Geschiedenis

03-03-1916 Op speculatie en als casco gebouwd voor J. Constant, Kievits & Co. Ltd. Dordrecht.

De "Tromp" werd door John F. Wijsmuller te 's-Gravenhage, tijdens de bouw bij de werf A. Pannevis in Alphen aan de Rijn overgenomen.

In 1916 werd de "Tromp" onder eigen beheer uitgebracht vanuit de haven van Maassluis naar Genua – Italië.

Vanuit Maassluis vertrok de "Tromp" op 24 mei 1916 met 2 sleepbootjes op sleeptouw.

De sleepboot "Voorwaarts" die ook verkocht was naar Italië en het sleepbootje "Johanna Elisabeth" dat was aangekocht door de Rotterdamse Lloyd.

Tijdens de reis werd de haven van Southampton – Engeland aangelopen voor bunkers.

De "Johanna Elisabeth" van de Rotterdamse Lloyd moest worden afgeleverd in de haven van Gibraltar waar het sleepbootje gebruikt zou gaan worden als tender om passagiers van de Rotterdamse Lloyd naar de vaste wal te vervoeren.

Na aflevering van de "Johanna Elisabeth" in de haven van Gibraltar en nadat de "Tromp" gebunkerd had, vervolgde de "Tromp" op 10 juni 1916 haar sleepreis met de sleepboot "Voorwaarts" naar Genua – Italië waar de "Tromp" na aankomst werd overgedragen aan haar nieuwe eigenaar Gardella FuG Luigi Gardella Genua.

De "Tromp" werd in 1923 uit de zeevaart gehaald en te werk gesteld in de havendienst van Genua – Italië als "L. Gardella".

00-00-1917 Als "Boeo" in dienst van Regia Marina, Genua.

18-10-1918 Op mijn gevaren, beschadigd en later hersteld.

15-08-1943 Door de geallieerden tot zinken gebracht te Vibo Valentia. 

Verder geen gegevens bekend.