Location: Home > J_N > Limburg1982 - 2012 > Geschiedenis

Geschiedenis

De"Limburg" werd op 1 juni 1982 te water gelaten bij de werf van Tille Scheepsbouw B.V. te Kootstertille.

De "Limburg" werd gedoopt door Mevrouw A.C.J. Govers-Bogers.

Nadat in juli 1982 de overdracht van de "Limburg" had plaatsgevonden werd ze door Bureau Wijsmuller B.V. ingebracht bij Goedkoop Havensleepdiensten B.V. Onder nummer 33.

31 juli 1982 werd door de "Limburg" en de "Smit-Lloyd 107 het accommodatie-platform "Seafox I" vanaf de Noordzee IJmuiden binnengesleept en afgemeerd bij de nieuwe IJmond Terminal B.V. voor onderhoud.

Vanaf 3 augustus 1982 tot 6 augustus 1982 was de "Limburg" weer betrokken bij het verslepen van het accommodatie-platform "Seafox I" vanuit IJmuiden naar een locatie op de Noordzee.

1983

Geen werkzaamheden bekend.

1984

Het Duitse vrachtschip "Gebe Oldendorff"(1971 – 4.796 Brt.) raakt op 7 februari 1984 verward in de ketting van de ET-3 Boei, na bevrijdt te zijn van de ketting wordt de "Gebe Oldendorff" door de Limburg naar Bremerhaven - Duitsland, gesleept.

Op 28 februari 1984 wordt het onderhoudsplatform "Seafox" in opdracht van de NAM door de "Limburg", "Friesland" en het Duitse Suply-vessel "Unterweser" vanuit Amsterdam versleept naar het blok K8 van het continentale plat.

9 april 1984 verleend de "Limburg" assistentie aan de Duitse kusttanker "Hornisse"(1983 – 2.050 Brt.). De "Hornisse" had problemen met de voortstuwing en werd door de "Limburg" afgemeerd aan de Wijsmuller steiger. Na reparatie kon de "Hornisse" weer naar zee vertrekken.

Zaterdagmorgen 8 september 1984 strandde de "KW. 51 Ora et Labora" op de Noorder pier van IJmuiden. De "Limburg" weet samen met de "Friesland", bij het volgende hoog water om 4 uur in de middag de "KW. 51 Ora et Labora" vlot te brengen.

Uit de dagbladen:

Kotter zit 10 uur vast

IJMUIDEN — Tien uur lang heeft de motorkotter "KW. 51 Ora et Labora" zaterdag bij de Noorder pier van IJmuiden vastgezeten. In de vroege ochtend liep de kotter op het strand. Honderden nieuwsgierigen kwamen kijken hoe het schip door de sleepboot "Limburg" van Wijsmuller rond vier uur werd losgetrokken. Ondanks de ruwe zee liepen de vijf bemanningsleden die aan boord waren gebleven, geen gevaar, al bleef de reddingboot Johanna Louisa veiligheidshalve in de buurt. De Katwijkse kotter lijkt weinig schade te hebben opgelopen.

1985

Eind mei 1985 verricht de "Limburg" een week lang havendienst in de haven van Felixstowe - Engeland.

2 augustus 1985 verleende de "Limburg" assistentie aan de Britse coaster "Palbro Pride" die op 50 mijl uit de kust kampte met motorschade. De "Limburg" bracht de "Palbro Pride" IJmuiden binnen.

November 1985 maakte de "Limburg" de coaster "Moon Trader"(1967 – 211 Brt.), die machine problemen had, op de Noordzee vast en versleepte de "Moon Trader" naar Emden - Duitsland.

1986

8 januari 1986 kreeg het Engelse vrachtschip "Wib"(1979 – 498 Brt.) problemen op de Noordzee door machineschade. De "Limburg" vertrok uit IJmuiden en bracht de "Wib" 9 januari binnen te IJmuiden.

25 januari 1986 werd door de "Limburg" aan het Russische schip "Zenith", met 112 personen aan boord, assistentie aangeboden toen deze tijdens stormweer boven Texel water in de machinekamer had gekregen waardoor de motoren waren uitgevallen. Ook de sleepboot "Bremen" vertrok vanuit Den Helder naar de "Zenith" toen de slepers ter plaatse waren mochten ze niet vastmaken, ondanks dat het schip dwars door de vaarroute dreef in de richting van een aantal productie platforms. De "Zenith" zag uiteindelijk op 26 januari 1986 kans om de reis op eigen kracht voort te zetten.

Op 21 of 25 februari 1986 strandde de kotter "GO. 25 De Verwachting" op de Noorder pier van IJmuiden, de "Limburg" en de 'Goedkoop 12' wisten de "GO. 25 De Verwachting" weer vlot te brengen en leverden de "GO. 25 De Verwachting" af bij de visafslag in IJmuiden.

Eind maart 1986 wist de "Limburg" het Griekse vrachtschip "Al Johffa"(1972 – 9.038 Brt.) die door machine problemen dreigde te stranden, in een stormachtige Zuidwester- wind, windkracht 7 tot 8, voor stranding te behoeden door haar vlak voor de kust van Petten vast te maken. En naar dieper water te slepen. Nadat de "Al Johffa" de machineproblemen had opgelost, vervolgde het op eigen kracht haar reis naar Rotterdam en keerde de "Limburg" terug naar IJmuiden.

De "Limburg" weet begin mei 1986 de Liberiaanse tanker "Mara"(1972 – 28.750 Brt.) die de ketting van de uiterton in haar schroef had gekregen, uit deze benarde positie te bevrijden.

22 juni 1986 vind op de Noordzee een aanvaring plaats tussen het Britse bulkcarrier "St.Cloud"(1985 – 12.539 Brt.) en het Braziliaanse vrachtschip "Lloyd Alegrete"(1981 – 11.372 Brt.). De "Lloyd Alegrete" kan nog op eigen kracht koers zetten naar Rotterdam. De "St.Cloud" heeft een groot gat in de midscheeps en heeft dringend assistentie nodig.

De "Limburg" en de "Zwitserland" verlenen assistentie en weten de "St.Cloud" af te leveren in Rotterdam.

In de nacht van 8 op 9 september 1986 strandde de garnalenkotter "WR 72 Alberta" op de kust ter hoogte van Callantsoog. De "Limburg" was als eerste sleepboot ter plaatse en wist nog dezelfde dag de "WR 72 Alberta" vlot te slepen.

1987

7 mei 1987 bracht de "Limburg" het Oost-Duitse vrachtschip "Eisenberg"(1967 – 2.547 Brt.) IJmuiden binnen. De "Eisenberg" had op ongeveer 45 mijl Noordwest van IJmuiden te kampen met machineschade.

18 mei 1987 wordt de "Sea Palm"(geen gegevens) door de "Limburg" vastgemaakt??

22 september 1987 wordt de "Sharon" door de "Limburg" vastgemaakt??

Om de "Limburg" in te kunnen zetten voor buitenlandse contracten werd de "Limburg" ingebracht bij Wijsmuller Fleet Services B.V., wat een werkmaatschappij was die zich bezighield met het aanbieden van havensleepdiensten in buitenlandse havens.

Proefvaart Almirante Grau smadelijke mislukking

Van een onzer verslaggevers IJMUIDEN, vrijdag De technische proefvaart van de Peruaanse kruiser "Almirante Grau" is al na twee dagen in een smadelijke terugtocht geëindigd: door drie sleepboten getrokken keerde het oorlogsschip gisteravond laat met machineschade in de haven van IJmuiden terug.
De proefvaart had een week moeten duren.
De "Almirante Grau" is de vroegere kruiser "De Ruyter" en is in een tweejarige onderhoudsbeurt bij Amsterdam Naval Services grondig opgeknapt.
Daarmee was een bedrag gemoeid van ƒ 360 miljoen. Onder commando van kapitein ter zee Salinas koos het trotse schip maandag weer zee. De opperbevelhebber van de Peruaanse marine, admiraal Lopez keek over zijn schouder mee. Tijdens stormweer vielen gisternacht omstreeks twee uur de machines uit. Het schip bevond zich toen op zeventig mijl ten westen van IJmuiden in het vroegere kruiser-oefengebied van de Koninklijke Marine, waar de De Ruyter destijds vele granaten heeft verschoten. De "Almirante Grau" ging meteen voor anker en vroeg sleepboothulp aan bij het bergingsbedrijf Wijsmuller. „Wij hebben meteen de sleepboot Limburg uit laten varen en ook de hulp ingeroepen van de Zwitserland, die uit Vlissingen moest komen, en van de door ons gecharterde Soliman Rey", aldus de woordvoerder van Wijsmuller, Eric van Oosten. Wat er precies aan de machines mankeert is nog niet bekend. ~Het is een stoomschip" zei directeur Hoogterp van dc werf ANS, „dat betekent dat als er iets uitvalt, het hele systeem het opgeeft". Tijdens de onderhoudsbeurt op de werf zijn er sabotagedaden gepleegd in de machinekamer van de kruiser.


1988

De "Limburg" wordt op 28 februari 1988 ingezet bij de berging van het Zweedse Ro-Ro schip "Vinca Gorthon"(1987 – 18.773 Brt.).
Maar de "Vinca Gorthon" kapseist op 15 mijl uit de kust ter hoogte van Petten.

26 maart 1988 wordt het Noorse koelschip "Anne line"(1986 – 380 Brt.) met machineschade door de "Limburg" vastgemaakt ten westen van IJmuiden en naar IJmuiden gesleept.

11 juni 1988 maakt de "Limburg" het jacht "Marygold of Aldeburgh", wat met schade aan de schroef drijft, ter hoogte van IJmuiden vast en brengt deze IJmuiden binnen.

15 Juli 1988 werd door de "Limburg" het Engelse wedstrijd zeiljacht "Crusader 2" binnengebracht. De "Crusader 2" was op zo'n 20 mijl Zuid-West van IJmuiden van het dek van een kustvaarder geslagen tijdens slecht weer.

1989 – 1996

In 1989 verwierf Redwijs een contract in Nigeria voor de Offshore en terminal werkzaamheden. Door Redwijs werd met Wijsmuller een overeenkomst gesloten waarbij Wijsmuller de de "Limburg" en de "Friesland" inbracht om in Nigeria sleepwerk te gaan verrichten voor de Nigerian National Petroleum Corporation Ltd. Redwijs zorgde verder voor het bemannen van de sleepboten.
Een van de sleepboten zal werkzaam zijn op de terminal Atlas Cove nabij Laos, en de andere sleepboot zal assistentie verlenen bij de raffinaderij te Port Harcourt.

De "Limburg" werd voordat ze vertrok naar Nigeria bij de werf in Bolnes voorzien van twee blusmonitoren.

1997

Tegen het einde van 1997 moesten de "Limburg" en de "Friesland" vrij plotseling vertrekken uit Nigeria. Want het contract werd beëindigd – betalings – problemen?-

Daarop werd door de "Limburg" en de "Friesland" hals over kop koers gezet naar Nederland via Las Palmas op de Canarische Eilanden. Ter hoogte van Calais – Frankrijk in het Engels Kanaal  werden de"Limburg" en de "Friesland"  aangehouden door de Franse marine op verdenking van drugsbezit. Na een uitgebreid onderzoek in de haven van Calais – Frankrijk konden de "Limburg" en de "Friesland" hun thuisreis naar IJmuiden vervolgen.
 
Toen de "Limburg" en de "Friesland" december 1997 arriveerden in IJmuiden was dit een complete verrassing want het kantoor wist niet beter dan dat de "Limburg" en de "Friesland" nog steeds in Nigeria waren.

Nadat de "Limburg" een dokbeurt had ondergaan werd ze weer in dienst gesteld door Goedkoop Havensleepdiensten B.V. Maar kwam nu onder nummer 37 te varen

1998

Werkzaam in de havendienst van IJmuiden en Amsterdam.

1999

Mei-Juni 1999 wordt door de "Limburg" vanuit Antwerpen een sleepreis gemaakt, met een op een ponton geplaatste kraan, naar Brazilië.
Tijdens deze reis wordt nog een Spaanse haven aangedaan voor herstel werkzaamheden aan de ponton.

Maar nadat de reis weer werd voortgezet is de ponton met de kraan uiteindelijk toch gezonken.

De "Limburg" vervolgde met losse boot de reis naar Brazilië, waar de "Limburg" ingezet zou worden bij het overslag project.

In juli 1999 wordt Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten B.V. als eigenaar van de Limburg", in het register ingeschreven.

September 1999 werd het contract met de CPPMC voor het verrichten van terminal sleepwerk te Okrika en Lagos, Nigeria met twee jaar vernieuwd – verlengd.

Hierop kreeg de "Limburg" opdracht om vanuit Zuid-Amerika koers te zetten naar Nigeria. Waar de "Limburg" samen met de door Wijsmuller gecharterde sleepboot "Centenario"(ex Tokyo Maru-85 2600 IPK)de werkzaamheden zal gaan verrichten.

December 1999 arriveerde de "Limburg" in Nigeria

2000

Januari 2000 hervat de "Limburg" de Offshore en terminal werkzaamheden te Okrika en Lagos – Nigeria in contact van de  CPPMC

De bemanning van de "Limburg" wordt op 31 oktober 2002 in de monding van de Bonny River, Nigeria, door 15 met knuppels gewapende mannen, die de "Limburg" met behulp van een speedboot enterde, overvallen. Deze overvallers ontvoerde een deel van de bemanning. De gijzelaars werden vervoerd naar de vaste wal. De gijzelnemer eisten een hoog losgeld, wat de kapitein, bevreesd voor het lot van de gijzelaars, vanuit de scheepskas betaalde. Na betaling van het losgeld kwam de bemanning vrij.

Verder is mij helaas weinig bekend van en over de Limburg, het laatste wat ik weet is dat de "Limburg" al een aantal jaren werkzaam is in Afrika, onder andere in de Offshore, Ubi Field en voor het EPC Est Area Project (2005) en waarschijnlijk terminal werk.

Geregistreerd eigenaar in 2007 Svitzer Africa PTY LTD. Victoria & Alfred Waterfront, Cape Town South Africa

In het vierde kwartaal van 2010 wordt de "Limburg" in Kaapstad hersteld van de schade die was opgelopen tijdens haar werkzaamheden, waarbij de "Limburg" door een tanker zou zijn aangevaren. Als gevolg hiervan moest de "Limburg" worden voorzien van onder andere een nieuwe brug.

De "Limburg" is begin 2011 werkzaam op basis van time charter in de haven van Maputo - Mozambique,in opdracht van de Maputo Port Development Company.
Dit charter zal duren totdat de nieuwe sleepboten afgeleverd zijn die de Maputo Port Development Company heeft besteld.

Vanaf 23 december 2011 was de "Limburg" ingezet tijdens de berging van de in de haveningang van Maputo – Mozambique op een zandbank gestrande bulk-carrier "Jin Fu" (2001 – 28.707 Brt.)De Berging werd geleid door T&T Bisso Salvage.


26 oktober 2012

Martrade B.V. of Sliedrecht is pleased to announce the sale
of the Svitser ASD tugboat LIMBURG to Saudi-Arabia.
This tug was built 1982 in The Netherlands at Tille Scheepsbouw B.V.
and produces a bollard pull of 34 tonnes.
The tug was transferred from The Netherlands
to Svitzer South Africa Pty Ltd.
In 2007 and the last months under Svitzer management operated
in the port of Maputo in Mozambique. The new owners will operate
the tug in the port of Jubail, Saudi-Arabia

Bron: Martrade B.V. & Maasmond Maritime - Shipping News Clippings

24-10-2012 werd de Limburg in de haven van Maputo voorzien van haar nieuwe naam NPS 1 voordat ze vanuit Maputo vertrok naar Mauritius om daar bij de Taylor Smith Group voor onderhoud het dok in te gaan.

Na het onderhoud vertrekt de NPS 1 vanuit Mauritus naar haar nieuwe werkterrein Jubuil Saudi Arabië.