problemen door motorschade. De "Cycloop" wist de "Hoc Vinces" vast te maken en naar IJmuiden te slepen.

Het Zweedse vrachtschip "Herno"(1897 – 1.862 Brt.), geladen met hout, kreeg op 29 juli 1954 op de Noordzee te kampen met machineschade en verlangde assistentie van een sleepboot. Die dag stond er een windkracht 5/6 uit het Westen. De "Cycloop" en de "Noord Holland" vertrokken vanuit IJmuiden naar de Zweed en maakten deze vast. De bestemming van de "Herno" was Zaandam.

Op 24 augustus 1954 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar de plaats waar het vliegtuig "Bontekoe" van de KLM was neergestort t.h.v. Bergen aan Zee. Ook de "Noord Holland" en de "Hector" worden ingezet bij het zoeken naar overlevenden.

Op 1 september 1954 bracht de "Cycloop" wrakstukken van de Bontekoe binnen in de haven van IJmuiden. Waaronder een deel van het landingsgestel, delen van de cockpit, kledingstukken en stoffelijke resten.

Tijdens de zoektocht, door duikers van de marine vanaf de "Cycloop", naar het wrak van de Bontekoe werd ook het wrak gevonden van de sinds 2 februari 1953 vermiste "IJM. 60 Catharina Duyvis" van de V.E.M.. Het wrak werd 10 mijl uit kust, dwars van Egmond gevonden.

Het Canadese Stoomschip "Cargill"(1943 – 7.154 Brt.) verkeerde op 6 oktober 1954 voor de kust van IJmuiden in nood, het schip had machineschade opgelopen, en was voor anker gegaan. Op dat moment stond er een windkracht 6/9 uit het West Noord Westen. In de nacht braken de ankerkettingen en drifte de "Cargill" naar de kust. De "Cycloop" en de "Neeltje Jacoba" voeren uit naar de positie van de "Cargill". Later in de nacht slaagde de bemanning van de "Cargill" er in om opnieuw een anker uit te brengen en verzocht men de "Cycloop" stand-by te blijven. De "Cargill" slaagde er uiteindelijk in om de machineschade te verhelpen en wist op eigen kracht de haven te bereiken.

Op 16 oktober 1954 werd de "KW. 127 Borneo" door de "Cycloop" IJmuiden binnen gesleept, nadat de "KW 127 Borneo" op 25 mijl West Noord West van IJmuiden problemen kreeg met water in het ruim. Er stond een krachtige Zuid Wester wind en er was een zware golfslag. Eerst leek het er op dat de "KW. 127 Borneo" op eigen kracht naar binnen zou komen maar uiteindelijk was er toch hulp van de "Cycloop" nodig.

Op 20 november 1954 kreeg het Vracht/passagiers schip "Boskoop"(1927 – 5.538 Brt.) kort na vertrek vanuit IJmuiden problemen met het roer. De "Cycloop" en de "Stentor" hebben de "Boskoop" vastgemaakt en naar IJmuiden gesleept voor herstel.

Op 4 december 1954 melde het Stoomschip "Falcon"(1943 – 7.132 Brt.) dat het in een zware storm windkracht 11 op 70 mijl buiten IJmuiden in moeilijkheden verkeerde, door een lek in machinekamer. De "Falcon" was geladen met kolen onderweg vanuit Danzig – Polen naar Buenos Aires - Brazilië. De "Noord Holland" en de "Cycloop" voeren hierop uit en troffen het schip aan met slagzij over bakboord.
 
Zware zeeën sloegen over het dek en de bemanning had het schip reeds verlaten. De "Noord Holland" en de "Cycloop" wisten mensen over te krijgen en de "Falcon" vast te maken. De opstappers van de sleepboten zagen ook kans om het lek in de machinekamer te dichten. Na een zware tocht bereikte men veilig IJmuiden en werd de "Falcon" in de bergingshaven aan de grond gezet.

Op 11 december 1954 was de "Falcon" weer zover droog gepompt dat ze naar Amsterdam kon worden versleept voor opname in een droogdok.

14 december 1954 vroeg het Panamese Stoomschip "Katingo"(1944 – 7.253 Brt.) om sleepboot hulp, waarop de "Cycloop" vanuit IJmuiden vertrok naar de positie van de "Katingo". Helaas de "Katingo" strandde bij Bergen aan Zee voordat de "Cycloop" haar kon vastmaken. De berging van de "Katingo" werd later wel aan Wijsmuller gegund.

1955

Het Zweedse vrachtschip "Boreland"(1938 – 2.623 Brt.) werd op 14 januari 1955, tijdens een West Noord Wester storm windkracht 8, op 40 mijl West van Texel, met machineschade vastgemaakt door de "Cycloop".

Op 14 januari 1955 maakte de "Cycloop" de trawler "Haarlem" op 1,5 mijl buiten de pieren van IJmuiden, met machineschade, vast en sleepte de "Haarlem" naar IJmuiden.

De "Cycloop" was op 27 januari 1955 in Amsterdam bij de BPM voor bunkers, na het bunkeren vertrok de "Cycloop" weer naar IJmuiden.

Op 9 februari 1955 maakten de "Cycloop" en de "Nestor" vast op de "Katingo" en wisten haar ongeveer 40 meter richting zee te trekken.

19 februari 1955 slaagden de "Cycloop", "Nestor", Hector en "Stentor" er uiteindelijk in de "Katingo" helemaal vlot te brengen en in Rotterdam af te leveren aan haar eigenaar.

De "Cycloop" was op 23 februari 1955 in Amsterdam bij de BPM voor bunkers, na het bunkeren gaat de "Cycloop" weer naar IJmuiden.

De "Cycloop" vertrok op 28 februari 1955 vanuit de haven van Rotterdam met een hopper en een bak op sleeptouw met bestemming de haven van Port Said – Egypte.

Op 23 maart 1955 arriveerde de "Cycloop", met haar sleep, in de haven van Port Said – Egypte.

Eind maart 1955 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Port Said – Egypte met bestemming IJmuiden.

18 april 1955 arriveerde de "Cycloop" in de haven van IJmuiden.

In de tweede helft van april 1955 maakte de "Cycloop" een sleepreis vanuit Rotterdam naar de haven van Lissabon – Portugal.

Na aflevering van haar sleep in de haven van Lissabon – Portugal maakte de "Cycloop", begin mei 1955, in de haven van Lissabon – Portugal, vast op de sleep van de "Noord-Holland" een Drilling-Barge met bestemming de haven van Maracaibo – Venezuela.

30 mei 1955 vertrok de "Cycloop", na aflevering van een Drilling-Barge in de haven van Maracaibo – Venezuela naar de haven van Belem – Brazilië.

Op 5 juni 1955 arriveerde de "Cycloop" vanuit Maracaibo - Venezuela in de haven van Belem - Brazilië.

13 juni 1955 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Belem – Brazilië, met de ponton "B2" en de baggermolen "Friesland" op sleeptouw naar IJmuiden.

Op 1 augustus 1955 arriveerde de "Cycloop" in de haven van IJmuiden met een bak en baggermolen op sleeptouw.

Vanuit de haven IJmuiden arriveerde de "Cycloop" op 2 augustus 1955 in de haven van Rotterdam.

De "Cycloop" was op 29 augustus 1955 in Amsterdam bij de BPM voor bunkers, na het bunkeren vertrok de "Cycloop" weer naar IJmuiden.

Op 31 augustus kreeg de kusttanker "John M"(geen gegevens) – rederij L. Muller – machine problemen ter hoogte van lichtschip Texel. De "John M" werd nabij IJmuiden door de "Cycloop" vast gemaakt en IJmuiden binnen gebracht.

23 september 1955 was de "Cycloop" door de Coöp bergingsvereniging 'Renate Leonardt' gecharterd om de juiste positie van het wrak van de "Renate Leonardt" te bepalen. Dit hield in dat enkele mensen van deze Coöp bergingsvereniging naar Terschelling werden gevaren en daar stelden deze dan vast, wat de juiste plaats was van het wrak, waar ze later een bergingstoren zouden plaatsen.


23 september 1955 werd er vanaf de "Cycloop" gedoken, door de duiker Henk Haver, naar de juiste positie van, 'het goudschip' "Renate Leonard" op de Haaksgronden in opdracht van De Heer P. Visser van de coöperatie "Renate Leonard".

 

Op 27 september 1955 kreeg de "KW 159 Java" van de vissers-maatschappij Insulinde op de Noordzee motorpech en werd door de "Cycloop" de haven van IJmuiden binnengesleept.

Op 29 september 1955 nam de "Cycloop" deel aan een zoektocht op de Noordzee naar overlevenden van de Duitse treiler "Elbe" die was gezonken na te zijn aangevaren (overvaren) door de Noorse tanker "Havprins"(1935 – 8.066 Brt.).

10 oktober 1955 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden, met de zuiger "Groningen" de bak "DB 76" en de sleepboot "En Avant 9" op sleeptouw naar de haven van Limmerick – Ierland.

Na aflevering van haar sleep in de haven Limmerick – Ierland vertrok de "Cycloop" weer naar IJmuiden om daar de baggermolen "Zuiderzee 2" en de bakken "DB 82" en de "DB 38" vast te maken met bestemming de haven van Limmerick – Ierland.

Op 6 november 1955 arriveerde de "Cycloop" na aflevering van haar sleep in de haven van Limmerick – Ierland weer in de haven van IJmuiden en werd weer ingezet in de havendienst van IJmuiden.

De "Cycloop" was op 9 november 1955 in Amsterdam bij de BPM voor bunkers, na het bunkeren vertrok de "Cycloop" weer naar IJmuiden.

9 december 1955 arriveerde de "Cycloop" vanuit IJmuiden in de haven van Vlaardingen.

1956

In vroege morgen van 10 januari 1956 werd het Noorse vrachtscheepje "Sirabuen"(288 Brt. Verder geen gegevens) tijdens dichte mist op de Noordzee overvaren door het Braziliaanse vrachtschip "Loide-Venezuela" (1948 – 5.408 Brt.).

Slechts 1 van de 8 opvarenden van de "Sirabuen" kon door een sloep van de "Loide-Venezuela" worden gered. De reddingsboot "Prins Hendrik" uit Den Helder en de "Holland" van Doeksen en de "Cycloop" hebben nog uren gezocht naar drenkelingen, maar het weer (zware sneeuwval) maakte het zoeken onmogelijk. Omstreeks 5 uur in de middag werd het zoeken gestaakt.

Tijdens slecht weer op de Noordzee kwam op 17 januari 1956 het vrachtschip "Kyriakoula"(1921 – 2.294 Brt.) in de problemen door averij aan het stuurgerei nabij Newarp lichtschip.

De "Cycloop" vertrok vanuit IJmuiden naar de positie van de "Kyriakoula".
Op dat moment stond er een storm met windstoten tot 130 Km per uur.
Nog diezelfde dag bereikte de "Cycloop" de "Kyriakoula", maakte deze vast, en slaagde er in de "Kyriakoula" op 17 januari 1956 af te leveren in de haven van Yarmouth – Engeland.

Op 21 januari 1956 kwam het Noorse vrachtschip "Svanholm"(1917 – 808 Brt.) in moeilijkheden ten noorden van de Doggersbank. De "Cycloop" vertrok vanuit IJmuiden naar de positie van de "Svanholm" en de "Holland" vanuit Terschelling.

De "Holland" arriveerde eerder dan de "Cycloop" bij de "Svanholm" en maakte, nadat de bemanning was overgestapt op de "Holland", de "Svanholm" vast.

19 februari 1956 kwamen voor de Engelse kust het Engelse vrachtschip "Corchester"(1927 – 2.374 Brt.) en het Engelse vrachtschip "City of Sydney"(1930 – 6.986 Brt.) tijdens een zware sneeuwstorm met elkaar in aanvaring.

De "Cycloop" zette vanuit IJmuiden koers naar de plaats van aanvaring. De "City of Sydney" liep door de aanvaring slechts lichte averij op maar de "Corchester" zonk vrij snel na de aanvaring, waarop de "Cycloop" de terugkeerde naar IJmuiden.

26 april 1956 arriveerde de "Cycloop", vanuit de haven van Liverpool, in de haven van IJmuiden.

4 mei 1956 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden naar New Orleans - Verenigde Staten.

De "Cycloop" arriveerde op 25 mei 1956 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten. Om daar een sleep op te halen met bestemming La Pallice - Frankrijk.

1 juni 1956 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar La Pallice - Frankrijk, met 3 bakken op sleeptouw.

De "Cycloop" arriveerde eind juni, begin juli 1956 met 3 bakken op sleeptouw in de haven van St. Nazaire - Frankrijk.

Op 12 juli 1956 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van St. Nazaire - Frankrijk naar New Orleans - Verenigde Staten, waar de "Cycloop" op 3 augustus 1956 arriveerde.

De "Cycloop" vertrok in de avond van 6 augustus 1956, met sleep, vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar St. Nazaire - Frankrijk.

De "Cycloop" arriveerde op 10 september 1956, met sleep, in de haven van St. Nazaire - Frankrijk.

De "Cycloop" vertrok op 14 september 1956 vanuit de haven van St. Nazaire - Frankrijk naar Charleston - Verenigde Staten.

Op 4 oktober 1956 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Charleston - Verenigde Staten.

5 oktober 1956 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Charleston - Verenigde Staten, met 3 bakken op sleeptouw, naar St. Nazaire - Frankrijk.

Wegens problemen met de vloeistof-koppeling arriveerde de "Cycloop" op 4 november 1956 in de haven van Horta - Azoren voor herstel van de vloeistof-koppeling.

Omstreeks 9 of 10 november 1956 vertrok de "Cycloop", na reparaties, vanuit de haven van Horta - Azoren en vervolgde haar sleepreis naar St. Nazaire - Frankrijk.

Tijdens de sleepreis brak van 1 van de bakken de sleeptros, 3 opvarenden van de "Cycloop", stuurman van der Veen, Machinist van Niekerken en matroos Christiaans, slagen er in om met een lijn aan boord van de bak te komen en weer een sleepverbinding tot stand te brengen. Door het slechte weer duurde het 5 dagen voordat ze weer aan boord van de "Cycloop" konden komen.

Op 22 november 1956 arriveerde De "Cycloop" e haven van St. Nazaire - Frankrijk met 3 bakken op sleeptouw.

Na het afleveren van de drie bakken in de haven van St. Nazaire - Frankrijk zette de "Cycloop" op 23 november 1956 koers naar de haven van Liverpool - Engeland waar drie bakken werden vast gemaakt met bestemming Rotterdam.

Na aflevering van 3 bakken in de haven van Rotterdam, arriveerde de "Cycloop" op 26 november 1956 in de haven van IJmuiden.

De "Statendam"(1957 – 24.294 Brt.) het nieuwe passagiersschip van de Holland Amerika Lijn was op zondag 16 december 1956 tijdens de technische proefvaart op de Noordzee Noord Oostelijk van Harwich aan de Engelse kust op drift geslagen doordat één schroef wegens een machine storing buiten werking was gesteld.

In een storm die met een windkracht 8 tot 9 vanuit het Zuid Westen stond, dreef de "Statendam" met een vijf mijls vaart over de Noordzee. De "Statendam" vroeg om sleepboot assistentie.

Hierop zetten de "Cycloop", "Titan" en de "Zeeland" vanuit IJmuiden koers naar de positie van de "Statendam".

De "Titan" was als eerste bij de "Statendam" en maakte vast, even later wist ook de "Cycloop" vast te maken. En de "Zeeland" maakte even later ook vast.

Vanuit IJmuiden waren ondertussen ook de "Hector" en de "Nestor" vertrokken naar de positie van de "Statendam".

De "Statendam" werd op 17 december 1956 de Nieuwe Waterweg binnen gebracht door een vloot van Wijsmuller sleepboten.

19 december 1956 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar Glasgow – Engeland.

Vanuit de haven van Glasgow – Engeland vertrok de "Cycloop" in de tweede helft van december 1956 met het reparatie/bergings - schip "Pavo"(1956 – 441 Brt.) op sleeptouw naar Maracaibo – Venezuela.

1957

De "Cycloop" arriveerde op 21 januari 1957 in de haven van Maracaibo - Venezuela, met het reparatie/bergings schip "Pavo" op sleeptouw vanuit de haven van Glasgow - Engeland.

De "Cycloop" vertrok na het afleveren van het reparatie/bergings schip "Pavo" in de haven van Maracaibo - Venezuela naar New York - Verenigde Staten, om daar een tanker met bestemming Frankrijk op te halen.

Op 15 februari 1957 kreeg de "Cycloop" opdracht om koers te zetten naar de positie van het Liberiaanse vrachtschip "Maria Luisa"(1945- 2.958 Brt.) dat dringend sleepboot hulp nodig had omdat het zonder brandstof zat.

De "Cycloop" slaagde er in om op op 17 februari 1957 de "Maria Luisa" vast te maken en zette met de "Maria Luisa" op sleeptouw koers naar de Bermuda's.

Op 21 februari 1957 arriveerde de "Cycloop" op de Bermuda's met het Liberiaanse vrachtschip "Maria Luisa" op sleeptouw.

(De "Maria Luisa" zal in 1963 weer door Wijsmuller geborgen worden maar dan als "Santa Kyriaki" vanaf het strand in IJmuiden).

Onmiddellijk na aflevering van de "Maria Luisa" in de haven van Bermuda vertrok de "Cycloop" naar de positie van het Italiaanse vrachtschip "Lagos Ontario"(1944 – 7.213 Brt.) die lag te drijven op 510 mijl van Bermuda.
 
Op 23 februari 1957 arriveerde de "Cycloop" bij de "Lagos Ontario" en wist, ondanks het slechte weer, vast te maken. De "Lagos Ontario" werd door de "Cycloop" op 26 februari 1957 afgeleverd in de haven van Norfolk - Verenigde Staten

De "Cycloop" vertrok 9 maart 1957 vanuit de haven van Norfolk - Verenigde Staten naar New Orleans - Verenigde Staten

Op 15 maart 1957 arriveerde de "Cycloop" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

De "Cycloop" zal vanuit de havens van Houston - Verenigde Staten en New Orleans - Verenigde Staten baggermateriaal - 12 bakken - verslepen naar de haven van Maracaibo - Venezuela.

Op 21 maart 1957 was de "Cycloop" onderweg vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar Maracaibo - Venezuela, met de eerste serie bakken.

De "Cycloop" arriveerde, met de eerste serie bakken, op 4 april in de haven van Maracaibo – Venezuela.

Vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela vertrok de "Cycloop" weer naar Houston - Verenigde Staten voor een volgende sleepreis met bakken.

Op 15 april 1957 vertrok de "Cycloop", weer met bakken op sleeptouw, vanuit de haven van Houston - Verenigde Staten naar Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van de tweede serie bakken op 1 mei 1957 in de haven van Maracaibo - Venezuela, vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela naar de haven van Cristóbal - Panama om daar een kraanbak vast te maken met bestemming Maracaibo – Venezuela.

10 mei 1957 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Cristóbal - Panama vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela.

De "Cycloop" vertrok op 13 mei 1957 vanuit de haven van Cristóbal - Panama naar Maracaibo - Venezuela, met een kraanbak op sleeptouw.

Op 24 mei 1957 lag de "Cycloop" in de haven van Port of Spain - Trinidad.

De "Cycloop" arriveerde op 2 juni 1957 in de haven van Houston – Verenigde Staten voor het vastmaken van een volgende serie bakken naar Maracaibo – Venezuela.

In de eerste helft van juni 1957 was de "Cycloop" weer vertrokken vanuit de haven van Houston - Verenigde Staten en onderweg naar Maracaibo - Venezuela.

De "Cycloop" arriveerde 26 juni 1957, met bakken vanuit Houston - Verenigde Staten op sleeptouw, in de haven van Maracaibo - Venezuela.

Op 1 juli 1957 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela naar New Orleans - Verenigde Staten.

Tussen 5 en 8 juli 1957 bracht de "Cycloop" het op 1 juli 1957 bij Casilda - Cuba, gestrande Stoomschip "C.Sadikoglu"(1917 – 7.005 Brt.) vlot.

De "Cycloop" vertrok op 10 juli 1957 vanuit de haven van Casilda - Cuba naar Houston - Verenigde Staten. Waar de "Cycloop" op 18 juli 1956 arriveerde.

De "Cycloop" vertrok op 22 juli 1957 vanuit de haven van Houston - Verenigde Staten met 2 bakken op sleeptouw naar Maracaibo - Venezuela.

Op 2 augustus 1957 was de "Cycloop" samen met de "Zeeland" in een uitzending van de Wereldomroep waarbij familieleden de groeten konden doen aan de opvarenden.

Op 4 augustus 1957 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Maracaibo - Venezuela en na het afleveren van haar sleep werd meteen weer koers gezet naar New Orleans - Verenigde Staten

15 augustus 1957 arriveerde de "Cycloop" in de haven van New Orleans – Verenigde Staten.

Vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten, vertrok de "Cycloop" op 18 augustus 1957 met 2 bakken waarvan 1 derrick barge met bestemming Maracabio - Venezuela.

Op 2 september 1957 arriveerde de "Cycloop" met haar sleep, 2 bakken, in de haven van Maracaibo - Venezuela.

Daarna zette de "Cycloop" weer koers naar de haven van New Orleans - Verenigde Staten ditmaal om het uitgebrande fruitschip "Contessa"(1930 – 5.512 Brt.) op te halen en naar de haven van Vlissingen te slepen voor reparaties.

Op 10 september 1957 arriveerde de "Cycloop" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten en na de nodige voorbereidingen vertrok de "Cycloop" op 14 september 1957 met de "Contessa" op sleeptouw naar Vlissingen.

Tijdens deze sleepreis maakte op 22 september 1957 ook de "Titan" vast op de "Contessa".
 
Op 18 oktober 1957 arriveerden de "Cycloop" en de "Titan" met het fruitschip "Contessa" op sleeptouw in de haven van Vlissingen.

Vanuit Vlissingen vertrok de "Cycloop" naar IJmuiden en werd daar ingezet bij de havendienst en deed dienst als stationboot.

In de ochtend van 4 november 1957 vroeg de Poolse trawler "Yaskolka", die door een defect aan de stuurinrichting in de problemen was gekomen op ongeveer 60 mijl Noord West van IJmuiden, om sleepboot assistentie.

De "Cycloop" vertrok vanuit IJmuiden naar de positie van de trawler. Vier uur later melde de trawler dat het de stuurmachine provisorisch had hersteld en opstoomde naar Yarmouth - Engeland. De "Cycloop" keerde hierop terug naar IJmuiden.

De "Cycloop" en de "Titan" vertrokken vanuit IJmuiden naar het eiland Wight.
Om het Italiaanse vrachtschip "Iano"(1922 – 2.487 Brt.) vlot te brengen van het eiland Wight. De "Iano" liep 4 november 1957 op de kust bij een poging de haven van het eiland binnen te varen met slecht weer.

Op basis van Lloyd's Open Form werd door de "Cycloop" en de "Titan" begonnen met de berging van de "Iano". 14 november 1957 vertrok de "Titan" bij de "Iano" omdat er wat sleepreizen gemaakt moesten worden.

Op 18 november 1957 vroeg de kustvaarder "Westropa"(1931 – 426 Brt.) om sleepboot assistentie, omdat deze rond dreef ten noorden van Guernsey wegens machineschade.

De "Cycloop" die nog steeds bezig was met de berging van de "Iano" bij Wight schoot te hulp en wist de "Westropa" op 19 november 1957 vast te maken en naar Cherbourg - Frankrijk, te brengen.

Op 20 november 1957 was de "Cycloop" weer bij de "Iano" om te proberen het schip vlot te brengen. Op 22 november 1967 kwam, met behulp van de op donderdag 21 november 1957 gearriveerde "Nestor", de "Iano" vlot. Nadat de stabiliteit van de "Ilano" was vergroot werd de "Ilano" naar Southampton - Engeland gesleept en daar afgeleverd door de "Cycloop" en "Nestor".

De "Iano" is niet meer hersteld, maar werd op 25 februari 1958 te Zeebrugge - België gesloopt.

Tijdens een storm op 21 november 1957, stranden er twee kusters op de oostkust van Engeland. De "Frida Blokzijl" geladen met 250 ton gerst was bij Wells - Engeland, op een zandbank gelopen.

En de met schroot geladen "Mercurius H"(1957 – 457 Brt.) verdaagde bij Dungeness - Engeland, op de kust.

De "Mercurius H" werd na twee dagen hard werken, onder andere werd een deel van de lading naar het achterschip gebracht, op 27 november 1957 door de "Cycloop" naar dieper water gesleept, waar de "Mercurius H" voor anker ging.

De "Cycloop" vertrok onmiddellijk nadat de "Mercurius H" vlot was gebracht, van de strandingsplaats, naar Portsmouth - Engeland, voor een sleepreis.

29 november vertrok de "Cycloop" met een waterboot en een gunboat op sleeptouw vanuit de haven van Portsmouth - Engeland naar IJmuiden waar de "Cycloop" op 1 december 1957 arriveerde.

Vanuit IJmuiden ging de "Cycloop" in het dok voor groot survey en onderhoud.
De radiohut werd vergroot en de "Cycloop" werd uitgerust met een radar.

Door de "Cycloop" werd in 1957 21.153 mijl slepend afgelegd.

1958

Half januari 1958 kwam de "Cycloop" na de survey weer in de vaart.

Op 23 januari 1958 zetten de "Cycloop", "Titan" en "Nestor" koers naar de positie van het Franse vrachtschip "Torima"(1952 – 4.434 Brt.) dat was vastgelopen op de Engelse oostkust bij de Hammond Knoll.

De "Cycloop" werd, na aankomst op de positie van de "Torima", weer naar IJmuiden gestuurd om bergings ankers en takels te halen. Om te gebruiken bij de berging van de "Torima". Terwijl de "Cycloop" onderweg was naar IJmuiden lukte het met 5 sleepboten waaronder de "Titan" en "Nestor" om de "Torima" vlot te brengen.

Op 26 januari 1958 arriveerde de "Cycloop" weer in de haven van IJmuiden.

Op 28 januari 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden naar Vlaardingen.

In de haven van Vlaardingen werd op 29 januari 1958 de drijvende bok no. 4 op sleeptouw genomen naar Koeweit aan de Perzische Golf, een reisje van ongeveer 6500 mijl.

Op 22 februari 1958 passeerde de "Cycloop", met haar sleep, het Suez kanaal.

Op 4 maart 1958 werd de haven van Massawah - Ethiopië aan de Rode Zee voor bunkers aangedaan, van waaruit op 6 maart 1958 de reis werd voortgezet naar de haven van Basrah - Iran.

Op 27 maart 1958 arriveerde de "Cycloop", na een voorspoedige reis met een bok vanuit Vlaardingen op sleeptouw, in de haven van Basrah – Iran aan de Perzische Golf.

Op 28 maart 1958 vertrok de "Cycloop", na aflevering van haar sleep vanuit Basrah – Iran richting Port Said - Egypte.

Op 31 maart 1958 brak er brand uit aan boord van het Noorse emigrantenschip "Skaubryn"(1951 – 9.786 Brt.). De "Skaubryn" bevond zich op 330 mijl Zuid Oost van het eiland Sokotra bij de ingang van de golf van Aden.

De 1289 opvarenden (1081 emigranten meest Duitse, maar ook Scandinavisch en Engelsen en 208 bemanningsleden)werden door het Engelse vrachtschip "City of Sydney"(1930 – 6.986 Brt.) aan boord genomen.

Op 4 april 1958 werd door de "Cycloop" het nog steeds brandende Noorse passagiersschip "Skaubryn" bereikt en vastgemaakt, op 6 april was de "Cycloop" genoodzaakt om de tros te kappen daar de "Skaubryn" vrij plotseling zonk op 8 mijl uit de kust van Aden (12.05 Noord en 50.33 Oost).

Diezelfde dag kreeg de bemanning van de "Cycloop" van de "Willem Ruys", die in de buurt was toen de "Skaubryn" zonk, als troost 180 paaseieren en een doos ijskoud bier en nog enkele verrassingen.

De "Cycloop" stoomde vervolgens naar de haven van Aden, waar zij op 8 april 1958 arriveerde.

Vanuit de haven van Aden vertrok de "Cycloop" op 9 april 1958 om koers te zetten naar Port Said – Egypte Waar ze op 15 april arriveerde.

Op 3 mei 1958 keerde de "Cycloop" terug in de haven van IJmuiden.

Nog diezelfde dag vertrok de "Cycloop" weer naar zee om in de haven van Vlaardingen een bak en een sleepboot op te halen bestemd voor Belfast - Ierland.
 
Op 7 mei 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Rotterdam, met een sleepboot en een bak op sleeptouw, naar de haven van Belfast - Ierland.

Nadat de "Cycloop" een sleepboot en een bak had afgeleverd in de haven van Belfast – Ierland zette de "Cycloop" koers naar IJmuiden, om daar gereed te worden gemaakt voor een sleepreis met de cutterzuiger "Barbados" naar Barbados.

Op 11 mei 1958 melde de Franse Trawler "Radieuse" een explosie in de machinekamer. De "Radieuse" bevond zich op 25 mijl ten Oosten van Tuskar.

De "Cycloop", onderweg naar IJmuiden zette koers naar de "Radieuse", maar de "Radieuse" werd door een andere trawler vastgemaakt.

Op 20 mei 1958 vertrok de "Cycloop", met de cutterzuiger "Barbados" op sleeptouw vanuit de haven van IJmuiden met besteming Barbados.

Op 10 juni 1958 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Las Palmas - Gran Canaria - Canarische eilanden, voor bunkers en proviand.

Inmiddels was besloten om de "Noord-Holland" de cutterzuiger "Barbados" te laten overnemen, daar de "Noord-Holland" voor sleepwerk in de Amerikaanse wateren nodig was.

De bemanning van de "Noord-Holland" werd door de bemanning van de "Cycloop" afgelost in de haven van Las Palmas - Gran Canaria - Canarische eilanden.

Op 12 juni 1958 waren de bemanningen overgestapt en zette de "Cycloop" weer koers naar IJmuiden.

Op 20 juni 1958 arriveerde de "Cycloop" in de haven van IJmuiden.

25 juni 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar Gothenburg - Zweden.

Op 29 juni 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Gothenburg - Zweden met een baggermolen op sleeptouw naar Rotterdam.

Op 1 juli 1958 was de "Cycloop" met de baggermolen ter hoogte van IJmuiden, waar de baggermolen werd overgegeven aan de "Hector" voor de verdere sleepreis naar Rotterdam.

Nadat de baggermolen was overgegeven aan de "Hector" zette de "Cycloop" koers naar de haven van IJmuiden.

3 juli 1958 vertrok de "Cycloop", met 2 bakken op sleeptouw, vanuit IJmuiden naar Southampton - Engeland.

De "Cycloop" arriveerde op 5 juli 1958 in de haven van Southampton - Engeland met 2 bakken op sleeptouw vanuit IJmuiden.

En vertrok meteen weer vanuit de haven van Southampton - Engeland met een kraanponton en een bak op sleeptouw naar Sheerness - Engeland.

Op 6 juli 1958 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Sheerness - Engeland met haar sleep. En vertrok na aflevering daarvan naar IJmuiden waar ze op 7 juli 1958 arriveerde.

Het Liberiaanse vrachtschip "Amigo"(1944 – 2.884 Brt.) verzocht, tijdens slecht weer, op 23 juli 1958 ter hoogte van Scheveningen om sleepboothulp.

Vanuit IJmuiden vertrokken de "Cycloop" en de "Zeeland" naar de positie van de "Amigo".
 
Toen bleek dat "Maas" en de "Loire" van Smit hadden vastgemaakt op de "Amigo" werd weer koers gezet naar IJmuiden.

Op 25 juli 1958 vertrok de "Cycloop", vanuit IJmuiden, met een zuiger en een bak op sleeptouw, naar New Castle - Engeland.
 
27 juli 1958 arriveerde de "Cycloop" in de haven van New Castle - Engeland, met een zuiger en een bak op sleeptouw, vanuit IJmuiden.

Na aflevering van haar sleep zette de "Cycloop" weer koers naar IJmuiden waar ze op 28 juli 1958 arriveerde.

Op 26 augustus 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar Portsmouth - Engeland, om het bergingsschip "Decibel"(geen gegevens) vanaf Portsmouth - Engeland, naar IJmuiden te slepen.

28 augustus vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Portsmouth - Engeland met het bergingsschip "Decibel" op sleeptouw naar IJmuiden.

Op 30 augustus 1958 arriveerde de "Cycloop" met het bergingsschip "Decibel" op sleeptouw in IJmuiden.

Op l september 1958 versleepte de "Cycloop" een kraan vanuit IJmuiden naar Hoek van Holland.

Op 24 september 1958 zette de "Cycloop" vanuit IJmuiden koers naar Southampton - Engeland om een zuiger op te halen, waarmee ze op 26 september 1958 naar IJmuiden vertrok.

Op 28 september 1958 arriveerde de "Cycloop" met de zuiger in de haven van IJmuiden.

Op 6 en 7 oktober 1958 was de "Cycloop" betrokken bij het transport van de Noorse walvisvaarder "Kosmos V"(1949 – 19.000 Brt.) vanuit Rotterdam naar IJmuiden.

Op 15 oktober 1958 liep tijdens een Noord Wester storm windkracht 7/8 het Argentijnse vrachtschip "Entre Rios"(1945 – 7.604 Brt.) vast op de glooiing van het Zuider toeleidingskanaal ter hoogte van het Semafoor.

Alle beschikbare sleepboten werden ingezet om de "Entre Rios" vlot te brengen. Op het achterschip werd door de "Simson" en de "Stentor" vastgemaakt, de "Junior" maakte vast op de "Stentor", en op het voorschip werd door de "Cycloop" en "Hector" vastgemaakt en de "Nestor" maakte vast op de "Cycloop". De "Entre Rios" werd met vereende krachten vlot gebracht en naar de Noordersluis versleept.

Op 16 oktober 1958 voer de "Cycloop" vergeefs uit naar de slagzij makende Noorse "Gudrun"(1919 – 1.139 Brt.) die bij Smith-Knoll lichtschip slagzij maakt en voor een deel door de bemanning verlaten was, de "Schelde" van Smit was eerder ter plaatse.

Diezelfde dag vroeg het Franse vrachtschip "Briancon"(1943 – 7.176 Brt.) op 3 mijl van Petten om sleepboot hulp.

De "Cycloop" bood haar diensten aan en werd gevraagd stand-by te zijn terwijl de "Briancon" probeerde op eigen kracht Hoek van Holland te bereiken.

Op 16 oktober 1958 werd gedurende de middag en avond het Franse vrachtschip "Briançon"(1943 – 7.176 Brt.), dat bij Petten in een Noord Wester storm windkracht 8 op de kust dreigde te verdagen, gekonvooieerd door de "Hector", "Cycloop" en "Stentor"

De "Cycloop" keerde op 19 oktober 1958 terug in de haven van IJmuiden en werd klaargemaakt om de lange reis op te gaan.

Op donderdag 6 november 1958 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar New Orleans - Verenigde Staten.

Er ligt de bemanning van de "Cycloop" een reis van 10.000 mijl, vanuit New Orleans – Verenigde Staten naar de Perzische Golf voor de boeg. Op deze reis worden twee bakken versleept.

Voordat de "Cycloop" naar New Orleans Verenigde Staten vertrok in 1958 zijn we nog even een zandzuiger wezen halen in de haven van Ouistreham - Frankrijk. Die zuiger was in het kanaal naar Caen aan het werk geweest en had een of ander explosief opgezogen De ravage in de machinekamer bij de zandpomp was enorm, daar was de zaak ontploft.

Of dit klopt is niet na te gaan het staat in het geheugen van 1 van de opvarenden van de "Cycloop".

Vanuit IJmuiden arriveerde de "Cycloop" eind november 1958 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten. De "Cycloop" gaat twee grote barges voor de oliewinning in de Perzische Golf verslepen.
 
Met deze twee barges vertrok de "Cycloop" op 5 december 1958 vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar de Perzische Golf.

Door de "Cycloop" werd in 1958 14.969 mijl slepend afgelegd.

1959

Op 29 januari 1959 arriveerde de "Cycloop" met haar sleep, twee barges, in Port Said – Egypte.

10 Februari 1959 werd de haven van Aden door de "Cycloop" aangedaan voor bunkers en proviand.

11 februari 1959 zette de "Cycloop" vanuit de haven van Aden de reis naar Kharg Island – Irak voort.

Na een vlotte reis arriveerde de "Cycloop" op 25 februari 1959 in de haven van Kharg Island - Irak in de Perzische Golf, met de twee bakken op sleeptouw, die vanuit New Orleans - Verenigde Staten over een afstand van ruim 10.000 mijl werden versleept.
 
De volgende dag vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Kharg Island - Iran naar Beiroet - Libanon.

13 maart 1959 passeerde de "Cycloop" het Suezkanaal onderweg naar Beiroet - Libanon.

Na aankomst in de haven van Beiroet - Libanon, maakte de "Cycloop" op 15 maart twee pontons vast, die naar Kharg Island – Iran moeten worden versleept.
 
Op 4 april 1959 arriveerde de "Cycloop", met twee pontons op sleeptouw, in de haven van Kharg Island - Iran. De twee pontons werd op 5 april 1959 afgeleverd.

Vanuit de haven van Kharg Island – Iran zette de "Cycloop" koers naar Suez – Egypte. Op 19 april 1959 arriveerde de "Cycloop" op de rede van Suez – Egypte, en nog dezelfde dag werd vastgemaakt op de "Nestor II" en haar sleep, voor het laatste traject naar de Perzische Golf.

(De "Nestor II" (ex "Nestor) was in februari 1959 verkocht aan D. Blankevoort & Zn. Voor dit bedrijf heeft de "Nestor II" vervolgens twee boorpontons versleept naar de Perzische Golf.)

Half mei 1959 hebben de "Cycloop" en de "Nestor II" de twee pontons afgeleverd in de haven van Kharg Island – Iran in de Perzische Golf.

Op 19 mei 1959, toen de "Cycloop" vanuit onderweg was vanuit Kharg Island – Iran naar Europa werd koers gezet naar de positie van de Noorse tanker "Mosborg"(1952 – 12.479 Brt.) Ex Thalatta van de Shell. Die op de positie 21.45 Noorderbreedte en 59.45 Oosterlengte een hevige brand in de machinekamer melde.

In de vroege ochtend van 20 mei 1959 bereikte de "Cycloop" de "Mosborg" als 1e sleepboot. Op 'Lloyd's Standard Form of Salvage Agreement' werd de tanker vastgemaakt en op sleeptouw genomen naar Aden.

In verband met de grote haast van de rederij om het schip gerepareerd te krijgen, sloot Wijsmuller een sub-contract met de sleepboot "Maas" van Smit. Deze maakte op 21 mei 1959 vast. De "Mosborg" werd op l juni 1959 in de haven van Aden binnengebracht.

De "Cycloop" vertrok op 3 juni 1959 vanuit de haven van Aden naar Mersin in Turkije.
 
9 juni 1959 arriveerde de "Cycloop" op de rede van Suez - Egypte.

Half juni arriveerde de "Cycloop" in de haven van Mersin - Turkije daar werden twee bakken vastgemaakt die naar Marseille - Frankrijk moeten worden versleept.

De "Cycloop" leverde de twee bakken vanuit de haven van Mersin - Turkije op 25 juni 1959 af in de haven van Marseille - Frankrijk en vertrok vanuit de haven van Marseille – Frankrijk naar Lissabon - Portugal.

30 juni 1959 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Lissabon - Portugal en vertrok op 1 juli 1959 vanuit de haven van Lissabon - Portugal met een zuiger op sleeptouw met bestemming Rotterdam.

Op 9 juli 1959 arriveerde de "Cycloop" met haar sleep vanuit Lissabon – Portugal in de haven van Rotterdam.

Op 10 juli 1959 arriveerde de "Cycloop" vanuit Rotterdam in de haven van IJmuiden.

Na aankomst te IJmuiden ging de "Cycloop" in survey. De "Cycloop" ging bij de A.D.M. in Amsterdam in het dok en kwam eind juli 1959 terug in de haven van IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Cycloop" in de tweede helft van augustus naar Le Havre - Frankrijk.

Vanuit de haven van Le Havre - Frankrijk vertrok de "Cycloop" op 27 augustus 1959 met een tanklichter op sleeptouw naar Vlaardingen.

Vanuit de haven van Vlaardingen vertrok de "Cycloop" nadat ze haar sleep had afgeleverd naar IJmuiden waar ze 28 augustus arriveerde.

Vanuit de haven van Vlaardingen werd op 2 september 1959 door de "Cycloop" een bak naar Delfzijl gesleept.

In de haven van Delfzijl werd door de "Cycloop" een baggermolen vastgemaakt, die samen met de bak naar Brunsbuttel – Duitsland werd versleept en op 5 september 1959 in de haven van Brunsbuttel – Duitsland werden afgeleverd.

6 september 1959 was de "Cycloop" terug in IJmuiden om uitgerust te worden voor de lange reis.

9 september 1959 vertrok de vanuit IJmuiden naar Vlaardingen daar werden twee lichters vastgemaakt en vertrok de "Cycloop" op nog dezelfde dag naar Androssan - Schotland, om daar een derde lichter vast te maken.

11 september 1959 was de "Cycloop" met haar sleep, twee bakken, in de haven van Falmouth - Engeland.

Met drie motordekschuiten op sleeptouw vertrok de "Cycloop" op 16 september 1959 vanuit Falmouth - Engeland, naar Burutu - Nigeria.

De "Cycloop" leverde haar sleep, drie motordekschuiten, op 17 oktober 1959 af in de haven van Burutu - Nigeria.

Vanuit Burutu – Nigeria, aan de westkust van Afrika, zette de "Cycloop" via de haven van Dakar - Senegal koers naar Teneriffe op de Canarische eilanden.

Eind oktober 1959 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Teneriffe – Canarische Eilanden met een rotsbreker, de Belgische "Cyclope", een bak en de sleepboot "Helene" op sleeptouw naar Brest - Frankrijk en Antwerpen - België.

Tijdens stormweer ter hoogte van Portugal liep de rotsbreker "Cyclope" lekkage op en ondanks pogingen van de runners om het water weg te pompen, zonk de "Cyclope". De runners werden door de "Cycloop" gered.

Nadat 18 november 1959 de bak afkomstig van Teneriffe - Canarische Eilanden in de haven van Brest - Frankrijk was afgeleverd. Vervolgde de "Cycloop" de reis met de sleepboot "Helene" eveneens vanuit Teneriffe - Canarische Eilanden naar Vlissingen waar de "Cycloop" op 24 november 1959 arriveerde.

Op 25 november 1959 verleende de "Cycloop" assistentie aan de "Camerounkust" (1955 – 3.413 Brt.) die bij Vlissingen op het Eilandstrand, het strand voor de Marinedam, aan de grond was gelopen. De "Cycloop" werd geaccepteerd op basis van Lloyd's Open Form. Samen met de "Scaldis" wist de "Cycloop", bij hoog water de "Camerounkust" vlot te brengen en naar de Vlissingse buitenhaven te slepen, voor duikonderzoek naar de schade.

Vanuit de haven van Vlissingen vertrok de "Cycloop" op 27 november 1959 naar Dover - Engeland waar drie lichters, die daar waren gebracht door de "Titan", werden vastgemaakt. Op 1 december 1959 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Dover – Engeland met drie bakken naar Burutu - Nigeria.

Op 7 december 1959 brak de sleepdraad van een van de lichters, waarna deze met 2 runners aan boord naar de kust bij Brixham - Engeland, afdreef. De Reddingsboot van Brixham - Engeland slaagde er in om 1 van de runners, Leen Wessel uit IJmuiden, van boord te halen. De andere runner, Jaap Visser uit Egmond aan Zee, was in zee gesprongen en had ruim een kwartier in het water gelegen toen de reddingsboot hem oppikte. Hij is kort daarna overleden.
 
13 december 1959 arriveerde de "Cycloop" met de twee overgebleven bakken in Plymouth - Engeland voor reparatie van de schade aan de bakken.

Op 17 december arriveerde de "Cycloop" in de haven van Southampton - Engeland.

26 december 1959 vertrok de "Cycloop" met een baggermolen op sleeptouw vanuit de haven van Southampton - Engeland naar Newport - Engeland.

Nadat wegens de slechte weersomstandigheden de baai van Torbay - Engeland en de haven van Plymouth - Engeland waren aangedaan, met een baggermolen, die door de "Cycloop" in de haven van Southampton - Engeland, was vast gemaakt, werd deze begin januari 1960 afgeleverd in de haven van Newport - Engeland.

Door de "Cycloop" werd in 1959 22.960 mijl slepend afgelegd.

1960

De "Cycloop" vertrok op 5 januari 1960 vanuit de haven van Newport - Engeland naar IJmuiden. Waar de de "Cycloop" op 7 januari 1960 arriveerde.

Op 12 januari 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit IJmuiden naar Amsterdam voor reparaties.

Op 16 januari 1960 kwam de "Cycloop" weer vanuit Amsterdam naar IJmuiden na reparatie van ?

Tijdens stormweer op 20 januari 1960, windkracht 8/10 uit het Noord Westen, ging de "Cycloop" samen met de "Hector" vanuit IJmuiden onderweg naar de positie van de Noorse tanker "Tank Empress"(1950 – 15.797 Brt.), die bij het Texel -lichtschip met machineschade voor anker was gegaan.

Toen de "Tank Empress" aangaf dat de schade was gerepareerd en zij op eigen kracht de reis kon vervolgen zette de "Cycloop" koers naar Hoek van Holland waar ze op 22 januari 1960 arriveerde.

Nog dezelfde dag vertrok de "Cycloop" vanuit Hoek van Holland naar Ardrossan aan de Westkust van Schotland.

26 januari 1960 arriveerde de "Cycloop" in de haven van Ardrossan - Schotland.

Op 27 januari 1960 vertrok de "Cycloop" met twee lichters op sleeptouw vanuit de haven van Ardrossan - Schotland, de "Cosray II" en de "Cosray III" . De reis gaat via Las Palmas - Canarische Eilanden, waar nog een 3e lichter moet worden vastgemaakt, naar Burutu - Nigeria, in West-Afrika.

12 februari 1960 arriveerde de "Cycloop", met 2 bakken op sleeptouw, in de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden.

In de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden werden door de "Cycloop" 2 lichters overgenomen van de "Titan" die door de "Titan" vanuit Plymouth - Engeland naar Las Palmas - Canarische eilanden zijn versleept.

Op 13 februari 1960 vervolgde de "Cycloop" haar sleepreis naar Burutu - Nigeria.

1 maart 1960 arriveerde de "Cycloop" met 4 bakken op sleeptouw in de haven van Burutu - Nigeria.

De "Cycloop" vertrok op 13 maart 1960 vanuit de haven van Burutu - Nigeria naar Vigo - Spanje.
 
Daar werd op 20 maart 1960 de sleep van de "Titan", de cutter-zuiger "Port Harcourt" overgenomen. De cutter-zuiger was door de "Titan" vanuit IJmuiden naar de haven van Vigo - Spanje versleept.

6 april 1960 werd door de "Cycloop" de haven Dakar - Senegal aangedaan voor bunkers en proviand.

Met de cutter-zuiger "Port Harcourt", die de "Cycloop" overnam in de haven van Vigo - Spanje, van de "Titan", arriveerde de "Cycloop" op 27 april 1960 in de haven van Lagos - Nigeria.

Vervolgens sleepte de "Cycloop" twee bakken vanuit de haven van Port Harcourt - Nigeria naar Lagos - Nigeria.

Eind april 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Lagos - Nigeria met een baggermolen en twee bakken op sleeptouw naar IJmuiden.

Half mei 1960 arriveerde de "Cycloop", wegens een defect aan een van de motoren, met haar sleep in de haven van Dakar - Senegal.

De sleep, een baggermolen en twee bakken bestemd voor IJmuiden, werden overgenomen door de "Titan". En de "Cycloop" zette, op een motor, voor herstelwerkzaamheden koers naar IJmuiden.

Half juni 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden naar de haven van Sheerness - Engeland.

In de haven van Sheerness - Engeland maakte de "Cycloop" twee lichters en een sleepboot vast met bestemming de haven van Madagho - Nigeria.

De twee lichters waren door de "Friesland" vanuit Leith - Engeland naar de haven van Sheerness - Engeland gebracht.

19 juni 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Sheerness - Engeland met twee lichters en een sleepboot op sleeptouw naar Madagho - Nigeria.

Eind juni 1960 was de "Cycloop" in de haven van Madeira voor bunkers en stores.

Op 1 juli 1960 vervolgde de "Cycloop" haar sleepreis naar Madagho - Nigeria.

De "Cycloop" arriveerde eind juli 1960 in de haven van Madagho - Nigeria en leverde daar haar sleep af, twee lichters en een sleepboot.

Via de haven van Lagos - Nigeria zette de "Cycloop" vervolgens op 31 juli 1960 koers naar Wilmington - Verenigde Staten, om daar een Liberty schip vast te maken en voor de sloop naar Engeland te brengen.

Op 8 augustus 1960 ving de "Cycloop" de melding op, dat de Liberiaanse tanker/bulkcarrier "Panaghia T."(1942 – 9.812 Brt.) ter hoogte van Tamantare - Brazilië, in brand stond, aan de grond was gezet en door het grootste deel van de bemanning was verlaten. De "Cycloop" bood haar assistentie aan en zette koers naar de positie, waar de Liberiaan aan de grond was gezet.

Op 11 augustus 1960 arriveerde de "Cycloop" bij de brandende "Panaghia T", die aan de grond was gezet op ongeveer 6 mijl ten zuiden van Tamantara op de Braziliaanse kust.

19 augustus 1960 was de "Cycloop" in de haven van Recife - Brazilië om materiaal voor de berging van de "Panaghia T" aan boord te nemen.

20 augustus vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Recife - Brazilië weer naar de strandings plaats van de "Panaghia T." nabij Sao José – Tamantara - Brazilië.

Begin september 1960 werd de "Panaghia T. vlot gebracht en werd er koers gezet naar de haven van Recife - Brazilië.

De "Cycloop" leverde de "Panaghia T." op 6 september 1960 af in de haven van Recife - Brazilië.

14 september 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Recife - Brazilië naar Wilmington - Verenigde Staten

Op 22 september 1960 werd de haven van Port of Spain - Trinidad aangedaan door de "Cycloop".

De "Cycloop" arriveerde op 30 september 1960 in de haven van Wilmington aan de Westkust van de Verenigde Staten.

Op 3 oktober 1960 vertrok de "Cycloop" met de voor sloop bestemde Liberty "Benjamin Carpenter"(1944 - 7.216 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Wilmington - Verenigde Staten naar Engeland.

Het transport van de "Cycloop" met de "Benjamin Carpenter" heeft in oktober 1960 op de Atlantische Oceaan en in de Ierse Zee met slecht weer te kampen gehad.

Tijdens een zware Zuid Wester storm brak op 1 november 1960 de sleepdraad en de "Benjamin Carpenter" ging op drift. De "Cycloop" wist vrij snel weer vast te maken.

De "Nestor" die op dat moment de "Cycloop" assisteerde bij het slepen was een tijdlang uitgeschakeld doordat deze een tros in de schroef had gekregen.

De "Cycloop" leverde de "Benjamin Carpenter", waarmee ze begin oktober vanuit de haven van Wilmington aan de Oostkust van de Verenigde Staten vertrok, op 3 november 1960 af in de haven van Barrow - Engeland.

Na het afleveren van haar sleep, in de haven van Barrow aan de Engelse westkust, zette de "Cycloop" op 7 november 1960 koers naar IJmuiden.

10 november 1960 arriveerde de "Cycloop" vanuit Barrow - Engeland, in de haven van IJmuiden.

16 november 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van IJmuiden weer naar zee.

17 november 1960 was de "Cycloop" in de haven van Vlissingen.

Op 18 november 1960 zette de "Cycloop" koers naar de positie van de "Zeeland" die met de lake-vessel "Harry R.Jones"(1903 – 5.531 Brt.) onderweg was naar Greenock bij Glasgow – Engeland.

De "Cycloop" verleende gedurende enkele dagen assistentie aan de "Zeeland" bij het transport van de "Harry R. Jones". Onder ongunstige weersomstandigheden sleepte de "Zeeland" dit voor de sloop bestemde schip, wat met lekkage kampte, naar Greenock bij Glasgow - Engeland.

Vanaf de "Zeeland" zette de "Cycloop" daarna koers naar de positie van de "Friesland" om ook die te assisteren bij het verslepen van een Liberty naar Engeland.
 
Op 5 december 1960 maakte de "Cycloop" ten Noorden van de Azoren vast op het transport van de "Friesland". Gezamenlijk sleepten de "Cycloop" en de "Friesland" de Liberty naar de sloopwerf in de haven van Troon - Engeland.

15 december arriveerden de "Cycloop" en "Friesland" met een Liberty in de haven van Troon - Engeland.

Vanuit de haven van Troon - Engeland zette de "Cycloop" koers naar Ardrossan - Schotland voor bunkers en proviand.

Op 16 december 1960 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Ardrossan - Schotland naar New Orleans - Verenigde Staten.

In de Ierse Zee zette de "Cycloop" nog koers naar positie van de Nederlandse kustvaarder "Hink"(1937 – 309 Brt.), die motorschade had. Hulp, bleek later, was echter niet meer nodig.

Door de "Cycloop" werd in 1960 21.987 mijl slepend afgelegd.

1961

9 januari 1961 arriveerde de "Cycloop" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten. Daar werd de fruitjager "Gatun"(1925 – 3.362 Brt.) vastgemaakt die naar de sloopwerf in La Spezia - Italië moest worden gebracht.

Omstreeks half januari 1961 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten met de fruitjager "Gatun" op sleeptouw naar Italië.

19 februari 1961 werd de "Gatun" door de "Cycloop" in de haven van La Spezia - Italië bij de sloopwerf afgeleverd.

Nadat de "Cycloop" de fruitjager "Gatun" had afgeleverd, zette de "Cycloop" op 21 februari 1961 koers naar Las Palmas – Canarische Eilanden. Waar de "Cycloop" op 28 februari 1961 arriveerde.

1 maart 1961 zette de "Cycloop" vanuit de haven van Las Palmas – Canarische Eilanden koers naar het pas aangekochte bergingsvaartuig "Help" om deze te assisteren op haar reis naar Gibraltar. De "Help" was onderweg vanuit Trinidad naar Gibraltar.

De "Cycloop" assisteerde gedurende de 2e helft van maart 1961 de "Help" op haar reis vanuit Trinidad naar Gibraltar. 29 maart 1961 kwamen zowel de "Cycloop" als de "Help" te Gibraltar aan.

De "Cycloop" en de "Help" vertrokken op 7 april 1961 vanuit de haven van Gibraltar met bestemming Colombo - Ceylon.

17 april 1961 werd door de "Cycloop" en de "Help" het Suez kanaal gepasseerd en eind april 1961 werd in Aden gebunkerd.

13 mei arriveerden de "Cycloop" en de "Help" in de haven van Colombo - Ceylon. De "Help" werd hier voorzien van extra bergings materiaal.

De "Cycloop" en de "Help" vertrokken op 14 mei 1961 vanuit de haven van Colombo - Ceylon, met bestemming Calcutta - India, waar de "Help" werkzaam zal zijn.

Vijftig mijl ten zuiden van Calcutta - India, werd door de "Cycloop" op 22 mei 1961 de "Help" losgegooid en zette de "Cycloop" koers terug naar Colombo - Ceylon.

De "Cycloop" arriveerde op 26 mei 1961 in de haven van Colombo – Ceylon en vertrok op 29 mei 1961 met de cutterzuiger "Charles" op sleeptouw vanuit Colombo - Ceylon naar Rotterdam. De cutterzuiger "Charles" was vanuit Bangkok - Thailand naar Colombo – Ceylon gesleept door een buitenlandse sleepboot.

Gedurende juni 1961 was de "Cycloop" door de Indische Oceaan onderweg vanuit de haven van Colombo – Ceylon naar Djibouti met de cutterzuiger "Charles" op sleeptouw.

30 juni 1961 werd de haven van Djibouti aangedaan voor bunkers. 5 juli 1961 werd de sleepreis weer voortgezet.

Op 18 juli 1961 arriveerde de "Cycloop" op de rede van Suez – Egypte.

En op 20 juli 1961 vervolgde de Cycloop", na passage van het Suez Kanaal, vanuit Port Said – Egypte haar sleepreis naar Rotterdam.

Begin augustus 1961 arriveerde de "Cycloop" met haar sleep in de haven van Gibraltar voor bunkers en proviand.

6 augustus 1961 vertrok de "Cycloop", na gebunkerd te hebben, met haar sleep vanuit Gibraltar weer naar Rotterdam

25 augustus 1961 arriveerde de "Cycloop" met de cutterzuiger "Charles" op sleeptouw in de haven van Rotterdam.

Op 26 augustus 1961 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Rotterdam naar IJmuiden.
 
Na aankomst in de haven van IJmuiden ging de "Cycloop" naar Amsterdam voor een dokbeurt.

Half september 1961 was de "Cycloop" weer gereed voor alle diensten en vertrok de "Cycloop" op 27 september 1961 vanuit IJmuiden naar Vlaardingen.

Vanuit de haven van Vlaardingen vertrok de "Cycloop" op 28 september 1961 met drie lichters op sleeptouw naar Mormugao in India.

25 oktober 1961 arriveerde de "Cycloop" met 3 lichters op de rede van Port Said - Egypte.

20 november 1961 arriveerde de "Cycloop", met drie lichters op sleeptouw, op de rede van Mormugao - India.
 
Na aflevering van de 3 lichters vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Mormugao - India naar Colombo - Ceylon waar twee kustvaartuigen op sleeptouw werden genomen.

25 november 1961 vertrok de "Cycloop" met twee kustvaartuigen op sleeptouw naar Singapore.

10 december 1961 vertrok de "Cycloop" nadat ze de twee kustvaartuigen had afgeleverd en gebunkerd vanuit de haven van Singapore weer naar Colombo - Ceylon.

16 december 1961 arriveerde de "Cycloop" vanuit Singapore weer in de haven van Colombo – Ceylon, om een sleepreis naar Trincomalee - Ceylon uit te voeren.

27 december 1961 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Colombo - Ceylon, om een korte reis met drie bakken uit te voeren naar Trincomalee eveneens op Ceylon gelegen.

Tijdens deze reis kreeg het transport met moeilijkheden te kampen, doordat een van de bakken plotseling in zinkende toestand geraakte en bij de werkzaamheden daarna de "Cycloop" bovendien een tros in de schroef kreeg.

Twee bakken werden overgenomen door de sleepboot "Humber" van L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst en op basis Lloyd's Open Form naar Colombo - Ceylon, gesleept. De "Cycloop" wist langzaam varend op eigen kracht Colombo – Ceylon te bereiken.

1962

De "Cycloop" heeft in Colombo enige tijd op een dok beurt moeten wachten om gerepareerd te worden.

Pas op 23 januari 1962 vertrok de "Cycloop" vanuit de haven van Colombo - Ceylon naar Marsa El Brega - Libië.

Op 6 februari 1962 arriveerde de "Cycloop" op de rede van Suez - Egypte.

7 februari 1962 vertrok de "Cycloop" vanuit Port Said - Egypte naar Marsa El Brega - Libië.

De "Cycloop" arriveerde op 18 februari 1962 in de haven van Marsa El Brega – Libië.

20 juni 1962 arriveerde de "Cycloop" voor onderhoud in de haven van Valletta - Malta.

Na een dokbeurt in de haven van Valletta - Malta vertrok de "Cycloop" op 23 juni 1962 vanuit Malta naar de haven van Marsa El Brega - Libië, waar ze tijdelijk was vervangen door de "Friesland".

1963
 
Vanaf aankomst te Marsa El Brega - Libië op 18 februari 1962 tot oktober 1963 is de "Cycloop" daar werkzaam geweest.

De "Cycloop" vertrok 31 oktober 1963 met een kraanbak en de "Junior" op sleeptouw vanuit Marsa El Brega - Libië naar Malta.

Op 3 november 1963 arriveerde de "Cycloop", met een kraanbak en de "Junior" op sleeptouw, vanuit Marsa El Brega - Libië in de haven van Valletta - Malta.

Nadat de "Cycloop" een heistelling en de "Junior" van Marsa El Brega naar Valletta - Malta, had gesleept, ging de "Cycloop" voor onderhoud in het dok.

De "Cycloop" werd, nadat ze in Malta gedokt was. In afwachting van wat er verder zou gebeuren, er werd onderhandeld over de verkoop, opgelegd in de haven van Valletta - Malta.

6 december 1963 werd de "Cycloop" verkocht voor 1.300.000 gulden aan Compagnie Générale d’equipments pour les Traveaux Maritimes te Djibouti.

De nieuwe eigenaar bracht de de "Cycloop" als "Pollux" onder Franse vlag en de thuishaven van de "Pollux" werd de haven van Bordeaux - Frankrijk.

Compagnie Générale d’equipments pour les Traveaux Maritimes verkocht de "Pollux" in 1969 aan Compania Banca S.A. te Panama.

Deze bracht de "Pollux" in de vaart onder Panamese vlag als "Alice-D".
De "Alice-D" heeft tot 1977 als "Alice-D" gevaren.

In 1977 werd het in Singapore gevestigde Maritime (Pte.) Ltd. de nieuwe eigenaar waarvoor de "Alice-D" als "Steady Mariner" in de vaart kwam.

In 1979 werd de "Steady Mariner", met behoud van haar naam overgenomen door Jaya Marine Services Pte. Ltd. welk eveneens te Singapore was gevestigd.

Een jaar later, in 1980 kwam de "Steady Mariner" weer als "Alice-D" onder de Panamese vlag te varen voor Compania Maritime Panama S.A. die gevestigd was in Singapore.

Toen de "Alice-D" weer terug kwam bij een eerdere eigenaar, Jaya Marine Services Pte. Ltd. te Singapore nam deze de "Alice-D" weer als "Steady Mariner" op in haar vloot.

In 1986 kreeg de "Steady Mariner" nieuwe motoren en wel 2tew V16-cyl GM. Vermogen helaas niet bekend

Matsube Navigation Inc. te Panama kocht de "Steady Mariner" aan in 1988 en gaf haar weer de naam "Alice-D".

Echter het jaar daarop, in 1989 werd de "Alice-D" weer hernoemd in "Steady Mariner". De eigenaar bleef Matsube Navigation Inc. te Panama.

Netto Low & Partners te Singapore stonden in 1992 vermeld als managers voor de "Steady Mariner", welk inmiddels weer "Alice-D" was hernoemd. Eigenaar was nog steeds Matsube Navigation Inc. te Panama.

Een jaar later, in 1993 stond de "Alice-D" weer geregistreerd als "Steady Mariner", met als eigenaar; Matsube Navigation Inc. te Panama. Als waarnemend managers stonden geregistreerd Netto Low & Partners te Singapore.

Netto Low & Partners te Singapore bleken in 1996 al sinds 1986 niet meer gehuisvest te zijn te Singapore.

De sleepboot "Steady Mariner" was in 1996 te Callao - Peru gesignaleerd. De "Steady Mariner" onderging daar aanpassingen/verbouwingen? De masten waren verwijderd, een omloop was aangebracht voor het stuurhuis langs.

In augustus 2001 was de "Steady Mariner" herbouwd en gemoderniseerd te Callao – Peru.

De "Steady Mariner" wordt vermeld in de registers van Equasis als zijnde in service/commission, laatste Update 17 november 2009.