Location: Home > J_N > NoordHolland 1947 - 1961 > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="color: #666666;">De "Noord Holland" werd te water gelaten in 1945 als "ATA 238" en de verdere afbouw werd gecanceld door de 'War Shipping Administration'.

Pas in 1946 werd de "ATA 238" verder afgebouwd bij Gulfport Boiler & Welding Works, Port Arthur – Texas – Verenigde Staten.

Dit wegens de verkoop aan N.V. Bureau Wijsmuller in 1946 door de Amerikaanse Marine (regering).

De "Noord Holland" werd in 1947 uitgehaald door kapitein M. de Koe en zijn bemanning vanuit de haven van Lake Charels - Port Arthur – Texas - verenigde Staten.

De bemanning die de "Noord Holland" uithaalde was vertrokken vanuit Rotterdam, met het Griekse vrachtschip "Cleo"(1943 – 7.176 Brt), naar New York – Verenigde Staten. Vanuit New York – Verenigde Staten, werd de reis voortgezet met de trein naar Lake Charels – Port Arthur –  Texas - Verenigde Staten.

De "Noord Holland" vertrok op 24 juli 1947 vanuit de haven van Lake Charels – Port Arthur –  Texas - Verenigde Staten, naar Nederland.

In het begin van de reis naar Nederland werd kapitein Maarten de Koe ziek, zelfs zodanig dat er vanuit Nederland een aflosser naar Amerika werd gestuurd. De "Noord Holland" was weer terug gegaan naar Amerika en Maarten de Koe werd afgelost door kapitein Verschure.

De "Noord Holland" arriveerde op 18 augustus 1947 in de haven van IJmuiden vanuit Lake Charels – Port Arthur –  Texas - Verenigde Staten, de reis werd gemaakt als regerings-, “marine”, vaartuig en pas na aankomst werd de "Noord Holland" geregistreerd als 'normale' sleepboot.

Al vrij snel maakte De "Noord Holland" haar eerste Job. De "Stentor" verloor in 1947 haar roer op de Noordzee en als gevolg daarvan ook haar sleep een lichter. De "Stentor" is daarop door de "Noord Holland" vastgemaakt en IJmuiden binnengebracht.

De "Noord Holland" vertrok op 17 september 1947 vanuit IJmuiden naar Amsterdam, volgens het bericht, voor 'reparaties'.

19 september 1947 keert de "Noord Holland" vanuit Amsterdam weer terug naar IJmuiden.

Eind september 1947 vertrok de "Noord Holland" vanuit Rotterdam met haar eerste sleep, twee 100 tons bokken de "Kluut" en de "Wulk", naar Rio de Janeiro - Brazilië. De bokken waren door Rijkswaterstaat verkocht aan de Braziliaanse regering.

De "Noord Holland" arriveerde op 16 oktober 1947 met de beide bokken op sleeptouw in de haven van Dakar - Senegal, voor bunkers en proviand.

4 november 1947 arriveerde de "Noord Holland" met twee 100 tons bokken de "Kluut" en de "Wulk" op sleeptouw in de haven van Rio de Janeiro - Brazilië.

De "Noord Holland" vertrok op 8 november 1947, nadat ze de bokken "Kluut" en "Wulk" heeft afgeleverd, vanuit Rio de Janeiro - Brazilië, naar Dakar - Senegal.

Op 26 november 1947 was de "Noord Holland" weer terug in de haven van IJmuiden.

Op 2 december 1947 loopt ter hoogte van Noordwijk het Engelse vrachtschip "Rajahstan"(1929 – 6.391 Brt.) op een mijn. De "Nestor" en de "Noord Holland" vertrekken uit IJmuiden naar de "Rajahstan" om assistentie te verlenen.

De "Rajahstan" slaagt er echter in om op eigen kracht IJmuiden binnen te lopen.

Op 6 december 1947 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar de haven van Kiel – Duitsland.

De "Noord Holland" vertrekt op 11 december 1947 vanuit de haven van Kiel – Duitsland met een ponton op sleeptouw, met bestemming Rotterdam.

29 december 1947 liep het Zweedse Stoomschip "Plato"(1898 – 797 Brt.) bij het binnenlopen van IJmuiden, zonder loods, op een strekdam van het toeleidingskanaal. De "Noord Holland" en de "Nestor" weten vast te maken en slagen er in op 30 december 1947 tijdens hoogwater de "Plato" vlot te brengen.

1948

Vanaf 17 januari 1948 lag de "Noord Holland" op 'station' in Den Helder.

Op zondagmiddag 18 januari 1948 vertrekt de "Noord Holland" om 15.00 uur vanuit Den Helder naar zee om de Engelse marine sleepboot "Bustler" te assisteren waarvan de sleeptros, tijdens een Zuid Zuid Wester storm windkracht 8, met het Duitse passagiers/vrachtschip "Sierra Cordoba"(1924 – 11.469 Brt.) was gebroken.

De "Sierra Cordoba" was als onderdeel van de Duitse herstel betalingen aan Engeland onderweg naar Engeland, gesleept door de marine sleepboot "Bustler".

Voordat de "Noord Holland" arriveerde was de "Sierra Cordoba", die op 13 januari 1946 in Hamburg, Duitsland, al geheel was uitgebrand, gezonken in de positie 55.50 Noord en 7.33 Oost (ter hoogte van Denemarken).

Maandag 9 februari 1948 strandde het Deense Stoomschip "Lotte Skou"(1906 – 1.665 Brt.) ter hoogte van Castricum op de banken. De "Lotte Skou" was onderweg vanuit de haven van Dantzig naar Gent – België met een lading kolen.

Toen de "Noord Holland" het schip bereikte moest de "Lotte Skou" als verloren worden beschouwd en keerde de "Noord Holland" onverrichter zake terug naar IJmuiden

Op 16 februari 1948 kwamen het Engelse vrachtschip "Beckenham"(1937 – 4.636 Brt.) en de Duitse coaster "Methan"(1924 – 471 Brt.), tijdens dichte mist, ten Noorden van IJmuiden met elkaar in aanvaring.
Vanuit Den Helder vertrok de "Noord Holland" naar de positie van de beide schepen en vanuit IJmuiden vertrokken de "Nestor" en de "Stentor" om assistentie aan te bieden. De "Beckenham" kon haar reis vervolgen en de "Methan", die een groot gat in de romp had opgelopen slaagde er in om op eigen kracht IJmuiden te bereiken.

Het Noorse motorschip "Macbeth"(1941 – 579 Brt.) onderweg vanuit Stavanger - Noorwegen, naar Harlingen strandde op 21 februari 1948 tijdens een zware sneeuwbui op de Zuiderhaaksgronden bij het binnenlopen van het Schulpengat. De "Noord Holland" wist de "Macbeth" vast te maken en weer vlot te brengen en Den Helder binnen te slepen. De "Macbeth" had averij aan roer en stuurmachine.

Op 10 maart 1948 kreeg de "Stentor", slepende met de kustvaarder "Roerdomp"(1934 – 289 Brt.), ter hoogte van Denemarken averij aan haar roer. De "Noord Holland" arriveerde op 12 maart 1948 met de "Stentor" op sleeptouw in IJmuiden.

24 maart 1948 vertrok de "Noord Holland" vanuit de haven van Londonderry – Noord Ierland met 2 korvetten op sleeptouw naar Nederland. Deze korvetten zullen worden omgebouwd tot walvisjagers.

Met de korvetten op sleeptouw arriveerde de "Noord Holland" op 27 maart 1948 in IJmuiden.

7 mei 1948 vertrok de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Londonderry – Noord Ierland om daar een korvet vast te maken voor een sleepreis naar Nederland. De "Noord Holland" vertrok op 10 of 11 mei 1948 vanuit de haven van Londonderry – Noord Ierland met haar sleep naar Nederland.

De "Noord Holland" moet op 13 mei 1948 een bijzondere klus opknappen. Ze wordt ingezet bij een onderzoek om te kijken of trillingen van een schroef en scheepsmotor effect hebben op een walvis of een ander groot zeedier.

Hiervoor heeft de "Noord Holland" een tijd lang heen en weer gevaren tussen de pieren van IJmuiden. Bij gebrek aan een walvis werden vanuit een klein bootje, was zich ook tussen de pieren bevond, de trillingen opgenomen op geluid registerende apparatuur.

De "Noord Holland" vertrok op 5 juni 1948 vanuit de haven van Valencia – Spanje met de bok "M" en "K1" op sleeptouw naar Nederland.

De "Noord Holland" vertrok op 13 juni 1948 vanuit de haven van Falmouth – Engeland naar Rotterdam.

Op 30 juni 1948 vertrok de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Bremerhaven – Duitsland om het, door de Braziliaanse regering aangekochte, schoolschip "Albert Leo Schlagter" naar Rio de Janeiro – Brazilië te slepen.

Op 4 juli 1948 vertrok de "Noord Holland" vanuit de haven van Bremerhaven - Duitsland, met de driemast bark "Albert Leo Schlagter" naar Brazilië

Op de "Albert Leo Schlagter" verbleef tijdens de sleepreis een Nederlandse (runners) bemanning.

De Nederlandse kuster "Antares"(1931 – 274 Brt.) strandde op 14 augustus 1949 op de Noorderhaaks bij Kijkduin. De "Noord Holland" en de "Hector" zetten koers naar de positie van de "Antares". Nog dezelfde avond werd de "Antares" weer vlot gebracht door de "Hector".

Het Deense houtschip "Skum"(1916 – 1.303 ton) verzocht op 19 september 1948 om hulp, tijdens slecht weer was de lading gaan schuiven en de "Skum" maakte 50 graden slagzij. De "Noord Holland", die net IJmuiden had verlaten, onderweg naar de Middellandse Zee, en de "Holland" van Doeksen wisten op de "Skum" vast te maken.

Van de bemanningsleden van de "Skum" was een deel, 8 opvarenden, overgestapt op de Belgische trawler "O. 192", die 8 bemanningsleden, van de "Skum", stapten vanaf de "O. 192" weer over op de "Noord Holland".

De "Noord Holland" en de "Holland" slaagden er in de "Skum" veilig af te leveren in de haven van Londen – Engeland.

De Noord-Holland onderweg vanuit IJmuiden naar Taranto – Italië passeert op 27 september 1948 Gibraltar.

11 oktober 1948 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Taranto – Italië naar Nantes – Frankrijk met een zuiger op sleeptouw.

17 oktober 1948 vertrok de "Noord Holland" vanuit Bizerta – Tunesië naar Nantes – Frankrijk.  Wat er toen werd versleept en waar vandaan is mij helaas nog niet bekend. Mocht u verder informatie hebben dan ontvang ik die graag.

24 november 1948 arriveert de "Noord Holland" in de Maashaven van Rotterdam met een graanelevator op sleeptouw.

In de tweede helft van december 1948 versleept de "Noord Holland" 2 lichters vanuit Rotterdam naar Oran – Algerije

De "Noord Holland" arriveert op 25 december 1948 vanuit Rotterdam in de haven van Oran – Algerije

1949

De "Noord Holland" vertrok op 5 januari 1949 vanuit de haven van Den Helder met "Hr. Ms. Pelikaan"(1943 – 2.840 Brt.) op sleeptouw naar Amsterdam. Tijdens het binnenlopen is de "Pelikaan" lekgestoten op de basaltblokken van de pier. De sleepboten "Hector" en "Stentor" pompten de "Pelikaan" leeg, waarna het met een noodreparatie verder gesleept kon worden naar een dok in Amsterdam.

10 Februari 1949 om 10.45 uur vertrok de motorreddingboot "Dorus Rijkers" met de motorreddingsvlet "C. K. Baas" vanuit Den Helder, dit op het bericht, dat beoosten Texel een vaartuig aan de grond zat dat het vlaggensein DZ (= ik wens onmiddellijk assistentie) had gehesen. Het was ruw weer, met een harde Noord Westelijke wind met storm-vlagen, regenbuien en een aanschietende zee.

Het bleek de Groningse kuster "Maria"(1918 – 167 Brt.) te zijn die ten Oosten van de rode ton No. 2 van de Texelstroom was gestrand. De "Dorus Rijkers" kwam op 100 m. ten Oosten van de "Maria" in 4 vaam water ten anker en de "C. K. Baas" voer naar de "Maria" om te vragen of reddingboot hulp nodig was. Dit bleek niet het geval te zijn. Gevraagd werd om een sleepboot. Dit werd radio telefonisch doorgegeven aan de Kustwacht Kijkduin. Deze riepen de hulp in van Bureau Wijsmuller.

De "Dorus Rijkers" bleef wachten totdat er sleepboten ter plaatse waren en keerde 17.45 uur te Den Helder terug.

De "Noord Holland" en de "Stortemelk" van Doeksen waren inmiddels ter plaatse gearriveerd.

Om 21.15 uur voeren de "Dorus Rijkers" en "C. K. Baas" opnieuw uit. Het weer verbeterde echter aanzienlijk maar de "Maria" maakte water en de kans op zinken bij eventueel vlot slepen was niet ondenkbeeldig.

De inmiddels gearriveerde "Noord-Holland" deed verschillende pogingen om de "Maria" vlot te trekken. Maar deze pogingen mislukten. Besloten werd om terug te keren naar de haven.

11 Februari 06.30 uur waren de "Dorus Rijkers" en de "C.K. Baas" weer terug in Den Helder. Ten 10.30 uur vertrok de "Dorus Rijkers" opnieuw naar de "Maria" teneinde de situatie nog eens op te nemen. Het was rustig weer geworden en er bestond geen gevaar meer voor de bemanning van de "Maria. "Hierop werd teruggekeerd naar Den Helder en ten 13.30 uur was de "Dorus Rijkers" in de haven terug.

Nadat de uit 210 ton oud ijzer bestaande lading van de "Maria" overboord was gezet hebben de "Noord-Holland" en de "Stortemelk" de "Maria" in de avond van 14 Februari 1949 vlot gesleept en te Den Helder binnengebracht.

In de tweede helft van februari 1949 werd door de "Noord-Holland" "Hr. Ms. Pelikaan"(1943 – 2.840 Brt.) versleept vanuit de haven van Den Helder naar IJmuiden.

28 februari 1949 werd door de "Noord-Holland" uitgevaren voor het in nood verkerende Zweedse vrachtschip "C.A.Banck"(1913 – 1.838 Brt.), maar deze was al te ver in de branding gekomen en strandde op het strand bij Bloemendaal.

Ook op 28 februari 1949 raakte in een zware storm het Noorse Stoomschip "Hoyanger"(1926 – 4.624 ton) voor de kust van IJmuiden in nood. De "Noord Holland", die na de stranding van de "C.A. Banck" op de terug weg was naar IJmuiden zette koers naar de positie van de "Hoyanger", maar de "Hoyanger" wist zichzelf te klaren en kon zonder hulp haar weg vervolgen.
 
Tijdens deze hulp verlening raakten 3 opvarenden van de "Noord Holland" gewond waarvan 1 ernstig. De drie sloegen bij het overkomen van een stortzee tegen het dek.

17 maart 1949 vertrok de "Noord-Holland" vanuit IJmuiden naar de haven van Southampton – Engeland.

25 maart 1949 arriveerde de "Noord-Holland", vanuit de haven van Southampton – Engeland, met het Engelse Korvet "Camellia"(1940 – 940 Brt.) op sleeptouw in de de haven van IJmuiden.

De "Camellia" zal bij de ADM en werf Verschure in Amsterdam worden verbouwd tot de walvisjager "Hetty W. Vinke"

In april/mei 1949 werd er door de "Noord-Holland" een Mulberry Pierhead versleept vanuit Southampton – Engeland naar Maracaibo - Venezuela.

17 Juli 1949 vertrok de "Noord-Holland" met een Caisson, type C no. 124, vanuit de invasie haven Arromanches – Frankrijk naar Reykjavik – IJsland.

De reis ging via de haven van Falmouth – Engeland waar werd binnengelopen wegens lekkage van het Caisson.

28 juli 1949 leverde de "Noord-Holland" een Caisson, type C no. 124, vanuit de invasie haven Arromanches – Frankrijk af in de haven van Reykjavik – IJsland.

De "Noord Holland" arriveert op 17 augustus 1949 bij de ADM in Amsterdam voor reparaties.

Op 22 augustus 1949 vertrekt de "Noord Holland" weer bij de ADM en komt na 'reparaties' weer naar IJmuiden.

24 september 1949 loopt het Engelse vrachtschip "Empire Baltic"(1945 – 2.256 Brt.) ter hoogte van Terschelling op een mijn. De "Noord Holland" zet koers naar de positie van de "Empire Baltic" maar deze weigert alle aangeboden assistentie.

Eind september 1949 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Southampton – Engeland naar Sumatra met een Mulberry Pierhead van 60 X 18 meter, die daar dienst moet gaan doen als aanlegsteiger voor olietankers.

Op 6 december 1949 arriveerde de "Noord-Holland" met haar sleep te Sumatra.

Na aflevering van haar sleep komt de "Noord-Holland" weer als 'losse boot' terug naar Europa.

1950

De "Noord Holland" vertrekt op 11 februari 1950 vanuit IJmuiden naar Southampton – Engeland om daar een Mulberry ponton vast te maken voor een sleepreis naar naar Muntok - Nederlands Indië. De Mulberry Pierhead van 60 X 18 meter zal daar dienst gaan doen als aanlegsteiger voor olietankers.

De Nederlandse kustvaarder "Coolhaven"(1948 - 483 ton), geladen met sinaasappelen onderweg van Valencia, Spanje, naar Antwerpen - België, krijgt in de Golf van Biscaye machineproblemen en verzoekt om sleepboot hulp.

De "Noord Holland" die onderweg is naar Southampton – Engeland om een sleep op te halen wijzigt haar koers naar de "Coolhaven" en maakt haar vast. De "Noord Holland" sleept de "Coolhaven" naar Brest voor reparaties waar ze op 14 februari 1950 arriveren.

Hierna vervolgt de  "Noord Holland" haar reis naar Southampton – Engeland en vertrekt van daaruit met een Mulberry Pierhead van 60 X 18 meter naar Muntok - Nederlands Indië.

De "Noord Holland" arriveert op 19 april 1950 met haar sleep op de rede van Muntok - Nederlands  Indië.

Na aflevering van haar sleep komt de "Noord-Holland" weer als 'losse boot' terug naar Europa.

12 september 1950 wordt de "Noord-Holland" verwacht in de haven van Kaapstad – Zuid Afrika.

De "Noord Holland" arriveert op 2 november 1950 in IJmuiden na reparaties bij de werf van Verschure in Amsterdam.

1 december 1950 vertrekt de "Noord-Holland" vanuit de haven van Port de Bouc – Frankrijk naar …...

Half december 1950 word tijdens een zware storm in de Golf van Biscaye de sloep van de "Noord Holland" uit de davids geslagen.

De "Noord Holland" was slepende met een zuiger.

1951

Vanaf 1951 tot 1953 bevond zich een scheepshond aan boord van de "Noord Holland" genaamd "Shun"

Februari 1951 de "Noord Holland" heeft een bak vanuit Slikkerveer naar Philippeville - Noord Afrika, versleept en is vandaar onderweg naar de haven van Jacksonville - Verenigde Staten, om het casco van een tanker die verder afgebouwd zal worden in Bremerhaven - Duitsland, vast te maken en te verslepen naar Bremerhaven –  Duitsland.

11 juni 1951 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de invasie haven Arromanches – Frankrijk met Caisson type C. n° 132 op sleeptouw met bestemming IJsland. Tijdens de reis wordt IJmuiden aangelopen.

Op 20 juni 1951 levert de "Noord Holland" Caisson type C. n° 132 af in een haven van IJsland.

3 juli 1951 is de "Noord Holland" in de haven van Londen - Engeland.

7 juli 1951 is de "Noord Holland" in de haven van Bremen - Duitsland.

Op 9 juli 1951 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de invasie haven Arromanches – Frankrijk met Caisson type B. n° 77 op sleeptouw met bestemming IJsland. Tijdens de reis wordt IJmuiden aangelopen.

Op 21 juli 1951 leverde de "Noord Holland" Caisson type B. n° 77 af in een haven van IJsland.

De "Noord Holland" op 7 augustus 1951 bij de ADM voor reparaties.
13 augustus 1951 komt de "Noord Holland" vanaf de ADM weer naar IJmuiden.

13 september 1951 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden met de baggermolen "G.G.A." en de bakkenzuiger "Beverwijk III" op sleeptouw naar Williamstown – Australië in opdracht van van Hattum en Blankevoort Beverwijk.

Op 20 oktober 1951 arriveert de "Noord Holland" in de haven van Aden voor bunkers en proviand.

22 oktober 1951 vervolgt de "Noord Holland" haar sleepreis naar Melborne – Australië vanuit Aden.

12 december 1951 breekt tijdens slecht weer de sleepdraad met baggermolen "G.G.A." 12 uur later lukt het de "Noord Holland" om de baggermolen weer vast te maken.
 
Op 21 december 1951 arriveert de "Noord Holland" in de haven van Williamstown - Australië, met de baggermolen "G.G.A." en de bakkenzuiger "Beverwijk III".
Vanuit de haven van Williamstown – Australië vertrekt de "Noord Holland" met twee onderlossertjes en een sleepbootje op sleeptouw naar Albany – Australië.

Ter hoogte van Kaap Leewin is de motor van het sleepboot(je) van het fundament gebroken. Als gevolg hiervan kapseisde het sleepbootje en was verloren.

1952

De "Noord Holland" passeert op 24 januari 1952 Cape Otway – Victorya - Australië, onderweg naar Albany - Australië.

31 januari 1952 is de "Noord Holland" in de haven van Albany – Australië.

7 februari 1952 wordt de "Noord Holland" verwacht in de haven van Melbourne – Australië.

20 februari 1952 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Albany –  Australië naar Ras Tanura - Saoedi Arabië.

Waar een boorplatform wordt vast gemaakt voor een sleepreis naar Bombay – India. Na een werfbeurt werd het boorplatform weer terug gebracht naar Ras Tanura – Saoedi Arabië.

Vanuit Ras Tanura – Saoedi Arabië vertrok de  "Noord Holland" naar de haven van Masawa – Eritrea in de Rode Zee, waar een getorpedeerde tanker werd vastgemaakt voor een sleepreis naar een sloopwerf in Genua – Italië.

Op 30 mei 1952 is de "Noord Holland" in de haven van Port Soedan – Soedan.

15 juni 1952 passeert de "Noord Holland" Messina – Italië, de "Noord Holland" is onderweg naar Genua – Italië.

Vanuit St. Laurent Sur Mer (Normandië) – Frankrijk, vertrekt op 26 juli 1952 de "Noord Holland", met een Caisson, type A1 n° 162, van 64 X 19 meter op sleeptouw, naar IJsland.

Van deze sleepreis staat een uitgebreid verslag bij de verhalen onder de titel reisverslag N-H 1952.

Met het Caisson op sleeptouw arriveert de "Noord Holland" in de baai van Torbay – Engeland om diverse lekken in het Caisson te dichten. 14 augustus 1952 vervolgt de "Noord Holland" weer haar sleepreis naar IJsland.

Op 2 september 1952 levert de "Noord Holland" het Caisson af in de haven van Keflavik – IJsland.

Na gebunkerd te hebben zet de "Noord Holland" vanuit Keflavik – IJsland koers naar de haven van Sorel – Canada.

Op weg naar Sorel vertelde de kok dat hij, na aankomst, naar Montreal wou gaan op bezoek bij zijn broer, die hij al sinds 33 jaar niet meer had gezien.
Vanaf Sorel was het niet zo ver naar Montreal. Na het afmeren ging hij gelijk van boord!

Helaas op tijd, en toch te laat! Zijn broer was op de dag dat de "Noord Holland" in Sorel arriveerde, overleden!

De "Noord Holland" vertrok op 10 oktober 1952 vanuit de haven van Sorel - Canada, met 3 korvetten op sleeptouw naar Rotterdam. Tijdens de reis naar Rotterdam breekt nog een van de sleeptrossen, maar de "Noord Holland" kan het korvet weer vastmaken en de reis vervolgen.

Oktober – november 1952 gaat de "Hector" de "Noord Holland" assisteren, die onderweg is met 3 korvetten vanuit Sorel – Canada naar Rotterdam.

Eenmaal aangekomen bij de "Noord Holland", ter hoogte van Ierland, neemt de "Hector" een korvet over van de "Noord Holland" voor de verdere sleepreis naar Rotterdam.

November 1952 versleept de "Noord Holland" drie bakken, baggermateriaal van Zanen en Verstoep, naar Bombay – India.

December 1952 werd door de "Noord Holland" de Noorse vrachtboot "Toledo"(1926 – 4.598 Brt.), die in de haven van Bombay – India was binnengebracht met een gebroken krukas, sleepklaar gemaakt voor een sleepreis naar een werf in Hamburg – Duitsland.

1953

14 januari vertrek vanuit de haven van Bombay – India naar Rotterdam met de Noorse "Toledo" op sleeptouw.

1 februari 1953 werd het Suez Kanaal gepasseerd.

Tussen Malta en Pantelleria Trapani – Italië brak de sleepverbinding en was het werken om de "Toledo" weer vast te maken.

Na een ongelooflijke manoeuvre (vanaf de stuurboordzijde was de voorsteven van de "Toledo" zowat met de hand aan te raken) werd de "Toledo" weer vastgemaakt.
 
Dwars van IJmuiden werd kapitein Maarten de Koe afgelost door kapitein H. van der Burg. Waarna midden maart 1953 de "Toledo" werd afgeleverd in de haven van Hamburg – Duitsland.

Op 3 april 1953 arriveerde de "Noord Holland" in IJmuiden met op sleeptouw de "Spaarnestroom"(1941 – 878 Brt), die door de "Noord Holland" was vastgemaakt in de haven van Dover – Engeland.
 
De kapitein van de "Spaarnestroom" bevond zich aan boord tijdens de sleepreis naar IJmuiden samen met enkele runners, waaronder Willem Mennet.

In de avond van 2 april 1953 vertrok het transport vanuit de haven van Dover – Engeland, de volgende morgen ter hoogte van de Zuidpier van IJmuiden was er nog geen teken van leven aan boord van de "Spaarnestroom". Op de korte tros kwam de "Noord Holland" langszij van de "Spaarnestroom" en de eerste die gewekt werd was Willem Mennet. De volgende was de kapitein van de "Spaarnestroom" die zich wezenloos schrok want hij had niet verwacht nu al bij IJmuiden te zijn. Zo hard had de "Spaarnestroom" nog nooit gelopen vanuit Dover – Engeland naar IJmuiden.

14 april 1953 bevind de "Noord Holland" zich op 90 mijl Noord West van Esbjerg, Denemarken. (of ze op dat moment slepende was weet ik helaas niet).

2 juni 1953 lag de "Noord Holland" in de haven van Cardif – Engeland, dit was tijdens de kroning van Koningin Elizabeth. Tot vreugde van de bemanning van de "Noord Holland" was het op die dag 'vrij' drinken in de pub. Het enigste minpunt was dat die dag de "Noord Holland" uiterlijk om 19.00 uur moest vertrekken wegens het tij.

5 juni 1953 was de "Noord Holland" in de haven van Newport – Engeland.

De "Noord Holland" arriveerde op 14 juni 1953 met de baggermolen "Noordzee" en ander baggermateriaal op sleeptouw vanuit Vlaardingen. In de haven van Wexford - Ierland, waar de baggermolen "Noordzee" werkzaamheden in de haven van Wexford – Ierland zal gaan uitvoeren.

18 juni 1953 was de "Noord Holland" weer vanuit Vlaardingen onderweg naar Wexford - Ierland, met een tweede baggermolen.

23 juni 1953 is de "Noord Holland" in de haven van Rosslare - Ierland.

24 juni 1953 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Rosslare - Ierland, naar IJmuiden.

De "Noord Holland" is op 29 juni 1953 in de haven van Amsterdam bij de ADM voor een verbouwing. In het vooronder werden 2 kleine 2 persoonshutjes en een zes persoons runner verblijf ingebouwd. Ook werd het proviandruim 'iets' toegankelijker en kwam er een klein hutje voor de kok.

14 juli 1953 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland naar IJmuiden.

De "Noord Holland" zou in Hamburg – Duitsland een soort woonark-kazerne vastmaken, die 'gratis' ter beschikking was gesteld voor de slachtoffers van de watersnood ramp. Deze werd niet vast gemaakt omdat het geheel absoluut niet zeewaardig was.

Op 15 juli 1953 is de "Noord Holland" weer, in de haven van IJmuiden.

Midden juli 1953 zou de "Noord Holland" mogelijk een sleepreisje hebben gemaakt met een zuiger en sleepbootje van 'Van Zanen & Verstoep' naar Agadir – Marokko.

28 juli 1953 is de "Noord-Holland" West van Quessant - Frankrijk, onderweg naar IJmuiden.

15 augustus 1953 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Delfzijl met de lichtschepen "Khrisna" en "Barraqua", gebouwd door Ferus Smit te Foxhol, op sleeptouw met bestemming Rangoon - Birma.
 
Op 4 september 1953 passeert de sleep Malta en op 12 september 1953 is de "Noord Holland" te Suez. Op 9 oktober 1953 arriveert de "Noord Holland" te Rangoon – Birma.

Na aflevering van de twee lichtschepen vertrekt de "Noord-Holland" op 10 oktober 1953 vanuit Rangoon - Birma, naar Europa.

5 november 1953 arriveert de "Noord-Holland" te Gibraltar.

De "Cycloop" vertrok op 29 oktober 1953 vanuit Amsterdam met 2 kraanpontons op sleeptouw naar Bhavnagar - India. Het is de bedoeling dat de "Cycloop" de kraanpontons zal verslepen naar Gibraltar, daar zal de "Noord Holland" ze over nemen en de kraanpontons verder naar hun bestemming slepen.

In de eerste helft van november 1953 geeft de "Cycloop" de 2 kraanpontons in Gibraltar over aan de "Noord Holland" voor de verdere reis naar India.

Na het overgeven van de 2 kraanpontons aan de "Noord Holland" zet de "Cycloop" op 13 november 1953 koers naar Rotterdam. En zet de "Noord Holland" op 13 november 1953 met de 2 kraanpontons op sleeptouw koers naar Bhavnagar - India.

Eind november 1953 passeert de "Noord-Holland" met 2 kraanpontons op sleeptouw het Suez kanaal.

Vlak voor de kerst werden de twee kraanpontons afgeleverd in de haven van  Bhavnagar - India.

Tweede kerstdag vertrok de "Noord-Holland" vanuit de haven van Bhavnagar - India, naar Suez – Egypte.

1954

2 januari 1954 is de "Noord-Holland" in de haven van Aden vanuit Bhavnagar – India.

De "Noord-Holland" maakt in de haven van Suez – Egypte de Shell tanker "Hermes"(1914 – 3.768 Brt.) vast voor transport naar Cardif - Engeland.

Op 18 januari 1954 was het transport het Suez kanaal gepasseerd en vertrok de "Noord-Holland" vanuit Port Said – Egypte met de "Hermes" op sleeptouw naar Cardif – Engeland.

Tijdens de sleepreis wordt de bestemming van de "Noord-Holland" met de "Hermes" Grays - Engeland. (de "Hermes" is daar op 4 maart 1954 gesloopt).

9 februari 1954 passeert de "Noord-Holland" met haar sleep Gibraltar.

Na aflevering op 22 februari 1954 van de "Hermes" in de haven van Grays – Engeland zet de "Noord-Holland" koers naar IJmuiden.

13 maart 1954 komt de "Noord-Holland" vanuit Amsterdam naar IJmuiden.

Het Zweedse stoomschip "Herno"(1897 – 1.862 Brt.), geladen met hout, kreeg op 29 juli 1954 op de Noordzee te kampen met machineschade en verlangde assistentie van een sleepboot. Die dag stond er een windkracht 5/6 uit het Westen. De "Cycloop" en de "Noord Holland" vertrokken vanuit IJmuiden naar de Zweed en maakten deze vast. De bestemming van de "Herno" was Zaandam.

Op 24 augustus 1954 vertrok de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar de plaats waar het vliegtuig Bontekoe van de KLM was neergestort t.h.v. Bergen aan Zee. Ook de "Hector" en de "Cycloop" werden ingezet bij het zoeken naar overlevenden.

De "Noord-Holland" vertrok op 9 september 1954 vanuit de haven van Dover - Engeland, met bestemming Limmerick - Ierland.

29 september 1954 arriveert de "Noord-Holland" bij de ADM in Amsterdam voor reparaties.

1 oktober 1954 komt de "Noord-Holland" weer vanuit de werf van ADM in Amsterdam naar IJmuiden.

20 oktober 1954 is de "Noord-Holland" in de haven van Ferrol - Spanje. (stationsdienst?)

22 november 1954 vertrekt de "Noord-Holland" vanuit Gibraltar naar Hamburg, Duitsland. Vermoedelijk met sleep. Helaas nog niet bekend wat.

30 november 1954 passeert de "Noord-Holland" Dover – Engeland onderweg naar Hamburg – Duitsland

Op 4 december 1954 melde het Stoomschip "Falcon"(1943 – 7.132 Brt.) dat het in een zware storm, windkracht 11, op 70 mijl buiten IJmuiden in moeilijkheden verkeerde, door een lek in machinekamer. De "Falcon" was geladen met kolen onderweg vanuit Dantzig – Polen naar Buenos Aires - Brazilië. De "Noord Holland" en de "Cycloop" voeren hierop uit en troffen het schip aan met slagzij over bakboord.
 
Zware zeeën sloegen over het dek en de bemanning had het schip reeds verlaten. De "Noord Holland" en de "Cycloop" wisten mensen over te krijgen en de "Falcon" vast te maken. De opstappers van de sleepboten zagen ook kans om het lek in de machinekamer te dichten. Na een zware tocht bereikte men veilig IJmuiden en werd de "Falcon" in de bergingshaven aan de grond gezet.

**Op 11 december 1954 was de "Falcon" weer zover droog gepompt dat ze naar   Amsterdam kon worden gesleept voor opname in een droogdok.**

8 december 1954 de "Noord-Holland" in Amsterdam voor reparaties.
 
13 december 1954 kwam de "Noord-Holland" weer vanuit Amsterdam naar IJmuiden.

In de nacht van donderdag 16 december 1954 is de kotter "UK 64 Marijtje" nabij Petten aan de grond gelopen. Vanuit IJmuiden vertrok de "Hector" naar de strandings plaats.

Vrijdag 17 december 1954 is een bergingsploeg begonnen met het lossen van de lading vis. Tegen de avond werd er door de "Hector" en "Noord Holland" verbinding gemaakt met de "UK 64 Marijtje" en werd deze vlot gebracht.

De "Hector" heeft de "UK 64 Marijtje" vervolgens naar IJmuiden gesleept.

1955

Er zijn meldingen dat de "Noord-Holland" begin 1955 op station heeft gelegen in Ferrol - Spanje. Dit zou goed aansluiten bij de de gegeven tussen december 1954 en maart 1955.

De "Noord-Holland" maakte in de haven van Norfolk - Verenigde Staten, een geladen tanker vast voor een sleepreis naar Ardrossan - Schotland.

1 maart 1955 de "Noord-Holland" bevindt zich West ten Noorden van Fayal - Azoren, onderweg naar Liverpool - Engeland.

13 maart 1955 passeert de "Noord-Holland" Cape Clear - Ierland, onderweg vanuit Norfolk - Verenigde Staten, naar Ardrossan - Schotland, met een geladen tanker op sleeptouw.

Na aflevering van haar sleep, een geladen tanker, zet de "Noord-Holland" koers naar Rotterdam.

De "Noord-Holland" vertrekt op 29 maart 1955 vanuit de haven van Rotterdam met een Drilling-Barge op sleeptouw naar Maracaibo - Venezuela.

Tijdens deze reis wordt de haven van Lissabon - Portugal, aangelopen, vermoedelijk voor bunkers en proviand.

De "Noord-Holland" is op 5 mei 1955 Noord West van de Kaap Verdische eilanden onderweg vanuit Lissabon - Portugal, naar Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van de Drilling-Barge in Maracaibo - Venezuela, vertrekt de "Noord-Holland" naar Belém – Pará - Brazilië, waar baggermateriaal wordt vastgemaakt. Volgens opgave 5 bakken een zuiger en de sleepboot "Amazone".

Tijdens de sleepreis vanuit Belém - Pará, Brazilië, naar Rotterdam wordt midden juni 1955 St. Vincent op de Kaapverdische eilanden aangedaan voor reparaties aan de sleep.

16 Juni 1955 strandde de Nederlandse Coaster "Arcturus"(1952 - 499 Brt) op het eilandje Ila de Maio - Cabo Verde, de "Noord-Holland" was op dat moment met een sleep vanuit Belém – Pará - Brazilië, onderweg naar St. Vincent op de Kaap Verdische eilanden voor reparaties aan een van de bakken.

Op 25 juni 1955 vertrok de "Noord-Holland", na aflevering van haar sleep, vanuit St. Vincent op de Kaap Verdische eilanden naar de strandings plaats van de "Arcturus".

De "Arcturus" werd, met de hand, deels gelost. En na negen dagen hard werken lukte het de "Noord-Holland" op 6 juli 1955 de "Arcturus" weer vlot te brengen.

Waarop de "Noord-Holland" vanuit St. Vincent op de Kaap Verdische eilanden, haar sleepreis naar Rotterdam vervolgde.

Vermoedelijk werd daarna vanuit Rotterdam door de "Noord-Holland" een sleepreis gemaakt met baggermateriaal naar Port Said, Egypte.

En werd er aansluitend baggermateriaal versleept vanuit Port Said, Egypte, naar ??

Van 10 augustus 1955 tot 24 november 1955 werd de "Noord Holland" verbouwd in Hendrik Ido Ambacht. Onder meer werd het stuurhuis uitgebouwd en de accommodatie verbeterd.

24 november 1955 arriveerde de "Noord Holland" weer in IJmuiden.

27 november 1955 om 14.50 uur vertrekt de "Noord Holland" vanuit de Nieuwe Waterweg met een Boorponton op sleeptouw met bestemming Maracaibo - Venezuela.

De "Noord Holland" arriveert in de haven van Lissabon - Portugal, op 5 december 1955.

De "Noord Holland" vertrekt op 8 december 1955 weer vanuit Lissabon - Portugal, met bestemming Curaçao.

14 december 1955 arriveert de "Noord Holland" tegen de avond met haar sleep in de haven van Casablanca – Marokko.

Op 21 december 1955 vertrekt de "Noord Holland" weer vanuit de haven van Casablanca – Marokko naar Maracaibo - Venezuela.

1956

17/01 -  Kyriakoula: Roerschade.

Tijdens deze sleepreis brak er twee maal brand uit in de machinekamer van de "Noord-Holland".

24 januari 1956 arriveert de "Noord Holland" met haar sleep te Curaçao voor reparaties. Volgens een bericht zouden er twaalf nieuwe voeringen moeten worden ingezet.

Februari 1956 maakt de "Noord Holland" na aflevering van haar sleep, te Maracaibo - Venezuela, in  Curaçao de Hopperzuiger "Geopotos II" vast met bestemming Rotterdam.

De "Noord Holland" bevind zich op 6 maart 1956 ter hoogte van de Azoren – Portugal onderweg naar Rotterdam.

Op 12 maart 1956 is de "Noord Holland" op 550 mijl Zuid West van Landsend – Engeland, met haar sleep, een hopperzuiger, onderweg naar Rotterdam.

Na aflevering van de hopperzuiger "Geopotos II" in Rotterdam vertrok de Noord Holland" op 19 maart 1956 vanuit Rotterdam naar IJmuiden.

22 april 1956 is de "Noord Holland" onderweg, met een tanklichter op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van een tanklichter in de haven van Maracaibo – Venezuela, omstreeks 14 mei 1956 gaat de "Noord Holland" onderweg vanuit Maracaibo - Venezuela, naar New Orleans – Verenigde Staten.

31 mei 1956 heeft de "Noord Holland" 3 bakken vast gemaakt in de haven van New Orleans - Verenigde Staten, met bestemming St. Nazaire - Frankrijk.

De "Noord Holland" vertrekt op 27 juni 1956 vanuit de haven van La Palice - Frankrijk, waar ze haar 3 bakken heeft afgeleverd weer naar New Orleans - Verenigde Staten.

Op 6 juli 1956 arriveert de "Noord Holland" bij de Noorse motortanker "Koll"(1947 – 9.786 Brt.) die tijdens slecht weer een groot gat heeft opgelopen in haar romp, op 600 mijl Oost Zuid Oost van Bermuda. De "Noord Holland" heeft de "Koll", die nog op eigen kracht kon varen, geëscorteerd naar Rotterdam waar de "Koll" gerepareerd zal worden.

22 juli 1956 arriveert de "Noord Holland" in de haven van Rotterdam samen met de "Koll".

27 juli 1956 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Vlaardingen naar New Orleans - Verenigde Staten.

15 augustus 1956 arriveert de "Noord Holland" vanuit Vlaardingen in de haven van  New Orleans – Verenigde Staten.

De tweede helft van augustus 1956 heeft de "Noord Holland" in de haven van  New Orleans – Verenigde Staten, baggermateriaal vastgemaakt met bestemming St. Nazaire - Frankrijk.

18 september arriveert de "Noord Holland" vanuit New Orleans – Verenigde Staten met 3 bakken op sleeptouw in de haven van St. Nazaire – Frankrijk.

20 september 1956 vertrekt de "Noord Holland", na aflevering van haar sleep, vanuit St. Nazaire – Frankrijk naar Charleton – Verenigde Staten.

7 oktober 1956 arriveert de "Noord Holland" in de haven van Charleston – Verenigde Staten.

9 oktober 1956 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Charleston – Verenigde Staten met 3 bakken op sleeptouw naar St. Nazaire - Frankrijk.

20 oktober 1956 heeft de "Noord Holland" tijdens slecht weer, door het breken van een sleepdraad, 1 bak verloren.

22 oktober 1956 is de "Noord Holland" in de haven van Bermuda.

Op 30 oktober 1956 vertrekt de "Noord Holland" weer compleet met 3 bakken vanuit Bermuda naar St. Nazaire - Frankrijk.

16 november 1956 arriveert de "Noord Holland" met 3 bakken op sleeptouw in de haven van St. Nazaire - Frankrijk.

17 november 1956 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van St. Nazaire - Frankrijk naar Rotterdam.

19 november 1956 aankomst in de haven van Rotterdam vanuit St. Nazaire - Frankrijk.

Vanuit Rotterdam versleept de "Noord Holland" een vrachtschip naar Hamburg – Duitsland.

23 november 1956 vertrekt de "Noord Holland", na aflevering van een vrachtschip, vanuit Hamburg naar IJmuiden.

Het Griekse vrachtschip "Antonios A.Kyrtatas"(1929 – 5.840 Brt.)kwam op woensdag 19 december 1956 tijdens dichte mist, ter hoogte van Texel, op de Noordzee in aanvaring met het Deense vrachtschip "Lise"(1926 – 2.871 Brt.).

De "Antonios A.Kyrtatas" liep daarbij zware schade op, assistentie van de "Noord Holland" werd geweigerd door de "Antonios A.Kyrtatas", die uiteindelijk op eigen kracht Rotterdam binnen liep.

Op 28 december 1956 weet de "Noord Holland" samen met de reddingsboot uit Lerwick, de bemanning te redden van het Zweedse vrachtschip "Samba"(in 1940 gebouwd als trawler en in 1948 omgebouwd tot vrachtschip – 530 Brt.) die in een vliegende storm op drift was geraakt. De "Samba" sloeg op 29 december op de rotsen voor de haven van Lerwick op de Shetland eilanden aan stukken.

In 1956 maakt de "Noord Holland" nog twee sleepreizen waarvan ik de datum, vermoedelijk eind 1956, niet weet.

Vanuit Frederiksstad – Zweden versleept de "Noord Holland" een baggermolen naar Nederland.

Vanuit Thyboron – Denemarken versleept de "Noord Holland" een zuiger naar IJmuiden.

1957

5 januari 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar de Azoren – Portugal.
 
Midden januari 1957 vertrekt de "Noord Holland" met de "Esso Baltic"(1920 – 8.987 ton) op sleeptouw vanaf de Azoren - Portugal naar de haven van Hamburg – Duitsland. (De "Esso Baltic" zal schade hebben gehad want november 1957 werd ze voor sloop verkocht).

Op 24 januari 1957 arriveert de "Noord Holland" met de "Esso Baltic" op sleeptouw in de haven van Hamburg – Duitsland. Na aflevering van de "Esso Baltic" te Hamburg vertrekt de "Noord Holland" naar IJmuiden.

8 februari 1957 arriveert de "Noord Holland" in de haven van Rotterdam.

Op 9 februari 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Rotterdam met een zuiger op sleeptouw naar Puerto Cabello - Venezuela.

14 februari 1957 is de "Noord Holland" met haar sleep in de haven van Portsmouth – Engeland.

16 februari vervolgt de "Noord Holland" haar sleepreis naar Puerto Cabello - Venezuela vanuit  de haven van Falmouth – Engeland.

16 maart 1957 arriveert de "Noord Holland" met haar sleep, een zuiger vanuit Rotterdam, in de haven van Puerto Cabello - Venezuela.

17 maart 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Puerto Cabello - Venezuela, naar Buenos Aires - Argentinië.

24 april 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Buenos Aires - Argentinië, naar Savona - Italië, met de Argentijnse kust- verdedigings- kruiser "Pueyrredon"(1896 – 6.100 Brt.). De "Pueyrredon" heeft een sloopwerf in Italië als bestemming.

24 mei 1957 wordt de "Noord Holland" komende vanuit Buenos Aires - Argentinië, met de kust- verdedigings- kruiser "Pueyrredon" op sleeptouw, verwacht in de haven van Dakar - Senegal.

25 mei 1957 vertrekt de "Noord Holland", na het innemen van bunkers en proviand, vanuit de haven van Dakar – Senegal, weer met de "Pueyrredon" op sleeptouw naar Savona - Italië.

9 juni 1957 arriveert de "Noord Holland" met de Argentijnse kust- verdedigings-kruiser "Pueyrredon" vanuit Buenos Aires - Argentinië, in de haven van Savona - Italië.

10 juni 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Savona - Italië naar IJmuiden.

Tijdens de thuisreis naar IJmuiden, werd door de "Noord Holland" de Nederlandse kustvaarder "Nigeria"(1943 - 469 ton) die met machineschade lag te drijven ter hoogte van Cabo Sao Vincente - Portugal, op 15 juni 1957 vastgemaakt en de haven van Vigo – Spanje binnengebracht.

18 juni 1957 is de "Noord Holland" te IJmuiden.

De "Noord Holland" Vertrekt op 28 juni 1957 met de snijkopzuiger "Akanswarie", gebouwd bij J. en K. Smit te Kinderdijk voor de Surinaamse Bauxite Mij., vanuit Rotterdam naar Paramaribo - Suriname.

Na een zeer voorspoedige reis arriveert de "Noord Holland" met de snijkopzuiger "Akanswarie" op 23 juli 1957 in de haven van Paramaribo - Suriname.

24 juli 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Paramaribo - Suriname, naar Aruba.

30 juli 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Aruba naar New Orleans - Verenigde Staten.

De "Noord Holland" verleent op 31 juli 1957 assistentie aan het vrachtschip "Ensenada"(1944 – 7.207 ton) die in de haven van Port of Pastelillo - Cuba, (opnieuw ?) aan de grond is gelopen.

Na de berging "Ensenada" vervolgt de "Noord Holland" haar reis naar New Orleans - Verenigde Staten. Aankomst New Orleans - Verenigde Staten, op 3 augustus 1957.

Vanuit New Orleans - Verenigde Staten, versleept de "Noord Holland" twee bakken (waarvan een bak beladen met een sleepbootje) naar Maracaibo – Venezuela.
 
Vertrek vanuit New Orleans – Verenigde Staten op 10 augustus 1957. Tijdens deze reis bleek een van de bakken lek te zijn, maar daar het waterdichte schot het hield lukte het toch om deze behouden af te leveren in Maracaibo – Venezuela.

De "Noord Holland" arriveert op 21 augustus 1957 in de haven van Maracaibo - Venezuela, vanuit New Orleans - Verenigde Staten, met twee bakken op sleeptouw.

Na aflevering van de twee bakken te Maracaibo - Venezuela, vertrekt de "Noord Holland" weer naar New Orleans - Verenigde Staten, om daar nogmaals twee bakken vast te maken bestemd voor Maracaibo - Venezuela.

28 augustus 1957 arriveert de "Noord Holland" weer te New Orleans - Verenigde Staten. Waar weer 2 bakken worden vast gemaakt voor een sleepreis naar Maracaibo -Venezuela.

De "Noord Holland" arriveert op 9 september 1957 in de haven van Maracaibo - Venezuela, vanuit New Orleans - Verenigde Staten, met twee bakken op sleeptouw.

Als losse boot vertrekt de "Noord Holland" vanuit Maracaibo - Venezuela, naar Southampton in Engeland.

Aankomst in de haven van Southampton – Engeland op 20 september 1957.

Een sleep, voor de "Noord Holland", de baggermolen "Beaver Chief" en een bak de "Beaver Deep" zijn daar inmiddels gebracht door de "Friesland". Na alles in gereedheid te hebben gebracht vertrok de "Noord Holland" op 22 september 1957 vanuit de haven van Southampton – Engeland naar Toronto in Canada.

De "Noord Holland" arriveert op 27 oktober 1957 te Montreal – Canada, en vertrekt op 29 oktober 1957, vanuit Montreal – Canada met de baggermolen "Beaver Chief" en de bak "Beaver Deep" naar Hamilton – Canada. Een sleepreis door een kanaal met 27 sluizen!

Op 10 november 1957 arriveerde de "Noord Holland" in de haven van Hamilton - Canada, en leverde daar de baggermolen "Beaver Chief" en de bak "Beaver Deep" af.

12 november 1957 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Hamilton – Canada naar Montreal – Canada.

Tijdens deze terugreis leverde de "Noord Holland" een bijzondere prestatie. Door een staking van loodsen was het traject tussen Kingston – Canada en Montreal – Canada gesloten. Kapitein Oene Edelenbosch besloot toen een stukje af te snijden, via de St. Laurens rivier, werd een groot aantal sluizen vermeden, door dwars door de stroomversnellingen in de St. Laurens rivier naar zee te koersen.

Vanuit Montreal – Canada, vertrok de "Noord Holland" als losse boot naar New York - Verenigde Staten, waar de "Noord Holland" op 24 november 1957 arriveerde.

Te New York – Verenigde Staten werden enige noodzakelijke onderhouds/reparatie werkzaamheden verricht.

De "Noord Holland" vertrok op 16 december 1957 vanuit New York – Verenigde Staten naar New Orleans - Verenigde Staten.

Aankomst te New Orleans - Verenigde Staten op 23 december 1957.

Op 24 december 1957 vertrok de "Noord Holland" vanuit New Orleans - Verenigde Staten, met twee bakken op sleeptouw, naar Maracaibo in Venezuela.

Door de "Noord Holland" werd in 1957 24.619 mijl slepend afgelegd.

1958

De "Noord Holland" arriveert op 6 januari 1958 met haar sleep in de haven van Maracaibo - Venezuela.

De volgende dag op 7 januari 1958 vertrok de "Noord Holland" weer vanuit Maracaibo – Venezuela naar New Orleans - Verenigde Staten, om daar een sleep op te halen met bestemming Ras Tanura - Saudi Arabië, in de Perzische Golf.

De "Noord Holland" arriveerde op 13 januari 1958 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten, en vertrok op 15 januari 1958 met het booreiland "AMDP–1" (aramco I) op sleeptouw voor een reis van ongeveer 10.000 mijl naar Ras Tanura - Saudi Arabië, in de Perzische Golf.

Dit booreiland heeft een gewicht van 800 ton, is 35 meter lang en 31 meter breed en heeft een driehoekige vorm. Het booreiland is voorzien van 3 palen om het op de zeebodem te plaatsen. De palen steken tijdens de sleepreis niet in de volle lengte boven het booreiland uit, slechts 26 meter, daar de grootste gedeelten op het dek van het booreiland een plaats hebben gekregen. Pas in de haven van Ras Tanura - Saudi Arabië, worden de poten geheel geplaatst. Er bevinden zich tijdens de sleepreis geen runners aan boord van het booreiland. Er is voor noodgevallen wel een onderkomen geplaatst waarin zich ook proviand en drinkwater bevind.

De sleepreis zal via de Atlantische Oceaan, Middellandse Zee, Suez Kanaal, Rode Zee en de Arabische Zee naar de Perzische Golf gaan, een afstand van ruim 9600 mijl.

De "Noord Holland" vertrok op de 15e januari 1958, met het booreiland "AMDP–1", op sleeptouw vanuit New Orleans - Verenigde Staten, en ondervond op de Atlantische Oceaan voortdurend briezerig weer met windkracht 6 tot 7. Waarbij op 700 mijl van Gibraltar de sleepdraad brak. De 2e stuurman R. Zwarter en twee anderen opvarenden gingen met de sloep naar het booreiland om weer vast te kunnen maken. Met z'n drieën bleven ze aan boord van het booreiland tot Gibraltar.

De "Noord Holland" arriveerde op 10 maart 1958 in de haven van Gibraltar voor bunkers en proviand.

Op 1 april 1958 arriveerde de "Noord Holland" met het booreiland "AMDP–1" op de rede van Port Said - Egypte.

3 april 1958 was het transport het Suezkanaal gepasseerd en werd de sleepreis voortgezet via de Rode Zee naar Ras Tanura - Saudi Arabië.

In de haven van Aden werd op 21 april 1958 gebunkerd, en op 23 april 1958 vertrok de "Noord Holland" vanuit de haven van Aden voor het laatste stuk van de reis.
 
Op 10 mei 1958 arriveerde de "Noord Holland" met het booreiland "AMDP–1" op sleeptouw vanuit New Orleans - Verenigde Staten, in de haven van Ras Tanura - Saudi Arabië, in de Perzische Golf.

Op 11 mei 1958 vertrok de "Noord Holland" vanuit de haven van Ras Tanura - Saudi Arabië, richting Europa via het Suez Kanaal.

28 mei 1958 passeert de "Noord Holland" het Suez Kanaal en zette haar reis naar IJmuiden voort.

In de Golf van Biscaye kreeg de "Noord Holland" opdracht om koers te zetten naar  Las Palmas - Canarische Eilanden, voor het vervangen van de sleepboot "Cycloop".

De "Cycloop" was op 20 mei 1958 vertrokken met de cutterzuiger "Barbados" op sleeptouw naar Barbados vanuit IJmuiden. De "Cycloop" zou bunkeren op Las Palmas – Canarische Eilanden, waar ze op 10 juni 1958 arriveerde.

Inmiddels was besloten om de"Noord Holland" de sleep te laten overnemen, daar de "Noord Holland" binnenkort voor sleepwerk in de Amerikaanse wateren nodig is.
De bemanning van de "Noord-Holland" zou door de bemanning van de "Cycloop" worden afgelost in de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden.

Op 11 juni 1958 arriveerde de "Noord Holland" in de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden, en nadat er van bemanning was gewisseld met een deel van de bemanning afkomstig van de "Cycloop", werd de reis met de cutterzuiger "Barbados" op l3 juni 1958 voortgezet door de "Noord Holland" naar het eiland Barbados.

Op 12 juni 1958 waren de bemanningen overgestapt en zette de "Cycloop" weer koers naar IJmuiden. Op 20 juni 1958 arriveerde de "Cycloop" in IJmuiden.

Op 3 juli 1958 arriveert de "Noord Holland" met de cutterzuiger "Barbados" op sleeptouw in de haven van Barbados.

Vanuit Barbados werd koers gezet naar Boca Chica bij Cartagena, waar de Engelse Shell tanker "Hinea"(1956 – 12.212 ton) aan de grond zat.
Op 7 juli 1958 arriveerde de "Noord Holland" bij de strandings plaats van de "Hinea".

9 juli 1958 slaagde de "Hinea" er in om op eigen kracht vlot te komen, er was olie vanuit de "Hinea" overgeslagen in een kleinere tanker, en vertrok de "Noord Holland" naar Curaçao.
 
Op 23 juli 1958 arriveerde de "Noord Holland" in de haven van Cristóbal - Panama. Na de reis door het Panama Kanaal vervolgt de "Noord Holland" op 27 juli 1958 vanuit Balboa - Panama, de reis naar Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten.

Nadat de "Noord Holland" met de losse boot op 27 Juli vanuit Balboa - Panama aan het Panamakanaal was vertrokken, arriveerde de "Noord Holland" op 13 augustus 1958 in de haven van Honolulu – Hawaï – verenigde Staten.

De sleep, een grote cutterzuiger werd hier sleepklaar gemaakt en op zaterdag 16 augustus 1958 begon de "Noord Holland" aan een van de langste sleepreizen, die de "Noord Holland" ooit heeft gemaakt. De cutterzuiger "L.S. Dillingham" moet door de "Noord Holland" naar Suez - Egypte, worden gesleept, een sleepreis van 11.300 mijl.

Op 16 september 1958 arriveerde de "Noord Holland" met de cutterzuiger "L.S. Dillingham" op sleeptouw in de haven van Cebu - Filipijnen, voor bunkers en proviand. Op 17 september 1958 word de sleepreis naar Suez – Egypte weer vervolgd.

Op volle zee was er een ontmoeting gepland met de "Friesland" en werd een deel van de bemanning tussen beide sleepboten uitgewisseld.

Op 26 september 1958 arriveerde de "Noord Holland" op de rede van Singapore en op 28 september 1958 word de sleepreis naar Suez – Egypte weer vervolgd.

Nadat de "Noord Holland" op 28 september 1958 vanuit Singapore was vertrokken met de cutterzuiger "L.S. Dillingham" op sleeptouw, werd eind oktober 1958 een punt ten zuiden van Cape Guardafui bereikt.

De "Noord Holland" heeft 5 november 1958 de haven van Massawah - Somalië, (nu in 2013 Massawa - Eritrea) aangedaan om te bunkeren en arriveerde op 13 november 1958 met de cutterzuiger "L. S. Dillingham" op sleeptouw in de haven van Port Said – Egypte.

Nadat de "Noord Holland" op 13 november 1958 in de haven van Port Said – Egypte haar sleep, de cutterzuiger "L.S. Dillingham" had afgeleverd, zette de "Noord Holland" koers naar de thuishaven IJmuiden.

Op 27 november 1958 vlak bij IJmuiden kreeg de "Noord Holland" opdracht door te varen naar de aan de Engelse oostkust gestrande "Nyon"(1952 5.082 Brt.).
Toen de "Nyon" in de avond van 27 november 1958 vlot kwam met behulp van de sleepboten "Simson" en "Hector" zette de "Noord Holland" weer koers naar IJmuiden.

De "Noord Holland" arriveerde in de ochtend van 28 november 1958 in de haven van IJmuiden en werd weer klaargemaakt voor de volgende reis.

8 december 1958 lag de "Noord Holland" in Amsterdam.

Op 10 december 1958 vertrok de "Noord Holland" vanuit Schiedam met de boorponton "G.P. 9" op sleeptouw, bestemd voor Maracaibo in Venezuela.

Eind december 1958 werd Las Palmas - Canarische Eilanden aangedaan voor bunkers en proviand.

Door de "Noord Holland" werd in 1958 26.550 mijl slepend afgelegd.

1959

Met de boorponton, die in Schiedam was vastgemaakt, arriveerde de "Noord Holland" op 27 januari 1959 te Maracaibo - Venezuela.

Op 28 januari na aflevering van haar sleep vertrok de "Noord Holland" vanuit Maracaibo naar Engeland.

In de ochtend van 13 februari 1959 kwam het bericht dat de Nederlandse kustvaarder "Helemar H."(1957 - 499 ton) bij Waterford – Ierland op de rotsen was gelopen.

Vanuit de haven van Falmouth – Engeland, waar de "Noord Holland" inmiddels was aangekomen, zette de "Noord Holland" koers naar de strandingsplaats van de "Helemar H.", waar de "Noord Holland" diezelfde avond nog arriveerde.

Na inspectie van de strandings plaats werd besloten dat de de berging niet door de "Noord Holland" zou worden verricht.

De "Noord Holland" vertrok uit de haven van Waterford – Ierland op 16 februari 1959 en arriveerde op 17 februari 1959 in de haven van Falmouth – Engeland.

Hier werd het boordok "S.B.1."(eigenaar Shell) van de sleepboot "Nestor" overgenomen. Op 18 februari 1959 vertrok de "Noord Holland" met het boordok vanuit de haven van Falmouth – Engeland met bestemming Port Harcourt in Nigeria.

De "Noord Holland" arriveerde op 31 maart 1959 met het boordok "S.B.1." in de haven van Port Harcourt - Nigeria. Na een bezoekje aan Lagos - Nigeria, voor bunkers, zette de "Noord Holland" koers naar de Azoren - Portugal, voor stationsdienst.

De "Noord Holland" arriveerde op 16 april 1959 in een baai van het eiland Sao Miguel – Azoren en ging daar op station liggen.  

Vanuit de Azoren - Portugal, waar de "Noord Holland" op station lag, werd op 18 april 1959 gevaren naar een positie 300 mijl Oost Zuid Oost van Kaap Race, waar het Liberiaanse vrachtschip "Comet"(1943 – 7.177 Brt.), had gemeld gebrek aan brandstof te hebben.

22 april 1959 was de "Noord Holland" weer terug op de Azoren, daar de "Comet" geen hulp nodig had.

Vanuit de Azoren - Portugal, zette de "Noord Holland" eind april 1959 koers naar Bermuda.

Om daar op 4 mei 1959 de sleep van de "Zeeland" over te nemen. Deze sleep, de Engelse tanker "Alva Cape"(1953 - 12.125 Brt.) wordt voor reparatie door de "Noord Holland" naar Rotterdam gesleept.

De "Zeeland" haalde de "Alva Cape" van Curaçao. Op 30 mei 1959 arriveerde de "Noord Holland" met de tanker "Alva Cape" op sleeptouw bij de Nieuwe Waterweg.

Nadat de "Noord Holland" op 30 mei 1959 de tanker "Alva Cape" in Schiedam had afgeleverd, vertrok de "Noord Holland" naar IJmuiden.

Op zondagmorgen, 31 mei 1959, liep de "Noord Holland" te IJmuiden binnen. In de daaropvolgende week werd het schip leeggehaald en voor het twaalf jaarlijks survey naar de A.D.M. te Amsterdam gevaren.

De "Noord Holland" onderging te Amsterdam haar survey en keerde eind juli te IJmuiden terug om te worden gereed gemaakt voor de lange reis. Op 4 en 5 augustus 1959 maakte de "Noord Holland" een proefvaart op de Noordzee. Half augustus vertrok de "Noord Holland" uit IJmuiden.

Nadat de "Noord Holland" half augustus uit IJmuiden vertrokken was, lag het enige tijd op station aan de Ierse Zuidkust. Vervolgens werd koers gezet naar New Orleans – Verenigde Staten, om daar een sleep op te halen.

Begin oktober 1959 begon de "Noord Holland" vanuit New Orleans – Verenigde Staten, aan een sleepreis naar Maracaibo – Venezuela.

De "Noord Holland" versleept op deze reis 8 bakken en 2 sleepbootjes. Dit was mogelijk door 2 grote bakken op elkaar te plaatsen en op 2 andere grote bakken kwamen per bak 2 kleine bakken en een sleepbootje en zo werden 8 bakken en 2 sleepbootjes 3 objecten die versleept werden.

19 oktober 1959 kwam de sleep bij Maracaibo - Venezuela aan, daarna keerde de "Noord Holland" via Curaçao terug naar New Orleans – Verenigde Staten, om het vliegkampschip "Tripoli"(Casablanca Class 7800 ton, 156,1 meter lang, 19,9 meter breed, diepgang 6,9 meter) vast te maken. Vanaf 28 oktober was de bemanning druk doende met het sleep en zee- klaar maken van het vliegdekschip "Tripoli".
 
30 oktober 1959 begon de ongeveer 10.000 mijl lange reis via het Panama kanaal naar Hirao - Japan.

Aangekomen bij het Panamakanaal werd de "Tripoli" overgegeven aan de kanaal sleepboten en ging de "Noord Holland" bunkeren en de volgende dag door het kanaal. In Balboa – Panama werd de "Tripoli" weer vastgemaakt voor de verdere reis naar Japan.

Bij Honolulu - Hawaï – Verenigde Staten werd op 11 december 1959 de "Tripoli" overgegeven aan een lokale sleepboot en ging de "Noord Holland" bunkeren en proviand innemen. Dezelfde dag werd de "Tripoli" weer overgenomen van de lokale sleepboot.

Door de "Noord Holland" werd in 1959 21.350 mijl slepend afgelegd.

1960

Na een voorspoedige reis arriveerde de "Noord Holland" op 13 januari 1960 in de haven van Hirao - Japan, met het vliegdekschip "Tripoli". De "Tripoli", die voor de sloop is bestemd, werd door de "Noord Holland" over een afstand van ruim 10.000 mijl vanuit New Orleans - Verenigde Staten, gesleept via het Panamakanaal en over de Stille Oceaan naar Japan.

Na het afleveren van het vliegdekschip "Tripoli" in de haven van Hirao - Japan, vertrekt de "Noord Holland" vanuit Hirao - Japan, naar de haven van Moji - Japan, voor bunkers en proviand.

Op 16 januari 1960 vertrekt de "Noord Holland" vanuit de haven van Moji - Japan, en zet weer koers naar de Verenigde Staten.

Nadat 1 februari 1960 Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten, was aangedaan voor bunkers en proviand, werd 21 februari 1960 het Panamakanaal gepasseerd en 2 maart 1960 kwam de "Noord Holland" aan in de haven van Boston – Verenigde Staten.

Daar werd het vliegdekschip "Nehenta Bay"(Casablanca Class 7800 ton, 156,1 meter lang, 19,9 meter breed, diepgang 6,9 meter)) op sleeptouw genomen, een zusterschip van de "Tripoli". De reis leidt via de Middellandse Zee naar Hongkong, waar de "Nehenta Bay" gesloopt zal worden. In de 2e week van maart is de "Noord Holland" vanuit Boston – Verenigde Staten vertrokken.

De "Noord Holland" ondervond op de Atlantische Oceaan met het vliegdekschip "Nehenta Bay" slecht weer. Begin april 1960 werd Gibraltar gepasseerd.

De "Noord Holland", onderweg met het vliegdekschip "Nehenta Bay" van Boston naar Hongkong, deed 12 april 1960 Malta aan. Daar werd de bemanning voor het grootste deel afgelost. Enige dagen later werd het Suezkanaal gepasseerd en begin mei 1960 was de sleep al ter hoogte van Aden.

2 juni 1960 werd het vliegdekschip "Nehenta Bay" door de "Noord Holland" in Hongkong afgeleverd.

De "Noord Holland" vertrok op 6 juni 1960 vanuit Hongkong naar Singapore.

Onderweg naar Singapore reageerde de "Noord Holland" op de S.O.S. signalen van het Britse vrachtschip "Shun Lee"(1920 – 3.059 Brt.), die met 55 man aan boord gestrand was op Patras Reef.

Samen met het Nederlandse passagiers/vrachtschip "Tjibodas"(1945 – 7.607 Brt.) kwam de "Noord Holland" op 9 juni 1960 ter plaatse.

Daar de "Shun Lee" doormidden was gebroken en de bemanning was gered door 7 helikopters van het Amerikaanse vliegdekschip "Yorktown"(1943 – 27.100 Brt.) en berging van de "Shun Lee" verder niet mogelijk was vervolgde de "Noord Holland" haar reis naar Singapore.

In Singapore maakte half juni 1960 de "Noord Holland" een (sloop)tanker vast die op 17 juni 1960 door de "Noord Holland" op sleeptouw werd genomen naar Hongkong.

Eind juni kwam de "Noord Holland" met haar sleep op de rede van Hongkong aan.
Na aflevering van de tanker bij de sloopwerf zette de "Noord Holland" op 3 juli 1960 weer koers naar Singapore.

De "Noord Holland" vertrok in de tweede week van juli 1960 vanuit Singapore naar Hongkong met de 2e (sloop)tanker van een serie van 5 te verslepen tankers.

Op 28 juli 1960, strandde de Italiaanse tanker "Punta Ronco"(1939 – 8.258 Brt.) nabij Diamond Point aan de Noord Oostkust van Sumatra. Via Belawan – Sumatra – Indonesië zette de "Noord Holland" koers naar deze positie, de "Noord Holland" was geaccepteerd op basis Lloyd's Open Form.

Terwijl de "Noord Holland" nog onderweg was, kwam de "Punta Ronco" op 29 juli 1960 op eigen kracht vlot.

Diezelfde dag en vrijwel op dezelfde plek strandde echter het Panamese vrachtschip "Metropolitan"(1936 – 4.985 Brt.), onderweg van Mormugao – India naar Osaka – Japan en geladen met ijzererts.

De "Noord Holland" zette de reis naar Diamond Point dus voort en werd geaccepteerd, ook nu op basis Lloyd's Open Form.

Op 31 juli 1960 werd er vastgemaakt op de "Metropolitan" en na een aantal pogingen slaagde de "Noord Holland" er op 4 augustus 1960 in om de "Metropolitan" uit de modderbank in diep water te trekken.

De kapitein van de "Metropolitan" bedankte de "Noord Holland" daarna, daar het schip, volgens de kapitein, de reis op eigen kracht kon vervolgen.

De "Noord Holland" zette koers naar Singapore, maar moest reeds de volgende dag in de Straat van Malakka terugkeren, omdat de "Metropolitan" met een gebroken roer — vermoedelijk veroorzaakt door de stranding — was komen rond te drijven.

Op 6 augustus 1960 maakte de "Noord Holland" voor de 2e maal vast en begon de sleepreis naar Singapore. De sleep kwam daar enkele dagen later aan.
 
De "Noord Holland" nam vervolgens de laatste van vijf tankers op sleeptouw, die door de "Noord Holland" en de "Utrecht" naar de sloper in Hongkong hebben gebracht.

Met de laatste van vijf voor de sloop bestemde tankers, die door de "Noord Holland" en "Utrecht" van Singapore werden gehaald, vertrok de "Noord Holland" op 10 augustus 1960 vanuit Singapore en op 20 augustus 1960 arriveerde de "Noord Holland" met haar sleep op de rede van Hongkong.

De "Noord Holland" ging daarna enkele dagen in onderhoud en vertrok 27 augustus 1960 vanuit Hongkong, om via de Stille Oceaan koers te zetten naar de Westkust van de Verenigde Staten.

De "Noord Holland" arriveerde op 19 september 1960 vanuit Hongkong in de haven van Seattle aan de Oostkust van de Verenigde Staten, en vertrok enige dagen later met het Amerikaanse vliegdekschip "Boque"(Boque/Attaker klasse 151,1 meter lang 34 breed en een diepgang van 7,9 meter 9800 ton). De "Boque" wordt door de "Noord Holland" naar Nagasaki - Japan, gesleept.

Met het Amerikaanse vliegdekschip "Bogue" op sleeptouw heeft de "Noord Holland" op 11 oktober 1960 Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten, aangedaan voor bunkers en proviand.

11 November 1960 arriveerde de "Noord Holland" in de haven van Nagasaki - Japan met op sleeptouw het voor de sloop bestemde vliegdekschip "Bogue".

Vanuit Nagasaki - Japan, vertrok de "Noord Holland" naar de haven van Kobe – Japan, waar ze op 14 november 1960 arriveerde.
 
Vanuit Kobe - Japan is de "Noord Holland" in de 2e helft van november en de 1e helft van december 1960 overgestoken naar het Panamakanaal om vervolgens koers te zetten naar de haven van Philadelphia aan de Oostkust van de Verenigde Staten.

Vanuit Philadelphia – Verenigde Staten zal de "Noord Holland" vertrekken met het vliegdekschip "Prince William"(Bogue/Ameer/Ruler/Prince William class 151 meter lang, 21,2 breed en een diepgang van 7,9 meter 9.800 ton) naar een sloopwerf in Japan.

Een deel van de bemanning van de ""Noord Holland" is per vliegtuig in de haven van Philadelphia – Verenigde Staten afgelost.

De "Noord Holland" vertrok op 31 december 1960 met het vliegdekschip "Prince William", vanuit de haven van Philadelphia – Verenigde Staten, op sleeptouw voor een reis naar Japan.


Door de "Noord Holland" werd in 1960 25.903 mijl slepend afgelegd.

1961

In de maanden januari en februari 1961 vervolgde onze "Noord Holland" de sleepreis met het vierde vliegdekschip de "Prince William". Naar de sloopwerven in het Verre Oosten wordt gebracht.

Met de "Prince William" werd half januari 1961 het Panamakanaal gepasseerd.

Begin februari 1960 was de sleep onderweg naar Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten, waar de "Noord Holland" op 15 februari 1961 arriveerde.

De "Utrecht" nam te Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten, de sleep over van de "Noord Holland", en de bemanning van de "Noord Holland" stapte over op "Utrecht". (en de bemanning van de "Utrecht" stapte over naar de "Noord Holland".

De "Noord Holland" vertrok vanuit Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten om vervolgens koers te zetten naar Seattle aan de Amerikaanse Westkust.

Eind maart is de "Noord Holland", vanuit Seattle, weer aan een reis met een voor de sloop bestemd vliegdekschip naar Japan begonnen. Op deze reis wordt het Amerikaanse vliegdekschip "Copahee"(Boque/Attaker klasse 151,9 meter lang 34 meter breed en een diepgang van 7,9 meter 7800 ton) versleept.

In de maanden april en mei 1961 was de "Noord Holland" bezig aan de reis met het vliegdekschip "Copahee" vanuit Seattle aan de Westkust van de Verenigde Staten naar Nagasaki in Japan.

18 april 1961 werd Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten aangedaan voor bunkers en proviand en in de 2e helft van mei 1961 werd het vliegdekschip "Copahee" bij de sloopwerf te Nagasaki – Japan afgeleverd.

De "Noord Holland", begon weer aan de oversteek van de Stille Oceaan. De terugreis leid naar Bremmerton aan de Westkust van de Verenigde Staten, vanwaar weer een vliegdekschip op sleeptouw moet worden genomen naar Japan.

Met het elfde vliegdekschip, dat Bureau Wijsmuller vanuit de Verenigde Staten naar sloopwerven brengt, is de "Noord Holland" eind juni 1961 uit de haven van Bremmerton – Verenigde Staten vertrokken. De "Noord Holland" heeft achter zich het vliegdekschip de "Altamaha"(Boque/Attaker klasse 150 meter lang 21,2 breed en een diepgang van 7,8 meter 7886 ton).

16 augustus 1961 heeft de "Noord Holland" het vliegdekschip "Altamaha" in de haven van Osaka – Japan afgeleverd.

Na aflevering van de "Altamaha" in de haven van Osaka – Japan zet de "Noord Holland" koers naar Europa.

Op 31 augustus 1961 werd de "Noord Holland" bij een poging het Griekse vrachtschip "Georgios Tsavliris"(1935 – 5.629 Brt.), dat nabij Pulau Nipas – Indonesië aan de grond was gelopen, vlot te trekken door de Indonesische autoriteiten in beslag genomen.

De "Noord Holland" moest opvaren naar Pulu Sambu – Indonesië waar de bemanning aan land werd gebracht. Daarna werd de "Noord Holland" opgebracht naar Tandjong Priok – Indonesië.

Op 16 oktober 1961 werd de "Noord Holland" door Indonesië verbeurd verklaard en kwam, onder de naam "Selat Berhala", in de vaart bij de Indonesische Marine.

In 1969 ging de "Selat Berhala" zonder naamswijziging over naar P.T. Pelajaran Bahtera Adhiguna te Jakarta, waarvan de kernactiviteit was steenkolen handel en sleepdiensten.

Op grond van een verordening van de regering, in 1971, werd P.T. Pelajaran Bahtera Adhiguna gereorganiseerd in P.T. Bahtera Adhiguna (Persero).

Uiteindelijk werd de "Selat Berhala" in 1974 gesloopt te Singapore.

Miramar ship index meld: BU Indonesia (reported 1988)

De "Noord Holland" heeft vanaf 1947 tot 1961 voor Wijsmuller ongeveer 250.000 mijl slepend afgelegd.

Als afsluiter nog een klein stukje van en over de "Noord Holland":

In de messroom van de officieren van de "Noord Holland" hing een groot messing bord met daarop een  messing moer gesoldeerd.

Het verhaal ging dat Henk Bijlsma of Frits Jonkman dit gemaakt hadden toen zij op de Noord Holland voeren.

Als je aan tafel iets vroeg en er was geen antwoord dan werd je op het bord gewezen en daar was te lezen 'Het gaat je geen (en dan de moer) aan'.

Groet Jaap Vijfhuize


Mocht u meer informatie hebben over de "Noord Holland" of eventuele fouten c.q. onjuistheden gevonden hebben? Dan ontvang ik graag deze informatie en pas de site aan. sloopwerven