Geschiedenis

27 augustus 1970 werd de sleepboot "Hamburg", bij de werf Oelkers uit Hamburg – Duitsland te water gelaten.

Maart 1971 werd de sleepboot "Hamburg" door de werf overgedragen aan haar eigenaar de rederij Petersen & Alpers uit Hamburg – Duitsland.

De werf Oelkers uit Hamburg – Duitsland bouwde naast de "Hamburg" nog 3 sleepboten die vrijwel identieke 'zusters' waren.

De "A664 Malabar" opgeleverd in 1972 aan de Franse Marine.
De "A674 Centaure" opgeleverd in 1974 aan de Franse Marine.
De "A669 Tenace" opgeleverd in 1975 aan de Franse Marine.

Van de werkzaamheden van de "Hamburg", eigendom van Petersen & Alpers uit Hamburg - Duitsland, voordat ze werd aangekocht door Bureau Wijsmuller is slechts weinig bekend.

De "Hamburg" is een tijd werkzaam geweest op de Noordzee ingezet bij het verplaatsen van booreilanden.

Juli 1971 vertrok de "Hamburg" vanuit de haven van New York – Verenigde Staten naar Europa met een Liberty op sleeptouw

De "Hamburg" vertrok op 22 juli 1971 vanuit de buitenhaven van Vlissingen met de tanker "Panther"(1954 – 15.841 Brt.) op sleeptouw met bestemming de haven van Santander – Spanje.

De "Hamburg" heeft langere tijd voor de Amerikaanse marine materiaal versleept vanuit Vietnam naar Amerika, onder andere drijvende pieren.

De "Hamburg" vertrok op 27 april 1974 vanuit de haven van New York - Verenigde staten, met het passagiersschip "Caribia"(1948 – 34.183 Brt.), ex "Caronia", op sleeptouw naar een sloopwerf in Taiwan.

Juli 1974 werd de "Hamburg" door de rederij Petersen & Alpers te Hamburg – Duitsland verkocht aan Bureau Wijsmuller.

Onderweg liep de "Hamburg" schade op aan een van de motoren en was genoodzaakt om de haven van Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten aan te lopen voor reparaties.

Nadat de sleepreis werd vervolgd begaf in de nabijheid van Guam de turbo-blower van de stuurboord motor het, de kapitein van de "Hamburg" besloot Guam aan te lopen voor herstel.

Dit terwijl ook de tropische storm 'Mary' de omgeving van Guam naderde.

Bij het aanlopen van de haven van Guam kon de "Hamburg" de "Caribia" niet meer op koers houden en was genoodzaakt om de sleeptros te kappen.

De "Caribia" strandde kort daarna op 12 augustus 1974 in de haveningang van Guam.

De "Hamburg" mocht pas vertrekken uit de haven van Guam nadat er een borgsom van $ 3.000.000,-- was gestort

De "Hamburg" was in juli 1974 aangekocht, van Petersen & Alpers te Hamburg – Duitsland, door Bureau Wijsmuller B.V. De overdracht van de "Hamburg" was medio oktober 1974 in de haven van Hongkong.

Vrijwel meteen na de overdracht werd de "Amsterdam" ingezet bij de berging van het Joegoslavische vrachtschip "Kosovo"(1959 – 10.861 Brt.).

De "Kosovo" was onderweg naar de haven van Marsinloc - Filipijnen met een lading chroom erts. De "Kosovo" probeerde de Tyfoon 'Bess' te ontwijken, maar door machine problemen strandde de "Kosovo" op het Pratas rif 165 mijl ten oosten van Hongkong op 13 oktober 1974.

De "Amsterdam" arriveerde op 15 oktober 1974 op de plaats van de stranding, maar gezien de ondiepten rondom het rif moest de "Amsterdam" op 1,5 mijl van de "Kosovo" voor anker gaan.

Op 23 oktober 1974 arriveerde een rederij genoot van de "Kosovo" de "Primorje" (1961 – 7.400 Brt.) bij de strandings plaats en voorzag de "Kosovo" van water en andere benodigdheden.

Met behulp van een vissersschip arriveerde, vanuit Hongkong, bergings inspecteur Ton Ruygrok met 2 duikers bij de "Kosovo".

Na het lossen van 1000 ton lading lukte het de "Amsterdam" met assistentie van de uit Hongkong afkomstige sleepboot "Island No.3" bij de zesde poging op 25 november 1974 de "Kosovo" vlot te brengen. En af te leveren in de haven van Hongkong op 26 november 1974.
 
Gedurende de berging werden de "Kosovo" en de "Amsterdam" belaagd door de Tyfoon 'Carmen', 'Dela', 'Elaine', Faye' en 'Gloria'.
 
Het centrum van de Carmen passeerde op zestig mijl afstand en het centrum van de anderen op honderd mijl.

Tijdens de bergingsoperatie werd de "Amsterdam" ook nog door het garnizoen van Pratas (nationalistisch China) 2 x beschoten, op 24 oktober 1974 toen de "Amsterdam" wilde vastmaken op de "Kosovo", dit omdat het garnizoen vond dat de "Amsterdam" te dicht bij het eiland kwam.

Na de berging van de "Kosovo" was de "Amsterdam" werkzaam in de Indische Oceaan en de Perzische Golf. Waarbij de volgende reizen werden gemaakt.

Het booreiland "Trident One" werd door de "Amsterdam" versleept vanuit Singapore naar Miri – Sarawak - Maleisië.

De bak "G.W. 217" werd vanuit Singapore door de "Amsterdam" versleept naar Bandar Abbas - Iran.

De zuiger "HAM 208" werd door de "Amsterdam" versleept vanuit Mangalore – Karnataka - India naar Bombay - India.

Vanuit Durban – Zuid Afrika werd de bak "B&R 265" versleept naar Bahrain.

Het vrachtschip "Selamat"(1937 – 689 Brt.) werd op 22 april 1975 door de "Amsterdam" op de positie 26.33 Noord 53.04 Oost in de Perzische Golf met machineschade vastgemaakt en naar de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten gesleept.

18 juni 1975 vertrok de "Amsterdam" met de bulkcarrier "Puerto Buitrago"(1960 – 14.431 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Rio de Janeiro – Brazilië naar Gdynia - Polen, waar de "Puerto Buitrago" op 1 augustus 1975 werd afgeleverd.

Na aflevering van de "Puerto Buitrago" in de haven van Gdynia - Polen zette de "Amsterdam" koers naar IJmuiden waar ze op 4 augustus 1975 voor de eerste keer arriveerde.

Vanaf 6 augustus 1975 was de "Amsterdam" werkzaam op de Noordzee in charter van Micoperi.

Het containerschip "New England Hunter"(1971 – 7.289 Brt.) melde op 28 oktober 1975 brand in de machinekamer, op de positie 52.20 Noord en 14.19 West op de Atlantische Oceaan.

De "Amsterdam" maakte de "New England Hunter" vast en versleepte deze naar de haven van Cobh - Ierland, waar de "Amsterdam" de "New England Hunter" op 4 november 1975 afleverde.

Het Zuid Afrikaanse passagiers/vrachtschip "Kananga"(1973 – 13.481 Brt.) kwam op 15 november 1975, op 30 mijl West van Ile de Sein - Frankrijk, in aanvaring een Franse Treiler.

De "Amsterdam" en de "Baltic" van Bugsier escorteren/sleepten de "Kananga" naar de haven van Brest - Frankrijk.

Op 16 november 1975 kwam de Duitse Coaster "Rudolf S"(1972 – 999 Brt.) in de golf van Biscaye, tijdens een storm windkracht 9, door het schuiven van de lading in de problemen. Zelfs zodanig dat de bemanning het schip moest verlaten. De "Amsterdam" nam deel aan de reddingsactie, waar 10 schepen bij betrokken waren.

Twee overlevenden werden na 9 uur zoeken door de "Amsterdam" aangetroffen in een Dinghy, en door de "Amsterdam" aan boord genomen.

Uiteindelijk werden van de 12 opvarenden 9 man gered, en verloren 3 opvarenden door het vergaan van de "Rudolf S" het leven.

Vanaf 21 november 1975 tot 23 november 1975 was de "Amsterdam" ingezet bij het verslepen van het booreiland "Sedco 703" vanuit een positie nabij Sheernes - Engeland naar Lerwick – Shetland - Engeland.

Vanaf 1 december 1975 verrichte de "Amsterdam" diverse werkzaamheden tussen Lerwick – Shetland - Engeland en Fetlar – Shetland - Engeland.

Het booreiland "Sedco 703" werd op 25 december 1975 door de "Amsterdam" en de "Abeille 30" vast gemaakt om naar een nieuwe locatie te worden versleept.

Tijdens deze Rig-move braken van beide sleepboten tijdens zeer slecht weer de sleepdraden.

1976

Uiteindelijk werd de "Sedco 703" op 6 januari 1976 op haar nieuwe positie geplaatst.

Nadat de "Sedco 703" op 6 januari 1976 op haar plaats stond vertrok de "Amsterdam" naar IJmuiden.

Als eigenaar van de "Amsterdam" werd in 1976 vermeld 'Wijsmuller Amsterdam B.V.'

Op 9 januari 1976 vertrok de "Amsterdam" vanuit IJmuiden naar het Engels Kanaal om vanaf 12 januari 1976 stations dienst te gaan verrichten nabij Penzance – Landsend - Engeland.

24 januari 1976 strandde de Liberiaanse tanker "Olympic Bravery"(1975 – 126.662 Brt.)in de positie 48.28.21 Noord en 5.06.40 West, Île d' Ouessant - Frankrijk.

De "Amsterdam" zette vanuit Penzance – Landsend - Engeland koers naar de strandings plaats, een vergeefse reis, assistentie van de "Baltic" van Bugsier werd door de "Olympic Bravery" geaccepteerd.

Vanaf de positie van de "Olympic Bravery" zette de "Amsterdam" koers naar de haven van Lissabon – Portugal waar de "Amsterdam" op 28 januari 1976 arriveerde.

In de haven van Lissabon - Portugal werd het achterschip van een VLCC (118 X 45 X 23 meter) vastgemaakt.

Op 9 februari 1976 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Lissabon - Portugal, samen met de sleepboot "Poseidon", met het achterschip op sleeptouw naar de haven van Göteborg - Zweden. Waar het transport op 21 februari 1976 arriveerde

De "Amsterdam" vertrok op 24 februari 1976 vanuit de haven van Göteborg - Zweden, naar Greenock - Engeland waar de "Amsterdam" op 29 februari 1976 arriveerde.

8 maart 1976 vertrok de "Amsterdam" samen met de sleepboot "Abeille 30" vanuit de haven van Greenock - Engeland, naar de Noordzee met het booreiland "Key Gibraltar" op sleeptouw.

17 maart 1976 liep het transport de haven van Brest - Frankrijk binnen, wegens schade aan het booreiland "Key Gibraltar".

Na herstel van het booreiland "Key Gibraltar" werd de sleepreis hervat en op 27 maart 1976 werd de "Key Gibraltar" op een positie ter hoogte van IJmuiden afgeleverd. Waarop de "Amsterdam" de haven van IJmuiden binnen liep.

Begin april vertrok de "Amsterdam" vanuit IJmuiden naar Vlaardingen, voor groot survey, bij de werf van H.V.O. te Vlaardingen, en het aanbrengen van een verstelbare schroef, een boegschroef, een 5 tons hydraulische dekkraan, een nieuwe werklier van 10 ton en diverse wijzigingen aan de accommodatie.

15 mei 1976 vertrok de "Amsterdam", na groot onderhoud, vanuit Vlaardingen weer naar IJmuiden.

Na nog voorzien te zijn van materiaal vertrok de "Amsterdam" op 16 mei vanuit IJmuiden naar de haven van Blexen - Duitsland.

Op 17 mei 1976 vertrok de "Amsterdam" met het nieuwbouw dok "Avlis", 195 meter lang, op sleeptouw vanuit de haven van Blexem - Duitsland naar Khalkis - Griekenland.

De "Amsterdam" leverde het nieuwbouw dok "Avlis" op 13 juni 1976 af in de haven van Khalkis - Griekenland.

Na aflevering van het nieuwbouw dok "Avlis" in de haven van Khalkis - Griekenland, zette de "Amsterdam" weer koers naar de Noordzee.

3 juli 1976 was de "Amsterdam" in de haven van IJmuiden en werd een deel van de bemanning afgelost.

In juli 1976 heeft de "Amsterdam" het booreiland "Penrod 65" naar een nieuwe locatie op de Noordzee versleept.

20 juli 1976 is de "Amsterdam" in de haven van Lissabon – Portugal, om een sleep met bestemming Zweden vast te maken

Begin augustus 1976 werd door de "Amsterdam" het achterschip van de in aanbouw zijnde tanker "GOT IV" vanuit de haven van Lissabon - Portugal naar Göteborg - Zweden versleept.

Na aflevering van de het achterschip van de "GOT IV" zette de "Amsterdam" koers naar IJmuiden en vandaar werd koers gezet naar de haven van Den Helder.

Vanuit Den Helder werd het marine schip "Zeven Provinciën" door de "Amsterdam" versleept naar Rotterdam.

Vanuit Rotterdam zette de "Amsterdam" koers naar Penzance - Engeland en ging daar op station.

De "Amsterdam" maakte op 3 oktober 1976 het Nederlandse motorschip "Pollendam"(1956 – 999 Brt.), nabij Landsend – Engeland, met machine schade vast. En versleepte de "Pollendam" op basis van Lloyd's Open Form naar de haven van Falmouth - Engeland.

Op 8 oktober 1976 werd door de "Amsterdam" de Duitse bulkcarrier "Hermod"(1973 – 79.275 Brt.), die op 75 mijl van Brest – Frankrijk, met machineschade ronddreef vastgemaakt en de haven van Brest - Frankrijk binnengebracht.

Op 16 oktober 1976 werd het Duitse jacht "Nispuk" door de "Amsterdam", op basis van Lloyd's Open Form, vanaf de positie 49.00 Noord en 6.30 West de haven van Falmouth - Engeland binnengesleept. De "Nispuk" had lekkage in de machinekamer gemeld.

Nadat de "Nispuk" was afgeleverd in de haven van Falmouth - Engeland, vertrok de "Amsterdam" weer naar het bergings station Penzance – Landsend - Engeland.

Vanuit Penzance – Landsend - Engeland vertrok de "Amsterdam" naar de Noordzee om daar het booreiland "Penrod 67" samen met de sleepboot "Boxer" en een Smit Lloyd boot te verslepen naar een nieuwe locatie in de Noordzee.

2 december 1976 arriveerde de "Amsterdam" in de haven van Nordenham - Blexem - Duitsland voor verslepen van het nieuwbouw droogdok (180 x 40 meter)"Mishref" naar Koeweit.

Ter Hoogte van Texel maakte ook de "Noord Holland" vast op de "Mishreff".

Dit werd gedaan in verband met de weersvoorspelling. In de nacht van 6 op 7 december stak er een storm op met windkracht 8 tot 10 Beaufort.
 
De sleepverbinding van de "Amsterdam" brak tijdens deze storm, maar de volgende morgen slaagde de "Amsterdam" er in om opnieuw vast te maken.

De sleep werd in afwachting van beter weer naar de rede van Falmouth - Engeland gesleept.

Nadat het weer was verbeterd werd door de "Amsterdam" en de "Noord Holland" de sleepreis met het droogdok voortgezet.

17 december 1976 werd de "Noord Holland" bedankt en zette de "Amsterdam" de reis naar Koeweit voort.

31 december 1976 arriveerde de "Amsterdam" op de rede van Port Said – Egypte.

1977

Midden januari 1977 gaf de "Groningen" bunkers over aan de "Amsterdam".

Eind januari 1977 werd door de "Amsterdam" het nieuwbouw droogdok (180 x 40 meter) "Mishref" in de haven van Koeweit afgeleverd.

Op 1 februari 1977 was de "Amsterdam" in de haven van Koeweit en werd een deel van de bemanning afgelost.

Na aflevering van het nieuwbouw droogdok (180 x 40 meter)"Mishref" in Koeweit is de "Amsterdam" onderweg gegaan naar de haven van Hongkong, waar de "Amsterdam" op 23 februari 1977 arriveerde.

Op 25 februari 1977 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Hongkong met de accommodatie-bak "Zakum" op sleeptouw naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten in de Perzische Golf.

De "Zakum" was in Singapore gerepareerd nadat ze in 1975 onderweg naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten (als nieuwbouw) gestrand was bij de Filipijnen.

De tweede helft van maart 1977 werd de accommodatie-bak "Zakum" vanuit Singapore afgeleverd in de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten in de Perzische Golf.

De "Amsterdam" ging, na het afleveren van haar sleep in de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten, nabij Masqat - Oman station dienst verrichten.
 
Op 12 april 1977 vertrok de "Amsterdam" van haar station nabij Masqat - Oman
naar de positie van de Liberiaanse tanker "Golden Crane"(1973 – 19.470 Brt.), geladen met Nafta, die na een ontploffing in de machinekamer in brand stond in de Arabische Zee op 180 mijl Zuid West van Bombay - India en door de bemanning was verlaten.

Op 15 april 1977 arriveerde de "Amsterdam" bij de "Golden Crane" en begon met het bluswerk samen met de sleepboot "Salvirile" en een bergingsteam.

Na het blussen van de brandende tanker op 22 april 1977, werd deze door de "Amsterdam" op sleeptouw genomen en op 4 mei 1977 afgeleverd op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Vanaf 5 mei 1977 tot 1 juni 1977 was de "Amsterdam", onder contract, stand-by bij de tanker "Golden Crane" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten. En betrokken bij het overpompen van de lading Nafta in de Duitse tanker "Thor Asgard"(1972 – 17.626 Brt.). En na het lossen, betrokken bij het gas vrij maken van de "Golden Crane".

Op 9 juni 1977 vertrok de "Amsterdam" met de "Golden Crane" op sleeptouw vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar de haven van Aioi – Japan. Waar de "Amsterdam" met de "Golden Crane" in de loop van augustus 1977 arriveerde.

Na aflevering van de "Golden Crane" in de haven van Aioi - Japan, vertrok de "Amsterdam" naar Hongkong waar op 5 september 1977 een deel van de bemanning werd afgelost.

De "Amsterdam" versleepte eind september 1977 de Deense tanker "Emma Maersk"(1964 – 35.508 Brt.) vanuit Singapore naar Brunei.

Na aflevering van de "Emma Maersk"(1964 – 35.508 Brt.) vanuit Singapore in Brunei zette de "Amsterdam" koers in de richting van Hongkong.

In oktober 1977 werd de bulkcarrier "Epic Colocotronis"(1965 – 37.469 Brt.) op 300 mijl ten zuiden van Hongkong overgenomen van het bevoorradingsschip "Rig Pilot" en door de "Amsterdam" versleept naar de sloopwerf in de haven van Kaoshiung - Taiwan.

Nadat in november 1977 de "Epic Colocotronis" was afgeleverd in de haven van Kaoshiung - Taiwan, vertrok de "Amsterdam" naar Hongkong.

Na aankomst in de haven van Hongkong ging de "Amsterdam" daar op station.

Tijdens Kerst 1977 verrichte de "Amsterdam" stations dienst in de Zuid Chinese Zee.

1978

In de eerste maanden van 1978 is de "Amsterdam" in de haven van Kure - Japan, in het dok geweest, waarvoor ? Regulair onderhoud of wat anders?

Maart 1978 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Yokohama - Japan met de, met bagger materiaal beladen, "Ocean Servant 2" naar Suez - Egypte.

Na lossing op de rede van Suez - Egypte, versleepte de "Amsterdam" de "Ocean Servant 2" naar Umm Sa'id – Qatar, om daar beladen te worden met baggermateriaal, met bestemming Suez - Egypte.

Eind mei 1978 was de "Amsterdam" met de "Ocean Servant 2" beladen te Umm Sa'id - Qatar, met baggermateriaal, onderweg naar Suez - Egypte.

Na lossing op de rede van Suez - Egypte, werd de "Ocean Servant 2" door de "Amsterdam" naar Malta versleept.

Vanuit Malta werd de "Ocean Servant 2" door de "Amsterdam" versleept naar de haven van Tripoli - Libië. Om daar beladen te worden met baggermateriaal met bestemming Ismailia - Egypte.

De "Ocean Servant 2" werd juni 1978 te Tripoli - Libië met baggermateriaal beladen en daarna door de "Amsterdam" via Malta versleept naar Ismailia - Egypte.

Na lossing te Ismailia - Egypte, werd de "Ocean Servant 2" door de "Amsterdam" weer versleept naar Umm Sa'id - Qatar, voor het laden van baggermateriaal.

Op 26 juli 1978 was de "Amsterdam" in de haven van Bahrein waar een deel van de bemanning werd afgelost.

Eind juli 1978 vertrok de "Amsterdam" met de "Ocean Servant 2" op sleeptouw, die in Umm Sa'id - Qatar beladen was met baggermateriaal, naar de haven van Kure - Japan.

Nadat de "Ocean Servant 2" was gelost in de haven van Kure – Japan werd de "Ocean Servant 2" door de "Amsterdam" versleept naar de haven van Hiroshima – Japan.

Begin oktober 1978 arriveerde de "Amsterdam" met de "Ocean Servant 2" op sleeptouw in de haven van Hiroshima – Japan, waar de "Ocean Servant 2" werd beladen met het nieuwe booreiland "White Dragon" met bestemming Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 19 oktober 1978 vertrok de "Amsterdam" met de "Ocean Servant 2" op sleeptouw vanuit de haven van Hiroshima – Japan naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Tijdens deze sleepreis werd nog de koers verlegd om de tyfoon 'Rita' te ontwijken. Ondanks deze koers wijziging kreeg het transport toch nog enig dagen te maken met een zware tropische storm windkracht 9 tot 10.

Op 25 november 1978 arriveerde de "Amsterdam" met de "Ocean Servant 2" op de rede van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Na aflevering van de "Ocean Servant 2" op 25 november 1978 verrichte de "Amsterdam" op de rede van Bahrein stations dienst in afwachting van een volgend emplooi.

1979

De "Amsterdam" maakte op de positie 9.43 Noord en 62.43 Oost (dit is een positie midden in de Indische Oceaan?) de "Ocean Servant l" vast en versleepte haar naar Jubail – Saudi-Arabië.

De "Ocean Servant l" was eerder door de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Djedda - Saudi-Arabië versleept naar deze positie.

De "Amsterdam" versleepte vervolgens de zuiger "Mascarat" vanuit de haven van Bandar Abbas - Iran naar Dubai – Verenigde Arabische Emiraten.

April 1979 versleepte de "Amsterdam" de "Ocean Servant 2", geladen met baggermateriaal, vanuit de haven van Sharjah - Verenigde Arabische Emiraten naar Almería – Spanje.

De "Amsterdam" arriveerde met de "Ocean Servant 2" op sleeptouw, begin mei 1979, in de haven van Almería – Spanje.

Na aflevering van de "Ocean Servant 2" vertrok de "Amsterdam" naar de positie 37.11 Noord en 42.22 West waar het vrachtschip "Gallic Minch"(1971 – 1.589 Brt.) ligt te drijven met machineschade.

De "Amsterdam" maakte de "Gallic Minch" vast en versleepte de "Gallic Minch" naar de haven van Rotterdam.

Na een korte tussenstop in IJmuiden op 22 mei 1979, waar wat onderhouds werkzaamheden werden verricht en een TOR installatie werd geïnstalleerd (Telex over Radio), zette de de "Amsterdam" koers naar de haven van Hangö – Finland.

31 mei 1979 vertrok de "Amsterdam", met de beladen bak "Refanut" op sleeptouw, vanuit de haven van Hangö - Finland naar Odessa – Rusland.

Op 27 juni 1979 leverde de "Amsterdam" de "Refanut" af in de haven van Odessa – Rusland.

Na aflevering van de "Refanut" in de haven van Odessa – Rusland zette de "Amsterdam" koers naar Malta waar werd gebunkerd.

Vanuit Malta zette de "Amsterdam" koers naar de haven van Almeria – Spanje.

In de tweede helft van juli 1979 was de "Amsterdam" onderweg met de bak "M 42" vanuit de haven van Almeria - Spanje naar de Noordzee samen met de "Biscay Star".

31 augustus 1979 vertrok de "Amsterdam" vanuit IJmuiden naar de haven van Aberdeen - Engeland en vanuit de haven van Aberdeen - Engeland zette de "Amsterdam" koers naar het bergings station Penzance – Landsend - Engeland waar de "Amsterdam" op 16 september 1979 op station ging.

10 oktober 1979 kreeg de "Amsterdam" bericht via Scheveningen radio dat de Engelse tanker "London Confidence"(1962 – 21.699 Brt.) op 20 mijl van Land's End lag te drijven. De "Amsterdam" werd op basis van Lloyd's Open Form geaccepteerd en wist na korte tijd al vast te maken.

De "London Confidence" had lekkage in de machinekamer, met behulp van de pompen van de "Amsterdam werd de machinekamer droog gepompt, en werd de "London Confidence" op 12 oktober 1979 door de "Amsterdam" afgeleverd in de haven van Falmouth - Engeland.

Waarna de "Amsterdam" weer op station ging nabij Penzance – Landsend – Engeland.

Op 19 oktober 1979 werd een deel van de bemanning van de "Amsterdam" in de haven van Penzance – Landsend – Engeland afgelost.

17 november 1979 arriveerde de "Amsterdam" bij de machinefabriek van MAK-Bolier te Dordrecht.

Gedurende december 1979 werden de hoofdmotoren van de "Amsterdam" bij de machinefabriek van MAK-Bolier te Dordrecht, geschikt gemaakt voor het stoken van zware olie.

1980

5 januari 1980 werd de "Amsterdam" vanaf de machinefabriek Bolier verhaald naar Vlaardingen en na een dokbeurt bij de scheepsreparatie werf H.V.O. arriveerde de "Amsterdam" op 21 januari 1980 in de haven van IJmuiden, waar ze bleef liggen tot eind januari 1980.

Op 12 en 13 februari 1980 was de "Amsterdam" werkzaam op de Noordzee en ingezet bij een Rig-move van de "Penrod 80".

15 februari 1980 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van IJmuiden naar Rotterdam.

19 februari 1980 vertrok de "Amsterdam" met de splijtbak "Gipsy 4" op sleeptouw vanuit de haven van Rotterdam naar Alexandrië - Egypte.

Na aflevering van de splijtbak "Gipsy 4" in de haven van Alexandrië - Egypte, op 10 maart 1980, zette de "Amsterdam" koers naar Griekenland.

De "Amsterdam" vertrok op 12 maart 1980 vanuit de haven van Piraeus - Griekenland met het passagiersschip "Mediterranean Sun"(1952 – 13.363 Brt.) (ex City of Durban) op sleeptouw naar Kaohsiung - Taiwan voor sloop.

Ter hoogte van Djibouti werd op 30 maart 1980 de "Mediterranean Sun" overgenomen door de "Willem Barendsz" en nam de "Amsterdam de sleep van de "Willem Barendsz" de eveneens uit de haven van Piraeus - Griekenland afkomstige en voor Kaohsiung bestemde Egyptische tanker "Fagr"(1953 – 20.961 Brt.) over.
 
Ter hoogte van Colombo - Sri Lanka nam de "Willem Barendsz" weer de sleep van de "Amsterdam over en zette de "Amsterdam" koers naar de haven van Colombo – Sri Lanka voor bunkers.

Nadat de "Amsterdam" had gebunkerd nam ze weer de "Mediterranean Sun" over van de "Willem Barendsz" en vervolgde haar sleepreis richting Kaohsiung - Taiwan.

Op 25 april 1980 nam de "Amsterdam", ter hoogte van Straat Soenda, ook de sleep van de "Willem Barendsz", de "Fagr", over en ging met een dubbel-sleep verder naar Kaohsiung - Taiwan. Waar het transport op 22 mei 1980 arriveerde.

Op 25 mei 1980 vertrok de "Amsterdam" met een kraanponton de "F.C. Al Mokha" op sleeptouw vanuit de haven van Hiroshima - Japan, naar Al Hudaydah - Jemen.

Na aflevering van de kraanponton de "F.C. Al Mokha" in de haven van Al Hudaydah - Jemen verrichte de "Amsterdam" vermoedelijk stationsdienst.

Op 18 augustus 1980 arriveerde de "Amsterdam" bij de positie van de tanker "Al Hofuf"(1968 – 14.923 Brt.), nabij Masqat - Oman. De "Al Hofuf" had tijdens haar reis vanuit Ras Tanura - Saudi-Arabië naar Jeddah - Saudi-Arabië machine schade opgelopen.

De "Willem Barendsz" had reeds op 17 augustus 1980 vastgemaakt op de "Al Hofuf". De tanker werd door de "Willem Barendsz" en de "Amsterdam" afgeleverd in de haven van Djedda - Saudi-Arabië.

De "Amsterdam" was begin oktober 1980, met de zuiger "Ham 210" op sleeptouw, vanuit de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten onderweg naar Mombassa - Kenia.

Nadat de zuiger "Ham 210" door de "Amsterdam" in de haven van Mombassa - Kenia was afgeleverd, zette de "Amsterdam" koers naar Buenos Aires - Brazilië.

6 november 1980 arriveerde de "Amsterdam" in de haven van Buenos Aires - Brazilië met ernstige schade aan de tandwielkast.

Oorzaak van de schade was het uitvallen van de hydraulische pomp van de vloeistof koppeling tussen de SB hoofdmotor en de reductie kast.

De zeer beperkte ruimte ter plaatse van de reductie kast maakte het noodzakelijk om openingen te maken in het trossen ruim en het hoofddek, om de reductie kast te kunnen demonteren.

Na reparatie van de tandwielkast vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Buenos Aires - Brazilië naar de haven van Montevideo - Uruquay.

December 1980 vertrok de "Amsterdam" met de tankers "San Jorge"(1938 - 11.803 Brt.) en de "San Antonio"(1945 – 17.578 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Montevideo - Uruquay naar Karachi - Pakistan voor sloop.

1981

De tankers "San Jorge en "San Antonio" werden op 3 februari 1981 door de "Amsterdam" afgeleverd in de haven van Karachi - Pakistan.

Op 17 februari 1981 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Mina Al Ahmadi – Saudi-Arabië met het stoomschip "Al Mahrousa"(1960 – 13.315 Brt.), ex "Eurylochus", op sleeptouw met bestemming Karachi - Pakistan.

De "Al Mahrousa" was op 16 april 1977 de haven van Mina Al Ahmadi - Saudi-Arabië binnen gebracht na een aanvaring in de Perzische Golf.

Na aflevering van de "Al Mahrousa" in de haven van Karachi - Pakistan, vertrok de "Amsterdam" weer naar de Perzische Golf.

Vanuit Bahrain werd door de "Amsterdam" de ponton "CMC 450-12" versleept naar de haven van Jubail - Saudi-Arabië.

Vanuit de haven van Jubail – Saudi-Arabië versleepte de "Amsterdam" de ponton "CMC 450-12" naar Ras Lanuf - Libië.

Vanuit Ras Lanuf - Libië werd de ponton "CMC 450-12" door de "Amsterdam" versleept naar Port Said - Egypte.

Vanuit Port Said - Egypte vertrok de "Amsterdam" met de ponton "CMC 450-12" op sleeptouw naar een positie 600 mijl ten Zuiden van de Azoren.

Ter hoogte van Tarragona - Spanje verrichte de "Amsterdam" werkzaamheden in charter van Chevron.

3 juni 1981 arriveerde de "Amsterdam" bij de scheepsreparatie werf H.V.O. In Vlaardingen.

2 juli 1981 was de "Amsterdam" na een groot survey (duur 1 maand!) bij de scheepsreparatie werf H.V.O. weer beschikbaar voor werkzaamheden.

5 augustus 1981 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Rotterdam met de zuiger "Sliedrecht 33" op sleeptouw, de "Sliedrecht 33" is een van de grootste zuigers uit de vloot van Volker Stevin, met bestemming Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Omstreeks oktober 1981 ging de "Amsterdam", na aflevering van de "Sliedrecht 33", in charter bij de EPTM, Heerma en McDermott, op het Bombay High Field werkzaamheden verrichten.

28 oktober 1981 was de "Amsterdam" in de haven van Hati.... en werd een deel van de bemanning afgelost

1982

De "Amsterdam" werd in 1982 door N.V. Bureau Wijsmuller onder de vlag van Panama gebracht en ingebracht in een exploitatiemaatschappij: International Offshore & Towage B.V. te Panama.

Ook in begin 1982 verricht de "Amsterdam" in Charter bij de EPTM, Heerma en McDermott, in op het Bombay High Field diverse werkzaamheden.

22 januari 1982 arriveerde de "Amsterdam" in de haven van Singapore na een charter op het Bombay High Field.

27 januari 1982 werd een deel van de bemanning van de "Amsterdam" afgelost in Singapore.

Midden 1982 voerde de "Amsterdam" diverse sleepreizen uit in opdracht van McDermott International Inc. In de Zuid Ooost Aziatische wateren.

15 juni 1982 werd een deel van de bemanning van de "Amsterdam" afgelost, waar helaas niet bekend.

1 oktober 1982 was de "Amsterdam" in de haven van Singapore en werd een deel van de bemanning afgelost.

Vanuit de haven van Singapore zette de "Amsterdam" koers naar Europa.

Oktober – November 1982 verrichte de "Amsterdam" stations dienst nabij Vigo Spanje.

Op 9 december 1982 heeft de "Amsterdam", tijdens slecht weer, vastgemaakt op het Ghanese vrachtschip "Subin River"(1969 – 7.155 Brt.) De "Subin River" dreef stuurloos rond met water in de stuur-machine kamer.

16 december 1982 werd de "Subin River" na een sleepreis tijdens een zware westerstorm in de haven van Vigo - Spanje afgeleverd.

Januari 1983 liet Wijsmuller beslag leggen op de "Subin River" wegens het niet betalen van de rekening.

1983

Op 1 februari 1983 strandde de bulkcarrier "Dimitrios"(1969 – 13.142 Brt.) geladen met schroot op het Los Cabezos Shoal, ten Zuiden van Tarifa Lighthouse - Spanje. De "Dimitrios" werd door de bemanning na de stranding verlaten.

De "Amsterdam" vertrok met een bergingsploeg aan boord naar de positie van de "Dimitrios" op basis van Lloyd's Open Form.

Op 8 februari 1983 zonk de "Dimitrios" plotseling en werd de berging opgegeven.

Vanuit Europa zette de "Amsterdam" koers naar de Verenigde Staten.

11 mei 1983 was de "Amsterdam" in de haven van Houston – Verenigde Staten en werd een deel van de bemanning afgelost.

9 juli 1983 was de "Amsterdam" in of bij de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

7 september 1983 werd een deel van de bemanning van de "Amsterdam" in de haven van Las Palmas – Canarische Eilanden afgelost.

De "Amsterdam" versleept oktober 1983 het met stukgoed geladen Franse vrachtschip "Zambeze"(1971 – 13.208 Brt.) vanuit de haven van Belem - Brazilië naar Marseille – Frankrijk, wegens schade aan haar schroef.

Onderweg naar Marseille - Frankrijk kreeg de "Amsterdam" opdracht om de "Zambeze" haven van Las Palmas - Canarische Eilanden over te geven aan de sleepboot "Spaansen Rouge"(5750 HP) van Spaansen International Inc. Die de "Zambeze" verder naar Marseille - Frankrijk zou verslepen.

Op 27 oktober 1983 gaf de "Amsterdam" de "Zambeze" over aan de "Spaansen Rouge".

1984

De "Amsterdam" werd in 1984 verkocht en de exploitatie kwam in handen van International Offshore & Towage.
 
Wijsmuller charterde de "Amsterdam" van International Offshore & Towage voor werkzaamheden.

Begin 1984 was de "Amsterdam" opgelegd in Singapore.

Begin juni 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit Singapore naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten, waar de "Amsterdam" op 13 juni arriveerde.

22 juni vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar de haven van Go - India waar ze op 26 juni 1984 arriveerde.

Vanaf 26 juni 1984 tot 3 juli 1984 was de "Amsterdam" ingezet bij de berging van het overslagschop "Maratha Transshipper"(1945 - 10.244 Brt.) dat was gestrand bij de haven van Go – India.

Op 3 juli was de "Maratha Transshipper" weer vlot en vertrok de "Amsterdam naar de haven van Bahar - Iran, waar de "Amsterdam" op 7 juli 1984 arriveerde.

Bij Bahar - Iran, werden de bergings kansen bekeken van het Iraanse vrachtschip "Iran Ettema"(1967 – 9.381 Brt.) dat was gestrand nabij de haven van Bahar – Iran.

De "Iran Ettema" was geladen met graan, wat aan het rotten was, van berging werd afgezien.
 
Vanuit de haven van Bahar - Iran, vertrok de "Amsterdam" op 9 juli 1984 naar de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

10 juli 1984 arriveerde de "Amsterdam" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten en ging daar stations diens verrichten.

19 juli 1984 vertrok de "Amsterdam" vanaf de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten, naar een positie nabij Bahrain en verrichte daar vanaf 20 juli 1984 stations dienst.

De "Amsterdam" was op 24 augustus 1984 een van de bergingsvaartuigen die betrokken waren bij de bestrijding van een brand aan boord van de Cyprische tanker "Amethist"(1963 – 31.280 Brt.).

Deze tanker geladen met 50.000 ton olie werd tijdens een Iraakse aanval in brand geschoten. De andere bergingsschepen hierbij betrokken waren de "Dorado" en "Theresa" beide voor Smit en de "Salvarsan" en "Salverda" van Selco Salvage Co..
Ook waren de Iraanse sleepboten "Bertram", "Britta" en "Tasma" betrokken bij de brandbestrijding.

De "Amethist" werd nadat de brand was geblust door de "Salverda" naar de haven van Laban - Iran gesleept, geëscorteerd door de "Amsterdam" en een Iraans marine schip de "P 21".

Vanaf 27 augustus 1984 tot 16 september 1984 was de "Amsterdam" stand-by (langszij) de "Amethist".

Op 16 september 1984 werd de, met ruwe olie geladen, Zuid Koreaanse tanker "Royale Colombo"(1975 – 60.963 Brt.) in de Perzische Golf in brand geschoten tijdens een Iraanse luchtaanval op de positie 26.10 Noord en 50.30 Oost.

De "Amsterdam" was niet als eerste ter plaatse maar kreeg wel een contract op basis van Lloyd's Open Form.

De "Amsterdam" wist de brand te blussen en leverde de "Royale Colombo" af in de haven van Dubai – Verenigde Arabische Emiraten op 17 september 1984.

Vanaf 17 september 1984 tot 21 september 1984 bleef de "Amsterdam" stand-by bij de "Royale Colombo" in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

23 september 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar Laban - Iran.

24 september 1984 arriveerde de "Amsterdam" in de haven van Laban - Iran, en kwam langszij van de "Amethist" – zie 24 augustus 1984 - tot 26 september 1984.

Vanaf 27 september 1984 verrichte de "Amsterdam" stations dienst op de positie 26.32 Noord en 50.59 Oost.

8 oktober 1984 werd door de "Amsterdam" assistentie verleend aan de Liberiaanse tanker "World Knight"(1975 – 114.573 Brt.)die in brand was geschoten tijdens een Iraakse luchtaanval op de positie 28.30 Noord en 50.25 Oost.

Door de Iraakse raketaanval werd de machine kamer vernield en ontstond er brand in de accommodatie. De brand werd door de "Amsterdam", op basis van Lloyd's Open Form, samen met de sleepboten "Salvadoraans" en "Salverda" van Selco Salvage Co. bedwongen.

Op 13 oktober 1984 arriveerde de "Amsterdam" met de "World Knight" op sleeptouw in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

18 oktober 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar Bahrain.
 
Op 19 oktober 1984 werd het Dive Support schip "Pacifiek Protector"(1975 - 1.538 Brt.) aangevallen door een Iraanse straaljager en in brand geschoten.

De "Amsterdam" bluste ook hier de brand en versleepte de "Pacifiek Protector" naar de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten, waar de "Amsterdam" op 21 oktober 1984 de "Pacifiek Protector" afleverde.

21 oktober 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar Bahrain om daar de bergingsploeg, die werkzaam was geweest op de "Graderend"(Offshore supply 1974 – 145 Brt.) op te pikken.

De geladen Iraanse tanker "Sivand"(1971 - 108.721 Brt.) werd op 22 oktober 1984 geraakt door Iraakse raketten en vloog in brand bij het verlaten van de Karg Island olie terminal. De "Amsterdam" was betrokken bij het blussen van de ontstane brand terwijl de sleepboot "Paris" de "Sivand" naar de haven van Cirri - Iran sleepte.

Vanaf 30 oktober tot 14 november 1984 was de "Amsterdam" stand-by bij de "Sivand" terwijl de lading werd overgebracht in een andere tanker de "Smoushond"(1972 – 112.742 Brt.).

15 november 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Cirri - Iran naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Na aankomst in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten ging de "Amsterdam" weer op station.

18 november 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar de positie 26.52 Noord en 50.59 Oost in de Perzische Golf en bleef stations dienst verrichten.

21 november 1984 vertrok de "Amsterdam" van de positie 26.52 Noord en 50.59 Oost, naar de positie 28.11 Noord en 49.45 Oost in de Perzische Golf en bleef stations dienst verrichten.

29 november vertrok de "Amsterdam" vanaf haar stations positie naar de haven van Laban - Iran.

30 november 1984 ging de "Amsterdam", na aankomst in Laban - Iran, langszij bij de "Amethist" – zie 24 augustus 1984 -.

3 december 1984 zette de "Amsterdam" koers naar de positie van de tanker "Minotaur"(1976 – 189.405 Brt.), die in brand was geschoten tijdens een Iraakse luchtaanval op de positie 28.35 Noord en 50.17 Oost in de Perzische Golf.

Voor de "Amsterdam" een tevergeefse reis de "Minotaur" sloot een contract onder Lloyd's Open Form met Smit.

4 december 1984 vertrok de "Amsterdam" vanuit de haven van Lavan - Iran naar de haven van Bushehr - Iran en ging daar na aankomst op 5 december 1984 op station.

6 december 1984 vertrok de "Amsterdam" weer vanuit de haven van Bushehr - Iran, naar de haven van Lavan - Iran.

De "Amsterdam" maakte in Lavan - Iran de "Amethyst" – zie 24 augustus 1984 - vast en vertrok met de "Amethyst" op sleeptouw op 7 december 1984 naar Khor Fakkan - Verenigde Arabische Emiraten.

9 december nadat de "Amsterdam" de "Amethyst" had afgeleverd in de haven van Khor Fakkan - Verenigde Arabische Emiraten vertrok de "Amsterdam" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten waar de "Amsterdam" op 10 december 1984 arriveerde.

De "Amsterdam" vertrok weer op 11 december vanuit de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten, naar Lavan - Iran, waar de "Amsterdam" op 12 december arriveerde en stations dienst ging verrichten.

De Noorse supertanker "Thorshavet"(1976 – 114.099 Brt.) geladen met 230.000 ton ruwe Iraanse olie, werd op 21 december 1984 tijdens een Iraakse raket aanval met exocet raketten in brand geschoten 31 mijl ten zuiden van het Eiland Kharg.

Het vuur werd bestreden door de "Amsterdam", "Ribut", "Gray Titan", "Noordzee", "Osca Guna 1", "Smit Matsas 1", "Smit Rangoon", "Salvalour" en "Salvangguard".

De "Thorshavet" werd door de "Noordzee" en "Smit Matsas 1" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten gesleept waar het transport op 27 december 1984 arriveerde.

1985

Vanaf begin 1985 lag de "Amsterdam" op station in de Perzische Golf.

De "Amsterdam" ging van 16 maart 1985 tot 23 maart 1985 in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten in het dok en tevens werd er een Satcom aan boord geplaatst.

Nadat de "Amsterdam" uit het dok kwam ging ze op 24 maart 1985 weer op station nabij Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Vanaf haar stations positie nabij Dubai - Verenigde Arabische Emiraten vertrok op 28 maart de "Amsterdam" naar de positie 27.19 Noord en 50.57 oost, midden in de Perzische Golf waar ze weer op station ging.

16 april ging de "Amsterdam" vanuit haar stations positie naar de positie van de tanker "Kypros"(1974 – 122.814 Brt.) die tijdens een Iraakse luchtaanval in brand was geschoten op de positie 28.06 Noord en 50.52 Oost.

Een vergeefse reis want Smit en Selco verkregen samen een contact onder Lloyd's Open Form.

10 mei 1985 vond er een rendez-vous plaats met de "Mighty Servant 1" op het Marjan Field in de Perzische Golf.

25 mei 1985 was er wederom een rendez-vous met de "Mighty Servant 1" in de Perzische Golf.

Het vrachtschip "Norasia Rebecca"(1982 – 18.535 Brt.) verzocht op 29 mei 1985 om assistentie waarop de "Amsterdam" koers zet naar de positie van de "Norasia Rebecca".

Een vergeefse reis de "Norasia Rebecca" slaagde er in het probleem op te lossen.

Op 1 juni 1985 werd het containerschip "Oriental Importer"(1967 - 14.628 Brt.) op weg van Dammam - Saudi-Arabië naar Koeweit door Iraakse raketten geraakt. Diverse sleepboten snelden het in brand geschoten schip te hulp en Selco verkreeg een bergingscontract.

De brand werd geblust door de "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" voor Wijsmuller en door de "Salvalour"en "Salveritas" van Selco en de "Smit Falcon" en "Drado" van Smit. Na blussing werd de "Oriental Importer" op sleeptouw genomen door de "Salveritas", en geëscorteerd door de "Amsterdam", naar Bahrein.
 
Toen het transport met de "Oriental Importer" was aangekomen op 2 juni 1985 in Bahrein liet Wijsmuller de "Oriental Importer" aan de ketting leggen en eiste een financiële schadeloosstelling voor de door haar verrichte werkzaamheden tijdens de sleepreis en de berging.
 
Vanaf 2 juni 1985 tot 4 juni 1985 bleef de "Amsterdam" stand-by de "Oriental Importer".

Vanaf 5 juni 1985 verrichtte de "Amsterdam" stations dienst nabij Bahrein.

Op 6 juni vertrok de "Amsterdam" naar de positie 26.00 Noord en 52.00 Oost, midden in de Perzische Golf, waar ze stations dienst verrichtte.

Tijdens een Iraanse luchtaanval werd de "Imam"(geen gegevens gevonden) in brand geschoten, de "Amsterdam" zet koers naar het schip. Het vuur werd echter geblust door de Amerikaanse marine.

9 juli 1985 ontstond er door een Iraakse raket aanval een grote brand aan boord van de supertanker "M.Vatan"(1976 - 188.688 Brt.) geladen met 382.000 ton ruwe olie, waarbij door de "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" ondersteund door een bergingsploeg en de "Drado", "Salvanguard" en "Salveritas" de brand werd bestreden.

Nadat de brand was geblust werd de "M.Vatan" door de "Amsterdam" en de "Salveritas" naar Lavan - Iran gesleept waar het transport op 11 juli 1985 arriveerde. De "Amsterdam" bleef stand-by bij de "M.Vatan" tot 16 juli 1985.

Hoe vreemd er werd gedaan met de diverse contracten tijdens de Golf oorlog laat ook het gebeuren rond de "M.Vatan" zien, Wijsmuller had een contract op basis van Lloyd's Open Form voor het schip en de lading. Smit en Selco hadden een contract op basis van Lloyd's Open Form voor alleen het schip.

16 juli vertrok de "Amsterdam" vanuit Lavan - Iran naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 29 augustus 1985 werd in de haven van Dubai - Verenigde Arabishe Emiraten een deel van de bemanning van de "Amsterdam" afgelost.

De "Canaria"(1975 -151.225 Brt.) werd op 5 november 1985 geraakt door een Iraakse Exocet raket in haar machinekamer en vloog in brand.
De brand werd door de "Amsterdam", "Ribut" en "Jetwise" geblust.

De "Amsterdam" sleepte de "Canaria" naar Sirri eiland - Iran en werd daar op 9 november 1985 door de Iraanse marine aangehouden en opgebracht op verdenking van spionage, dit door de aanwezigheid van krachtige radar en moderne radio apparatuur.

Uit eindelijk werd de "Amsterdam" op 25 november 1985 weer vrij gegeven door de Iraanse marine. En vertrok de "Amsterdam" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

In totaal was de "Amsterdam" 3 weken door de Iraanse marine vastgehouden.

Na aankomst in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten verrichtte de "Amsterdam" weer stations dienst, en wisselde regelmatig van positie in de Perzische Golf.

Op 29 november 1985 werd een deel van de bemanning afgelost in de haven van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

1986

Ook begin 1986 verrichtte de "Amsterdam" stations dienst in de Perzische Golf.

9 januari 1986 kwam de "Amsterdam" langszij de "Canaria" voor het overpompen van de lading naar de tanker "Venturia"(1978 – 172.147 Brt.) die op 11 januari 1986 langszij de "Canaria" werd gebracht.

Op 21 januari stak er een Shamal op waardoor de "Venturia" losbrak van de "Canaria". (Shamal, een noordwestelijke wind die waait over Irak en de Perzische Golf, vaak sterk gedurende de dag, maar afzwakt in de nacht)

Tijdens een poging om de "Venturia" vrij te slepen van de "Canaria" kreeg de "Amsterdam" een tros in haar schroef.
 
Doordat er een tros in de schroef kwam van de "Amsterdam", liep deze dusdanige schade op aan haar reductie kast, schroef en motor, dat reparatie niet meer rendabel was.

Nadat alsnog de lading van de "Canaria" was overgepompt naar de "Venturia" werd de "Canaria" door de "Ribut" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten, gesleept en afgeleverd aan de eigenaren.

De "Amsterdam" werd uiteindelijk naar Pakistan verkocht om te worden gesloopt.

Op 22 mei 1986 arriveerde de "Amsterdam" bij Gadani Beach - Pakistan.