Geschiedenis

Deopdracht aan de werf van JONKER & STANS te Hendrik Ido Ambacht tot bouw van de "Willem Barendsz" en de "Jacob van Heemskerck" werd ondertekend op 10 september 1919.

Tijdens de bouw werd besloten om de afmetingen te wijzigen. De oorspronkelijke lengte tussen de loodlijnen, volgens contract opgegeven, was 44,00 meter. In een bijgesteld contract werd de lengte naar 46,00 meter gebracht. De grootste breedte werd van 8,25 meter naar 8,80 meter gebracht.

Naderhand werd overeengekomen dat hierdoor ook de opgegeven afmeting van de holte moest worden bijgesteld. Deze werd dan ook 20 cm meer dan in het eerste contract werd opgegeven, en ging van 4,30 m naar 4,50 m.

De accommodatie was bestemd voor vijftien opvarenden en acht runners.
Het sleepgerei bestond o.a. uit 220 meter lange, 20-duims manillatrossen.

De "Willem Barendsz" was voorzien van elektrisch licht, radiotelegrafie- en radiopeil-apparatuur aan boord. Een stoomstuurmachine, stoom- ankerspil, 2 geheel apart werkende stoom trossen- inhaalinrichtingen met ieder een aparte stoommachine met een cylinder diameter van 9" X 11".

En in de machinekamer een 8 tons verdamper, aparte stoommachine met centifugaal voor de circulatie zodat de circulatiepomp niet aan de hoofdmachine is vastgebouwd en verder een dubbelwerkende water- ballast- Donkey- voedingspomp.

Het casco van de "Willem Barendsz" ging op 22 juni 1921 te water bij de werf van JONKER & STANS te Hendrik Ido Ambacht.

Enkele maanden later, op 2 november 1921, verliet de "Willem Barendsz" de werf en begon aan haar proefvaart.

Woensdag 7 juni 1922 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit IJmuiden naar de haven van Emden - Duitsland.

Op 9 Juni 1922 vertrokken de "Gelderland" en de "Willem Barendsz" met het droogdok "MOP", op sleeptouw, vanuit de haven van Emden - Duitsland met bestemming de haven van Buenos Aires - Argentinië.

Op 22 juli 1922 verliet de "Gelderland" het transport om te gaan bunkeren in de haven van St. Vincent op de Kaapverdische eilanden.

Na terugkeer van de "Gelderland" was het de beurt van de "Willem Barendsz" om te gaan bunkeren in St. Vincent op de Kaapverdische eilanden, waarna het transport op 23 juli 1922 de haven van St. Vincent op de Kaapverdische eilanden passeerde.

21 augustus 1922 arriveerde het transport van de "Gelderland" en de "Willem Barendsz" met het droogdok "MOP" vanuit Emden – Duitsland in de haven van Bahia – Brazilië voor bunkers en proviand.

Op 26 augustus werd de sleepreis van de "Gelderland" en de "Willem Barendsz", met het droogdok "MOP", vanuit de haven van Bahia – Brazilië vervolgd.

De "Gelderland" en de "Willem Barendsz" arriveerden op 21 september 1922, met het droogdok "MOP" vanuit Emden – Duitsland op sleeptouw, in de haven van Buenos Aires – Argentinië.

Op 15 oktober 1922 onderzochten de "Gelderland" en de "Willem Barendsz" of het mogelijk was om het op 60 mijl ten Zuiden van Rio Grande do Sul – Brazilië gestrande vrachtschip "Rovigno"(1902 – 3.618 Brt.), dat was geladen met hout, te bergen.

De "Gelderland" en de "Willem Barendsz" arriveerden op 31 oktober 1922 in de haven van St. Vincent op de Kaapverdische Eilanden.

Nadat gebunkerd was werd de reis naar Rotterdam op 2 november 1922 vervolgd.

16 november 1922 arriveerden de "Gelderland" en de "Willem Barendsz" op de Nieuwe Waterweg.

14 december 1922 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit de Nieuwe Waterweg naar de haven van Brest – Frankrijk.

24 december 1922 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Brest – Frankrijk, met het vrachtschip "Gros Tenquin"(1919 – 1.179 Brt.) op sleeptouw, naar Willemshaven – Duitsland.

1923


23 januari 1923 kwam de "Willem Barendsz" in de haven van South Shields – Engeland in aanvaring met de Duitse trawler "Hans Wriedt".

Op 26 januari 1923 arriveerden de "Simson" en de "Willem Barendsz" met het vrachtschip "Eskasoni"(1896 – 2.671 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Newcastle – Engeland in de haven van Schiedam.

Het met stukgoed geladen motorschip "Rhea"(1922 – 1.386 Brt.) van de K.N.S.M. strandde vrijdag 16 februari 1923 nabij Zandvoort.

De sleepboten "Drente", "Titan", "Simson", "Hector" en "Zeeland" hebben op 16 februari 1923 geprobeerd om de "Rhea" vlot te brengen.

De "Willem Barendsz" was vanuit de haven van Vlissingen onderweg gegaan naar de strandings plaats en vanuit Rotterdam is ook de "Jacob van Heemskerck" onderweg naar de strandings plaats van de "Rhea".

Op 17 februari 1923 lukte het de "Rhea" vlot te brengen.

Op 22 februari vertrok de "Willem Barendsz", met het vrachtschip "Roumanier"(1917 – 1.948 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen – België naar Bremerhaven – Duitsland.

24 februari 1923 arriveerde de "Willem Barendsz", vanuit Bremen – Duitsland, op de Nieuwe Waterweg.

Begin maart 1923 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Rotterdam naar Barry – Engeland.

Op 16 April 1923 arriveerde de "Willem Barendsz" in de haven van Gibraltar met de ex Oostenrijks/Hongaarse kruiser "Erzherzog Kronprinz Rudolf"(1889 – 6.939 Brt.) op sleeptouw, die vanuit de baai van Cattaro (Montenegro) naar Bremen – Duitsland gesleept wordt, waar de "Erzherzog Kronprinz Rudolf" gesloopt zal worden.

De "Willem Barendsz" vertrok op 23 April 1923 vanuit Gibraltar, met de ex Oostenrijks/Hongaarse kruiser "Erzherzog Kronprinz Rudolf" op sleeptouw, naar Bremen – Duitsland.

18 mei 1923 arriveerde de "Willem Barendsz", vanuit de haven van Bremen – Duitsland, op de Nieuwe Waterweg.

De "Willem Barendsz" en de "Brabant" vertrokken op 3 augustus 1923 vanuit Maassluis naar de haven van Brest - Frankrijk, om daar het vrachtschip "City of Rangoon"(1914 – 6.635 Brt.) vast te maken.

De "Willem Barendsz" en de "Brabant" vertrokken met het stoomschip "City of Rangoon" op sleeptouw op 9 augustus 1923 vanuit de haven van Brest - Frankrijk, naar Londen - Engeland. De "City of Rangoon" was eerder de haven van Brest - Frankrijk binnen gebracht nadat ze haar schroef had verloren en machineschade had opgelopen.

Vanuit de haven van St. George - Bermuda vertrok de "Willem Barendsz" op 20 september 1923 naar Nederland, met op sleeptouw de ex-kruiser "Charybdis"(1894 – 4360 Brt.) naar Nederland.

Op 22 oktober 1923 arriveerde de "Willem Barendsz" met de ex-kruiser "Charybdis" te Hoek van Holland, met uiteindelijke bestemming Hendrik-Ido-Ambacht voor sloop.

Midden december 1923 versleepte de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Falmouth - Engeland, het vracht/passagiersschip "Somali"(1901 – 6.708 Brt.), wat was verkocht voor de sloop, via het Kieler Kanaal naar Kopenhagen – Denemarken.

Tijdens de tocht door het Kieler Kanaal, half december 1923, heeft de "Cyclop" assistentie verleend.

Op 28 december 1923 arriveerde de "Willem Barendsz", vanuit de haven van Kopenhagen – Denemarken, in Rotterdam.

1924

9 januari 1924 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit Rotterdam naar de positie van het stoomschip "Rondo" wat voor de ingang van het Kanaal verloren is door de "Jacob van Heemskerck".

De "Willem Barendsz" verwachte in de nacht van 11 januari 1924 bij de "Rondo" te arriveren.
 
De "Rondo" is later door de "Humber" (van Smit) de haven van St. Nazaire - Frankrijk binnen gebracht.

Op 15 januari 1924 zonk het vrachtschip "Feronia"(1902 – 2.885 Brt.), in de golf van Biscaye op 150 mijl van La Coubre – Frankrijk. Een deel van de bemanning werd gered door de "Willem Barendsz".

Op 3 juni 1924 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit Rotterdam naar Dantzig (in 1924 een z.g. Vrijstaat) om daar het vrachtschip "North Pines"(1890 – 2.316 Brt.) vast te maken met bestemming de sloopwerf te Hendrik Ido Ambacht.

De "Willem Barendsz" arriveerde op 17 juni 1924 in de haven van Rotterdam met op sleeptouw het vrachtschip "North Pines".

Vanuit Rotterdam vertrok de "Willem Barendsz" op 27 juni 1924 naar Le Havre - Frankrijk, om daar de Noorse 4 master "Hippalos"(1890 – 1.768 Brt.) vast te maken voor een sleepreis naar de scheepssloperij De Koophandel in Nieuw Lekkerkerk.

Op 29 juni 1924 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Le Havre - Frankrijk, met de Noorse 4 master "Hippalos"(1890 – 1.768 Brt.) op sleeptouw, naar de scheepssloperij De Koophandel in Nieuw Lekkerkerk.

Op 16 juli 1924 vertrokken de "Willem Barendsz" - kapitein D. Moerman - en de "Vlaanderen" - kapitein D. Spruijt -, met een 5.000-tons dok vanuit IJmuiden naar Sabang - Nederlands Indië.

Twee dagen na vertrek kwam het transport, in het Engels kanaal, in een zware storm terecht, doch na 92 dagen, op 15 oktober 1924, arriveerde het transport behouden in de haven van Sabang - Nederlands Indië.

Tijdens deze reis is het dok slecht 1 maal in een haven geweest en dat was tijdens de doorvaart van het Suezkanaal. In Aden werd gebunkerd terwijl er steeds een sleepboot op het dok bleef vaststaan.

Op het traject Aden/Sabang heeft de "Vlaanderen" nog in Colombo gebunkerd.

De "Willem Barendsz kon door zijn grotere bunkercapaciteit" dit traject afleggen zonder nog te moeten bunkeren.

Na aflevering van het dok, werd door de "Willem Barendsz" en de "Vlaanderen" koers gezet naar Soerabaja - Nederlands Indië.

Op 14 november 1924 vertrok de "Willem Barendsz", met de baggermolen "H.A.M. 4" en de rotsbreker "H.A.M. 6" op sleeptouw, vanuit de haven van Soerabaja - Nederlands Indië naar Melbourne - Australië

Tijdens de sleepreis door de "Willem Barendsz" met de baggermolen "H.A.M. 4" en de rotsbreker "H.A.M. 6" naar Melbourne - Australië, werd er aan boord van de baggermolen een lek ontdekt voor herstel werd koers gezet naar Thursday Island – Australië.

19 december 1924 werd door de de "Willem Barendsz" in de haven van Townsville - Australië gebunkerd.

1925

Waarna de "Willem Barendsz" de reis vervolgde naar Melbourne - Australië, waar de "Willem Barendsz" op 11 januari 1925 arriveerde.

Vanuit Melbourne - Australië, vertrokken de "Willem Barendsz" en de "Vlaanderen" naar Port Adelaide - Australië, waar het Engelse vrachtschip "City of Singapore" (1923 – 6.567 Brt.) met een uitgebrande machinekamer lag.

Na voorlopige reparaties, die maanden in beslag namen, vertrokken de "Vlaanderen" en de "Willem Barendsz", met de "City of Singapore" op sleeptouw, naar Rotterdam, een afstand van 13.000 mijl.

Op 25 april 1925 werd door de "Vlaanderen" en de "Willem Barendsz" gebunkerd in de haven van Fremantle – Australië en ook werden er kolen aan boord van de "City of Singapore" geladen.

Op 26 april 1925 vertrok het transport weer vanuit de haven van Fremantle – Australië naar Rotterdam.

Vanuit de haven van Fremantle – Australië werd koers gezet naar het eilandje Diego Gacia, waar "Vlaanderen" en de "Willem Barendsz" op 24 mei 1925 kolen bunkerden vanuit de "City of Singapore".

Op 1 juli 1925 werd de haven van Aden aangelopen voor bunkers en proviand.

5 juli 1925 vervolgden de "Vlaanderen" en de "Willem Barendsz" vanuit Aden hun sleepreis naar Rotterdam.

Op 19 juli 1925 arriveerde het transport bij de ingang van het Suez kanaal – Egypte.

Op 27 juli 1925 vervolgden de "Willem Barendsz" en de "Vlaanderen" de sleepreis weer vanuit de haven van Port Said - Egypte, na passage van het Suez Kanaal.

De "Willem Barendsz" en de "Vlaanderen" arriveerden op 11 augustus 1925 in de haven van Algiers - Algerije, waar werd gebunkerd.

Op 1 september 1925 arriveerden de "Willem Barendsz" en de "Vlaanderen" met de "City of Singapore" op sleeptouw in de haven van Rotterdam na een reis van bijna 13.000 mijl.

In de jaren 1924-25 was de Kaptein aan boord van de "Willem Barendsz" D. Moerman, één van de matrozen was M. Coster (deze heeft later nog als kapitein gevaren bij Wijsmuller).

1926

Op 19 februari 1926 maakte de "Willem Barendsz" op de positie 47° 40' Noord en 8° 50' West (golf van Biscaye) het Engelse tankschip "Corning"(1913 – 5.073 Brt.), die onderweg was vanuit Curaçao naar Thameshaven – Engeland, vast die daar lag te drijven met ketelschade. De "Willem Barendsz" zal de "Corning" naar de haven van Falmouth - Engeland verslepen.

20 februari 1926 arriveerde de "Willem Barendsz" op de rede van Falmouth - Engeland met de tanker "Corning" op sleeptouw.

De "Willem Barendsz" vertrok op 9 april 1926 vanuit de haven van Falmouth - Engeland naar Rotterdam, met de sleepboot "Ellida" (1884 – ) op sleeptouw.

De "Ellida" is voor de sloop aangekocht door de Fa. G.B. Pas & Zonen uit Bolnes.

11 april 1926 leverde de "Willem Barendsz" de sleepboot "Ellida" af bij de Fa. G.B. Pas & Zonen in Bolnes.

De "Willem Barendsz" arriveerde op zaterdag 30 oktober 1926 op de positie van de "Bolbec"(er zijn in 1926 2 Bolbec's) die nabij St. Catherine's Point voor anker lag met machine problemen. Op 31 oktober verklaarde de kapitein van de "Bolbec" dat hij geen assistentie meer nodig had, waarop de "Willem Barendsz" weer vertrok.

In de jaren 1926 en 1927 lag de "Willem Barendsz" vaak op bergingsstation te Brest.

1927

De "Willem Barendsz" heeft op 24 januari 1927 het Cubaanse vrachtschip "Tropical"(1891 – 369 Brt.), ex "Effie Gray", die op 100 mijl West van Brest - Frankrijk, met een gebroken roer dreef, vastgemaakt en in de haven van Brest - Frankrijk binnen gesleept. De "Tropical" was onderweg vanuit Londen - Engeland, naar Cuba.

Vanuit Brest - Frankrijk arriveert de "Willem Barendsz" op 20 februari 1927 in de haven van Gravesend - Engeland.

Vanuit de haven van Gravesend - Engeland vertrok de "Willem Barendsz", op 25 februari 1927, met het Engelse zeilschip "Monkbarns"(1895 – 1.911 Brt.) op sleeptouw naar Port Talbot – Engeland.

Vanuit de haven van Port Talbot – Engeland vertrok de "Willem Barendsz" begin maart, weer met de "Monkbarns" op sleeptouw, naar Corcubion – Spanje.

De "Willem Barendsz" arriveerde op 12 maart 1927 in de haven van Corcubion - Spanje, met het zeilschip "Monkbarns" op sleeptouw vanuit de haven van Port Talbot - Engeland.

Het Engelse vrachtschip "Margot"(1926 – 4.542 Brt.) kwam midden in de Golf van Biscaye, positie 46.16 N en 9.30 W, op 16 maart 1927 in aanvaring met het Noorse vrachtschip "Hegre"(1892 – 1.499 Brt.).

De "Margot" heeft een gat op de waterlijn, ter hoogte van ruim 4 en heeft koers gezet naar de haven van Brest Frankrijk.

De "Willem Barendsz" heeft assistentie aangeboden aan de "Hegre". De "Hegre" werd echter op 18 maart 1927 vastgemaakt door de Duitse Bugsier sleepboot "Max Berendt"(1924 – 766 Brt.)en in de haven van Brest - Frankrijk afgeleverd.

Op 23 maart 1927 melde het Griekse vrachtschip "Triton"(1914 – 4.211 Brt.) dat het machine en roerschade had opgelopen in een zware West Zuid Westelijke storm, windkracht 9 tot 10, op 150 mijl Noord Noord Oost van Ferol – Spanje.

De "Jacob van Heemskerck" (onder kapitein J. Klinge) vertrok vanuit de haven van Corcubion - Spanje, waar ze op station lag, en arriveerde op 24 maart 1927 bij de "Triton" en wist op basis van Lloyds Open Form vast te maken.

De "Willem Barendsz" (kapitein Jan Kalkman) die vanuit haar station Brest – Frankrijk onderweg was gegaan naar de "Triton" arriveerde op 25 maart en maakte ook vast op de "Triton". Gezamenlijk werd koers gezet naar de haven van Ferol - Spanje, waar de "Triton" op 28 maart werd binnengebracht.

Op 16 april 1927 wordt de "Willem Barendsz" in de haven van Vlaardingen voorzien van een nieuw brandmerk: 1390 Z ROTT 1927.

19 april 1927 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit Rotterdam naar Baltimore - Verenigde Staten, om daar de tanker "Wotan"(1913 – 5.703 Brt.) vast te maken.

Met het tankschip "Wotan"(1913 – 5.703 Brt.) op sleeptouw vertrok op 15 mei 1927 de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Baltimore - Verenigde Staten, naar de haven van Marcus Hook - Verenigde Staten.

vanuit de haven van Marcus Hook - Verenigde Staten zette de "Willem Barendsz", met de tanker "Wotan" op sleeptouw, koers naar New York – Verenigde Staten.

Vanuit New York - Verenigde Staten, vertrok de "Willem Barendsz" op 28 mei 1927, met de tanker "Wotan" op sleeptouw, naar Rouaan - Frankrijk.

Op 1 juli 1927 arriveerde de "Willem Barendsz" in de haven van Concubion – Spanje, met de met 8000 ton olie geladen tanker "Wotan" vanuit New York - Verenigde Staten.

Op zaterdag 9 juli 1927 was de "Willem Barendsz" onderweg met de tanker "Wotan" vanuit de haven van Concubion – Spanje naar Hamburg - Duitsland.

Vanuit Hamburg - Duitsland, vertrok de "Willem Barendsz" op 15 juli 1927 naar Rotterdam met de tanker "Wotan" op sleeptouw.

Vanuit de haven van Rouen - Frankrijk vertrok de "Willem Barendsz" op 24 juli 1927 naar Hamburg - Duitsland, weer met de tanker "Wotan" op sleeptouw.

In Hamburg - Duitsland, is de tanker "Wotan" in 1927 voorzien van een nieuwe motor.

De "Willem Barendsz" arriveerde op 15 augustus 1927 vanuit Vlaardingen in Schiedam voor een dokbeurt.

De "Willem Barendsz" bevond zich op 28 september 1927 op 30 mijl Zuid West van Landsend – Engeland.

Het Franse vrachtschip "Emilie L. D."(1917 – 5.166 Brt.) geladen met erts en onderweg vanuit Huelon – Chili naar Rieme - België, liep op 7 oktober 1927 tijdens dichte mist op de rotsen nabij Corcubión - Spanje. De machinekamer en de ruimen 1 en 2 staan vol met water.
 
Op 8 oktober 1927 heeft de "Willem Barendsz" een contract op basis van Lloyds Open Form en lag langszij de "Emilie L.D.". Het blijkt dat de bodem vanaf het voorste ruim tot aan de machinekamer van de "Emilie L.D." opengescheurd is en dat de "Emilie L. D." niet meer te bergen is.

11 oktober 1927 arriveerde de "Willem Barendsz" bij het, op 10 oktober 1927 5 mijl ten Oosten van Kaap Vilano - Spanje, gestrande Franse schip "Nil"(1920 – 2.769 Brt.). De "Nil" was onderweg vanuit Bordeaux - Frankrijk naar Bathurst - New Brunswick - Canada. 12 oktober 1927 is de "Nil" gezonken.

In de tweede helft van oktober 1927 arriveerde de "Willem Barendsz", die onderweg was vanuit Spanje naar IJmuiden, in de haven van Brest – Frankrijk.

Een van de marconisten was ziek geworden en werd op genomen in het ziekenhuis van Brest – Frankrijk. Helaas kon medische hulp niet meer baten een dag na de opname overleed de marconist.

Het Engelse vrachtschip "Bedefell"(1919 – 3.780 Brt.) strandde s' morgens om 7.00 uur, doordat het door een grondzee uit het roer liep, aan de binnenkant van de Noorderpier van IJmuiden op 28 oktober 1927.

Nadat diverse pogingen om op eigen kracht vlot te komen niet lukten. Contracteerde de kapitein van de "Bedefell" Bureau Wijsmuller om het schip vlot te brengen.

Op basis van Lloyds Open Form, No Cure No Pay, maakten de "Willem Barendsz", "Hector", "Utrecht" en de "Stentor" vast op de "Bedefell" die na een half uur werken weer vlot kwam.

31 oktober 1927 vertrok de "Willem Barendsz" met een baggermolen op sleeptouw, in opdracht van N.V. J. van Hattum en Blankevoort, vanuit IJmuiden naar Coruña - Spanje.

De "Willem Barendsz" passeerde op 5 november 1927 Ouessant - Frankrijk, met een baggermolen onderweg naar Coruña - Spanje.

Op 9 november 1927 verleende de "Willem Barendsz" assistentie aan het, tijdens zeer slecht weer, in nood verkerende Nederlandse vrachtschip van de K.N.S.M. "Zeus"(1901 – 1.504 Brt.) ter hoogte van Brest – Frankrijk. De "Zeus" is door de "Willem Barendsz" geëscorteerd naar de haven van Brest – Frankrijk.

Op 15 november 1927 arriveerde de "Willem Barendsz" in de haven van Corcubion – Spanje waar de "Willem Barendsz" op station ging.

19 december 1927 stootte de "Willem Barendsz" op de rotsen van het eilandje Carrumeiro nabij Corcubion – Spanje.

De pompen van de "Willem Barendsz" konden het binnen komende water bijhouden, terwijl de "Willem Barendsz" koers zette naar de haven van Corcubion – Spanje voor reparatie.

Op 24 december 1927 arriveerde de "Willem Barendsz" op bij de positie van het Portugese vrachtschip "Silva Gouveia"(1906 – 1.205 Brt.)die onderweg vanuit Hamburg - Duitsland, naar de haven van Oporto - Portugal, op 23 december 1927 in nood kwam te verkeren.

Wegens de gevaarlijke positie ter hoogte van Cabo Torinana - Spanje heeft de bemanning het schip verlaten. De "Willem Barendsz" lukte het niet vanwege het slechte weer en de hoge golven om vast te maken. De "Silva Gouveia" strandde bij Cabo Torinana - Spanje, en sloeg aan stukken.

1928

Op 3 januari 1928 lag de "Willem Barendsz" in de haven van Falmouth - Engeland.

De "Willem Barendsz" passeerde op 8 januari 1928 Lizard Head – Engeland in westelijke richting met een lichter op sleeptouw.

De "Willem Barendsz" was op 12 januari 1928 onderweg naar Rotterdam en bevind zich 120 mijl ten Zuiden van Landsend - Engeland.

Vanaf februari 1928 wordt de "Willem Barendsz" gecharterd door L. Smit & Co.

Op 2 maart 1928 doet de "Willem Barendsz" die onderweg is met de tinbaggermolen "Weltevreden" vanuit Rotterdam naar Banka – Nederlands Indië de haven van Dover - Engeland, aan om een gewond bemanningslid aan wal te brengen. Hierna vervolgde de "Willem Barendsz" haar sleepreis naar Banka – Nederlands Indië.

25 maart 1928 passeerde de "Willem Barendsz" met de tinbaggermolen "Weltevreden" op sleeptouw Malta.

Op 8 april 1928 was de "Willem Barendsz" met de tinbaggermolen "Weltevreden" het Suez kanaal gepasseerd en werd de sleepreis naar Sabang - Nederlands Indië, vervolgt.

22 april vervolgt de "Willem Barendsz" haar sleepreis naar Toboali – Banka - Nederlands Indië, vanuit de haven van Aden, waar was gebunkerd.

Op 22 mei 1928 arriveerde de "Willem Barendsz" met de tinbaggermolen "Weltevreden" op sleeptouw in de haven van Sabang - Indonesië.

De "Willem Barendsz" arriveerde op 5 juni 1928 met de tinbaggermolen "Weltevreden" in de haven van Toboali – Banka - Nederlands Indië.

9 juni 1928 was de "Willem Barendsz" in de haven van Batavia - Nederlands Indië.

Juli 1928 vertrok de "Willem Barendsz" vanuit de haven van Djeddah – Saudi Arabië, met het voor de sloop bestemde passagiers/vrachtschip "Radwa"(1897 – 2.664 Brt.) op sleeptouw naar Savona - Italië.

Op 22 juli 1928 arriveerde de "Willem Barendsz" met de "Radwa" op sleeptouw op de rede van Suez – Egypte, bij het Suez kanaal.

Na aflevering van de "Radwa" in de haven van Savona – Italië zet de "Willem Barendsz" koers naar Rotterdam, op 16 augustus 1928 passeerde de "Willem Barendsz" Gibraltar.

In september 1928 werd de "Willem Barendsz" overgenomen door L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Mij. te Rotterdam. Voor dit sleepbedrijf kwam de sleepboot als "Ganges" met roepsein NSGF later wordt dit PEFO, in de vaart.

Op 14 oktober 1928 strandde het Italiaanse vrachtschip "Cengio"(1899 – 5.856 Brt.), op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van de Poortershaven. De "Cengio" werd door de "Ganges" en de "Rozenburg" weer vlot gebracht.

7 november 1928 strandde het passagiersschip "Batavier V"(1921 – 1.573 Brt.) even boven de haven van Maassluis. De "Batavier V" werd later tijdens hoogwater weer vlot gebracht door de "Ganges", "Blankenburg", "Achilles" en de "Atlas".

17 november 1928 arriveerde de "Ganges" met het Italiaanse vrachtschip "Spartivento"(1907 – 3.796 Brt.), die op de Noordzee lag met een gebroken roer, op de Nieuwe Waterweg.

2 december 1928 vertrok de "Ganges" vanuit de Nieuwe Waterweg, met de bok "Adelaar" op sleeptouw, naar Ipswich – Engeland waar het transport op 5 december 1928 arriveerde.

Op 15 december 1928 arriveerde de "Ganges", vanuit de haven van Rotterdam in de haven van Ipswich – Engeland.

De "Ganges" arriveerde op 19 december 1928 vanuit de haven van Ipswich – Engeland, met de bok "Adelaar" op sleeptouw, op de Nieuwe Waterweg.

Op 31 december 1928 vertrok de "Ganges", met het vrachtschip "Japan"(1911 – 5.230 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Antwerpen – België naar Rotterdam.

1929

Op 1 januari 1929 arriveerde de "Ganges", met het vrachtschip "Japan" op sleeptouw in de haven van Maassluis.

Op 5 februari 1929 vertrok de "Ganges" naar het, nabij Dungeness – Engeland, gestrande vrachtschip "Dafila"(1928 – 1.940 Brt.).

Vanuit de haven van Falmouth – Engeland zette de "Ganges" koers naar de haven van Glasgow – Engeland waar de "Ganges" op 10 februari 1929 arriveerde.

Vanuit de haven van Glasgow – Engeland vertrok de "Ganges" op 15 februari 1929, met het vrachtschip "Cavour"(1895 – 4.920 Brt.) op sleeptouw, naar Rotterdam waar het transport op 26 februari 1929 arriveerde.

De "Ganges" en de "Noordzee" vertrokken op 4 maart 1929 vanuit de Nieuwe Waterweg met het casco van de "Framsum"(1929 – 5.251 Brt.), voor verdere afbouw naar Newcastle – Engeland.

Op 6 maart 1929 leverden de "Ganges" en de "Noordzee" het casco van de "Framsum"(1929 – 5.251 Brt.), af voor verdere afbouw in de haven van Newcastle – Engeland.

De "Ganges" en de "Schelde" vertrokken op 1 april 1929 vanuit de Nieuwe Waterweg met het casco van de "Britsum"(1929 – 5.273 Brt.), voor verdere afbouw naar Newcastle – Engeland.

Op 4 april 1929 leverden de "Ganges" en de "Schelde" het casco van de "Britsum"(1929 – 5.273 Brt.), af voor verdere afbouw in de haven van Newcastle – Engeland.

Op 8 april 1929 kwam het passagiersschip "Volendam"(1922 – 15.434 Brt.) op de Nieuwe Waterweg in aanvaring met het voor anker liggende Duitse vrachtschip "Gilhausen"(geen gegevens). Als gevolg van deze aanvaring liepen beide schepen aan de grond. De "Gilhausen" is door de "Ganges" nog dezelfde dag weer vlot gebracht.

Op 21 mei 1929 arriveerde de "Ganges" in de haven van Antwerpen – België, met een elevator op sleeptouw, vanuit de haven van Amsterdam.

De "Ganges" arriveerde op 3 juli 1929, vanuit Rotterdam, in de haven van IJmuiden waar de baggermolen "H.A.M. 107" werd vastgemaakt.

Nog de zelfde dag vertrok de "Ganges" vanuit IJmuiden naar Rotterdam met de "H.A.M. 107" op sleeptouw.

15 juli 1929 arriveerde de "Ganges" vanuit Rotterdam in de haven van Queenstown – Engeland.

21 augustus 1929 vertrok de "Ganges" vanuit Amsterdam, met het "Juliana" droogdok op sleeptouw, naar Curaçao

De haven van Las Palmas – Canarische Eilanden werd aangelopen voor bunkers en proviand. Op 16 september 1929 vervolgde de "Ganges" haar reis naar Curaçao

Op 29 oktober 1929 arriveerde de "Ganges" in de haven van Curaçao, met het "Juliana" droogdok op sleeptouw.

6 november 1929 vertrok de "Ganges" vanuit Curaçao met bestemming Europa.

Terwijl de "Ganges" onderweg was naar Europa verloor de tanker "San Gerardo"(1922 – 12.915 Brt.) op 25 november 1929, tijdens slecht weer, haar roer. De "Ganges" slaagde er ondanks de omstandigheden om op 26 november 1929 de "San Gerardo" vast te maken.

Een dag later maakte ook de "Zwarte Zee" vast op de "San Gerardo" en werd koers gezet naar de haven van Falmouth – Engeland waar de "San Gerardo", met assistentie van de "Oostzee" op 1 december 1929 werd binnen gebracht.

2 december 1929 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Falmouth – Engeland naar Rotterdam.

Op 13 december 1929 kwam het vracht/passagiersschip "Jamaica Settler"(1910 – 7.117 Brt.), tijdens slecht weer, in de problemen. De "Jamaica Settler" werd vast gemaakt door de "Roode Zee" en later nog door de "Poolzee". Maar door het bijzonder slechte weer braken de trossen keer op keer. Vanuit Rotterdam vertrok de "Ganges", op 13 december 1929 naar de positie van de "Jamaica Settler" en maakte ook vast.

De "Jamaica Settler" werd door de "Roode Zee", "Poolzee" en de "Ganges" Op 16 december 1929 af geleverd in de haven van Falmouth – Engeland.

22 december 1929 vertrok de "Ganges" vanuit Falmouth – Engeland naar de haven van Liverpool – Engeland.

Vanuit de haven van Liverpool – Engeland vertrok de "Ganges" naar Belfast – Noord Ierland, met het vrachtschip "King John"(1928 – 5.228 Brt.) op sleeptouw.

1930

10 april 1930 arriveerde de "Ganges", van uit Rotterdam in de haven van Londen – Engeland.

De "Ganges" vertrok op 11 april 1930, met het voor de sloop bestemde vracht/passagiersschip "Glengorm Castle"(1898 – 6.763 Brt.), vanuit de haven van Londen – Engeland naar Hendrik Ido Ambacht.

Vanuit Rotterdam vertrok de "Ganges" naar Lissabon Portugal vanwaaruit ze op 20 april 1930 vertrok naar Hamburg – Duitsland met het Italiaanse vrachtschip "Cariddi"(1922 – 6.183 Brt.) op sleeptouw.

12 september 1930 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Rotterdam naar Dundee – Engeland.

Op 14 september 1930 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dundee – Engeland, met het casco van een tanker op sleeptouw, naar Gothenburg – Zweden.

18 september 1930 leverde de "Ganges" haar sleep, het casco van een tanker, af in de haven van Gothenburg – Zweden.

27 november 1930 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Schiedam naar Marseille – Frankrijk, met een drijvende bok op sleeptouw.

26 december 1930 leverde de "Ganges" een drijvende bok af in de haven van Marseille – Frankrijk.

30 december 1930 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Marseille – Frankrijk naar Corunna – Spanje.

1931

Vanuit de haven van Corunna – Spanje vertrok de "Ganges" naar Plymouth – Engeland waar de "Ganges" op 15 januari 1931 arriveerde.

Op 19 januari 1931 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Davenport – Engeland, met de voor sloop bestemde kruiser "Dartmouth"(1911 – 5.250 Brt.) op sleeptouw, naar Rosyth – Engeland. Waar het transport op 27 januari 1931 arriveerde.

23 februari 1931 arriveerde de "Ganges", vanuit Rotterdam, in de haven van Dundee – Engeland.

26 februari 1931 vertrok de "Ganges" vanuit Dundee – Engeland, met een casco op sleeptouw, naar Gothenburg – Zweden.

Na aflevering van haar sleep in Gothenburg – Zweden op 3 maart 1931 zette de "Ganges" koers naar Geestemünde – Duitsland.

Vanuit de haven van Geestemünde – Duitsland vertrok de "Ganges" op 6 maart 1931 naar Cherbourg – Frankrijk, met 2 bakken op sleeptouw.

Op 7 maart 1931 arriveerde de "Ganges" met 2 bakken op sleeptouw in de haven van Maassluis.

De "Gele Zee" en de "Ganges" versleepten eind maart 1931 het voor de sloop verkochte Engelse oorlogsschip "Benbow"(1914 – 26.100 Brt.) vanuit de haven van Davenport – Engeland naar de sloperij in Rosyth – Engeland. Waar de "Benbow" op 6 april 1931 werd afgeleverd.

Op 1 mei 1931 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dundee – Engeland, met het casco van de tanker "Bralanta"(1931 – 8.215 Brt.) op sleeptouw, naar Gothenburg – Zweden. Waar het transport op 7 mei 1931 arriveerde.

12 mei 1931 leverden de sleepboten "Ganges" en "Blankenburg" het casco van de nieuwbouw tanker "Magdala"(1931 – 8.254 Brt.) af in IJmuiden. Bij de "Magdala" zullen in Amsterdam bij Werkspoor de motoren worden geplaatst.

24 mei 1931 arriveerde de "Ganges", vanuit Rotterdam, in de haven van Dundee – Engeland.

Op 26 mei 1931 vertrok de "Ganges", met het casco van de tanker "Thordis"(1931 – 8.210 Brt.) op sleeptouw, vanuit Dundee – Engeland naar Gothenburg – Zweden. Waar het transport op 29 juni 1931 arriveerde.

Na aflevering van het casco van de "Thordis" vertrok de "Ganges" met bestemming Maassluis.

Begin september 1931 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Haverton Hill on Tees – Engeland, met een drijvende kraan op sleeptouw, naar Kaapstad – Zuid Afrika.

Na in Freetown – Sierra – Leone gebunkerd te hebben vervolgde de "Ganges" op 8 oktober 1931 haar sleepreis naar Kaapstad – Zuid Afrika.

Op 19 november 1931 leverde de "Ganges", haar sleep, af in de haven van Kaapstad – Zuid Afrika.

24 november 1931 vertrok de "Ganges", vanuit de haven van Kaapstad – Zuid Afrika, naar de haven van Freetown – Sierra Leone. Waar de "Ganges" op 11 december 1931 arriveerde.

1932

Begin februari 1932 versleepten de "Gele Zee" en de "Ganges" vanuit de haven van Portsmouth – Engeland het voor de sloop verkochte slagschip "Emperor of India"(1914 – 26.100 Brt.) naar de sloper in Rosyth – Engeland.

19 februari 1932 arriveerde de "Ganges", vanuit Maassluis in de haven van IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrokken de sleepboten "Ganges" en de "Oostzee", met het voor de sloop verkochte vracht/passagiersschip "Koningin der Nederlanden"(1911 – 8.176 Brt.) naar Hendrik Ido Ambacht. Waar de "Koningin der Nederlanden" op 20 februari 1932 werd afgeleverd.

Op 6 april 1932 leverde de "Ganges" het Italiaanse vrachtschip "Enrichetta"(1896 – 5.389 Brt.) vanuit Cherbourg – Frankrijk af in de haven van Antwerpen – België.

Op 11 augustus 1932 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Sheerness – Engeland, met een Engelse Torpedobootjager op sleeptouw, naar Newport – Engeland waar het transport op 15 augustus 1932 arriveerde.

16 augustus 1932 vertrok de "Ganges" vanuit Newport – Engeland naar Glasgow – Engeland waar de "Ganges" op 18 augustus 1932 arriveerde.

Vanuit Glasgow – Engeland vertrok de "Ganges" op 20 augustus 1932 naar Durban – Zuid Afrika met een kraanponton op sleeptouw.

14 september 1932 arriveerde de "Ganges" in de haven van Port Said – Egypte, waar het kraanponton zal worden gerepareerd.

19 september 1932 vervolgde de "Ganges" haar sleepreis, met een kraanponton, naar Durban – Zuid Afrika.

Op 30 oktober 1932 leverde de "Ganges" haar sleep af in de haven van Durban – Zuid Afrika.

Op 4 november 1932 zette de "Ganges" vanuit de haven van Durban – Zuid Afrika koers naar Maassluis.

29 november 1932 was de "Ganges" het Suez kanaal gepasseerd en vervolgde haar reis naar Maassluis.

1933

6 Januari 1933 vertrok de "Ganges", met het Noorse vrachtschip "Mary"(1921 – 5.435 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Horten – Noorwegen naar de haven van Sunderland – Engeland voor reparaties.

19 februari 1933 maakte de "Ganges" het Nederlandse vrachtschip "Bergendal"(1931 – 458 Brt.) vast op de rede van Lowestoft – Engeland en leverde de "Bergendal" op 20 februari 1933 af bij een werf in Rotterdam.

Begin maart 1933 was de "Ganges" betrokken bij de berging, van het in de Nieuwe Waterweg na een aanvaring gezonken, Deense vrachtschip "Bretagne"(1928 – 3.177 Brt.).

Waarschijnlijk werd de "Ganges" na deze berging opgelegd. Half november 1933 kwam de "Ganges" weer in de vaart, om een baggermolen te verslepen.

1934

8 januari 1934 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar Dakar – Senegal.

24 januari 1934 arriveerde de "Ganges" in de haven van Dakar – Senegal. De "Ganges" heeft tijdens slecht weer schade opgelopen aan de brug die in de haven van Dakar Senegal hersteld zal worden.

Vanuit de haven van Dakar – Sengela versleepte de "Ganges" het vrachtschip "Amstelkerk"(1929 – 4.338 Brt.), met roerschade, naar Amsterdam waar het transport op 23 februari 1934 arriveerde.

8 augustus 1934 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Lamlash – Engeland, met de tanker "Athelcrest"(1917 – 5.948 Brt.) op sleeptouw naar Vlissingen waar het transport op 21 augustus 1934 arriveerde.

Op 15 september 1934 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Maassluis, met het voor de sloop verkochte vrachtschip "Kambangan"(1911 – 6.917 Brt.), naar Brugge – België.

1935

Op 6 maart 1935 vertrok de "Ganges" vanuit Maassluis, met het voor de sloop verkochte vrachtschip "Perim"(1917 – 7.471 Brt.) op sleeptouw, naar Rosyth – Engeland waar het transport op 11 maart 1935 arriveerde.

17 maart 1935 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk, met het vrachtschip "Eugene Grosos"(1909 – 4.836 Brt.) op sleeptouw naar de haven van Gent – België waar het transport op 19 maart arriveerde.

21 maart 1935 vertrok de "Ganges", met het vrachtschip "Solafric"(1909 – 3.487 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Gent – België naar Zeebrugge – België.

22 april 1935 vertrok de "Ganges" vanuit Maassluis naar Scapa Flow – Engeland om vandaar uit samen met de "Zwarte Zee" en de "Witte Zee" het gelichte Duitse oorlogsschip "Bayern"(1916 – 28.600 Brt.) naar een scheepssloperij in de haven van Rosyth – Engeland te verslepen. OP 30 april 1935 werd de "Bayern" afgeleverd in de haven van Rosyth – Engeland.

Half mei 1935 was de "Ganges" onderweg vanuit Rotterdam naar de haven van Dakar – Senegal waar de "Ganges" op 21 mei 1935 arriveerde.

OP 23 mei 1935 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dakar – Senegal, met de Italiaanse sleepboot "Angela Riccadi"(1917) en de 'hulk' "Steamowna"(10.000 ton) op sleeptouw, naar Savona – Italië waar het transport op 19 juni 1935 arriveerde.

De "Ganges" en de "Lauwerzee" versleepten vanuit Dover – Engeland, vertrokken op 8 juli 1935, het na een aanvaring zwaar beschadigde vrachtschip "Grainton"(1929 – 6.341 Brt.) naar Amsterdam voor reparatie.

Na aflevering van de "Grainton" in Amsterdam vertrok de "Ganges" naar Queenstown – Ierland om daar vanaf 25 juli 1935 op station te gaan.

16 september 1935 vertrok de "Ganges" vanuit haar station in Queenstown – Ierland naar Corunna – Spanje waar de "Ganges" vanaf 21 september 1935 weer op station ging.

Half november 1935 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Maassluis, met een bak en de baggermolen "Kil" op sleeptouw naar Bizerta – Tunesië.

Op 6 december 1935 vertrok de "Ganges", na aflevering van haar sleep, vanuit de haven van Bizerta – Tunesië naar Bordeaux – Frankrijk.

Vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk vertrok de "Ganges" in de tweede helft van december 1935 weer met een kraanponton naar Bizerta – Tunesië.

1936

Aan boord van de "Ganges", die voor het slechte weer de haven van Baquero – Spanje aanliep, vond in de eerste helft van januari 1936 een ongeval plaats waarbij een stoker omkwam en een matroos zwaar gewond raakte.

7 februari 1936 arriveerde de "Ganges", met een kraanponton op sleeptouw, in de haven van Bizerta – Tunesië.

19 februari 1936 arriveerde de "Ganges" vanuit de haven van Bizerta – Tunesië in Rotterdam.

De "Ganges", "Witte Zee", "Noordzee" en "Indus" versleepten maart 1936 het verbrande passagiersschip "L'Atlantique"(1931 – 42.512 Brt.) vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk naar de haven van Glasgow – Engeland waar de "L'Atlantique" gesloopt zal worden. Op 13 maart 1936 arriveerde het transport in de haven van Glasgow – Engeland.

Na aflevering van de "L'Atlantique" in de haven van Glasgow – Engeland zetten de "Ganges" en de "Witte Zee" koers naar Le Havre – Frankrijk om daar een sloopschip vast te maken.

Vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk vertrokken de "Ganges" en de "Witte Zee", met het vrachtschip "Ville d'Arras"(1918 – 4.576 Brt.) op sleeptouw naar Hendrik Ido Ambacht waar het transport op 20 maart 1936 arriveerde.

14 april arriveerde de "Ganges" in Scapa Flow – Engeland om van daaruit het gelichte Duitse oorlogsschip "König Albert"(1913 – 24.724 Brt.) naar de scheepssloperij in Rosyth – Engeland te verslepen samen met de "Zwarte Zee" en de "Indus".

Op 29 april 1936 vertrok het transport vanuit Scapa Flow – Engeland naar Rosyth – Engeland waar de "Ganges", "Zwarte Zee" en de "Indus" op 5 mei 1936 arriveerden.

10 juni 1936 vertrok de "Ganges" vanuit de Nieuwe Waterweg naar New Castle – Engeland met de Engelse tanker "Longwood"(1930 – 9.463 Brt.) op sleeptouw.

Op 21 juni 1936 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Cardiff – Engeland met het vrachtschip "Stad Schiedam"(1911 – 6.079 Brt.) op sleeptouw naar Rotterdam waar het transport op 25 juni 1936 arriveerde.

Op 23 juli 1936 vertrokken de "Ganges" en de "Indus" met een dok van 7500 ton op sleeptouw vanuit de haven van La Spezia – Italië naar Eritrea.

Op 24 augustus 1936 arriveerde de "Ganges" en de "Indus" met een dok van 7500 ton op sleeptouw vanuit de haven van La Spezia – Italië in de haven van Massawa - Eritrea.

6 september 1936 arriveerde de "Ganges" op de rede van Suez – Egypte.

Op 27 september 1936 arriveerde de "Ganges" in de haven van Napels – Italië met het Italiaanse vrachtschip "Casaregis"(1924 – 6.485 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Alexandrië – Egypte.

Op 24 oktober 1936 arriveerde de "Ganges" vanuit de haven van Antwerpen, met het Griekse schip "Nikos"(geen gegevens) op sleeptouw in de haven van Blyth – Engeland.

1937

begin februari 1937 versleepte de "Ganges" het vrachtschip "Whitegate"(1911 – 5.035 Brt.) vanuit de Tyne – Engeland naar Gent – België.

20 februari 1937 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Maassluis naar Port Pirie – Australië om daar het vrachtschip "Kingswood"(1929 – 5.055 Brt.) vast te maken voor een sleepreis naar Engeland. Op 21 april 1937 arriveerde de "Ganges" in de haven van Port Pirie – Australië.

27 april 1937 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Port Pirie – Australië met het vrachtschip "Kingswood" op sleeptouw naar Engeland.

Op dinsdag 14 september 1937 leverde de "Ganges", vanuit de haven van Port Pirie – Australië, het vrachtschip "Kingswood" af op de Tyne in Engeland.

Meteen nadat de "Kingswood" was afgeleverd op de Tyne in Engeland zette de "Ganges" koers naar Maassluis waar ze donderdag 16 september 1937 arriveerde.

Op 18 september 1937 vertrok de "Ganges" samen met de "Witte Zee", "Indus" en de "Ebro" vanuit Maassluis naar de Tyne in Engeland.

19 september vertrokken de "Ganges", "Witte Zee", "Indus" en de "Ebro" vanuit de Tyne – Engeland, met het voor de sloop bestemde passagiersschip "Olympic"(1911 – 46.359 Brt.), naar Rosyth – Engeland.

Op 2 november 1937 arriveerde de door een explosie beschadigde tanker "Megara"(1929 – 7.992 Brt.), geëscorteerd door de "Ganges", vanuit de haven van Southampton – Engeland in IJmuiden. De "Megara" zal in Amsterdam worden hersteld.

Op 16 november vertrok de "Ganges", met de kolentransporteur "Robur VII" op sleeptouw, vanuit de Nieuwe Waterweg naar Gdynia – Polen.

23 december 1937 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dover – Engeland naar ….

1938

Op 13 januari 1938 arriveerde de "Ganges", met de tanker "Capulet"(1932 – 8.190 Brt.) op sleeptouw, in de haven van Coryton – Engeland.

Op 17 januari 1938 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dover – Engeland naar zee.

31 januari 1938 vertrok de "Ganges" vanuit Vlissingen naar de haven van Dover – Engeland.

Op 2 februari 1938 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dover – Engeland naar zee.

18 februari 1938 lag de "Ganges" in de haven van Dover – Engeland.

3 maart 1938 vertrok de "Ganges", vanuit de Nieuwe Waterweg, met een zuiger op sleeptouw, naar Buenaventura – Colombia.

Eind april leverde de "Ganges" haar sleep af in de haven van Buenaventura – Colombia. Na aflevering van haar sleep zette de "Ganges" koers naar Galverton – Verenigde Staten.

13 juni 1938 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Galverton – Verenigde Staten, met het voor de sloop verkochte vrachtschip "Summerleaf"(1920 – 6.141 Brt.) op sleeptouw, naar Rosyth – Engeland.

Eind augustus 1938 werd de "Summerleaf" door de "Ganges" afgeleverd in de haven van Rosyth – Engeland.

1939

Op 14 januari 1939 arriveerde de "Ganges", met het voor de sloop verkochte vrachtschip "Hatipara"(1918 – 6.141 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Falmouth – Engeland in de haven van Maassluis.

16 februari 1939 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Dover – Engeland naar zee.

Op 7 maart 1939 arriveerde de "Ganges" in de haven van Liverpool – Engeland.

11 maart 1939 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Liverpool – Engeland, met 2 veerboten op sleeptouw, naar Hendrik Ido Ambacht waar de "Ganges" op 20 maart 1939 haar sleep afleverde.

Op 12 april 1939 arriveerde de "Ganges" vanuit zee in de haven van Vlissingen.

De "Ganges" maakte op 21 april 1939 in de haven van IJmuiden de rotsbreker "Mariette" vast voor een sleepreis naar de haven van Leixoes – Portugal.

Begin mei 1939 leverde de "Ganges" de rotsbreker "Mariette" af in de haven van Leixoes – Portugal.

In de haven van Leixoes – Portugal maakte de "Ganges" een zuiger vast die ze op 7 mei 1939 afleverde in de haven van Toulon – Frankrijk.

13 mei 1939 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Toulon – Frankrijk, met een rotsbreker op sleeptouw, naar Oporto – Portugal.

Juli 1939 maakt de "Ganges" het Italiaanse vrachtschip "Capacitas"(1920 – 5.371 Brt.), die kampte met machineschade vast, en sleept haar naar Rotterdam.

25 augustus 1939 arriveerde de "Ganges" vanuit Maassluis in de haven van Vlissingen.

De "Ganges" werd in augustus 1939 gevorderd van L. Smit & Co`s Internationale Sleepdienst en als "Hr. Ms. BV 35" in dienst gesteld door commandant LTZ 2 M. Dalmeyer.

1940

Op 14 mei 1940 voer "Hr. Ms. BV 35" in de Zeeuwse wateren onder de wal van Tholen. De commandant was nog niet op de hoogte van de bezetting van dit eiland en werd door Duits mitrailleurvuur tot stoppen gedwongen. Vervolgens werd het bewakingsvaartuig opgebracht naar Stavenisse waar de bemanning gevangen werd genomen. De Duitsers verklaarden het schip tot krijgsbuit en richtten het in als hospitaalschip.

De aangepaste sleepboot ging daarop naar het Lazarett Verband, dat in zee gestorte piloten oppikte en verzorgde, als "LAZ 10".

Oktober 1940 werd de "LAZ 10" ingedeeld bij de Nederlandsche Zeereddingsdienst als "ZRD 10".

In januari 1941 ging de "ZRD 10" over naar het Bergungsschiff Verband en werd het herdoopt in "BS I", de "BS I" voer toen met een Nederlandse bemanning.

September 1944 kwam de "BS I" in dienst bij de Kriegsmarine van Duitsland, in kwam onder beheer van Bugsier Reederei und Bergungs G.m.b.H. Dantzig – Duitsland.

1945

Mei 1945 werd de "Ganges" teruggevonden in de haven van Kiel – Duitsland waarna de "Ganges" op 30 oktober 1945 arriveerde in de haven van Rotterdam.

In Rotterdam werd de "Ganges" gerepareerd bij L. Smit & Zn. te Kinderdijk en in charter gegeven aan N.V. L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam.

1946

De "Ganges" arriveerde op 20 juli 1946, met een betonnen caisson vanuit de haven van Southampton – Engeland op sleeptouw, in de haven van Akranes – IJsland.

27 juli 1946 arriveerde de "Ganges" vanuit IJsland in de haven van Southampton – Engeland.

De "Ganges" arriveerde op 17 augustus 1946, met een betonnen caisson vanuit de haven van Southampton – Engeland op sleeptouw, in de haven van Akranes – IJsland.

Op 3 september 1946 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Narvik – Noorwegen met een kraan op sleeptouw naar Rotterdam.

Op 22 september 1946 arriveerde de "Ganges" in de Waalhaven van Rotterdam met een kraan op sleeptouw vanuit de haven van Narvik – Noorwegen.

1 oktober 1946 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Las Palmas – Canarische Eilanden, met het Noorse vrachtschip "Tulane"(1940 – 5.488 Brt.) op sleeptouw naar Oslo – Noorwegen.

Omstreeks 18 oktober 1946 leverde de "Ganges" de "Tulane" af in de haven van Oslo – Noorwegen en vertrok op 19 oktober 1946 vanuit de haven van Oslo – Noorwegen met de kraan "SHV 47" op sleeptouw naar Rotterdam. Op 25 oktober 1946 arriveerde het transport in de haven van Rotterdam.

De "Ganges" vertrok op 30 oktober 1946 vanuit de haven van Rotterdam naar Le Havre – Frankrijk.

Op 8 november 1946 vertrok de "Ganges", met een kraan op sleeptouw, vanuit Le Havre – Frankrijk naar Gdynia – Polen.

Op 4 december 1946 vertrok de "Ganges", met 2 bakken op sleeptouw, vanuit Cuxhaven – Duitsland naar Rotterdam. Waar het transport op 6 december 1946 arriveerde.

1947

Op 5 januari 1947 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Queensbro – Engeland naar de haven van Douglas – Engeland.

9 januari 1947 vertrok de "Ganges", met het voor de sloop bestemde passagiersschip "Rushen Castle"(1898 – 1.540 Brt.), vanuit de haven van Douglas – Engeland naar Gent – België.

Op 19 januari 1947 werd de "Rushen Castle" door de "Ganges" afgeleverd bij Vlissingen.

Vanuit de haven van Vlissingen vertrok de "Ganges" op 21 januari 1947 naar Glasgow – Engeland.

De "Ganges" vertrok op 26 januari 1947 vanuit de haven van Glasgow – Engeland naar Antwerpen – België, met een voor de sloop bestemd schip op sleeptouw.

Op 27 februari 1947 vertrokken de "Witte Zee" en de "Schelde" met de tinbaggermolen "Kalmoa" vanuit Rotterdam naar de haven van Manggar – Nederlands Indië.

2 maart 1947 loste de "Ganges", ter hoogte van Engeland, de "Witte Zee" af.

Half maart braken de sleeptrossen, tijdens slecht weer, en strandde de "Kalmoa" op het strand bij St. Just – Engeland. Nadat de "Kalmoa" weer vlot was gekomen zette het transport koers naar de haven van Falmouth – Engeland voor herstel van de schade.

Op 1 april 1947 werd door de "Ganges" en de "Schelde" met de tinbaggermolen "Kalmoa" de sleepreis vanuit de haven van Falmouth – Engeland naar Nederlandsch Indië vervolgd.

In de golf van Biscaye kreeg het transport weer te maken met slecht weer en verloor weer veel tijd. In overleg werd besloten om terug te keren naar Rotterdam.

Op 13 april 1947 arriveerden de "Ganges" en de "Schelde" met de tinbaggermolen "Kalmoa", op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

Op 19 april 1947 vertrok de "Ganges", met het vrachtschip "Empire Chamois"(1918 – 5.649 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Plymouth – Engeland naar Swansea – Engeland.

Na aflevering van de "Empire Chamois" in de haven van Swansea – Engeland zette de "Ganges" op 22 april 1947 koers naar Plymouth – Engeland.

23 april 1947 arriveerde de "Ganges" in de haven van Plymouth – Engeland.

Met het landingsvaartuig "L.S.T. 351" op sleeptouw vertrok de "Ganges" op 25 april 1947 vanuit de haven van Plymouth – Engeland naar Rotterdam. Waar de "L.S.T. 351" op 25 april 1947 door de "Ganges" werd afgeleverd.

Op 5 mei 1947 vertrok de "Ganges" vanuit Vlaardingen, met een kraan en een bak op sleeptouw, naar Gdynia – Polen.

Op 12 mei 1947 leverde de "Ganges", vanuit Vlaardingen, een kraan en een bak af in de haven van Gdynia – Polen.

Op 19 mei vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Fredrikstad – Noorwegen met het vracht/passagiersschip "Black Prince"(1943 – 9.904 Brt.) met bestemming Antwerpen – België.

Op 21 mei 1947 arriveerde de "Ganges" vanuit de haven van Fredrikstad – Noorwegen, met het vracht/passagiersschip "Black Prince" op sleeptouw, in de haven van Antwerpen – België.

10 juni 1947 vertrok de "Ganges", met een bunkermachine op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Gdynia – Polen.

15 juni 1947 leverde de "Ganges" een bunkermachine, vanuit Rotterdam, af in de haven van Gdynia – Polen.

Op 25 juni 1947 vertrok de "Ganges", met het Stoom schip "Habicht"(geen gegevens) op sleeptouw, vanuit Kiel naar Rotterdam waar de "Habicht" op 27 juni 1947 werd afgeleverd.

De "Ganges" vertrok op 12 juli 1947 vanuit Rotterdam, met de baggermolen "Holland III" en de sleepboot "Minerva" op sleeptouw, naar de haven van Rosslare – Ierland.

16 juli 1947 arriveerde de "Ganges", met de baggermolen "Holland III" en de sleepboot "Minerva" op sleeptouw, in de haven van Rosslare – Ierland.

Na aflevering van haar sleep in de haven van Rosslare – Ierland vertrok de "Ganges" naar Rotterdam waar ze op 20 juli 1947 arriveerde.
 
Vanuit Rotterdam vertrok de "Ganges" op 21 juli 1947 naar de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Ganges" en de "Schelde" vertrokken op 25 juli 1947 vanuit de haven van Hamburg – Duitsland, met het voor de sloop bestemde vrachtschip "Schillinghorn"(1919 – 2.864 Brt.) op sleeptouw, naar Rotterdam. Waar het transport op 27 juli 1947 arriveerde.

30 juli 1947 vertrok de "Ganges", met een kraan op sleeptouw, vanuit Antwerpen – België naar Stettin – Polen. Waar het transport op 6 augustus 1947 arriveerde.

De "Ganges" versleepte op 17 augustus 1947 de "Betuwe"(geen gegevens) vanuit IJmuiden naar de haven van Antwerpen.

Na aflevering van de "Betuwe" in de haven van Antwerpen – België zette de "Ganges" koers naar Glasgow – Engeland.

Op 27 augustus 1947 vertrok de "Ganges" vanuit Glasgow – Engeland, met een baggermolen en een bak op sleeptouw, naar Rotterdam. Waar het transport op 3 september 1947 arriveerde.

Met het stoomschip "Crostafels"(geen gegevens) op sleeptouw vertrok de "Ganges" op 13 september 1947 vanuit Bremerhaven – Duitsland naar Rotterdam waar het transport op 16 september 1947 arriveerde.

21 september 1947 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Middlesbrough – Engeland.

Op 25 september 1947 vertrok de "Ganges", met een doksectie op sleeptouw, vanuit Middlesbrough naar Stockholm – Zweden.

Op 8 oktober 1947 arriveerde de "Ganges", met een doksectie op sleeptouw, in de haven van Stockholm – Zweden.

Op 10 oktober zette de "Ganges" vanuit de haven van Stockholm – Zweden koers naar de haven van Hamburg – Duitsland.

Op 19 oktober vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Hamburg – Duitsland met het vrachtschip "Randwijk"(1912 – 2.401 Brt.) op sleeptouw naar Rotterdam. Waar het transport op 21 oktober 1947 arriveerde.

Op 22 oktober 1947 zette de "Ganges" koers naar de positie van het Zweedse vrachtschip "Virgo"(1946 – 2.757 Brt.), die met een gebroken schroefas lag te drijven in de Noordzee.

Op 24 oktober 1947 arriveerde de "Ganges" in de haven van Rotterdam, met de "Virgo" op sleeptouw.

30 oktober 1947 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Leith – Engeland, met een baggermolen op sleeptouw, naar Lissabon – Portugal.

Op 2 november 1947 werd de haven van Grimsby – Engeland binnen gelopen om te schuilen voor het slechte weer.

Vanuit Grimsby – Engeland vervolgde de "Ganges" haar sleepreis naar Lissabon – Portugal op 4 november 1947.

Wederom om te schuilen voor het slechte weer liep de "Ganges" met haar sleep de haven van Dartmouth – Engeland binnen op 9 november 1947.

Op 14 november 1947 kon de "Ganges" haar sleepreis naar Lissabon – Portugal vanuit de haven van Dartmouth – Engeland vervolgen.

Op 21 november 1947 leverde de "Ganges" haar sleep, een baggermolen, af in de haven van Lissabon – Portugal.

Op 22 november 1947 vertrok de "Ganges" vanuit Lissabon – Portugal naar Rotterdam.

Op 29 november 1947 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam, met het vracht/passagiersschip "Drechtdijk"(1923 – 9.338 Brt.) op sleeptouw naar Antwerpen – België. Op 1 december 1947 arriveerde het transport in de haven van Antwerpen – België.

19 december 1947 vertrokken de "Ganges" en de "Maas" vanuit de haven van Rotterdam naar Antwerpen – België.

Vanuit Antwerpen – België vertrokken de "Ganges" en de "Maas", met het vrachtschip "Andijk" op sleeptouw, op 20 december 1947 naar Rotterdam. Waar het transport op 26 december 1947 arriveerde.

1948

De "Ganges" vertrok vanuit de haven van Antwerpen – België, met de "Margretha"(geen gegevens) op sleeptouw, naar Norrköping – Zweden.
Op 12 januari 1948 arriveerde het transport in de haven van Vlissingen van waaruit het transport weer op 15 januari vertrok naar Norrköping – Zweden.

Omstreeks 27 januari 1948 was de "Margretha" afgeleverd in de haven van Norrköping – Zweden en vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Norrköping – Zweden naar Oslo – Noorwegen waar de "Ganges" op 30 januari 1948 arriveerde.

De "Ganges" vertrok op 4 februari 1948 vanuit de haven van Oslo – Noorwegen, met de trawler "Simon von Utrecht"(1914 – 214 Brt.) op sleeptouw, naar de Tyne – Engeland.

17 februari 1948 arriveerde de "Ganges", met de trawler "Simon von Utrecht" op sleeptouw, op de Tyne – Engeland.

Na aflevering van de trawler "Simon von Utrecht" vertrok de "Ganges" op 18 februari 1948 naar Brest – Frankrijk waar de "Ganges" op 22 februari 1948 arriveerde.

Op 27 februari 1948 vertrok de "Ganges", met de "Servre"(geen gegevens) op sleeptouw, naar Antwerpen – België.

1 februari 1948 werd "Ganges" weer eigendom van de N.V. Internationale Sleepdienst Mij. uit Rotterdam.

Op 3 maart 1948 arriveerde het transport vanuit de haven van Brest – Frankrijk in de haven van Antwerpen.

8 maart bracht de "Ganges", samen met nog een aantal andere sleepboten, het Zweedse vrachtschip "Laponia"(1922 de Nieuwe Waterweg op. De "Laponia"(1922 – 5.630 Brt.) kampte met problemen aan de stuurmachine.

Met een zuiger en een bak op sleeptouw vertrok de "Ganges" op 10 maart vanuit Rotterdam naar Port de Bouc – Frankrijk.

Na aflevering van een zuiger en een bak in de haven van Port de Bouc – Frankrijk vertrok de "Ganges" op 4 april 1948 naar Blackwater – Engeland.

Op 14 april 1948 arriveerde de "Ganges" in de haven van Blackwater – Engeland.

Met het vrachtschip "Colin P.Kelly Jr."(1943 – 7.76 Brt.) op sleeptouw vertrok de "Ganges" op 15 april 1948 vanuit de haven van Blackwater – Engeland naar Rotterdam.

16 april 1948 werd het vrachtschip "Colin P.Kelly Jr." door de "Ganges" afgeleverd in de haven van Rotterdam.

23 april 1948 werd de "Ganges" in Maassluis van een nieuw brandmerk voorzien: 7180 Z ROTT 1948.

Eind april 1948 vertrokken de "Ganges" en de "Maas" vanuit de haven van Antwerpen – België naar Kopenhagen – Denemarken met het vrachtschip "Taronga"(1934 – 7.064 Brt.) op sleeptouw. Op 6 mei 1948 werd de "Taronga" afgeleverd in de haven van Kopenhagen – Denemarken.

De "Ganges" vertrok op 13 mei 1949, met het vrachtschip "Midas"(1943 – 1.906 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Brest – Frankrijk naar IJmuiden. Op 17 mei 1948 arriveerde het transport in de haven van IJmuiden.

8 juni 1948 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Wicklow – Ierland, met een baggermolen en een bak op sleeptouw, naar Rotterdam. Waar het transport op 13 juni 1948 arriveerde.

Op 26 juni 1948 vertrokken de "Ganges" en de "Zwarte Zee", met een droogdok van 32.000 ton op sleeptouw, vanuit Greenock – Engeland naar Rotterdam waar het transport op 5 juli 1948 arriveerde.

Op 17 augustus 1948 brachten de "Ganges" en de "Tyne" de op, de Haisbro bank in het Engels Kanaal, gestrande tanker "Kongsdal"(1937 – 9.959 Brt.) weer vlot.

Vanuit Vlissingen vertrok de "Ganges", met een zuiger op sleeptouw, op 19 augustus 1948 naar de haven van St. Nazaire – Frankrijk.

Begin september 1948 was de "Ganges" begonnen aan een sleepreis vanuit de haven van Nantes – Frankrijk naar Tunis – Tunesië met een kraan op sleeptouw.

11 september 1949 leverde de "Ganges" haar sleep, een kraan, af in de haven van Tunis – Tunesië.

19 september 1948 is de "Ganges", met 2 bakken op sleeptouw, in de haven van Alexandrië – Egypte.

23 september 1948 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Alexandrië – Egypte naar Port Said – Egypte.

Op 26 september 1948 begon de "Ganges" vanuit de haven van Port Said – Egypte aan een sleepreis met een baggermolen naar de haven van Port de Bouc – Frankrijk.

Op 9 oktober arriveerde de "Ganges" met haar sleep, een baggermolen, in de haven van Port de Bouc – Frankrijk.

Vanuit de haven van Port de Bouc – Frankrijk vertrok de "Ganges" op 12 oktober 1948 naar Gribraltar.

Op 17 oktober vertrok de "Ganges" vanuit Gibraltar naar Middlesborough – Engeland, met het vrachtschip "Leon de Nervo"(1924 – 4.910 Brt.) op sleeptouw.

De "Ganges" arriveerde op 27 oktober met haar sleep, het vrachtschip "Leon de Nervo", in de haven van Middlesborough – Engeland.

Na aflevering van haar sleep, het vrachtschip "Leon de Nervo", in de haven van Middlesborough – Engeland, vertrok de "Ganges" op 28 oktober 1948 naar Rotterdam.

De eerste helft van november 1948 vertrok de "Ganges", vanuit Rotterdam, met een zuiger en een bak op sleeptouw naar Casablanca – Marokko.

Op 19 november 1948 arriveerde de "Ganges", vanuit Rotterdam, met een zuiger en een bak op sleeptouw in de haven van Casablanca – Marokko.

3 december 1948 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Antwerpen – België.

Vanuit Antwerpen – België vertrok de "Ganges", met de lepelbaggermolen "Hapjanus" op sleeptouw, naar Split – Kroatië.

23 december 1948 was de "Ganges" de haven van Vigo – Spanje binnen gelopen en was daar betrokken bij de redding van de opvarenden van de Spaanse trawler "Tito" die bij Vigo – Spanje op de rotsen was gelopen.

Op 26 december vervolgde de "Ganges" weer haar sleepreis naar Split – Kroatië.

1949

Op 4 januari 1949 arriveerde de "Ganges" in de haven van Lissabon – Portugal met een sleepboot en de lepelbaggermolen "Hapjanus" op sleeptouw.

7 januari 1949 vervolgde de "Ganges" haar sleepreis naar de haven van Split – Kroatië vanuit de haven van Lissabon – Portugal.

Omstreeks 7 februari 1949 leverde de "Ganges" de lepelbaggermolen "Hapjanus" en een sleepboot af in de haven van Split – Kroatië.

8 februari 1949 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Split – Kroatië met bestemming Gibraltar.

16 februari 1949 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Gibraltar naar Casablanca – Marokko.

Vanuit de haven van Casablanca – Marokko vertrok de "Ganges" naar Antwerpen met het vrachtschip "IJzer"(geen gegevens) op sleeptouw.

27 februari 1949 arriveerde de "Ganges", met het vrachtschip "IJzer" op sleeptouw, in de haven van Antwerpen.

Op 7 september 1949 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar Leith – Engeland waar de "Ganges" op 9 september 1949 arriveerde.

Vanuit de haven van Leith – Engeland vertrok de "Ganges", met een zuiger en een bak op sleeptouw, naar Rotterdam waar de "Ganges" op 14 september 1949 arriveerde.

16 september 1949 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Nantes – Frankrijk.

27 september 1949 arriveerde de "Ganges" in de haven van Maassluis met een zuiger en bak op sleeptouw vanuit de haven van Nantes – Frankrijk.

Na aankomst in Maassluis zette de "Ganges" koers naar Lübeck – Duitsland.

Na aankomst in de haven van Lübeck – Duitsland maakte de "Ganges" een zuiger vast met bestemming Rotterdam, waar het transport op 5 oktober 1949 arriveerde.

Op 8 oktober 1949 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar Kopenhagen – Denemarken.

Vanuit de haven van Kopenhagen – Denemarken vertrok de "Ganges" op 11 oktober 1949, met de "Badger"(1920 – 1.686 Brt.) op sleeptouw, naar Grimsby – Engeland.

Na aflevering van de "Badger" in Grimsby – Engeland zette de "Ganges" koers naar Londen – Engeland.

Op 31 oktober 1949 vertrok de "Ganges" vanuit Londen – Engeland naar de haven van Emden – Duitsland waar de "Ganges" op 2 november 1949 arriveerde.

Vanuit de haven van Emden – Duitsland vertrok de "Ganges" naar IJmuiden met de zuiger "Weichekmunde" op sleeptouw.

Op 8 november 1949 arriveerde de "Ganges" met de zuiger "Weichekmunde" op sleeptouw in de haven van IJmuiden.

24 november 1949 liep het vrachtschip "Alblasserdijk"(1943 – 8.292 Brt.) ter hoogte van Maassluis aan de grond. De "Ganges" en de "Maas" brachten de "Alblasserdijk" bij hoog water weer vlot.

Op 1 december 1949 arriveerde de "Ganges" vanuit Rotterdam in de haven van IJmuiden.

8 december 1949 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Antwerpen – België.

Vanuit Antwerpen – België vertrok de "Ganges", met de "Astrid"(geen gegevens) op sleeptouw, naar Gothenborg – Zweden waar het transport op 15 december 1949 arriveerde.

1950

26 januari 1950 vertrokken de "Ganges", "Blankenburg" en de "Ebro" vanuit de haven van Schiedam, met een 150 tons kraan op sleeptouw, naar Antwerpen – België.

Begin februari 1950 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Rosyth – Engeland.

Vanuit de haven van Rosyth – Engeland vertrok de "Ganges", met het bergingsvaartuig "Help"(1943 – 783 Brt.) op sleeptouw naar Amsterdam.

Op 17 februari 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de Nieuwe Waterweg naar Suez – Egypte met 2 bakken, die ieder beladen waren met een sleepbootje, op sleeptouw.

26 februari 1950 arriveerde de "Ganges", met haar sleep, in de haven van Lissabon – Portugal.

2 maart 1950 vervolgde de "Ganges" haar sleepreis vanuit de haven van Lissabon – Portugal, met 2 bakken op sleeptouw, naar Gibraltar.

Op 6 maart arriveerde de "Ganges", met 2 bakken op sleeptouw, in de haven van Gibraltar.

10 maart 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Gibraltar, met een zuiger op sleeptouw, naar Rotterdam.

18 april 1950 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar Le Havre – Frankrijk.

20 april 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Le Havre – Frankrijk met het voor de sloop bestemde vracht/passagiersschip "Madagascar"(1912 – 4.857 Brt.) naar Zeebrugge – België. Op 22 april 1950 leverde de "Ganges" de "Madagascar" af in de haven van Zeebrugge – België.

Op 25 april 1950 verloor het Finse vrachtschip "Caledonia"(1907 – 4.657 Brt.), ter hoogte van Hoek van Holland, haar roer. De "Ganges" heeft de "Caledonia" vast gemaakt en naar Rotterdam gesleept.

Eind april 1950 vertrok de "Ganges", met 2 pontons op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Southampton – Engeland. 2 mei 1950 arriveerde de "Ganges" met haar sleep in de haven van Southampton – Engeland. Na aflevering van haar sleep zette de "Ganges" op 3 mei 1950 weer koers naar Rotterdam.

Op 30 mei 1950 arriveerde de "Ganges" in de haven van Antwerpen – België.

1 juni 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Antwerpen naar Rotterdam met de "Viking"(geen gegevens) op sleeptouw.

De "Ganges" arriveerde op 16 juni 1950 in de haven van Rotterdam met het voor de sloop verkochte vrachtschip "Randkerk"(1920 – 5.059 Brt.) op sleeptouw vanuit IJmuiden.

30 juni 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van IJmuiden naar Rotterdam met een baggermolen op sleeptouw.

De "Ganges" vertrok op 15 juli 1950 vanuit Rotterdam, met een zuiger en een bak op sleeptouw, naar de haven van Southampton – Engeland. Waar het transport op 18 juli 1950 arriveerde.

Met een elevator op sleeptouw arriveerde de "Ganges" op 21 juli 1950 in de haven van Duinkerken – Frankrijk.

Op 23 juli 1950 arriveerde de "Ganges" in de haven van Boulonge – Frankrijk, met een bak op sleeptouw.

De "Ganges" arriveerde op 27 juli, vanuit de haven van Southampton – Engeland, in de haven van Rotterdam.

31 juli 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Southampton – Engeland met bestemming Rotterdam.

28 augustus 1950 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Southampton – Engeland.

Op 31 augustus 1950 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Southampton – Engeland, met het casco van het vracht/passagiersschip "Blenheim"(1951 – 4.766 Brt.) op sleeptouw naar Oslo – Noorwegen.

6 september 1950 arriveerde de "Ganges", met het casco van de "Blenheim" op sleeptouw, in de haven van Oslo – Noorwegen.

Na aflevering van de "Blenhein" in de haven van Oslo – Noorwegen zette de "Ganges" koers naar Rotterdam waar ze op 9 september 1950 arriveerde.

Op 29 september 1950 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam, met een bok op sleeptouw, met bestemming Dubrovnik – Joegoslavië.

Op 3 oktober arriveerde het transport in de haven van Southampton – Engeland, van waaruit de reis naar Dubrovnik – Joegoslavië op 8 oktober 1950 weer vervolgd werd.

Op 18 oktober werd de haven van Gibraltar aangelopen van waaruit de "Ganges" haar sleepreis op 20 oktober 1950 weer vervolgde.

30 oktober 1950 leverde de "Ganges" haar sleep, een bok, af in de haven van Dubrovnik – Joegoslavië.

Vanuit de haven van Dubrovnik – Joegoslavië zette de "Ganges" op 31 oktober 1950 weer koers naar Rotterdam.

7 november 1950 arriveerde de "Ganges", vanuit de haven van Dubrovnik – Joegoslavië in de haven van Gibraltar.

Op 14 november 1950 arriveerde de "Ganges" vanuit de haven van Gibraltar in Vlissingen.

Op 30 november 1950 arriveerde de "Ganges" op de Nieuwe Waterweg.

Op 2 december 1950 sleepte de "Ganges" het vissersschip "VL. 142 Voorwaarts", vanaf de Noordzee met roer schade, de haven van Vlaardingen binnen.

6 december 1950 arriveerde de "Ganges" vanuit Rotterdam in de haven van Stavanger – Noorwegen.

8 december 1950 vertrokken de "Ganges" en de "Humber" vanuit de haven van Stavanger – Noorwegen met het vrachtschip "Mormacsurf"(1945 – 7.980 Brt.) op sleeptouw naar Rotterdam, waar het transport op 14 december 1950 arriveerde.

1951

Op 5 januari 1951 kwam de coaster "Birmingham"(1934 – 399 Brt.) op de Noordzee in de problemen doordat de roerkoning was gebroken. De "Ganges" maakte de "Birmingham" vast en leverde de "Birmingham" op 7 januari 1951 af in de haven van Rotterdam.

10 januari 1951 vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam, met een zuiger en een bak op sleeptouw, naar Southampton – Engeland.

Op 13 januari 1951 werden de runners van de bak door een reddingsboot gered omdat deze zinkende was.

De "Ganges" slaagde er in om met de zuiger en de 'zinkende' bak de haven van Southampton – Engeland te bereiken, waar de bak kon worden leeg gepompt.

De "Ganges" vertrok op 15 januari 1951 vanuit de haven van Southampton – Engeland naar Rotterdam. Waar de "Ganges" op 16 januari 1951 arriveerde.

29 januari 1951 arriveerde de "Ganges" vanuit Rotterdam in de haven van Duinkerken – Frankrijk.

Op 30 januari 1951 arriveerde de "Ganges", met het vrachtschip "Cougar"(1919 – 6.187 Brt.) op sleeptouw, vanuit de haven van Duinkerken – Frankrijk in Rotterdam.

Op 4 februari 1951 arriveerde de "Ganges" vanuit Londen, met het vrachtschip "Phrontis"(1926 – 6.616 Brt.) op sleeptouw, in de haven van Rotterdam.

Door een enorm lage waterstand strandde, op 7 maart 1951, het vracht/passagiersschip "Rangitane"(1949 – 21.867 Brt.) op de Westerschelde ter hoogte van Terneuzen. Met inzet van 12 sleepboten waaronder de "Ganges" lukte het om de "Rangitane" bij het volgende hoogwater weer vlot te brengen.

Kort nadat de "Rangitane" was vlot gebracht strandde het vrachtschip "Aagtekerk"(1943 – 10.200 Brt.), ook als gevolg van de extreem lage waterstand, ter hoogte van Vlissingen. De "Ganges" die net was bedankt door de "Rangitane" werd samen met 2 andere sleepboten van Smit & Co. gecontracteerd om de "Aagtekerk" weer vlot te brengen. Bij het volgende hoogwater kwam ook de "Aagtekerk", met assistentie, weer vlot.

11 maart 1951 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Vlissingen naar Penarth – Engeland.

Op 12 maart 1951 zette de "Ganges", die onderweg was naar Penarth – Engeland, koers naar de positie van de "Ebro" in het Engels kanaal. De "Ebro" verdaagde, door het slechte weer, richting van de kust. Later melde de "Ebro" dat ze geen assistentie meer nodig had.

De "Ganges" vertrok op 13 maart 1951 vanuit de haven van Penarth – Engeland, met het zeilschip "Pamir"(1905 – 3.020 Brt.) op sleeptouw naar Antwerpen België, waar het transport op 18 maart 1951 arriveerde.

Na aflevering van de "Pamir" in de haven van Antwerpen – België zette de "Ganges" koers naar Rotterdam.

Op 24 maart 1951 verzocht het vrachtschip "Lewis Emery Jr."(1943 – 7.176 Brt.) dringend om assistentie, wegens roerproblemen. De "Ganges" zette vanuit Maassluis koers naar de positie van de "Lewis Emery Jr.".

Toen de "Ganges" net buitengaats was kreeg ze een zware grondzee over haar heen die zware schade aanrichtte. De brug was vernield, ruiten verbrijzeld, deuren in de walegang versplinterd, het meubilair in de messroom lag aan stukken en de telegraaf was vernield. De "Ganges" slaagde er in, ondanks de opgelopen schade, om op eigen kracht terug te keren naar de haven van Maassluis.

Omstreeks 11 april 1951 was de "Ganges" ingezet bij de berging van het Noorse vrachtschip "Kent County"(1943 – 7.176 Brt.) ter hoogte van Zeebrugge – België.

Vanuit de haven van Zeebrugge – België zette de "Ganges" op 22 april 1951 koers naar Rotterdam.

De "Ganges" en de "Schelde" versleepten op 7 juli 1951 het vracht/passagiersschip "Rio Parana"(1927 – 8.498 Brt.) vanuit de haven van Amsterdam naar Rotterdam.

24 juli vertrok de "Ganges" vanuit Rotterdam naar de haven van Gravesend – Engeland, waar de "Ganges" op 25 juli 1951 arriveerde.

26 juli 1951 vertrok de "Ganges" vanuit Gravesend – Engeland, met de "Schiedyk"(1949 – 9.592 Brt.) op sleeptouw naar Rotterdam, waar het transport op 27 juli 1951 arriveerde.

Op 1 november 1951 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Rotterdam, met de sleepboten "Fenix" en "Lynx" op sleeptouw, naar Le Havre – Frankrijk.

Op 3 november 1951 arriveerde de "Ganges" met haar sleep op de rede van Le Havre – Frankrijk.

10 november 1951 vertrok de "Ganges" vanuit de haven van Southampton – Engeland, met een zuiger en een bak op sleeptouw, naar Rotterdam, waar het transport op 12 november 1951 arriveerde.

Vanaf 14 november 1951 lag de "Ganges" in de haven van Vlissingen op station.

Op 22 december 1951 kwamen het vrachtschip "Edison Mariner"(1945 – 7.176 Brt.) en het vrachtschip "Kittiwake"(1846 – 2.016 Brt.) voor de kust van België met elkaar in aanvaring. De "Ganges" verleende assistentie aan de "Edison Mariner" die water maakte.

Op 23 december 1951 werd de "Edison Mariner" afgeleverd in de haven van Vlissingen.

Eind 1951 vertrok de "Ganges" vanuit Vlissingen naar de haven van Maassluis.

1952

11 januari 1952 arriveerde de "Ganges" vanuit St. Nazaire – Frankrijk op de Nieuwe Waterweg en meerde af in de haven van Maassluis.

Op 12 januari 1952 strandde het vrachtschip "Radmar"(1925 – 3.667 Brt.) op de Maasvlakte, de "Ganges" voer uit ter assistentie maar slaagde er niet in de "Radmar" vlot te brengen.

De "Ganges", "Maas" en de "Blankenburg" hebben diverse dagen geprobeerd om de "Radmar" vlot te brengen. Maar het lukt niet om de "Radmar" vlot te brengen.

Tijdens een poging op 18 januari 1952, tijdens slecht weer windkracht 9 tot 10, om het bij Hoek van Holland gestrande vrachtschip "Merope"(1919 – 7.890 Brt.) vlot te brengen kreeg de sleepboot "Witte Zee" een tros in de schroef.

De "Ganges" schoot de "Witte Zee" te hulp en kreeg even later ook een tros in de schroef.

Als gevolg hiervan kwamen beide sleepboten met elkaar in aanvaring. Waarbij de "Ganges" een gat in de romp opliep en water maakte. Even later strandde de "Ganges" op de Maasvlakte ten Zuiden van Hoek van Holland.

De "Ganges" werd op 25 januari 1952 vlot gebracht, maar was zo zwaar beschadigd dat herstel niet meer (economisch) mogelijk was.

Maart 1952 werd de "Ganges" verkocht voor sloop aan de Firma Wed. C.D. Heuvelman te Krimpen aan de IJssel.

7 maart 1952 werd de "Ganges" afgeleverd bij de Firma Wed. C.D. Heuvelman Krimpen aan de IJssel, en werd daar gedeeltelijk gesloopt.

Augustus 1952 werd het casco van de "Ganges" door de Firma Wed. C.D. Heuvelman te Krimpen aan de IJssel verkocht aan de Eisen- und Metall K.G. Lehr & Co. te Hamburg, waar het casco verder werd gesloopt.