Location: Home > J_N > Jacob van Heemskerck 1964 - 1981 > 1966 Sleepreis met de Ocean Traveller

1966 Sleepreis met de Ocean Traveller

Half april 1966 vertrokken de "Jacob van Heemskerck" en de "Noord Holland" naar New Orleans – Verenigde – Staten om vanaf 1 mei 1966 samen het booreiland "Ocean Traveller" naar Stavanger – Noorwegen te slepen.

Tijdens de sleepreis met de "Ocean Traveller" liep het booreiland in de wind op. Bij een beetje wind gingen de vier pontons, deze vier pontons hadden een diepgang van 21 voet, al dwars door het water.

Het booreiland slingerde veel, de vier pontons doken als walvissen onder en boven water waarbij het water er met geweld afspoelde.

Briezig weer was het vooral in de Golf van Mexico, even na de Straat Florida – Verenigde Staten en halverwege de Azoren en het Kanaal.

Het was de eerste sleepreis die met medewerking van het K.N.M.I. was gerouteerd.

Grote schepen krijgen de berichten, posities van depressiegebieden, gegevens over de wind, golven en het verloop van de depressies worden op advies van het K.N.M.I. Gerouteerd.

Voor schepen die 15 mijl of meer lopen kan dit van grote waarde zijn.
Voor sleepboten die met een object als de Ocean Traveller een kleine 5 mijl per uur lopen, is een bepaald gebied niet snel te ontlopen.

In New Orleans – Verenigde Staten kreeg het transport zes routes van het K.N.M.I. voorgelegd voor de maanden mei en juni.

Zelf zijn deze routes wel uit te stippelen, maar bij het K.N.M.I. heeft men belangrijk meer gegevens ter beschikking.

Tijdens de hele reis kreeg het transport de gegevens van de Bilt over de te verwachten golfhoogten en golfrichtingen in het gebied waar het transport zich bevond.

Aan boord werden de weerkaarten, aan de hand van de radiotelegrafie gemaakt. Gekozen werd voor de route ten zuiden van de Azoren. De route naar het Engels kanaal bleef op die wijze zo kort mogelijk.

Trekmeters

Buiten de klimatologische routering werd er ook gewerkt met trekmeters om een snelle en voorspoedige sleepreis tot een eind te brengen.

De "Noord Holland" had deze trekmeters, zodat de kracht op de sleepdraad kon worden afgelezen. De trekmeter had de hele reis bijgestaan zodat alle pieken prachtig waren af te lezen.

De zwakste schakel de voorloop, had 110 ton breeksterkte, in de pieken kwam men daar lang niet aan toe. Bij alle weersomstandigheden tijdens de sleepreis hadden zowel de "Noord Holland" als de "Jacob van Heemskerck" met vol vermogen kunnen draaien. Zonder deze trekmeters van de gebruikelijke beoordeling op het gevoel en oog, zouden er vele dagen met minder vermogen zijn gedraaid.

Aan boord van de "Ocean Traveller" bevonden zich 15 opvarenden, waarbij 11 opvarenden van Odeco, de eigenaar van het booreiland en 4 runners van Wijsmuller.

Tijdens slecht weer hadden zich aan boord van de "Ocean Traveller" af en toe vibraties voorgedaan, deze werden onmiddellijk gerapporteerd.
De vibraties bleken een gevolg te zijn van de straffe wind die tussen de 45 meter hoge kolommen van het booreiland joeg.

Op 22 juni 1966 arriveerde het transport te Stavanger – Noorwegen aan waarna het booreiland na 36 uur werd geklaard.