Geschiedenis

05-07-1915 De "Zeeland" werd door de werf N.V. Scheepswerf & Gashouder- en Ketelbouw v/h JONKER & STANS te Hendrik- Ido- Ambacht gebouwd in opdracht van de in Dordrecht gevestigde firma J. Constant, Kievits & Co. Ind. Mij.

Tijdens de bouw koopt N.V. Bureau Wijsmuller, van de in Dordrecht gevestigde firma J. Constant, Kievits & Co. Ind. Mij., de "Zeeland" op 8 juni 1915 aan.

Het casco van de "Zeeland" werd op 20 mei 1915 te water gelaten.

De "Zeeland" was een zusterschip van de "Friesland" die een jaar eerder door N.V. Bureau Wijsmuller was aangekocht.

De "Zeeland" werd overgedragen aan John F. Wijsmuller te Baarn op 23 september 1915.

4 September 1915 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam met drie sleepboten de "No. 157", "No. 158" en de "No. 159" op sleeptouw naar Genua – Italië.

Het transport arriveerde op 21 september 1915 in de haven van Genua – Italië.

Vanuit de haven van Genua - Italië vertrok de "Zeeland" op 10 oktober 1915, met 2 kolentransporteurs en 1 waterboot op sleeptouw, naar Dakar - Senegal.

Onderweg vanuit Genua – Italië naar Dakar, met 2 kolentransporteurs en 1 waterboot op sleeptouw, arriveerde de "Zeeland" op 26 oktober in de haven van Gibraltar voor bunkers.

Op 31 oktober 1915 werd vanuit de haven van Gibraltar de sleepreis naar Dakar vervolgt.

Op 30 november 1915 leverde de "Zeeland" haar sleep, 2 kolentransporteurs en 1 waterboot, af in de haven van Dakar – Senegal. Als gevolg van het onderweg ondervonden slechte weer, een orkaan, was er aan boord van de kolentransporteurs schade aan dek ontstaan.

Na aflevering van haar sleep zette de "Zeeland" koers naar Europa.

Op 31 december 1915 arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Dakar – Senegal, in de haven van Brest – Frankrijk.

De "Zeeland" is, waarschijnlijk, na aankomst in de haven van Brest – Frankrijk op station gegaan.

1916

Op 10 februari 1916 arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Brest – Frankrijk, in de haven van Maassluis.

Sleepreizen "Zeeland" in 1916

5 maart 1916 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Gravesend – Engeland.

Na aflevering van de 2 lichters in de haven van Gravesend – Engeland arriveerde de "Zeeland" op 8 maart 1916 in de haven van Maassluis.

Op 9 maart 1916 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Gravesend – Engeland.

Na aflevering van de 2 lichters in de haven van Gravesend – Engeland arriveerde de "Zeeland" op 15 maart 1916 in de haven van Maassluis.

Op 17 maart 1916 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Gravesend – Engeland.

Vanuit de haven van Newcastle – Engeland versleepte de "Zeeland" het vrachtschip "Fama"(1889 – 2.512 Brt.) naar de haven van Rotterdam, waar het transport op 1 april 1916 arriveerde.

Op 19 april 1916 vertrok het passagiersschip "Noordam"(1902 – 12.531 Brt.), van de Holland Amerika Lijn, vanuit Rotterdam naar New York. De "Zeeland" escorteerde de "Noordam" het eerste gedeelte van de reis (langs de mijnenvelden).

Op 21 april 1916 arriveerde de "Zeeland" weer, vanuit de Noordzee, in de haven van Maassluis.

11 mei 1916 vertrok de "Zeeland" met de sleepboten "Christiaan" en "Zuid-Holland" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Genua – Italië.

Op 5 juni 1916 arriveerde de "Zeeland", na aflevering van haar sleep in de haven van Genua – Italië, in de haven van Gibraltar voor bunkers.

13 juni 1916 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maassluis.

Op 16 juni 1916 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam naar Gravesend – Engeland met de sleepboten "Dora" en "Harmonie" op sleeptouw.

Op 23 juni 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

24 juni 1916 vertrok de "Zeeland" met de sleepboten "Volharding" en "Metje Cornelia", op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Le Havre – Frankrijk.

Op 30 juni 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

3 juli 1916 vertrok de "Zeeland" met de lichters "Alice" en "Eulalie", op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Gravesend – Engeland.

Op 6 juli 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

11 juli 1916 vertrok de "Zeeland", vanuit de haven van Maassluis, met de sleepboten "Christiaan" en "En Avant" op sleeptouw naar Le Havre – Frankrijk.

Op 19 juli 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

20 juli 1916 vertrok de "Zeeland", met de lichters "Martha" en "Neptunes" op sleeptouw, vanuit Maassluis naar Gravesend – Engeland.

Op 23 juli 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

Met de sleepboten "Maria" en "Fuerte" op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 6 augustus 1916 vanuit de haven van Maassluis naar Le Havre – Frankrijk.

Op 11 augustus 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

Met de lichters "Anna" en "Maria" op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 23 september 1916 vanuit de haven van Maassluis naar Tromso – Noorwegen.

2 oktober 1916 leverde de "Zeeland" de lichters "Anna" en "Maria" af in de haven van Tromso – Noorwegen.

Op 12 oktober 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

20 oktober vertrok de "Zeeland", vanuit de haven van Maassluis, met de lichters "A.B. No. 1" en "A.B. No. 2" vanuit Rotterdam naar de haven van Bergen – Noorwegen.

Op 27 oktober 1916 arriveerde de "Zeeland" weer in de haven van Maassluis.

6 november 1916 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis naar Engeland.

De "Zeeland" maakte in het Engels kanaal nabij Duins – Engeland het stoomschip "Flores"(1900 – 3.610 Brt.), dat kampte met ketellekkage, vast en arriveerde met de "Flores" op 11 november 1916 in de haven van Maassluis.

Op 12 november 1916 vertrok de "Zeeland" naar de positie van de Amerikaanse 4 mast bark "Manga Reva" in de monding van de Theems – Engeland.

November 1916 was de "Utrecht" met de Amerikaanse viermast bark "Manga Reva"(1891 – 2.243 Brt.), op sleeptouw, vanuit de haven Rotterdam vertrokken naar Falmouth – Engeland. Op 8 november 1916 lag de "Manga Reva" voor anker in de monding van de Theems – Engeland. Dit omdat de "Utrecht" haar ankerspil, ankers en kettingen had verloren.

De "Zeeland" zal de  "Manga Reva" verder naar de rede van Falmouth – Engeland verslepen.

De 3 mast schoener "Austrums"(geen gegevens) werd door de "Zeeland" vanuit de haven van Plymouth - Engeland naar de haven van Preston – Engeland versleept.

Op 6 december 1916 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Preston – Engeland weer in de haven van Maassluis.

7 december 1916 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis naar de haven van Cardif – Engeland.

12 december 1916 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Cardif – Engeland naar de haven van Hollyhead – Engeland.

Vanuit de haven van Holyhead – Engeland versleepte de "Zeeland" de Belgische 4 mast bark "L'Avenir"(1908 – 2.738 Brt.) naar de positie 11 graden Wester breedte waarna de "L'Avenir" haar reis zeilende kon vervolgen.

Vervolgens versleepte de "Zeeland", de Zweedse bark "Hjernes"(geen gegevens) vanuit de haven van Queenstown - Engeland naar de haven van Aarhus - Denemarken.

1917

De "Zeeland" arriveerde op 12 februari 1917 vanuit de haven van Aarhus - Denemarken in de haven van Maassluis.

11 maart 1917 vertrok de "Zeeland", met de lichter "Zuid-Holland" en de sleepboot "Vitesse" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Haugesund - Noorwegen.

Op 14 maart 1916 werd door de "Zeeland" de lichter "Zuid-Holland" en de sleepboot "Vitesse" afgeleverd in de haven van Haugesund – Noorwegen.

15 maart 1917 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Haugesund – Noorwegen weer naar Maassluis.

De "Zeeland" arriveerde op 18 maart 1917, komende vanuit de haven van Haugesund – Noorwegen in de haven van Maassluis.

29 November 1917 werd de "Wilhelmina"(1898 – 1.206 Brt.) door de "Zeeland" vastgemaakt ter hoogte van Haaks lichtschip. De "Wilhelmina" had op 24 november 1917 tijdens slecht weer haar roer verloren en ook was de deklast overboord geslagen.

Op 8 december 1917 werd de "Wilhelmina" door de "Zeeland" de haven van IJmuiden binnengesleept.

9 december 1917 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar de haven van Maassluis.

1918

De "Zeeland" en de "Drente" escorteren het passagiers schip "Nieuw Amsterdam" bij het vertrek op 25 januari 1918 om 15.35 uur, naar Amerika, vanuit Rotterdam tot aan de Doggersbank.

Op 6 maart 1918 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis, met 3 lichters op sleeptouw, naar Skien – Noorwegen, maar keerde de zelfde dag weer terug in de haven van Maassluis.

Op 8 maart 1918 vertrok de "Zeeland", wederom, vanuit de haven van Maassluis, met 3 lichters op sleeptouw, naar Skien – Noorwegen. De lichters "Neptunes" en "Bouwina" vanuit Rotterdam naar Skien, Noorwegen.

Na aflevering van drie lichters in de haven van Skien – Noorwegen vertrok de "Zeeland" naar de haven van Mandal – Noorwegen.

De "Zeeland" maakte in de haven van Mandal – Noorwegen de motorschoener "Thalatta I"(1917 – 358 Brt.) vast die op 15 februari 1918 onderweg vanuit de haven van Gothenburg - Zweden naar Amsterdam door een Duitse onderzeeër op de Noordzee was beschoten.

Het volkslogies was geheel doorschoten met kogels, zodat de schade groot was. De "Thalatta I" wilde hierna de haven van Skagen – Denemarken binnenlopen, maar door schade aan het kompas kwam het uit in Noorwegen bij de haven van Mandal.

Vanuit Mandal – Noorwegen versleepte de "Zeeland" de "Thalatta I" naar de haven van Lemvic - Denemarken. Waar de motorschoener  "Sieka II" werd vastgemaakt.

De "Seika II" lag daar wegens verlies van haar zeilen en zonder olie. Beide schepen werden door de "Zeeland" naar IJmuiden gesleept.

Op 18 maart 1918 arriveerde de "Zeeland" met de "Thalatta I" en de "Sieka II" op sleeptouw in de haven van IJmuiden.

Op 21 maart 1918 arriveerde de Zeeland vanuit de haven van IJmuiden op de Nieuwe Waterweg.

De veerboot/hospitaalschip "Koningin Regentes" werd op 6 juni 1918 door een torpedo tot zinken gebracht. Eerst werd vermoedt dat de "Koningin Regentes" op een mijn gelopen was.

Om een onderzoek naar de oorzaak in te stellen werd de "Zeeland" door de marine gehuurd.

De "Zeeland" werd vanaf 15 juni 1918 uitgerust met een radio-telegrafie installatie van 2 kilowatt, de sterkste qua vermogen tot dan toe aan boord van een Nederlands schip. En van bergingsmaatschappij Dirkzwager uit Maassluis kwamen er duikers met duikmateriaal aan boord.

17 juni 1918 vertrok de "Zeeland" vanuit Maassluis, met een onderzoeks commissie aan boord, naar de positie waar de "Koningin Regentes" was gezonken.

Maar wegens een defect aan de radio-telegrafie installatie werd koers gezet naar de haven van Den Helder voor reparatie.

Nadat de  radio-telegrafie installatie was hersteld zette de "Zeeland" op 20 juni 1918 vanuit Den Helder koers naar de positie waar de "Koningin Regentes" was gezonken.

Vanwege de weersomstandigheden, stormachtig weer, arriveerde de "Zeeland" in de haven van IJmuiden. Op 23 juni 1918 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Maassluis.

Op 29 juni vertrok de "Zeeland" vanuit Maassluis, met een onderzoeks commissie aan boord, naar de positie waar de "Koningin Regentes" was gezonken.

1 juli 1918 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Den Helder omdat er 'geen spoor' was te vinden van de gezonken "Koningin Regentes".

2 juli 1918 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Den Helder weer naar Maassluis.

Op 11 juli 1918 werd besloten om het onderzoek te beëindigen.

De "Zeeland" kreeg op 20 november 1918 bezoek van inbrekers die er met een motor een lantaarn, emmers en andere metalen voorwerpen, vandoor gingen.

Deze diefstal werd op 19 mei 1919 behandeld door de rechtbank:

Voortgezet werd de behandeling van de zaak tegen de 39-jarigen varensgezel
J. F. K.. alhier, thans gedetineerd, en de 23-jarigen V. M. H., zonder beroep en zonder vaste woonplaats.
Dezen beklaagden was ten laste gelegd, dat zij op 20 November 1918 ten nadele van de firma Wijsmuller uit de sleepboot "Zeeland" een motor, een lantaarn, emmers en metalen voorwerpen zouden hebben gestolen.
Nadat nog één getuige was gehoord, eiste het O.M. tegen K. een jaar en tegen H. 1 jaar en 6 maanden gevangenisstraf, met last tot gevangenneming van H.

Op 10 december 1918 vertrok de "Zeeland" vanuit Maassluis naar IJmuiden.

Met de baggermolen "Stockholm" en 2 onderlossers op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 12 december 1918 vanuit IJmuiden  naar Gothenburg – Zweden.

Op 31 december arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Gothenburg – Zweden, in de haven van Maassluis.

1919

Februari 1919 werd bekend gemaakt dat Dhr. H.F. De Groot uit Gorinchem, Bureau Wijsmuller de opdracht had verstrekt om de baggermolen "Hercules" te verslepen naar Tandjon Priok - Nederlands Indië.

1 maart 1919 vertrok de "Zeeland", gezagvoerder kapitein Hemmes, vanuit Maassluis met de "Hercules" op sleeptouw naar zee.

4 maart 1919 arriveerde de "Zeeland" met de "Hercules" in de haven van Dartmouth - Engeland, voor bunkers.

10 maart 1919 vervolgde de "Zeeland" vanuit de haven van Dartmouth – Engeland haar sleepreis met de voor het Nederlandse Gouvernement bestemde baggermolen "Hercules" naar Tandjong Priok - Nederlands Indië.

Op 25 maart 1919 arriveerde de "Zeeland" met de "Hercules" in de haven van Oran – Algerije.

29 maart 1919 vervolgde de "Zeeland" met de "Hercules" op sleeptouw vanuit de haven van Oran – Algerije haar reis naar Nederlands Indië.

13 april 1919 arriveerde de "Zeeland" met de "Hercules" op de rede van Port Said – Egypte.

3 mei 1919 arriveerde de "Zeeland" met de baggermolen "Hercules" op sleeptouw in de haven van Aden voor bunkers.

22 mei 1919 arriveerde de "Zeeland" met de baggermolen "Hercules" op sleeptouw in de haven van Colombo – Ceylon voor bunkers.

24 mei 1919 vervolgde de "Zeeland" met de "Hercules" op sleeptouw vanuit de haven van Colombo – Ceylon haar reis naar Nederlands Indië.

11 juni 1919 arriveerde de "Zeeland" met de baggermolen "Hercules" op sleeptouw in de haven van Tandjong Priok - Nederlands Indië.

De "Zeeland" vertrok op 17 juni 1919 met de baggermolen "Hercules" op sleeptouw vanuit de haven van Tandjong Priok - Nederlands Indië, naar de haven van Pladjoe - Nederlands Indië.

De "Zeeland" keerde na aflevering van de baggermolen "Hercules" weer terug naar Maassluis.

11 augustus 1919 arriveerde de "Zeeland" vanuit Bremerhaven - Duitsland, in de haven van Delfzijl.

28 augustus in de haven van Santander

12 september 1919 vertrok de "Zeeland" vanuit Gibraltar naar de haven van Huelva – Spanje.

Vanuit de haven van Huelva - Spanje, versleepte de "Zeeland" de Hulk "Cyclop" naar Rotterdam.

2 oktober 1919 vertrok de "Zeeland", met de lichter "Stolzenfels" op sleeptouw, 'vermoedelijk' naar Amsterdam.

11 oktober arriveerde de "Zeeland", met de 'hulk' "Cyclop" op sleeptouw, in de haven van Maassluis.

De "Zeeland" vertrok op 3 november 1919 vanuit de Nieuwe Waterweg met 2 lichters de "Creterill" en de "Cretehill" op sleeptouw naar New Castle - Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 6 november 1919 met 2 lichters de "Creterill" en de "Cretehill" op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Newcastle – Engeland.

En vertrok de volgenden dag vanuit de haven van Newcastle - Engeland, met een geladen vrachtschip (twice to and fro?) op sleeptouw naar Le Havre - Frankrijk.

13 november 1919 passeerde de "Zeeland" met een lichter op sleeptouw Dover - Engeland.

De "Zeeland" vertrok op 17 november 1919 vanuit de haven van Blyth - Engeland naar Dieppe - Frankrijk met de lichter "Cretehill" op sleeptouw.

Vanuit de haven van Dieppe - Frankrijk, vertrok de "Zeeland" weer met een lichter op sleeptouw, vermoedelijk weer de "Cretehill", naar Blyht - Engeland, waar het transport op 26 november 1919 arriveerde.

Vanuit Blyht, Engeland, vertrok de "Zeeland" op 27 november weer naar Dieppe, Frankrijk met de lichter "Cretehill" op sleeptouw.

6 december 1919 arriveerde de "Zeeland", met de lichter "Cretecree" op sleeptouw, vanuit de haven van Middlesbro – Engeland in de haven van Vlissingen.

Vanuit Vlissingen arriveerde de "Zeeland" op 8 december 1919 in Maassluis.

13 december 1919 vertrok de "Zeeland" vanuit Maassluis met de Hopper "Mexico" op sleeptouw naar Cherbourg – Frankrijk om daar nog 2 walvisvaarders vast te maken met bestemming Rio Grande Do Sul - Brazilië.

De "Zeeland" arriveerde op 16 december 1919 in de haven van Cherbourg - Frankrijk, met de hopperzuiger "Mexico" op sleeptouw vanuit Rotterdam.

Op 26 december 1919 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Cherbourg - Frankrijk, naar Rio Grande do Sul - Brazilië, met de zuiger "Mexico" en twee walvisjagers de "Germaine" en de "Dragon" op sleeptouw.

Door een plotseling opstekende storm keerde de "Zeeland" weer terug naar Cherbourg - Frankrijk, waar ze op 27 december weer binnenliep.
 
1920

Op 7 januari 1920 vertrok de "Zeeland" opnieuw vanuit de haven van Cherbourg – Frankrijk naar zee. Maar wederom stuurde een westerstorm de "Zeeland" terug naar Cherbourg – Frankrijk waar ze op 9 januari 1920 weer binnenliep.

Omstreeks 18 februari 1920 arriveerde de "Zeeland" met de hopperzuiger "Mexico" en twee walvisjagers de "Germaine" en de "Dragon"  in de haven van Las Palmas - Canarische eilanden, voor bunkers en proviand.

22 maart 1920 arriveerde de "Zeeland", onderweg naar Rio Grande Do Sul - Brazilië met de zuiger "Mexico" en 2 walvisjagers en twee walvisjagers de "Germaine" en de "Dragon" in de haven Bahia Blanca – Argentinië.

De "Zeeland", arriveerde op 12 april 1920 in de haven van Rio Grande do Sul - Brazilië, met de hopperzuiger "Mexico" en twee walvisjagers de "Germaine" en de "Dragon" op sleeptouw vanuit Rotterdam en Cherbourg - Frankrijk.

De "Zeeland", arriveert 4 mei 1920 vanuit Rio Grande do Sul - Brazilië, in de haven Bahia Blanca – Argentinië.

Vanuit de haven van Esbjerg - Denemarken versleepte de "Zeeland" de baggermolen "KB" naar Venetië Italië

9 juli 1920 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Esbjerg - Denemarken in de haven van Valletta – Malta.

15 juli 1920 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Valletta – Malta, met baggermateriaal op sleeptouw, naar Venetië – Italië.

Op 27 juli 1920 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Venetië – Italië in de haven van Valletta – Malta.

De "Zeeland" zal na 27 juli nog een sleepreis hebben gemaakt met baggermateriaal vanuit Malta naar Italië, maar daar zijn verder geen gegevens van bekend.

9 augustus 1920 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Venetië – Italië in de haven van Valletta – Malta.

De "Zeeland" zal na 9 augustus 1920 nog een sleepreis hebben gemaakt met baggermateriaal vanuit Malta naar Italië, maar daar zijn verder geen gegevens van bekend.

De zeesleepboot "Zeeland" arriveerde 22 augustus 1920 in de haven van Valletta –  Malta en vertrok op 23 augustus 1920, voor de derde keer met baggermateriaal in opdracht van N.V. W.J. Kalis Wzn & Co's baggermaatschappij te s'Gravenhage, op sleeptouw vanuit Malta naar Venetië".

5 september 1920 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Venetië – Italië in de haven van Valletta – Malta.

Op 22 september 1920 maakte de "Zeeland" op de positie 38.30 Noord en 17.00 Oost 2 verlaten houten lichters vast. En heeft deze lichters naar Malta gesleept.

3 oktober 1920 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Valletta – Malta.

1921

20 Januari 1921 arriveerde de "Zeeland" bij het lichtschip "Doggersbank Zuid", dat op 18 januari tijdens een zware storm van haar ankers brak. Pas op 21 januari 1921 slaagde het lichtschip er in om de ankerkettingen scheep te halen, en kon de "Zeeland" vastmaken. Na een zware tocht werd de "Doggersbank Zuid" uiteindelijk Nieuwe Diep binnengebracht (Den Helder).

24 januari 1921 arriveerde de "Zeeland" vanuit Den Helder in de haven van Maassluis.

16 februari 1921 vertrok de "Zeeland"vanuit de haven van Rotterdam naar de haven van Carnarvon – Engeland.

24 februari 1921 arriveerde de "Zeeland", met het zeilschip "Jantine Fennegine"(geen gegevens) op sleeptouw, vanuit de haven van Carnarvon – Engeland in de haven van Rotterdam.

14 maart 1921 vertrok de "Zeeland", met de perszuiger "KB 13" op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam naar Belfast – Engeland.

Op 24 maart 1921 arriveerde de "Zeeland", met de perszuiger "KB 13" op sleeptouw, in de haven van Belfast - Engeland.

Vanuit de haven van Belfast - Ierland versleepte de "Zeeland" de zuiger "KB 18" naar Rotterdam. Waar de "Zeeland", met de zuiger "KB 18" op sleeptouw, op 5 april 1921 arriveerde

Op 18 april 1921 vertrok de "Zeeland", met de sleepboot "Général Leman"(geen gegevens) op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Sulina – Roemenië.

Eind april 1921 arriveerde de "Zeeland", onderweg van Rotterdam naar Sulina – Roemenië, in de haven van Algiers – Algerije om te bunkeren en vervolgde op 1 mei 1921 haar reis naar Sulina – Roemenië.

17 mei 1921 arriveerde de "Zeeland", met de sleepboot "Général Leman" op sleeptouw, in de haven van Sulina – Roemenië.

vanuit de haven van Sulina – Roemenië zette de "Zeeland" koers naar de haven van Algiers – Algerije, waar de "Zeeland" op 20 mei 1921 arriveerde.

Op 21 mei vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Algiers – Algerije naar Maassluis.

3 juni 1921 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maassluis.

5 juli 1921 vertrok de "Zeeland" met de Bark "Perim"(1903 – 1.974 Brt.) op sleeptouw de haven van Rotterdam naar Oostende - België.

7 juli 1921 arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Oostende – België, in de haven van Maassluis.

Op 24 oktober 1921 heeft de "Zeeland" de logger "KW 25 Wilhelmina I", die op 23 oktober 1921 tussen de pieren van IJmuiden was gestrand vlot gebracht en de  haven van IJmuiden binnengebracht.

2 november 1921 versleepte de "Zeeland" het casco van de KNSM nieuwbouw, het vrachtschip "Amazone"(1922 – 1.184 Brt.), vanuit de haven van Rotterdam overzee naar IJmuiden. Het casco was gebouwd op de werf van N.V. J. Meijer's Scheepsbouw Mij te Zaltbommel.

6 november 1921 vertrok de "Zeeland" vanuit Nieuwediep naar de positie van de loodskotter, die het tijdens de West Noord Westerstorm windkracht 7 met uitschieters naar 10 zwaar te verduren had, om die naar binnen te brengen.

Op 7 november 1921 vertrok de "Zeeland", tijdens de zware Noord Noord Wester storm windkracht 8, vanuit Den Helder naar de Eierlandse gronden, naar een schip dat noodseinen gaf.

Dit bleek de driemastschoener "Emmy Stein"(geen gegevens) te zijn, die ernstige schade had opgelopen aan haar zeilen. Het schip was onderweg van Rio Grande – Argentinië naar de haven van Hamburg – Duitsland met een lading huiden. De "Emmy Stein" werd door de "Zeeland" Den Helder binnengesleept.

Meteen nadat de "Emmy Stein" was binnen gebracht vertrok de "Zeeland" vanuit Den Helder naar de positie van het lichtschip "Terschellingerbank", dat door de storm van haar ankers was geslagen.

Zondagavond 13 november 1921 strandde als gevolg van dichte mist de Duitse Stoom trawler "SO. 470 Marie" ten Zuiden van Egmond.

De "Cyclop", "Zeeland", "Simson", "Katwijk" en de "Noordwijk" brachten de "SO. 470 Marie" op 15 november 1921 weer vlot en sleepten haar naar IJmuiden.

Op de Zuiderhaaksgronden was op l december 1921 het Noorse Stoomschip "Huftero"(1921 – 5.489 Brt.) gestrand.

De "Nestor", "Jacob van Heemskerck", "Zeeland", "Cyclop" en de "Assistent" hadden vastgemaakt om te trachten de "Huftero" vlot te brengen.

De "Friesland" vanuit IJmuiden en de "Gelderland" vanuit Rotterdam zijn mede ter assistentie aangekomen. Later op die dag heeft de "Assistent" de lichter "Albatros" uit Den Helder gehaald om lading van de "Huftero", die nog niet vlot was gekomen, over te nemen.

3 December 1921 lukte het om de "Huftero" vlot te brengen en af te slepen naar IJmuiden. Het bergingsloon bedroeg 250.000,-- gulden.

13 December 1921 vertrok de "Zeeland" vanuit Den Helder richting het Molengat, waar noodseinen werden gezien. De "Zeeland" keerde later op de dag terug zonder iets gezien te hebben.

Het Vrachtschip "Blairmore"(1901 – 3.038 Brt.) strandde op 19 december 1921 op de Noord pier van IJmuiden.

Op 20 december 1921 wisten de "Jacob van Heemskerk", de "Zeeland", de "Cyclop", de "Simson" en de "Titan" de "Blairmore" vlot te brengen. De "Blairmore" had schade aan het roer. Het bergingsloon bedroeg 2.750,-- gulden.

28 December 1921 strandde op de Zuid pier van IJmuiden het vrachtschip "Dicido"(1903 – 1.478 Brt.).

Twee sleepboten hadden vastgemaakt, maar konden niet beletten dat de "Dicido" geheel vastliep. Vijftien opvarenden werden door de "Titan" van boord gehaald. De kapitein en twee stuurlieden bleven aan boord.

1922

Op 8 januari 1922 lukte het de "Gelderland", de "Limburg", de "Zeeland", de "Titan", de "Cyclop", de "Simson", de "Jacob van Heemskerck" en de de "Junior" om het op 28 december 1921 bij IJmuiden gestrande vrachtschip "Dicido" los te krijgen van de pier. Het bergingsloon bedroeg 40.000,-- gulden.

4 maart 1922 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Vlissingen in de haven van Rotterdam.

Met het motorschip "Leeuwerik"(geen gegevens) op sleeptouw vertrok de  "Zeeland" op 4 maart 1922 vanuit Hoek van Holland naar Fécamp - Frankrijk.

Op 5 mei 1922 vertrokken de "Zeeland" en de "Brabant" met het vracht/passagiers schip "Old Colony"(1907 – 4.029 Brt.) vanuit Sheerness - Engeland naar de haven van Tönning – Duitsland, waar het transport op 8 mei 1922 arriveerde.

De "Zeeland" vertrok dezelfde dag nog vanuit de haven van Tönning – Duitsland naar Gent – Belgie waar de "Zeeland" op 10 mei 1922 arriveerde.

Vanuit de haven van Gent – België versleepte de "Zeeland" het zeilschip "Flottebeck"(geen gegevens) naar Wilhelmshaven - Duitsland.

17 mei 1922 arriveerde de "Zeeland" vanuit Wilhelmshaven – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" vertrok op 19 mei, met een kolen transporteur op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Hamburg – Duitsland.

Vanuit de haven van Hamburg – Duitsland arriveerde de "Zeeland" op 24 mei in de haven van Maassluis.

De "Zeeland" vertrok op 8 juni 1922 vanuit de Nieuwe Waterweg naar de haven van Cardiff – Engeland.

De "Zeeland" versleepte op 15 juni 1922 het zeilschip "Fort de France"(1878 – 877 Brt.) vanuit de haven van Penarth - Engeland naar Le Havre – Frankrijk.

17 juni 1922 arriveerde de "Zeeland" vanuit Le Havre – Frankrijk in de haven van Maassluis.

Op 3 juli 1922 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis naar La Pallice – Frankrijk.

Op 8 Juli 1922 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van La Pallice – Frankrijk naar Wilhelmshaven – Duitsland met het zeilschip "Nereide"(1890 – 1.822 Brt.) op sleeptouw.

Met de "Nereide" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 17 juli 1922 in de haven van Wilhelmshaven – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 20 juli 1922 vanuit Wilhelmshaven – Duitsland in de haven van Maassluis.

29 juli 1922 vertrok de "Zeeland", met een onderlosser en een kraan op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Cassablanca – Marokko.

Op 16 augustus arriveerde de "Zeeland" met een onderlosser en een kraan in de haven van Cassablanca – Marokko. Na de kraan daar afgeleverd te hebben, vertrok de "Zeeland" met de onderlosser naar Port de Bouc – Frankrijk.

Op 23 augustus 1922 leverde de "Zeeland" de onderlosser af in de haven van Port de Bouc – Frankrijk.

Na aflevering van de onderlosser in de haven van Port de Bouc – Frankrijk zette de "Zeeland" koers naar de haven van  Siracuse – Sicilie – Italië.

2 september 1922 vertrok de "Zeeland" met het vrachtschip "Lydia"(1902 – 3.900 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Siracuse – Sicilie - Italie naar Ardrossan – Engeland.

14 september 1922 arriveerde de "Zeeland", met het vrachtschip "Lydia" op sleeptouw, in de haven van Gibraltar waar ook de "Friesland" vastmaakte op de "Lydia" waarna ze samen de sleepreis vervolgden naar Ardrossan - Engeland.

De "Zeeland" en de "Friesland" arriveerden op 28 september 1922 met het stoomschip "Lydia" op sleeptouw vanuit Siracuse – Sicilie – Italie in de haven van Ardrossan - Engeland.

Beide sleepboten vertrokken dezelfde dag naar Belfast – Engeland om het zeilschip "Belland"(1891 – 3.145 Brt.) te verslepen naar Sundsvall – Zweden.

De "Friesland" en de "Zeeland" vertrokken begin oktober 1922 met het Engelse zeilschip "Belland" vanuit de haven van Belfast – Ierland naar Sundvall - Zweden.

Onderweg met "Belland" naar  Sundvall – Zweden werd de "Friesland" afgelost door de "Drente" en zette de "Friesland" koers naar Rotterdam.

De "Drente" en de "Zeeland" arriveerden op 20 oktober 1922 met het Engelse zeilschip "Belland" in de haven van Sundvall – Zweden.

Op 28 oktober 1922 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Sundvall – Zweden in de haven van Maassluis.

Vanuit de Nieuwe Waterweg vertrokken de "Gelderland" en de "Zeeland" op 20 november 1922 naar de haven van Portsmouth – Engeland.

De "Gelderland" en de "Zeeland" vertrokken op 23 november 1922 vanuit Portsmouth – Engeland naar Bremen – Duitsland met het oorlogschip "Zeelandia"(16.000 ton verder geen gegevens) op sleeptouw.

De "Gelderland" en de "Zeeland" arriveerden op 2 of 3 december 1922 met het oorlogsschip "Zeelandia" op sleeptouw in de haven van Bremen – Duitsland.

7 december 1922 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maassluis komende vanuit – Denemarken – Duitsland.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 19 december 1922 in de haven van Liverpool - Engeland, waar de "Frisia" olie kwam laden bestemd voor Schiedam. 


1923

 

De "Zeeland" vertrok op 4 januari 1923 met de, met olie geladen, tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit de haven van Liverpool - Engeland naar Schiedam.

Op 12 januari 1923 arriveerde de "Zeeland", met de met olie geladen tanklichter "Frisia", bestemd voor N.V. Schieveem in de Oude Spuihaven te Schiedam.

18 januari 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis, met 2 bakken op sleeptouw, naar Vlissingen.

28 januari 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Vlissingen naar Duinkerken – Frankrijk.

Het Franse vrachtschip "General Henrys"(1891 – 2.431 Brt.) werd door de "Zeeland", begin februari 1923, in de haven van Duinkerken – Frankrijk vastgemaakt voor een sleepreis naar Hendrik Ido Ambacht.

Op 4 februari 1923 arriveerde de "Zeeland", met de "General Henrys" op sleeptouw, in de haven van Maassluis.

6 februari 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de Nieuwe Waterweg naar Vlissingen.

Op 15 februari 1923 strandde het vrachtschip "Sixty-four"(1907 – 2.344 Brt.), onderweg vanuit de haven van Antwerpen – België naar de haven van Blyth – Engeland, op de Schelde ter hoogte van Zoutelande.

De "Sixty-four" kwam met assistentie van de "Zeeland" weer vlot.

Op 16 februari 1923 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Vlissingen op de Nieuwe Waterweg.

Het met stukgoed geladen motorschip "Rhea"(1922 – 1.386 Brt.) van de K.N.S.M. strandde vrijdag 16 februari 1923 nabij Zandvoort.

De sleepboten "Hector", "Titan", "Simson", "Drente" en "Zeeland" hebben op 16 februari 1923 geprobeerd om de "Rhea" vlot te brengen. Op 17 februari 1923 lukte het de "Rhea" vlot te brengen.

Het bergingsloon voor het vlot brengen van de "Rhea" bedroeg 51.000,-- gulden.

23 februari 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maasluis naar Vlissingen.

Op 14 maart vertrok de "Zeeland" vanuit Vlissingen naar de haven van Chatham – Engeland.

18 maart arriveerde de "Zeeland", met de lichter "Harvester" op sleeptouw vanuit de haven van Chatham – Engeland, op de Nieuwe Waterweg. Meteen na aflevering van de "Harvester" vertrok de "Zeeland" naar Vlissingen waar ze diezelfde dag arriveerde.

Op 16 april 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Vlissingen naar Boulogne – Frankrijk.

18 april vertrok de "Zeeland", met de schoener "Arras"(geen gegevens) op sleeptouw, vanuit de haven van Boulogne – Frankrijk naar Terneuzen.

De "Zeeland" nam begin mei in de haven van Rødbyhavn - Denemarken de lichter "Anna"(1913 – 436 Brt.) op sleeptouw naar Rotterdam.

3 mei 1923 is het transport het Kielerkanaal gepasseerd en werd vanuit Brunsbuttel - Duitsland, de reis naar Rotterdam vervolgt.

Op 5 mei 1923 werd de lichter "Anna" door de "Zeeland" afgeleverd in de haven van Maassluis.

21 juni 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis naar St. Nazaire – Frankrijk.

25 juni 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van St. Nazaire – Frankrijk met het zeilschip "Edouard Bureau"(1892 – 2.228 Brt.) op sleeptouw met bestemming Rotterdam.

29 juni 1923 werd de "Edouard Bureau" door de "Zeeland" afgeleverd in de haven van Rotterdam.

2 juli 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis naar St. Nazaire – Frankrijk.

Vanuit St. Nazaire - Frankrijk vertrok de "Zeeland" op 6 juli 1923 met het zeilschip "Amiral Halgan"(1900 – 2.311 Brt.) op sleeptouw met bestemming de werf van de Gebr. Pot te Bolnes.

10 juli 1923 werd de "Amiral Halgan" afgeleverd bij de werf van de Gebr. Pot te Bolnes.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Zeeland" op 10 juli 1923 meteen weer naar St. Nazaire - Frankrijk om daar het zeilschip "General Foy"(1900 – 2.300 Brt.) op sleeptouw te nemen wederom met met bestemming Bolnes.

18 juli 1923 werd de "General Foy" door de "Zeeland" afgeleverd bij de werf van de Gebr. Pot te Bolnes.

16 september 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam naar de haven van Londen – Engeland.

Vanuit de haven van Londen – Engeland versleepte de "Zeeland" het vracht/passagiersschip "Mahopac"(1887 – 3.216 Brt.) naar Rotterdam.

13 oktober 1923 arriveerde de "Zeeland" vanuit Maassluis in de haven van IJmuiden.

19 november 1923 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Rotterdam met het Zweedse vrachtschip "Barbara"(geen gegevens) op sleeptouw. De "Barbara" was op 17 november 1923 IJmuiden binnen gelopen met averij en moest naar Rotterdam voor herstel.

1924

14 maart 1924 arriveerde de "Zeeland" vanuit IJmuiden in de haven van Rotterdam.

15 maart 1924 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam naar de haven van Rochefort – Engeland.

28 Maart 1924 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rochefort – Engeland naar Bremerhaven – Duitsland met de trawler "Solferino" op sleeptouw.

Op 2 april liep de "Zeeland", met de trawler "Solferino" op sleeptouw, de haven van Plymouth – Engeland binnen wegens slecht weer.

Na aflevering van de trawler "Solferino" in de haven van Bremerhaven – Duitsland arriveerde de "Zeeland" op 12 april in de haven van Maassluis.

De "Zeeland" en de "Vlaanderen" arriveerden op 2 april 1924 vanuit Vlaardingen in de Wilheminahaven van Schiedam voor een dokbeurt.

De "Zeeland" arriveerde op 24 april 1924 in de haven van Rotterdam,met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Preston – Engeland.

De "Zeeland" en de "Cyclop" vertrokken op 21 mei 1924 vanuit IJmuiden naar de haven van Aabenraa - Denemarken, om vandaaruit baggermateriaal naar Rotterdam te slepen.

Op 29 mei 1924 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maassluis, met een bak, bagermolen en een sleepboot op sleeptouw vanuit de haven van Aabenraa – Denemarken.

31 mei 1924 vertrok de "Zeeland" vanuit Maassluis naar de haven van Londen – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 1 juni 1924 in de haven van Londen - Engeland, om het passagiers/vrachtschip "Venetian"(1891 – 2.707 Brt.) vast te maken voor een sleepreis naar de sloperij te Alblasserdam.

Op 4 juni 1924 leverde de "Zeeland" het passagiers/vrachtschip "Venetian" af in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" versleept op 27 augustus de tanklichter "Frisia" van Hamburg naar Danzig.

De "Zeeland" vertrok op 4 december 1924 vanuit Libau – Letland, dit was de Duitse naam voor Liep?ja - Letland, naar Bremerhaven - Duitsland, met op sleeptouw het vrachtschip Phoenicier (1917 – 2.080 Brt.).

16 december 1924 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Delfzijl met de hulk "Heiplaat" op sleeptouw naar Rotterdam.

18 december 1924 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maassluis.

19 december 1924 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Maassluis in de haven van IJmuiden.

23 December 1924 was de "Zeeland" een van de sleepboten die waren ingezet bij het vlot brengen van het Engelse stoomschip "Promus"(1918 – 4.816 Brt.) van de Zuiderhaaks.

Op 26 december 1924 arriveerden de "Gelderland" en de "Zeeland" vanuit Nieuwediep op de Nieuwe Waterweg.

1925

De "Zeeland" vertrok op 3 februari 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam  naar de haven van Swansea – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 15 februari 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Swansea – Engeland vanuit Rotterdam.

20 februari 1925 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw  vanuit Swansea – Engeland in de haven van Rotterdam.

24 februari 1925 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw  vanuit Vlaardingen in de haven van Southampton – Engeland.

11 maart 1925 vertrok de "Zeeland", met de elevator "No. 20" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Le Havre – Frankrijk.

13 maart 1925 arriveerde de "Zeeland", met de elevator "No. 20" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Le Havre – Frankrijk.

23 april 1925 arriveerden de "Zeeland" en de "Brabant" vanuit IJmuiden in de haven van Vlaardingen. In Vlaardingen werd de tanker "Varanger"(1925 – 9.305 Brt.) vast gemaakt.

Op 23 april 1925 arriveerden de "Zeeland" en de "Brabant" vanuit vlaardingen in de haven van IJmuiden met de tanker "Varanger"(op sleeptouw.

De "Zeeland" vertrok op 3 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam  naar de haven van Thameshaven – Engeland.

Op 7 mei 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Thameshaven – Engeland naar Liverpool – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 13 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Liverpool – Engeland in de haven van Thamshaven – Engeland.

De "Zeeland" vertrok op 14 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam  naar de haven van Southampton – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 17 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Liverpool – Engeland in de haven van Southampton – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 23 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Thameshaven – Engeland in de haven van Liverpool – Engeland.

Op 24 mei 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Liverpool – Engeland naar Rotterdam.

Op 2 juni 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Liverpool – Engeland.

Op 12 juni 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Preston – Engeland naar Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 28 mei 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Liverpool – Engeland in de haven van Vlaardingen.

De "Zeeland" arriveerde op 23 juni 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Vlaardingen.

De "Zeeland" vertrok op 8 augustus 1925 vanuit Rotterdam naar Valencia, Spanje, met de bok "Samson" en de lichter "Sicop 6" op sleeptouw.

22 augustus 1925 passeerde de "Zeeland" met de bok "samson" en de lichter "Sicop 6" op sleeptouw Kaap St. Vincente.

26 augustus arriveerde de "Zeeland" in de haven van Valencia – Spanje met de bok "Samson" en de lichter "Sicop 6" op sleeptouw.

12 oktober 1925 arriveerde de "Zeeland" met op sleeptouw de tanklichter "Neerlandia" in de haven van Hamburg – Duitsland vanuit Rotterdam.

16 oktober 1925 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg – Duitsland, met bestemming Rotterdam met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

Op 31 oktober 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Sheerness – Engeland naar Rouaan – Frankrijk.

5 november 1925 arriveerde de "Zeeland", met op sleeptouw de tanklichter "Neerlandia", in de haven van Londen – Engeland vanuit de haven van Rouaan – Frankrijk.

8 november 1925 arriveerde de Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Den Helder. De Zeeland" is onderweg naar Hamburg – Duitsland.

12 november 1925 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg – Duitsland vanuit Londen – Engeland.

17 november 1925 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Londen – Engeland vanuit Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 20 november 1925, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Londen – Engeland in de haven van Vlaardingen.
Op 25 november 1925 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Hamburg – Duitsland.

27 november 1925 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Rotterdam.

2 december 1925 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg – Duitsland vanuit Rotterdam.

1926

1 maart 1926 arriveerde de "Zeeland", vanuit zee, op de Nieuwe Waterweg.

De "Zeeland" vertrok op 2 maart 1926 vanuit Rotterdam naar de haven van Antwerpen – België.

Met een lichter op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 11 maart 1926 vanuit de haven van Southampton – Engeland naar Antwerpen – België.

Door de "Zeeland", "Hector" , "Humber" en "Goliath" werd het op 13 maart 1926 nabij het Oostgat van Vlissingen gestrande vrachtschip "Salatiga"(1920 – 7.650 Brt.) nog de zelfde dag vlot gebracht. Begeleid door de "Zeeland" vervolgde de "Salatiga" haar reis naar de haven van Antwerpen.

De "Zeeland" arriveerde op 1 april 1926, vanuit Rotterdam met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw in de haven van Danzig.

Begin april 1926 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Danzig naar Duinkerken - Frankrijk, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw.

De "Zeeland" arriveerde op 11 april 1926, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Thameshaven – Engeland in de haven van Maassluis.

28 mei 1926 arriveerde de "Zeeland" vanuit Thameshaven - Engeland, in de haven van Preston - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

29 mei 1926 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Preston - Engeland naar Hamburg – Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

De "Zeeland" vertrok op 29 mei 1926 vanuit de haven van Preston - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" naar Hamburg – Duitsland.

Met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 7 juni 1926 in de haven van Hamburg – Duitsland na op 5 juni 1926 in IJmuiden te hebben gebunkerd.

De "Zeeland" vertrok op 7 juni 1926 vanuit de haven van Hamburg – Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Londen – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 11 juni 1926, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Hamburg – Duitsland in de haven van Londen – Engeland.

De "Zeeland" vertrok op 14 juni 1926 vanuit de haven van Londen - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Rotterdam.

Op 15 juni 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 8 juli 1926 in de haven van Hamburg – Duitsland.

Op 10 juli 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

Met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 12 juli 1926 in de haven van Rotterdam.

17 juli 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam naar de haven van Londen – Engeland.

Op 18 juli 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam in de haven van Londen – Engeland.

22 juli 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Londen – Engeland in de haven van Hamburg – Duitsland.

27 juli 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Danzig naar de haven van Londen – Engeland.

3 augustus 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Danzig in de haven van Hull – Engeland.

De "Zeeland" vertrok op 5 augustus 1926 vanuit de haven van Hull – Engeland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw. De bestemming van de "Frisia" is Rotterdam.

8 augustus 1926 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam met de drijvende bok "Samson" en de lichter "Sicop 6" op sleeptouw naar Valencia - Spanje.

23 augustus 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam naar de haven van Hamburg – Duitsland.

25 augustus 1926 arriveerde de "Zeeland", met op sleeptouw de tanklichter "Frisa", vanuit de haven van Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

Op 26 augustus 1926 werd de "Frisia", die werd gesleept door de "Zeeland", op de rede van Brunsbuttelkoog – Duitsland, aangevaren door het Duitse stoomschip "Admiral"(1889 – 1.991 Brt.).

Beide vaartuigen liepen lichte schade op en de "Zeeland" heeft de sleepreis naar Danzig vervolgd op 27 augustus 1926 nadat ze voor de "Frisia" een certificaat van zeewaardigheid had ontvangen.

30 augustus 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Danzig.

Vanuit de haven van Danzig vertrok de "Zeeland" begin september, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Danzig naar de haven van Le Havre – Frankrijk.

7 september 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Danzig in de haven van Le Havre – Frankrijk.

8 september 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk naar de haven van Hamburg – Duitsland.

15 september 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

17 september 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

19 september 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam naar Thameshaven – Engeland.

21 september 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Thameshaven – Engeland naar Hamburg – Duitsland.

24 september 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Thameshaven – Engeland in de haven van Hamburg – Duitsland.

Vanuit de haven van Hamburg – Duitsland zette de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, koers naar de haven van Danzig waar het transport op 29 september 1926 arriveerde.

Vanuit de haven van Danzig vertrok de "Zeeland" 1 oktober 1926, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar de haven van Le Havre – Frankrijk.

Op 8 oktober 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Danzig in de haven van Rouaan – Frankrijk.

10 oktober 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rouaan – Frankrijk naar Rotterdam.

Op 13 oktober 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Rouaan – Frankrijk in de haven van Rotterdam.

Op 14 oktober 1926 strandde het vrachtschip "Fano"(1923 – 1.889 Brt.) tussen Maassluis en Hoek van Holland. De "Fano" werd door de "Zeeland" en de "Drente" na korte tijd weer vlot gebracht.

Vanuit de haven van Hamburg – Duitsland zette de "Zeeland" op 20 oktober 1926, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, koers naar de haven van Danzig waar het transport op 25 oktober 1926 arriveerde.

Vanuit de haven van Danzig vertrok de "Zeeland" eind oktober 1926, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar de haven van Le Havre – Frankrijk.

9 november 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Cuxhaven – Duitsland naar Blexon – Engeland.

18 november 1926 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

26 november 1926 arriveerde de "Zeeland", komende uit de haven van Vlaardingen, in IJmuiden.

Vrijdag – Op 27 november 1926 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Boulonge Sur Mer – Frankrijk met de "IJM. 340 Java" op sleeptouw. De "IJM. 340 Java" is verkocht naar Frankrijk.

Vanuit de haven van Londen – Engeland vertrok de "Zeeland" eind november 1926, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar de haven van Bordeaux – Frankrijk.

3 december 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Londen – Engeland in de haven van Bordeaux – Frankrijk.

7 december 1926 vertrok de "Zeeland" de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk naar Duinkerken – Frankrijk.

12 december 1926 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk in de haven van Duinkerken – Frankrijk.

14 december 1926 arriveerde de "Zeeland", komende uit de haven van Duinkerken – Frankrijk, in de haven van Maassluis.

De "Zeeland" vertrok op 26 december 1926 met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw met bestemming Londen - Engeland, vanuit de haven van Antwerpen - België.

1927

5 januari 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam naar Londen – Engeland.

14 januari 1927 vertrok de "Zeeland", met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

Op 17 januari 1927 arriveerde de "Zeeland",met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

19 januari 1927 arriveerde de "Zeeland", met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, vanuit de haven van Londen in de haven van Antwerpen – België.

25 januari 1927 arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Rotterdam, in de haven van Antwerpen – België.

31 januari 1927 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen - België, naar Londen - Engeland.

Op 1 februari 1927 arriveerde de "Zeeland", met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen – België in de haven van Londen – Engeland.

2 februari 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Londen – Engeland, met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, naar Antwerpen – België.

Op 3 februari 1927 arriveerde de "Zeeland", met de lichters "Meeuw" en "Arend" op sleeptouw, vanuit de haven van Londen – Engeland in de haven van Antwerpen – België.

7 februari 1927 arriveerde de "Zeeland", met een cassion bestemd voor de sluisbouw, vanuit de haven van Rotterdam in de haven van IJmuiden.

14 februari 1927 overgeboekt naar N.V. Scheepvaart, Transport- en Zeesleepvaartmaatschappij Burau Wijsmuller te Rotterdam.

3 maart 1927 arriveerde de "Zeeland", met een lichter op sleeptouw, vanuit de haven van Rumpt – Engeland in de haven van Gravend – Engeland.

11 maart 1927 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit de haven van Rotterdam naar Rochester – Engeland.
 
De "Zeeland" arriveerde, met 2 lichters op sleeptouw, op 12 maart 1927 vanuit Rotterdam in de haven van Rochester – Engeland.

Na aflevering van haar sleep vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rochester – Engeland naar Antwerpen – België.

13 maart 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rochester – Engeland in de haven van Antwerpen – België.

17 maart 1927 vertrok de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit de haven van Londen naar Antwerpen – België.

Op 18 maart 1927 arriveerde de "Zeeland", met 2 lichters op sleeptouw, vanuit de haven van Londen – Engeland in de haven van Antwerpen – België.

18 maart 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Antwerpen - België, naar Le Havre - Frankrijk om daar het, door de Fa. C. Pas uit Nieuw Lekkerland voor de sloop gekochte, zeilschip "Asalea" (1876 – 975 Brt.) vast te maken en naar Rotterdam (Nieuw Lekkerland) te slepen.

20 maart 1927 vertrok de "Zeeland", met het zeilschip "Asalea" op sleeptouw, vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk naar Rotterdam.

22 maart 1927 arriveerde de "Zeeland", met het zeilschip "Asalea" op sleeptouw, vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk in de haven van Rotterdam.

Na aflevering van de "Asalea" in de haven van Rotterdam vertrok de "Zeeland" naar Preston – Engeland.

23 maart 1927 arriveerde de "Zeeland", slepende met de tanklichter "Frisia", vanuit de haven van Preston – Engeland in de haven van Rotterdam.

28 maart 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam naar Londen – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 29 maart 1927 met het (ex)zeilschip "Skaregrom" (1903 – 1.971 Brt.), bestemd voor de sloop, vanuit de haven van Londen – Engeland op de Nieuwe Waterweg.

4 april 1927 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter  "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Thameshaven – Engeland.

5 april 1927 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter  "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Thameshaven – Engeland.

19 april 1927 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter  "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Preston – Engeland naar Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 23 april 1927 in de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Preston - Engeland.

Met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 26 april 1927 vanuit Rotterdam naar Thameshaven – Engeland.

In de morgen van 28 april 1927 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Thameshaven – Engeland.

28 april 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Thameshaven – Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg – Duitsland.

1 mei 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Thameshaven – Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg – Duitsland.

2 mei 1927 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter  "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 4 mei 1927 in de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland.

Met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 5 mei 1927 vanuit Vlaardingen naar Londen – Engeland.

De "Zeeland" arriveerde op 8 mei 1927 in de haven van Maassluis, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Londen - Engeland.

Op 18 Mei 1927 vertrokken de "Gelderland" en de "Zeeland" naar Palermo - Italië om vandaar uit de Italiaanse tanker "Capena"(1923 – 5.937 Brt.), die machineschade heeft, naar Sheerness - Engeland, te slepen.

Op 25 mei 1927 passeerden de "Gelderland" en de "Zeeland" Gibraltar, onderweg naar Palermo - Italië.

De "Gelderland" en de "Zeeland" leveren de "Capena" op 15 juni 1927 af in de haven van Sheernes – Engeland.

Tijdens slecht weer kreeg stoker Smit aan boord van de "Zeeland" brandende olie uit een olielamp over zich heen en liep zware brandwonden op.

De "Zeeland" liep op 22 juni 1927 in Engeland een haven binnen om de ernstig gewonde stoker in een ziekenhuis te laten opnemen.

28 juni 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam naar Dakar - Senegal. Met een mastbok en een bak op sleeptouw.

11 juli 1927 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Corcubion – Spanje. Nog diezelfde dag vervolgde de "Zeeland" haar sleepreis naar Dakar – Senegal.

12 juli 1927 vertrok de "Zeeland" met de lichter "Crosshands" vanuit Vlissingen naar Londen.

29 juli 1927 arriveerde de "Zeeland", met een mastbok en een bak op sleeptouw vanuit Rotterdam, in de haven van Dakar – Senegal.

11 oktober 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Hamburg - Duitsland.

13 oktober 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

14 oktober 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Rotterdam.

17 oktober 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" vertrok op 19 oktober 1927 slepende met 2 lichters vanuit Portsmouth – Engeland naar de haven van Gent – België.

22 oktober 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Portsmouth – Engeland, met 2 lichters op sleeptouw, in de haven van Gent – België.

Met een na aankomst in Gent – België vertrok de "Zeeland" naar Vlaardingen, waar ze nog dezelfde dag arriveerde.

3 november 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Rotterdam.

5 november 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

12 november 1927 vertrok de "Zeeland" met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de Nieuwe Waterweg naar Hamburg - Duitsland.

19 november 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

30 november 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, naar Hamburg - Duitsland.

6 december 1927 vertrok de "Zeeland" slepende met de tanklichter "Frisia" vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

8 december 1927 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

30 december 1927 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg - Duitsland.

1928

1 januari 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

11 januari 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

15 januari 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

18 januari 1928 vertrok de "Zeeland" met de tanklichter Neerlandia" op sleeptouw vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Sunderland - Engeland.

28 Januari 1928 arriveert de "Zeeland" in de haven van Hamburg – Duitsland met de tanklichter "Neerlandia" vanuit Sunderland – Engeland.

30 januari 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar de haven van Rotterdam.

6 februari 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

12 februari 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar de haven van Rotterdam.

14 februari 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

2 maart 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

18 maart 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

24 maart 1928 vertrok de tanklichter "Neerlandia" vanuit Rotterdam naar Hamburg. De "Neerlandia" wordt gesleept door de "Zeeland".

25 maart 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg - Duitsland.

26 maart 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar de haven van Rotterdam.

28 maart 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

29 maart 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam naar Thameshaven - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

31 maart 1928 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia op sleeptouw, in de haven van Thameshaven – Engeland en vertrok vandaar naar de haven van Preston – Engeland met de "Neerlandia" op sleeptouw.

5 april 1928 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia op sleeptouw, in de Preston – Engeland.

De "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vertrok op 6 april 1928 vanuit de haven van Preston – Engeland naar Rotterdam.

11 april 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Preston – Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

11 juni 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg – Duitsland.

26 juni 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Sunderland - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg – Duitsland.

Vanuit de haven van Hamburg - Duitsland vertrok de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, op 27 juni 1928 naar Sunderland - Engeland.

Op 3 juli 1928 arriveerde de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg - Duitsland in de haven van Sunderland – Engeland.

7 juli 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Sunderland - Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg – Duitsland.

Vanuit de haven van Hamburg – Duitsland, vertrok op 10 juli 1928, de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw naar Rotterdam.

26 juli 1928 arriveerde de "Zeeland", vanuit Vlaardingen, in de haven van IJmuiden.

21 augustus 1928 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Sheerness - Engeland naar de haven van Sharpness  - Engeland.

De "Zeeland" vertrok op 30 augustus 1928, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Sharpness - Engeland naar Thameshaven - Engeland.

Vanuit de haven van Thameshaven – Engeland vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, op 31 augustus 1928 naar Rotterdam.
 
8 september 1928 arriveerde de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Hamburg – Duitsland vanuit Rotterdam. En vertrok dezelfde dag weer vanuit Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

10 september 1928 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

19 september 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Sheerness - Engeland.

21 september 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Sheerness - Engeland naar Sharpness – Engeland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw.

3 oktober 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Hamburg – Duitsland.


5 oktober 1928 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam.

17 oktober 1928 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg - Duitsland.

Vanuit de haven van Sheernes - Engeland, vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, op 27 oktober 1928 naar Sharpness - Engeland.

Op 10 november 1928 versleepte de "Zeeland" de tanklichter "Neerlandia" vanuit de haven van Sheernes - Engeland naar Sharpness - Engeland.

22 november 1928 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam.

Met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vertrok de "Zeeland" op 28 november 1928 vanuit Cuxhaven - Duitsland naar Rotterdam.

30 november 1928 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg - Duitsland.

11 december 1928 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Rotterdam, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, naar Sunderland - Engeland.

13 december 1928 arriveerde de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Sunderland - Engeland.

18 december 1928 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Hamburg - Duitsland, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Sunderland - Engeland.

23 december 1928 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg - Duitsland in Rotterdam.

31 december 1928 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg - Duitsland in Rotterdam.

1929

7 januari 1929 arriveerde de "Zeeland" met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" en de "Utrecht" vertrokken op 26 februari 1929 vanuit IJmuiden naar de haven van Le Havre – Frankrijk.

Vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk vertrokken de "Zeeland" en de "Utrecht" op 28 februari 1929 met de tanker "Sliedrecht"(1924 – 4.647 Brt.) op sleeptouw, die roerschade heeft, naar Rotterdam.

Op 2 maart 1929 arriveerden de "Zeeland" en de "Utrecht", met de tanker "Sliedrecht"(1924 – 4.647 Brt.) op sleeptouw, in de haven van Rotterdam

6 april 1929 arriveerde de "Zeeland", vanuit de haven van Rotterdam, in de haven van Goole – Engeland.

20 april 1929 arriveerde de "Zeeland" met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

11 mei 1929 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

13 mei 1929 arriveert de "Zeeland" te Rotterdam met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw vanuit Hamburg.

22 mei 1929 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden, met twee lichters op sleeptouw, naar Londen.

23 mei 1929 arriveerde de "Zeeland", met twee lichters op sleeptouw, in de haven van Londen – Engeland.

23 mei vertrok de "Zeeland", meteen na aankomst, weer vanuit de haven van Londen – Engeland naar Rotterdam.

1 juni 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

10 juni 1929 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Hamburg – Duitsland.

13 juni 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

15 juni 1929 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

3 juli 1929 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar de haven van Hamburg – Duitsland.

10 juli 1929 vertrok de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 11 juli 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" vertrok op 13 juli 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

15 juli 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

1 augustus 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Vlaardingen.

5 augustus 1929 arriveerde de "Zeeland" vanuit de haven van Vlaardingen in IJmuiden.

De "Zeeland" vertrok op 9 augustus 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

11 augustus 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 15 augustus 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 21 augustus 1929, met een drijvende bok van 150 ton op sleeptouw, vanuit de haven van Schiedam in IJmuiden. De bok is bestemd voor de N.V. Werkspoor in Amsterdam.

12 september 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 28 september 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

30 september 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 30 september 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

6 oktober 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Vlaardingen.

De "Zeeland" vertrok op 12 oktober 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 15 oktober 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

17 oktober 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" vertrok op 18 oktober 1929, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 29 oktober 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

2 november 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" vertrok op 8 november 1929, met de tanklichter "Neerlandia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" arriveerde op 10 november 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 12 november 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

14 november 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 18 november 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Stettin – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 20 november 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

22 november 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde op 27 november 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Zeeland" vertrok op 3 december 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland naar Rotterdam.

22 november 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Den Helder.

Het stoomschip "Lili Woerman"(1902 – 2.281 Brt.) verzocht op 8 december 1929 om sleepboothulp.

De "Zeeland" vertrok voor assistentie vanuit de haven van Den Helder naar de positie van de "Lili Woerman". Later bleek dat de "Oceaan" van Doeksen de "Lili Woerman" had vastgemaakt en naar de haven van Hamburg – Duitsland sleepte.

Het vrachtschip "Ambria"(1922 – 1.386 Brt.) verzocht op 10 december 1929 om sleepboothulp.

De "Zeeland" vertrok voor assistentie vanuit de haven van Den Helder naar de positie van de "Ambria". Vanwege de hoge zeeën moest de "Zeeland" echter terugkeren naar de haven van Den Helder.

7 december 1929 dat het lichtschip-Haaks is losgeslagen en de sleepboot "Zeeland" er heen is gegaan, dat daarvan de brug is ingeslagen.

8 – 13 december 1929 vertrok de "Zeeland" vanuit Den Helder met het 'reserve' lichtschip "Haaks", naar de ligplaats van het lichtschip "Haaks".

De "Zeeland" vertrok op 18 december 1929, met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Hamburg – Duitsland.

25 december 1929 arriveerde de "Zeeland", met de tanklichter "Frisia" op sleeptouw, vanuit de haven van Hamburg – Duitsland in de haven van Rotterdam.

7 december 1929 dat het lichtschip-Haaks is losgeslagen en de sleepboot "Zeeland" er heen is gegaan, dat daarvan de brug is ingeslagen.

7 december. Vandaag zijn wij 8 uur naar Delfzijl gegaan. Voorzitter van de Effectenhandel de heer Stroeve J.Ezn, en diverse leden, verder Eden (de zeeschilder) en van ons bestuur Gallé, Lucassen en ik, te samen elf. Met een gezelschapsbiljet. Van Groningen per autobus naar Delfzijl. Op de werf J. Niestern. Toespraak van Gallé in een loods tegenover de rood gemeniede nieuwe boot die er prachtig uitziet, maar ik denk dat prof. Vossnack het zal snappen dat de verschansing achter de stuurstand van den schipper hoger is opgetrokken dan hij had toegestaan. Die buitenkiel is wel kolossaal. Na Gallé die zeer goed sprak, sprak Stroeve die zeide dat op hem de taak rustte de boot een naam te geven, dat hij iemand gekend had die heel veel van de zee gehouden had en die zeer hulpvaardig was geweest in haar leven en dat hij daarom de boot naar haar noemde Neeltje Jacoba. De wijze waarop hij het zeide maakte het ons tot een genoegen de boot Neeltje Jacoba te noemen.
     
                         mrb Neeltje Jacoba gestationeerd in IJmuiden sinds 1930
Vervolgens begonnen de werkzaamheden van het wegslaan van blokken en wiggen. Toen kapte Stroeve het laatste touw door en gleed de boot mooi dwars te water. Het was een prachtig gezicht. 's Avonds 8.12 terug. Later belt Eden op en vertelt dat het grote 12.000 ton dok voor de Rotterdamse droogdokmaatschappij, dat door de Witte Zee en de Humber werd gesleept, bij Borkum in twee stukken is gebroken en dat het is gezonken, dat er 2 van de 8 mannen verdronken zijn, dat het lichtschip-Haaks is losgeslagen en de sleepboot Zeeland er heen is gegaan, dat daarvan de brug is ingeslagen.


Het Duitse stoomschip "Ambria"(1922 – 1.381 Brt.) meldde 9 december 1929 dat het Griekse stoomschip "Cleanthis"(1911 – 4.153 Brt.) haar roer had gebroken. Hierop is de "Zeeland" vanuit Nieuwediep uitgevaren om assistentie te verlenen. Door de hoge zeeën moest de "Zeeland" weer naar de haven terugkeren. 10 December 1929 is de "Groningen" vanuit Nieuwediep ter assistentie van de "Cleanthis" uitgevaren.

10 januari 1930 werd de "Zeeland" na 15 jaar sleep en bergingswerk voor N.V. Bureau Wijsmuller verkocht aan de Société de Provençale de Remorquage te Algiers. Door bemiddeling van de makelaars Jac. Pierot Jr. en Zonen uit Rotterdam.

15 februari 1930 Teboekstelling doorgehaald.

De "Zeeland" zal voor haar nieuwe eigenaar in de vaart komen onder de naam "Michel Venture".

De "Michel Venture" werd door Bureau Wijsmuller uitgebracht naar Algiers – Algerije en vertrok op 18 januari 1930 vanuit de haven van Maassluis naar Algerije.

Op 27 januari 1930 arriveerde de "Michel Venture" in de haven van Algiers – Algerije en werd daar overgedragen aan haar nieuwe eigenaar Société Provençale Remotquage.

In 1941 werd de "Michel Venture" verkocht aan de Italiaanse Marine en kwam onder de naam "Valente" in de vaart bij de Italiaanse marine, Regia Marina Genua.

Op 7 augustus 1942 raakte de "Valente" zwaar beschadigt tijdens een luchtaanval op de rede van Tobroek – Libië en werd aan de grond gezet om zinken te voorkomen.

17 augustus 1942 werd de "Valente" geborgen en kwam na reparatie weer in de vaart.

23 april 1943 werd de "Valente", slepende met een lichter, 3 mijl ten zuiden van Cape Vaticano – Italië aangevallen en beschoten door de Engelse onderzeeër "HMS Sabib".

De "Valente" werd 45 keer geraakt en de lichter 25 keer. Na deze aanval door de "HMS Sabib" vloog de "Valente" in brand en ging verloren.