Location: Home > L-S > Limburg 1916 - 1930 > Geschiedenis

Geschiedenis

27 oktober 1916 als casco opgeleverd aan J. Constant Kievits & Co. te Dordrecht.

09 november 1916 overgedragen aan John F. Wijsmuller te Baarn.

Op19 december 1916 arriveert de "Limburg" komende vanuit de haven van Cherbourg – Frankrijk op de Nieuwe Waterweg.

1917

Op 9 januari 1917 arriveert de "Limburg" komende vanuit de haven van Newcastle – Engeland op de Nieuwe Waterweg.

10 januari 1917 versleept de "Limburg" de "Hero"(geen gegevens) vanuit de haven van Maassluis naar zee.

2 februari 1917 arriveerde de "Limburg" in Londonderry - Engeland met de Bark "Svendsholm"(1902 – 1.998 Brt.) op sleeptouw. Door de afkondiging van de onbeperkte duikboot oorlog kreeg de kapitein van de "Limburg" opdracht om niet terug te keren naar Nederland.

Vanaf 8 november 1917 onder de naam "Sonia" verhuurd aan de Royal Navy.

De "Limburg" voerde verschillende reisjes uit in opdracht van de Britse Marine, doch toen de kapitein een reis weigerde werd de "Limburg" op 10 december 1917, volgens het recht van Angarie door de Engelsen in beslag genomen. De bemanning werd naar huis gestuurd.

Uiteindelijk werd de "Limburg" onder de naam "Sonia" tot 1919 gecharterd door de Britse Marine.

1919

Vanuit Rotterdam vertrok een bemanning met de Batavierlijn naar Londen – Engeland om de "Limburg", die door de Britse Marine was vrijgegeven op te halen. Het is dan 29 mei 2019.

De "Limburg" lag voor reparatie in het dok en was ontdaan van al haar inventaris en uitrusting. De bemanning van de "Limburg" maakte een lijst van alles wat er nodig was om te vertrekken en na enige tijd werd alles door de Britse Marine geleverd. En kon de "Limburg" vertrekken naar Rotterdam waar ze op 6 september 1919 arriveerde en verder werd uitgerust.

Op 25 september 1919 was de "Limburg" bezig om de Finse driemaster "Samoena"(1892 – 1.926 Brt.) vanaf zee de Nieuwe Waterweg op te slepen toen bij de pieren van Hoek van Holland de sleeptros brak. De "Samoena" strandde daarna op het Noorder hoofd.

De "Limburg" vertrok op 10 oktober vanuit de Nieuwe Waterweg naar Kiel – Duitsland.

12 oktober 1919 arriveert de "Limburg" vanuit Rotterdam in de haven van Kiel - Duitsland, waar de "Limburg" een dok, dat is aangekocht om dienst te gaan doen in IJmuiden, op sleeptouw te nemen.

Vanuit Kiel - Duitsland, vertrok de "Limburg" samen met de "Cyclop" op 16 oktober 1919 met een 600 tons droogdok naar IJmuiden. Waar het transport op 21 oktober 1919 arriveerde.

De "Limburg" versleept eind oktober 1919 het Engelse moederschip voor watervliegtuigen "Slinger"(1917 – 875 Brt.) vanuit Sheerness - Engeland, naar Rotterdam, waar de "Slinger" zal worden verbouwd tot vrachtschip. Aankomst in Rotterdam op 30 oktober 1919.

De Engelse tanker "Petroleine"(1908 – 4.205 Brt.) wordt door de "Limburg" versleept vanuit Cherbourg - Frankrijk, naar Newcastle - Engeland.

De Noorse 3 mast bark "Hero" werd door de "Limburg" versleept vanuit Rotterdam naar Wight - Engeland.

De 3 master "Svendsholm" vanuit Falmouth - Engeland, naar Londonderry - Noord Ierland.

26 november 1919 is vanuit de Nieuwe Waterweg de "Limburg", met een dokdeur op sleeptouw, vertrokken naar Rio Janeiro – Brazilië.

Donderdag 4 december 1919 is vanuit den Nieuwe Waterweg vertrokken de Nederlandschen sleepboot "Limburg" met een dokdeur op sleeptouw, bestemd voor Rio Janeiro.

Het gevaarte is lang 35 M., breed 4 M., en is door er 350 ton ballast in te werken op zijn kant komen te staan en wordt in die positie over zee gesleept.

De volgende week zal nog zulk een dokdeur derwaarts worden gesleept. Beide deuren zijn gebouwd door de firma F. Kloos & Zonens werkplaatsen te Kinderdijk, en worden naar de bestemming gesleept door Bureau Wijsmuller's Zeesleepvaart Mij. te 's-Gravenhage, alles in opdracht en voor rekening van het Braziliaansche Gouvernement.*

1920

22 januari 1920 vervolgde de "Limburg", na gebunkerd te hebben, vanuit Dakar - Senegal, haar sleepreis naar Rio Janeiro - Brazilië.

24 februari 1920 arriveerde de "Limburg" met haar sleep, een dokdeur, te Rio Janeiro - Brazilië.

De "Limburg" vertrok met een Lichter en een sleepboot op sleeptouw vanuit Kopenhagen - Denemarken, naar Venetië - Italië.

12 juli 1920 passeert de "Limburg" Gibraltar, de "Limburg" is met een lichter en een sleepboot op sleeptouw onderweg vanuit Kopenhagen - Denemarken, naar Venetië - Italië.

Op 16 juli 1920 arriveert de "Limburg" te Algiers voor bunkers. De "Limburg" is met een lichter en een sleepboot op sleeptouw onderweg vanuit Kopenhagen - Denemarken, naar Venetië - Italië.

22 juli 1920 arriveert de "Limburg" met haar sleep in Malta en vertrok, na te hebben gebunkerd, vanuit Malta met haar sleep naar Venetië - Italië.

30 juli 1920 arriveert de "Limburg" met een lichter en een sleepboot op sleeptouw vanuit Kopenhagen - Denemarken, in de haven van Venetië - Italië.

Vanuit Venetië - Italië, vertrok de "Limburg" naar Malta om daar baggermateriaal op te halen met bestemming Venetië - Italië. Dit baggermateriaal wordt in opdracht van de baggermaatschappij N.V. W.J. Kalis Wzm en Co. versleept.

Na aflevering van baggermateriaal in Venetië - Italië, arriveert de "Limburg" op 20 augustus 1920 weer in Malta en vertrok op 23 augustus 1920 voor de tweede keer met baggermateriaal op sleeptouw vanuit Malta naar Venetië - Italië.

25 augustus 1920 levert de "Limburg" haar sleep af in Venetië - Italië, en zet vandaar uit koers naar Rotterdam.

Het visserij dok No. 3, dat in Rotterdam in het dok is geweest voor onderhoud, wordt door de "Limburg" en de "Simson" op 28 september 1920 vanuit Rotterdam weer naar IJmuiden versleept.

Zondag 10 oktober 1920 vertrok de "Limburg", samen met de "Brabant" en de "Simson", met het droogdok No. 3 van de Droogdok Maatschappij Soerabaja op sleeptouw naar Soerabaja – Nederlands Indië. Het dok is 94 meter lang en 28 meter breed. En zal tot Gibraltar door de "Limburg" en de "Brabant" worden gesleept. Na Gibraltar zal de "Brabant" alleen verder slepen.

De "Limburg" vertrok op 17 november 1920 vanuit Gibraltar naar Falmouth - Engeland.

26 november 1920 vertrok de "Limburg" met het Engelse zeilschip "Grace Harwar"(1889 – 1.807 Brt.) op sleeptouw vanuit Falmouth - Engeland, naar Antwerpen - België.

Het Nederlandse vrachtschip "Asiento"(1920 – 619 Brt.) wordt door de "Limburg" vanuit Delfzijl naar Rotterdam versleept. De "Asiento" werd december 1920 door de werf Bodewes uit Hoogezand opgeleverd.

De "Limburg" arriveerde op 19 december 1920 vanuit Delfzijl, met de lichter "Navis 13" op sleeptouw, in Rotterdam.

De "Limburg" versleept in 1920 ook nog de volgende objecten:

Twee lichters vanuit Rotterdam naar Helsingborg - Zweden.
Een Zuiger vanuit Malmö - Zweden, naar Rotterdam.

Geen datum bekend.

1921

De "Limburg" versleept de Bark "Perim" vanuit Oostende - België, naar Zeebrugge - België.

Vanuit Delfzijl versleept de "Limburg" het vrachtschip "BW III"(1920 – 361 Brt.) naar Rotterdam.

De Bark "Perim" wordt door de "Limburg" vanuit Vlissingen versleept naar Oostende - België.

In de nacht van 23 december 1921 loopt met hout geladen Zweedse vrachtboot "Dicido"(1903 – 1.478 Brt.) op de Zuidpier. Om zinken te voorkomen wordt de "Dicido", die aan stuurboordzijde een aantal gaten heeft opgelopen waardoor ook de machinekamer is volgelopen, aan de binnenzijde van de Zuidpier aan de grond gezet. Na onderhandelingen verkrijgt Bureau Wijsmuller een bergingscontract.
Tijdens de berging wordt er veel slecht weer ondervonden waardoor het lossen van de lading hout en het dichten van de gaten veel tegenslag ondervind.

Het Spaanse vrachtschip "Mar Caspic"(1919 – 3.080 Brt.) strandde in de nacht van 30 op 31 december 1921 op een zandbank in de Wielingen (Wester Schelde) toen de bemanning het schip wilde verlaten sloeg een reddingsboot met 5 bemanningsleden te pletter tegen de romp.

Tijdens hoog water kwam de "Mar Caspic" weer vlot en werd door de "Limburg" geëscorteerd naar Terneuzen waar de "Mar Caspic" op 1 januari 1922 binnen liep

1922

Op 7 januari 1922 lukt het de "Simson", "Limburg", "Junior", en de "Gelderland" om de "Dicido" vlot te brengen en terwijl de "Titan" als pompboot fungeert deze naar de toeristensteiger te verslepen. Voor voorlopig herstel van de schade wordt de "Dicido" naar Amsterdam versleept.

Het bergingsloon voor de "Dicido" bedroeg 40.000,-- gulden.

De "Limburg" arriveerde op 23 maart 1922 in de haven van Delfzijl om vandaar het nieuwe Engelse vrachtschip "Machado"(1922 – 918 Brt.) gebouwd bij de werf E. J. Smit te Hoogezand, na brand in de machinekamer en accommodatie, voor reparatie naar de Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg in Schiedam te verslepen.

Op 24 maart 1922 arriveert de Limburg" met het Engelse vrachtschip "Machada" op sleeptouw vanuit Delfzijl te Schiedam de "Machada" kwam voor reparaties naar Schiedam.

Zaterdag l april 1922 strandde het Duitse "Ostermoor I"(geen gegevens), met een lading ruwe cilinderolie op weg vanuit Hamburg – Duitsland naar Emmerik – Duitsland, op de Eierlandsche gronden. Dadelijk na de stranding zijn de "Assistent" en de "Limburg" uitgevaren en vanuit IJmuiden is de "Simson" vertrokken naar de plaats van stranding. Ook van rederij Doeksen kwamen vier sleepboten ter Assistentie. Het lukt in de middag van 2 april 1922 om het schip vlot te brengen, het schip had averij opgelopen aan het roer. Het bergingsloon voor deze berging bedroeg 20.000,-- gulden.

In de nacht van 7 juli 1922 werd ter hoogte van de Koog op Texel een stakellicht waargenomen. De "Limburg" vertrok vanuit de haven van Nieuwediep naar zee voor assistentie, maar keerde later terug daar er geen schip werd waargenomen.

Zaterdag 15 juli 1922 strandde ten Noorden van de Koog, Texel, een grote lichter, geladen met turfmolm. De lichter werd vanuit Harlingen gesleept door het Nederlandse vrachtschip "Gaasterland"(1915 – 1.091 Brt.) waarvan tijdens een krachtige 'windkracht 6' Zuid-Wester wind de sleepverbinding brak.
De "Limburg" vertrok vanuit Nieuwediep ter assistentie.

Zondag 16 juli keerde de "Limburg" vanaf de strandingsplaats terug naar Nieuwediep in afwachting van beter weer om de lichter weer vlot te brengen.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Limburg", in de tweede helft van juli 1922, met een baggermolen op sleeptouw naar Lissabon – Portugal.

De "Limburg" arriveerde op 15 augustus 1922 te Falmouth – Engeland vanuit Lissabon – Portugal. Dezelfde dag vertrok de "Limburg" vanuit Falmouth – Engeland naar Briton Ferry – Engeland om vandaar uit een baggermolen te verslepen naar Gravesend – Engeland.

De "Limburg" vertrok in de tweede helft van augustus vanuit Rotterdam met 2 onderlossers, de "KB 51" en de "KB 92", naar Rio Grande Do Sul – Brazilië. Op 7 september 1922 bevond het transport zich ter hoogte van Kaap Finisterre – Spanje.

Op 15 september 1922 arriveerde de "Limburg" met haar sleep in de haven van Las Palmas op de Canarische eilanden voor bunkers en proviand.

17 september 1922 vervolgde de "Limburg" vanuit Las Palmas op de Canarische eilanden haar sleepreis naar Rio Grande Do Sul – Brazilië.

De "Limburg" slepende met 2 onderlossers bevind zich op 10 oktober 1922 ter hoogte van Arquipélago de Fernando de Noronha, voor de kust van Zuid Amerika.

9 november 1922 leverde de "Limburg" 2 onderlossers de "KB 51" en de "KB 92", vanuit Rotterdam, af in de haven van Rio Grande Do Sul – Brazilië.

Nadat de "Limburg" haar sleep heeft afgeleverd, vertrok ze op 19 november 1922 vanuit de haven van Rio Grande Do Sul – Brazilië met bestemming St. Vincent. Waar de "Limburg" op 10 december 1922 arriveerde.

Op 13 december 1922 vervolgde de "Limburg" vanuit de haven van St. Vincent haar reis naar Rotterdam.

1923

7 juli 1923 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" vanuit de haven van Vlaardingen naar Liverpool – Engeland.

De "Limburg" arriveert met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw op 23 juli 1923 vanuit Liverpool – Engeland op de Nieuwe waterweg.

15 augustus vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de Nieuwe waterweg naar Middlesbro – Engeland. Om 17 augustus 1923 weer vanuit de haven van Middlesbro – Engeland met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw te vertrekken naar Rotterdam.

Op 23 augustus 1923 arriveert de "Limburg" vanuit de haven van Middlesbro – Engeland met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw in de haven van Maassluis.

Eind Augustus 1923 vertrokken de "Friesland" en de "Limburg" met de "City of Rangoon"(1914 – 6.635 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Duinkerken – Frankrijk naar Hartlepool – Engeland.

Vanuit de haven van St. Nazaire – Frankrijk vertrok de "Limburg" de voor de sloop bestemde bark "Geneviere Molinos"(1899 – 2.040 Brt.) naar Maassluis waar het transport op 16 september 1923 arriveert.

De "Limburg" arriveert op 29 september 1923 met het voor de sloop bestemde zeilschip "Adolphe"(1892 – 2.122 Brt.) vanuit Duinkerken – Frankrijk in de haven van Hellevoetsluis.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveert de "Limburg" op 12 oktober 1923 vanuit Hamburg – Duitsland in de haven van Maassluis. Na dat de "Frisia" gelost of geladen is vertrok de "Limburg" nog diezelfde dag met de "Frisia" weer naar Hamburg – Duitsland.

Op 18 oktober 1923 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" vanuit Hamburg met bestemming Rotterdam.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Hamburg – Duitsland arriveert de "Limburg" op 20 oktober in de haven van Maassluis.

30 november 1923 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia", op sleeptouw, vanuit de haven van Maassluis naar Liverpool – Engeland.

De tanklichter "Frisia" arriveerde (leeg) op 9 december 1923, gesleept door de "Limburg", te Liverpool, Engeland, om olie te laden bestemd voor Schiedam.

De "Limburg" vertrok op 12 december 1923 vanuit Liverpool, Engeland, met de geladen tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Schiedam.

17 december 1923 arriveert de "Limburg" met de tanklichter "Frisia", op sleeptouw, vanuit Liverpool – Engeland in de Wilhelminahaven te Schiedam.

Vanuit de Wilhelminahaven van Schiedam vertrok de "Limburg" op 18 december naar Rotterdam. Waar ze 3 lichters moet ophalen.

De "Limburg" vertrok op op 21 december 1923 vanuit Rotterdam naar Londen, Engeland, met 3 lichters op sleeptouw.

Nog binnen de pieren van Hoek van Holland brak een van de stoottouwen waardoor, als gevolg daarvan, een tros in de schroef van de "Limburg" kwam.
Daarop werden alle trossen gekapt, de "Limburg" dreef af naar de Zuider pier en probeerde voor anker te gaan. En begon met het geven van noodsignalen, omdat de bemanning de "Limburg" wilde verlaten. De bemanning van de "Limburg" werd van boord gehaald door de reddingsboot van Hoek van Holland "Prins der Nederlanden". Kapitein van de "Limburg" was Van Veen.

De "Friesland" ging vanuit Vlissingen onderweg naar Hoek van Holland en zou proberen de "Limburg" weer vlot te brengen. En zou als dat was gelukt proberen om de bakken op te sporen en vast te maken.

Ook de "Brabant" werd ingezet om de "Limburg" vlot te brengen.

De sleepboot "Limburg", die bij de laatste storm in december 1923 ten zuiden van de Zuider pier te Hoek van Holland strandde, is donderdagnacht 27 december 1923 vlotgebracht.
 
Bergingsvaartuigen van het bergingsbedrijf W. A. van der Tak kwamen woensdag langszij en pompten het schip leeg, terwijl duikers terzelfder tijd de lekken zoveel mogelijk dichtmaakten.
 
In de namiddag was het achterdek uit het water en gelukte het de sleepboot "Hoek van Holland" het schip uit haar peiling te trekken. Gedurende de nacht heeft men verdere lekkages gedicht en het voorschip leeggepompt, waarna het gelukt is de "Limburg" vlot te slepen. De "Limburg" heeft zware schade, o.m. de achtersteven is gebroken.

1924

De "Limburg" vertrok op 8 maart 1924 naar Belfast – Ierland om daar het Nederlandse motorschip "Hera", met bestemming de Amsterdamse Droogdok Maatschappij te Amsterdam, op te halen. De "Hera" heeft brand gehad in de machinekamer, en zal bij de A.D.M. voorzien worden van nieuwe Kromhout-motoren.

De "Limburg" arriveerde op 19 maart 1924 in de haven van IJmuiden vanuit Belfast – Ierland met het vrachtschip "Hera" op sleeptouw. Nadat de "Hera" was afgeleverd vertrok de "Limburg" nog dezelfde dag naar Maassluis.

25 maart 1924 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia", op sleeptouw, vanuit de haven van Maassluis naar Nyborg – Denemarken.

Vanuit de haven van Stockholm – Zweden arriveerde op 10 april 1924 de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw in de haven van Nyborg – Denemarken.

24 April 1924 werd door de "Assistent" en de "Limburg" het Noorse vrachtschip "Havfru"(1916 – 841 Brt.) vlotgebracht, die was gestrand op de Keizersbult van de Noorderhaaks. Het bergingsloon voor deze berging bedroeg 5.000,-- gulden.

26 April 1924 strandde de "Limburg" nabij Lolaland. De "Limburg" was onderweg met een tanklichter vanuit Nyborg - Denemarken, naar Stockholm - Zweden. De "Limburg" kwam na een kwartier zelf weer vlot, bij de tanklichter kostte het meer tijd en werk om deze weer vlot te slepen.

De "Limburg" arriveerde op 3 mei 1924 vanuit Nyborg - Denemarken, in de haven van Stockholm - Zweden, met de lichter "Neerlandia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveerde op 21 mei 1924 te Oxelösund - Zweden, vanuit de haven van Nyborg - Denemarken, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

Op 24 mei 1924 arriveerde de "Limburg" weer in de haven van Nyborg - Denemarken, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit de haven van Stockholm – Zweden.

De Raad voor de Scheepvaart, heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van de stranding van de sleepboot "Limburg", op 26 April 1924 op de Noord Westelijke banken van loaland.

Reederij Bureau Wijsmuller te Rotterdam.

De kapitein S van der Veen van de sleepboot verklaart dat de "Limburg" 8 registerton groot is en machines heeft van 650 1.P.K. De diepgang was ongeveer 12 voet, de equipage 12 man. Men was op weg, door de Groote Belt, van Nyborg naar Stockholm en had een lichter op sleeptouw. De lichter had . 1100 ton petroleum en benzine te Nyborg geladen voor Stockholm.
Er stond een flinke bries (kracht 5) en de kapitein was nog wel wat in Nyborg blijven liggen als niet een olieboot de meerplaats van sleepboot en lichter had moeten innemen. De barometer stond 756 en het zicht was helder.
De kapitein hield eerst wat hooger op. tot hij op ongeveer een mijl van de boei van Fressen Küller was. Men stuurde Zuiden half West. De kapitein had gedacht de vuren van Tranekiär om 12 uur 's nachts dwars te hebben en had gezegd dat hij dan gewaarschuwd moest worden.
Maar voor dien tijd liep de sleepboot reeds vast. De sleepboot bleef droog en was na een kwartier weer vlot, maar de lichter bleef langer vastzitten. Nadat de stuurman J. Kalkman van de sleepboot ook gehoord was, kreeg de inspecteur van de scheepvaart het woord, die meende dat het ongeval te wijten is aan nalatigheid van kapitein en stuurman, waarvoor hij schorsing van den kapitein, en berisping van den stuurman vroeg.

5 juli 1924 vertrok de "Limburg" vanuit Vlaardingen met de tanklichter "Neerlandia", op sleeptouw, met bestemming Thameshaven – Engeland. Op 7 juli 1924 arriveerde het transport in Thameshaven – Engeland.
24 juli 1924 arriveerde de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia", op sleeptouw, in de haven van Thameshaven – Engeland.

28 juli 1924
Betreffende de stranding van de sleepboot "Limburg" op de Noord-Westelijke banken van Loaland. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de ramp is te wijten aan een nalatigheid van den stuurman, hierin bestaande, dat hij de hem uitdrukkelijk door den kapitein gegeven orders niet opvolgde. Wat den kapitein betreft kan de Raad hem geen nalatigheid achten, dat deze zich van de brug heeft verwijderd en de navigatie aan den, stuurman overgelaten, en wel omdat hij den stuurman zeer bepaalde orders heeft gegeven, welke indien ze waren nagekomen, tengevolge zouden hebben gehad, dat de kapitein veel eerder en tijdig weder op de brug was geweest.
De Raad straft den stuurman, door hem de bevoegdheid te ontnemen als stuurman te varen op een schip als bedoeld bij art. 2 der Schepenwet, voor den tijd van veertien dagen.
Op 30 augustus 1924 vertrok de "Limburg" vanuit Schiedam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar de haven van Hull – Engeland.
De "Limburg" arriveert met de (lege) tanklichter "Frisia" op 1 september 1924 in de haven van Hull – Engeland.
Op 4 september 1924 vertrok de "Limburg" vanuit de haven van Hull – Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw met bestemming Schiedam.

6 september 1924 arriveerde de "Limburg" vanuit de haven van Hull – Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw in de haven van Schiedam.

15 september versleepte de "Limburg" het motorschip "Luna Aalberts"(geen gegevens) met machineschade vanuit de haven van Maassluis naar IJmuiden voor reparatie van de machineschade.

Vanuit IJmuiden versleept de "Limburg" vervolgens op 18 september 1924 het casco van de voor Engelse rekening gebouwde tanker "Justina"(1924 – 2.700 Brt.) naar de Rotterdamse Droogdok Mij. in Rotterdam, waar de "Justina" van machines en ketels zal worden voorzien.

Op 24 september 1924 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, met bestemming Liverpool – Engeland.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Limburg" vanuit de haven van Liverpool – Engeland in de haven van Avonmouth – Engeland.

Vanuit de haven van Avonmouth – Engeland vertrok de "Limburg" op 7 oktober 1924 met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Rotterdam.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Limburg", vanuit de haven van Avonmouth – Engeland, op 11 oktober 1924 in Rotterdam.

16 oktober 1924 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam naar de Tyne – Engeland om het vrachtschip "Monica"(2 schepen in die tijd met die naam) vast te maken voor een sleepreis naar Bolnes.

18 oktober 1924 vertrok de "Limburg" vanuit Hebburn - Engeland, met het vrachtschip "Monica"(2 schepen in die tijd met die naam) op sleeptouw naar Bolnes.

Op 7 november 1924 arriveerde de "Limburg" met de lichter "Lourens" op sleeptouw vanuit de Poorterhaven in de haven van Lower Upnor – Engeland.

9 november 1924 arriveerde de "Limburg" weer in de haven van Rotterdam vanuit Lower Upnor – Engeland.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Limburg" op 12 november 1924 naar Londen, Engeland, om daar 2 lichters op te halen met bestemming IJmuiden.

Op 14 november 1924 vertrek de "Limburg" vanuit Londen, Engeland, met op sleeptouw de lichters "R.A.S.M. II" en "R.A.S.M. III" met bestemming IJmuiden.

Vanuit IJmuiden arriveerde de "Limburg" op 15 november 1924 in de haven van Vlaardingen.

Op 17 december 1924 strandde in de Zuiderhaaksgronden het Engelse vrachtschip "Promus"(1918 – 4.816 Brt.). De "Drente" en de "Assistent" vertrokken direct naar de strandingsplaats en wisten vast te maken. Een eerste poging om de "Promus" vlot te brengen slaagde niet.

De "Cyclop" vertrok op 17 december 1924 met de lichter "Albatros" op sleeptouw naar de strandingsplaats van de "Promus" en ook de "Nestor" zette vanuit IJmuiden koers naar de "Promus".

Vanuit de Nieuwe waterweg zette ook de "Limburg" koers naar de strandingsplaats van de "Promus".

Donderdag 18 december 1924 hadden de "Drente", de "Nestor", de "Cyclop", de "Assistent", de "Jacob van Heemskerk", de "Brabant" en de "Limburg" verbinding met de "Promus" om deze vlot te slepen maar deze poging mislukte. Op 23 december 1924 lukte het om de "Promus" vlot te brengen. Vlak bij Den Helder liep de "Promus" weer aan de grond, maar op 25 december 1924 lukte het om de "Promus" de haven van Den Helder binnen te slepen. Het bergingsloon voor de "Promus" bedroeg 144.000,-- gulden.

1925

Op 26 januari 1925 vertrok de "Limburg", met 2 bakken op sleeptouw, vanuit Cuxhaven – Duitsland naar Rotterdam waar de "Limburg" op 28 januari 1925 met haar sleep arriveerde.

Op 26 februari 1925 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam naar Londen – Engeland om daar 2 lichters met bestemming IJmuiden vast te maken.

De "Limburg" leverde op 2 maart 1925 de lichters "Frederika" en "R.A.S.M. no. 1" af in de haven van IJmuiden. Beide lichter waren geladen met cement bestemd voor de bouw van de sluis.

15 maart vertrok de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Hoek van Holland naar Londen – Engeland.

Vanuit Londen – Engeland arriveerde de "Limburg" op 18 maart in de haven van Antwerpen – België.

Op 20 maart 1925 vertrok de "Limburg" vanuit Antwerpen – België, met het vrachtscheepje "Arran Firth"(1921 – 346 Brt.) op sleeptouw, naar Londen – Engeland.

De "Limburg" vertrok op 8 april 1925, met de motorschoener "Tadla"(1920 – 240 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van St. Nazaire – Frankrijk naar Rotterdam.

Vanuit de haven van Rotterdam vertrok de "Limburg" op 17 april 1925 naar Londen – Engeland met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

In de eerste helft van mei 1925 vertrok de "Limburg", met de pontons "Sicop I" en "Sicop II" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Valencia - Spanje. Waar de "Limburg" op 22 mei 1925 arriveert met beide pontons op sleeptouw.

Vanuit de haven van Valencia – Spanje arriveerde de "Limburg" op 4 juni weer in de haven van Vlaardingen.

De "Limburg" arriveerde op 12 juli 1925 in de haven van Antwerpen - België, vanuit Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Limburg" op 14 juli 1925 op de Nieuwe Waterweg vanuit de haven van Antwerpen – België.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vertrok de "Limburg" op 16 juli 1925 vanuit Rotterdam naar Londen – Engeland waar het transport op 18 juli 1925 arriveerde.

6 augustus 1925 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam naar Londen – Engeland.

De "Limburg" vertrok op 8 augustus 1925 vanuit de haven van Gravesend – Engeland met het zeilschip "Skaregrom"(1903 – 1.971 Brt.) op sleeptouw naar Frederikshald – Noorwegen. Waar de "Limburg" met de "Skaregrom" op sleeptouw op 12 augustus 1925 arriveerde.

Na aflevering van de "Skaregrom" vertrok de "Limburg" naar Rotterdam waar de "Limburg" op 15 augustus 1925 arriveerde.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Limburg" op 30 september 1925 naar Thameshaven – Engeland.

Met de lichters "R.A.S.M. III" en "Frederika" op sleeptouw vanuit Antwerpen – België arriveerde de "Limburg" op 4 oktober in Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Antwerpen – België vertrok de "Limburg" op 15 oktober 1925 met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. II" op sleeptouw naar Londen – Engeland.

Met 2 lichters op sleeptouw vertrok de "Limburg" op 25 oktober 1925 vanuit Antwerpen - België, naar Londen – Engeland.

Vanuit Londen – Engeland vertrok de "Limburg" op 27 oktober naar Antwerpen – België met de lichters "R.A.S.M. I" en "R.A.S.M. II" op sleeptouw.
Op 28 oktober 1925 arriveerde het transport in de haven van Antwerpen – België.

Met 2 lichters op sleeptouw vertrok de "Limburg" op 31 oktober 1925 vanuit Antwerpen - België, naar Londen – Engeland.

Met 2 lichters op sleeptouw arriveerde de "Limburg" op 3 november 1925 vanuit Londen – Engeland in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit de haven van Antwerpen – België vertrok de "Limburg" op 9 november 1925 met de lichters "Frederika" en "R.A.S.M. III" op sleeptouw naar Londen – Engeland. Nog dezelfde dag arriveerde de "Limburg" met de 2 lichters in de haven van Vlissingen vanwege het slechte weer.

Met 2 lichters op sleeptouw arriveerde de "Limburg" op 22 november 1925 vanuit de haven van Antwerpen – België in Londen – Engeland.

Met 2 lichters op sleeptouw vertrok de "Limburg" op 29 november 1925 vanuit Antwerpen - België, naar Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Antwerpen – België arriveerde de "Limburg" op 5 december 1925 in Vlaardingen.

Op 11 december 1925 arriveerde de "Limburg", vanuit Vlaardingen, in de haven van Antwerpen – België.

1926

De "Limburg" arriveerde op 3 januari 1926 vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

Vanuit Hamburg – Duitsland vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" naar Dantzig waar het transport op 10 januari 1926 arriveerde.

18 januari 1926 passeert de "Limburg" Holtenau - Duitsland,(Kiel) onderweg met de tanklichter "Frisia" vanuit Dantzig naar Duinkerken – Frankrijk waar het transport op 22 januari 1926 arriveerde.

Vanuit Duinkerken – Frankrijk vertrok de "Limburg" weer met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Rotterdam waar het transport op 28 januari 1926 arriveerde.

2 februari 1926 arriveerde de "Limburg" vanuit Rotterdam in de haven van Antwerpen – België.

Begin februari 1926 versleept de "Limburg" een lichter vanuit Antwerpen - België, naar Le Havre - Frankrijk.

Vanuit de haven van Rotterdam vertrok de "Limburg", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, op 17 februari 1926 naar Hamburg – Duitsland.

De "Limburg" vertrok op 21 februari 1926 vanuit de haven van Hamburg – Duitsland met de tanklichter "Frisia" naar Dantzig.

Vanuit de haven van Dantzig vertrok de "Limburg" weer op 27 februari 1926, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Londen – Engeland.

De "Limburg" arriveerde op 17 maart 1926 vanuit Dantzig, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw in de haven van Londen – Engeland.

19 maart 1926 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" vanuit Londen – Engeland naar de haven van Rotterdam.

De "Limburg" arriveerde op 20 maart 1926 op de Nieuwe Waterweg komende vanuit Londen, Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveerde op 10 mei 1926 met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam in Hamburg - Duitsland.

De "Limburg" vertrok weer op 12 mei 1926 vanuit Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Dantzig.

25 mei 1926 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rouaan - Frankrijk, naar Rotterdam. Waar de "Limburg" met de "Frisia" op 27 mei 1926 arriveerde.

Op 31 mei 1926 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam naar Den Helder. Nog diezelfde dag slaagden de "Limburg" en de "Drente" er in het op 10 Maart 1926 op Texel gestrande Duitse vrachtschip "Margretha"(1911 – 822 Brt.) vlot te brengen. Het bergingsloon bedroeg 72.000,-- gulden.

14 juni 1926 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 16 juni 1926 arriveerde.

17 juni 1926 vertrok de "Limburg" vanuit de haven van Hamburg – Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Rotterdam.

Vanuit de haven van Rotterdam arriveerde de "Limburg" op 23 juni 1926 in de haven van Antwerpen – België.

Met 2 lichters op sleeptouw vertrok de "Limburg" op 25 juni 1926 vanuit Antwerpen - België, naar Londen – Engeland.

Op 27 juni 1926 vertrok de "Limburg" vanuit Londen - Engeland, met de 2 lichters op sleeptouw naar Antwerpen - België.

Vanuit de haven van Antwerpen – België arriveerde de "Limburg" op 2 juli 1926 met de lichters "Frederika" en "Albatros" op sleeptouw in de haven van Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Londen – Engeland arriveerde de "Limburg" op 5 juli 1926, met 2 lichters op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit de haven van Antwerpen – België arriveerde de "Limburg" op 11 juli 1926 met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw in de haven van Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Londen – Engeland arriveerde de "Limburg" op 13 juli 1926, met de lichters "Frederika" en "Albatros" op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit de haven van Londen – Engeland arriveerde de "Limburg" op 27 juli 1926, met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

Op 5 augustus 1926 arriveerde de "Limburg" vanuit Antwerpen - België, met 2 lichters op sleeptouw te Londen - Engeland.

Vanuit de haven van Londen – Engeland arriveerde de "Limburg" op 6 augustus 1926, met 2 lichters op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

Vanuit de haven van Antwerpen arriveerde de "Limburg" op 6 augustus 1926 in de haven van Vlaardingen.

Vanuit Rotterdam arriveerde de "Limburg" op 12 augustus 1926 in de haven van Antwerpen – België.

De "Limburg" vertrok op 14 augustus 1926 met 2 lichters de "Albatros" en de "Frederika" op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

Op 15 augustus 1926 vertrok de "Limburg" meteen nadat ze de lichters "Albatros" en de "Frederika" had afgeleverd in de haven van Londen - Engeland, weer met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw naar Antwerpen – België. Waar de "Limburg" op 16 augustus 1926 arriveerde.

Met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw arriveerde de "Limburg" komende van Londen - Engeland, op 25 augustus 1926 in Antwerpen - België.

De "Limburg" arriveerde op 30 augustus 1926 met 2 lichters de "Albatros" en de "Frederika" op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, in de haven van Londen – Engeland.

10 september 1926 vertrok de "Limburg" vanuit de haven van Rotterdam naar Kings Lynn – Engeland met de zolderschuit "Holland II" op sleeptouw.

Op 12 september 1926 arriveert de "Limburg" vanuit Kings Lynn – Engeland in Vlaardingen met een lichter op sleeptouw.

16 september 1926 vertrok de "Limburg" vanuit de haven van Rotterdam naar Kings Lynn – Engeland met een lichter op sleeptouw.

Op 21 september 1926 arriveren de "Limburg" en de "Hector" in de haven van Antwerpen - België, om daar het stoomschip "Comtesse de Flandre"(1909 – 2.011 Brt.) vast te maken.

23 september 1926 de sleepboten "Limburg" en "Hector", van Bureau Wijsmuller, zijn hedenochtend vanuit Antwerpen in IJmuiden aangekomen met het stoomschip "Comtesse De Flandre" op sleeptouw.

De "Comtesse De Flandre" zal bij de Amsterdamsche Droog dok Mij. worden gerepareerd en gereed gemaakt voor een Engelsche rederij. De "Comtesse De Flandre" behoorde aan de Océan SA Belge d'Armement et de Nav.

Na aflevering van het het stoomschip "Comtesse De Flandre" in IJmuiden op 23 september 1926 vertrok de "Limburg" meteen naar Vlaardingen waar ze dezelfde dag arriveert.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, op 1 oktober 1926, naar Thameshaven – Engeland.

Vanuit Thameshaven – Engeland vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, op 3 oktober 1926, naar de haven van Preston – Engeland.

Op 8 oktober 1926 arriveerde de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Preston – Engeland.

Midden december 1926 versleept de "Limburg" de tanklichter "Neerlandia" vanuit Duinkerken – Frankrijk naar de haven van Bordeaux – Frankrijk.

26 december 1926 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk naar Vlaardingen. Waar de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op 30 december 1926 arriveerde.

1927

4 januari 1927 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Thameshaven – Engeland.

Vanuit Thameshaven – Engeland vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw naar de haven van Preston – Engeland.

Vanuit Preston - Engeland vertrok de "Limburg" naar Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

8 februari 1927 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Thameshaven – Engeland.

Op 9 februari 1927 teboekstelling 9914 Rotterdam doorgehaald.

9 februari 1927 overgeschreven als Limburg (27.01391) N.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart, Transport- en Zeesleepvaartmaatschappij, Rotterdam - IJmuiden.

Vanuit Thameshaven – Engeland vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw naar de haven van Preston – Engeland.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Limburg" op 6 maart 1927 naar Thameshaven, Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

Vanuit Preston - Engeland vertrok de "Limburg" op 15 februari 1927 naar Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveerde op 19 februari 1927 in de haven van Maassluis vanuit Preston - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

6 maart 1927 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Thameshaven – Engeland.

Vanuit Thameshaven – Engeland vertrok de "Limburg" op 10 maart 1927 met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw naar de haven van Preston – Engeland.

De "Limburg" arriveerde op 14 maart 1927 te Preston - Engeland, vanuit Thameshaven - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

15 maart 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Preston - Engeland, naar Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveerde op 20 maart 1927 in de haven van Maassluis vanuit Preston - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveerde op 1 april 1927 in de haven van Hamburg – Duitsland vanuit Rotterdam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

10 april 1927 arriveerde de "Limburg", met 2 lichters op sleeptouw vanuit Rotterdam, in de haven van Rochester – Engeland.

In de haven van Antwerpen - België, arriveert de "Limburg" op 16 april 1927 met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw vanuit Londen - Engeland.

Vanuit de haven van Rotterdam arriveerde de "Limburg" op 23 april in de haven van Antwerpen – België.

26 april 1927 vertrok de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, naar Londen – Engeland.

Op 28 april 1927 arriveerde de "Limburg" met 2 lichters vanuit Antwerpen – België, te Londen - Engeland.

Nog diezelfde dag 28 april 1927 vertrok de "Limburg" met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw weer naar Antwerpen - België.

6 mei 1927 arriveerde de "Limburg", vanuit Rotterdam, in de haven van Antwerpen – België. Nog die zelfde dag vertrok de "Limburg" vanuit Antwerpen – België, met 2 lichters op sleeptouw, naar Londen – Engeland.

12 mei 1927 arriveerde de "Limburg" vanuit Londen - Engeland in de haven van Antwerpen – België met 2 lichters op sleeptouw.

14 mei 1927 vertrok de "Limburg" vanuit de Nieuwe Waterweg naar Antwerpen, België.

Vanuit de haven van Londen – Engeland vertrok de "Limburg" op 19 mei 1927 naar Antwerpen – België met 2 lichters op sleeptouw. Waar de "Limburg" op 20 mei 1927 arriveert.

De "Limburg" arriveert vanuit Rotterdam op 31 mei 1927 in de haven van Antwerpen - België.

2 juni 1927 vertrok de "Limburg" met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

Op 12 juni 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam naar de Tyne - Engeland, om daar 2 lichters vast te maken met bestemming Musel - Spanje.

De "Limburg" vertrok op 14 juni 1927 vanuit Newcastle - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw naar Musel - Spanje, nu in 2013 bekend als Gijón - Spanje.

Op 2 juli arriveerde de "Limburg", na aflevering van 2 lichters in Musel – Spanje, in de haven van Vlaardingen.

11 juli 1927 vertrok de "Limburg" met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

De "Limburg" komende vanuit Antwerpen - België, is bij Woolwich - Engeland op 12 juli 1927 voor anker gegaan. Nadat de "Limburg" bij een aanvaring schade, boven de waterlijn, heeft opgelopen.

15 juli 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Londen - Engeland, met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw naar Antwerpen - België.

De "Limburg" arriveert vanuit Londen – Engeland op 16 juli 1927 met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw in de haven van Antwerpen - België.

De "Limburg" arriveert vanuit Rotterdam op 23 augustus 1927 te Antwerpen, België.

3 augustus 1927 vertrok de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Sheernes – Engeland. Waar het transport op 5 augustus 1927 arriveert.

23 augustus 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Antwerpen – België, met de lichters "Albatros" en "Frederika" op sleeptouw naar Londen – Engeland.

27 augustus 1927 arriveerde de "Limburg" vanuit Londen – Engeland in de haven van Antwerpen - België, met 2 lichters op sleeptouw.

De "Limburg" arriveert op 1 september 1927 met de lichters "Meeuw" en "Arend" vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

3 september 1927 arriveerde de "Limburg" vanuit Londen - Engeland in de haven van Antwerpen – België met 2 lichters op sleeptouw.

De "Limburg" arriveert op 1 september 1927 met de lichters "Albatros" en "Frederika" vanuit Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

De "Limburg" vertrok op 27 september 1927 met 2 lichters op sleeptouw vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

29 september 1927 vertrok de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen - Engeland, naar Vlaardingen.

Op 14 oktober 1927 werd de sleepboot "Gooiland", ex "Drente"(I), door de "Limburg" vanuit Amsterdam versleept naar Antwerpen – België. Waar het transport op 15 oktober 1927 arriveerde.

De "Limburg" vertrok op 16 oktober 1927 nadat ze de "Gooiland" had afgeleverd vanuit Antwerpen - België, naar Londen - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw.

20 oktober 1927 arriveerde de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Londen - Engeland, in de haven van Antwerpen – België. Meteen na aankomst en aflevering van haar sleep in de haven van Antwerpen – België vertrok de "Limburg" naar Vlaardingen.

31 oktober 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam, met 2 lichters op sleeptouw, naar Gijón – Spanje.

13 november 1927 arriveert de "Limburg" met 2 lichters op sleeptouw vanuit Rotterdam in Gijón, Spanje.

De "Limburg" vertrok op 24 november 1927 vanuit IJmuiden naar Rotterdam met de voor sloop verkochte "Prins der Nederlanden"(1902 – 1.923 Brt.).

Vanuit de haven van Vlaardingen arriveerde de "Limburg" met de hopper "Valdivia" op sleeptouw op 25 november 1927 in IJmuiden.

Vanuit Rotterdam versleept op 11 december 1927 de "Limburg" de tanklichter "Neerlandia" naar Antwerpen, België.

14 december 1927 vertrok de "Limburg" vanuit Antwerpen – België, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg – Duitsland.

18 december 1927 arriveerde de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Antwerpen - België, in de haven van Hamburg - Duitsland.

23 december 1927 arriveerde de "Limburg" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Hamburg – Duitsland, in de haven van Rotterdam.

29 december 1927 arriveerde de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam, in de haven van Londen – Engeland.

1928

Op 4 januari 1928 vertrok de "Limburg" met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Shellhaven – Engeland, naar Hamburg – Duitsland. Aankomst in de haven van Hamburg – Duitsland op 6 januari 1928.

15 januari 1928 vertrok de "Limburg" vanuit Hamburg – Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Rotterdam.
 
De "Limburg" vertrok op 18 januari 1928 met 2 lichters vanuit Rotterdam naar Rochester - Engeland.

De "Limburg" vertrok op 27 januari 1928 vanuit de haven van Rotterdam, met de baggermolen "Holland V" op sleeptouw, naar IJmuiden.

Nadat de "Holland V" op 27 januari 1928 was afgeleverd in de haven van IJmuiden, vertrok de "Limburg" nog dezelfde dag naar Vlaardingen.

Op 22 maart 1928 vertrok de "Limburg" met de bok "Simson III" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Cardiff – Engeland. De "Limburg" arriveerde op 27 maart 1928 met de "Simson III" in de haven van Cardiff – Engeland.

2 april 1928 vertrok de "Limburg" vanuit Liverpool - Engeland, met 2 lichters op sleeptouw. naar Antwerpen - België.

Vanuit Vlaardingen versleepte op 8 april 1928 de "Limburg" de baggermolen "Titan" naar IJmuiden.

De "Limburg" vertrok op 14 april 1928 met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 17 april 1928 arriveerde.

18 april 1928 vertrok de "Limburg" weer met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Hamburg - Duitsland, naar Vlaardingen. Aankomst in Vlaardingen op 21 april 1928.

De "Limburg" vertrok op 23 april 1928 met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Vlaardingen naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 25 april 1928 arriveerde.

27 april 1928 vertrok de "Limburg" weer met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Hamburg - Duitsland, naar Vlaardingen. Aankomst in Vlaardingen op 29 april 1928.

De "Limburg" vertrok op de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 20 mei 1928 arriveerde.

De "Limburg" vertrok op 22 mei 1928 vanuit Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Shellhaven - Engeland.

De "Limburg" arriveert op 31 mei 1928 vanuit Thameshaven - Engeland, in de haven van Liverpool – Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

De "Limburg" arriveert op 6 juni 1928 vanuit Manchester - Engeland, op de Nieuwe Waterweg met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.
 
Op 9 juni 1928 werd de derde deur voor de grote sluis van IJmuiden door de "Limburg", samen met de "Groningen" en de "Drente", van Rotterdam naar IJmuiden gesleept.

De "Limburg" vertrok op 17 juni 1928 met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 19 juni 1928 arriveerde.

De "Limburg" vertrok op 21 juni 1928 vanuit Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw naar Rotterdam.

De "Limburg" vertrok op 3 juli 1928 met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

6 juli 1928 vertrok de "Limburg", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Hamburg - Duitsland, naar Rotterdam. Waar het transport op 9 juli 1928 arriveerde.

De "Limburg" vertrok op 19 juli 1928 met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland. Waar het transport op 21 juli 1928 arriveerde.

24 juli 1928 de "Limburg" vertrok met de tanklichter "Frisia", op sleeptouw, vanuit Hamburg - Duitsland, naar Rotterdam. Waar het transport op 26 juli 1928 arriveerde.

5 augustus 1928 vertrok de "Limburg" vanuit Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw naar Hamburg – Duitsland.

De "Limburg" arriveert op 7 augustus 1928 vanuit Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw in de haven van Hamburg - Duitsland.

8 augustus 1928 vertrok de "Limburg" weer vanuit Hamburg - Duitsland naar Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

11 augustus 1928 arriveert de "Limburg", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Hamburg - Duitsland, in Rotterdam.

De directie van het loodswezen heeft in augustus 1928 met Bureau Wijsmuller een overeenkomst gesloten, dat Bureau Wijsmuller in Den Helder steeds een zeewaardige sleepboot gereed zal hebben die onmiddellijk met een loods kan uitlopen als deze nodig is voor een schip wat om een loods heeft gevraagd door het voorgeschreven sein aan het lichtschip Haaks, dat deze aanvraag radiografisch door geeft aan Willemsoord. In die aanvraag geeft de kapitein ook op welk zeegat hij wenst binnen te lopen en hoe laat hij daar ongeveer kan zijn.
Tegelijk is door het loodswezen beslist, dat voor Texel geen loodsen meer te krijgen zijn met bestemming IJmuiden, omdat daar ten allen tijde en onder alle omstandigheden loodsen overgenomen kunnen worden.
Als gevolg van deze overeenkomst wordt de kruispost met loodsen voor het zeegat van Texel opgeheven wat een belangrijke bezuiniging is voor het loodswezen.

De "Limburg" wordt door Bureau Wijsmuller voor deze taak ingezet en blijft tot eind 1929 loodsdiensten verrichten in Nieuwediep/Den Helder.

Op 24 augustus 1929 slagen de "Drente" en de "Limburg" er in, het op 24 november 1928 gestrande vrachtschip "Eugenia"(1906 – 4.629 Brt.) die tijdens zwaar weer éérst op de Haaksgronden, en later op de Gelderse zeedijk bij Den Helder was gestrand, vlot te trekken. Het bergingsloon voor de "Eugenia" bedroeg 6.100,-- gulden.

Tijdens een reünie van het Marine Instituut in Den Helder op 21 september 1929 zijn de "Limburg" en de "Drente" verzamelplaats voor de reünisten.
Nadat de reünisten zich s'morgens hadden verzameld aan boord voeren de "Limburg" en de "Drente" naar buiten en werd langs de op de rede verzamelde (marine)vloot gevaren.

Het door de "Groningen" en "Vlaanderen" op 12 december geborgen Letlandse vrachtschip "Sports"(1909 – 3.126 Brt.) wordt door de "Limburg", "Groningen" en "Assistent" op 13 december 1929 de haven van Nieuwediep binnen gesleept.

De "Limburg", die geruime tijd in Den Helder werkzaam is geweest voor het loodswezen, wordt eind 1929 afgelost door de "Stoomloodsboot No. 1" en vertrok naar Vlaardingen.

10 januari 1930 wordt de "Limburg" na 14 jaar sleep en bergingswerk voor N.V. Bureau Wijsmuller verkocht aan de Société de Provençale de Remorquage te Marseille, nieuwe naam "Provencal 12".

15 januari 1030 Teboekstelling 1391 Z Rotterdam 1927 doorgehaald.

Op 15 januari 1930 wordt de "Provencal 12"  door Bureau Wijsmuller op eigen kracht uit gebracht naar Marseille voor de nieuwe eigenaar Société Provençale de Remorquage.

In 1937 verkocht aan een dochtermaatschappij van deze Franse sleepvaartmaatschappij Société Provençale de Remorquage te Algiers, nieuwe naam "Raoul Venture".

Op 1 mei 1941 wordt de "Raoul Venture" als "Costate" in beslag genomen en in komt dienst van de Italiaanse Ragia Marina.

Op 11 september 1943 te Pola door de Duitsers in beslag genomen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog liep de "Costate" 20 november 1943 nabij het eiland Salve bij assistentie aan de duitse kanonneerboot 'NIOBE' en ging verloren.


Het zou ook in de haven van Pola/Pula in Istrië - Kroatië  gebeurd kunnen zijn