Location: Home > T-Z > TitanI > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="font-family: Tahoma;">Het stoomschip "Norderney"(geen gegevens te veel schepen van die naam) is op de Noorderhaaks op 24 juli 1917 door een torpedo getroffen, de torpedo ontplofte in het ketelruim, waarbij een stoker om het leven kwam.

De "Titan" is vanuit Nieuwediep naar de „Norderney” vertrokken voor assistentie en heeft de "Norderney" de haven van Nieuwediep binnen gebracht. (Niet zeker welke "Titan" dit is de "Titan" van Wijsmuller of de "Titan" van A.D. Zur Muhlen).

De "Titan" werd in 1917 verkocht aan de Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam, zonder naamswijziging.

6 mei 1919 krijgt de sleepboot-trawler "Sch. 73" de grondpees van haar net in de schroef en is voor de Nieuwe Waterweg voor anker gegaan.

De "Titan" van de Internationale Sleepdienst Maatschappij heeft de "Sch. 73" op sleeptouw genomen en naar Rotterdam gesleept.

Een Engelse tanklichter loopt op 23 november 1919 ondanks assistentie van sleepboten bij Hoek van Holland om 8.30 uur tussen de boeien Rood 1 en Rood 2 aan de grond.

Het lukt de sleepboten "Maas", "Rozenburg", "Charlois" van L. Smit en Co, de "Ursus" van de Nieuwe Bergings Maarschappij en de "Titan" van de Internationale Sleepdienst Maatschappij op 24 november 1919 om 0.30 uur de tanklichter weer vlot te slepen.

In 1920 werd de "Titan" verkocht aan Nouvelle Société du Canal de Corinthe te Piraeus - Griekenland.

Ook voor deze maatschappij bleef de sleepboot onder deze naam in de vaart.

De "Titan" staat sinds 1927 niet meer geregistreerd.