Location: Home > H-K > Hector 1919 - 1920 > Geschiedenis

Geschiedenis

1918

Op 8 mei 1918 werd, door de Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik-Ido-Ambacht en N.V. Machinefabriek 'Bolnes' te Bolnes, overeengekomen om gezamenlijk de sleepboot "Hector" te bouwen.

1919

De "Hector" werd te water gelaten op 6 januari 1919, en verliet de scheepswerf op 28 september van dat jaar.

N.V. Bureau Wijsmuller koopt de "Hector" aan op 29 september 1919.

9 oktober 1919 ingeschreven (12263 Rott. 1919) N.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart-, Transport en Zeesleepmaatschappij, 's-Gravenhage.

Op 4 november 1919 wordt de "Hector" in Nieuwediep de stationsboot in plaats van de "Cyclop".

11 november 1919 werd bekend dat het Nederlandse stoomschip "Zaan"(1918 – 1403 Brt.) op 9 november 1919 ongeveer 25 mijl Oost-Noord-Oost van het lichtschip  "Terschelling" op een mijn was gelopen.

De "Zaan" was 8 november 1919 vanuit Rotterdam vertrokken met bestemming Helsingfors – Finland. Op 25 mijl Oost-Noord-Oost van het lichtschip "Terschelling" liep de "Zaan" met het voorschip op een mijn en korte tijd later raakte het een tweede mijn. De bemanning verliet het schip, maar door het slechte weer sloeg de reddingsboot om. 22 man, 20 bemanningsleden en 2 passagiers kwamen om. 4 bemanningsleden die nog aan boord waren wisten zich met een sloep in veiligheid te brengen en hebben 36 uur op zee rond gedreven voordat ze werden gered door het Zweedse bergingsvaartuig "Hermes"(geen gegevens) op 25 mijl Noord-Noord-Oost van het lichtschip "Haaks". Pas nadat de geredden werden afgezet in Hoek van Holland werd er iets bekend over het vergaan van de "Zaan".
De "Hector" en de "Drente" werden gecharterd om te gaan zoeken naar overlevenden. De "Hector" en de "Drente" voeren in de vroege morgen van 12 november uit. 14 november 1919 keerde de "Drente" onverrichte zake terug in de haven van Nieuwe Diep. De "Hector" ging door met zoeken en was op 17 november 1919 nog steeds aan het zoeken.

20 november 1919 slaagt de bemanning van de "Hector" er in om alle opvarenden van de Russische/Finse motorschoener "Neptune II" die s'morgens vroeg strandde op de Noorderhaaks gronden.

Op het moment van de stranding stond er een Zuid-Wester storm windkracht 7. Met de reddingssloep van de "Hector" werden de 9 opvarenden van het wrak gehaald en overgebracht aan boord van de "Hector" en afgeleverd te Nieuwediep. De "Neptune II" is door de hoge zee en branding wrak geslagen.

Nog diezelfde dag, 20 november 1919 verloor de Deense viermast schoener "Kongedybet"(1919 – 389 Brt.), geladen met kolen, die op de rede van Texel voor anker lag, haar anker met 50 vadem ketting. De "Kongedybet" dreigde aan lagerwal te raken. De "Hector" wist het schip vast te maken en af te leveren in de haven van Nieuwediep.

De "Hector" sleept, op 21 november 1929, een deel van het achterschip van het Finse motorschip "Neptun II" binnen in Nieuwediep.

Op 1 december 1919 loopt het Amerikaanse vrachtschip "Kerwood"(1911 – 3.693 Brt.), die onderweg was vanuit New York, Verenigde Staten, naar Hamburg, Duitsland, op een mijn. De "Hector" vertrekt naar de positie van de "Kerwood" maar kan niets meer uitrichten daar de "Kerwood" op de positie 53.32 Noord en 4.41 Oost zinkt.

Het Amerikaanse vrachtschip "Liberty Glo"(1919 – 4.979 Brt.) is op 6 december 1919 ter hoogte van Ameland op een mijn gelopen en in 6 vaam water voor anker gegaan. Vanuit Nieuwediep vertrok de Hector voor assistentie naar de positie van de "Liberty Glo" . De Nieuwe Bergingsmaatschappij kreeg echter een bergings contract van de eigenaar van de "Liberty Glo".

21 december 1919 strandde nabij de Vliehorst de driemast motorschoener "Johanna", de bemanning werd door de reddingsboot van Eierland gered.
Op 30 december 1919 vertrok de "Hector" vanuit IJmuiden met de bergingslichter "Albatros" op sleeptouw, voor de berging van de motorschoener "Johanna"(geen verder gegevens)en haar lading op basis van Lloyd's Open Form. Naar de strandingsplaats van de "Johanna" om de lading over te nemen. Daarna zal de "Albatros" naar Rotterdam worden versleept of naar Poole, Engeland, wat de bestemming was van de "Johanna", om de lading te lossen.

Een moeilijke redding.
Naar wij vernemen, is aan de bemanning van de reddingvlet der firma Wijsmuller te Nieuwediep, die voor enige weken onder moeilijke omstandigheden de bemanning van den gestranden schoener ~Neptun II" aan wal bracht, namens het Carnegie-reddingsfonds elk ƒ 3O,00 en de schipper ƒ 50,00 overhandigd. Dit bedrag werd hun door de burgemeester van Den Helder met enige toepasselijke woorden overgereikt.

1920

Op 12 januari 1920  kwam de Belgische motorschoener "Anna" of "Anna van Nieuwpoort" geladen met magnesium-erts onderweg vanuit Hull, Engeland, naar Antwerpen, België, kwam door een West-Zuid-Wester storm windkracht 8 in de problemen. Eerst werd de "Anna" vastgemaakt door de stoomtrawler "Marie" maar na enige tijd brak de sleepverbinding en raakte de "Anna" op drift. De "Cyclop" wist uiteindelijk met behulp van de "Hector" de "Anna" op 13 januari IJmuiden binnen te slepen. De "Anna" was door de storm lekgeslagen en had zware averij opgelopen aan dek en aan haar romp. Verder waren de zeilen en een sloep weggeslagen. Het bergingsloon bedroeg Fl. 26.000.

Zondagnacht 12 januari 1920 verzocht het vrachtschip "Stad Utrecht"(1919 – 951 Brt.) om hulp de "Stad Utrecht" had een gebroken roerkoning en bevond zich ten noorden van het lichtschip Haaks. Hierop is de "Drente" uitgevaren. In de loop van de maandagmorgen heeft de "Drente" vastgemaakt en versleepte de "Utrecht" naar Den Helder. Deze berging leverde Wijsmuller 20.000,-- gulden bergingsloon op.

18 januari 1920 wordt de "Stad Utrecht" vanuit Nieuwediep door de "Achilles" en "Hector" versleept naar Rotterdam en daar op 19 januari 1920 afgeleverd voor herstel.

Op 20 januari 1920 vertrekt de "Hector" vanuit de haven van Maassluis naar Amsterdam.

De "Hector", "Achilles" en de "Drente" verslepen op 19 februari 1920 vanuit Nieuwediep het pantserdekschip "Holland"(1896) naar Hendrik Ido Ambacht. Waar de "Holland" gesloopt zal worden.

Op 20 februari 1920 wordt door de "Hector", "Achilles" en de "Drente" het voor de sloop bestemde pantserdekschip "Holland" afgeleverd in Maassluis.

De "Hector" en de "Assistent" hebben op 27 maart 1920 de Duitse lichter "Jade", die was gestrand op Terschelling, vlot gebracht en Harlingen binnengesleept.

7 september 1920 Overgedragen aan W.J. Kalis Wzn. & Co. Baggermaatschappij, 's-Gravenhage. Gaat verder als "KB34".

1924

8 september 1924 "KB34" Overgedragen aan N.V. Algemeene Beton- en Aannemingsmaatschappij, 's-Gravenhage.

1925

15 april 1925 N.V. Bouwmaatschappij Dijkerhoff & Widman, 's-Gravenhage.

1927

17 februari 1927 "AB80" (27.01476) N.V. Scheepvaart Maatschappij "Hoek van Holland" 's-Gravenhage.

1952

20 november 1952 Teboekstelling 1476 Z Rott. doogehaald. De "Hector" werd in 1952 verkocht aan de Italiaanse regering, die haar in de vaart nam zonder naamswijziging.

Verdere gegevens ontbreken.