Geschiedenis

De"Jetwise" is gebouwd als crew-tender "Mariam" voor Jet Marine Pte. Ltd., geregistreerd te Panama.

De "Mariam" werd door Wijsmuller in charter genomen voor werkzaamheden in opdracht van Delmas, om bemanningen over te brengen naar Booreilanden. Die werkzaam waren bij de oostkust van Afrika, nabij Angola voor de Olie winning.
Delmas had daar toen de know-how niet voor, en misschien waren hier
ook politieke redenen voor.

In 1985 werd de "Mariam" aangekocht/gecharterd door Wijsmuller en werd in de vaart gebracht als "Jetwise". Door Wijsmuller Salvage B.V. werd de "Jetwise" aangepast en voorzien van blus- en bergingsmateriaal om ingezet te worden in de Perzische Golf, waar toen de zogenaamde ‘Golf-oorlog’ woedde tussen Iran en Irak.

Om dienst te kunnen doen bij het blussen van branden werd een diesel aangedreven pomp, met een capaciteit van 600 ton water per uur en 1 monitor aangebracht, geschikt voor zowel water als schuim. De monitor had een bereik van 125 meter.

De "Jetwise" bleef geregistreerd staan als "Jetwise" onder Jet Marine Pte. Ltd. te Panama. (Dus of de "Jetwise" in eigendom was of gecharterd is niet echt duidelijk).

16 maart 1985 was de "Jetwise" in Dubai waar een deel van de bemanning aan boord kwam.

Op 1 juni 1985 werd het containerschip "Oriental Importer"(1967 - 14.628 Brt.) aangevallen, de daardoor ontstane brand werd geblust door de "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" voor Wijsmuller en door de "Salvalour"en "Salveritas" van Selco en de "Smit Falcon" en "Drado" van Smit. Na blussing werd de "Oriental Importer" geëscorteerd naar Bahrein.

Op 21 juni 1985 was de "Jetwise" in Bahrein waar een deel van de bemanning werd afgelost.

9 juli 1985 ontstond er een grote brand aan boord van de supertanker "M.Vatan"(1976 - 188.688 Brt.) geladen met 382.000 ton ruwe olie, waarbij wederom de "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" actief waren voor Wijsmuller. Verder waren er 2 sleepboten van Selco en 1 van Smit betrokken bij de bluswerkzaamheden.

De "Canaria"(1975 -151.225 Brt.) werd op 5 november 1985 geraakt door een Exocet raket in haar machinekamer en vloog in brand. De brand werd door de "Amsterdam" en "Jetwise" geblust.

20 februari 1986 werd de Liberiaanse tanker "Castor"(1972 – 143.959 Brt.) geraakt door een Exocet raket geraakt op 40 mijl ten zuiden van Kharg Island. De "Ribut" en "Jetwise" verleenden assistentie en leverden de "Castor" af te Dubai voor reparatie.

Begin maart 1986 werd de "Jetwise" er op uit gestuurd om de "Salvanguard" op te sporen, de "Salvanguard" was door Wijsmuller in charter genomen maar de bemanning weigerde om de "Salvanguard" over te dragen aan Wijsmuller.

6 maart 1986 werd de Cyprische tanker "Wise"(1971 - 17.355 Brt.), geladen met 27.000 ton gasolie, op 95 mijl ten Oosten van Qatar door een helikopter aangevallen en geraakt door een raket. De daardoor ontstane brand werd door de "Ribut", "Tamara 5" geblust. De "Jetwise" kwam aan het einde van de berging nog even assistentie verlenen, na het beeindigen van de zoektocht naar de "Salvanguard".

9 maart 1986 was de "Jetwise" in Dubai en werd een deel van de bemanning afgelost.

17 april 1986 werd de gastanker "Leegas"(1967 2.638 Brt.) bij een Iraanse aanval in brand geschoten. De "Amsterdam" wist met behulp van de "Salveritas" de brand te blussen. Hier verrichte de "Jetwise" diverse diensten bij de brand bestrijding.

De "Leegas" werd na blussing door de sleepboot "El Buey Grande" naar Dubai gesleept.

20 april 1986 werd de tanker "Atlas 1"(1970 79.753 Brt.) met 135.000 ton ruwe olie aan boord door Iraniërs in brand geschoten en door de bemanning verlaten. De "Amsterdam" verkreeg een contact, wat geen contract bleek te zijn, en wist de brand te blussen. Ook hier verrichte de "Jetwise" diverse diensten bij de brandbestrijding.

In mei 1986 werd de met 80.000 ton kerosine geladen "Harmony I"(1967 45.376 Brt.) tijdens een Iraakse aanval in brand geschoten. De "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" ondernamen een poging om het schip te blussen, maar het bleek onmogelijk om deze brand te blussen en de "Harmony I" was reddeloos verloren en zonk.

In juni 1986 werd de tanker "Hellespont Enterprise"(1976 – 150.518 Brt.) op 44 mijl ten zuiden van Kharg tijdens een Iraakse aanval in de machinekamer getroffen en in brand geschoten. De "Amsterdam"en de "Ribut" wisten het vuur te bedwingen en de tanker werd naar Sirri gesleept. De "Jetwise" die te klein was om echt bij de brandbestrijding ingezet te worden, bracht de bemanningsleden van de "Hellespont Enterprise" naar Dubai, in veiligheid tijdens de berging en assisteerde daarna bij de bergings-werkzaamheden.

20 juli 1986 was de "Jetwise" in Dubai en werd een deel van de bemanning afgelost.

19 oktober 1987 werd de Noorse LPG tanker "Igloo Espoo"(1985 – 10.105 Brt.) geladen met 12.000 ton LPG geraakt door een raket. De brand die daarop uitbrak werd door de "Nice Tango" en de "Fast Fox" geblust. Vervolgens werd de "Igloo Espoo" versleept naar Fujairah en daar gelost. Bij de daarop volgende los-operatie is de "Jetwise" ingezet door Wijsmuller Salvage.

24 november 1987 het Roemeense vrachtschip "Fundulea"(1980 – 6127 Brt.), onderweg naar Koeweit, wordt in de Straat van Hormuz aangevallen door een Iraans Fregat en in brand geschoten. Wijsmuller verleend met de "Nice Tango" en de "Jetwise" assistentie en weet de brand te blussen.

13 december 1987 werd de Cyprische tanker "Pivot"(1975 – 109.700 Brt.) in de Golf aangevallen met rubber bootjes door de Iraanse marine de "Pivot" werd door 4 raketten geraakt en vloog in brand. De "Nice Tango" verleende assistentie bij het bluswerk en ook de "Jetwise" werd hiervoor ingezet. Bij het bluswerk werd meer dan 5.500 liter blusschuim gebruikt.

23 januari 1988 werd de Noorse LPG tanker "Havpil"(1969 – 11.544 Brt.) met raketten aangevallen door een Iraanse kanonneerboot. De "Havpil" was geladen met 10.000 ton LNG , onderweg naar Iran. Een van de 4 tanks werd geraakt, het ongelofelijke was de brand die door de inslag van de raketten ontstond door het uitstromende gas werd uitgeblazen. Wijsmuller wist een deel van de lading over te pompen naar de andere tanks. De "Jetwise" was hierbij stand-by.

Op 22 maart 1988, brak na een aanval van een Iraans fregat brand uit aan boord van de Noorse LPG tanker "Havglimt"(1978 – 28.941 Brt.). De "Jetwise" was een van de schepen die de brand aan boord van de "Havglimt" bestreden.

31 maart 1988 werd de tanker "Haven"(1973 – 109.700 Brt.) door een Iraans Fregat in brand geschoten. De "Haven" waarvan de opbouw in brand stond, de bemanning was gevlucht naar de bak en werd door de "Fast Fox" (gecharterd door Wijsmuller) van boord gehaald, bleef varen en liep uiteindelijk bij Mina Saqr aan de grond. De "Nice Tango", "Fast Fox" (gecharterd door Wijsmuller) en de "Jetwise" wisten de brand te blussen en de "Haven" naar Dubai te slepen.

*Kapitein op de "Fast Fox" was Raoul Hart en op de "Nice Tango" zat Cees van Wijk als kapitein, Peter Verbeek als bergings inspecteur en Hans van der Haven en R. Schavemaker als marconist.*

26 mei 1988 slaagde Wijsmuller er in de Noorse gastanker "Mundogas Rio"(1967 – 13.224 Brt.) die was geladen met ammoniagas en was beschoten nabij de straat van Hormuz te bergen. Het was een zware en gevaarlijke berging niet alleen het gas maakte het werken moeilijk ook 2 niet ontplofte granaten, welke tijdens de berging ontploften en veel extra schade aanrichten. Na het dichten van de gaten en het overpompen van de lading (met een temperatuur van -32 graden) werd eind juli 1988  het schip aan de eigenaar overgedragen.

Na de Golf-oorlog werd de "Jetwise" eind mei 1988 opgelegd te Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten.

1991

24 maart 1991 werd de "Jetwise" doorverkocht aan Al Jazeerah Shipping Co. W.L.L. te Bahrein en daar door haar nieuwe eigenaar opgelegd met de naam "Al Jazeerah".

1998

In 1998 werd de "Al Jazeerah" als Inchcape 10" doorverkocht aan de Inchcape Shipping Services te Dubai, V.A.E. 

2003

De "Inchcape 10" is 28 juni 2003 gezonken op een diepte van 24 meter nabij Fujairah (Pos. 25 07’ 36.1" – O 56 23’ 05.3" ).