Location: Home > T_Z > Zeeland 1956 - 1964 > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="font-family: Tahoma;">De "Zeeland" is in 1942 bij Gulfport Boiler & Welding Works, Port Arthur gebouwd als ATA sleepboot, Navy type Bat, met het nummer 1, in opdracht van de Amerikaanse regering.( In totaal werden er 14 van deze sleepboten gebouwd die alle werden geleverd aan de Engelse Marine).

In 1943 werd het schip opgeleverd aan de Engelse Marine, op Lend/Lease basis, waar ze in vaart kwam als "Orania W 117".

Na afloop van de 2e wereld oorlog kwam de "Orania W 117" weer terug bij haar 1e eigenaar de Amerikaanse regering.

In 1946 werd de "Orania W 117" verkocht en kwam te varen voor onbekende eigenaren als "Ocean Pride".

In 1947 werd de "Ocean Pride" doorverkocht en kwam als "Pan America" in eigendom van een bank? Als naam van de eigenaar komt 'Underwriters Bank' in de registers voor.

Waarschijnlijk wordt de "Pan America" gecharterd door Brown & Root marine operators en door hun onder andere gebruikt bij werkzaamheden in de Golf van Mexico.

Begin juni 1955 kocht Bureau Wijsmuller in Hongkong van de Chinese reder Fong de sleepboot "Pan Americain". De "Pan Americain" zal onder de naam "Zeeland" voor Bureau Wijsmuller in de vaart komen.

Op 6 juni 1955 vertrok er vanaf Schiphol een chartervliegtuig naar Hongkong met een bemanning en materiaal voor de "Zeeland".

N.V. Bureau Wijsmuller kocht de "Pan America" of dan "Pan Americain" aan van Chinese eigenaren in 1956. het schip lag dan voor anker in Subic Bay bij de Filipijnen, en werd gebruikt bij de berging van, onder andere, in de tweede Wereld Oorlog gezonken landingsvaartuigen.

Wijsmuller bracht haar in de vaart als "Zeeland" nadat ze in Hong Kong gereed was gemaakt voor gebruik. Onder andere moest er een beting worden aangebracht want ze beschikt alleen over een sleephaak.

30 juni 1956 vertrok de "Zeeland" vanuit Hongkong via Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten naar Colon - Panama.

De "Zeeland" passeerde het Panamakanaal tussen 4 augustus 1956 en 6 augustus 1956.

In de haven van Colon - Panama, werden 3 bakken vastgemaakt met bestemming New Orleans - Verenigde Staten.

7 augustus 1956 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Colon - Panama, naar New Orleans - Verenigde Staten, met drie bakken op sleeptouw.

Na aflevering van 3 bakken afkomstig uit Colon - Panama in de haven van New Orleans - Verenigde Staten, werden omstreeks 19 augustus 1956 door de "Zeeland" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten, 3 bakken vast gemaakt voor een sleepreis naar St. Nazaire - Frankrijk.

Omstreeks 17 september 1956 arriveerde de "Zeeland" in de haven van St. Nazaire - Frankrijk, met haar sleep van 3 bakken afkomstig uit New Orleans - Verenigde Staten.

Na aflevering van haar sleep zette de "Zeeland" op 21 september 1956 weer koers naar New Orleans - Verenigde Staten.

De "Zeeland" arriveerde in de namiddag van 10 oktober 1956 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

Half oktober 1956 maakte de "Zeeland" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten, wederom baggermateriaal vast voor een sleepreis met bestemming St. Nazaire - Frankrijk.

21 oktober 1956 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar St. Nazaire – Frankrijk.

De "Zeeland" arriveerde op 17 november 1956 om 17.00 uur in de haven van St. Nazaire – Frankrijk, met haar sleep, vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

Vanuit de haven van St. Nazaire - Frankrijk, vertrok de "Zeeland", na het afleveren van haar sleep, op 17 november 1956 naar Liverpool - Engeland.

20 november 1956 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Liverpool - Engeland vanuit St. Nazaire – Frankrijk.

21 november 1956 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Liverpool – Engeland, met 3 bakken op sleeptouw, naar Rotterdam.

Op 26 november 1956 arriveerde de "Zeeland", na haar sleep te hebben afgeleverd in de haven van Rotterdam, voor de eerste keer in IJmuiden.

Tijdens slecht weer op 29 november 1956 had het vrachtschip "Rusen"(1910 – 4.427 Brt.) machine problemen en als gevolg daarvan niet genoeg vermogen om vrij te blijven van de kust tijdens stormachtig weer uit het Noorden windkracht 7.

De "Titan" maakte op de positie 52.05 Noord en 3.20 Oost de "Rusen" vast en op 30 november maakte ook de "Zeeland" vast en werd de "Rusen" naar Rotterdam (vermoedelijk) gesleept.

De "Statendam"(1956 – 24.294 Brt.), het toekomstige nieuwe passagiersschip van de Holland Amerika Lijn, is op zondag 16 december 1956 tijdens de technische proefvaart op de Noordzee, Noord Oostelijk van Harwich aan de Engelse kust op drift geslagen doordat één schroef wegens machinestoring buiten werking was gesteld.

In een storm die met een windkracht 8 tot 9 uit het Zuid Westen stond, dreef het schip met een vijf mijls vaart over de Noordzee. De "Statendam" vroeg om sleepboot assistentie.

Hierop vertrokken de "Cycloop", "Titan" en "Zeeland" vanuit IJmuiden naar de positie van de "Statendam".

Door het vastlopen van een van de elektro-motoren liep de "Zeeland" op de Noordpier en moest worden vlot gesleept. Nadat er een duik onderzoek was ingesteld en de betrokken elektro-motor draaibaar was gemaakt, kon de "Zeeland" alsnog vertrekken naar de positie van de "Statendam".

De "Titan" arriveerde als eerste bij de "Statendam" en maakte vast, even later wist ook de "Cycloop" vast te maken. En de "Zeeland" maakte daarna ook vast.

Vanuit IJmuiden waren ook de "Hector" en de "Nestor" vertrokken naar de positie van de "Statendam".

De "Statendam" wordt op 17 december 1956 de Nieuwe Waterweg binnen gebracht door een vloot van Wijsmuller sleepboten.

1957

16 januari 1957 werd de "Zeeland" in Rotterdam in het dok geplaatst voor onderhoud en werd de accommodatie aangepast/verbouwd.

7 mei 1957 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Rotterdam waar een sleep, 2 motorlichters, lag te wachten.

8 mei 1957 vertrok de "Zeeland", met 2 motorlichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam naar Maracaibo - Venezuela.

31 mei 1957 arriveerde de "Zeeland", met 2 motorlichters op sleeptouw, vanuit Rotterdam in de haven van Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van de 2 motorlichters in de haven van Maracaibo - Venezuela vertrok de "Zeeland" naar New Orleans - Verenigde Staten.

13 juni vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten, met 2 lichters met daarop kracht-installaties op sleeptouw, naar Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van de 2 lichters, vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten in de haven van Maracaibo - Venezuela vertrok de "Zeeland" vanuit Maracaibo Venezuela naar Belém - Brazilië.

De "Zeeland" arriveerde op 5 juli 1957 in de haven van Belém - Brazilië en vertrok op 6 juli 1957 met het Zweedse stoomschip "Jane Lanng"(1921 – 2.802 Brt.), die voor reparaties aan haar mast en roer naar Willemstad - Curaçao versleept moest worden.

Met het Zweedse stoomschip "Jane Lanng" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" vanuit Belém - Brazilië op 14 juli 1957 in de haven van Willemstad - Curaçao.

De "Zeeland" vertrok nog dezelfde dag vanuit Willemstad - Curaçao naar Beaumont - Verenigde Staten, om een drilling-barge vast te maken met bestemming Maracaibo - Venezuela.

Op 25 juli 1957 was de "Zeeland" met een drilling-barge onderweg vanuit de haven van Beaumont - Verenigde Staten naar Maracaibo - Venezuela.

De "Zeeland" was op 2 augustus 1957 samen met de "Cycloop" een van de schepen die via de Wereldomroep groeten van familie konden ontvangen.

Op 2 augustus 1957 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Maracaibo - Venezuela en vertrok op 5 augustus 1957, met bestemming Amuay Bay - Venezuela, om vandaar uit de T2 tanker "Luckystar"(1943 – 10.195 Brt. T2-SE-A1) die daar lag met machineschade, naar Willemstad - Curaçao te slepen.

Op 7 augustus 1957 arriveerde de "Zeeland" met de T2 tanker "Luckystar" vanuit Amuay Bay - Venezuela op sleeptouw in de haven van Willemstad - Curaçao.

Na aflevering van de "Luckystar" vertrok de Zeeland" vanuit Willemstad - Curaçao naar Beaumont - Verenigde Staten, om een tweede drilling-barge vast te maken die bestemd was voor Maracaibo - Venezuela.

16 augustus 1957 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Beaumont - Verenigde Staten.

Op 18 augustus 1957 vertrok de "Zeeland" met een drilling Barge vanuit de haven van Beaumont - Verenigde Staten, naar Maracaibo - Venezuela, en na een vlotte reis werd de sleep daar op 30 augustus 1957 afgeleverd.

Vanuit Maracaibo - Venezuela vertrok de "Zeeland" weer naar New Orleans - Verenigde Staten, voor een nieuwe sleepreis.

Op 7 september 1957 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten, met 2 units (elke unit bestond uit 2 bakken die op elkaar waren geplaatst) op sleeptouw, naar Maracaibo - Venezuela.

18 september 1957 arriveerde de "Zeeland" met de 2 units in de haven van Maracaibo - Venezuela.

Na aflevering van de 2 units in de haven van Maracaibo - Venezuela vertrok de "Zeeland" weer naar New Orleans - Verenigde Staten, om daar in afwachting orders stationsdienst te verrichten.

Op 24 september 1957 arriveerde de "Zeeland" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

Gedurende het verblijf (stationsdienst) in New Orleans was er gelegenheid voor ontspanning, een elftal van de "Zeeland" nam het op tegen een elftal van Zuid-Amerikaanse studenten van de universiteit van New Orleans.

De uitslag van deze (internationale) wedstrijd was teleurstellend 1 – 9.

De "Zeeland" vertrok op 26 oktober 1957 vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar de Ocho Rios Bay - Jamaica, om daar 2 bakken vast te maken.

Op 31 oktober 1957 arriveerde de "Zeeland" in de Ocho Rios Bay - Jamaica.

Reeds de volgende dag vertrok de "Zeeland" met twee bakken vanuit Ocho Rios Bay - Jamaica, naar Brighton Beach - Trinidad.

De "Zeeland" arriveerde te Brighton Beach - Trinidad, met twee bakken vanuit de Ocho Rios Bay - Jamaica, op 8 november 1957 na een vlotte reis.

De "Zeeland" vertrok op 15 november 1957 vanuit Brighton Beach – Trinidad als losse boot naar New Jersey - Verenigde Staten, en arriveerde daar op 21 november 1957.

De "Zeeland" vertrok weer op 23 november 1957, met de LCT "Muriel H"(1943 – 1.625 Brt.) die in Genua - Italië omgebouwd zal worden tot auto-carrier (komt in de vaart als "Il Ponte"), op sleeptouw naar Genua - Italië.

Runners aan boord van de "Muriel H" waren Lou van der Brugge, Kees Poot, Jan de Ruiter en Jan Groen.

Tijdens de sleepreis waarbij veel slecht weer werd ondervonden, variërend van windkracht 8 tot 11. Melden de runners dat er in de machinekamer water naar binnen kwam.

Zodra het weer het mogelijk maakte, ging er van de "Zeeland" een sloep naar de "Muriel H", en werden op de "Muriel H" de pompen bijgezet. Als snel lukte het om het water te verwijderen. Toen bleek dat de schroefaskoker van de "Muriel H" lekte. De zaak werd geklaard en gedicht, waarop de reis kon worden voortgezet.

De "Zeeland" arriveerde met de ex. LCT "Muriel H" op 22 december 1957 in de haven van Genua - Italië.

Na aflevering van de "Muriel H" vertrok de "Zeeland" op 23 december 1957 vanuit de haven van Genua – Italië naar IJmuiden, waar ze op 31 december 1957 arriveerde.

Door de "Zeeland" werd in 1957 19.429 mijl slepend afgelegd.

1958

Op 7 januari 1958 melde het Franse Vrachtschip "Crozon "(1954 – 4.537 Brt.) dat het op 11 mijl ten Noord Westen van IJmuiden, door de zware Noord Wester storm windkracht 9 met uitschieters tot windkracht 11, in de problemen was gekomen. En afdreef in de richting van de kust en dat hulp dringend gewenst was.
 
De "Zeeland" was al vertrokken uit IJmuiden, op een noodsein van het motorschip "Parkhaven"(1956 – 5.620 Brt.), die dwars van Den Helder machineproblemen melde.

De "Zeeland" was nauwelijks buitengaats toen de noodmelding van de "Crozon" kwam.

De "Crozon" accepteerde de assistentie van de "Zeeland" op basis Lloyds Open Form.

Onderweg naar de "Crozon" vernielde overkomend water een deel van de stellage voor de zonnetent op het voordek van de "Zeeland" en een trap werd scheef geslagen.

De "Zeeland" wist vlak voor de kust vast te maken en begon de "Crozon" verder uit de kust te slepen maar de sleepverbinding brak en opnieuw maakte de "Zeeland" vast.

Gedurende het vastmaken drukte een grondzee de "Zeeland" naar achteren en de "Crozon" werd naar voren gedrukt, als gevolg hiervan boorde de boeg van de "Crozon" zich in het achterschip van de "Zeeland".

Hierbij raakte de achterpiek van de "Zeeland" lek maar het stuurgerei liep geen schade op.
 
De "Zeeland" wist de "Crozon" alsnog vast te maken en naar IJmuiden te slepen.

Reparaties als gevolg van de aanvaring met de "Crozon" tijdens de berging namen ruim vier weken in beslag.

In de eerste week van februari 1958, op zaterdag de achtste, keerde de "Zeeland" terug in IJmuiden na reparaties bij de A.D.M. in Amsterdam.

20 Februari 1958 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Rotterdam.

Op 21 februari 1958 vertrok de "Zeeland" vanuit Rotterdam, met een zuiger op sleeptouw, naar Hamburg - Duitsland.

Na een zeer vlotte reis vertrok de "Zeeland" op zondag 23 februari 1958 vanuit Cuxhaven - Duitsland, weer naar IJmuiden.

De "Zeeland" vertrok op 1 maart 1958 vanuit IJmuiden naar Schiedam.

In Schiedam was inmiddels de boor-ponton "GP 8" zeeklaar gemaakt. Nog diezelfde dag vertrok de "Zeeland" met de boor-ponton "GP 8" op sleeptouw naar Maracaibo - Venezuela.

Op 9 april 1958 werd de boor-ponton "GP 8" in de haven van Maracaibo - Venezuela, afgeleverd.

Vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela vertrok de "Zeeland" op 10 april 1958 naar de haven van Kingston op Jamaica.

Onderweg naar Kingston - Jamaica werd de bestemming van de "Zeeland" gewijzigd, en zette de "Zeeland" koers naar Miami - Verenigde Staten.
 
16 april 1958 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Miami - Verenigde Staten en ging daar stationsdienst verrichten.

op 26 april 1958 verliet de "Zeeland" de haven van Miami - Verenigde Staten, om assistentie te verlenen aan het passagiers-vrachtschip "Arendsdijk"(1945 – 7.607 Brt.) van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij (NASM), die op de noordelijke Atlantic machineschade had opgelopen en door de "Kerkedijk" naar New York werd gesleept. Op 8 mei 1958 liep het drietal de haven van New York – Verenigde Staten binnen.

Nadat de "Zeeland" op 8 mei 1958 in de haven van New York – Verenigde Staten was aangekomen, werd weer koers gezet naar Miami – Verenigde Staten waar de "Zeeland" weer stations dienst ging verrichten.

Op 19 mei 1958 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Miami – Verenigde Staten naar de Nuevitas Bay – Nuevitas - Cuba waar het Liberiaanse Stoomschip "St. Nicholas"(1945 – 2.873 Brt.) gestrand was.

Bij aankomst kon de "Zeeland" nog geen hulp verlenen, waarop koers werd gezet naar een plaats vijf mijl ten Noord Westen van Cape Engano – Cuba.

Daar was de Liberiaanse tanker "Azure Coast"(1944 – 7.246 Brt.) gestrand.

Op 22 mei 1958 arriveerde de "Zeeland" bij de positie van de "Azure Coast" en nog diezelfde dag wist de "Zeeland" de "Azure Coast" vlot te brengen.

De "Zeeland" ging daarna terug naar de positie van de "St. Nicholas".

Op 25 mei 1958 begon het bergingswerk en op 28 mei 1958 werd de "St. Nicholas" vlot gebracht. En op 29 mei 1958 afgeleverd in de haven van Nuevitas - Cuba.

De "St. Nicholas" was echter geen lang leven meer beschoren op 8 augustus 1958 werd opgegeven 'wrecked 15.54N 78.35W'.
 
De "Zeeland" keerde terug naar Miami – Verenigde Staten, waar de "Zeeland" op l juni 1959 op de rede aankwam en weer stationsdienst verrichte.

Op 6 juni 1958 werd koers gezet naar de "Casablanca"(geen gegevens) die aan de grond zat bij Dry Tortuyas in de buurt van Key West - Verenigde Staten.

Na twee etmalen trekken door de "Zeeland" en de "Titan" werd losgegooid en werd op 8 juni 1958 de berging opgegeven.

Na beëindiging van de berging van de "Casablanca" vertrok de "Zeeland" naar Mobile - Verenigde Staten.

Op 11 juni 1958 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Mobile - Verenigde Staten, en op 15 juni 1958 vertrok de "Zeeland", met het uitgebrande Deense vrachtschip "Olivia Winther"(1958 – 3.500 Brt.) op sleeptouw, naar Terneuzen.

Op 11 juli 1958 arriveerde de "Zeeland", met de "Olivia Winther" op sleeptouw, bij de haven van Terneuzen.

Nadat de "Olivia Winther" aan havensleepboten op de Schelde was overgegeven, zette de "Zeeland" koers naar IJmuiden, waar ze nog dezelfde dag arriveerde.

Na een geringe reparatie op 17 juli 1958 in Amsterdam werd de "Zeeland" in IJmuiden weer gereed gemaakt voor een volgende sleepreis.

Het Liberiaanse vrachtschip "Amigo"(1944 – 2.884 Brt.) verzocht, in slecht weer, op 23 juli 1958 ter hoogte van Scheveningen om sleepboothulp.

Vanuit IJmuiden vertrokken de "Zeeland" en de "Cycloop" naar de positie van de "Amigo".

Toen bleek dat "Maas" en de "Loire" van Smit hadden vastgemaakt op de "Amigo" werd weer koers gezet naar IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Zeeland" naar Den Helder waar de "Zeeland" vanaf 23 juli 1958 stationsdienst ging verrichten, waarmee dit oude station van Bureau Wijsmuller wederom bezet is.

Vanuit Den Helder is de "Zeeland" augustus 1958 enige keren in actie geweest op de Noordzee of bij de haven van Den Helder.

De "Zeeland" voer op 20 augustus 1958 uit op het sein van de Nederlandse kustvaarder "Mutua Fides"(1949 – 302 Brt.), die met machineschade te kampen had in de positie 53.52 Noorderbreedte en 1.14 Oosterlengte.

Nog dezelfde dag werd de "Mutua Fides" vastgemaakt en de volgende dag afgeleverd in de haven van Delfzijl.

Een vergeefse reis werd in de nacht van 18 op 19 augustus 1958 naar het Zweedse vrachtschip "Ring"(1927 – 1.336 Brt.) gemaakt, die via Scheveningen radio om dokters assistentie had gevraagd.

Omdat een vrouwelijke opvarende levensgevaarlijk gewond was. De "Zeeland" ging met een arts en verplegend personeel naar zee wegens het in reparatie zijn van de reddingboot "Prins Hendrik" te Den Helder.

De "Ring" had doorgegeven dat het op 3 mijl ten Noorden van lichtschip "Texel" ten anker was gegaan.

Toen de "Zeeland" bij lichtschip "Texel" arriveerde was de "Ring" onvindbaar.
Zelf toen de "Zeeland" en Scheveningen radio het Zweedse schip onophoudelijk opriepen zweeg men aan boord van de "Ring" in alle talen.

Later in de nacht bleek dat de kapitein van de "Ring" zich 'iets' vergist had in zijn positie. De "Ring" lag voor anker bij de verkenningston van IJmuiden.
Deze 'vergissing' kwam aan het licht toen de kapitein van de "Ring" met een megafoon de loodsboot van IJmuiden praaide met het verzoek een zwaargewonde over te nemen.

De loodsboot melde dit aan de kustwacht van IJmuiden, zodat de "Zeeland" om drie uur 's nachts weer de terugreis naar Den Helder kon maken.

Het gewonde bemanningslid van de "Ring" is door de loodsafhaler "Geep" van boord gehaald. En in zeer ernstige toestand opgenomen in het ziekenhuis van IJmuiden. Zij had ernstige verwondingen aan haar hoofd.

Ook werd de assistentie van de "Zeeland" aangeboden, toen de kruiser "Hr. Ms. De Zeven Provinciën" op 26 augustus 1958 op het havenhoofd van Den Helder strandde. Er werd vastgemaakt door de "Zeeland", maar enige uren later zag de Koninklijke Marine van verdere hulp af. "Hr. Ms. De Zeven Provinciën" werd later door vijf marine sleepboten vlot gebracht.

Nadat de "Zeeland" ook in de eerste weken van september 1958 in Den Helder op station had gelegen, vertrok de "Zeeland" op 15 september 1958 naar IJmuiden om in Amsterdam te worden verbouwd.

de "Zeeland" werd eind september 1958 bij de werf van N.V. Verschure & Co's scheepswerf en machinefabriek te Amsterdam verbouwd. De bunkercapaciteit werd vergroot door een groot deel van de zoetwaterbunkers te verbouwen tot oliebunker.

Om het verlies aan zoetwaterbunkers te compenseren werd aan boord een installatie geplaatst waarmee de "Zeeland" tijdens de reis haar eigen drinkwater uit zeewater kan maken.

Op 2 oktober 1958 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar New Orleans - Verenigde Staten, om daar een booreiland op te halen, dat naar de Perzische Golf moest worden versleept.

Onderweg naar New Orleans - Verenigde Staten, deed de "Zeeland" nog even de haven van Cherbourg - Frankrijk aan.

Op 10 oktober 1958 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Cherbourg – Frankrijk naar New Orleans - Verenigde Staten.

Op 29 oktober 1958 arriveerde de "Zeeland" in de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

Het drijvende driehoekige booreiland "Scarabeo" werd sleepklaar gemaakt en op 1 november 1958 vertrok de sleep vanuit New Orleans - Verenigde Staten naar Koramsjar - Iran aan de Perzische Golf.

16 december 1958 brak, ter hoogte van de Azoren, de voorloop in een storm variërend van windkracht 10 tot 12. De "Zeeland" haalde de sleeptros in en volgde het booreiland, wat met een flinke vaart drifte. Pas op zondag 21 december 1958 werd het weer wat beter en wist de "Zeeland" met behulp van een Dingy 3 man over te zetten op het booreiland. Gosse Vogel, Bob Helmigh en Jan Spierenburg wisten aan boord te komen en de "Zeeland" weer vast te maken. Door het weer was het niet mogelijk om weer aan boord van de "Zeeland" te komen en hebben de drie man tot Gibraltar aan boord van het booreiland moeten verblijven.

Met het booreiland "Scarabeo" op sleeptouw arriveerde de "Zeeland" op 30 december 1958 in de haven van Gibraltar voor bunkers en proviand.

Door de "Zeeland" werd in 1958 14.225 mijl slepend afgelegd.

1959

10 januari 1959 vervolgde de "Zeeland" vanuit Gibraltar de sleepreis met het booreiland "Scarabeo" naar Koramsjar - Iran aan de Perzische Golf.

De "Zeeland" leverde het booreiland "Scarabeo" op 20 januari 1959 af in de haven van Licata op Sicilië - Italië, daar de opdrachtgevers inmiddels een andere bestemming aan het booreiland hadden gegeven.

Vanuit Licata – Sicilië - Italië keerde de "Zeeland" terug naar IJmuiden.

Op 1 februari 1959 arriveerde de "Zeeland" in IJmuiden en reeds vijf uur na binnenkomst was de "Zeeland" met een nieuwe bemanning onderweg naar de haven van Kiel – Duitsland om samen met de "Hector", een dok vanuit Kiel – Duitsland te verslepen naar Amsterdam.

3 februari 1959 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Kiel - Duitsland.

Na enige dagen vertraging door de mist vertrokken de "Zeeland" en de "Hector" op 9 februari 1959, met het dok op sleeptouw, vanuit de haven van Kiel - Duitsland naar IJmuiden.

Nadat op 12 februari 1959 een dok vanuit Kiel - Duitsland in IJmuiden was afgeleverd, werd de "Zeeland" op 13, 14 en 15 februari 1959 in IJmuiden klaargemaakt voor een lange reis.

Op 17 februari 1959 vertrok de "Zeeland" vanuit Schiedam, met de boorponton "D.B. 2" op sleeptouw, naar Port Harcourt – Nigeria.

Het boorponton hoorde bij het boordok "S.B.I" dat door de "Noord-Holland" naar Port Harcourt – Nigeria wordt gesleept.
 
De "Noord Holland" zal met het boordok "S.B.I" op 18 februari 1959 vertrekken vanuit de haven van Falmouth - Engeland, waar het boordok door de "Nestor" was afgeleverd aan de "Noord-Holland".

De "Zeeland" arriveerde op 28 maart 1959, met het boorponton "S.B.I" op sleeptouw, in de haven van Port Harcourt - Nigeria.

Het boordok "S.B.I" werd op 31 maart 1959 door de "Noord Holland" afgeleverd in de haven van Port Harcourt - Nigeria.

29 maart 1959 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Port Harcourt  Nigeria naar Lagos - Nigeria.

Via de haven van Lagos – Nigeria zette de "Zeeland" koers in de richting van de Caraïbische Zee.

De "Zeeland" arriveerde op 21 april 1959 in de haven van Willemstad - Curaçao om daar de Engelse tanker "Alva Cape"(1953 - 11.252 Brt.) vast te maken met bestemming Europa.

De "Zeeland" vertrok, met de "Alva Cape" op sleeptouw, vanuit de haven van  Willemstad - Willemstad - Curaçao op 23 april 1959 met bestemming Rotterdam.

4 mei 1959 werd de "Alva Cape", bij de Bermuda's, overgegeven aan de "Noord-Holland".

De "Zeeland" vertrok na het overgeven van de "Alva Cape" naar Providence - Verenigde Staten, nabij New York, om daar de voor de sloop bestemde tanker "Fleet Tank"(1930 – 8.813 Brt.) vast te maken.

De "Fleet Tank" moet worden afgeleverd in Osaka - Japan, een sleepreis van ruim 11.000 mijl.

De reis gaat via het Panamakanaal en Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten.
Verwacht wordt dat de reis ongeveer drie maanden zal duren.

Half mei 1959 vertrok de "Zeeland", met de "Fleet Tank" op sleeptouw, vanuit de haven van Providence - Verenigde Staten naar Osaka - Japan.

Op 4 juni 1959 arriveerde de "Zeeland" met de "Fleet Tank" in de haven van Christobal - Panama (Panamakanaal).

Twee dagen later, op 6 juni 1959, werd het Panama kanaal bij Balboa - Panama verlaten en werd de reis naar Osaka in Japan voortgezet.

18 juli 1959 werd door de "Zeeland" de haven van Honolulu – Hawaï – Verenigde Staten aangedaan voor bunkers en proviand.

Op 21 augustus 1959 arriveerde de "Zeeland", met de "Fleet Tank" op sleeptouw, in de haven van Osaka - Japan. Een reis van ruim 11.000 mijl was daarmee ten einde.

Na aflevering van de "Fleet Tank" vertrok de "Zeeland" op 28 augustus 1959 vanuit de haven van Osaka - Japan naar Hongkong.

Vanuit de haven van Hongkong vertrok de "Zeeland" op 7 september 1959, met twee bakken en een sleepboot op sleeptouw, naar Djakarta - Indonesië.

In het begin van de vierde week van september 1959 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Djakarta - Indonesië.

Na aflevering van de 2 bakken en de sleepboot in de haven van Djakarta - Indonesië vertrok de "Zeeland" op 21 september 1959 vanuit Djakarta - Indonesië en zette koers richting Europa.

9 oktober 1959 was de "Zeeland" een van de schepen die via de Wereld-omroep groeten van familieleden ontving.

De "Zeeland" was het z.g. Oostschip en de "Friesland" was uitgekozen als het Westschip. De ontvangst op de "Zeeland" was over het algemeen matig.

Varend in de Indische Oceaan ontving de "Zeeland" op 9 oktober het bericht, dat er brand was uitgebroken in de machinekamer van de Noorse tanker "Havprins"(1958 – 12.589 Brt.) op ongeveer 350 mijl ten westen Van Bombay – India.

De "Zeeland" zette koers naar de positie van de "Havprins".

Daar de motor van de "Havprins" op 11 oktober 1959 weer op gang was gebracht, escorteerde de "Zeeland" de "Havprins" naar Bombay – India, op basis van Lloyd's Standard Form of Salvage Agreement.

Op 13 oktober 1959 arriveerde de "Havprins" in de haven van Bombay – India en werd de "Zeeland" bedankt.

Nadat de "Zeeland" de tanker "Havprins" in de haven van Bombay - India had afgeleverd, werd koers gezet naar het ten Noorden van Bombay gelegen Port Okha - India, waar de "Zeeland" op 18 oktober 1959 arriveerde.

Vanuit Port Okha – India vertrok de "Zeeland", met het achterschip van het vrachtschip "Theodora"(1945 – 7.149 Brt.) op sleeptouw, eind oktober 1959 naar Bombay - India.

De "Theodora" strandde op 25-8-1958 op deze kust en brak op 10-9-1958 in tweeën. Het achterschip werd in september van dat jaar de haven van Port Okha - India binnen gesleept en zal in de haven van Bombay – India worden gesloopt.

2 november 1959 is de "Zeeland" na het afleveren van het achterschip van het stoomschip "Theodora" in de haven van Bombay - India, weer in de richting van Europa vertrokken.

Nadat op 11 november 1959 de haven van Djibouti was aangedaan voor bunkers ging de "Zeeland" weer de Indische Oceaan in, toen bericht was ontvangen dat het vrachtschip "Pearl Island"(1943 – 7.176 Brt.) zonder schroef ronddreef.

De "Pearl Island" kreeg assistentie van een rederij genoot, waarop de "Zeeland" de reis naar Europa vervolgde.

De "Zeeland" verleende in de nacht van 22 op 23 november 1959 in de Rode Zee assistentie aan het Engelse vrachtschip "Rhodesia Star"(1943 – 8.542 Brt.).

De "Rhodesia Star" was door machineschade in moeilijkheden gekomen en kon de reis niet vervolgen. De "Zeeland" nam de "Rhodesia Star" op sleeptouw en bracht de "Rhodesia Star" naar de rede van Suez – Egypte.


Op 24 november 1959 vervolgde de "Zeeland" haar reis naar Europa vanuit de haven van Port Said – Egypte na passage van het Suez Kanaal.

 

29 november 1959 strandde, tijdens een zware storm, het Panamese vrachtschip
"Libertad"(1943 – 7.176 Brt.) geladen met fosfaat, op de Kerkennah Banks bij Tunis – Tunesië.

De "Zeeland", die juist Cape Bon - Tunesië was gepasseerd, zette koers naar de positie van de "Libertad".

De "Zeeland" was spoedig ter plaatse maar moest wachten met vastmaken tot enige Tunesische havensleepboten, die een poging tot vlot brengen wilden doen, door de kapitein van de "Libertad" waren bedankt.

Op 2 december 1959 kreeg de "Zeeland" een contract onder Lloyds Open Form en werd vastgemaakt op de "Libertad".

Bij de vierde poging op 4 december 1959 kwam er beweging in de "Libertad".

De "Zeeland" bracht de "Libertad" vlot en sleepte deze naar een veilige ankerplaats.

De "Libertad" zette vervolgens op eigen kracht koers naar de haven van Palermo – Italië, voor duik-onderzoek, en kon daarna haar reis naar Rotterdam vervolgen.

Tijdens diezelfde storm van eind november 1959 in de Middellandse Zee kwam ook de Engelse tanker "Kuwait"(1949 – 17.613 Brt.) in de problemen door lekkage van de stoomketel.

Na het vlot brengen van de "libertad" zette de "Zeeland" koers naar de positie van de "kuwait" en maakte deze op 7 december 1959, ten zuiden van Sardine – Italië, vast en versleepte de "kuwait" naar de haven van Palermo - Italië.

Na aflevering van de "kuwait" zette de "Zeeland" koers naar de haven van Portland - Engeland, om de Engelse tanker "Dewdale"(1941 – 8.265 Brt.) te verslepen naar een scheeps-sloperij in Antwerpen - België.

Op 23 december 1959 werd de Engelse tanker "Dewdale" door de "Zeeland" afgeleverd in de haven van Antwerpen – België.

Waarna de "Zeeland" onderweg ging naar IJmuiden waar ze op 24 december 1959 arriveerde.

Nadat de "Zeeland" op de avond voor 1e Kerstdag in IJmuiden was teruggekeerd, vertrok de "Zeeland" met een nieuwe bemanning eind december 1959 weer naar zee om een voor de sloop bestemde tanker te verslepen vanuit Pembroke - Engeland naar Zeebrugge – België.

Door de "Zeeland" werd in 1959 22.322 mijl slepend afgelegd.

1960

Begin januari 1960 was de "Zeeland" terug te IJmuiden, en werd afgemeerd aan de nieuwe kade in de Haringhaven.

Nadat de "Zeeland" van begin januari 1960 in IJmuiden en daarna bij de A.D.M. in Amsterdam in survey was geweest, arriveerde de "Zeeland" op 9 februari 1960 vanuit Amsterdam weer in IJmuiden en werd gereedgemaakt om de reis op te gaan.

Half februari 1960 zette de "Zeeland" vanuit IJmuiden koers naar Boston - Verenigde Staten, om een vliegdekschip vast te maken.

Onderweg naar Boston - Verenigde Staten werd nog koers gezet naar de positie van het Spaanse vrachtschip "Portalon"(1944 – 7.214 Brt.). Die brand in de lading vismeel had gemeld, maar reeds spoedig kon de reis worden voortgezet toen de "Portalon" melde dat de brand was geblust en dat ze koers zette naar een Spaanse haven.

De "Zeeland" arriveerde begin maart 1960 in de haven van Boston - Verenigde Staten, waar het vliegdekschip "Saginaw Bay"(1944 – 7.800 Brt.) werd vastgemaakt. Die op 27 november 1959 was verkocht voor de sloop.

De "Zeeland" vertrok op 2 maart 1960 vanuit de haven van Boston - Verenigde Staten, met het vliegdekschip "Saginaw Bay" op sleeptouw, naar Rotterdam.

Op 13 maart 1960 kwam de sleep in slecht weer terecht en de verbinding tussen de "Zeeland" en de "Saginaw Bay" brak.

Enige dagen later werd weer vastgemaakt en werd de reis vervolgd. Totaal brak tijdens die sleepreis drie keer de verbinding, de eerste keer op een zondag op de Noord Atlantische Oceaan, de tweede keer halverwege de reis ook op een zondag en de laatste keer bij de ingang van het Engels Kanaal op een zaterdag.

De "Zeeland" leverde in de 1e week van april 1960 het vliegdekschip "Saginaw Bay" af in de haven van Rotterdam. En vertrok 6 april 1960 vanuit Rotterdam naar IJmuiden voor enig onderhoud.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Zeeland" op 12 april 1960 naar Vlaardingen waar het afzinkbare kraaneiland "Cormorant" werd vastgemaakt voor een sleepreis naar Nigeria.

12 april vertrok de "Zeeland" vanuit Vlaardingen met de "Cormorant" op sleeptouw.

In het Kanaal werd een lichter, eveneens vanuit Vlaardingen, bij de "Zeeland" aangebracht door de "Stentor".

Half mei 1960 arriveerde de "Zeeland", met het kraaneiland "Cormorant" en een lichter op sleeptouw, in de haven van Madagho – Nigeria.

Na aflevering van haar sleep zette de "Zeeland" vervolgens koers naar Etang de Berre (nabij Marseille) - Frankrijk. Onderweg werd de haven van Safi - Marokko, aangedaan om de ziek geworden runner A. Lap aan land te zetten.

Half juni 1960 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Etang de Berre – Frankrijk, met een tanker op sleeptouw, naar Antwerpen – België.

 Begin juli 1960 kwam de "Zeeland" daar aan.

Nadat de "Zeeland" een tanker vanuit de haven van Etang de Berre – Frankrijk, begin juli 60, in de haven van Antwerpen - België had afgeleverd zette de "Zeeland" koers naar IJmuiden.

Op 3 juli arriveerde de "Zeeland" in IJmuiden.

De "Zeeland" vertrok  na enige dagen vanuit de haven van IJmuiden naar Montreal - Canada.

In de haven van Montreal - Canada werd de Laker "Hemlock"(1907 – 4.796 Brt.) vastgemaakt, die voor de sloop naar Genua - Italië wordt gebracht.

Half augustus 1960 passeerde de "Zeeland", met de Laker "Hemlock" op sleeptouw,   Gibraltar.

De "Zeeland" arriveerde 11 augustus 1960 in de haven van Genua - Italië en leverde daar haar sleep de Laker "Hemlock" af.

Vanuit de haven van Genua - Italië zette de "Zeeland" koers naar Hamburg - Duitsland waar de "Zeeland" de 1e van een serie in Duitsland gebouwde midship-body's op sleeptouw moest nemen naar Montreal - Canada.

Daar de sleep nog niet gereed was vertrok de "Zeeland" 29 augustus 1960 vanuit de haven van Hamburg - Duitsland naar Den Helder om de Kruiser "Hr. Ms. De Zeven Provinciën" vanuit Den Helder naar Schiedam te slepen.

Na aflevering van de Kruiser "Hr. Ms. De Zeven Provinciën" in de haven van Schiedam vertrok de "Zeeland" op 2 september 1960 weer naar Hamburg - Duitsland.

Vanuit de haven van Hamburg – Duitsland vertrok de "Zeeland" op 21 september 1960, met op sleeptouw de 1e middensectie van een serie van 3 bestemd voor de bouw van  bulkcarriers die in Canada worden gebouwd, naar Montreal – Canada.

Slecht weer heeft de "Zeeland", met de middensectie op sleeptouw, ondervonden in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Nadat de sleep op  21 september vanuit de haven van Hamburg - Duitsland was vertrokken, werd 24 oktober 1960 de haven van St. John op New Foundland aangelopen.

In de Atlantische Oceaan ter hoogte van New Foundland vroeg het Noorse vrachtschip "Germont"(1957 – 2.467 Brt.), geladen met rollen papier, dringend om assistentie, daar tijdens slecht weer in een van de ruimen een scheur was ontstaan.

De "Zeeland" die op dat moment, 27 oktober 1960, met haar sleep, een midden sectie, schuilde voor het slechte weer in de haven van St. John - New Foundland.
Bood haar assistentie aan en zette koers naar de positie van de "Germont".

Op de avond van 27 oktober 1960 arriveerde de "Zeeland" op de positie van de "Germont" en maakte de "Germont" vast.

De "Zeeland" arriveerde op vrijdag 28 oktober 1960 met de "Germont" op sleeptouw in de haven van St. John - New Foundland.

7 november 1960 arriveerde de "Zeeland", met een middensectie op sleeptouw, in de haven van Quebec City - Canada, waar de middensectie werd overgegeven aan plaatselijke sleepboten, die voor verder transport naar Cleveland - Ohio hebben gezorgd.

Vanuit Quebec City - Canada, zette de "Zeeland" koers naar Quebec - Canada daar werd de lake-vessel "Harry R.Jones"(1903 – 5.531 Brt.) vastgemaakt.

Onder ongunstige weersomstandigheden sleepte de "Zeeland" dit voor de sloop bestemde schip, wat met lekkage kampte, naar Greenock bij Glasgow – Engeland.

De "Cycloop" verleende gedurende enkele dagen assistentie aan de "Zeeland" bij het transport van de "Harry R. Jones".
 
Op 8 december 1960 arriveerde de "Zeeland", met de "Harry R.Jones" op sleeptouw, in de haven van Greenock – Engeland.

Vanuit Glasgow - Engeland, zette de "Zeeland" koers naar Duinkerken – Frankrijk.

In de haven van Duinkerken – Frankrijk werd door de "Zeeland" een droogdok vastgemaakt met bestemming IJmuiden.

Op 12 december 1960 arriveerde de "Zeeland", met een droogdok vanuit Duinkerken op sleeptouw, in de haven van IJmuiden.

Half december 1960 vertrok de "Zeeland" van IJmuiden naar Hamburg - Duitsland, waar een 2e middensectie voor een reis over de Atlantische Oceaan wordt vastgemaakt.

16 december 1960 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Hamburg – Duitsland.

Op 17 december 1960 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van Hamburg - Duitsland, met de 2e middensectie die door Wijsmuller over de Atlantische Oceaan wordt gebracht.

Op het 1e deel van de reis over de Noordzee en in het Kanaal werd het transport geassisteerd door de "Nestor".

Door de "Zeeland" werd in 1960 21.540 mijl slepend afgelegd.

1961

In de 2e week van januari 1961 arriveerde de "Zeeland", met haar sleep, in de haven van Ponta Delgada op de Azoren.

26 februari 1961 heeft de "Zeeland" de door haar gesleepte middensectie in de haven van Baltimore - Verenigde Staten afgeleverd. Tijdens deze sleepreis werd erg veel slecht weer meegemaakt.

De "Zeeland" zette vanuit de haven van Baltimore - Verenigde Staten koers naar IJmuiden.

Na aankomst in IJmuiden werd de "Zeeland" weer uitgerust voor haar volgende reis  en vertrok op 22 maart 1961 naar Hamburg - Duitsland, om een 3e reis met een middensectie", thans naar Canada, te beginnen.

Het vertrek van de 3e sleepreis door de "Zeeland" met een middensectie van Hamburg – Duitsland, over de Atlantische Oceaan naar Montreal - Canada, ondervond eind maart 1961 als gevolg van de weersomstandigheden enige vertraging.

In de 1e week van april 1961 vertrok de "Zeeland" met de 3e middensectie vanuit de haven van Hamburg – Duitsland.

De "Nestor" assisteerde het transport gedurende de eerste dagen op de Noordzee en in het Kanaal.

Slecht weer, ijsbergen en ijsschotsen heeft de "Zeeland", tijdens haar reis met de 3e middensectie, in de Noordelijke Atlantische Oceaan ontmoet.

Begin juni 1961 leverde de "Zeeland" haar sleep af in de haven van Montreal - Canada.

Vanuit Montreal – Canada vertrok de "Zeeland" naar de haven van Quebec - Canada en daar maakte de "Zeeland" een Lake-vessel de "J. F. Durston"(1908 – 4.791 Brt.) vast voor een sleepreis naar Rotterdam.

De "Zeeland" arriveerde eind juni 1961 met de Lake-vessel "J. F. Durston" op sleeptouw in de haven van Rotterdam.

Nadat de Lake-vessel "J. F. Durston" was afgeleverd in de haven van Rotterdam vertrok de "Zeeland" naar IJmuiden.
 
In IJmuiden werd de "Zeeland" leeggehaald, daar het tijd was voor groot survey.

Gedurende augustus 1961 was de "Zeeland" in survey op de scheepswerf van Niehuis en van den Berg te Vlaardingen. 12 september 1961 kwam de "Zeeland" weer naar IJmuiden om opnieuw uitgerust te worden.

Eind september 1961 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden naar Portland - Engeland om samen met de "Titan", "Simson" en "Nestor" het Britse schip "Niceto de Larrinaga"(1959 – 8.869 Brt.) naar IJmuiden te slepen.

Het Britse vrachtschip "Niceto de Larrinaga"(1959 – 8.869 Brt.) was op 23 september 1961 nabij Casquets – Frankrijk, tijdens dichte mist in aanvaring gekomen met de Franse Tanker "Sitala"(1961 – 49.204 Brt.).

De voorpiek en ruim 1 van de "Niceto de Larrinaga" werden weggevaagd en twee opvarenden kwamen om het leven. De "Niceto de Larrinaga" die, geladen met ijzererts, onderweg was van Freetown in West Afrika naar de Hoogovens in IJmuiden, kon langzaam varende en later geassisteerd door 5 Britse sleepboten de baai van Portland - Engeland bereiken.

Na onderzoek werd besloten om de "Niceto de Larrinaga" achterstevoren naar IJmuiden te verslepen. De "Zeeland", "Titan", "Simson" en "Nestor" vertrokken op 29 september 1961 uit de baai van Portland - Engeland, met de "Niceto de Larrinaga" op sleeptouw.

Op 3 oktober 1961 werd de "Niceto de Larrinaga" afgemeerd bij de Hoogovens om gelost te worden.

Begin oktober 1961 vertrok de "Zeeland" uit IJmuiden om koers te zetten naar Halifax - Canada, waar op 19 oktober 1960 de uitgebrande Noorse "Artensis"(1959 – 4.459 Brt.) op sleeptouw werd genomen naar Gothenburg - Zweden.

Begin november arriveerde de "Zeeland", met de "Artensis" op sleeptouw, in de haven van Gothenburg - Zweden.

Nog een kort verhaaltje van Jan Vermeulen over deze reis 'Op de dag voor aankomst te Gothenburg had de kok snert gekookt en toen begon het plotseling te stormen. Oene Edelenbosch, de ouwe, bedacht zich niet en kiepte de hele pan overboord. De pan snert was volgens hem de reden voor de storm.'

Na aflevering van de uitgebrande Noorse "Artensis" vanuit de haven van Halifax – Canada in de haven van Gothenburg – Zweden zette de "Zeeland" weer koers naar IJmuiden.

Op 13 november 1961 werd door de "Zeeland", vanuit IJmuiden, uitgevaren naar de Deense palingkotter "Catherine Petersen", die met motorschade in slecht weer op de Noordzee ronddreef.

De "Catherine Petersen" werd door de "Zeeland" vastgemaakt en naar de haven van Maldon - Engeland, gebracht.

De "Zeeland" vertrok, na het afleveren van de "Catherine Petersen" in de haven van Maldon - Engeland, in de richting van Gibraltar.

Ter hoogte van Gibraltar nam de "Zeeland", van een buitenlandse sleepboot, een tanker over.

Deze tanker werd door de "Zeeland" naar Bilbao - Spanje gebracht.

Op 2 december 1961 leverde de "Zeeland" haar sleep af in de haven van Bilbao - Spanje en vertrok daarna naar IJmuiden.

In de eerste week van december 1961 was de "Zeeland" weer terug te IJmuiden om op 10 december 1961 te vertrekken met de Panamese "Panaghia T."(1942 – 9.812 Brt.) van Amsterdam naar Vigo - Spanje waar de "Panaghia T." gesloopt zal worden. De "Nestor" assisteerde de "Zeeland" tot in het Engels Kanaal.

Deze "Panaghia T" was in september 1960 door de "Cycloop" op de Braziliaanse kust geborgen en naar de haven van Recife Brazilië, gesleept.

In oktober 1961 arriveerde de "Panaghia T" achter de Portugese sleepboten "Praia Grande" en Praia de Adraga" in de haven van IJmuiden.

En later werd de "Panaghia T" in de Westhaven te Amsterdam afgemeerd, nog steeds afwachtend op een definitieve beslissing over het lot van het met kolen geladen en in de machinekamer uitgebrande schip. De lading kolen werd tenslotte gelost en de "Panaghia T" werd voor de sloop aan een werf in Vigo – Spanje verkocht.

Half december 1961 leverde de "Zeeland" de voor de sloop bestemde "Panaghia T" af in de haven van Vigo – Spanje.

Vanuit de haven van Vigo – Spanje zette de "Zeeland" koers naar een positie ter hoogte van de Azoren om het Britse vrachtschip "Sneaton"(1944 – 7.219 Brt.), die roerschade had, vast te maken.

Samen met de Portugese sleepboot "Praia da Adraga" sleepte de "Zeeland" de "Sneaton" naar Lissabon - Portugal. Eind december 1961 arriveerde het transport in de haven van Lissabon – Portugal.

Vanuit de haven van Lissabon – Portugal vertrok de "Zeeland" naar de Bermuda's.

Door de "Zeeland" werd in 1961 18.550 mijl slepend afgelegd.

1962

De "Zeeland" lag vanaf half januari 1962 op Bermuda op bergingsstation en vertrok 31 januari 1962 naar een positie 12 mijl Zuid West van Punta Gobernadora ter hoogte van Havana - Cuba, waar het Liberiaanse vrachtschip "Antonis"(1943 – 7.176 Brt.) op 30 januari 1962 was gestrand.

De "Antonis" kwam op 3 februari 1962 op eigen kracht vlot nadat het een deel van de lading rijst met lichters naar de wal was gebracht.

6 februari 1962 vertrok de "Zeeland" weer vanuit de haven van Havana - Cuba naar de Bermuda's om daar weer het bergingsstation te bezetten.

Half februari 1962 werd, door de "Zeeland" uitgevaren naar het Noorse vrachtschip "Disa"(1959 – 2.864 Brt.), maar de "Disa" accepteerde aangeboden sleepboot assistentie uit Canada.

18 februari 1962 was de "Zeeland" weer op haar bergingsstation.

Begin maart 1962 voer de "Zeeland" uit naar de in tweeën gebroken tanker "Gem"(1938 – 9.385 Brt.), positie 33.33 Noord en 75.18 West.

De "Gem" werd vastgemaakt door anderen en naar Jacksonville - Verenigde Staten gesleept, waar de "Gem" gesloopt werd. Aanvang sloop op 8 maart 1962.

Ook werd door de "Zeeland" koers gezet naar de positie van de "Flying Trader"(1945 – 7.612 Brt.), die was gestrand op de Bahama's.

Ook de "Flying Trader" accepteerde andere hulp.

Half maart 1962 was de "Zeeland" weer terug op haar bergingsstation Bermuda.

Aan boord van de Deense tanker "Anglo Maersk"(1949 – 11.647 Brt.), onderweg vanuit Trinidad naar Rotterdam, geladen met dieselolie deed zich op 200 mijl ten Noord Noord Oosten van Barbados (15.45 Noord en 58.10 West) op 24 april 1962 een explosie voor en er ontstond brand aan boord.

De "Anglo Maersk" werd door een groot deel van haar bemanning verlaten. De bemanning werd door het Engelse vrachtschip "Sunflower"(1943 – 5.158 Brt.) aan boord genomen.

Vanuit haar bergingsstation Bermuda vertrok de "Zeeland" op 24 april 1962 naar de positie van de "Anglo Maersk", die op ongeveer 200 mijl ten Noord Noord Oosten van Barbados in brand stond.

De "Zeeland" kreeg opdracht de "Anglo Maersk" vast te maken en op sleeptouw te nemen naar een Europese haven. Voordat de "Zeeland" echter ter plaatse was zonk de "Anglo Maersk" op 28 april 1962.

Op 2 mei 1962 lag de "Zeeland" weer op station te Bermuda.

10 juni 1962 werd het jacht "Niki", vanuit positie 35.40 Noord en 63.30 West, door de "Zeeland" met machineschade binnengesleept in Bermuda.

Half juni 1962 vertrok de "Zeeland" vanuit Bermuda naar IJmuiden.

Nadat de "Zeeland" 5 juli 1962 in IJmuiden was aangekomen en een nieuwe bemanning aan boord was gestapt, vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden met de zuiger "A. A. Raymond" op sleeptouw naar Newhaven - Engeland.

Vervolgens werd een ponton vanuit IJmuiden naar Rotterdam gesleept.

In Rotterdam werd nog 2e ponton vastgemaakt, waarna dit tweetal naar de haven van Duinkerken - Frankrijk, werd gebracht.

Vervolgens werd op 10 juli 1962 vanuit de haven van Portsmouth - Engeland, een bergingsvaartuig en een ponton naar IJmuiden gesleept.

Na een dokbeurt vertrok de "Zeeland" half juli 1962 vanuit IJmuiden naar Trondheim - Noorwegen, om een zuiger vanuit de haven van Trondheim - Noorwegen naar Rotterdamse te verslepen.

8 augustus 1962 begon de "Zeeland" aan een sleepreis met een baggermolen en een onderlosser, waarop een motorvlet en een havensleepboot waren geplaatst, vanuit Vlaardingen naar Kaapstad - Zuid Afrika.

31 augustus 1962 arriveerde de "Zeeland" in de haven van Dakar – Senegal voor bunkers.

Begin september vervolgde de "Zeeland", met een baggermolen en een onderlosser, met daarop een motorvlet en een havensleepboot op sleeptouw, vanuit de haven van Dakar – Senegal de reis naar Kaapstad - Zuid Afrika.

De "Zeeland" arriveerde met een baggermolen en een onderlosser, waarop een motorvlet en een havensleepboot waren geplaatst, op 17 oktober 1962 in de haven van Kaapstad - Zuid Afrika.

Na aflevering van haar sleep in Kaapstad, Zuid Afrika, zette de "Zeeland" weer koers naar Europa.

Vanaf half november 1962 en begin december 1962 assisteerde de "Zeeland" de "Help" bij het bergingswerk rond de "Saipa I"(1936 – 476 Brt.) die op 2 augustus 1962 was gestrand ter hoogte van Villa Cisneros - Westelijke Sahara.

Op 7 december 1962 arriveerde de "Zeeland" bij het gestrande Franse vrachtschip "Hubert Prom"(1945 – 3.806 Brt.) in de monding van de Casamance rivier op ongeveer 120 mijl ten Zuiden van Dakar - Senegal.

Samen met een in Dakar - Senegal, gestationeerde Franse sleepboot werd de "Hubert Prom" op 9 december 1962 vlot gebracht op basis van Lloyds Open Form.

Na het vlot brengen van het Franse vrachtschip "Hubert Prom" zette de "Zeeland" op 11 december 1962, vanuit de haven van Dakar - Senegal, weer koers naar de positie van de "Help" ter hoogte van Villa Cisneros - Westelijke Sahara waar de "Help" werkzaam was.


1963

Op 18 Januari 1963 ging de "Zeeland", vanaf de positie van de "Help" ter hoogte van Villa Cisneros - Westelijke Sahara, onderweg naar de positie van de Spaanse trawler "Luiz d'Orletta" die ter hoogte van Capo Barbas - Westelijke Sahara met machineschade ronddreef.

De "Zeeland" maakte de "Luiz d'Orletta" vast en versleepte de trawler naar de haven van Las Palmas op de Canarische eilanden, waar de "Zeeland" op 20 januari 1963 arriveerde met de "Luiz d'Orletta" op sleeptouw.

Nadat de "Luiz d'Orletta" was afgeleverd in de haven van Las Palmas - Canarische eilanden, werd door de "Zeeland" weer koers gezet naar Villa Cisneros - Westelijke Sahara, waar de "Zeeland" stationdienst verrichte.

Op 9 februari 1963 begon de "Zeeland" aan de thuisreis vanaf de Afrikaanse Westkust naar IJmuiden.

Op 17 en 18 februari was de "Zeeland" betrokken bij de hulpverlening door de "Utrecht" aan de Britse tanker "Esso Canterbury"(1954 – 17.515 Brt.) die op 80 mijl van Falmouth - Engeland, machine schade had opgelopen en op 16 februari door de "Utrecht" was vastgemaakt. De "Esso Canterbury" werd door de "Utrecht" en "Zeeland" naar de haven van Falmouth - Engeland gesleept.

Na aflevering van de "Esso Canterbury" zette de "Zeeland" vanuit de haven van Falmouth - Engeland de reis naar IJmuiden voort.

Op 8 maart 1963 vertrok de "Zeeland" vanuit IJmuiden om, na enkele dagen stationsdienst in het Engels Kanaal, koers te zetten naar Plymouth – Engeland.

In de haven van Plymouth – Engeland werd de Engelse Liberty "Dodman Point"(1945 – 7.300 Brt.) vast gemaakt met bestemming La Spezia – Italië.

Tijdens deze sleepreis, werd op verzoek van Noorse assuradeuren, hulp verleend aan het gestrande Noorse vrachtschip "Sonny"(geen gegevens gevonden) ter hoogte van Santa Pola op de Spaanse oostkust. De sleep werd hiervoor op 7 april 1963 in de haven van Cartagena - Spanje achtergelaten.

De "Sonny" werd op 8 april 1963 door de "Zeeland" vlot gebracht. Waarna de "Dodman Point" werd weer opgehaald, en daarna afgeleverd in de haven van La Spezia - Italië, op 14 april 1963.

De "Zeeland" zette vervolgens vanuit de haven van La Spezia - Italië, koers naar Suez - Egypte, om daar een zuiger op sleeptouw te nemen met bestemming Australië.

De "Zeeland" versleepte deze zuiger via de haven van Colombo - Sri Lanka, en Port Darwin - Australië naar Newcastle in Australië.

Na een reis van bijna 10.000 mijl is de "Zeeland" 19 juli 1963, met een zuiger vanuit Suez – Egypte op sleeptouw, gearriveerd in de haven van Newcastle – Australië.

3 augustus 1963 vertrok de "Zeeland" vanuit de haven van  Newcastle - Australië naar Port Kembla - Australië om daar een zuiger vast te maken.

Nadat de "Zeeland" augustus 1963 een zuiger en een bak vanuit de haven van Port Kembla - Australië naar de haven van Brisbane - Australië had gesleept is de "Zeeland" enige tijd gestationeerd was geweest in de haven van Brisbane – Australië.

Eind augustus 1963 is de "Zeeland" onderweg gegaan in de richting Colombo - Sri Lanka.

Nadat de "Zeeland" de haven van Colombo - Sri Lanka had aangedaan, voor bunkers, heeft de "Zeeland" de zuiger "Queen of Holland" overgenomen van de "Willem Barendsz".

Met de zuiger "Queen of Holland" op sleeptouw zette de "Zeeland" koers naar Brisbane – Australië.

Half oktober 1963 maakte ook de "Willem Barendsz" weer vast op de "Queen of Holland".

Begin november 1963 arriveerden de "Zeeland" en de "Willem Barendsz" met de zuiger "Queen of Holland" in de haven van Brisbane - Australië.

7 november 1963, drie dagen na aankomst in de haven van Brisbane - Australië, vertrok de vanuit Brisbane – Australië in de van richting Europa.

In november en de eerste helft van december 1963 was de "Zeeland" onderweg via de Indische Oceaan, vanuit Brisbane - Australië, naar het Suez Kanaal.

17 december 1963 werd het Suez Kanaal gepasseerd. En ging de "Zeeland" ter hoogte van Kreta - Griekenland op station.

Op 24 december ging de "Zeeland" vanuit haar stationsplaats onderweg naar het Griekse vrachtschip "Amazon"(1944 – 7.253 Brt.), die op de Tunesische kust bij Kaap Bon was gestrand.

Ook twee Duitse sleepboten de "Robbenplatte" en de "Hoheweg" waren bij de "Amazon" geweest maar zagen geen mogelijkheden voor een berging, de "Amazon" zou een total-loss zijn.

In de morgen van 28 december 1963 arriveerde de "Zeeland" bij de strandings plaats van de "Amazon" en begon met de voorbereidingen om vast te maken. Op 30 december 1963 stond de "Zeeland" vast en begon de berging.

Door de "Zeeland" werd in 1963 15.900 mijl slepend afgelegd.

1964

De "Zeeland" slaagde er in, de dwars op de bank gestrande "Amazon", 13 graden in de richting van de zee te draaien.

2 januari 1964 arriveerde ook de "Utrecht" bij de positie van de "Amazon" en maakte vast.

Op 4 januari was de "Amazon" 20 graden gedraaid, op 6 januari nog eens 30 graden en kwam toen ook 10 meter dichter naar zee.

7 januari schoof de "Amazon" weer 15 meter zeewaarts en op 8 januari 1964 kwam de "Amazon" vlot en werd op sleeptouw genomen naar La Goulette op de rede van Tunis - Tunesië

De "Zeeland" nam na een duikonderzoek de "Amazon" op 13 januari 1964 op sleeptouw naar de haven van Napels - Italië, waar de "Amazon" in het dok zou worden opgenomen voor het vaststellen van de schade.(De "Amazon" bleek dusdanige schade opgelopen te hebben dat herstel niet meer werd overwogen. De "Amazon" werd maart 1964 gesloopt in de haven van La Spezia - Italië)

Na het afleveren van de "Amazon" op 15 januari 1964 in de haven van Napels - Italië werd daar de bemanning van de "Zeeland" afgelost.

De "Zeeland" zette daarna koers naar de haven van La Valletta - Malta, om een sleepreis met twee sleepboten naar Lissabon - Portugal uit te voeren.

De "Zeeland" bezette vanaf 1 februari 1964 het station Penzance – Engeland.
De "Zeeland" assisteerde op 4 en 5 februari 1964 de Engelse kustvaarder "Anabisi"(1958 – 500 Brt.), die onderweg van Liverpool - Engeland, naar La Corunna - Spanje machineschade had opgelopen.

De "Anabisi" werd op basis Lloyds Open Form door de "Zeeland" naar de haven van Brest - Frankrijk gesleept.

Nadat de "Anabisi" was afgeleverd in de haven van Brest - Frankrijk, vertrok de "Zeeland" weer naar het station Penzance - Engeland.

18 februari 1964 arriveerde de "Zeeland" bij de strandings plaats van de Engelse kustvaarder "David M"(1933 – 350 Brt.), nabij St. Ives op Lelant Beach - Engeland.

Op 20 februari 1964 slaagde de "Zeeland" er in een sleepverbinding tot stand te brengen met de "David M", nadat er een contract op basis van Lloyds Open Form was afgesloten.

Op 21 februari 1964 brak de sleepdraad en moest opnieuw door de branding een sleepdraad worden uitgebracht.

Uiteindelijk slaagde de "Zeeland", op 26 februari 1964, om de "David-M" weer vlot te brengen en werd de "David-M" de haven van Hayle - Engeland binnengebracht om gelost te worden.

De "Titan" nam eind februari 1964 de stationsdienst in het Engels Kanaal van de "Zeeland" over. Waarna de "Zeeland" koers zette naar IJmuiden.

Na een dokbeurt in Amsterdam werd in IJmuiden door de "Zeeland" een, door de "Hector" uit Hamburg - Duitsland, aangebrachte zuiger en twee bakken vastgemaakt om deze op sleeptouw te nemen naar Mena al Ahmadi - Koeweit, in de Arabische Golf.

De "Zeeland" passeerde 14 april 1964 het Suez kanaal en gaf in Suez – Egypte de twee bakken en de zuiger over aan de "Groningen" voor verder transport en zette de "Zeeland" weer koers richting IJmuiden.

29 april 1964 verleende de "Zeeland", op basis Lloyd's Open Form, hulp aan de Spaanse "Menorca"(17 ton dwt. Lading: Lege cola flesjes!), die met machine schade in de Middellandse Zee dreef, en versleepte de "Menorca" naar Malaga - Spanje waar de "Zeeland" op 30 april arriveerde met de "Menorca" op sleeptouw.

De "Zeeland" versleepte daarna een baggermolen en een bak vanuit de haven van Caen - Frankrijk naar IJmuiden en een baggermolen vanuit de haven van Middlesborough - Engeland, naar Rotterdam.

In de tweede helft van mei 1964 'stond' de "Zeeland" in Amsterdam in het dok.

Op 2 juni 1964 werd het kraaneiland "Lepelaar" door de "Zeeland", "Nestor" en "Hector" versleept vanuit Schiedam naar IJmuiden.

De "Nestor" en "Hector" assisteerden eerst de "Zeeland" met het vertrek uit Schiedam en op de Nieuwe Waterweg, eenmaal op de Noordzee werd door de "Nestor" en "Hector" vastgemaakt op de "Zeeland" en werd koers gezet naar IJmuiden waar het transport op 3 juni 1964 arriveerde.

Daarna versleepte de "Zeeland" de drijvende bok "1100"(ex eigendom Werkspoor) vanuit IJmuiden naar de haven van Hamburg – Duitsland.

Vervolgens werd op 7 juni 1964 de zuiger "Reina Fabiola" vast gemaakt in de haven van Bremen - Duitsland, met bestemming Antwerpen – België.

Op 12 juni 1964 arriveerde de "Zeeland", met een zuiger op sleeptouw, vanuit de haven van Bremen – Duitsland in de haven van Antwerpen – België.

Vervolgens werden in de haven van Gyon - Frankrijk, twee drijvende kranen door de "Zeeland" op sleeptouw genomen met bestemming Barcelona - Spanje.

Eind juni 1964 zette de "Zeeland" vanuit de haven van Barcelona - Spanje, na het afleveren van twee drijvende kranen, koers naar het bij Sfax - Tunesië gestrande Tunesische vrachtschip "Tabarka",(1952 – 1.316 Brt.), die op basis Lloyd's Open Form door de "Zeeland" op 5 juli 1964 werd vlot gebracht.

8 juli 1964 werd de "Zeeland" in de haven van Bizerta - Tunesië overgedragen aan de Tunesische marine.

De "Zeeland" was verkocht aan Tunesië en kwam onder de naam "Ras Adar" voor de Tunesische marine in de vaart en kreeg als thuishaven Bizerta – Tunesië.

De "Zeeland" en de "Utrecht" brachten door de verkoop voor Wijsmuller een totaal bedrag van 3.300.000,-- gulden op, een opmerkelijk hoog bedrag in die tijd.

Link naar sleepreisje van de "Zeeland" en "Hector" met een dok van Verschure:

https://www.youtube.com/watch?v=WRlPNw1vnwk

https://www.youtube.com/watch?v=WRlPNw1vnwk