Location: Home > H-K > Hector 1922 - 1957 > Geschiedenis

Geschiedenis

In1921 liet Bureau Wijsmuller twee identieke sleepboten bouwen, die de namen kregen "Hector" en "Stentor" De sleepboten maten 175 ton en hadden een lengte van 29 meter. In de machinekamers kwamen triple-expansie stoommachines, die een vermogen leveren van 5OO pk. De bouwkosten voor beide sleepboten waren gelijk 152.000,00 gulden.

De "Hector" werd na de oplevering in augustus 1922 in Den Helder gestationeerd.

26 Augustus 1922 voer de "Hector" samen met de "Drente" uit voor assistentie aan het Italiaanse Stoomschip "Africana"(1898 – 3.125 Brt.) dat 55 mijl westelijk van Den Helder in nood verkeerde door, vermoedelijk, een gebroken schroefas.

De "Hector" heeft de "Africana" samen met de "Drente" naar Rotterdam gesleept waar ze op 28 augustus 1922 arriveerden. Het bergingsloon bedroeg 3.850,-- gulden.

5 September 1922 vertrok de "Hector" met 3 onderlossers op sleeptouw vanuit Beverwijk naar Le Havre – Frankrijk.

Op 9 september 1922 arriveerde de "Hector" met 3 onderlossers op sleeptouw in de haven van Le Havre – Frankrijk.

De Zweedse driemast schoener "Britta" onderweg vanuit Vlaardingen naar Vyborg - Oblast Leningrad - Rusland strandde op 26 september 1922 op de Noorderhaaks.
De "Hector" en de "Cyclop" wisten de "Britta" op 27 september 1922 weer vlot te brengen en in de haven van Den Helder binnen te brengen. Het bergingsloon bedroeg 4.000,-- gulden. De "Britta" vervolgde op 30 september vanuit Den Helder haar reis naar Vyborg -Oblast Leningrad - Rusland.

Oktober 1922 vertrok de "Hector" met twee bakken op sleeptouw vanuit Harlingen naar Londen – Engeland. Wegens slecht weer werd de Nieuwe Waterweg aangedaan.

Op 31 oktober 1922 vervolgde de "Hector" de sleepreis naar Londen – Engeland vanuit de Nieuwe Waterweg.

1 November 1922 was de "Hector" terug in Maassluis. De "Hector" had beide bakken verloren op 30 mijl West van lichtschip "Maas".

De beide bakken zijn later door een andere sleepboot, op 3 mijl west van lichtschip "Maas", gevonden en de Nieuwe Waterweg binnengebracht.

Op 7 december 1922 bracht de "Hector" samen met de "Zeeland", "Gelderland", "Nestor" en de "Titan" het stoomschip "Roan"(geen gegevens) vlot van de Noorderpier van IJmuiden.

De "Hector" versleept op 13 december 1922 het stoomschip "Odin"(geen gegevens), dat 2 jaar in de haven van Amsterdam heeft gelegen, naar de Scheepsbouw Maatschappij 'de Nieuwe Waterweg' te Schiedam. Waar de "Odin" gerepareerd zal worden. De "Odin" is verkocht naar een rederij uit Malta.

1923

De uitgaande torpedoboot "G 18" kreeg op 1 februari 1923 nabij de Zuiderstrekdam een black-out en raakte aan lager wal, maar kon later met behulp van de "Hector" weer in de vaargeul komen en daarna de reis vervolgen.

Het met stukgoed geladen motorschip "Rhea"(1922 – 1.386 Brt.) van de K.N.S.M. strandde vrijdag 16 februari 1923 nabij Zandvoort.

De sleepboten "Hector", "Titan", "Simson", "Drente" en "Zeeland" hebben op 16 februari 1923 geprobeerd om de "Rhea" vlot te brengen. Op 17 februari 1923 lukte het de "Rhea" vlot te brengen.

Het bergingsloon voor het vlot brengen van de "Rhea" bedroeg 51.000,-- gulden.

Vanuit de haven van Middlesbrough - Engeland vertrekt de "Hector" op 25 mei 1923 met het stoomschip "Russland"(geen gegevens) op sleeptouw naar Nieuw-Lekkerland.

5 juni 1923 arriveerde de "Hector" vanuit IJmuiden op de Nieuwe Waterweg.

6 juni 1923 vertrekt de "Hector" vanuit de Nieuwe Waterweg met het stoomschip "Russland"(geen gegevens) op sleeptouw naar Hamburg – Duitsland.

Op 12 juni 1923 arriveerde de "Hector" vanuit Cuxhaven – Duitsland weer in IJmuiden.

Het casco van het, op de Scheepsbouw en reparatiewerf  De Hoop in Leiden voor eigen rekening, nieuwgebouwde vrachtschip "Carola"(1923 – 535 Brt.) is door de "Hector" op 19 juni 1923 buitenom vanuit IJmuiden naar Rotterdam gesleept om bij de Rotterdamse Droogdok Mij. van een ketel en machines te worden voorzien.

Na aflevering van de "Carola"(1923 – 535 Brt.) bij de Rotterdamse droogdok Mij. arriveerde de "Hector" op 20 juni 1923 weer in IJmuiden.

Op 25 juli 1923 arriveren de "Hector" en de "Simson" vanuit IJmuiden op de Nieuwe Waterweg. Vanuit de Nieuwe Waterweg zetten de "Hector" en de "Simson" nog dezelfde dag koers naar Ramsgate – Engeland.

31 juli 1923 vertrekken de "Hector" en de "Simson" vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 3 augustus 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" op 4 augustus 1923 weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 12 augustus 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 16 augustus 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 25 augustus 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

Tijdens een storm op 30 augustus 1923 verloor de "Hector" de twee lichters die zij versleepte vanuit Richborough – Engeland naar Vlissingen. De "Hector" wist één lichter weer vast te maken en Vlissingen binnen te brengen. De andere lichter werd door de treiler "O 160" vastgemaakt en in de haven van Vlissingen binnengebracht.

De "Hector" arriveerde op 4 september 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" op 6 september weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 9 september 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 20 september 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 24 september 1923 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de drie lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 27 september 1923 met 2 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de beide lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De "Hector" arriveerde op 1 oktober 1923 met 2 lichters op sleeptouw in de haven van Vlissingen vanuit Richborough – Engeland. Na aflevering van de beide lichters vertrok de "Hector" dezelfde dag weer vanuit Vlissingen naar Richborough – Engeland.

De Engelse kabellegger "Alert"(1918 – 941 Brt.) die op de ochtend van 26 oktober 1923 vanuit IJmuiden naar zee vertrok, maar later wegens stormweer moest terugkeerden, liep bij het binnenkomen nabij de Noorderstrekdam binnen de pieren aan den grond. De "Hector" bracht de "Alert" weer vlot waarna de "Alert"  geassisteerd door de "Hector" en de "Titan" met verlies van één der schroeven in de haven van IJmuiden werd afgemeerd.

Het Duitse stoomschip "Franz Fischer"(1904 – 656 Brt.) liep op 3 november 1923 bij het binnenlopen van IJmuiden door een defect aan de stuurmachine uit haar roer. De "Hector" bood haar assistentie aan en wist de "Franz Fischer" binnen te brengen. De "Franz Fischer" had tijdens slecht weer een deel van haar deklading, gezaagd hout, verloren en maakte slagzij over bakboord.

Het Griekse Stoomschip "Elpidoforos"(1890 – 2.336 Brt.) die geladen met kolen onderweg was vanuit Cardiff - Engeland naar Hamburg - Duitsland, strandde op 27 november 1923 op de Eierlandsche gronden, de "Hector", "Drente" en de "Cyclop" van Bureau Wijsmuller en de "Texel" en "Volharding" van Doeksen wisten de "Elpidoforos" op 1 december 1923 weer vlot te brengen. En naar Nieuwediep te slepen.

De "Hector" vertrok op 15 december 1923 vanuit IJmuiden naar Vlaardingen met de Engelse stoomtrawlers "Falcon" en "Plymouth" op sleeptouw.

Deze trawlers zijn door een reder uit IJmuiden aangekocht en zullen op de werf van de Firma A. de Jong te Vlaardingen worden ingericht volgens de Nederlandse schepenwet.

De "Hector" arriveerde op 25 december 1923 in de haven van Maassluis met de trawler "Aviatic" op sleeptouw vanuit New Castle – Engeland.

Op 30 december 1923 arriveerde de "Hector" vanuit de Nieuwe Waterweg in IJmuiden.

1924

De "Hector" arriveerde op 6 januari 1924 vanuit IJmuiden op de Nieuwe Waterweg.

7 januari 1924 vertrekt de "Hector" met 2 lichters op sleeptouw vanaf de Nieuwe Waterweg naar Londen – Engeland.

10 januari 1924 arriveerde de "Hector" vanuit Londen -Engeland weer op de Nieuwe Waterweg.

De "Hector" arriveerde op 23 januari vanuit IJmuiden op de Nieuwe Waterweg.
Nog dezelfde dag vertrok de "Hector" vanuit de Nieuwe Waterweg naar IJmuiden met de drijvende kraan "Nr. 21" op sleeptouw.

Op 24 januari 1924 arriveerde de "Hector" met de kraan "Nr. 21" op sleeptouw in IJmuiden.

8 februari 1924 arriveerde de "Hector", met twee lichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Londen – Engeland.

Vanuit de Nieuwe Waterweg vertrekt de "Hector" met twee bokken op sleeptouw naar Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert weer op 15 februari 1924 op de Nieuwe Waterweg.

17 februari 1924 arriveert de "Hector" vanuit Rotterdam in de haven van Londen - Engeland met twee Thamesbarges op sleeptouw.

De "Hector" vertrekt op 20 februari 1924 met de Thamesbarges "Dart" en "Fraser" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Londen – Engeland.

24 februari 1924 vertrekt de "Hector" met twee Thamesbarges op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Londen - Engeland.

De "Hector" arriveert weer op 27 februari 1924 op de Nieuwe Waterweg vanuit Londen – Engeland.

8 maart 1924 vertrekt de "Hector" vanuit Rotterdam naar Londen - Engeland met twee Thamesbarges op sleeptouw.

9 maart 1924 arriveerde de "Hector" met 2 Thamesbarges op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Londen – Engeland.

Op 12 maart 1924 arriveerde de "Hector" in de Poortershaven te Rotterdam met de lichter "Laurens" op sleeptouw vanuit Lower Upnor - Engeland.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Hector" op 13 maart met de bakken "Path", "Tom" en "Puss" op sleeptouw naar Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 17 maart 1924 in Rotterdam vanuit Londen – Engeland.

De "Hector" vertrekt op 2 mei 1924 vanuit Antwerpen – België naar Woolwich – Engeland met de lichter "Frederika" op sleeptouw waar het transport op 3 mei 1924 arriveerde.

Op 6 mei 1924 arriveert de "Hector" vanuit  Woolwich – Engeland in de haven van Rotterdam.

Vanuit Rotterdam arriveert de "Hector" op 19 mei 1924 in de haven van Antwerpen - België

21 mei 1924 arriveerde de "Hector" met 2 lichters op sleeptouw in de haven van Londen - Engeland. De lichters waren in Antwerpen - België vastgemaakt door de "Hector".

24 mei 1924 vertrekt de "Hector" weer vanuit Antwerpen – België met 2 lichters op sleeptouw naar Londen – Engeland.

27 mei arriveert de "Hector" met de lichter "Helena XII" op sleeptouw vanuit Londen – Engeland in de haven van Antwerpen – België.

Nog de zelfde dag vertrekt de "Hector" weer naar Londen – Engeland met de lichter "Helena XII" vanuit de haven van Antwerpen – België.

De "Hector" arriveert op 1 juni 1924 vanuit Antwerpen - België in de haven van Londen – Engeland met de lichter "Frederika" op sleeptouw.

2 juni 1924 vertrekt de "Hector" weer vanuit Londen – Engeland naar Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw.

In de avond van 3 juni 1924 arriveert de "Hector" in de haven van Antwerpen – België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

4 juni vertrekt de "Hector" vanuit Antwerpen – België naar Rotterdam.

Vanuit Rotterdam arriveerde de "Hector" op 14 juni 1924 in de haven van Antwerpen – België.

De "Hector" arriveerde op 16 juni 1924 in de haven van Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België.

Na aflevering van de beide lichters op 16 juni 1924 vertrok de "Hector" weer vanuit Londen - Engeland naar Antwerpen – België, met de lichter "Frederika" op sleeptouw. De "Hector" arriveerde op 18 juni 1924 in de haven van Antwerpen – België.

De "Hector" arriveerde op 20 juni 1924 vanuit Antwerpen – België in de haven van Rotterdam.

Op 24 juni 1924 arriveerde de "Hector" met de lichter "Frederika" op sleeptouw, vanuit Antwerpen - België, in de haven van Londen - Engeland.

26 juni 1924 vertrok de "Hector", met de lichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 28 juni 1924 arriveerde.

1 juli vertrekt de "Hector" weer met de lichter "Frisia" op sleeptouw vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

4 juli 1924 arriveerde de "Hector" met de lichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

Op 11 juli 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van IJmuiden met op sleeptouw de Duitse lichter "Reichazeiger" vanuit Dantzig.

De "Hector" arriveert op 13 juli 1924 vanuit de haven van Antwerpen – België in de haven van Maassluis.

Op 14 juli 1924 is de "Hector" weer in de haven van Antwerpen – België vanuit Rotterdam.

Op 15 juli arriveert de "Hector" met de lichter "R.A.S.M. I", vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen. En vertrok meteen weer met de lichter "Frederika" op sleeptouw naar Antwerpen – België.

30 juli 1924 vertrok de "Hector" met de lichter "Frederika" op sleeptouw vanuit de Nieuwe Waterweg naar de haven van Midlington – Engeland.

De "Hector" vertrok op 3 augustus 1924 met 2 lichters op sleeptouw vanuit de haven van Londen - Engeland, naar Antwerpen, België. Waar het transport op 4 augustus 1924 arriveerde. Meteen na aflevering van de lichter "Frederika" zette de "Hector" koers naar de Nieuwe Waterweg.

1 september 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van Vlissingen, onderweg vanuit Rotterdam naar de haven van Antwerpen België.

Met de lichters "R.A.S.M. II" en "Frederika" vertrok de "Hector" op 2 september 1924 vanuit Antwerpen – België naar Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Londen – Engeland vertrok de "Hector" op 4 september 1924 met een lichter op sleeptouw naar IJmuiden. Waar het transport op 5 september 1924 arriveerde.

De "Hector" arriveerde op 6 september 1924 in de haven van Maassluis vanuit IJmuiden. Van waar uit de "Hector" nog de zelfde dag vertrok naar Londen – Engeland met de lichter "D 15" op sleeptouw.

Met 2 lichters op sleeptouw vertrok de "Hector" op 18 september van uit Rotterdam via Antwerpen – België naar Londen – Engeland.

Met de lichter "R.A.S.M. I" op sleeptouw vertrekt de "Hector" op 19 september vanuit de haven van Antwerpen – België naar Londen – Engeland.

27 september 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van IJmuiden met de lichter "Frederika" op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

30 september 1924 arriveerde de "Hector" op de Nieuwe Waterweg vanuit IJmuiden.

De "Hector" arriveert op 8 oktober 1924 vanuit Rotterdam in de haven van Vlissingen.

Vanuit Vlissingen zette de "Hector" op 9 oktober 1924 koers naar Londen – Engeland.

11 oktober 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van IJmuiden met de lichter "R.A.S.M. I" op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

Met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. III" op sleeptouw vertrok de "Hector" op 18 oktober 1924 vanuit Rotterdam naar Londen - Engeland.

Op 21 oktober 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van Maassluis vanuit Londen – Engeland.

Op 5 november 1924 arriveert de "Hector" met de lichters "R.A.S.M. II" en "Frederika" op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Londen – Engeland.

Op 8 november 1024 arriveert de "Hector" met de lichter "R.A.S.M. I" op sleeptouw in de haven van IJmuiden.

Vanuit Rotterdam vertrekt de "Hector" op 12 november 1924 naar Londen - Engeland, om daar een lichter vast te maken met bestemming IJmuiden.

Vanuit Rotterdam vertrekt de "Hector" op 29 november 1924 met de lichters "R.A.S.M. II" en "R.A.S.M. III" op sleeptouw naar Londen – Engeland.

Op 4 december 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Antwerpen – België arriveerde de "Hector" op 5 december 1924 in Vlissingen.

18 december 1924 arriveerde de "Hector" in de haven van Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

1925

6 januari 1925 arriveerde de "Hector" in de haven van Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Antwerpen – België arriveerde de "Hector" op 7 januari 1925 in Vlissingen.

Op maandag 12 januari 1925 is de "Hector", tijdens een poging om de gestrande veerboot "Mecklenburg"(1922 – 2.907 Brt.) vast te maken, bij Vlissingen gestrand op de Westerhavendam. Op 13 januari 1925 lukte het de "Hector" tijdens hoog water om op eigen kracht vlot te komen. Over eventuele schade is verder niets bekend.

Vanuit de haven van Vlissingen arriveerde de "Hector" op 14 januari 1925 in de haven van Antwerpen – België.

18 januari 1925 vertrekt de "Hector" vanuit Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw naar Londen – Engeland.

22 januari 1925 arriveert de "Hector" in de haven van Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

Op 24 januari 1925 arriveert de "Hector" vanuit de haven van Antwerpen – België in de haven van Maassluis.

28 januari 1925 arriveert de "Hector" vanuit de haven van Maassluis in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit Antwerpen – België vertrekt de "Hector" op 2 februari 1925 met de lichters "R.A.S.M. II" en "R.A.S.M. I" op sleeptouw naar Londen – Engeland.

5 februari 1925 arriveert de "Hector" in de haven van Antwerpen - België met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

15 februari 1925 vertrok de "Hector" met 2 lichters op sleeptouw, vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

De  "Hector" met de lichters  "R.A.S.M. II" en "R.A.S.M. III" arriveerde op 20 Februari vanuit de haven van Londen – Engeland in IJmuiden.

De "Hector" vertrok zonder lichters vanuit IJmuiden naar Vlaardingen waar de "Hector" op 21 februari 1925 arriveerde.

1 maart 1925 vertrok de "Hector" vanuit Vlissingen met de lichter "Gladys" op sleeptouw naar Londen – Engeland. Waar het transport op 2 maart 1925 arriveerde.

3 maart 1925 arriveerde de "Hector" vanuit Londen – Engeland in de haven van Vlaardingen.

De "Hector" vertrekt op 10 maart 1925 vanuit Vlaardingen naar Antwerpen – België.

Op 16 maart 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 23 maart 1925 met de lichters "R.A.S.M. II" en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Antwerpen - België. De "Hector" was vertrokken met deze lichters op sleeptouw vanuit de haven van Londen – Engeland.

24 maart 1925 arriveert de "Hector" vanuit Antwerpen – België in Rotterdam.

De "Hector" vertrekt op 26 maart 1925 vanuit Rotterdam naar Antwerpen – België.

Op 30 maart 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 1 april 1925 met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. II" op sleeptouw in de haven van Antwerpen - België. De "Hector" was met deze lichters vertrokken vanuit Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 11 april 1925 met de lichters "R.A.S.M. III" en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Antwerpen - België. De "Hector" was vertrokken vanuit de haven van Londen – Engeland.

Nadat de "Hector" haar sleep had afgeleverd vertrok ze naar Vlaardingen waar de "Hector" op 12 april 1925 arriveerde.

De "Hector" vertrekt op 17 april 1925 vanuit de haven van Vlaardingen naar Antwerpen – België.

Op 19 april 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 25 april 1925 met de lichters "R.A.S.M. I" en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Antwerpen - België. De "Hector" was vertrokken vanuit de haven van Londen – Engeland.

Op 4 mei 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

De "Hector" arriveert op 13 mei 1925 met de lichters "R.A.S.M." en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Antwerpen, België. De "Hector" was vertrokken met deze lichters uit Londen, Engeland.

Op 21 mei 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

Op 13 juli 1925 arriveert de "Hector" in Antwerpen - België, met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen – Engeland.

Op 20 juli 1925 arriveert de "Hector" met twee lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, in de haven van Londen - Engeland.

6 augustus 1925 passeert de "Hector" onderweg vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw Vlissingen om 18.00 uur.

9 augustus 1925 arriveert de "Hector" in Antwerpen - België, vanuit Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw.

16 augustus 1925 arriveert de "Hector" in de haven van Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België.

23 augustus 1925 arriveert de "Hector" vanuit Antwerpen - België, met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. II" op sleeptouw in de haven van Londen - Engeland.

Op 7 november 1925 kwam het vrachtschip "Albireo"(1920 – 4.427 Brt.) van de Holland West Afrika lijn bij de brulboei van IJmuiden met de bemanning van het gestrande vrachtschip "IJselstroom"(geen gegevens) aan boord.
Daar de "Albireo" naar Hamburg moest, kwam de "Hector" naar buiten om de bemanning van de "IJselstroom" over te nemen. Ook de bagage en bezittingen van de bemanning van de "IJselstroom" werd aan boord van de "Hector" genomen.
Toen de "Hector" in IJmuiden afmeerde, en de bemanning van de "IJselstroom" aan land werden gezet, kwamen de douane ambtenaren aan boord, die verklaarden dat de "Hector" als zijnde geen vrachtschip, de goederen niet mee had mogen nemen.
De kapitein van de "Hector" had evenwel geen trek om weer naar de "Albireo" terug te stomen, waarop de "Hector" door de douane ambtenaren in beslag werd genomen. Later mochten de opvarenden van de "IJselstroom" hun bagage en bezittingen meenemen en vertrokken zij per directieboot naar Amsterdam. De sleepboot "Hector" bleef echter voorlopig onder beslag.

1926

16 januari 1926 arriveerde de "Hector" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, in de haven van Londen - Engeland.

3 februari 1926 vertrok de "Hector" vanuit Antwerpen - België, met 2 lichters op sleeptouw naar Le Havre - Frankrijk.

De "Hector" arriveert op 21 februari 1926 in de haven van Antwerpen - België, met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. II" op sleeptouw vanuit Londen - Engeland.

12 Maart 1926 was het vrachtschip "Salatiga"(1920 – 7.650 Brt.) gestrand ter hoogte van Vlissingen. De "Friesland", "Hector", "Brabant" en de "Gelderland" brachten het weer vlot. Het bergingsloon bedroeg 1.000,-- gulden.

De "Hector" arriveerde op 1 april 1926 vanuit Antwerpen - België, met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Londen - Engeland.

11 april 1926 arriveert de "Hector" in de haven van Londen - Engeland, afkomstig vanuit Antwerpen - België, met op sleeptouw de lichters "R.A.S.M. I" en de "R.A.S.M. II".

De "Hector" arriveert op 23 april 1926 in de haven van Antwerpen - België, met op sleeptouw 2 lichters vanuit Londen - Engeland.

25 april 1926 vertrekt de "Hector" vanuit Rotterdam naar Londen - Engeland, en vertrekt weer op 26 april 1926 vanuit Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw naar Antwerpen - België.

De "Hector" vertrekt op 5 mei 1926 met de lichters "Frederika" en "Albatros" op sleeptouw vanuit Londen - Engeland, naar Antwerpen - België.

Op 6 mei 1926 levert de "Hector" de lichters "Frederika" en "Albatros" vanuit Londen - Engeland, af in de haven van Antwerpen - België.

10 mei 1926 vertrekt de "Hector" vanuit Antwerpen, België, naar Londen, Engeland, met 2 lichters op sleeptouw.

13 mei 1926 vertrekt de "Hector" weer vanuit Londen, Engeland, naar Antwerpen, België, wederom de lichters "R.A.S.M 1" en "R.A.S.M. 2" op sleeptouw.

Op 15 mei 1926 arriveert de "Hector" in de haven van Antwerpen, België, met op sleeptouw de lichters "R.A.S.M 1" en "R.A.S.M. 2" vanuit Londen, Engeland.

25 mei 1926 arriveerde de "Hector" vanuit Londen, Engeland, in Antwerpen, België, met de lichters "Frederika" en "Albatros" op sleeptouw.

Op 30 mei 1926 vertrekt de "Hector" vanuit Antwerpen, België, met 2 lichters naar Londen, Engeland.

3 juni 1926 arriveerde de "Hector" vanuit Antwerpen, België, met 2 lichters op sleeptouw in Londen, Engeland.

Met de lichters "Frederika" en "Albatros" op sleeptouw arriveert op 15 juni 1926 de "Hector" vanuit Londen, Engeland, in Antwerpen, België.

12 Juli 1926, tijdens een dichte mist, strand ter hoogte van Noordwijk het Noorse vracht/passagiersschip "Zeta"(1886 – 1.372 Brt.), onderweg met passagiers en stukgoed vanuit Bergen – Noorwegen naar Rotterdam. De "Hector", "Stentor" en de "Nestor" vertrokken vanuit IJmuiden ter assistentie. De "Zeta" verwacht zonder hulp zelf vlot te kunnen komen.

Op 21 september 1926 arriveren de "Hector" en de "Limburg" in de haven van Antwerpen - België, om daar het stoomschip "Comtesse de Flandre"(1909 – 2.011 Brt.) vast te maken voor een sleepreis naar Amsterdam.

De "Comtesse de Flandre" was op 30 december 1925 op de Seven Sisters gestrand en op 14 maart 1926 vlot gebracht en de haven van Newhaven - Engeland binnengebracht. Waarna ze naar Antwerpen – België was gesleept om gelost te worden.

23 september 1926 zijn de "Hector" en "Limburg" vanuit Antwerpen- België, in de haven van IJmuiden aangekomen met het stoomschip "Comtesse De Flandre" op sleeptouw.
De "Comtesse De Flandre" zal bij de Amsterdamse Droog dok Mij. worden gerepareerd en gereed gemaakt voor een Engelse rederij. De "Comtesse De Flandre" behoorde aan de Océan SA Belge d'Armement et de Nav.

Londen - Engeland, 21 oktober 1926: Het Belgische stoomschip "Comtesse De Flandre", dat op het ogenblik bij de Amsterdamse Droogdok Mij. repareert, is aangekocht door de Pentwijn SS C° Ltd in Cardiff.

Amsterdam 6 december 1926: Hedenavond vertrekt de ex "Comtesse De Flandre", dat in "Penthames" herdoopt is en thans behoort aan de Pentoff Steamship C° te Londen, naar Engeland.

1927 

9 januari 1927 arriveert de "Hector" met 2 loggers op sleeptouw vanuit IJmuiden op de Nieuwe Waterweg.

Op 9 februari 1927 versleepten de "Nestor", "Vlaanderen", "Brabant" en de "Drente" de eerste sluisdeur voor de in aanbouw zijnde Noordersluis vanuit Rotterdam naar IJmuiden. Bij aankomst in IJmuiden werd het transport geassisteerd door de "Junior", "Stentor" en "Hector".

De "Drente" vertrok op 18 maart 1927 vanuit Nieuwediep naar het Nederlandse Stoomschip "Nieuwland"(1920 – 1.075 Brt.)van de N.V. Stoomvaart Mij. Nederlandsche Lloyd, dat 2 mijl bezuiden Egmond was gestrand.
Op 19 maart is de "Nieuwland" vlot gebracht door de "Hector", "Drente", "Nestor"  en de "Stentor", waarna de "Nieuwland" op eigen kracht is vertrokken naar Rotterdam.


De Poolse sleepboot "Orkan" die onderweg was vanuit Dantzig naar Gent – België met de met kolen beladen Poolse zeelichters "Wacek" en "Wojtek" is IJmuiden op 26 maart 1927 binnengelopen wegens slecht weer en roerschade aan de "Wojtek". Bij het binnenkomen tussen van de pieren is de "Wojtek" aan de grond gelopen waarbij een sleeptros verloren ging. De "Wojtek" is door de  door de "Hector" en de "Nestor" weer vlot gebracht en naar de sluis gebracht.

De "Hector" arriveerde op 7 mei 1927 met de Duitse zeelichter "Oldenfelde" op sleeptouw in IJmuiden. Bij het binnenlopen kwam de "Oldenfelde" in aanvaring met de zeillogger "KW 22 Orion". De "KW 22 Orion" liep een deuk op in haar verschansing en de boegspriet brak af. De "Oldenfelde" liep geen schade op.

Vanuit de Nieuwe Waterweg vertrok de "Hector" op 4 juni 1927 naar Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

Vanuit IJmuiden vertrekt de "Hector" op 21 oktober 1927, met 2 bakken op sleeptouw, naar Rye, (Denemarken Noorwegen ?).

Het Engelse vrachtschip "Bedefell"(1919 – 3.780 Brt.) strandde s'morgens om 7.00 uur, doordat het door een grondzee uit het roer liep, aan de binnenkant van de Noorderpier van IJmuiden op 28 oktober 1927. Nadat diverse pogingen om op eigen kracht vlot te komen niet lukten. Contracteerde de kapitein van de "Bedefell" Bureau Wijsmuller om het schip vlot te brengen.

Op basis van Lloyd's Open Form, No Cure No Pay, maakten de "Hector", "Willem Barendsz", "Utrecht" en de "Stentor" vast op de "Bedefell" die na een half uur werken weer vlot kwam.

4 november 1927 raakt de stoomtreiler "IJM. 20 Olga" voor de kust van IJmuiden met de Noorse driemastschoener "Borge II" op sleeptouw in de problemen, en beide schepen vragen om sleepboot hulp.

De "Stentor" slaagt er in om de "Borge II" vast te maken en de "Hector" maakt de "IJM. 20 Olga" vast en slaagt er in deze naar dieper water te slepen.

Toen de "IJM. 20 Olga" in staat was om op eigen kracht naar binnen te komen maakt de "Hector" ook vast op de "Borge II" en slaagden de "Hector" en de "Stentor" er in de "Borge II" IJmuiden binnen te brengen.

De "IJM. 20 Olga" had de "Borge II", die tijdens slecht weer motorproblemen had gekregen en haar deklading mijnhout had verloren, op de Noordzee vast gemaakt.

Op 19 november 1927 slepen de "Hector" en de "Stentor" de tanker "Den Haag"(1925 – 8.971 Brt.) vanaf de brulboei IJmuiden binnen. De "Den Haag" had machineschade en was ter hoogte van de brulboei voor anker gegaan.

1928

De "Hector" brengt op 3 januari 1928 de lichters "Main" en "Rhein" IJmuiden binnen vanaf de Noordzee, waar de lichters voor anker waren gebracht door de Duitse sleepboot "Schulau" die problemen had met de stuurinrichting.

Het met stukgoed geladen Zweedse vrachtschip "Albania"(1903 – 1.431 Brt.) onderweg vanuit Helsingfors (Helsinki) – Finland naar Gent – België. Kreeg op 12 februari 1928 op de Noordzee te kampen met machineschade, ter hoogte van  Haaks vuurschip, en is door de  "Drente" gekonvooieerd tot IJmuiden en is daarna met hulp van de "Hector" en "Nestor" IJmuiden binnen gelopen.

De "Albania" is daarna naar Amsterdam opgestoomd om bij de Nederlandsche Droogdok Mij. te repareren.

Op 17 februari 1928 vertrekt het Engelse vrachtschip "Shonga"(1909 – 3.044 Brt.) vanuit IJmuiden naar Hamburg. Op die dag staat er een West-Noord-Wester storm windkracht 7 tot 8. Na het verlaten van IJmuiden krijgt de "Shonga" problemen met de machine en probeert op 1 kilometer uit de kust voor anker te gaan. De "Hector", "Stentor" en "Nestor" konden door de West-Noord-Wester storm niet uitvaren.  Korte tijd later strandde de "Shonga" op ongeveer 2 mijl ten Noorden van IJmuiden. Kort na de stranding brak de "Shonga" in tweeën en was niet meer te redden. Wijsmuller kreeg later nog wel de opdracht om de lading te bergen.

Het uitgaande Amerikaanse vrachtschip "Wildwood"(1919 – 5.590 Brt.) is op 20 februari 1928 door het breken van de roerketting in de Buitenhaven onklaar gelopen, doch later met assistentie van de "Hector" en "Nestor" weer slaags gekomen. Nadat de schade hersteld was, kon de "Wildwood" de reis naar Rotterdam voortzetten, waar het op 21 Februari is aangekomen.

Op 14 april 1928 ligt het Noorse vrachtschip "Balzac"(1921 – 962 Brt.), onderweg vanuit Rotterdam naar Oslo – Noorwegen, op 14 mijl van IJmuiden met een gebroken schroefas. De "Hector" en de "Stentor" zijn uitgevaren om de "Balzac" IJmuiden binnen te brengen.
 
Op 15 april 1928 is de "Balzac" door de "Hector" en de "Stentor" IJmuiden binnen gesleept.

De "Vlaanderen" zal de "Balzac" vanuit IJmuiden naar Rotterdam verslepen voor herstel van de schroefas.

De grote Engelse zandzuiger "Riparian", die voor de firma Den Breejen en de Bout bij IJmuiden  baggerwerk verricht, dreigde in de avond van 26 juni 1928 door de Zuid-Wester storm op het strand te slaan. De "Hector" en de "Nestor" namen de "Riparian" op sleeptouw en brachten deze behouden in de haven.

Nog een tweede zuiger, alsmede een baggermolen, waarvoor eveneens gevaar bestond, zijn door andere sleepboten veilig binnengebracht.

Op 9 augustus 1928 is de "Hector" ter hoogte van het Semafoor door de binnen komende motor-botter "UK 101" aangevaren.

Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart betreffende de aanvaring tussen de sleepboot "Hector" en de motorbotter "UK 101" in het buitenkanaal van IJmuiden.

De Raad is van oordeel, dat het aan de "UK 101" te te wijten, dat de aanvaring heeft plaats gehad. Dit vaartuig is. hoewel wetende dat er een zeeschip uitkwam, met volle vaart binnengelopen en heeft zo Zuidelijk, gehouden, dat het vlak langs den Zuidwal en enigszins achter de eersten steiger kwam. De "UK 101" is daarop, teneinde weer in het vaarwater te komen, bakboord uitgegaan. Toen eerst zag de schipper van de "UK 101" de "Hector" en in plaats van op dat ogenblik stuurboordroer te geven, is hij uit angst van het roer weggesneld, blijkbaar is de "UK 101" aan zich zelf overgelaten, nog meer bakboord uitgegaan en recht op de "Hector" aangelopen. Niet onwaarschijnlijk is dat de aan het roer staande schipper van de "UK 101" bij zijn uitkijken enigszins verblind werd door het werklicht en het rondschijnende licht. Wat de lichten betreft heeft de "UK 101" zich niet gehouden aan de wettelijke voorschriften neergelegd in artikel 12 in verband met de art. 8 en 9 van het binnenaanvarings reglement.
Met het oog op het feit dat de "Hector" den tros losmaakte zeer dicht bij den steiger, waaraan zij wilde meren, neemt de Raad niet aan. dat de "Hector" een vaart had van enige betekenis.

Het Nederlandse vrachtschip "Ceres"(1919 – 2.672 Brt.), onderweg vanuit Amsterdam naar Bremen - Duitsland, kreeg t.h.v. Texel machineschade.
Op 4 oktober 1928 vertrokken de "Hector" en "Nestor" vanuit IJmuiden om de "Ceres" vast te maken en naar IJmuiden te slepen waar ze op 10 oktober 1928 arriveerden.

Het Engelse vrachtscheepje "Jolly Norman"(1919 – 366 Brt.) is op 29 november 1928 IJmuiden binnen gelopen met water in de voorpiek. Zodat vermoed wordt, dat er een lek is. De "Hector" is ingezet om de in de Buitenhaven liggende "Jolly Norman" leeg te pompen.

Het binnenkomende Noorse tanker "Maricopa"(1914 – 6.960 Brt.) is op 18 december 1928 bij de Zuiderstrekdam aan de grond gelopen. Doch later met behulp van de sleepboot "Hector" weer vlotgekomen.

1929

22 januari 1929 wist de "Hector" met veel moeite een matroos over te nemen van de Duitse zeelichter "Wulksfelde". De Matroos had op 2 plaatsen zijn linkerbeen gebroken nadat hij was geraakt door een uitlopende ankerketting. De matroos werd in IJmuiden aan land gebracht en vervoerd naar het Rode Kruis ziekenhuis in Beverwijk.

Volgens een op 29 januari 1929 in IJmuiden ontvangen rapport zou onder de kust tussen Zandvoort en Noordwijk een vliegtuig van onbekende nationaliteit in zee zijn gestort. De "Hector" is onmiddellijk op onderzoek uitgegaan, en ook de motorreddingboot "Zeemanshoop" is ter assistentie uitgevaren.
De "Zeemanshoop" en de "Hector" keerden later terug in de haven zonder iets van een vliegtuig te hebben gevonden.

11 maart 1929 strandde de stoom treiler "Johanna Maria IJM. 238" op de blokken van de Noorderpier van IJmuiden. Ondanks dat de "Johanna Maria IJM. 238" meteen water maakte wisten de "Hector" en de "Nestor" de "Johanna Maria IJM. 238" vlot te brengen en in de Haringhaven aan de grond te zetten.
Na het dichten van de gaten werd de "Johanna Maria IJM. 238" voor herstel opgenomen in het dok.

De "Hector" vertrok op 13 maart 1929 vanuit de haven van Nieuwediep naar zee?

Op 29 april 1929 vertrok de "Hector" met het motorbootje "Nancy II"(geen gegevens) op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Kingslynn – Engeland.

Na aflevering van de "Nancy II" in de haven van Kingslynn – Engeland zette de "Hector" weer koers naar IJmuiden waar ze op 1 mei 1929 arriveerde.

4 mei 1929 versleept de "Hector" een kraan vanuit Rotterdam naar IJmuiden.

Het met gezaagd hout geladen vrachtschip "Winha"(1896 – 3.550 Brt.) onderweg vanuit Vyborg – Oblast Leningrad - Rusland naar Amsterdam is op 13 juni, met zware slagzij over bakboord, met behulp van de "Hector" IJmuiden binnengelopen.

Het op 17 juni 1929 vanuit IJmuiden vertrokken vrachtschip "Kangean"(1912 – 6.857 Brt.) van de N.V. Stoomvaart Mij. Nederland verzocht op enkele mijlen uit de kust met behulp van vlaggen seinen om sleepboot hulp.
Hierop vertrok de "Hector" vanuit IJmuiden naar de "Kangean", maar keerde korte tijd later weer terug in de haven daar de "Kangean" inmiddels haar reis had hervat.

26 Juni 1929 vertrok de "Hector" vanuit de haven van Den Helder naar Vlaardingen.

De "Hector" en de "Utrecht" arriveren, op 22 oktober 1929, in de haven van Dover – Engeland vanuit IJmuiden met een aantal bakken op sleeptouw.

Door een defect aan haar roer stootte op 12 november 1929 het Duitse vrachtschip "Menes"(1926 – 5.609 Brt.) op de Noordpier van IJmuiden. De "Hector", "Nestor" en de "Stentor" wisten de "Menes", die meteen water maakte, nabij het forteiland in de buitenhaven aan de grond te zetten. Uit onderzoek bleek dat de voorpiek en de tanks van ruim 1 en 2 vol water stonden. Ook stond er water in ruim 1 en 2.

Op maandag morgen 9 december 1929 brengt de "Hector" de motorlogger "Adriana IJM.206", van de rederij F.F. Osendorp, met motorschade binnen in IJmuiden.

De "Adriana IJM. 206" was thuis varende en reeds tot de pieren van IJmuiden gekomen, doch doordat de zeilen waren gescheurd en de motor schade had opgelopen als gevolg van de storm de afgelopen dagen kon het niet in de haven komen maar verdaagde als gevolg van de Zuid-Wester wind 'om de Noord'.
De "Hector" onder kapitein van de Graaff wist de "Adriana IJM. 206" slechts met veel moeite vast te maken.

Het met erts, bestemd voor de Hoogovens, geladen vrachtschip "Wassenaar" 1917 – 2.173 Brt.) is op 13 december 1929 binnen de pieren, nabij de Noorder Strekdam, gestrand. Maar is met behulp van de "Hector" en "Stentor" nog dezelfde dag vlot gebracht en afgemeerd bij de Hoogovens.

1930

Op 16 april 1930 strandde de uitvarende motorlogger "Toenadering KW. 95" in de buitenhaven ter hoogte van het Semafoor. De "Hector" slaagt er in om de "Toenadering KW. 95" weer vlot te brengen.

15 mei 1930 verdaagd het Nederlandse passagiers/vrachtschip "Gelria"(1913 – 13.568 Brt.), van de Koninklijke Hollandse Lloyd, bij vertrek uit IJmuiden nabij de Zuidpier aan de grond. De "Hector" en de "Stentor" brengen de "Gelria" weer vlot waarna de "Gelria" haar reis vervolgt. Wat later op de dag keerde de "Gelria" weer terug naar Amsterdam wegens schade aan haar schroef.

Het met stukgoed vanuit Antwerpen – België  naar Kalmar – Zweden bestemde Zweedse vrachtschip "Aslog"(1916 – 1.350 Brt.) is in de middag van 11 juli 1930 door de "Hector" en "Nestor" IJmuiden binnen gesleept met een defect stuurgerei. De "Aslog" is afgemeerd in de binnenhaven in afwachting van orders van de Rederij.

De Nederlandsche motorschoener "Nijssiena" of "Nyssiena"(geen gegevens) die woensdagmiddag 29 oktober 1930 vanuit Rotterdam naar Londen – Engeland was vertrokken, is vrijdag 31 oktober 1930 met een  defecte motor de Nieuwe Waterweg binnengesleept door de "Hector". Op de rede van Maassluis zal de schade van de worden hersteld.

1931

Op 12 januari 1931 strandde het Griekse vrachtschip "Cyrille Danneels"(1924 – 1.585 Brt.) tussen paal 47 en 48 bij Castricum. De "Hector" en "Stentor" komen met nog twee sleepboten van Wijsmuller ter plaatse en zullen 's avonds bij hoog water proberen het schip vlot te brengen. De eerste pogingen mislukten maar op dinsdagavond 13 januari 1931 werd de "Cyrille Danneels" vlot gebracht.

De "Hector" komt op 21 januari 1931 onderweg naar de Noordersluis in het buitentoeleidingskanaal in aanvaring met een baggermolen, waardoor de baggermolen ernstige schade opliep. De "Hector" liep zware schade op aan de voorsteven maar maakte geen water.

Donderdag 30 januari 1931 vertrekt de "Hector" vanuit IJmuiden, met aan boord een dokter, naar het buitengaats liggende Duitse vrachtschip "Kellerwald"(1923 – 5.032 Brt.) die vanuit Chili onderweg is naar Hamburg - Duitsland. Een van de opvarenden heeft aan boord geprobeerd om zich zelf van het leven te beroven met een revolver. De eerste poging, om zich door het hoofd te schieten, mislukte omdat het wapen ketste, bij de tweede poging schoot hij zich 2 keer in de borst.
Nadat de dokter eerst hulp had verleend vervolgde de "Kellerwald" haar reis naar Hamburg - Duitsland.

Tijdens slecht weer op 5 februari 1931 komt de schroef van de "Hector", tijdens werkzaamheden in de haven, tegen een ketting aan en breekt als gevolg daarvan.

De "Hector" versleept op 12 juni 1931 de "Groningen", die in de haven van Nieuwediep schade had opgelopen aan haar schroef, vanuit Nieuwediep naar Rotterdam waar de "Groningen" in het dok van Wilton wordt geplaatst voor herstel van haar schroef.

12 augustus 1931 arriveert de "Hector" vanuit Vlaardingen in de haven van IJmuiden.

De "Hector" sleept op 23 November 1931 de motorlogger "Utrecht VL. 137" met machineschade de haven van IJmuiden binnen.

4 december 1931 probeert het Spaanse vrachtschip "Urko-Mendi"(1902 – 3.310 Brt.) tijdens een West-Zuid-Wester storm windkracht 8 IJmuiden binnen te lopen. Door de storm verdaagd de "Urko-Mendi" op de binnenzijde van de Noorderpier. De "Hector" en de "Nestor" weten toch vast te maken en de "Urko-Mendi" van de Noorderpier te trekken en verder IJmuiden binnen te brengen.

1932

Het wrak van de op 13 november 1932 in Amsterdam uitgebrande "Pieter Corneliszoon Hooft"(1926 – 14.642 Brt.) is op 4 december 1932 door de "Drente" en de "Utrecht" vanuit IJmuiden naar Rotterdam versleept. De "Hector" stond tijdens de sleepreis achter vast op de "Pieter Corneliszoon Hooft".

Verder niets gevonden

1933

Op vrijdagavond 20 maart 1933 de Belgische kotter "O. 135" als gevolg van het slechte weer gestrand op het Fort-eiland.
De "Hector" en de "Stentor" slaagden de volgende dag bij hoogwater de "O. 135" vlot te slepen. De "O. 135" bleek later niet verzekerd te zijn.

De motorlogger "SCH. 23 Johanna Catharina" is op 9 mei 1933, met een defecte motor en een defect roer, op de Noordzee aangetroffen door de torpedobootjager "Hr. Ms. Blankert". De "Hr. Ms. Blankert" sleepte de "SCH. 23 Johanna Catharina" richting IJmuiden. De "Hector" zette vanuit IJmuiden koers naar de "Hr. Ms. Blankert" om de "SCH. 23 Johanna Catharina" over te nemen en verder naar IJmuiden te slepen.

Vanuit IJmuiden versleept op 10 mei 1933 de "Hector" de "SCH. 23 Johanna Catharina" naar Vlaardingen waar de schade aan de "Johanna Catharina" zal worden hersteld.

Bij het vertrek van de  motortreiler "Antje RO. 15" op 12 juni 1933 vanuit IJmuiden naar zee werd de bemanning door een der opvarenden van de sleepboot "Hector", die bij de Semphore lag, uitgescholden. Later is de "Antje RO. 15" teruggekeerd en deed de schipper daarvan aangifte bij de politie, die een onderzoek instelt.

Deze tekst stond in de krant met de kop Tereur maar het schelden zal zijn oorzaak hebben gevonden in het visserij conflict in IJmuiden en de werkwillige schepen zoals de "Antje RO. 15" werden gezien als stakingsbrekers.

Op 11 oktober 1933 omstreeks half een is de Duitse treiler "Nürnberg ON 75" op de Noorderstrekdam binnen de pieren van IJmuiden vastgelopen. Omstreeks vijf uur  slaagde de "Hector" er in om de "Nürnberg ON 75" weer vlot te brengen. Maar nadat de "Nürnberg ON 75" vlot was gekomen kwam de sleeptros in de schroef van de "Nürnberg ON 75" waarna deze naar de vissershaven is gesleept om het dok in te gaan.

Op 10 december 1933 strandt ter hoogte van Kijkduin het Duitse Stoomschip "Lipari"(1930 – 1.943 Brt.). De "Lipari" geladen met een kostbare lading zuidvruchten, kwam vanuit de Middellandse Zee en had als bestemming Hamburg - Duitsland. De "Drente" vertrok vanuit Den Helder en wist een Lloyd's contract af te sluiten. De "Drente" en de "Hector" wisten de "Lipari" op maandag 11 december 1933 weer vlot te slepen. Het bergingsloon bedroeg 25.500,-- gulden.

1934

Bij het binnenkomen van de haven strandde op 15 januari 1934, als gevolg van de dichte mist, de stoomtrawler "IJM. 131 Oentoeng" nabij de Noorderstrekdam. De "Hector" heeft de "IJM. 131 Oentoeng" weer vlot gebracht.

De "Hector" vertrok omstreeks 23 april 1933 met het Franse stoomschip "Aurieula"(1901 – 875 Brt.) op sleeptouw vanuit Rouaan - Frankrijk naar de scheeps-sloperij Holland in Hendrik Ido Ambacht.

Op donderdag 30 augustus 1934 strandde tijdens goed weer het naar zee vertrekkende stoomschip "Lingestroom"(1917 – 1.480 Brt.), doordat de stuurmachine defect raakte, op de kop van de Noorderpier van IJmuiden. Als gevolg van de stranding ontstond er een gat in het voorschip en liep ruim 1 vol met water.

De "Nestor" bood onmiddellijk haar assistentie aan en maakte vast op het achterschip van de "Lingestroom". Inmiddels was ook de "Hector" gearriveerd en die maakte vast op het voorschip.

Door het afgaand tij slaagde de "Nestor" en "Hector" er niet in om de "Lingestroom" weer vlot te brengen. In afwachting van hoogwater werd ook door de "Junior" en de "Noordwijk", van de sleepboot Mij. IJmuiden, vastgemaakt op de "Lingestroom".

Uiteindelijk slaagden de sleepboten er in de "Lingestroom" vlot te brengen en deze af te meren in het Zuider Buitenkanaal. Na een ingesteld duikonderzoek kreeg de "Lingestroom" toestemming om naar Amsterdam te worden gesleept voor herstel.

De Stoomlogger "VL. 195 Prins Hendrik der Nederlanden" werd op 17 november IJmuiden binnen gesleept nadat zij op zee haar schroef was verloren. Nadat de "VL. 195 Prins Hendrik der Nederlanden" de lading verse vis was gelost werd ze door de "Hector" op 17 november 1934 versleept vanuit IJmuiden naar Vlaardingen waar de "VL. 195 Prins Hendrik der Nederlanden" in het dok wordt opgenomen om van een nieuwe schroef te worden voorzien.

1935

Op 8 december 1935 is op ongeveer 5 kilometer ten Zuiden van Egmond aan Zee het Zweedse vrachtschip "Diana"(geen gegevens) gestrand. De "Diana" was geladen met hout onderweg vanuit Leningrad - Rusland naar Amsterdam. De "Hector" en de "Nestor" hebben assistentie aangeboden maar zijn door de "Diana" geweigerd. De kapitein van de "Diana" verwachte op eigen kracht vlot te kunnen komen. Dit is ook op 9 december om half drie in de middag gelukt, waarna de "Diana" haar reis naar Amsterdam vervolgde.

1936

Eind januari 1936 werd besloten dat de "Hector" gestationeerd in de haven van IJmuiden, zal worden verbouwd. Van de "Hector" zullen, zoals reeds bij de "Nestor" geschiedde, de whale gangen verwijderd worden, waardoor een tros verwisseling van voor naar achterschip mogelijk zal worden. Dit werd tot dan toe door overdekte gangen aan stuur- en bakboordzijde belemmerd. Ook op de brug zullen enige veranderingen worden aangebracht, waardoor de bediening van de telegraaf vereenvoudigd wordt. Deze veranderingen maken het mogelijk dat er met minder personeel gevaren kan worden.

Zaterdagavond 24 april 1936 om ongeveer 22.00 uur strand de stoomlogger "KW. 108 Alida" ter hoogte van Heemskerk bij paal 50 op het strand tijdens zeer dichte mist. De "Hector" en de "Nestor" weten de "KW. 108 Alida" op maandag 27 april 1936 weer vlot te slepen.

In de ochtend van 8 september 1936 strandde het Noorse vrachtschip "Sirenes"(1913 – 4.341 Brt.) op de kust bij Callantsoog.
Op 22 september 1922 slaagden de "Hector", "Nestor", "Utrecht" en de "Holland" van Doeksen de "Sirenes" weer vlot te brengen.

Vrijdag 9 oktober 1936 vertrekt het Noorse vrachtschip "Ek"(1911 – 996 Brt.) vanuit IJmuiden naar Oslo. Korte tijd na vertrek ontstaat er brand in ruim 3 waarop de "Ek" terugkeert naar IJmuiden. In de midden-sluis wordt een deel van de deklading, auto's, gelost waarna de "Ek" wordt afgemeerd in het Spuikanaal waar de bemanning zal trachten de band zelf te blussen. De "Hector" ligt stand-by om indien nodig deel te nemen aan de bluswerkzaamheden.

1 December 1936 liep de Noorse tanker "O.A. Knudsen"(1925 – 9.026 Brt.) tijdens een Noord-Wester storm windkracht 10 tot 11 bij het verlaten van IJmuiden, aan de grond op de Zuiderstrekdam. De "Hector", "Stentor", "Nestor" en de in de loop van de nacht gearriveerde "Utrecht" wisten de tanker in de ochtend van 2 december weer vlot te brengen. De "O.A. Knudsen" heeft roer- en bodemschade opgelopen.

1937

De Katwijkse motorlogger "KW. 64 Vrouwe Maria" wordt op 15 januari 1937 door de "Hector" van de Noordzee naar IJmuiden gesleept. "KW. 64 Vrouwe Maria" had motorproblemen. De naam of registratie klopt niet, weet iemand wat de juiste naam of registratie is?

12 mei 1937 wordt door de "Hector" en "Nestor" assistentie aangeboden aan het Russische stoomschip "Wekcha Sheksha"(geen gegevens), wat op 1 kilometer uit de kust was vastgelopen ter hoogte van Zandvoort. De assistentie werd niet geaccepteerd en bij hoog water wist de "Wekcha Sheksna" op eigen kracht vlot te komen.

Ten gevolge van mist zijn op 21 oktober 1937 de vissers vaartuigen "UK. 98" en de "RO. 29"  tussen de pieren van IJmuiden op de Zuiderstrekdam gelopen. De UK. 98" is lek gestoten. In de loop van de ochtend van 22 oktober 1937 is de "RO. 29" door de "Hector" vlot gesleept.

De stoomlogger "VL. 80 Gesina" is op 7 december 1937 even ten Noorden van IJmuiden gestrand. De "Hector" slaagde dezelfde dag om omstreeks 21.30 uur erin de "VL 80 Gesina" weer vlot te brengen.


Als gevolg van de mist strandde op 23 december 1937 om 9.30 uur het Engelse vrachtschip "Gateshead", die geladen met kolen onderweg was vanuit Newcastle - Engeland, naar Amsterdam, een kilometer ten noorden van Egmond aan Zee op de derde bank. De "Hector" en de "Utrecht" maakten verbinding met de "Gateshead" en brachten deze omstreeks 12.00 uur weer vlot.

1938

Het Nederlandse motorschip "Hada"(geen gegevens)geladen met hout vanuit Dantzig. Is door de sleepboot "Maas" op 9 februari 1938 tot voorgaats van IJmuiden gebracht, waarna de "Hector" de "Hada" overnam en IJmuiden binnensleepte. Na de lading in Amsterdam te hebben gelost zal de "Hada" naar een werf te Bolnes worden gesleept om de belangrijke motorschade te herstellen.

Op 19 juli 1938 kwam er bericht dat er op 25 mijl uit de kust een vliegtuig zou zijn neergestort. Het was niet bekend wat voor vliegtuig, maar er werd aangenomen dat het een vliegtuig zou zijn voor de burger luchtvaart.
Er kwam een reddingsactie op gang waaraan de "Neeltje Jacoba" de "Hector" en diverse marine schepen deelnemen. Later ging men er vanuit dat het vermoedelijk om een Engels watervliegtuig zou gaan die was geland op zee en later weer was opgestegen, waarop de reddingsactie werd beëindigt.

Op 25 november 1938 strandde het motorschip "Vida"(1930 – 954 Brt.) op de Noorderstrekdam te IJmuiden. De "Hector" en de "Nestor" hebben vastgemaakt op de "Vida" en zullen proberen de "Vida" tijdens hoogwater vlot te brengen van de Noorderstrekdam. Op zaterdagmiddag 26 november 1938 slaagden de "Hector" en de "Nestor" er in de "Vida" weer vlot te slepen.

29 december 1938 breekt er aan boord van het Noorse vrachtschip "Kem"(1925 – 1.706 Brt.) brand uit in ruim 3. De "Kem" die net was vertrokken vanuit Amsterdam naar Stavanger - Noorwegen, wende de steven en keerde terug naar IJmuiden en meerde af in de buitenhaven. De "Hector" en de "Stentor" bestreden het vuur met 5 stralen. Vrijdag 30 december 1938 werd besloten ruim 3 vol water te pompen om de brand te bestrijden. De lading in ruim 3 bestond uit Tapiocameel, Cokes en Fosfaat.

1939

In de ochtend van 28 Juli 1939 is de Poolse treiler "GDY. 50 Korob IV" binnengesleept, die gedurende de nacht hulpeloos op de Noordzee heeft rondgedreven tengevolge van een gesprongen ketel. Deze treiler "GDY. 50 Korob IV" die geruime tijd in de haven van Vlaardingen was opgelegd, was gistermiddag onder commando van een Nederlandse schipper, vanuit Vlaardingen vertrokken. Ter hoogte van IJmuiden sprong de ketel en daar ook de radio dienst weigerde, zag men geen kans, assistentie van den wal in te roepen. Direct gevaar was echter niet aanwezig, daar de "GDY. 50 Korob IV" ver uit de kust dreef. Gedurende de nacht dreef de treiler steeds dichter naar de banken en eerst vanochtend werd het vlaggesein opgemerkt. De "Hector" voer uit en bracht de "GDY. 50 Korob IV" tegen twaalf uur behouden binnen. De "GDY. 50 Korob IV", gedeeltelijk met Polen en verder met Nederlanders bemand, zal in IJmuiden worden hersteld.

De Katwijkse logger  "KW. 65 Volharding" strandde op 7 november 1939 op de Razende bol. De "Hector" vertrok vanuit Nieuwediep naar de positie van de "KW. 65 Volharding" en wist deze dezelfde dag nog vlot te brengen.

De kustwacht van Den Helder zag op 2 december 1939 een sloep op het Marsdiep drijven. De "Hector" werd op onderzoek uitgezonden en bracht daarna de sloep binnen, welke afkomstig bleek te zijn van Nederlandse passagiers-vrachtschip "Simon Bolivar"(1927 – 7.906 Brt.) die op 18 november 1939 na een mijn explosie was gezonken voor de Engelse kust ter hoogte van Harwich - Engeland.


Donderdag 7 december 1939 werd op de zandplaat De Razende Bol voor de kust van Den Helder, een kabelballon waargenomen, die daar was neergekomen. Nadat eerst enige vletterlui waren uitgevaren om het geval te bergen, is later de "Hector", met militairen aan boord, er heen gegaan, en heeft het lege gevaarte aan boord genomen. Nader zal worden onderzocht van welke nationaliteit de ballon is.

1940

16 februari 1940 liep de kotter "HD. 25", door het vele ijs wat voor de kust dreef, zware schade op aan haar schroef. De "Hector", onder kapitein C. Oldenburger, maakte de kotter ter hoogte van Callandsoog vast en wist haar door het ijsveld heen naar Nieuwediep te slepen. Tijdens de sleepreis naar Nieuwediep werd in het ijsveld nog een mijn gezien, die vast zat in het ijs.

De "Hector" en de "Utrecht" werden op 10 maart 1940 door de Marine ingezet bij de berging van de na een aanvaring met de "Amsterdam" gezonken onderzeeër "O – 11". Marineduikers dichten het gat en pompten water uit de "O – 11" en persten lucht in de ballasttanks. Omstreeks 98.45 uur dreef de "O – 11" weer en werd door de "Hector" en de "Utrecht" op sleeptouw genomen naar de Marine werf, omstreeks 11.00 uur stond de "O – 11" in het dok.

Bij het binnenlopen van de haven van Nieuwediep strandde tijdens dichte mist op 24 april 1940 een onderzeeër achter Fort de Harssen tijdens laagwater.
De onderzeeër die nieuw was en nog niet was afgeleverd aan de Marine, had net buitengaats allerlei oefeningen afgewerkt. De "Hector" en de "Utrecht" wisten de onderzeeër in de loop van de avond weer vlot te brengen.

De "Hector" lag op 14 mei 1940 voor de kant in Den Helder, tijdens een bombardement verliet de bemanning het schip en zocht een schuilkelder op. Na het bombardement ging de stoker van de "Hector", Teun de Roeper, terug naar het schip. Daar trof hij enkele marinemensen en enkele burgers aan, waaronder de heer J. Middendorp. Gezamenlijk maakte men de "Hector" vaarklaar, en om ongeveer 21.45 uur ging het anker op. Gedurende de overtocht was het Teun de Roeper die de machinekamer draaiende hield. Op enkele mijlen van de Engelse kust werd de sleepboot aangehouden door de Engelse Destroyer "Vivacious", welke de bemanning liet overstappen aan boord en de "Hector" aan zijn lot overliet.
Bij het langszij komen van de "Vivacious" bij de "Hector" werd de sloep, die buitenboord was gedraaid, uit de tallies gevaren en vernield. De spiegel van de sloep met de namen "Hector" en IJmuiden spoelden later aan op Texel. Waardoor er lange tijd onzekerheid, in Nederland, bestond over het lot van de "Hector".

Onderweg naar Engeland ontmoette de Engelse Destroyer "Vivacious" de Nederlandse kannoneerboot "Hr.Ms. Gruno". Ook "Hr.Ms. Gruno" werd aangehouden door de Engelse Destroyer "Vivacious" en ook de bemanning van "Hr.Ms. Gruno" kreeg opdracht om het schip te verlaten, wat geweigerd werd. Uiteindelijk ging de bemanning van de "Hector" aan boord van "Hr.Ms. Gruno" en kreeg "Hr.Ms. Gruno" de opdracht om koers te zetten naar Dovercourt – Engeland.

19 mei 1940 werd de "Hector" aangetroffen door de Engelse Destroyer "Jackal" die er een bemanning op plaatste en met de "Hector" koers zette naar Great Yarmouth, Engeland, waar de "Hector" op 20 mei 1940 om 6.00 uur arriveerde.

De "Hector" werd gedurende de oorlog door het Ministery of Shipping gecharterd onder bare-boat condities, de huurprijs werd op £ 100,- ( ??? -- per week/maand/jaar -- FP) gesteld.

In het voorjaar van 1945 werd de "Hector" weer vrijgegeven. Onder commando van kapitein van der Snoek (kapitein bij Smit) vertrok de "Hector" met een bak op sleeptouw naar Antwerpen - België,, en voer vandaar naar Vlissingen, waar een vertegenwoordiger van Wijsmuller, met een bemanning, de "Hector" weer officieel in bezit nam.

1945

Eind mei begin juni 1945 wordt de coaster "Volente"(1928 – 167 Brt.) door de "Hector" vanuit Bremen – Duitsland naar Haringen gesleept voor herstel.

Midden 1945 wordt de coaster "Cornelia-B"(1931 – 400 Brt.), die mei 1945 gezonken werd terug gevonden in de haven van Kiel – Duitsland, is nadat ze was gelicht door de "Hector" versleept vanuit Kiel – Duitsland naar Rotterdam voor herstel.

De "Hector" en de "Amsterdam" arriveren op 4 december 1945 met 3 tank-lichters op sleeptouw vanuit Londen - Engeland, in IJmuiden.

1946

22 Februari 1946 versleept de "Hector" de kuster "Leuvehaven"(1936 – 347 Brt. (van Uden)), vanuit Willemshaven – Duitsland, waar de "Leuvehaven" teruggevonden was, naar Delfzijl voor reparatie.

De coaster "Wille"(1933 – 230 Brt.)"ex Eton"  die gedeeltelijk gezonken op 9 oktober 1945 in Hamburg - Duitsland was terug gevonden. Is door de "Hector" vanuit Hamburg – Duitsland nadat ze was gelicht door Svitzer, naar Delfzijl versleept. 28 februari 1946 levert de "Hector" de "Wille" in Delfzijl af bij de Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander. voor herstel.

Het Noorse vrachtschip "Betty"(1919 – 2.419 Brt.) liep op 13 maart 1946 ter hoogte van Zandvoort op een mijn. Waarop de bemanning het schip, wat snel veel water maakte, verliet. De "Hector", "Amsterdam" en de "Stentor" wisten vast te maken en de "Betty" naar IJmuiden te slepen.

Eind maart begin april 1946 wordt de kuster "Argus"(1928 – 196 Brt.) door de "Hector" versleept vanuit Amsterdam naar Maassluis. De "Argus" werd later voor sloop verkocht.

1947

1948

De Steenkolen Handelsvereniging te Rotterdam, die als vele overslagbedrijven, kranen en andere uitrustingsstukken tijdens de bezetting naar Duitsland zag verdwijnen, heeft vandaag 14 juli 1948 een 10-tonkraan uit Hamburg – Duitsland teruggekregen, die in betrekkelijk goede staat verkeert. Deze kraan is vanmorgen, gesleept door de "Hector" in de Rotterdamse haven gearriveerd. Dit is het laatste dat de SHV uit Duitsland krijgt, na verschillende kranen en onderdelen, als pontons en kraanhuizen te hebben terug ontvangen.

De Groninger coaster "Aktjo"(1927 – 200 Brt.)uit Delfzijl die op 18 juli 1948 op de Noorderhaaks-gronden liep werd, op 21 juli, vlot gebracht door de "Hector", "Nestor" en "Stentor" die door de lage waterstand de "Aktjo" niet eerder konden naderen.

De "Hector" vertrekt op 24 september 1948 vanuit IJmuiden naar Allao – Engeland.

De "Hector" arriveert op 28 september 1948 vanuit de haven van Alloa – Engeland in Rotterdam met een landingsvaartuig op sleeptouw.

1949

Op 21 juli 1949 versleept de "Hector" het vrachtscheepje "Deni"(1919 – 198 Brt.) vanuit West Hartlepool – Engeland naar Rotterdam.

De Nederlandse kuster "Antares"(1931 – 274 Brt.) strandde op 14 augustus 1949 op de Noorderhaaks bij Kijkduin. De "Noord Holland" en de "Hector" zetten koers naar de positie van de "Antares". Nog dezelfde avond werd de "Antares" weer vlot gebracht door de "Hector".

1950

24 januari 1950 arriveert de "Hector" met een bunkerboot op sleeptouw op de Nieuwe Waterweg.

1951

Op 1 januari 1951 verdaagde de Zweedse motorschoener "Ann Charlotte"(geen gegevens) op de Noorderhaaksgronden. De "Stentor" kwam om 17.30 uur bij de "Ann Charlotte" en maakte meteen vast, maar de "Stentor" kwam zelf aan de grond en kwam dwarszees te liggen, zodat de "Stentor veel water overkreeg. Met behulp van de reddingsboot "Dorus Rijkers", kon de inmiddels gearriveerde "Hector" op de "Stentor" vastmaken en deze vlot trekken. Hierna slaagden de "Hector" en de "Stentor" er in de "Ann Charlotte" om 20.50 uur vlot te brengen.

De Zweedse tanker "Bie"(1948 – 1.248 Brt.) loop op 23 januari 1951 ter hoogte van de Doggersbank op een mijn waarna er brand ontstaat aan boord. De "Hector" vertrekt onmiddellijk vanuit IJmuiden naar de positie van de "Bie". De negentien opvarenden zijn door het Amerikaanse schip "Washington"(geen gegevens) aan boord genomen. De "Bie" is uiteindelijk vast gemaakt door andere sleepboten.

19 april 1951 vertrekt de "Hector" vanuit Rotterdam met een bak en sleepboot op sleeptouw naar Sheerness – Engeland.

10 mei 1951 wordt de coaster "Vida"(1935 – 280 Brt.) die met machineschade in de haven van Londen - Engeland, lag, naar Delfzijl gesleept door de "Hector" voor reparaties. De "Hector" arriveert op 12 mei 1951 met de "Vida" op sleeptouw in Delfzijl.

De naar Engeland verkochte trawlers "IJM. 112 Rotterdam" en "IJM. 7 Maria R" zullen door de "Hector" op 10 augustus 1951 vanuit IJmuiden naar hun nieuwe eigenaar in Engeland worden versleept.

1952

2 Januari 1952 strandde het Noorse vrachtschip "Frameggen"(1948 – 2.086 Brt.) bij de Hondsbossche Zeewering. De berging van de "Frameggen" geschiedde onder leiding van kapitein D. Moerman. Op 9 januari 1952 werd de "Frameggen" door de "Hector", "Nestor", "Stentor", "Stortemelk" en de "Oceaan II" vlot getrokken.

De "Hector" en de "Holland II" van Doeksen zijn zondagmorgen 13 januari 1952 vanuit Den Helder vertrokken naar Rotterdam met op sleeptouw de "Frameggen"(1948 – 2086 Brt.).

11 februari 1952 meld het Duitse vrachtschip "Dorthe Oldendorff"(1909 – 2.086 Brt.) dat het problemen heeft met de voortstuwing. De "Hector" en "Stentor" vertrekken vanuit IJmuiden naar de "Dorthe Oldendorff" en maken deze ter hoogte van Egmond vast en slepen de "Dorthe Oldendorff" naar IJmuiden voor reparaties.

13 juni 1952 staat de "Hector" op de sleephelling van IJmuiden voor een grote onderhoudsbeurt (knippen en Scheren). Gelijk met de …... op de helling)?

Begin september 1952 strand de Poolse trawler "Dozd"(1952 – 156 Brt.) ter hoogte van Egmond. De "Dozd" was onderweg vanaf de visgronden naar IJmuiden voor reparaties. De "Hector" en de "Nestor" vertrekken vanuit IJmuiden naar de strandingsplaats.

Om half vijf in de morgen van 5 september slagen de "Hector" en de "Nestor" er in om de "Dozd" weer vlot te slepen.

1953

Kranten doorgewerkt

6 januari 1953 omstreeks 17.00 uur komen op de Noordzee op 7 mijl uit de kust, ter hoogte van IJmuiden, de treiler "KW 76 Excelsior" en de kustvaarder "Frederik"(1921 – 363 Brt.) uit Kampen met elkaar in aanvaring.
De "KW 76 Excelsior" slaat groot alarm en verzoekt om reddingsboten en sleepboot hulp. Wijsmuller stuurt 3 sleepboten naar de plaats van aanvaring. De "Hector" gaat voor assistentie naar de "KW 76 Excelsior" maar deze geeft aan dat ze wil proberen op eigen kracht naar IJmuiden te varen, hetgeen de "KW 76 Excelsior" ook lukt. De "Frederik" die door de "KW 76 Excelsior" in de midscheeps was geraakt zonk vrijwel onmiddellijk, de bemanning zag nog wel kans om over te stappen aan boord van de "KW 76 Excelsior" en later aan boord van de Duitse kustvaarder "Libelle"(1949 – 319 Brt.).

De Nederlandse kuster "Barracuda"(geen gegevens) liep op 20 februari 1953 om 20.30 uur tijdens een reis van Noorwegen naar Antwerpen, België, met een lading van 250 ton piekijzer in dichte mist aan de grond bij Bergen aan Zee nabij paal 31. De "Nestor" was op 21 februari 1953 om 0.30 uur bij de positie van de "Barracuda" maar assistentie van de "Nestor" werd afgewezen. Dezelfde dag arriveerde ook de "Hector" bij de "Barracuda". Op 22 februari 1953 werd de "Barracuda" door de "Nestor" en de "Hector" vlot gebracht en naar IJmuiden gesleept.

In de nacht van 26 op 27 december 1953 brak er omstreeks 24.00 uur brand uit aan boord van de kustvaarder "Liberty"(1952 – 399 Brt.)die in IJmuiden lag. Een oververhitte kachel was de oorzaak van de brand.
Naast de brandweer van IJmuiden namen de "Hector", "Nestor", "Stentor" en "Junior" deel aan de bluswerkzaamheden.

1954

Op 24 augustus 1954 vertrok de "Hector" vanuit IJmuiden naar de plaats waar het vliegtuig "Bontekoe" van de KLM was neergestort t.h.v. Bergen aan Zee. Ook de "Noord Holland" en de "Cycloop" worden ingezet bij het zoeken naar overlevenden.

In de nacht van donderdag 16 december 1954 is de kotter "UK. 64 Marijtje" nabij Petten aan de grond gelopen. Vanuit IJmuiden vertrok de "Hector" naar de strandingsplaats. Vrijdag 17 december 1954 is een bergingsploeg begonnen met het lossen van de lading vis. Tegen de avond werd er door de "Hector" en "Noord Holland" verbinding gemaakt met de "UK 64 Marijtje" en werd deze vlot gebracht.
De "Hector" heeft de "UK 64 Marijtje" vervolgens naar IJmuiden gesleept.

14 december 1954 vroeg het Panamese Stoomschip "Katingo"(1944 – 7.253 Brt.) om sleepboot hulp, waarop de "Cycloop" vanuit IJmuiden vertrok naar de positie van de "Katingo". Helaas de "Katingo"  strandde bij Bergen aan Zee voordat de "Cycloop" haar kon vastmaken. De berging van de "Katingo" werd later wel aan Wijsmuller gegund.

1955

Op 9 februari 1955 maakten de "Cycloop" en de "Nestor" vast op de "Katingo" en wisten haar ongeveer 40 meter richting zee te trekken.

19 februari 1955 slaagde de "Cycloop", "Nestor", Hector en "Stentor" er uiteindelijk in de "Katingo" helemaal vlot te brengen en in Rotterdam af te leveren aan haar eigenaar.

18 oktober 1955 maakt de "Hector" op de Noordzee de logger "SCH. 284 Martina" vast die tijdens het vissen een net in de schroef heeft gekregen. Afhankelijk van het weer zal de "SCH. 284 Martina" naar Scheveningen of IJmuiden worden gesleept.

Op 30 mei 1956 vertrekt de "Hector" van IJmuiden naar de Waterweg.

Op 31 Mei 1956 vertrekt de "Hector" vanuit Rotterdam met sleep naar Plymouth – Engeland.

1957

4 Januari 1957 vertrekt de "Hector" uit IJmuiden om hulp te verlenen aan de Groningse kustvaarder "Bounty"(1955 – 495 Brt.), die ten Zuiden van lichtschip "Smith Knoll" met machineschade in een Zuid-Wester storm drijft. De "Bounty" werd door de "Hector" naar Amsterdam gesleept, waar het transport op 5 januari arriveerde.

In de monding van de Humber – Engeland liep de Nederlandse kuster "Tiny"(1954 – 496 Brt.) op 14 januari 1957 aan de grond.

De "Hector" vertrok vanuit IJmuiden naar de positie van de "Tiny".

De Kustvaarder "Marie Louise"(1931 – 249 Brt.) uit Groningen verkeerde op 20 januari 1957, nabij Dudgeon bij de rivier de Humber - Engeland, in nood door machineschade. De "Hector", die aanwezig was op de Humber – Engeland voor de berging van de "Tiny", heeft de kustvaarder op sleeptouw genomen naar Great Yarmouth - Engeland.

Op 31 januari 1957 slaagden de "Titan" en "Hector" er in om de "Tiny" weer vlot te brengen en naar Hull - Engeland, te slepen.

10 februari 1957 maakt de "Hector" nabij de ET 15 boei de Zweedse kuster "Sigvard"(1939 – 356 Brt.), die kampt met machineschade, vast en sleept deze naar IJmuiden.

5 april 1957 versleept de "Hector" een drijvende kraan vanuit Rotterdam naar IJmuiden.

Op 13 april 1957 komt de "Hector" ter hoogte van de bergingshaven, vlak nadat ze heeft losgemaakt van het de Noorse tanker "Vestan"(1951 – 9.986 Brt.), in aanvaring met de Nederlandse kuster "Senang"(1956 – 497 Brt.). De "Senang" loopt een groot gat op aan bakboord en de "Hector" liep schade op aan de boeg en verloor een anker. (zie verder het verslag over deze aanvaring bij de verhalen van de "Hector").

De "Hector" heeft op de Noordzee op 25 april 1957 de sleep van de "Nestor", die in moeilijkheden was gekomen en een anker had verloren, overgenomen. De sleep van de "Nestor", de kustvaarder "Haskerland"(1937 – 374 Brt.), was door de "Nestor" wegens machineschade vastgemaakt. De "Hector" heeft eerst de "Haskerland" naar Rotterdam gesleept en daarna de "Nestor" vastgemaakt en naar IJmuiden gebracht.

Op 29 mei 1957 kwam de onderzeebootjager "Hr. Ms. Groningen" op uitreis vanuit Nieuwediep naar Nieuw-Guinea op de Noordzee in aanvaring met de kotter "TX 24 Nellie". Waardoor de "TX 24 Nellie" kapseisde en zonk en waarbij de "Hr. Ms. Groningen" in de voorsteven een gat op liep van 4 meter. De "Hector" en de "Nestor" escorteerden de "Hr. Ms. Groningen" naar IJmuiden en sleepten deze later naar de Noordersluis voor verder transport naar Amsterdam.

Het Russische vrachtschip "S. R. Jazoni"(geen gegevens) verloor op 9 juli 1957 op de Noordzee een drijvende kraan, die door de "S. R. Jazoni" werd gesleept. De "Hector" ging vanuit IJmuiden onderweg naar de positie van de "S. R. Jazoni" om assistentie te verlenen. De "Holland" van Doeksen was echter eerder aanwezig bij de kraan en had daarop al vastgemaakt. Waarop de "Hector" weer koers zette naar IJmuiden.

In 1957 werd de "Hector" verkocht naar Italië. Nieuwe eigenaar werd Societa Eserzicio Rimorchi e Salvataggi (O. Turchi) te Ravenna. Die de "Hector" onder de naam "Corsini" in de vaart bracht.

De "Corsini" werd in 1974 doorverkocht naar Griekenland. Ditmaal werd de te Piraeus gevestigde Loucas G. Matsas de nieuwe eigenaar. Als "Keraunos" werd de sleepboot aan zijn vloot toegevoegd.

De "Keraunos" werd uiteindelijk in 1977 te Perama - Kreta gesloopt.