Location: Home > L-S > Marie 1917 - 1918 > Geschiedenis

Geschiedenis

De"Marie" werd in februari 1917 op stapel gezet bij Van der Kuy & Van der Ree te Rotterdam in opdracht van N.V. Scheepswerf & Machinefabriek v/h. H.J. Koopman te Dordrecht. En al tijdens de bouw aangekocht door John F. Wijsmuller 's-Gravenhage en doorverkocht aan de Koninklijke Marine.

1918

Op 12 juli 1918 werd de "Marie" te water gelaten bij scheepswerf Fa. Koopman te Dordrecht.

De "Marie" werd nog tijdens de bouw gekocht door de Marine van Wijsmuller en na de tewaterlating afgebouwd bij de Rijkswerf te Willemsoord, Den Helder en ingericht als mijnenveger. 

Op 9 oktober 1918 maakt de "Mijnenveger 2" een proefvaart.

Op 13 december 1918 werd de "Marie" in dienst genomen door de Koninklijke Marine en kreeg de naam "Mijnenveger 2".

1920

Op 15 oktober 1920 is de "Mijnenveger 2" in Vlissingen buiten dienst gesteld.

1922

Vanaf 15 september 1922 tot 29 september 1929 nam de "Mijnenveger 2" deel aan marine-oefeningen vanuit Vlissingen.

1923

Vanaf 24 augustus 1923 verbleef de "Mijnenveger 2" in het dok van de Rijkswerf te Hellevoetsluis voor reparaties en onderhoud.
7 september 1923 vertrok de "Mijnenveger 2" weer vanuit de Rijkswerf in Hellevoetsluis naar Vlissingen.

1924

10 juli 1924 werd de "Mijnenveger 2" in Vlissingen vervangen door de "Mijnenveger 4"

1931

In 1931 werd de "Mijnenveger 2" herdoopt tot "M 2".

1940

Tijdens de Duitse aanval op Nederland in 1940 was de "M 2" net als de "M 1", "M 3" en "M 4" verbonden aan de 2de divisie mijnenvegers in IJmuiden.

13 Mei 1940 liep de "M 2", met als gezagvoerder bootsman R. Veldman, in het Noordzee-kanaal ter hoogte van Velsen op een magnetische mijn. Door de ontploffing zonk de "M 2", hierbij kwamen zeven van de 16 opvarenden om het leven.

De Duitse strijdkrachten lieten de "M 2" in juli 1940 lichten en repareren en namen het in dienst als "LAZ 47" bij het Lazerett verband.

Op 17 september 1940 liep de "LAZ 47" tijdens het binnenkomen van de haven van IJmuiden tijdens een Zuid-Wester storm op het wrak van het stoomschip "Jan Pieterszoon Coen". Later die maand werd de "LAZ 47" gelicht en naar de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij gebracht waar de "LAZ 47" gerepareerd en verlengd werd.

1941

Na de aanpassingen werd de "LAZ 47" op 6 maart 1941 als sleepboot in de vaart genomen door Fairplay Schleppdampfschiffs Reederei Richard Borchard GmbH, Hamburg, Inh. Fairplay Stiftung Hamburg, onder de naam "Fairplay X" in de havendienst te Hamburg, Duitsland.

1945

In 1945 kwam de "Fairplay X" onderbeheer van het Westindisches Schiffahrtskontor.

1946

1946 werd de "Fairplay X" weer een deel van de vloot van Fairplay Schleppdampfschiffs Reederei Richard Borchard GmbH, Hamburg, Duitsland.

1965

Op 12 juli 1965 werd de "Fairplay X" verkocht aan Fa. Rud. Hamstorff Wasserbau & Travewerft GmbH. Te Lubeck, Duitsland.  De "Fairplay X" is  in 1965 gesloopt te Lübeck, Duitsland, bij Harmstorff Wasserbau GmbH.