Geschiedenis Mighty Servant 2

De geschiedenis van de "Mighty Servant 2" is verre van compleet en er staan vermoedelijk ook veel fouten in, heeft u aanvullingen of opmerkingen ik ontvang en plaats ze graag.

Maart 1983 werd de kiel voor de "Mighty Servant 2" gelegd bij de werf Oshima Shipbuilding & Co. Ltd. Oshima – Japan met bouwnummer 10073.

De "Mighty Servant 2" werd op 10 juli 1983 te water gelaten.

28 september 1983 begon de "Mighty Servant 2" met het maken van proefvaarten.

17 oktober 1983 werd de "Mighty Servant 2" gedoopt en door de werf overgedragen aan de eigenaar Wijsmuller-Mighty Servant II B.V. uit IJmuiden het beheer van de "Mighty Servant 2" kwam in handen van Wijsmuller B.V.

Na de overdracht zette de "Mighty Servant 2" koers naar Tokio – Japan waar de"Mighty Servant 2" aan belangstellenden en de pers zou worden voorgesteld.

Aan dek waren hiervoor witte feesttenten opgesteld en tevens een heel fraai schaalmodel van een Mighty in schaal 1:100 (dat wil dus zeggen: ongeveer 1,70 meter lang) . De nodige miniatuur Wijsmuller vlaggetjes op een stokje met houten voetje werden ook weer overal neergezet (en verdwenen na afloop in de hutten en controlekamer).

Ook heel aardig waren de kleine "Mighty Servant 2" doopkaartjes die uitgedeeld werden. Hierin stonden de algemene gegevens en afmetingen plus een foto van de Mighty Servant 2. Leuk detail over deze foto: terwijl er bij dit soort kaartjes meestal een mooie afbeelding was van het nieuwe schip tijdens een proefvaart zat er bij dit kaartje een luchtfoto van het schip in afgezonken toestand. Dit was doelbewust gedaan omdat het hoofddek tijdens het nemen van de foto’s nog niet helemaal was geschilderd…

Vanuit de baai bij Tokio – Japan zette de "Mighty Servant 2" na een paar dagen weer koers naar Oshima – Japan. Daar zouden er hoge stalen constructies aan dek worden gelast waar uiteindelijk een booreiland op zou moeten rusten tijdens een reis van Singapore naar Afrika.

Aangekomen op de rede van Oshima – Japan ging de "Mighty Servant 2" nog even langszij de nog in aanbouw zijnde "Mighty Servant 3".

Het was afgesproken, om met de zware 250 tons spier een van de tandwielkasten van de "Mighty Servant 3" uit de "Mighty Servant 3" te hijsen en deze bij de "Mighty Servant 2" aan te dek zetten. In het dok zou deze tandwielkast door de portaalkraan van het dok weer van boord gehesen worden.

In de tweede helft van november werd het dek van de "Mighty Servant 2" bij de werf gereed gemaakt voor het transport van een booreiland en zette de "Mighty Servant 2" eind november 1983 koers naar Singapore.

Het booreiland "Nengue Sika" – type BMC-3001- werd eind november 1983 door de "Mighty Servant 2" geladen op de rede van Singapore met bestemming Port Gentil – Gabon West Afrika.

Feitelijk was dit de maiden voyage van de "Mighty Servant 2".

1984

Na een voorspoedige reis via Kaap de goede Hoop werd op 10 januari 1984 de "Nengue Sika" gelost op de rede van Port Gentil – Gabon.

Na te zijn gelost werd de "Mighty Servant 2" eveneens op de rede van Port Gentil – Gabon beladen met het booreiland "Sedco 150", met bestemming Sebutal - Portugal.

Na aflevering van het booreiland "Sedco 150" op 8 februari 1984 werd in de haven van Oporto – Portugal een deel van de bemanning afgelost. Hierna zet de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Oporto – Portugal koers naar Port Harcourt – Nigeria.

In Port Harcourt – Nigeria werd de "Mighty Servant 2", in de tweede helft van februari 1984 beladen met het Jack-Up booreiland "F.G. McClintock" met bestemming Willemshaven – Duitsland.

Bij aankomst op de rede van Port Harcourt – Nigeria heeft de douane van Nigeria de zegelkast van de "Mighty Servant 2" geplunderd. Voor een waarde van 2000 gulden aan spullen namen ze mee.

Voordat de "F.G. McClintock" aan dek van de "Mighty Servant 2" kwam was deze ook overvallen en leeggeroofd. Dit tot grote spijt van Ome Huus die zelf ook graag mocht struinen.

Na het lossen van de "F.G. McClintock" nabij Willemshaven – Duitsland zette de "Mighty Servant 2" koers naar Amsterdam.

Op 27 maart 1984 arriveerde de "Mighty Servant 2" in de haven van Amsterdam waar de "Mighty Servant 2" uitgerust zal worden voor de berging van de losse onderdelen van de "Ocean Ranger", die bij New Foundland – Canada gekapseisd was,
en in 1983 door Wijsmuller was geborgen te verwijderen.

In totaal moest er 3000 ton aan materiaal worden verwijderd wat lag op een diepte van 80 meter. De geborgen materialen worden opgeslagen in het ruim van de "Mighty Servant 2".

Begin mei 1984 werd de "Mighty Servant 2" te Amsterdam bij de A.D.M. uitgerust met twee zware kranen waarvan een 320 ton kon hijsen en een met een capaciteit van 150 ton. Verder werd een diepduikinstallatie met duikbel en zijn er woon en slaapcompartimenten aan boord geplaatst. Verder is er een z.g. Moonpool aangebracht om de duikbel te water kunnen laten.

Op 7 mei 1984 zette de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Amsterdam koers naar Nova Scotia – Canada.

In sluis van IJmuiden werd een van de opvarenden – Seben van der Molen - uitgezwaaid door een delegatie kroegbazen. Deze had in 31 dagen 11.500 gulden in diverse kroegen uitgegeven.

Aangekomen in Nova Scotia – Canada werd begonnen met het opruimen van de restanten van het booreiland van de "Ocean Ranger" op de positie 46-43.6 Noord en 48-50.2 West.

Aan boord van de "Mighty Servant 2" verbleven tijdens deze bergings werkzaamheden 29 opvarenden van Bureau Wijsmuller en 22 Canadese duikers.

20 juni 1984 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Nova Scotia – Canada waar een deel van de bemanning werd afgelost.

1 augustus 1984 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Nova Scotia – Canada waar een deel van de bemanning werd afgelost.

22 augustus 1984 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Nova Scotia – Canada waar een deel van de bemanning werd afgelost.

28 augustus 1984 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Nova Scotia – Canada waar een deel van de bemanning werd afgelost.

Op 30 september 1984 zette de "Mighty Servant 2" vanaf de positie waar de opruiming van de restanten van de "Ocean Ranger" heeft plaats gevonden koers naar de haven van Nova Scotia – Canada, waar de "Mighty Servant 2" op 1 oktober 1984 arriveerde.

Op 3 oktober 1984 zette de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Nova Scotia – Canada koers naar Rotterdam.

Waar de "Mighty Servant 2" op 11 oktober 1984 arriveerde.

In Rotterdam werd de "Mighty Servant 2" weer klaar gemaakt voor haar normale werkzaamheden, en werd ze beladen met de pijpenlegger "BAR 331"(16.900 ton) met bestemming Bombay – India.

Op 5 november 1984 zette de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Rotterdam koers naar Bombay – India.

Waar de "Mighty Servant 2" op 30 november 1984 arriveert.

In de tweede helft van december 1984 zette de "Mighty Servant 2" vanaf de rede van Bombay – India koers naar Port Gentil – Gabon.

1985

12 januari 1985 arriveerde de "Mighty Servant 2" vanaf de rede van Bombay – India in de haven van Port Gentil – Gabon.

Na beladen te zijn met de booreilanden "Isle de Seine" en "Navifor 1" zette de "Mighty Servant 2" op 16 januari 1995 vanuit Port Gentil – Gabon koers naar Singapore (7.900 mijl). Op 14 februari 1985 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore.

In de haven van Okpo - Zuid Korea werd de "Mighty Servant 2" beladen met een jacket bestemd voor het "Marjan Field" in de Perzische Golf nabij Jubail – Saudi Arabië.

Op 16 april 1985 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Okpo – Zuid Korea en na een tussenstop te Singapore om te bunkeren arriveerde de "Mighty Servant op 7 mei op de rede van te Jubail – Saudi Arabië.

Begin juli 1985 lag de "Mighty Servant 2" enige tijd in de haven van Colombo - Sri Lanka.

De "Mighty Servant 2" maakte tussen juli en september 1985 een reis beladen met 3 Jack-Up werk platforms vanuit Ras Tanura – Saudi Arabië naar Singapore.

Begin september 1985 waren alle "Mighty Servant's" gelijktijdig te Okpo – Zuid Korea voor belading van ieder met 4 modules plus ander materiaal met een bestemming in de Perzische Golf ter hoogte van Ras al Kahafji – Saudi Arabië. Waar Aramco een gaswinningsproject uitvoert.

Op 29 oktober 1985 werd de "Mighty Servant 2" op de rede van Ras al Kahafji – Saudi Arabië ontdaan van haar lading.

In de haven van Ras al Khaima – Verenigde Arabische Emiraten werd de "Mighty Servant 2" beladen met het Jack-Up booreiland "Chapperal".

Vanuit Ras al Khaima – Verenigde Arabische Emiraten werd december 1985 koers gezet naar Cartagena - Spanje, waar de poten van de "Chapperal" door de "Super Servant 3" vanuit Rotterdam bij de "Mighty Servant 2" en de "Chapperal" werden afgeleverd. De poten kregen een plaats in het ruim van de "Mighty Servant 2".

Vanuit Carthagena – Spanje werd daarna door de "Mighty Servant 2" koers gezet naar Cameron – Verenigde Staten.

1986

In de haven van Cameron – Verenigde Staten werd naast de "Chaparral" het booreiland "Intrepid" aan boord van de "Mighty Servant 2" geplaatst.

Vanuit de haven van Cameron – Verenigde Staten zette de "Mighty Servant 2" koers naar Rio de Janeiro – Brazilië.

Nadat het booreiland "Intrepid" in Rio de Janeiro – Brazilië werd gelost, zette de "Mighty Servant 2" met het booreiland "Chaparral" en de leg-sections koers naar Salvador Bahia – Brazilië (750 mijl).

Eind februari 1986 was het laatste booreiland de "Chaparral" afgeleverd in Salvador Bahia – Brazilië.

Vanaf de werf van Mitsubishi Heavy Industries Ltd. te Hiroshima – Japan vervoerde de "Mighty Servant 2" het booreiland "Big Ross"(19.000 ton) naar Sandefjord - Vestfold - Noorwegen(11.400 mijl).

Op 26 juni 1986 passeerde het transport van de "Mighty Servant 2" met het booreiland "Big Ross" het Suez Kanaal.

Na aflevering van het booreiland "Big Ross" te Sandefjord – Vestfold – Noorwegen zette de "Mighty Servant 2" op 26 augustus 1986 koers naar Turku – Finland.

Waar op 30 augustus 1986 het booreiland "Shelf 6" werd geladen met bestemming Sakhalin Eiland in de Tartarsky Strait van de Japanse Zee.

Op 31 oktober 1986 arriveerde de "Mighty Servant 2" met het booreiland "Shelf 6" op haar bestemming nabij Sakhalin Eiland in de Tartarsky Strait van de Japanse Zee.

3 november 1986 zette de "Mighty Servant 2" met het booreiland "Shelf 6" nog aan boord koers naar de positie 46.12 Noord en 142.19 Oost (Zaliv Aniva – Rusland) wegens problemen met het lossen van het booreiland "Shelf 6".

Op 7 november 1986 zette de "Mighty Servant 2" vanaf haar positie 46.12 Noord en 142.19 Oost nabij Zaliv Aniva – Rusland koers naar de haven van Sasebo - Japan.

13 november 1986 zette de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Sasebo – Japan koers naar de haven van Oshima – Japan.

Op 14 november 1986 werd in de haven van Oshima – Japan een deel van de bemanning afgelost.

1987

De "Mighty Servant 2" vervoerde de "Lay Barg 29" van McDermot vanuit Port of Spain - Trinidad naar Los Angeles – Verenigde Staten(11.300 mijl). Geen datum bekend.

Op 5 maart 1987 was de "Mighty Servant 2" onderweg vanuit Djibouti naar Muscat.

Vanuit Bahrein vertrok de "Mighty Servant 2", beladen met baggermateriaal, naar Rotterdam.

De "Mighty Servant 2" arriveert op 23 april 1987 in de haven van IJmuiden beladen met aannemersmateriaal vanuit Bahrein.

24 april 1987 werd de "Mighty Servant 2" gelost in de Buitenhaven van IJmuiden en werd de lading versleept naar Amsterdam.

Die zelfde dag vertrok ook de "Mighty Servant 2" naar Amsterdam voor enige reparaties.

Op 17 mei 1987 vertrok de "Mighty Servant 2" weer vanuit Amsterdam naar Rotterdam.

De "Mighty Servant 2" werd 18 mei 1987 in de haven van Rotterdam beladen met het booreiland "Trident X". De belading gebeurd op een unieke manier, de "Mighty Servant 2" werd onder de "Trident X" geplaatst en het booreiland liet zich zakken op het dek van de "Mighty Servant 2".

De "Trident X" moet vervoerd worden van Rotterdam naar Argentinië.

26 mei 1987 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Rotterdam naar Vuurland – Argentinië.

12 Oktober 1987 werd de "Mighty Servant 2" verwacht te Singapore.

15 oktober 1987 werd een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost te Singapore

29 oktober 1987 was de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore onderweg naar Port Hedland – Australië.

21 december 1987 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore, beladen met het 200 kamers grote flotel de "John Brewer", naar het John Brewer Rif een onderdeel van het grote Barrier Rif in Australië.

1988

Begin januari 1988 leverde de "Mighty Servant 2" het "John Brewer" flotel af op haar bestemming.

Na aflevering van het flotel zette de "Mighty Servant 2" vanaf het grote Barrier Rif in Australië weer koers naar Singapore.

Op 1 februari 1988 zette de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Townsville – Queensland – Australië koers naar Singapore.

9 februari 1988 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Singapore en werd een deel van de bemanning afgelost.

25 april 1988 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Bombay – India en werd een deel van de bemanning afgelost.

De "Mighty Servant 2" vertrok op 30 juni 1988 met het Amerikaanse Fregat U.S.N. "Samuel B. Roberts", die door een explosie ernstig beschadigt was, vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar Newport - Rhode Iland – Verenigde Staten.

Tijdens het aan boord nemen van de U.S.N. "Samuel B. Roberts", onder leiding van Frits Barendrecht, assisteerde de "Tornado".

De "Mighty Servant 2" voorzag tijdens de reis de U.S.N. "Samuel B. Roberts" van elektriciteit en water zodat er bemanningsleden aan boord van het Fregat konden blijven en onderhoudswerk verrichten.

30 juli 1988 arriveerde de "Mighty Servant 2" te Newport - Rhode Iland – Verenigde Staten. De "Mighty Servant 2" ontving voor het uitvoeren van deze opdracht 1,3 miljoen dollar.

De "Mighty Servant 2" werd op de Sembawang werf te Singapore beladen met een "Single leg Mooring system" bestaande uit een basis structuur van 34 bij 34 meter en een 121 meter lange tubbular riser. De lading werd door middel van sledes aan boord geschoven. Op de plaats van bestemming, het Challis Field in de Timorzee 680 kilometer west van Darwin, werd de "Mighty Servant 2" afgezonken en werd de lading met behulp van sleepboten verwijderd.

Als het "Single leg Mooring system" is geïnstalleerd is het geschikt voor het afmeren en beladen van 240.000 tons tankers.

In 1988 werd onder druk van de banken de gehele vloot zwaar transportschepen verkocht (ver onder de boekwaarde) aan een speciaal door de banken opgezet
B.V. tje Macoland B.V. Het beheer van de vloot bleef bij Wijsmuller Ship Management B.V., IJmuiden.

Korte tijd later in 1989 werd Macoland B.V. door de banken weer doorverkocht aan een groep waarvan Heerema deel van uitmaakte.

1989

3 maart 1989 bevond de "Mighty Servant 2" zich op een middagpositie van l9.26 Zuid en 38.51 Oost, en voer ter hoogte van Mozambique. En was onderweg naar Port Harcourt – Nigeria.

In Port Harcourt – Nigeria heeft de "Mighty Servant 2", in de tweede helft van maart 1989, een Survey bootje opgepikt dat in Gibraltar moest worden gelost.

Eind maart 1989 werd door de "Mighty Servant 2" in Gibraltar een Survey bootje gelost. Vanuit Gibraltar zette de "Mighty Servant 2" koers naar Delfzijl.

2 april 1989 arriveerde de "Mighty Servant 2" vanuit Gibraltar in Delfzijl.

6 April 1989 werd de "Mighty Servant 2" in de Eemshaven beladen met de drijvende gevangenis "Biby Resolution" met bestemming New York – Verenigde Staten.

De "Biby Resolution" is begonnen onder de zelfde naam als hotel, de Engelsen hadden het gebruikt op de Falklandeilanden, om de aldaar gelegerde militairen onderdak te brengen.

In 1987 werd de "Biby Resolution" door Wijsmuller gekocht op de Falkland Eilanden en vervoerd naar Europa.

In Duitsland heeft de "Biby Resolution" nog als onderkomen voor personeel van Volkswagen gediend. In Emden – Duitsland werd de "Biby Resolution" omgebouwd tot gevangenis.

De "Biby Resolution" werd in de Eemshaven geladen door de "Mighty Servant 2" omdat de haven van Emden - Duitsland, hiervoor niet diep genoeg was.

Op 11 april 1989 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Delfzijl naar New York – Verenigde Staten met de "Bibby Resolution".

De "Mighty Servant 2" leverde op 25 april 1989 de "Bibby Resolution" af in de Hudson baai – Verenigde Staten.

29 april 1989 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit New York – Verenigde Staten met bestemming Sfax – Tunesië.

Op 3 mei 1989 was de "Mighty Servant 2" onderweg naar Singapore

De "Mighty Servant 2" vertrok op 24 augustus 1989 vanuit Singapore naar Darwin - Australië. Beladen met een meerboei.

Op 30 augustus 1989 arriveerde de "Mighty Servant 2" in de haven van Darwin – Australië en werd alles klaargemaakt om de meerboei te lossen. Ook werd in Darwin – Australië een deel van de bemanning afgelost.

De "Mighty Servant 2" vertrok op 31 augustus 1989 vanuit de haven van Darwin – Australië naar Singapore.

Oktober 1989 lag de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore in afwachting van werk.

Ook in de maand november 1989 lag de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore in afwachting van werk.

Eind november begin december 1989 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore naar Pinang Bantang - Maleisië, om baggermateriaal op te halen met bestemming Zuid Korea.

1990

In 1990 werd door de "Mighty Servant 2" het Jack-up booreiland "Maersk Venture" vanuit Singapore naar Haiphong – Vietnam vervoerd.

11 juni 1990 werd een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost haven van aflossing 'nog' niet bekend.

12 juli 1990 is de "Mighty Servant 2" ten zuiden van Rio de Janeiro – Brazilië onderweg naar Pascagoula – Verenigde Staten.

6 augustus 1990 werd na aankomst in de haven van Pascagoula – Verenigde Staten een deel van de bemanning afgelost.

In de haven van Pascagoula – Verenigde Staten werd het booreiland "Eagle" aan boord gebracht. Bestemming van het booreiland "Eagle" was Singapore.

9 augustus 1990 bevond de "Mighty Servant 2" zich ten noorden van Havana – Cuba onderweg naar Singapore via Kaap de goede Hoop.

10 september 1990 was de "Mighty Servant 2" onderweg vanuit Kaapstad – Zuid Afrika naar Singapore.

2 oktober 1990 was de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore en werd het booreiland "Eagle" gelost.

Nadat het booreiland "Eagle" was gelost ging de "Mighty Servant 2" het dok in voor groot survey.

Op 6 oktober 1990 werd op de rede van Singapore een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost.

Op 21 oktober 1990 werd op de rede van Singapore nogmaals een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost.

21 november 1990 kreeg de "Mighty Servant 2" opdracht om het booreiland "Maersk Venture" te laden met bestemming een haven in Vietnam.

18 december werd de "Mighty Servant 2", op de rede van Singapore, voorzien van bunkers.

Na het bunkeren zette de "Mighty Servant 2" koers naar West Australië om daar een booreiland te laden met bestemming Port Gentil – Gabon.

1991

eind januari 1991 lag de "Mighty Servant 2" op de rede van Port Gentil – Gabon in afwachting van orders.

De "Mighty Servant 2" vertrok op 6 november 1991 vanaf de rede van Singapore naar Hiroshima - Japan.

23 november 1991 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore naar Haiphong – Vietnam.

2 december 1991 lag de "Mighty Servant 2" op de rede van Haiphong – Vietnam.

6 december 1991 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit de rede van Haiphong – Vietnam naar Singapore.

10 december 1990 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore.

1991

29 april 1991 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Ancona - Italië waar een deel van de bemanning werd afgelost.

17 juli 1991 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore naar het eiland Sakhalin – Rusland waar de "Mighty Servant 2" op 28 juli 1991 arriveerde in de haven van Korsakov – Rusland.

In Korsakov – Rusland werd de "Mighty Servant 2" beladen met het booreiland "Sakhalinskaya".

Vanuit Korsakov – Rusland vertrok de "Mighty Servant 2" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten. De reis werd gemaakt via de havens van Hakodate – Japan, aankomst op 2 augustus 1991 en Singapore, aankomst 15 augustus 1991.

Op 30 Augustus 1991 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten met het booreiland "Sakhalinskaya".

2 september 1991 werd in Dubai - Verenigde Arabische Emiraten een deel van de bemanning afgelost.

De "Mighty Servant 2" vertrok op 4 september 1991 vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar Singapore. Beladen met Piledriver "E 32" en de ankerbak "32".

De "Mighty Servant 2" arriveerde vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten op 15 september 1991 op de rede van Singapore. In Singapore werd weer een deel van de bemanning afgelost.

2 oktober 1991 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore, beladen met het booreiland "Maersk Venture" met bestemming Mafia Island – Tanzania. Aankomst op de rede van Mafia Island – Tanzania op 17 oktober 1991.

Na het lossen van de "Maersk Venture" zette de "Mighty Servant 2" op 18 oktober 1991 weer koers naar Singapore. Waar de "Mighty Servant 2" op 29 oktober 1991 op de rede voor anker ging.

31 oktober 1991 werd in Singapore een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost.

Op 6 november vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore naar de haven van Kure – Japan, waar de "Mighty Servant 2" op 17 november 1991 arriveerde.

De "Mighty Servant 2" passeerde op 8 december 1991 het eiland Krakatau - Indonesië, onderweg vanuit Singapore naar Port Gentil - Gabon. Beladen met materiaal voor constructie van productie platforms in het Congolese Yombo Field.

Dit Transport word gedaan in opdracht van McDermott – ETPM.

1992

Na het lossen van offshore materiaal te Port Gentil – Gabon vertrok de "Mighty Servant 2" naar Rotterdam.

Op 11 februari 1992 werd in Rotterdam een deel van de bemanning afgelost.

13 februari 1992 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Rotterdam, waar ze was beladen met de pontons "Onal", "Moriano" en "BK 89275" en een kraanbak en een werkvlet met bestemming Port Gentil – Gabon.

26 februari 1992 arriveerde de "Mighty Servant 2" te Port Gentil – Gabon, en worden de pontons "Onal", "Moriano" en "BK 89275" gelost en werd naast de kraanbak en de werkvlet het Semi-sub booreiland "Margie" geladen.

3 maart 1992 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Port Gentil – Gabon naar – Kerteh - Terengganu – Maleisië. Beladen met het booreiland "Margie"(10.700 ton) een kraanbak en een sleepboot. Aankomst op de rede van Kerteh - Terengganu – Maleisië op 31 maart 1992.

Meteen nadat een deel van de lading, de kraanbak en de werkvlet, van de "Mighty Servant 2" op de rede van Kerteh - Terengganu – Maleisië was gelost, vervolgde ze met het booreiland Margie de reis naar Singapore. Waar de "Mighty Servant 2" op 1 april 1992 arriveerde.

10 april 1992 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore naar Ulsan – Zuid Korea. Aankomst in Ulsan - Zuid Korea 19 april 1992.

De "Mighty Servant 2" moest in opdracht van BP een platform Jacket van 40 bij 40 meter en 144 meter hoog vervoeren.

Bij de Hyunday Heavy Industries Yard te Ulsan – Zuid Korea werd het Jacket op 13 mei 1992, door middel van de Sid-on methode (op stalen glijbanen z.g. Skidbeams) aan boord getrokken met behulp van lieren in zeven uur op de "Mighty Servant 2" geplaatst.

20 april 1992 werd een deel van de bemanning in de haven van Ulsan – Zuid Korea afgelost.

Vanuit Ulsan – Zuid Korea vertrok de "Mighty Servant 2" naar Vlissingen via Shanghai – China en Singapore.

De "Mighty Servant 2" was op 28 mei 1992 onderweg vanuit Shanghai - China naar Singapore.

Omstreeks 6 juni 1992 lag de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore, op 8 juni 1992 vertrok de "Mighty Servant 2" weer uit Singapore met bestemming Vlissingen.

Op 29 juni 1992 passeerde de "Mighty Servant 2" het Suez Kanaal, onderweg naar Vlissingen.

Na aankomst op 18 juli 1992 in Vlissingen werden de zeevasten van de lading een Riser Jacket verwijderd.

Op 21 juli vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Vlissingen naar de Noordzee waar de "DB 102" van Heerema het Jacket door middel van de lift-off methode van de "Mighty Servant 2" verwijderde.

Nadat de "Mighty Servant 2" gelost was op de Noordzee, zette de "Mighty Servant 2" koers naar Rotterdam.

16 september 1992 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Rotterdam naar Port of Spain - Trinidad, beladen met het booreiland "Rowan Gorilla 4" met een totaal gewicht van 18.330 ton.

Op 3 oktober 1992 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Port of Spain – Trinidad en werd de "Rowan Gorilla 4" gelost.

Vanuit Port of Spain – Trinidad zette de "Mighty Servant 2" op 6 oktober 1992 koers naar Gothenburg – Zweden.

24 oktober 1992 arriveerde de "Mighty Servant 2" te Gotheborg – Zweden en werd daar beladen met het droogdok "City Varvet Dock".

Na het laden van het "City Varvet Dock" vertrok de "Mighty Servant 2" op 24 oktober 1992 vanuit Gothenburg – Zweden naar Shanghai – China.

De reis werd gemaakt via de haven van Falmouth – Engeland, waar de "Mighty Servant 2" op 6 november arriveerde en op 7 november 1992 weer vertrok na gebunkerd te hebben.

En via Kaapstad - Zuid-Afrika, waar begin december 1992 een deel van de bemanning werd afgelost.

1993

Singapore werd daarna aangedaan voor bunkers.

Op 1 januari 1993 zette de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore koers naar Shanghai – China. Waar het transport op 4 januari 1993 arriveerde. Na een reis van 18.652 mijl.

Een deel van de reis werd in een rustig tempo afgelegd, want vanaf eind november 1992 ging de "Mighty Servant 2" economisch varen op 1 motor.

Na het lossen van het "City Varvet Dock" vertrok de "Mighty Servant 2" op 12 januari 1993 vanuit Shanghai - China, naar Nagoya - Japan, om daar beladen te worden met een zuiger en een bak met bestemming Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Begin 1993 kwam de "Mighty Servant 2" onder de vlag van de Nederlandse Antillen en stond Wijsmuller-Mighty Servant II B.V., Willemstad/NA in de boeken als eigenaar.

16 januari 1993 arriveerde de "Mighty Servant 2" in de haven van Nagoya - Japan, en vertrok na belading op 20 januari 1993 naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 31 januari 1993 arriveerde de "Mighty Servant 2" vanuit Nagoya – Japan op de rede van Singapore.

begin februari 1993 vervolgde de "Mighty Servant 2" vanuit Singapore haar reis naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 19 februari 1993 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 1 maart 1993 werd in Dubai - Verenigde Arabische Emiraten een deel van de bemanning afgelost.

Na aflevering van haar lading in Dubai - Verenigde Arabische Emiraten zette de "Mighty Servant 2" koers naar Jebel Ali – Verenigde Arabische Emiraten.

In Jebel Ali – Verenigde Arabische Emiraten werd de "Mighty Servant 2" beladen met 5 jackets en buizen.

Op 18 maart 1993 werd in Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten wederom een deel van de bemanning afgelost.

30 maart 1993 was de "Mighty Servant 2" vanuit Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten onderweg naar het Suez Kanaal, aankomst op de rede van Suez op 2 april 1993.

Vanuit Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten arriveerde de "Mighty Servant 2" in de haven van Rotterdam.

Op 24 april 1993 werd in Rotterdam een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgelost.

Vanuit Rotterdam zette de "Mighty Servant 2" op 27 april 1993 koers naar het Rijn field (20 mijl west van Scheveningen) om gelost te worden.

28 april 1993 werden van de "Mighty Servant 2" buizen en het jacket P 15/C (300 ton) gelost met behulp van de "DB 101".

vanaf 3 mei tot 4 mei 1993 werd door de "DB 101" het topdeck P 15/E (1.900 ton) verwijdert vanaf de "Mighty Servant 2".

6 mei 1993 werd door de "DB 101" begonnen met het lossen van buizen en het topdeck P 15/G WPP (330 ton).

10 mei 1993 werd door de "DB 101" begonnen met het lossen van het topdeck P 15/G (970 ton).

13 mei 1993 werd door de "DB 101" begonnen met het lossen het topdeck P 15/D.

16 mei werd begonnen met het lossen van het jacket P 15/D (350 ton) + buizen (piles) (6 x 90 mtr a 300 ton).

21 mei werd het laatste deel wat aan boord stond van de "Mighty Servant 2" door de "DB 101" gelost de DLF (400 ton).

Nadat de "Mighty Servant 2" was gelost vertrok ze op 21 mei 1993 vanuit het Rijn field naar Rotterdam.

In Rotterdam werd de "Mighty Servant 2" beladen met het booreiland "Glomar Baltic"(15.400 ton).

30 mei 1993 werd in de haven van Rotterdam een deel van de bemanning afgelost.

Nadat een deel van de bemanning is afgelost vertrok de "Mighty Servant 2" met het booreiland "Glomar Baltic" vanuit Rotterdam naar de haven van Cameron – Verenigde Staten.

25 juni 1993 ging de "Mighty Servant 2" op 50 mijl ten Zuiden van Cameron - Verenigde Staten voor anker.

Nadat het booreiland "Glomar Baltic" was gelost, zette de "Mighty Servant 2" op 8 juli 1993 koers naar Willemstad. Waar de "Mighty Servant 2" op 14 juli 1993 arriveerde.

Vanuit Willemstad vertrok de "Mighty Servant 2" op 16 juli 1993 naar Port Harcourt – Nigeria. Waar de "Mighty Servant 2" op 2 augustus 1993 arriveerde.

Te Port Harcourt – Nigeria werd op 3 augustus 1993 een deel van de bemanning afgelost.

De "Mighty Servant 2" werd in Port Harcourt – Nigeria beladen met 2 booreilandjes de "Scabee"(6.100 ton) en de "Hornet"(6.500 ton) met bestemming Cameron - Verenigde Staten.

Tijdens het verblijf in Port Harcourt – Nigeria werden door ambtenaren van de douane, immigratie en andere roofzuchtigen voor 5000 gulden aan drank rook en voeding van de bemanning van de "Mighty Servant 2" afgeperst/gestolen.

60 dozen bier, 3 dozen whisky, rum, wodka, Coca Cola, sigaretten per case, ham, werkschoenen, suiker, regenpakken, overals etc. en $300 cash.

Zelfs de wachtlieden hadden van alles gestolen lakens, zwemvesten, matrassen etc.

De "Mighty Servant 2" was augustus 1993 onderweg naar Cameron - Verenigde Staten. Waar de "Mighty Servant 2" op 3 september 1993 arriveerde.

Na het lossen van de twee booreilanden werd de "Mighty Servant 2" weer klaar gemaakt voor een nieuwe klus. Weer 2 booreilanden laden met bestemming de Bonny River – Nigeria.

Vanuit Cameron - Verenigde Staten, vertrok de "Mighty Servant 2" op 17 september 1993, beladen met twee booreilanden van Chevron, naar Port Harcourt – Nigeria.

Aankomst op de rede van Port Harcourt – Nigeria op 9 Oktober 1993.

Na het lossen van de beide booreilanden vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Port Harcourt – Nigeria op 11 oktober 1993 naar Velsen, daar werd de "Mighty Servant 2" gereed gemaakt worden voor het vervoer van een droogdok vanuit Duitsland naar Thailand.

Op 18 oktober 1993 werd na aankomst in Velsen een deel van de bemanning afgelost.

7 november 1993 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit IJmuiden naar de haven van Flensburg – Duitsland.

14 november 1993 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Flensburg – Duitsland, beladen met een droogdok, naar Southampton – Engeland.

In de haven van Southampton – Engeland werd nog een catamaran aan boord van de "Mighty Servant 2" gebracht.

Waarna de "Mighty Servant 2" op 20 november 1993 vanuit Southampton – Engeland haar reis naar Bangkok – Thailand vervolgde.

Op 14 december 1993 arriveerde de "Mighty Servant 2" op de rede van Singapore voor bunkers en aflossing van een deel van de bemanning.

Vrijdag 17 december 1993 vond de definitieve scheiding plaats tussen de Wijsmuller groep en Wijsmuller Transport.

Wijsmuller zal nog wel enige tijd de diverse "Servants" blijven bemannen maar de schepen gaan per 17 december 1993, samen met de vloot van Dock Express, verder in de joint venture Dockwise.

Bij deze gelegenheid werd de volgende afscheidsrede gehouden.

De Super en Mighty Servants maken onlosmakelijk deel uit van de Wijsmuller geschiedenis. Het was Wijsmuller die een unieke transport-methode ontwikkelde, daarvoor speciale schepen ontwierp en het aandurfde een hele vloot te laten bouwen. Het waren (en zijn nog steeds) Wijsmuller bemanningen die met de Servants menig indrukwekkend transport hebben uitgevoerd. Wij kunnen daar niet zo maar aan voorbij gaan.

Terug blik.

Medio jaren zeventig zette de Wijsmuller groep de eerste voorzichtige schreden op het pad van het droge zwarelading transport.
Terwijl in die jaren nog gepionierd werd met afzinkbare pontons, die nog op de traditionele manier gesleept moesten worden, bewees enkele jaren later de introductie van de innovatieve zelfvarende afzinkbare zwaartransport schepen dat het transport veel sneller, veiliger en efficiënter kon. Wijsmuller durfde het voortouw te nemen en zag kans zich tot een marktleider op te werken.

De naam Wijsmuller werd direct geassocieerd met slepen en bergen, nog steeds kern activiteiten van de groep. Een reputatie waarvoor de grondslagen al in het begin van deze eeuw zijn gelegd. Decennia lang waren de spectaculaire daden van de slepers en bergers goed voor grote koppen in de media. Toch waren het niet alleen de bergingsacties waarmee Wijsmuller zich staande hield. Met name het natte transport van baggermateriaal en vanaf de zestiger jaren ook offshore materiaal, was een belangrijke activiteit van Wijsmuller. Deze transporten vonden tot aan het begin van de zeventiger jaren voornamelijk nog door het water plaats, waarbij sleepboten voor de nodige trekkracht zorgden. Toen werden de afzinkbare pontons geïntroduceerd die het transport sneller en veiliger maakten. Wijsmuller beschikte tot dan toe alleen nog over een vloot sleepboten. In 'gewone' pontons was het bedrijf niet geïnteresseerd, die waren al voorhanden bij de concurrenten. Wijsmuller wilde een nog betere transport-methode aanbieden en ontwikkelde de "Ocean Servant", waarvan er twee in 1976 in Japan werden gebouwd. Deze horizontaal afzinkbare pontons waren 108 meter lang en 30 meter breed en konden zo'n 12.500 ton uit het water tillen. Ze beschikten over hulpmotoren die het manoeuvreren in havens gemakkelijker maakten.

Evolutie.

De ervaringen opgedaan met de "Ocean Servants" gebruikte Wijsmuller voor een verdere evolutie van het zwarelading-transport. Wijsmuller ingenieurs ontwierpen de "Super Servant", het zelf aangedreven zwaar transport schip. In 1979 werden de eerste twee schepen te water gelaten. De schepen, met een lengte van 139 meter, een breedte van 32 meter en een laadvermogen van 13.500 ton werden met open armen ontvangen door de toen florerende offshore-industrie. Eind 1983 waren er door de twee "Ocean Servants" en "Super Servants" in totaal al meer dan vijftig booreilanden vervoerd.

Gezien de gunstige marktontwikkelingen in de offshore-sector werd in 1982 het besluit genomen om nog twee "Super Servants" aan te schaffen. De schepen waren een doorslaand succes en waren vaak al voordat ze te water werden gelaten voor jaren volgeboekt.

De offshore-industrie liet steeds grotere en zwaardere booreilanden bouwen. Om die schaalvergroting een antwoord te kunnen bieden, liet Wijsmuller in 1982 – 1983 drie grotere en geavanceerdere "Mighty Servants" bouwen met laadvermogens van 21.500 tot 24.800 ton.

De Concurrentie zat echter niet stil. Er werd in die tijd fors geïnvesteerd in de bouw van zelfvarende zwaartransportschepen, waarbij het door Wijsmuller ontwikkelde concept zonder enige schroom werd gekopieerd. In 1985 nam Wijsmuller twee transportschepen, gelijk aan de "Super Servant" klasse, over van een Deense concurrent, teneinde haar positie als wereldleider veilig te stellen.
Het zag er allemaal rooskleurig uit, totdat door onvoorziene ontwikkelingen, een dalende olieprijs en een in elkaar zakkende dollar, de recessie toesloeg in de offshore-industrie. De meeste klanten voor de Wijsmuller transportschepen waren afkomstig uit die industrie en het bedrijf zag haar orderportefeuille aanzienlijk slinken.

Er waren meer schepen dan werk er moesten schepen voor kortere of langere duur tegen de kant.

Het familiebedrijf Wijsmuller, dat zoveel had geïnvesteerd in deze revolutionaire vloot, had een zware molensteen om haar nek hangen en kon die nauwelijks meer tillen.

Hoewel de andere bedrijfstakken, met name de berging en de havensleepdiensten, zeer winstgevend waren, lukte het de groep niet het hoofd boven water te houden.

De zware ladingvloot dreigde het einde te betekenen van het hele bedrijf. Door deze vloot in 1989 te verkopen aan Heerema kon Wijsmuller op de benen blijven. Wijsmuller Transport werd een divisie van de Heerema groep, en de Wijsmuller Groep kon zich toeleggen op haar kernactiviteiten en met succes naar is gebleken.

Hoogstandjes.

Door de jaren heen voerde de bemanningen van Wijsmuller met de transportschepen menig hoogstandje uit. Heel bijzonder waren bijvoorbeeld de transporten van het enorme booreiland "Ross Rig" en van het luxueuze drijvende hotel "John Brewer" met buitenbad en tennisbanen.

Spectaculair waren de transporten van het zwaar beschadigde Amerikaanse fregat "USS Samuel B. Roberts" en het transport van het "Mission Bay" dok, dat zo groot was dat het aan vier zijden buiten het schip stak.

Met name in de offshore-industrie wist Wijsmuller telkens records te breken. Steeds grotere en zwaardere booreilanden werden vervoerd, soms wel drie tegelijk.

De "Super Servants" en "Mighty Servants" zijn geschiedenis, een geschiedenis waar Wijsmuller best trots op mag zijn.


Op 20 december 1993 was de "Mighty Servant 2" in de haven van Bangkok – Thailand en werd een deel van de bemanning afgelost.

30 december 1993 vertrok de "Mighty Servant 2" vanaf de rede van Hongkong naar de haven van Sasebo – Japan.

1994

Begin 1994 werd als eigenaar van de "Mighty Servant 2" vermeld Mighty Servant 2 N.V., Willemstad/NA (Dockwise N.V.)

De "Mighty Servant 2" arriveerde op 3 januari 1994 in de haven van Sasebo – Japan.

In de haven van Sasebo – Japan werd een power barge "Binan Power barge no. 117"(13.800 ton) aan boord van de "Mighty Servant 2" gebracht.

6 januari 1994 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit Sasebo – Japan naar de haven van Nasipit – Filipijnen. Aankomst in de haven van Nasipit – Filipijnen op 11 januari 1994.
 
Op 14 januari 1994 vertrok de "Mighty Servant 2" vanuit de haven van Nasipit – Filipijnen naar Okpo – Zuid Korea, waar de "Mighty Servant 2" op 20 januari 1994 arriveerde.

De "Mighty Servant 2" werd in de haven van Okpo – Zuid Korea beladen met een Jack-Up booreiland. Bestemming?

26 april was de "Mighty Servant 2" in de haven van Ulsan - Zuid Korea waar een deel van de bemanning werd afgelost.

30 november 1994 was de "Mighty Servant 2" onderweg vanuit ? Naar Maracaibo – Venezuela.

1995

Per 1 januari 1995 maakten ook de opvarenden van de zwaar transport schepen geen deel meer uit van Wijsmuller en gingen alle opvarenden over naar Dockwise.

Vanaf begin 1995 tot 1998 geen informatie gevonden over de "Mighty Servant 2".
1998

De "Mighty Servant 2" vervoerde in juli/augustus 1998 tijdens een reis van 2 maanden een deel van een nieuw off-shore platform vanuit de haven van Dalian – China naar Pascagoula – Verenigde Staten.

1999

3 mei 1999 arriveerde de "Mighty Servant 2" vanuit de Verenigde Staten in de Off-shore put van Rotterdam met een barge aan boord. Nadat de "Mighty Servant 2" was gelost werd ze afgemeerd in de Merwehaven van Rotterdam.

1 november 1999 vertrok de "Mighty Servant 2" komend vanuit de haven van Okpo – Zuid-Korea vanaf de rede van Singapore, waar de "Mighty Servant 2" had gebunkerd, naar Cabinda – Angola.

2 november 1999 is de "Mighty Servant 2" gekapseisd de buurt van het Indonesische eiland Singkep voor de kust van Sumatra – Indonesië na contact met een rotspunt in 32 meter diep water.

De "Mighty Servant 2" was onderweg met een productie module, vervaardigd in Zuid Korea bestemd voor het Noord-Nemba project in Angola.

Hoewel het ongeluk gebeurde op een rustige dag met vlakke zee, kapseisde de "Mighty Servant 2" binnen vier minuten wat resulteerde in het verlies van 5 bemanningsleden.

2000

De berging van de "Mighty Servant 2" begon in mei 2000 door Smit Tak.

Smit Tak heeft op 7 juli 2000 de "Mighty Servant 2" geborgen. Alle lekken werden gedicht, waarna drijfvermogen werd gecreëerd door het inspuiten van lucht in de eigen drijfsystemen van het schip.

De offshore module die aan dek stond is ook geborgen. Deze werd ter plekke gesloopt en met drijvende bokken afgevoerd. De toekomst van de "Mighty Servant 2" is onzeker.

Eerst werd deze naar een ankerplaats ter hoogte van Singapore gebracht voor verdere inspectie, maar de heer Bekker, Managing Director van Dockwise, vertelde op Radio Rijnmond dat de "Mighty Servant 2" gesloopt zou worden. Volgens Lloyd's was dat echter niet zeker.

In het onderwaterschip zit een scheur van 85 meter lengte die werd veroorzaakt door een granieten uitsteeksel dat niet op de kaart stond vermeld. Dit werd door Fugro, dat een onderzoek ter plaatse instelde, bevestigd.

Oktober 2000 werd de "Mighty Servant 2" ontdaan van de motoren, deze werden teruggekocht door de fabriek.

Verder werden alle nog bruikbare onderdelen van boord gehaald en werd de "Mighty Servant 2", die nu de naam "T 2" heeft, verkocht aan een sloper in Alang – India.

Op 14 november 2000 arriveerde de "T-2" ex "Mighty Servant 2" op het sloopstrand te Alang – India.

12 september 2001 deed de raad voor de scheepvaart uitspraak over het vergaan van de "Mighty Servant 2".

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2001-176-URS359.html

Op Youtube staat een filmfragment over de berging van de "Mighty Servant 2" https://www.youtube.com/watch?v=qj4X2EqaLVQ