Location: Home > H-K > Holland 1919 - 1925 > Geschiedenis

Geschiedenis

00-05-1919 "DINA" N.V. Scheeps & Machinefabriek v/h J. & A. v/d Schuyt Papendrecht.

Tijdensde bouw werd de sleepboot door J.F. Wijsmuller 's-Gravenhage aangekocht (11-06-1919) van de scheepswerf van J. & A. van der Schuyt te Papendrecht en vernoemd in "HOLLAND"

De ingebouwde stoomketel van Mij De Schelde werd al tijdens de bouw vervangen door een stoomketel van het s.s. "Britsum" (1898). De ketel was van Geo Clark Ltd., te Sunderland, UK.

De "Holland" die was vertrokken met 2 onderlossers de "TS 1" en de "TS 4" en 2 sleepboten de  "Cornelis", die is geplaatst in een van de onderlossers, en de sleepboot "Drecht" kwam op 20 juli 1919 retour in de haven van Maassluis wegens de slechte kwaliteit van de kolen.

De "Holland" vertrekt begin augustus 1919 vanuit Maassluis met 2 onderlossers de "TS 1" en de "TS 4" en 2 sleepboten de "Cornelis", die is geplaatst in een van de onderlossers, en de sleepboot "Drecht" die is vastgemaakt achter een van de onderlossers. Met bestemming Rio Grande do Sul – Brazilië.

De "Holland" onderweg vanuit Rotterdam naar Rio Grande do Sul – Brazilië arriveerde op 5 augustus 1919 in de haven van Port Talbot – Engeland.

De "Holland" onderweg met sleep vanuit Rotterdam naar Rio Grande do Sul, Brazilië, arriveerde 3 november 1919 in de haven van Dakar - Senegal.

Begin december 1919 arriveerde de "Holland" met haar sleep, 2 onderlossers de "TS 1" en de "TS 4" en 2 sleepboten de "Cornelis", die is geplaatst in een van de onderlossers, en de sleepboot "Drecht" die is vastgemaakt achter een van de onderlossers. In de haven van bestemming Rio Grande do Sul - Brazilië.

1920

De "Holland" vertrekt op 26 februari 1920, na het afleveren van een sleep, vanuit Rio Grande do Sul - Brazilië, naar Nederland.

De "Holland" vertrekt 9 maart 1920 vanuit Bahia – Brazilië naar Las Palmas - Canarische Eilanden.

De "Holland" passeert op 28 april 1920 Tenerife - Canarische Eilanden.

1 mei arriveert de "Holland" vanuit Las Palmas - Canarische Eilanden, in de haven van Brest - Frankrijk.

20 mei arriveert de "Holland" vanuit Brest - Frankrijk, in de haven van Maassluis.

Het Franse oorlogsschip "Carnot"(1897 – 12.273 Brt.) dat door de "Holland" vanuit Brest - Frankrijk, naar Hendrik Ido Ambacht werd gesleept is tijdens slecht weer gezonken ter hoogte van Ouessant – Frankrijk op 2 juni 1920

Vanuit Odense - Denemarken versleept de "Holland" 2 bakken naar Rotterdam.

Op 16 juni 1920 versleept de "Holland" een zuiger vanuit Esbjerg - Denemarken, naar Dordrecht.

25 juni 1920 vertrekt de "Holland" vanuit Maassluis naar met 2 bakken op sleeptouw naar Venetië - Italië.

20 augustus 1920 arriveerde de "Holland" met twee bakken op sleeptouw in de haven van Algiers voor bunkers. Op 23 augustus 1920 werd de sleepreis naar Malta voorgezet.

30 augustus 1920 arriveert de "Holland" met twee lichters op sleeptouw vanuit Maassluis in Malta.

De "Holland" vertrok op 7 november 1920 vanuit Vigo - Spanje, naar Rotterdam.

De "Holland" maakt in 1920 de volgende sleepreizen, waarvan geen datum bekend is:

Het vrachtschip "B.W. I"(1920 – 396 Brt.) vanuit Delfzijl naar Rotterdam. De "B.W. I" is gebouwd bij de werf Muller Bross te Foxhol in opdracht van Bureau Wijsmuller. De oplevering vond omstreeks augustus/september 1920 plaats.

Op 22 oktober 1920 vertrekt de "Holland" vanuit de haven van Las Palmas op de Canarische eilanden met een sleep met bestemming de haven van Dakar – Senegal.

Het vrachtschip "B.W. II"(1920 – 361 Brt.) vanuit Delfzijl naar Rotterdam. De "B.W. II" is gebouwd bij de werf Nordster te Groningen in opdracht van Bureau Wijsmuller. De oplevering vond december 1920 plaats.

Van eventuele sleepreizen of bergingen van de Holland tussen eind 1920 en eind 1925 is helaas niets te vinden of bekend. Mocht u nog informatie hebben dan zou ik het graag plaatsen.

22 juli 1922 werd de "Holland" verkocht als aan Leith Salvage & Towage Co. Ltd. te Leith, en kwam daar onder de naam "OXCAR" in de vaart.

00-00-1953 "OXCAR" Leith Dock Commissioners, Leith.

Tot in juli 1967 heeft de "OXCAR" voor de Leith Dock Commissioners te Leith, gevaren, toen werd zij verkocht om te worden gesloopt te St. Davis on Forth (James A. White & Co. Ltd.).