Location: Home > J_N > NoordHolland 1965 - 1984 > Geschiedenis

Geschiedenis

Erstaan hier veel feiten en gegevens van de "Noord Holland" maar er ontbreken er ook erg veel zeker uit de jaren na 1970 tot aan de verkoop in 1984.

Heeft u nog aanvullende gegevens? Ik plaats ze graag op deze site.

De "Noord Holland" is te water gelaten op 23 april 1965.

Op 15 juli werd de "Noord Holland" verhaald van de Scheepswerf Kramer & Booy te Kootstertille via de Friese kanalen naar Harlingen.

Op 23 juli 1965 vroeg de Duitse coaster "Armin" op ongeveer 30 mijl ten Westen van IJmuiden wegens machine problemen om assistentie. De "Noord Holland" was op dat moment bezig met een proefvaart en zette koers naar de door de "Armin" opgegeven positie. Vanuit IJmuiden zette ook de "Titan" koers naar de positie van de "Armin". En vanuit Hoek van Holland vertrok de "Schouwenbank" van Smit & Co. naar de "Armin". De "Armin" bleek echter 6 mijl Noordelijker te drijven dan was opgegeven door de kapitein van de "Armin".

De "Schouwenbank" van Smit & Co. was eerder bij de "Armin" en wist deze vast te maken.

26 juli 1965 de "Noord Holland" gaat vanuit IJmuiden naar Amsterdam.

27 juli 1965 werd de "Noord Holland" verhaald vanuit Amsterdam naar Zaandam.

Op 3 augustus 1965 maakte de "Noord Holland" de technische proefvaart, waarna ze door de werf aan Bureau Wijsmuller werd overgedragen.

De "Noord Holland" maakte op 5 en 6 augustus 1965 een sleepreis met de zuiger "HAM. 207" vanuit Emden, Duitsland, naar Vlaardingen.

Na aflevering van de "HAM. 207" zette de "Noord Holland" op 7 augustus 1965 vanuit Vlaardingen koers naar Penzance, Lands End, Engeland, om de "Utrecht" af te lossen op het station nabij Penzance, Lands End, Engeland.

15 augustus 1965 werd de "Noord Holland" op het station bij Penzance, Lands End, Engeland, weer afgelost door de "Gelderland". En zette de "Noord Holland" koers naar Castletown, Ierland, waar de "Noord Holland" een baggermolen en twee bakken vast maakte voor een sleepreis vanuit Castletown, Ierland, naar Zeebrugge, België.

19 augustus 1965 was de "Noord Holland" weer in IJmuiden na aflevering van een baggermolen en twee bakken in Zeebrugge, België.

Op 20 augustus 1965 maakte de "Noord Holland", samen met de "Utrecht", een Noordzee tocht met een groep relaties van Bureau Wijsmuller.

In de avond van 20 augustus 1965 vertrok de "Noord Holland" nog vanuit IJmuiden naar West Hartlepool, Engeland, om samen met de "Utrecht" het booreiland "Endeavour" naar haar eerste boorlocatie in de Noordzee te brengen.

In de avond van 23 augustus 1965 werd door de "Utrecht" en de "Noord Holland" vastgemaakt op het booreiland "Endeavour".

Op 24 augustus 1965 werd de nieuwe locatie bereikt van het booreiland "Endeavour" en werden de ankers van de "Endeavour" uitgebracht.

In de nacht van 24 op 25 augustus 1965 stak er een storm op die snel toenam tot windkracht 8 waardoor de "Endeavour" brak van haar ankers en op drift raakte.

De "Noord Holland" en "Utrecht" wisten ondanks het slechte weer, toch weer vast te maken op de "Endeavour" en sleepten het booreiland naar Flamborourgh Head, Engeland, voor reparaties.

Nadat een tweede poging de "Endeavour" op haar locatie te brengen wederom door slecht weer mislukte, werden de "Utrecht" en de "Noord Holland" bedankt en vertrokken deze naar een nieuwe opdracht.

Begin september werd de "Noord Holland" tijdelijk nabij Penzance, Lands End, Engeland, gestationeerd.

Half september 1965 begon de "Noord Holland" in Portsmouth, Engeland, aan een sleepreis met het vracht\passagiersschip "Ausonia",(1921 – 13912 Brt.).
De "Noord Holland" versleepte de "Ausonia" naar een sloopwerf in Castellon aan de Oostkust van Spanje.

Nadat de "Noord Holland" eind september 1965 de "Ausonia" vanuit Portsmouth, Engeland, in Castellon, Spanje, had afgeleverd, werd de "Noord Holland" in de eerste dagen van oktober 1965 in het Middellandse Zeegebied gestationeerd.

De "Noord Holland" ging half oktober 1965 onderweg naar Liverpool, Engeland, en sleepte vanuit Liverpool, Engeland, de baggermolen "Beaver Chief" naar Middlesborough, Engeland.

De "Noord Holland" vertrok op 24 oktober 1965, na het afleveren van de baggermolen "Beaver Chief" vanuit Middlesborough, Engeland, naar Cobh, Ierland.

Daarna werden eind oktober 1965 een drietal elevatorbakken vastgemaakt en versleept vanuit Cobh, Ierland, naar Vlaardingen.

Op 30 oktober 1965 arriveerde de "Noord Holland" met de drie elevatorbakken op sleeptouw vanuit Cobh, Ierland, in Vlaardingen.

Na aflevering van haar sleep vertrok de "Noord Holland" op 1 november 1965 vanuit Vlaardingen naar IJmuiden.

Dezelfde dag bood de "Noord Holland" assistentie aan het Russische visserij moederschip "Istria"(geen gegevens) die, tijdens een Noord-Wester storm windkracht 10, op 90 mijl ten Noord-Westen van IJmuiden machineschade melde.
Een contract op basis van Lloyds Open Form werd door de "Istria" geaccepteerd.
Maar toen de "Noord Holland" en de "Titan" bij de "Istria" waren gearriveerd werd alle assistentie geweigerd. En geëscorteerd door een ander Russisch vissers vaartuig ging de "Istra" in de loop van de dag onderweg naar haar thuishaven.

Waarop de "Noord Holland" koers zette naar IJmuiden waar ze op 2 november 1965 binnen liep.

Vanuit IJmuiden zette de "Noord Holland" koers naar Esbjerg, Denemarken, en versleepte vanuit Esbjerg, Denemarken, een coaster naar Rotterdam.

Na aankomst in Rotterdam vertrok de "Noord Holland" na aflevering van de coaster naar Vlaardingen waar de "Noord Holland" drie bakken vastmaakte met bestemming Le Havre, Frankrijk.

Een bak werd afgeleverd in Le Havre, Frankrijk en met de twee andere bakken vertrok de "Noord Holland" op 18 november 1965 vanuit La Havre, Frankrijk, naar Marseille, Frankrijk.

Na aflevering van haar sleep, twee bakken in Marseille, Frankrijk zette de "Noord Holland" op 20 november 1965 vanuit Marseille, Frankrijk, koers naar Emden, Duitsland.

Het Britse schip "Newlane"(1942 – 7012 Brt.) accepteerde op 30 november 1965 de hulp van de "Titan" op basis Lloyd's Open Form, daar het schip op 10 mijl Zuid west van het lichtschip "Texel", tijdens een West-Noord-Wester storm windkracht 8, roer problemen had. Later klaarde de "Newlane" het weer. Geëscorteerd door de inmiddels ook ter plaatse gekomen "Noord Holland" wordt door de "Newlane" koers gezet naar de rede van Vlissingen.

De "Noord Holland" arriveerde op 5 december 1965 in Emden, Duitsland.

Op 8 december 1965 vertrok de "Noord Holland" met 2 bakken en de Duitse baggermolen "Titan" vanuit Emden, Duitsland, naar Koeweit in de Perzische Golf.

Op 9 en 10 december 1965 kreeg het transport ter hoogte van Terschelling te maken met een Zuid-Wester storm, windkracht 8, waardoor de sleepdraad van een van de bakken brak. De "Titan" die aanwezig was om eventueel assistentie te verlenen wist deze bak weer snel vast te maken. Voor enige reparaties aan de sleep en het opnieuw vast maken van de losgebroken bak was het aanlopen van IJmuiden nodig.

Bij het binnenkomen van IJmuiden was er op de bak die door de "Titan" werd gesleept een explosie in het logies, het dek van de bak werd opgelicht en de beide runners aan boord raakten gewond door de steekvlam die ontstond. De ontstane brand werd door de "Stentor" geblust waarna de bak naar Amsterdam werd gebracht voor reparaties.

Tot de tijd van vertrek lag de "Noord Holland" afgemeerd in het Spuikanaal.

Op 25 december 1965 vertrok de "Noord Holland" weer vanuit IJmuiden met haar 2 bakken en de baggermolen "Titan" op sleeptouw.

1966

Tijdens de oversteek van de Golf van Biscaye liep, tijdens slecht weer de baggermolen "Titan" averij op.
De kapitein van de "Noord Holland" besloot om Lissabon, Portugal, aan te doen voor reparaties, maar door de hoge deining werd besloten om uit te wijken naar Gibraltar.

De "Noord Holland" passeerde begin februari 1966 het Suez Kanaal tijdens de sleepreis met de baggermolen "Titan" en twee bakken vanuit Emden, Duitsland, naar Koeweit.

De "Noord Holland" arriveerde eind februari 1966 in Mena al Ahmadi, Koeweit, met baggermateriaal vanuit Emden, Duitsland, op sleeptouw.

Na aflevering van haar sleep vertrok de "Noord Holland" vanuit Mena al Ahmadi, Koeweit, naar Gibraltar.

Op 20 maart 1966 ontving de "Noord Holland" het S.O.S. Signaal van het Panamese vrachtschip "Ioanna"(1930 – 6650 Brt.), dat met een lading olie in vaten onderweg was vanuit Tarragona, Spanje, naar Rangoon, Birma.
Er was brand uitgebroken in de machinekamer van de "Ioanna" en de gezagvoerder had met zijn bemanning het schip verlaten en was opgepikt door het Duitse vrachtschip "Kandelfels"(1954 – 6998 Brt.).

De "Noord Holland" was de positie van de "Ioanna", 24.06 Noord en 36.12.50 Oost — 225 mijl ten Noorden van Port Soedan — al ongeveer 300 mijl gepasseerd, maar keerde terug en zette volle kracht koers naar deze positie. In de loop van maandag 21 maart kwam de "Noord Holland" ter plaatse, waarbij bleek, dat de "Kandelfels" juist had vastgemaakt en begon te slepen in de richting van de rede van Suez. Bij gunstig weer liep het transport aanvankelijk vaart, maar door slechter wordende weers omstandigheden — windkracht 6 tot 8 — gaf de "Kandelfels" het werk tenslotte over aan de "Noord Holland".

Het Duitse vrachtschip, dat enkele opvarenden op de "Ioanna" had geplaatst, nam deze terug en bracht met dezelfde sloep de Griekse officieren van de Panamees terug aan boord. De "Noord Holland" plaatste zeven runners aan boord. De motorsloep met eerste stuurman Janse en de matrozen Pols en Pronk slaagden erin om de matrozen-runners Dubbelaar, De Winter, Zijlmans, Kracht, Zuiddam, Brouwer en de olieman-runner Kokelaar aan boord van de "Ioanna" te zetten.

Op vrijdag 25 maart 1966 werd de "Ioanna" tenslotte door de "Noord Holland" ten anker gebracht in de baai van Suez, Egypte. Het vuur aan boord was inmiddels gedoofd, maar de schade in de machinekamer was aanzienlijk. De "Ioanna" was op basis van Lloyd's Open Form naar de rede van Suez, Egypte gesleept.
De "Ioanna" is niet meer hersteld van de opgelopen schade en op op 18 november 1966 gesloopt in La Spezia, Italië.

Na het afleveren van de "Ioanna" op de rede van Suez, Egypte, vervolgde de "Noord Holland" haar reis naar Gibraltar.

De "Noord Holland" vertrok half april 1966 vanuit Gibraltar naar New Orleans, Verenigde Staten, waar het booreiland "Ocean Traveller" lag te wachten om versleept te worden naar Stavanger, Noorwegen..

Tijdens het sleepklaar maken van het booreiland "Ocean Traveller" brak er een staalkabel en die sloeg om de middel van matroos Kees Pronk.
Kees Pronk werd met spoed vervoerd naar het ziekenhuis in New Orleans, Verenigde Staten, waar bleek dat hij letsel had opgelopen aan zijn nieren.

Op 1 mei 1966 begon de "Noord Holland" samen met de "Jacob van Heemskerck" aan een 6000 mijl lange sleepreis met het booreiland "Ocean Traveller" vanuit New Orleans, Verenigde Staten, naar Stavanger, Noorwegen.

Onderweg werden de "Noord Holland" en de "Jacob van Heemskerck" nog door de "Utrecht" en "Titan" voorzien van gasolie in het Engels Kanaal.

De "Noord Holland" en de "Jacob van Heemskerck" arriveerden op 22 juni 1966 in Stavanger, Noorwegen met de "Ocean Traveller" op sleeptouw.

Na aflevering van de "Ocean Traveller" in Stavanger, Noorwegen, zette de "Noord Holland" koers naar IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Noord Holland" naar Vlaardingen waar 2 bakken de "G 2"(8.000 ton Dwt.)en "G 3"(8.000 ton Dwt.) werden vastgemaakt met bestemming Paramaribo, Suriname.

De bakken waren 106 meter lang en 15 meter breed en geschikt voor duwvaart in volle zee. De beide bakken hadden jaren lang in Duinkerken, Frankrijk, gelegen en waren verkocht naar Rotterdam, vanwaar uit ze werden doorverkocht.
Op 3 juli vertrok de "Noord Holland" met de beide bakken naar Paramaribo, Suriname.

Nadat de "G 2" begin augustus te Paramaribo, Suriname, was afgeleverd, werd de reis voortgezet naar Mobile, Verenigde Staten, om daar de "G 3" af te leveren.

Eind augustus 1966 vertrok de "Noord Holland" vanuit Mobile, Verenigde Staten naar zee.

Hulp werd aangeboden aan het gestrande Joegoslavische vrachtschip "Dryar"(1956 – 6.040 Brt.) dat was gestrand nabij Dry Tortugas National Park, Verenigde Staten.
De "Dryar" accepteerde echter een Amerikaanse sleepboot.

Ook werd begin september 1966 assistentie aangeboden aan de Italiaanse tanker "Alberto Bennati"(1960 – 20.747 Brt.) , die met machineschade ronddreef in de Atlantische Oceaan. De "Alberto Bennati" klaarde het zelf en vervolgde de reis langzaam onder escorte van de Amerikaanse kustwacht.

De "Noord Holland" werd tot half september 1966 gestationeerd nabij de Bahama-eilanden.

Op 20 september 1966 arriveerde de "Noord Holland" in Galveston, Verenigde Staten.

Vanuit Galveston, Verenigde Staten, vertrok de "Noord Holland" naar Port of Spain, Trinidad.

Begin oktober 1966 vertrok de "Noord Holland" vanuit Port of Spain, Trinidad, met de tender "OV. 2" op sleeptouw naar Beaumont, Verenigde Staten.

Nadat de "Noord Holland" de tender "OV. 2" vanuit Port of Spain, Trinidad, in Beaumont, Verenigde Staten, had afgeleverd zette de "Noord Holland" koers naar de positie van de gestrande Panamese vrachtschip "Hernan Cortes"(1944 – 7.253 Brt.) die op 15 oktober 1966 was gestrand op het Alacran rif, Yucatan, Mexico.

Op 19 oktober 1966 arriveerde de "Noord Holland" bij de "Hernan Cortes" die was geladen met potas. In eerste instantie werd assistentie door de "Noord Holland" geweigerd, pas nadat de "Hernan Cortes" nog verder op de kust kwam vast te zitten werd een contact op basis Lloyds Open Form geaccepteerd.

De "Noord Holland" slaagde er in om op 21 oktober 1966 vast te maken op de "Hernan Cortes".

Begin november 1966 moest besloten worden de poging tot berging van de "Hernan Cortes" op te geven. Als gevolg van veel en zwaar stormweer was de "Hernan Cortes" nog hoger op het rif terecht gekomen. (In 1967 word de "Hernan Cortes" door Mexicaanse bergers alsnog vlot gebracht en gesloopt te Veracruz, Mexico in juni 1967).

De "Noord-Holland nam de bemanning van de "Herman Cortes" aan boord en bracht deze in Prograso, Mexico, aan land.

Nadat de berging van de gestrande "Hernan Cortes" in de Golf van Mexico was opgegeven en de bemanning van de Panamees in Progreso, Mexico, aan land was gezet, zette de "Noord Holland" koers naar Port of Spain, Trinidad.

Half november 1966 vertrok de "Noord Holland" vanuit Port of Spain, Trinidad, naar Morgan City, Verenigde Staten, met het booreiland "Offshore 58" op sleeptouw.

Half december 1966 werd het booreiland "Offshore 58" door de "Noord Holland" in Morgan City, Verenigde Staten, afgeleverd.

Na aflevering van het booreiland "Offshore 58" in Morgan City, Verenigde Staten,
vertrok de "Noord Holland" richting Europa.

27 december 1966 ging de "Noord Holland" in de Atlantische Oceaan onderweg naar de bulkcarrier "Liquilady"(1950 – 11.317 Brt.), die met ketel schade op de positie 42.50 Noord en 42.00 West -ongeveer 700 mijl noordwest van de Azoren- rond dreef.

De "Noord Holland" maakte op 31 december 1966 de "Liquilady" vast en werd koers gezet naar Ponta Delgada, Azoren.

Door de "Noord Holland" werd in 1966 24.950 mijl slepend afgelegd.

1967

Op 10 januari 1967 arriveerde de "Noord Holland" in Ponta Delgada, Azoren, met de tanker "Liquilady" op sleeptouw.

Nadat de "Liquilady" was afgeleverd bij Ponta Delgada, Azoren, zette de "Noord Holland" koers naar Brest, Frankrijk, om de Franse tanker "Royaumont"(1941 – 8145 Brt.) te verslepen naar de sloopwerf in Santander, Spanje.

In Santander, Spanje, werd de walvisvaarder "Robert W. Vinke"(1960 – 650 Brt.), die daar half oktober 1966 door de "Willem Barendsz" was afgeleverd, vastgemaakt voor een verdere sleepreis naar Rotterdam.

In het Engels Kanaal werd de "Robert W. Vinke" overgegeven aan de "Titan" die de "Robert W. Vinke" eind januari 1967 aflevert in Rotterdam. En werd door de "Noord Holland" koers gezet naar IJmuiden.

Op 29 januari 1967 arriveerde de "Noord Holland" na een reis van bijna zeven maanden weer in IJmuiden.

Op 31 januari 1967 vertrok de "Noord Holland" vanuit de Nieuwe Rotterdamse Waterweg naar zee met achter zich de drijvende kraan "Hathi" naar Karachi, Pakistan.

De "Noord Holland" arriveerde half maart 1967 te Karachi, Pakistan, met de drijvende kraan "Hathi" op sleeptouw vanuit Rotterdam.

Vanuit Karachi, Pakistan, vertrok de "Noord Holland" naar Visakhapatnam, Andhra Pradesh, India, om vanuit deze haven het met ijzererts geladen Griekse vrachtschip "Galaxias"(1950 – 5.449 Brt.) naar Fushiki, Japan, te slepen voor het lossen van de lading ijzererts. De "Galaxias" had na een brand op 24 juni 1966 in Visakhapatnam, Andhra Pradesh, India, gelegen in afwachting van een beslissing wat er met het schip moest gebeuren.

Eind maart 1967 vertrok de "Noord Holland" vanuit Visakhapatnam, Andhra Pradesh, India, met de "Galaxias" op sleeptouw naar Fushiki, Japan.

Nadat de "Noord Holland" eind april 1967 was aangekomen te Fushiki, Japan, met de "Galaxias" vanuit Visakhapatnam, Andhra Pradesh, India, en de lading van de Griek aldaar was gelost, werd de "Galaxias" vanuit Fushiki, Japan, naar Osaka, Japan, gesleept. Waar de "Galaxias" op 15 mei 1967 werd afgeleverd bij een sloopwerf.

Vanuit Osaka, Japan, zette de "Noord Holland" koers naar Sihanoukville, Cambodja, van waaruit de zuiger "Ifrikia" werd versleept naar Singapore.

Na het verslepen van de zuiger "Ifrikia" vanuit Sihanoukville, Cambodja, naar Singapore in mei 1967, was de "Noord Holland" gedurende juni 1967 te Singapore gestationeerd.

De "Noord Holland" vertrok half juli 1967 vanuit Singapore naar Karachi, Pakistan, waar de "Noord Holland" half juli 1967 arriveerde, waarna de bemanning werd afgelost.

Na aflossing van de bemanning te Karachi, Pakistan, vertrok de "Noord Holland" 28 juli 1967 vanuit Karachi, Pakistan, weer naar zee.

De "Noord Holland" zette koers in de richting Socotra, Jemen.

Half augustus 1967 kwam de "Noord Holland" aan te Massawa, Eritrea.

In Massawa, Eritrea, werd een beladen ponton en een bevoorradingsschip vastgemaakt voor een sleepreis naar Ras al Khafji, Saudi-Arabië, in de Perzische Golf.

Eind augustus 1967 arriveerde de "Noord Holland" met een beladen ponton en een bevoorradingsschip op sleeptouw te Ras al Khafji, Saudi-Arabië, in de Perzische Golf.

De "Noord Holland" was begin september 1967 in de Perzische Golf gestationeerd.

Vanuit de Perzische Golf ging de "Noord Holland" onderweg, via Djibouti, naar Aden, Jemen, om van daaruit op 21 september 1967 een sleepreis met het Franse koelschip "Tayga"(1961 – 7.311 Brt.) rond de Kaap naar Marseille, Frankrijk, te beginnen.

In oktober en november 1967 was de "Noord Holland" met het Franse koelschip "Tayga" onderweg vanuit Aden, Jemen, naar Marseille, Frankrijk.

25 november 1967 arriveerde de "Noord Holland" in Marseille, Frankrijk, met op sleeptouw het Franse koelschip "Tayga". De reis vanuit Aden, Jemen, naar Marseille, Frankrijk, werd via de Kaap in een negental weken gemaakt.

Vanuit Marseille, Frankrijk, vertrok de "Noord Holland" naar de positie van de Panamese tanker "Ariston"(1938 – 10.277 Brt.), die met roer schade op 150 mijl Noord-Oost van Algiers, Algerije, dreef.

In een Noorder storm werd de tanker, op basis Lloyd's Open Form, op 27 november 1967 vastgemaakt en op sleeptouw genomen naar Gibraltar waar de "Noord Holland" met de "Ariston" op sleeptouw op 3 december 1967 arriveerde.

Vanuit Gibraltar naam de "Noord Holland" de "Ariston" vervolgens op sleeptouw, via Duinkerken, Frankrijk, naar Le Havre, Frankrijk.

Na aflevering van de "Ariston" in Le Havre, Frankrijk, vertrok de "Noord Holland" naar IJmuiden waar ze op 24 december 1967 arriveerde.

Eind december 1967 vertrok de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Stavanger, Noorwegen, om daar samen met de "Willem Barendsz" het booreiland "Ocean Traveller" vast te maken en naar een nieuwe boorlocatie op het Noorse Continentale Plat van de Noordzee te slepen.

Door de "Noord Holland" werd in 1967 28.547 mijl slepend afgelegd, in negen reizen met negen objecten.

1968

Van begin januari 1968 tot 9 januari 1968 was de "Noord Holland" samen met de "Willem Barendsz" en de "Thames" van Smit & Co. bezig met het verslepen van het booreiland "Ocean Traveller" vanuit Stavanger, Noorwegen, naar een locatie in het Noorse deel van het Continentaal Plat.

Nadat de "Ocean Traveller" op haar locatie was geplaatst vertrok de "Noord Holland" naar Penzance, Lands End, Engeland, om daar vanaf half januari 1968 op station te gaan.

Eind januari 1968 ging de "Noord Holland" vanuit Penzance, Lands End, Engeland, onderweg naar Pointe-a-Pitre, Guadeloupe.

Te Point-a-Pitre, Guadeloupe, werden door de "Noord Holland" drie bakken vastgemaakt met bestemming Italië.

Half februari 1968 vertrok de "Noord Holland" vanuit Point-a-Pitre, Guadeloupe, met drie bakken op sleeptouw naar Taranto, Italië.

Half maart 1968 leverde de "Noord Holland" drie bakken vanuit Point-a-Pitre, Guadeloupe, in de haven van Taranto, Italië, af.

De "Noord Holland" vertrok vervolgens vanuit Taranto, Italië, naar Derna, Libië, waar de door de "Cycloop" vlotgebrachte coaster "Anne Herfurth"(1961 – 499 Brt.), die tijdens een storm op 2 maart 1968 van de trossen was geslagen en in de haven was gestrand, werd vastgemaakt voor een sleepreis naar Malta.

Na aflevering van de "Anne Herfurth" in Malta werd de "Noord Holland" vanaf half maart tot eind maart 1968 nabij Malta gestationeerd.

Vanuit Malta vertrok de "Noord Holland" naar Skaramanga, Griekenland waar ze eind maart arriveerde.

Op 1 april 1968 begon de "Noord Holland" samen met de "Willem Barendsz" aan een 12.000 mijl lange sleepreis, rond Kaap de Goede Hoop, naar Mena al Ahmadi, Koeweit, met het olielaadplatform "Suhail".

Op 8 mei 1968 toen het transport juist Walvisbaai zou aanlopen, gooide de "Noord Holland" los van de "Suhail" om onderweg te gaan naar de zinkende Griekse tanker "Andron"(1953 – 10.684 Brt.) op ongeveer 100 mijl ten zuiden van Walvisbaai, Namibië.

De "Noord Holland" slaagde erin de 28 opvarenden van de "Andron" aan boord te nemen en in Walvisbaai aan land te brengen.

Op 13 mei 1968 werd vanuit Walvisbaai de reis met de "Suhail" voortgezet naar Koeweit

Samen met de "Willem Barendsz" arriveerde de "Noord Holland" half juni 1968 in Mina al Ahmadi, Koeweit, met het olielaadplatform "Suhail" op sleeptouw vanuit Griekenland.

De bemanning van de "Noord Holland" werd per vliegtuig afgelost op 17 juni 1968. Vanuit Mina al Ahmadi, Koeweit, vertrok de "Noord Holland" naar Bahrein waar ze vanaf 19 juni op station ging.

22 juni zette de "Noord Holland" stations gewijs koers naar de positie 23.22 Noord en 18.17 Oost, voor de kust van India, van het gestrande Griekse vrachtschip "Kyramartha"(1943 – 7.176 Brt.), van berging van de "Kyramartha" wordt afgezien.

1 juli 1968 wordt op de positie 19.44 Noord en 72.07 Oost, ten westen van Bombay, India, het Indiaanse vrachtschip "Vardhini"(1948 – 2228 Brt.) vastgemaakt, waarvan de machinekamer was volgelopen. De "Vardhini" werd op basis Lloyd's Open Form vastgemaakt en naar Bombay, India, gesleept.

Op 4 juli 1968 werd vanuit Bombay, India, uitgevaren naar de positie van de Amerikaanse tanker "Transhartford"(1942 – 9.887 Brt.), die machine schade had gemeld en de door de "Noord Holland" aangeboden hulp op basis Lloyd's Open Form had geaccepteerd. Op 7 juli 1968 bleek dat de "Transhartford" haar reis op eigen kracht had vervolgd naar Colombo, Sri Lanka.

9 juli 1968 arriveerde de "Noord Holland" in Colombo, Sri Lanka, en ging daar op station.

De "Noord Holland" ging 19 juli 1968 vanuit Colombo, Sri Lanka, onderweg naar de Perzische Golf om daar op station te gaan.

30 juli 1968 ging de "Noord Holland" onderweg naar het Panamese vrachtschip "Carlos"(1958 – 2.363 Brt.) die problemen melde. De "Carlos" wist zich zelf te klaren en had geen assistentie nodig.

Nog diezelfde dag werd koers gezet naar de positie van de Noorse tanker "Olymp"(1962 – 13.089 Brt.) die schade had aan het roer. Maar ook de "Olymp" had later geen assistentie meer nodig.

Op 31 juli 1968 ging de "Noord Holland" onderweg naar de Panamese tanker "Nereid"(1944 – 10.172 Brt.), die met machineschade lag te drijven op de positie 25.24 Noord en 58.34 Oost in de Arabische Golf. De "Nereid" werd nog diezelfde dag bereikt en accepteerde op 1 augustus 1968 de op basis Lloyd's Open Form aangeboden hulp.

De "Noord Holland" slaagde erin om op 2 augustus 1968 vast te maken en de "Nereid" vervolgens naar de rede van Karachi, Pakistan, te slepen waar het transport op 7 augustus 1968 arriveerde. Tot 13 augustus 1968 bleef de "Noord Holland", op verzoek van de "Nereid", stand-by.

Op 14 augustus 1968 ging de "Noord Holland" onderweg naar een positie bij de kust van Oman, waar samen met Smit's "Loire" assistentie moest worden verleend aan de Japanse tankers "Yoho Maru"(1965 – 48.952 Brt.), "Shinho Maru"(1962 – 29.448 Brt.) en "Taiho Maru"(1956 – 20.255 Brt.) . De met 87.069 ton geladen "Yoho Maru" had op 8 augustus 1968 tijdens de reis vanuit de Perzische Golf naar Japan plotseling slagzij naar stuurboord opgelopen doordat er scheuren waren ontstaan in de romp. De rederij van de "Yoho Maru" besloot een deel van de lading in volle zee over te slaan in de 50.000 ton metende "Shinho Maru".
Het was de taak van beide sleepboten de tankschepen bij elkaar langszij te brengen en verdere assistentie te verlenen.

Op 24 augustus 1968 was dit karwei geklaard. Via Bahrein ging de "Noord Holland" vervolgens onderweg naar Koeweit.

Op 31 augustus 1968 bood de "Noord Holland" haar diensten op basis Lloyd's Open Form aan voor het vlotbrengen van het, op het Madaira Reef in de Perzische Golf,
gestrande Panamese vrachtschip "Lady of Victoria"(1946 – 2.350 Brt.).
De "Noord Holland" werd geaccepteerd door de "Lady of Victoria" en op 3 september 1969 slaagde de "Noord Holland" er om de "Lady of Victoria" weer vlot te brengen.
De "Lady of Victoria" kon hierna op eigen kracht haar reis vervolgen er was door de stranding geen schade aan schroef of roer, en er was ook geen lekkage ontstaan.

De "Noord Holland" begon op 4 september 1968 nabij Shuaiba Port, Koeweit, met de eerste van 14 sleepreizen naar Damman, Saudi-Arabië, met betonnen caissons, bestemd voor de bouw van een strekdam. Tijdens deze sleepreis werd als eerste "caisson no. 6" versleept en op 7 september 1968 afgeleverd in Damman, Saudi-Arabië.

Meteen na het afleveren van "caisson no. 6" werd de terugreis aanvaard naar Shuaiba Port, Koeweit. Op 8 september vertrok de "Noord Holland" weer vanuit Shuaiba Port, Koeweit, met "caisson no. 1" op sleeptouw.

Na het afleveren van het vierde caisson in Damman, Saudi-Arabië, werd op de terugreis naar Shuaiba Port, Koeweit, op 20 september 1968 nog assistentie aangeboden aan de Liberiaanse tanker "Howard G.Vesper"(1965 – 33.672 Brt.) die nabij Damman, Saudi-Arabië, was gestrand. De "Howard G.Vesper" weigerde echter de aangeboden assistentie.

Tussen de sleepreizen door met de caissons werd door de "Noord Holland" ook nog de baggermolen "Triton" en de bak "WC 172" vanuit Shuaiba Port, Koeweit, Damman, Saudi-Arabië, versleept.

4 november 1968 werd door de "Noord Holland" de 14e en laatste caisson afgeleverd in Damman, Saudi-Arabië. Na aflevering van de laatste caisson werd nog eenmaal de terugreis aanvaard naar Shuaiba Port, Koeweit, aanvaard.

In Shuaiba Port, Koeweit, werd een kraanponton en een onderlosser vastgemaakt door de "Noord Holland" met bestemming Dubai, Verenigde Arabische Emiraten.
5 november 1968 vertrok de "Noord Holland" voor de laatste keer vanuit Shuaiba Port, Koeweit.

8 november werd door de "Noord Holland" in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten, haar sleep, een kraanponton en een onderlosser, afgeleverd.

Na aflevering van haar sleep vertrok de "Noord Holland" naar Bahrein waar de "Noord Holland" vanaf 9 november 1968 op station ging.

18 november 1968 vertrok de "Noord Holland" vanaf Bahrein naar . In de tweede helft van november was de "Noord Holland" te Abadan, Iran, voor een dokbeurt.

24 november 1968 vertrok de "Noord Holland", na een dokbeurt, vanuit Abadan, Iran, naar Daiyir, Iran, waar de "Noord Holland" weer stationsdienst verrichte in de Perzische Golf.

De "Noord Holland" vertrok op 24 december 1968 vanuit Daiyir, Iran, naar Bahrein waar de "Noord Holland" op 25 december 1968 arriveerde voor bunkers en proviand.

Door de "Noord Holland" werd in 1968 22.932 mijl slepend afgelegd.

1969

2 januari 1969 vertrok de "Noord Holland" weer vanuit Bahrein naar haar station Daiyir, Iran, waar de "Noord Holland" vanaf 3 januari 1969 weer op station lag.

De "Noord Holland" vertrok op 18 januari 1969 vanuit Daiyir, Iran, naar Mena al Ahmadi, Koeweit.

En vanuit Mena al Ahmadi, Koeweit, werd door de "Noord Holland" koers gezet naar Dakar, Senegal, een reis rond de Kaap.

Begin maart 1969 arriveerde de "Noord Holland" in Dakar, Senegal.

Vanuit Dakar, Senegal, ging de "Noord Holland" half maart 1969 onderweg naar de Escravos-rivier in Nigeria, waar de zuiger "Port Harcourt" en de beladen ponton "Cosbla 4" werden vastgemaakt.

Na dat de de zuiger "Port Harcourt" en de ponton "Cosbla 4" waren vastgemaakt vertrok de "Noord Holland" naar Madras, India.

Half april 1969 werd door de "Noord Holland" in Durban, Zuid Afrika, gebunkerd.

De "Noord Holland" arriveerde op 30 mei 1969 met de zuiger "Port Harcourt" en de ponton "Cosbla 4" vanuit Warri, Nigeria, in Madras, India.

Na het afleveren van haar sleep vertrok de "Noord Holland" naar Singapore.

En vanuit Singapore vertrok de "Noord Holland" naar Honolulu, Hawaï, Verenigde Staten.

Begin juli 1969 arriveerde de "Noord Holland" vanuit Singapore in Honolulu, Hawaï, Verenigde Staten.

Vanuit Honolulu, Hawaï, Verenigde Staten, vertrok de "Noord Holland" twee keer naar het transport van de "Willem Barendsz" met het booreiland "SEDCO 135F" ten zuidoosten van de Hawaï-eilanden om voor aflossing van de Amerikaanse bemanning van het booreiland te zorgen en voorts om de "Willem Barendsz" en het eiland van brandstof en verse proviand te voorzien.

Op 11 juli 1969 zette de "Noord Holland" koers naar een positie in de zuidelijke Stille Oceaan, waar het Noorse vrachtschip "Tamesis"(1950 – 6749 Brt.) met machine schade dreef op de positie 27.38 Zuid en 152.46 West. Door de "Tamesis", onderweg vanuit Hamburg, Duitsland, naar Dunedin, Nieuw-Zeeland, werd de door de "Noord Holland" aangeboden assistentie geaccepteerd. Voor de "Noord Holland" betekende dit ruim een week varen om ter plaatse te komen.

Op 21 juli 1969 werd de "Tamesis" vastgemaakt door de "Noord Holland" en op 6 augustus 1969 arriveerde de "Noord Holland" met de "Tamesis" op sleeptouw in Auckland, Nieuw-Zeeland.

Nadat de "Noord Holland" op 6 augustus 1969 te Auckland, Nieuw-Zeeland, het Noorse vrachtschip "Tamesis" had afgeleverd, zette de "Noord Holland" half augustus vanuit Auckland, Nieuw-Zeeland, koers in de richting van het Panama Kanaal.

Half september 1969 arriveerde de "Noord Holland" in Balboa, Panama, waar een gedeelte van de bemanning per vliegtuig werd afgelost.

Begin oktober 1969 arriveerde de "Noord Holland" in IJmuiden.
En aansluitend ging de "Noord Holland" naar Amsterdam voor een dok beurt.

Na een dokbeurt in Amsterdam kwam de "Noord Holland" eind oktober 1969 weer in de vaart. En werd koers gezet naar Middlesborough, Engeland.

Daar werd de kraanbak "Clyde Bay" vastgemaakt en werd vanuit Middlesborough, Engeland, naar Howth, Ierland, gesleept.

Nadat de kraanbak "Clyde Bay" was afgeleverd in Howth, Ierland, werd begin november 1969 de "Tilbury Toiler"(geen gegevens bekend) vanuit Howth, Ierland, op sleeptouw genomen naar Gravesend, Engeland. Wegens aanhoudend zeer slecht weer werd de sleepreis in Torbay onderbroken en werd de "Tilbury Toiler" daar achtergelaten.

Op 8 november 1969 ging de "Noord Holland" onderweg naar de Engelse coaster "Oranmore"(1962 – 472 Brt.), die moeilijkheden bij Eddystone, Engeland, meldde, maar het zelf weer klaarde.

Op 9 november 1969 meldde de Japanse sleepboot "Fuji Maru", die onderweg was met vier mijnenvegers vanuit Zeebrugge, België, naar Taiwan, dat een van de slepen, de M.925 "De Panne" was losgebroken en in het stormweer snel naar de Franse kust dreef. De door de "Noord Holland" aangeboden diensten werden op basis Lloyd's Open Form geaccepteerd en tegen de avond van 10 november kon de "Noord Holland" op ongeveer 30 mijl ten noord oosten van Cherbourg, Frankrijk, vastmaken en de mijnenveger op sleeptouw nemen naar Portsmouth, Engeland.

In de vroege morgen van 16 november 1969 verloor de Duitse sleepboot "Johann Wessels" 5 mijl ten Noord-Oosten van Terschelling haar sleep, de ponton "Tak 8". De "Noord Holland" heeft uren lang samen met de "Johann Wessels" gezocht op de Noordzee naar de ponton. Pas in de middag vond de "Johann Wessels" de ponton en wist deze weer vast te maken waarna de "Johann Wessels" met de ponton retour ging naar Emden, Duitsland.

21 november 1969 begon de "Noord Holland" in Den Helder aan de sleepreis met het logiesschip "Zuiderkruis"(1944 – 7608 Brt.) naar Bilbao, Spanje. Op 27 november 1969 werd de "Zuiderkruis" afgeleverd in Bilbao, Spanje, en begon de sloop van de "Zuiderkruis".

Na de uitvoering van de sleepreis met het de "Zuiderkruis" vanuit Den Helder naar Bilbao, Spanje, zette de "Noord Holland" eind november 1969 koers naar Taranto, Italië, waar half december 1969 de beladen ponton "ME.1" werd vastgemaakt voor een sleepreis naar Freeport, Bahama's.

In 1969 werd door de "Noord Holland" in totaal 14.121 mijl slepend afgelegd.

1970

Eind januari 1970 kwam de "Noord Holland" na een sleepreis met de beladen ponton "ME.1" vanuit Taranto, Italië, aan te Freeport, Bahama-eilanden.

Na aflevering van de ponton "ME.1" zette de "Noord Holland" koers naar Philadelphia, Verenigde Staten, waar begin februari 1970 een vrachtschip werd vastgemaakt voor een lange reis via het Panama Kanaal naar Kaoshiung, Taiwan.

Na aflevering van een vrachtschip in Kaoshiung, Taiwan, zette de "Noord Holland" weer koers naar de terug naar Freeport, Bahama-eilanden, waar de ponton "M.E.1", die eerder door de "Noord Holland" vanuit Taranto, Italië, naar Freeport, Bahama Eilanden, was gebracht in januari 1970.

Op 21 mei 1970 vertrok de "Noord Holland" weer met de "M.E.1" vanuit Freeport, Bahama Eilanden, die daar was beladen met materiaal, naar Amsterdam.

Midden juni 1970 arriveerde de "Noord Holland" in IJmuiden, na een reis van ruim 4000 mijl over de Atlantische Oceaan en door de Noordzee met de ponton "M.E.1" op sleeptouw.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Noord Holland" midden juni 1970 naar Blyth, Engeland, voor het ophalen van de zuiger "Beverwijk 31" die moest worden versleept naar Vlaardingen.

Op 21 juni 1970 keerde de "Noord Holland" weer terug in IJmuiden nadat de zuiger "Beverwijk 31" vanuit Blyth, Engeland, was afgeleverd in de Nieuwe Waterweg.

Op 25 juni 1970 arriveerde de "Noord Holland" in Harlingen voor een dok beurt bij de scheepswerf Welgelegen. Tevens zal de "Noord-Holland van een korte straalbuis worden voorzien.

De komst van de "Noord Holland" in het dok te Harlingen was gelijk de officiële ingebruikname van dit dok. Rondom de komst van de "Noord Holland" in dit dok waren dan ook allerlei activiteiten en niet te vergeten toespraken, onder andere een van de directeur van Wijsmuller A. Wijsmuller.

Binnen een maand werd de "Noord Holland" in Harlingen verbouwd en versterkt tot 4200 ipk.

Na de verbouwing werd koers gezet naar het Engels Kanaal en werd, eind juli 1970, de sleep van de "Gelderland", de bakken "Lek" en "IJssel", in het Engels kanaal overgenomen en verder naar Vlaardingen gesleept.

Vervolgens was de "Noord Holland" in de Noordzee betrokken bij het verplaatsen van het booreiland "Brittania" naar een nieuwe locatie

Op 3 augustus 1970 vertrok de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Pernis, Rotterdam, om vanuit Pernis, Rotterdam, met de op een ponton geladen zuiger "Beverwijk 31" een circa 12.000 mijl lange sleepreis rond Kaap de Goede Hoop naar Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, te beginnen.

Op 9 augustus 1970 begon de "Noord Holland" aan de sleepreis naar Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, met de "Beverwijk 31".

De "Noord Holland" bereikte met de op een ponton geladen zuiger "Beverwijk 31", van Van Hattum en Blankevoort uit Beverwijk, welke met veel bijbehorend materiaal naar Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, moet worden gebracht, op 2 oktober 1970 de meest zuidelijke breedte, ongeveer 250 mijl van het Zuid-Afrikaanse vasteland. Vandaar boog het transport weer noordwaarts af naar de Straat van Mozambique en de Indische Oceaan naar de Arabische Zee en de Perzische Golf.

Half november 1970 arriveerde de "Noord Holland" met haar sleep te Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten.

Nadat de enorme ponton was afgezonken en de aan dek staande vaartuigen en hulpstukken gelost, werd de ponton klaar gemaakt voor de retour-reis naar Nederland en ging de "Noord Holland" bunkeren in Bahrein.

Vanuit Bahrein werd door de "Noord Holland" met de ponton op sleeptouw koers gezet naar ging het naar Dar es Salaam, Tanzania, om daar de baggermolen "Kronos", van Ballast-Nedam, en twee onderlossers aan dek van de ponton te plaatsen voor de thuisreis naar Vlaardingen. De bak zou op de gebruikelijke wijze worden afgezonken, zodat de vaartuigen er boven konden gevaren om aan dek te worden geplaatst. Het bleek echter niet zo eenvoudig te gaan als in een goed geoutilleerde haven in Europa. Het afmeren van de ponton moest gebeuren door staaldraden aan bomen op de oever vast te maken. Bovendien bleek de bodem zeer zacht en modderig. Dit bleek een onoverkomelijk bezwaar te zijn, zodat in een baai op enige afstand een betere laadplaats moest worden gezocht die tenslotte werd gevonden. De baggermolen en de onderlossers vaartuigen werden daarheen gesleept,evenals de ponton. Hier werden de vaartuigen kort na Nieuwjaarsdag aan dek genomen en zeevast gezet.

In 1970 werd door de "Noord Holland" in totaal bijna 35.000 mijl slepend afgelegd.

1971

Toen alles gereed was vertrok de "Noord Holland" op 4 januari 1971 vanuit Dar es Salaam, Tanzania, via Kaap de Goede Hoop naar Nederland.

Twee maanden later werd de sleep veilig en wel afgeleverd bij Scheepswerf A. de Jong in Schiedam.

Na aflevering van haar sleep, een ponton beladen met baggermateriaal, op 7 maart 1971 in Schiedam vertrok de "Noord Holland" naar IJmuiden. Waar de "Noord-Holland" weer klaar werd gemaakt voor de volgende reis.

15 maart 1971 zette de "Noord Holland" vanuit IJmuiden koers naar Jacksonville, Verenigde Staten, tijdens de reis naar Jacksonville, Verenigde Staten, werden Southampton, Engeland en Flores op de Azoren aangelopen voor reparaties.

Nadat de "Noord Holland" op 9 april arriveerde in Jacksonville, Verenigde Staten, werd daar de zuiger "Western Scout" vast gemaakt voor een sleepreis naar Japan.

Vanuit Jacksonville, Verenigde Staten, vertrok de "Noord Holland" op 11 april 1971 met de zuiger "Western Scout" naar Japan. Via het Panama kanaal en de Hawaï eilanden, Verenigde Staten, waar 31 mei 1971 gebunkerd werd, ging de reis over de Stille Oceaan naar Yokohama, Japan.

Op 1 juli 1971 werd de zuiger "Western Scout" door de "Noord Holland" afgeleverd in Yokohama, Japan.

4 juli 1971 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Yokohama, Japan, naar Bandar Abbas, Iran, waar de "Noord Holland" op 9 augustus 1971 arriveert en stations dienst gaat verrichten.

Op 9 augustus 1971 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Bandar Abbas, Iran, naar Hongkong.

Op 27 augustus 1971 wordt door de "Noord Holland" de tanker "Koberg"(1964 – 34.073 Brt.) vanaf de positie 18.00 Noord en 58.00 Oost, dwars van de kust van Oman, geëscorteerd naar Djibouti. De "Koberg" die machine problemen had arriveerde op 3 september 1971 in Djibouti.

September 1971 maakt de "Noord Holland" op de positie 22.25 Noord en 62.10 Oost de Panamese tanker "Theonymphos"(1959 – 29.141 Brt.), die machine schade heeft, vast en versleept deze naar Dubai , Verenigde Arabische Emiraten, waar de "Noord Holland" met de "Theonymphos" op sleeptouw op 22 september 1971 arriveert.

1972

Op 13 februari 1972 wordt door de "Noord Holland" koers gezet naar de positie van het Liberiaanse vrachtschip "Clio"(1951 – 7651 Brt.) die brand aan boord had gemeld op de positie 10.18 Zuid en 1.45 West.

De "Noord Holland" slaagde er niet in de "Clio" tijdig te bereiken, op 21 februari 1972 zonk de "Clio" op de positie 5.21 Zuid en 5.07 West.

Op 27 april 1972 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Rotterdam naar Penzance, Lands End, Engeland.

Op 28 april 1972 verleent de "Noord Holland" assistentie aan de "Utrecht" die met een sleep ter hoogte van Weymouth, Engeland, is.

30 april 1972 zet de "Noord Holland" vanuit het Engels Kanaal koers naar Vlaardingen waar de "Noord Holland" op 2 mei 1972 arriveert.

Vanuit Vlaardingen vertrekt de "Noord Holland" op 4 mei met de baggermolen "'s Gravenhage" op sleeptouw naar Delfzijl.

5 mei 1972 wordt de baggermolen "'s Gravenhage" door de "Noord Holland" afgeleverd in Delfzijl.

Vanuit Delfzijl vertrekt de "Noord Holland" nog diezelfde dag met de baggermolen "Holland I" op sleeptouw naar Vlissingen.

De "Noord Holland" levert op 7 mei de baggermolen "Holland I" af in Vlissingen en vertrekt vanuit Vlissingen naar IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrekt de "Noord Holland" op 8 mei 1972 met de zuiger "Beverwijk 36" op sleeptouw naar Cape Lopez, Port Gentil, Gabon.

OP 5 juni arriveert de "Noord Holland" bij Cape Lopez, Port Gentil, Gabon, waar de "Beverwijk 36" wordt afgeleverd.

Na aflevering van de "Beverwijk 36" zet de "Noord Holland" koers naar Dakar, Senegal, waar de "Noord Holland" op 12 juni 1972 arriveert.

Na gebunkerd te hebben in Dakar, Senegal, werd door de "Noord Holland" koers gezet naar Cran Canaria, Canarische Eilanden, onderweg wordt nog even de koers gewijzigd naar de positie van de Engelse tanker "Bideford"(1969 – 107.294 Brt.) die melde dat ze problemen had met de voortstuwing. Nadat bleek dat de "Bideford" geen assistentie nodig had, werd de reis naar Cran Canaria, Canarische Eilanden, vervolgd, waar de "Noord Holland" op 19 juni 1972 arriveerde.

19 juni wordt door de "Noord Holland" de zuiger "Senegal" vastgemaakt en vanuit Cran Canaria, Canarische Eilanden, versleept naar Dakar, Senegal, waar het transport op 24 juni 1972 arriveert.

Na aflevering van de zuiger "Senegal" in Dakar, Senegal, zet de "Noord Holland" op 25 juni 1972 koers naar Sao Vincente op de Kaapverdische Eilanden, waar de "Noord Holland" op 27 juni 1972 arriveert.

Te Sao Vincente op de Kaapverdische Eilanden, worden de pontons "McDermott 165" en "McDermott 166" vastgemaakt voor een sleepreis naar Bridgetown, Barbados.

Op 28 juni 1972 vertrok de "Noord Holland" met beide pontons vanuit Sao Vincente op de Kaapverdische Eilanden en arriveerde op 8 juli 1972 te Bridgetown, Barbados.

9 juli 1972 vertrok de "Noord Holland" vanuit Bridgetown, Barbados, naar Port of Spain, Trinidad.

10 juli 1972 arriveerde de "Noord Holland" bij Port of Spain, Trinidad en ging daar op station.

26 juli 1972 vertrok de "Noord Holland" van Port of Spain, Trinidad, naar Aruba.

Onderweg naar Aruba bood de "Noord Holland" nog haar diensten aan de Griekse tanker "Kikis"(1954 – 17540 Brt.). De "Noord Holland" krijgt een contract op basis Lloyds Open Form. Maar de "Kikis" vervolgt vervolgens haar reis op eigen kracht. De "Noord Holland" maakte hiervoor een omweg van 642 mijl.

29 juli 1972 arriveerde de "Noord Holland" in Aruba en werd begonnen met het vastmaken van de zuiger "Georgia" en de pontons "Gl 169" en "Gl 181".

30 juli 1972 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Aruba naar Bahía Las Minas, Cativa, Panama, met de zuiger "Georgia" en de pontons "Gl 169" en "Gl 181" op sleeptouw. Waar de "Noord Holland" met haar sleep op 5 augustus 1972 arriveert.

Na aflevering van haar sleep in Bahía Las Minas, Cativa, Panama, zette de "Noord Holland" weer koers naar Aruba waar de "Noord Holland" op 9 augustus arriveerde.

De Griekse tanker "Kikis"(1954 – 17540 Brt.) meldde op 21 september weer machine schade op de positie 6.00 Noord en 58.00 West, voor de kust van Guyana.
De "Noord Holland" maakt deze keer de "Kikis" wel vast en versleept deze naar Port of Spain, Trinidad.

In 1972 wordt door de "Noord Holland" ook nog assistentie aangeboden aan de "Canopus"(geen gegevens er zijn te veel schepen met die naam), maar deze accepteert assistentie van een ander schip.

1973

Vanuit Le Havre, Frankrijk, versleept de "Noord Holland" het beladen ponton "Tak 10" naar de Gulf of Gabes, Tunesië. In de Gulf of Gabes, Tunesië, is de "Noord Holland" stand-by tijdens het lossen van de ponton "Tak 10".
Nadat de "Tak 10" gelost is wordt ze weer vastgemaakt door de "Noord Holland" en op sleeptouw genomen naar Rotterdam.

5 februari 1973 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Rotterdam naar IJmuiden.

Maart 1973 verricht de "Noord Holland" charter werk voor een Nederlandse baggeronderneming in Angros dos Reis, Brazilië.

Vanuit Angros dos Reis, Brazilië, vertrekt de "Noord Holland" op 24 april 1973 met de zuiger "Sliedrecht 21" op sleeptouw naar Rotterdam.

De "Noord Holland" neemt, omstreeks 17 mei 1973, van de "Jacob van Heemskerck" de zuiger "Mistral" over, waarschijnlijk te Freetown, Sierra Leone, die door de "Jacob van Heemskerck" in Marseille, Frankrijk, was vastgemaakt.

De zuiger "Sliedrecht 21" wordt overgenomen door de "Jacob van Heemskerck" voor verder transport naar Rotterdam.

De "Noord Holland" vervolgt vanuit Freetown, Sierra Leone, de sleepreis met de zuiger "Mistral". Op 19 juni arriveert de "Noord Holland" met de "Mistral" op sleeptouw in Walvisbaai Namibië.

24 juni wordt de reis vervolgt naar Luderitz, Namibië waar het transport op 2 juli 1973 arriveert.

Op 8 juli vertrekt de "Noord Holland" met de "Mistral" op sleeptouw weer vanuit Luderitz naar Durban, Zuid Afrika, waar het transport op 5 augustus 1973 arriveert.

5 augustus vertrekt de "Noord Holland" met de "Mistral" op sleeptouw weer vanuit Durban, Zuid Afrika, om daar op 8 augustus 1973 weer binnen te lopen.

Maar op 15 augustus vertrekt de "Noord Holland" met de "Mistral" op sleeptouw weer vanuit Durban, Zuid Afrika, met bestemming Singapore.
27 september 1973 arriveert de "Noord Holland" met de "Mistral" op sleeptouw in Singapore.

Op 28 september 1973 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Singapore met onbekende bestemming.

17 November 1973 meld de erts tanker "Marcus Lolli-Ghetti"(1970 84.629 Brt.) op de positie 3.39 Zuid en 45.02 Oost, dwars van Kenia, machine schade.
De "Marcus Lolli-Ghetti" wordt op 24 november 1973 door de "Groningen" vastgemaakt en op 28 november 1973 door de "Noord Holland" en op 17 december 1973 in Kaapstad, Zuid Afrika, binnengebracht.

1974

De boortender "Navifor I" wordt door de "Noord Holland" vanuit Port Gentil, Gabon, versleept naar Dubai, Verenigde Arabische Emiraten.

18 maart 1974 melde de Griekse tanker "Theodegmon"(1960 – 33.119 Brt.)geladen met ruwe olie, brand in de machinekamer. 20 maart 1974 arriveerde de "Noord Holland" bij de "Theodegmon", waar de brand inmiddels was bedwongen, en maakte op basis van L.O.F. vast op de "Theodegmon" na een sleepreis van dertien dagen werd op 2 april 1974 de "Theodegmon" afgeleverd te Djibouti.

Op 8 juli heeft de "Friesland" een rendez-vous met de "Noord Holland" in de straat van Mozambique. Waarna de "Friesland" koers zet naar Durban, Zuid Afrika.

13 augustus 1974 om ongeveer 18.30 uur strand het vrachtschip "S.A.Oranjeland" bij het vertrek uit East London, Zuid Afrika, net buiten de Oriënt Pier. De "Noord Holland" onderneemt nog pogingen om het schip vlot te brengen maar slaagt daar niet in. De "S.A.Oranjeland"(1969 – 11.372 Brt.) wordt total Loss verklaart en ter plekke gesloopt.

De Braziliaanse bulkcarrier "Doceangra"(1971 – 30.600 Brt.) meld op 13 december 1974 op de Atlantische Oceaan in de positie 51.47 Noord en 17.45 West, problemen met haar stuurmachine.

Op 14 december 1974 weet de "Noord Holland" de "Doceangra" vast te maken.

Op 15 december arriveerde de "Noord Holland" met de "Doceangra" op sleeptouw op de Nieuwe Waterweg.

19 december 1974 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Rotterdam met de tankbarge "Ghanadna" ex "Tankbarg No. 1"(een ex. T2 tanker) geladen met 2 binnenvaart tankers, met bestemming Abu Dhabi.

1975

De sleepreis met de tankbarge "Ghanadna" wordt gemaakt rond de Kaap, waarbij Kaapstad, Zuid Afrika, wordt aangedaan voor bunkers door de "Noord Holland".

Tijdens het verblijf te Kaapstad wordt er op basis van Lloyd Open Form hulp aangeboden aan het Indiaanse vrachtschip "Jalapankhi"(1961 – 9.242 Brt.) die nabij Kaapstad, Zuid Afrika, machine problemen melde. De "Noord Holland" wordt door de "Jalapankhi" op basis van Lloyds Open Form geaccepteerd maar blijkt later haar reis, op eigen kracht te vervolgen.

5 maart 1975 arriveert de "Noord Holland" op de rede van Abu Dhabi, waar de binnenvaart tankers met behulp van een kraanbarge de "D.B. 14" van Mc Dermott, werden gelost vanaf de "Ghanadna" en wordt de sleep overgedragen aan haar eigenaar de ADNOCFOD(Abu Dhabi National Oil Company for Distribution).

De "Noord Holland" maakt een sleepreis met het booreiland "Saturn" van een positie nabij Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten, naar een positie nabij Masirah Island, Oman, uitgevoerd samen met de "Groningen".

In Warri, Nigeria, wordt door de "Noord Holland" het boorschip "Offshore Tender No. 3" vastgemaakt voor een sleepreis naar Ras Shukheir, Egypte.

Tijdens deze sleepreis werd de "Offshore Tender No. 3" door de "Noord Holland" tijdelijk geparkeerd in Malta, zodat de "Noord Holland" in staat was om de Noorse coaster "Marva"(1959 – 489 Brt.) die machine schade had gemeld op de positie 36.23 Noord en 14.28 Oost, dwars van Gozo, Malta.

De "Marva" werd door de "Noord Holland" vastgemaakt en naar Valletta, Malta, versleept.

Waar op de "Noord Holland" de "Offshore Tender No. 3" weer vastmaakte voor het vervolg van de sleepreis naar Ras Shukheir, Egypte.

Op deze reis was de "Noord Holland" de eerste Nederlandse sleepboot die na de heropening van het Suez kanaal (op 5 juni 1975) gebruik maakte van het Suez kanaal op 1 juli 1975.

Juli 1975 is de "Noord Holland" in IJmuiden en vertrekt vandaar uit naar Dordrecht voor groot onderhoud.

Vanaf begin augustus 1975 tot oktober 1975 verblijft de "Noord Holland" te Dordrecht voor re-engining. De WERKSPOOR motoren worden vervangen door twee 4 tact enkelw. 6 cil. MAK motoren. Het vermogen van deze motoren was totaal 6000 pk, die de "Noord Holland" een trekkracht leveren van 40 ton en een snelheid van 16 knopen.

Vanaf november 1975 tot augustus 1976 wordt door de "Noord Holland" werkzaamheden verricht op de Noordzee in charter van Heerema. En werden diverse reizen met materieel gemaakt zo werd op 13 november 1975 de bak "H 105" geladen met materiaal versleept vanuit Middlesbrough, Engeland, naar een positie in de Noordzee, waar de "H 105" door de kraanbak "M 26" werd gelost.

Door slecht weer was het niet mogelijk om de "H 105" geheel te lossen en zocht de "Noord Holland" met de "H 105" een schuilplaats om het slechte weer te doorstaan en werd de "H 105" met haar restant lading weer afgeleverd te Middlesbrough, Engeland, zodra het weer verbeterde.

De volgende opdracht voor de "Noord Holland" was in Caen, Frankrijk, een bak op te halen met bestemming het Ekofisk Field.

Eind december 1975 lag de "Noord Holland" in Bremerhaven, Duitsland, in afwachting van verdere werkzaamheden voor Heerema.

1976

Ook in 1976 is de "Noord Holland" werkzaam op de Noordzee in charter van Heerema.

Waarbij de "Noord Holland" op 12 juni 1976 in Rotterdam lag.

Na het einde van het contract in oktober 1976 wordt in de tweede week van oktober 1976 de zuiger "Jokra" door de "Noord Holland" vanuit Vlaardingen naar Brunsbuttel, Duitsland, gesleept.

Na aflevering van de zuiger "Jokra" te Brunsbuttel, Duitsland, vertrekt de "Noord Holland" naar Penzance, Lands End, Engeland, en verricht de "Noord Holland" daar stations dienst.

Begin december 1976 vertrekt de "Amsterdam" vanuit Nordenham-Blexem, Duitsland, met het nieuwbouw droogdok (180 x 40 meter)"Mishref" naar Koeweit.

Ter Hoogte van Texel maakt ook de "Noord Holland" vast op de "Mishreff". Dit werd gedaan in verband met de weersvoorspelling.
In de nacht van 6 op 7 december steekt er een storm op met windkracht 8 tot 10 Beaufort. De sleepverbinding van de "Amsterdam" brak tijdens deze storm, maar de volgende morgen slaagde de "Amsterdam" er in om opnieuw vast te maken. De sleep werd in afwachting van beter weer naar de rede van Falmouth, Engeland, gesleept.

Nadat het weer was verbeterd werd door de "Amsterdam" en de "Noord Holland" de sleepreis met het droogdok voortgezet. 17 december 1976 werd de "Noord Holland" bedankt en zette de "Amsterdam" de reis naar Koeweit voort.

1977

Januari 1977 verricht de "Noord Holland" stations dienst te Ceuta. De "Kriti" ex "Utrecht" die wordt uitgebracht naar Piraeus, Griekenland, neemt nog even wat proviand over van de "Noord Holland".

Februari 1977 is de "Noord Holland" onderweg vanuit Suez, Egypte, met de "Ocean Servant l" op sleeptouw naar Hamburg, Duitsland, waar de "Ocean Servant l" weer beladen zal worden.

April 1977 versleept de "Noord Holland" de beladen ponton "MG 338/2" vanuit IJmuiden naar Lagos, Nigeria.

Na lossing van de "MG 338/2" te Laos, Nigeria, wordt de "MG 338/2" door de "Noord Holland" weer naar IJmuiden gesleept.

17 mei 1977 arriveert de "Noord Holland" met de bak "MG 338/2" weer te IJmuiden.

Na aankomst wordt de "Noord Holland" opgenomen in het dok van de N.D.S.M. te Amsterdam om voorzien te worden van een nieuwe schroef. De drieblads verstelbare schroef van Werkspoor werd vervangen door een 4 blads schroef van het Duitse Esher-Wyss.

Deze nieuwe schroef werd gekoppeld aan de bestaande verstel-inrichting van Werkspoor, een volstrekt uniek geval.

Reden voor deze nieuwe schroef waren de trillingen in de "Noord Holland" ontstaan na het plaatsen van de Nieuwe MaK motoren bij de ombouw in augustus 1975.

In juni 1977 wordt door de "Noord Holland" na ombouw te Amsterdam, een Rig-move uitgevoerd met het jack-up rig "Key Gibraltar" op de Noordzee.

De ponton "Kuphar" wordt door de "Noord Holland" vanuit Middlesborough, Engeland, naar Rotterdam versleept.

Hierna wordt door de "Noord Holland" de Kraanbak "Poppeye" vanuit Rotterdam naar Devenport, Engeland, versleept.

Verder versleept de "Noord Holland" de pontons "GK 45" en "AB 25" vanuit Brest, Frankrijk, naar Rotterdam.

Op 22 juli 1977 vertrekt de "Noord Holland", met de in Amsterdam gebouwde cutterzuiger "Mubarak", vanuit IJmuiden naar Koeweit, begin september 1977 wordt de "Mubarak" afgeleverd te Koeweit.

Oktober 1977 Heeft de "Noord Holland" het Griekse vrachtschip "Aegis Atomic"(1974 – 12.498 Brt.) die machine schade had opgelopen, vastgemaakt nabij Socotra, Jemen, en versleept naar Djibouti.

De "Noord Holland" verricht na aflevering van de "Aegis Atomic" stations-dienst te Djibouti.

November 1977 wordt door de "Noord Holland" het ten Zuiden van Sha'ab Halaka, op 150 mijl ten noorden van Port Sudan, Sudan, aan de grond gelopen Griekse vrachtschip "John P."(1953 – 2.731 Brt.) vlotgebracht en naar Suez, Egypte, gesleept.

Op 20 november 1977 arriveert de "Noord Holland" met de "John P." op sleeptouw op de rede van Suez, Egypte.

Begin december 1977 vertrok de "Noord Holland" vanuit Piraeus, Griekenland, naar Punta Arenas, Chili. De "Noord Holland" versleept een combinatie van een kraanbak-pijpenlegger de "Navajo". In Dakar, Senegal, werd gebunkerd en op 27 december 1977 vervolgde de "Noord Holland" de reis naar Punta Arenas, Chili.

1978

De "Noord Holland" levert de "Navajo" op 5 februari 1978 af in Punta Arenas, Chili.

Maart 1978 verricht de "Noord Holland" stations dienst te Dakar, Senegal.

25 maart 1978 vertrekt de "Noord Holland" vanuit haar station te Dakar, Senegal, naar Vigo, Spanje, waar de "Noord Holland" op 10 april 1978 arriveert, en in Vigo, Spanje, weer op station gaat.

20 april 1978 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Vigo naar Casablanca, Marokko, om daar de Franse bulkcarrier "Promethee"(1967 - 7.291 Brt.) vast te maken.

23 april 1978 arriveerde de "Noord Holland" te Casablanca, Marokko, en vertrekt op 24 april 1978 met de "Promethee" op sleeptouw naar Grimstad, Noorwegen, waar de "Noord Holland" op 5 mei 1978 de "Promethee" afgeleverd.

Na het afleveren van de "Promethee" in Grimstad, Noorwegen, zet de "Noord Holland" koers naar IJmuiden.

& mei 1978 lukt het de "Noord Holland" om 4 bemanningsleden op te pikken van de gezonken kotter "E 425" (verder helaas geen gegevens).

8 mei 1978 arriveert de "Noord Holland" in IJmuiden en worden de 4 schipbreukelingen aan wal gebracht.

10 mei 1978 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Sheerness, Engeland.

13 mei 1978 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Sheerness, Engeland, naar Fort de France, Martinique, met op sleeptouw de onderlossers "HAM 529" en de "HAM 533".

Op 2 juni 1978 arriveert de "Noord Holland" met de onderlossers "HAM 529" en de "HAM 533" in Fort de France, Martinique, en levert deze daar af.

Na aflevering van de onderlossers gaat de "Noord Holland" te Fort de France, Martinique, op stations dienst.

Juli 1978 verricht de "Noord Holland" stations dienst nabij Yucatan straat.

6 juli 1978 wordt door de "Noord Holland" het vrachtschip "Eaglescliffe"(1957 – 2.334 Brt.) bij de kust van Progreso, Yucatán, Mexico, vastgemaakt die kampte met machine problemen.

December 1978 begint de "Noord Holland" aan een sleepreis met het ponton "Saint John Carrier" vanuit Norfolk, Verenigde Staten, naar Powell River, Vancouver, Canada.

1979

Begin januari 1979 arriveert de "Noord Holland" met de "Saint John Carrier" bij Powell River, Vancouver, Canada.

Vanuit Willemstad, Curaçao, maakt de "Noord Holland" april 1979 een sleepreis met de ponton "IB 3302" naar Puerto Ordaz, Venezuela.

Ook in april 1979 maakt de "Noord Holland" vanuit Georgetown, Guyana, een sleepreis met het Griekse vrachtschip/koelschip "Ormiris"(1955 – 3.004 Brt.) naar Willemstad, Curaçao.

De geschiedenis van de "Ormiris":

02.09.1955-1970 "Osiris", Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam-Nederland.

1970-1975 "Glyfada", Martimar Shipping Co. Ltd., Famagusta-Cyprus.

1975-1978 "Omiris", Stila Cia. Naviera S.A., Piraeus-Griekenland.

23 oktober 1978 is de "Omiris" onderweg vanuit Rio Haina, Dominicaanse Republiek, naar Georgetown, Guyana, in positie 08.15 N.B. en 59.23 W.L. gestrand en 30 oktober 1978 vlot gesleept.

18 april 1979 werd de "Omiris" voor de sloop verkocht aan Eisen und Metall, Hamburg-Duitsland.

25 april 1979 arriveert de "Noord Holland" met de "Omiris" op sleeptouw in Willemstad, Curaçao.

De "Omiris" wordt vanuit Willemstad, Curaçao, in 1979 doorverkocht voor de sloop naar Brownsville, Verenigde Staten.

Vanuit Puerto Cabello, Venezuela, maakt de "Noord Holland" een sleepreis naar Saint Lucia met 2 stortbakken een baggermolen, een splijtbak en een tankbak op sleeptouw.

Vanuit Saint Lucia maakt de "Noord Holland" een sleepreis naar Miami, Verenigde Staten. Wat er wordt gesleept is niet duidelijk waarschijnlijk datgene wat vanuit Puerto Cabello, Venezuela, naar Saint Lucia is versleept.

Mei 1979 wordt door de "Noord Holland" gebunkerd in Halifax, Canada, de "Noord Holland" is op dat moment 'iets' aan het doen samen met de "Biscay Star"?

Juli 1979 versleept de "Noord Holland" de bulkcarrier "Leadale"(1910 – 6077 Brt.) vanuit Quebec, Canada, naar Bermuda. Bij de Bermuda eilanden wordt de "Leadale" overgegeven aan de "Jacob van Heemskerck".

Waarna de "Noord Holland" koers zet naar Vlaardingen waar ze augustus 1979 in het dok gaat.

Begin September 1979 lost de "Noord Holland" de "Tempest" af bij de "Ocean Servant 2" die te Leixoes, Portugal, actief is bij de wrakopruiming van de "Tenorga"(1955 – 3607 Brt.)die tijdens slecht weer bij het binnen lopen van de haven was gezonken op 28 december 1978.

Gedurende de tijd dat de "Noord Holland" is ingezet bij Leixoes, Portugal, verricht de "Noord Holland" stationsdienst, tijdens die dagen dat ze niet nodig is bij de "Ocean Servant 2".

De "Noord Holland" weet bij Vigo, Spanje, het Engelse vrachtschip "Booker Viking"(1967 – 5.383 Brt.) die kampte met machineschade en daardoor in de problemen was gekomen, vast te maken en naar Falmouth, Engeland, te slepen.

Vanuit Falmouth, Engeland, keert de "Noord Holland" weer terug naar Leixoes, Portugal, voor assistentie bij de "Ocean Servant 2".

Begin december 1979 krijgt de "Noord Holland" opdracht om koers te zetten naar het vrachtschip "Great Republic"(1969 – 11.757 Brt.) die op 150 mijl West van Landsend, Engeland, met machineschade drijft. 5 december 1979 maakt de "Noord Holland" de "Great Republic" vast en arriveert op 9 december 1979 in IJmuiden. Waarna de "Great Republic" naar Amsterdam gaat voor reparatie bij de A.D.M.

Vanuit IJmuiden keert de "Noord Holland" weer terug naar Leixoes, Portugal, voor assistentie bij de "Ocean Servant 2".

18 december 1979 brengt de "Noord Holland" het Griekse vrachtschip "Rio Branco"(1961 – 5.846 Brt.) met stormschade binnen te Brest, Frankrijk.

Vanuit Brest, Frankrijk, keert de "Noord Holland" weer terug naar Leixoes, Portugal, voor assistentie bij de "Ocean Servant 2".

1980

29 januari 1980 zet de "Noord Holland" koers naar het Maltese vrachtschip "Rabat"(1970 – 2.812 Brt.). De "Rabat" verzocht om assistentie omdat er in de accommodatie brand was ontstaan. Toen de "Noord Holland" bij de "Rabat" arriveerde was deze reeds vastgemaakt door de Duitse sleepboot "Hansa" van Fairplay. De "Noord Holland" werd door de "Hansa" gecontracteerd om de "Rabat" te blussen. Nog dezelfde dag, 29 januari 1980, was de brand op de "Rabat" door de bemanning van de "Noord Holland" geblust en zette de "Hansa" koers naar Lissabon, Portugal. Bij de rede van Lissabon, Portugal, werd de "Noord Holland" bedankt en werd weer koers gezet naar Leixoes, Portugal.

Op de terug weg naar Leixoes, Portugal, zette de "Noord Holland" nog koers naar de positie van de Spaanse trawler "Sil"(1969 – 2.715 Brt.) die 16 februari 1980 nabij Vigo, Spanje, in brand stond, assistentie van de "Noord Holland" werd niet geaccepteerd.

Op 17 februari 1980 arriveerde de "Noord Holland" weer in Leixoes, Portugal.

De Noord-Holland wordt 11 maart 1980 afgelost door de "Simson" bij de "Ocean Servant 2" die bezig is met de wrakopruiming van de "Tenorga" bij Leixoes, Portugal.

Na de aflossing door de "Simson" zet de "Noord Holland" koers naar IJmuiden, onderweg wordt het bericht ontvangen dat de Zweedse tanker "Runo"(1963 – 750 Brt.) een explosie had gehad in de machinekamer. De "Noord Holland" wijzigde haar koers naar de positie van de "Runo", 20 mijl Zuid-Zuid-West van St. Catherines Point, Eiland Wight, en weet de "Runo" vast te maken en versleepte de "Runo" naar Southampton, Engeland, waar de "Noord Holland" op 14 maart 1980 met de "Runo" op sleeptouw arriveert.

Vanuit Southampton, Engeland, arriveerde de "Noord Holland" op 16 maart 1980 in IJmuiden.

Op 21 maart 1980 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Rotterdam.

Vanaf 23 Mei 1980 tot 3 juli 1980 ligt de "Noord Holland" in IJmuiden voor onderhoud en waar ze in het dok gaat.

3 juli 1980 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden naar Vlaardingen om daar de "Ocean Servant 2" beladen met o.a. de zuiger "Sliedrecht XXIV" van Volker Stevin, vast te maken.

7 Juli 1980 vertrekt de "Noord-Holland met de "Ocean Servant 2" op sleeptouw vanuit Vlaardingen naar Port Harcourt, Nigeria.
De "Ocean Servant" is beladen met de zuiger "Sliedrecht XXIV" en de nieuwbouw vlet "Pepe Yeodo" van Volker Stevin.

In eind augustus 1980 arriveert de "Noord Holland" met de beladen "Ocean Servant 2" vanuit Vlaardingen in Port Harcourt, Nigeria.

Nadat de "Ocean Servant 2" is gelost versleept de "Noord Holland" de "Ocean Servant 2" naar Georgetown, Guyana.
Waar de "Ocean Servant 2" beladen zal worden met het booreiland "Salenergy 4" met bestemming Port Arthur, Verenigde Staten.

Nadat de "Ocean Servant 2" is afgeleverd in Georgetown, Guyana, zet de "Noord Holland" eind september begin oktober 1980 koers naar de Bermuda's.

De "Noord Holland" maakt op een positie nabij Bermuda de Canadese trawler "Cape Lance"(1980 – 984 Brt.) vast en versleept de "Cape Lance" naar Bermuda.

De "Noord Holland" versleept vanuit Portsmouth, Verenigde Staten, de US Navy sleepboot "Shakori",(1945 – 1.235 Brt. 3000 Apk ATF type), naar Kaosiung, Taiwan.

December 1980 heeft de "Noord Holland" de sleepboot "Shakori" te Keelung, Taiwan, afgeleverd.

Vanuit Keelung, Taiwan, zet de "Noord Holland" na het afleveren van de sleepboot "Shakori", weer koers naar de Verenigde Staten.

1981

Op 30 januari 1981 arriveert de "Noord Holland" te Seattle, Verenigde Staten, om een destroyer op te halen, die is verkocht aan de marine van Taiwan.

In Seattle, Verenigde Staten, vind aflossing van de bemanning plaats.

6 februari 1981 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Seattle, Verenigde Staten, met de destroyer "Hamner"(1946 – 2.425 Brt.) vanuit Seattle, Verenigde Staten, naar Kaochung, Taiwan.

Op 10 mei 1981 arriveert de "Noord Holland" met het containerschip "Zim Melbourne"(1978 – 6.066 Brt.) op sleeptouw in Singapore.
De "Zim Melbourne" werd door de "Noord Holland" op de positie 09 Noord en 69 Oost vast gemaakt en versleept naar Singapore. De "Zim Melbourne" had ten Zuiden van Colombo motorschade opgelopen.

Op 11 juni 1981 arriveert de "Noord Holland" met het veetransportschip "Procyon" (1972 – 14.160 Brt.) vanuit Singapore te Hongkong.

Op 31 juli 1981 heeft de "Noord Holland" het vrachtschip "Salamah"(1953 – 1.444 Brt.) afgeleverd te Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten.
De "Salamah" werd door de "Noord Holland" op een positie 19.00 Noord en 57.00 Oost, voor de kust van Oman, vastgemaakt.

November 1981 vertrekt de "Noord Holland" vanuit Kaapstad, Zuid Afrika, en zet koers naar Penzance, Engeland, waar de "Noord Holland" vanaf 27 november 1981 stationsdienst gaat verrichten.

Op 19 december 1981 komt in een zeer zware storm de Ierse coaster "Union Star"(1981 – 934 Brt.), die haar eerste reis maakt, door machineschade in de problemen. De "Noord Holland" bied haar hulp aan maar dit wordt geweigerd.
De "Union Star" dreef naar de rotsen van Boscawen Cove, nabij Lamorna en kapseisde. De reddingsboot "Solomon Browne", uit Penlee, Engeland, probeerde de bemanning van de "Union Star" te redden maar tijdens deze reddingspoging verongelukte de "Solomon Browne" en alle opvarenden van de "Solomon Browne" en de "Union Star" kwamen om. Totaal stierven er 16 mensen onnodig, want de "Noord Holland" had volop kansen om de "Union Star" vast te maken.

1982

Begin 1982 verricht de "Noord Holland" stationsdienst bij Penzance, Engeland.

In 1982 werd de "Noord Holland" door N.V. Bureau Wijsmuller onder Panamese vlag gebracht.

11 januari 1982 wordt de "Silver Falcon"(geen gegevens) vast gemaakt door de "Noord Holland" (niet bekend waar) en op 13 januari 1982 te Liverpool, Engeland, afgeleverd.

Februari 1982 vertrekt de "Noord Holland" vanaf haar stations plek, Penzance, Engeland, naar IJmuiden.

1 maart 1982 vertrekt de "Noord Holland" vanuit IJmuiden met de drijvende heistelling "Marlin" 60 X 23 meter en een diepgang van 1,5 meter naar Whyalla, Australië.

Op 6 mei 1982 arriveert de "Noord Holland" met de heistelling "Marlin" van Interbeton B.V. in Whyala, Australië, na een non-stop 10.750 mijl lange reis vanuit IJmuiden.

31 augustus 1982 vertrekt de "Noord Holland" uit Rabaul, New Britan met de bulkcarrier "Samick Pacific"(1973 – 14.748 Brt.).

30 september 1982 arriveert de "Noord Holland" met de bulkcarrier "Samick Pacific" te Inchon, Zuid-Korea. De "Samick Pacific" wordt hier gelost.

8 oktober 1982 vertrekt de "Noord Holland" met de "Samick Pacific" van Inchon naar de reparatiewerf te Ulsan, Zuid-Korea waar ze op 11 oktober 1982 aankomt.

in 1983 wordt de "Noord Holland" verkocht naar de Bahama's, als thuishaven kreeg zij Nassau.

De nieuwe eigenaar werd Vermont Shipping Corporation met als managers Titan Marine Ltd. te Fort Lauderdale, Florida.

Deze maatschappij bracht de "Noord Holland" in de vaart met de naam "Sierra".

De "Sierra" werd in 1990 wederom doorverkocht. Zij kwam onder de Mexicaanse-vlag te varen voor Compania Naviera Asetec S.A. de C.V. te Cuautitlan, Mexico. Deze eigenaar gaf de sleepboot de naam "Cimarron Asetec".

19 juni 2001 worden de schepen van Compania Naviera Asetec S.A. de C.V. in opdracht van het Hof van Arbitrage in Mexico geveild 'as is where is'.

De "Cimarron Asetec" werd toen getaxeerd op een waarde van 836.000,00 (en werd daar ook voor ingezet) Mexicaanse Peso's (dat zou nu 2011 ongeveer een 52641,52 Euro zijn. Ik weet niet de koers van 2001).

Gezien de prijs is de "Cimarron Asetec" ex "Noord Holland" er niet best aan toe.
LR geclassificeerd tot 9/2/90

Het laatste wat er te vinden is is het volgende staatje

IMO number :6513308
Name of ship :CIMARRON ASETEC
Gross tonnage :610
Type of ship :Tug
Year of build :1965
Status of ship :In Service
Last update :2006-11-20