Location: Home > F_I > Friesland 1982 - 2017 > Geschiedenis

Geschiedenis

De "Friesland" werd op 23 september 1982 te water gelaten bij de werf van Tille Scheepsbouw B.V. te Kootstertille.

De "Friesland" werd gedoopt door Mevrouw D.M.R. Moller-Silvestrini.

Nadat de "Friesland" door de werf op 5 november 1982 was overgedragen aan Bureau Wijsmuller kwam de "Friesland" in dienst van Goedkoop Haven sleepdiensten B.V. Onder nummer 34.

1983

Werkzaam in de havendienst van IJmuiden en Amsterdam.

1984

Bemanning "Friesland" januari 1984:1e wtk. Kees Zeestraten, Ed IJzendoorn matroos.

Op 28 februari 1984 werd het onderhouds platform "Seafox" in opdracht van de N.A.M. door de "Friesland", "Limburg" en de Duitse Suply-Vessel "Unterwezer" vanuit Amsterdam versleept naar het blok K8 van het continentale plat.

In 1984 versleepte de "Friesland" samen met de "Zwitserland" het onderhouds en accommodatie platform "Launcelot" vanuit IJmuiden naar het Conoco's Kotter Field in de Noordzee.

Zaterdagmorgen 8 september 1984 strandde de "KW 51 Ora et Labora" op de Noord pier van IJmuiden. De "Friesland" slaagde samen met de "Limburg", om bij het volgende hoog water om 16.00 uur in de middag de "KW 51 Ora et Labora" vlot te brengen.

1985

Werkzaam in de havendienst van IJmuiden en Amsterdam.

1986

De "Friesland" vertrok op 11 februari 1986 vanuit IJmuiden naar Sint Eustatius - Nederlandse Antillen. De uitbreng reis werd uitgevoerd met een bemanning van Wijsmuller dochter Rederij Gebr. Wijsmuller te Baarn.

Te Sint Eustatius - Nederlandse Antillen, werd de "Friesland" ingezet voor terminal-sleepwerk en bergingsdienst. De sleepboot werd ingebracht bij Wijsmuller International N.V. en ondergebracht in een aparte B.V. Wijsmuller - "Friesland" B.V.

Bemanning "Friesland" maart 1986: H. Wichmann.

Bemanning "Friesland" juni 1986:  H. Wichmann.

Bemanning "Friesland" september 1986: H. Wichmann.

1987

Werkzaam in Sint Eustatius - Nederlandse Antillen.

1988

Werkzaam in Sint Eustatius - Nederlandse Antillen.

14 juli 1988 slaagde de "Friesland" erin om de Tanker "Unicorn Joni"(1971 – 2.868 Brt.) na een brand in de machinekamer te bergen. Nadat de lading alsnog gelost werd met hulp van de "Friesland" te St. Eustatius - Nederlandse Antillen, werd de "Unicorn Joni" door de "Friesland" naar Curaçao gesleept voor reparaties. Waar de "Unicorn Joni" op 21 juli 1988 werd afgeleverd.

1989

In 1989 werd de "Friesland" na beëindiging van het contract te Sint Eustatius naar Nigeria gedirigeerd om aldaar sleepwerk te gaan verrichten voor de nationale oliemaatschappij in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

1990

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

1991

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

1992

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

1993

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

Bemanning "Friesland" oktober 1993: S. Zwiers.

1994

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

Bemanning "Friesland" september 1994: A.P. Van Oosten en A. Marinessen.

1995

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

Bemanning "Friesland" maart 1995: S. Zwiers.

1996

Werkzaam onder contract van de Nationale oliemaatschappij van Nigeria in de haven van Port Harcourt – Nigeria.


1997

Tegen het einde van 1997 moesten de "Friesland" en de "Limburg" vrij plotseling vertrekken uit Nigeria. Want het contract werd beëindigd – betalings problemen?-

Daarop werd door de "Friesland" en de "Limburg" hals over kop koers gezet naar Nederland via Las Palmas op de Canarische Eilanden.

Zeven jaar werkte Wijsmuller met de "Friesland" en de "Limburg" in Nigeria.
Bij Lagos en Port Harcourt assisteerden de sleepboten de tankers bij de plaatselijke olieterminals van de Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC).

De "Friesland" werkte in Lagos, in het zuidwesten van Nigeria en de "Limburg" in Okrika bij Port Harcourt, zo'n ruim 500 kilometer ten zuidoosten van Lagos.

Beide boten werken op contract voor NNPC dat met tankers tussen Port Harcourt en Lagos pendelt. Olie uit de velden bij Port Harcourt gaat eerst naar de plaatselijke raffinaderij. Als het daar is verwerkt, wordt het met een tanker naar Lagos gebracht. Het is de taak van de sleepboten om de tankers veilig aan en af te meren aan de Jetty's bij de olieterminals.

De "Limburg" en de "Friesland" werden ieder bemand met twee Nederlanders, de kapitein en de hoofd-werktuigkundige. Verder bestond de bemanning uit Indonesiërs aangevuld met Nigerianen.

De kapiteins waren in dienst van Bureau Wijsmuller en zaten telkens voor een torn van 2 maanden in Nigeria.

Terug in Nederland zijn Jan Meupelenberg, Simon Zwiers of Dirk de Bood in IJmuiden op de "Titan" of  "Simson" te vinden.

Kapitein Arie van Oosten zit full time in Nigeria.

De hoofd-werktuigkundigen Yke Ykema, Pim Bosschert en Jim Werkhoven werden ingehuurd via Redwijs.

Omstandigheden.

De omstandigheden waaronder de sleepboten en hun bemanningen moesten werken zijn uiteraard niet te vergelijken met die in Nederland. De toevoer van olie naar de terminals viel regelmatig stil door technische gebreken of gebrekkig onderhoud aan de Jetty en de terminals. Voor de sleepboten was er dan geen werk.

Dergelijke periodes van werkloosheid konden soms een aantal weken aanhouden. Tijd genoeg dus voor onderhoud aan de boten, iets dat in het Nigeriaanse klimaat noodzakelijk was. Ook kwam het regelmatig voor dat de sleepboten zelf zonder brandstof zaten. Dergelijke omstandigheden behoorden in Nigeria nu eenmaal tot de dagelijkse realiteit.

Ter hoogte van Calais – Frankrijk in het Engels Kanaal  werden de "Friesland" en de "Limburg"  aangehouden door de Franse marine op verdenking van drugsbezit.
Na een uitgebreid onderzoek in de haven van Calais – Frankrijk konden de "Friesland" en de "Limburg" hun thuisreis naar IJmuiden vervolgen.

Toen de "Friesland" en de "Limburg" december 1997 arriveerden in IJmuiden was dit een complete verrassing, want het kantoor wist niet beter dan dat de "Friesland" en de "Limburg" nog steeds in Nigeria waren.

Nadat de "Friesland" een dokbeurt had ondergaan werd ze weer in dienst gesteld door Goedkoop Havensleepdiensten B.V.

1998

Werkzaam in de havendienst van IJmuiden en Amsterdam.

1999

4 mei 1999 arriveerde de "Friesland" op de Nieuwe Waterweg, gesleept door de "Simson", met bestemming Wärtsila Stork in Schiedam.

Daar werd het motorvermogen van de "Friesland" opgevoerd. De "Friesland" kreeg hierdoor een trekkracht van 40 ton en een snelheid van 13 knopen.

Per 1 juli 1999 werd de naam Goedkoop Havensleep diensten B.V. opgeheven.

Nieuwe maatschappij naam werd Wijsmuller Havensleep diensten Amsterdam B.V.
Bij die maatschappij werd de "Friesland" ook ondergebracht.

Op de bakboord en stuurboord verschansing van de "Friesland" werd de naam Goedkoop overgeschilderd met de naam Wijsmuller.

2000 - 2017

De Friesland is werkzaam in de havendienst van IJmuiden en Amsterdam.


Oktober 2004 verbleef de "Friesland", voor groot onderhoud in het dok.

2005

Juni 2005 liep de "Friesland" bij een aanvaring zware schade op.

2006

De "Friesland" is juli 2006 een mikpunt van een actie van Greenpace tegen de ontbossing.

Bemanning "Friesland" juli 2011: kapitein Hans Hoefs 2/7 – 9/7.

2012

Volgens doorgaans goed ingelichte bronnen zou de "Friesland" vanaf september 2012 te koop staan.

Bemanning "Friesland" juni 2013: kapitein Hans Hoefs 15/6 – 21/6.

16 maart 2017 vertrok de Friesland vanuit IJmuiden naar Lissabon - Portugal en zal daar worden ingezet in de haven.

Filmpje op youtube van een model van de "Friesland" http://www.youtube.com/watch?v=Nb0xvTpfzf8

Wat mij steeds enorm opvalt is het weinige wat er bekend is over de provincie boten, zoals hier van de "Friesland".

3 jaar is de "Friesland" werkzaam geweest in de Nederlandse Antillen, er is 1 berging bekend en verder van die jaren niets, foto's uit die tijd vrijwel niets.

7 jaar is "Friesland" werkzaam geweest in Nigeria, en van de werkzaamheden in die 7 jaar is er niets bekend, foto's uit 7 jaar vrijwel niets.

Wie er aan boord zijn geweest in die 10 jaar ook daar is vrijwel niets van bekend.

Dus bij deze de oproep als je wat weet of bezit met informatie en of foto's uit die tijd neem even contact op. En als het lastig is om foto's en documenten te scannen dan kom ik graag langs.