Location: Home > T_Z > Zwitserland > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="font-family: Tahoma;">
Door de heer H. Verschoof uit Diepenveen werd december 1974 twee sleepboten besteld, een zou worden bebouwd bij de werf Slob in Sliedrecht en de andere bij de werf Peters te Kampen.

Het ontwerp van de sleepboten was in hoge mate afgeleid van de "Titan" echter de opbouw was aanmerkelijk hoger.

De sleepboot die bij de werf Slob in Sliedrecht werd gebouwd is waarschijnlijk naar Italië verkocht. – geen verdere informatie archief van scheepswerf Slob uit die tijd bestaat niet meer –

De tweede sleepboot werd bij "Peters Scheepsbouw" te Kampen in 1975 op stapel gezet, onder bouwnummer 112.

De heer Verschoof verkocht de sleepboot, die in aanbouw was bij de werf Peters in Kampen, door aan de rederij BERGNINGS OCH DYKERI AB NEPTUN te Stockholm – Zweden en de sleepboot werd onder de naam "Achilles" december 1975 afgebouwd en gedoopt.

De "Achilles" had echter twee grote problemen:

1. de hoofdmotor een 16TD Bronsmotor van 3200Pk bij 600 toeren per minuut.  was een prototype ontwikkeld uit de samenwerking tussen Industrie Alphen  aan de Rijn en Brons Appingedam.

 Waar zowel Industrie als Brons goede motoren bouwden was de Brons  Industrie in eerste instantie een fiasco.


2.  De stabiliteit was door de hoge opbouw onvoldoende.


Vandaar dat BERGNINGS OCH DYKERI AB NEPTUN het contract met Peters uiteindelijk heeft geannuleerd.

Wat volgde was een lange weg vol advocaten en rechters maar uiteindelijk bleef de werf zitten met de "Achilles".

Eind November 1977 werd de "Achilles" geregistreerd onder de naam "Peska" met als eigenaar Peters scheepsbouw B.V. in Kampen

In 1977 slaagde 'Peters scheepsbouw' er in de "Peska" te verkopen aan "TSS - Towage & Salvage Services" uit IJmuiden. Een rederij van ex. hoofd radiodienst van Bureau Wijsmuller de heer Kalkman.

De "Peska" wordt door de "TSS" in de vaart gebracht onder de naam "Roustabout".

Als eigenaar werd op 30 december 1977 Towage & Salvage Routabout B.V. te Den Helder bij het scheepsregister ingeschreven.

Toen de "Roustabout" werd afgeleverd in 1977 werden er trekproeven gedaan met meetapparatuur van TNO, doch men vertrouwde de metingen niet omdat de boot veel meer trekkracht had dan opgegeven was.
 
Nadat de schroef door duikers opnieuw was gemeten en de urnster opnieuw was geijkt bleek dat de motor veel meer PK's had dan waar hij voor was verkocht.

30 Mei 1980 werd de "Achilles"/"Roustabout" verkocht aan "Sleepdienst Willem Muller". Voor de overname, door de Sleepdienst Willem Muller, werd er bij de "Scheepswerf Weltevreden" in Harlingen 60 ton spoorrails aan boord geplaatst als extra ballast.

De "Roustabout" wordt, op 9 juni 1980, in eigendom ondergebracht bij Sleepboot Maatschappij Zwitserland B.V. in Terneuzen, en krijgt de naam "Zwitserland", call signal PIZR.

De "Zwitserland" wordt door de eigenaar, Willem Muller Terneuzen, totaal verbouwd.


Na de verbouwing werd de "Zwitserland" vervolgens ingezet op de Westerschelde.


April 1984 wordt de Sleepdienst Willem Muller overgenomen door Bureau Wijsmuller. En wordt een dochter van Wijsmuller. De naam Sleepdienst Willem Muller blijft gehandhaafd.


In 1984 versleepte de "Zwitserland" samen met de "Friesland" het onderhouds en accommodatie platform "Launcelot" vanuit IJmuiden naar het Conoco's Kotter Field in de Noordzee


1985


6 februari 1985 liep de Liberiaanse bulkcarrier "Troll Maple"(1970 – 25.199 Brt.) ter hoogte van Vlissingen aan de grond. Sleepdienst Willem Muller verkreeg een contract en begon met de sleepboten "Zwitserland", "Waasland" en "Finland" aan de berging van de "Troll Maple".


Vrijdag 7 februari 1985 om 00.30 uur bij hoogwater begon de poging om de "Troll Maple" vlot te brengen en om 00.50 uur was de "Troll Maple" weer vlot. En na een duik inspectie kon de "Troll Maple" haar reis vervolgen.


Op donderdag 7 maart 1985 vond er omstreeks 20.30 uur een aanvaring plaats tussen het Liberiaanse containerschip "Contract Voyager"(1973 – 5.611 Brt.) en de Roemeense bulkcarrier "Vitosha"(1977 – 15.662 Brt.) op de Westerschelde.

De "Zwitserland" was een van de vele sleepboten die bij de berging waren betrokken. De "Zwitserland" werd later ingezet bij het zoeken en bergen van containers die overboord waren gevallen.


De "Zwitserland" werd, op 3 mei 1985, in eigendom ondergebracht bij Wijsmuller Ocean Service II B.V. te IJmuiden.

9 augustus 1985 lukte het de "Zwitserland" samen met de "Zeeland"(willem Muller) om de Zwitserse binnenvaart tanker "Ostenbüttel"(1870 ton) vlot te brengen van de zandbank ter hoogte van het 'straatje van Willem'. De "Ostenbüttel" was geladen met 1420 ton stookolie onderweg vanuit de Sloehaven naar Duitsland.

De "Zwitserland" wordt, op 16 oktober 1985, in eigendom ondergebracht bij Wijsmuller Zwitserland B.V. te IJmuiden.


1986


Op 18 februari 1986 strandde de Maltezer coaster "Hydrus"(1966 – 397 Brt.) die, in ballast onderweg was vanuit Rotterdam naar Antwerpen – België, op het 'bankje' van Zoutelande.

De "Zwitserland" was snel ter plaatse en wist de "Hydrus" een uur na de stranding weer vlot te slepen. De "Hydrus" kon de reis naar Antwerpen – België op eigen kracht vervolgen.


8 maart 1986 verspeelde het Griekse vrachtschip "Unity"(1971 – 9.508 Brt.) in het ankergebied Wielingen Noord een anker met 8 shackels ketting.

De "Zwitserland" slaagde er op 9 maart 1986 in het anker en de ketting op te dreggen en af te leveren bij de "Unity".


2 april 1986 raakte de "Zwitserland" zwaar beschadigt bij een aanvaring met de "Boxer" van de Union en de auto carrier "Jupiter Daimond". De "Zwitserland" en de "Boxer" waren verzocht om assistentie te verlenen aan de "Jupiter Daimond" die op de Westerschelde op drift was geraakt. Bij het vastmaken raakte de "Zwitserland" bekneld tussen de "Jupiter Daimond" en de "Boxer" waarbij de "Zwitserland" voor een 50.000 gulden aan averij opliep.


Ten tijde van deze aanvaring stonden de sleepboten, en hun maatschappijen, op de Westerschelde niet echt op goede voet met elkaar.


Dit was niet de eerste keer dat de "Zwitserland" betrokken was bij een aanvaring met een sleepboot van de Union. Want op 14 november 1982 kwamen de "Zwitserland" en de "Fighter" onzacht met elkaar in aanraking bij het verlenen van assistentie aan het Liberiaanse vrachtschip "Amazonas"(geen gegevens) op de Westerschelde.

Ook toen waren de onderlinge verhoudingen niet 'optimaal', volgens de waterpolitie die de zaak onderzocht was er echter sprake van een echt ongeluk.


Er stond die dag een harde West Zuid Wester wind, windkracht 7, en als gevolg van de zeegang zou de lichtere "Zwitserland" hierdoor tegen de "Fighter" gedreven zijn tijdens een poging om het Liberiaanse schip weer in de vaargeul te duwen.


22 juni 1986 vond op de Noordzee een aanvaring plaats tussen het Britse bulkcarrier "St.Cloud"(1985 – 12.539 Brt.) en het Braziliaanse vrachtschip "Lloyd Alegrete"(1981 – 11.372 Brt.).


De "Lloyd Alegrete" kon nog op eigen kracht koers zetten naar Rotterdam. De "St.Cloud" had een groot gat in de midscheeps en had dringend assistentie nodig.


De "Limburg" en de "Zwitserland" verleenden assistentie en wisten de "St.Cloud" af te leveren in Rotterdam.


9 december 1986 slaagde de "Zwitserland" er in om op de Noordzee het uitgebrande vrachtschip "Raffaele de Ferrari"(1971 – 1.999 Brt.) vast te maken en naar de haven van Vilssingen te slepen.


1987


30 mei 1987 kwamen, onder de Engelse kust, de Liberiaanse tanker "Skyron"(1974 – 75.049 Brt.) en het Poolse koelschip "Hel"(1970 – 10.970 Brt.) met elkaar in aanvaring waarop aan boord van de "Skyron" brand uitbrak.

De "Skyron" wist na het blussen van de brand op eigen kracht koers te zetten naar Hoek van Holland.

De "Hel" had een gat opgelopen van ongeveer 10 bij 10 meter en maakte water.
Geëscorteerd door de "Zwitserland" wist de "Hel" op eigen kracht de haven van Zeebrugge - Belgie te bereiken. (De "Hel" had dusdanige schade opgelopen dat herstel niet meer rendabel was en is september 1987 gesloopt te Algia - Turkije.


4 juni 1987 kwam het Chinese vrachtschip "Da De"(1962 – 9.718 Brt.) in aanvaring met de bulkcarrier "Kopalnia Sosnowiec"(1974 – 9.268 Brt.) waar bij de "Da De" een gat in de romp opliep. De "Da De" werd aan de grond gezet en later, nadat er een patch was geplaatst, door de "Zwitserland", "Beveland", "Multratug 4" en de "Oregon" weer vlot gebracht en naar de haven van Vlissingen versleept.


Proefvaart Almirante Grau smadelijke mislukking

Van een onzer verslaggevers IJMUIDEN 11 november 1987. De technische proefvaart van de Peruaanse kruiser "Almirante Grau" is al na twee dagen in een smadelijke terugtocht geëindigd: door drie sleepboten getrokken keerde het oorlogsschip gisteravond laat met machineschade in de haven van IJmuiden terug.
De proefvaart had een week moeten duren.
De "Almirante Grau" is de vroegere kruiser "De Ruyter" en is in een tweejarige onderhoudsbeurt bij Amsterdam Naval Services grondig opgeknapt.
Daarmee was een bedrag gemoeid van ƒ 360 miljoen. Onder commando van kapitein ter zee Salinas koos het trotse schip maandag weer zee. De opperbevelhebber van de Peruaanse marine, admiraal Lopez keek over zijn schouder mee. Tijdens stormweer vielen gisternacht omstreeks twee uur de machines uit. Het schip bevond zich toen op zeventig mijl ten westen van IJmuiden in het vroegere kruiser-oefengebied van de Koninklijke Marine, waar de De Ruyter destijds vele granaten heeft verschoten.

De "Almirante Grau" ging meteen voor anker en vroeg sleepboothulp aan bij het bergingsbedrijf Wijsmuller.

In eerste instantie werd er vastgemaakt door de "Limburg" (kapt. Roel Hart). Maar door het slechte weer brak de sleepverbinding en werd de "Zwitserland" vanuit het Westerschelde gebied gemobiliseerd en deze heeft de "Almirante Grau" vast gemaakt samen met de "Soliman Reys" (Bertus van Meeteren was daar toen directeur).

Toen de "Almirante Grau" voor de pieren verscheen was alle verlichting uitgevallen en hing er een schamel peertje aan de loop van het voorste kanon.
Langs de railing stonden de (Peru) matrozen met zwemvesten om. Al met al een luguber gezicht bij het toch wel behoorlijk slechte weer.

Tijdens het binnenhalen tussen de pieren trok de "Zwitserland" de kluis van de "Almirante Grau" kapot waardoor er een vuurbal op het voorschip ontstond door de scepters die door de sleepdraad van de Zwitserland werden weggemaaid.

De "Zwitserland" heeft hierdoor behoorlijk gestoten op de blokken van het oude gedeelte van de Noordpier.

Door onjuiste (paniek) bevelen van de loods aan de sleepboten kwam de "Almirante Grau" op ca 20 meter van de Noordpier en dat is niet bar veel bij een storm met de nodige golven.

Gelukkig konden de havenboten (Provincieklasse), die al tussen de pieren in de zeegang achterop de "Almirante Grau" hadden vastgemaakt op een lange rekker de "Almirante Grau" nog maar net vrij houden van de Noordpier en zo liep het nog goed af.

27 november 1987 strandde de kotter "UK 179 Hoop op Zegen" op de Banjaardsbank. Er stond veel branding op de Banjaardsbank met een zware golfslag uit het Noord Westen, zodat de kotter zwaar stootte op de bank.

De "Zwitserland" slaagde er in een lijn over te schieten en een sleepverbinding tot stand te brengen. En de "UK 179 Hoop op Zegen" weer vlot te brengen en naar Vlissingen te slepen.


1988


13 maart 1988 vertrok de "Zwitserland" vanuit de haven van Breskens naar Calais – Frankrijk met de ponton "Lastdrager 8" op sleeptouw.


21 maart 1988 was de "Zwitserland" samen met de "Seaforth Highlander" ingezet bij de rig-move van het booreiland "Glomar Adriatic" van de positie 52.15 N - 03.51 O voor de kust van Scheveningen naar een positie 90 mijl om de Noord.


24 maart 1988 escorteerde de "Zwitserland" het Liberiaanse containerschip "Dart Europa"(28.592 Brt.) vanaf de Greenwich boei naar Rotterdam. De "Dart Europa" kon slecht manoeuvreren door het uitvallen van een deel van de voortstuwingsinstallatie.


29 maart 1988 maakte de "Zwitserland" de ponton "Lastdrager 8" weer weer vast in de haven van Calais – Frankrijk en versleepte deze naar de haven van Terneuzen.


5 april 1988 waren de "Zwitserland", "Smit Lloyd 32" en de "ZP Montelena" ingezet bij de rig-move van het booreiland "Ron Tappemeijer" van de positie 52.17 N – 04.01 O naar een positie ongeveer 50 mijl om de Noord. Er waren 3 sleepboten ingezet omdat het booreiland op 2 meter afstand van een ander booreiland moest worden geplaatst.


Eind augustus 1988 werden de "Zwitserland", "Groningen" en "Oliviersen" ingezet bij een rig-move voor de Nederlandse kust met het booreiland "Trans Ocean No. 4".


21 september 1988 versleepte de "Zwitserland" vanuit IJmuiden de Maltezer coaster "Pauline" voor reparaties naar Rotterdam.


Medio oktober 1988 werd de "Zwitserland" in Terneuzen opgelegd vanwege de hoge bedrijfskosten.


1989


In 1989 werd de "Zwitserland" ingebracht in de vloot van Bureau Wijsmuller. Tot die tijd voer de onder de kleuren van Sleepdienst Willem Muller. En werd Wijsmuller Offshore Contactors geregistreerd als eigenaar.


25 maart 1989 werd de "Zwitserland" weer vaarklaar gemaakt en vertrok vanuit de haven van Terneuzen naar Emden – Duitsland.

 

De "Zwitserland" ging de "WIJSLIFT 3" verslepen vanuit de haven van Emden – Duitsland naar Rotterdam.

 

De "WIJSLIFT 3" was een kraanbak die het eigendom is van Zwagerman en door Wijsmuller werd geëxploiteerd in WOC (Wijsmuller Offshore Contractors) Dit waqs de vroeger WOT. Zwagerman bracht hier zijn materiaal in op huurbasis.


13 juni 1989 vertrok de "Zwitserland" vanuit IJmuiden naar het Nederlandse continentale Plat. Op het achterdek van de "Zwitserland" is een container geplaatst van Energie Diving B.V. te Drachten.


11 juli 1989 deed de "Zwitserland" een poging de coaster "Heinz Suhr"(1965 – 499 Brt.) vast te maken, die met machineschade op de Noordzee ronddreef. Door een slecht functionerende sleepwinch kon er echter geen verbinding tot stand worden gebracht.

Hierop kwam de "Limburg" vanuit IJmuiden naar de positie van de Zwitserland" en heeft de "Heinz Suhr" vast gemaakt en in de Vissershaven te IJmuiden afgeleverd.

21 juli 1989 vertrok de "Zwitserland" naar Ridderkerk en werd daar afgemeerd langszij een van de werkeilanden van Wijsmuller in afwachting van orders.

(Een van deze werkeilanden werd op 20 september 1989 na te zijn opgeknapt opgeleverd als "WIJSLIFT 3").


21 november 1989 werd de "Zwitserland" verkocht aan de "Sociedade Cooperativa dos Catraeiros do Porto de Lisboa" te Lissabon – Portugal.
 
En werd de Zwitserland" onder de naam "Catraio" in de vaart gebracht door de "Sociedade Cooperativa dos Catraeiros do Porto de Lisboa"


In 1993 werd de sleepboot rederij "Sociedade Portuguesa de Locacao Financeira" uit Lissabon – Portugal eigenaar van de "Catraio" en bracht haar onder dezelfde naam in de vaart.


In 1995 werd de "Catraio" verkocht aan "Tinita - Transportes e Reboques Maritimos" te Porto Viana do Castelo - Portugal, die haar onder de naam "Leao dos Mares" in de vaart bracht.


In 1996 werd de "Leao dos Mares" verkocht aan Transportes e Reboques Maritimas Ltd. Te Lisabon – Portugal.


Door Transportes e Reboques Maritimas Ltd. te Lisabon – Portugal werd de "Leao dos Mares" weer onder haar  naam "Leao dos Mares" in de vaart gebracht.


In 2006 was de sleepboot "Sea Falcon" van Falcon Shipping FZC uit Ras al Khaimah – Verenigde Arabische Emiraten onderweg vanuit Zweden naar India met de ponton "Falcon 9933" op sleeptouw die was geladen met twee kranen.

De reis eindigt in de haven van Brest – Frankrijk waar bleek dat de "Sea Falcon" niet in staat was (onvoldoende vermogen) om de "Falcon 9933" te verslepen en het transport kreeg in mei 2006 van de Franse autoriteiten geen toestemming om de haven van Brest – Frankrijk te verlaten.

Falcon Shipping FZC besloot uiteindelijk om de sleepboot "Leao dos Mares" aan te kopen om het transport te voltooien.

De "Leao dos Mares" bleef varen onder de Portugese vlag met als thuishaven Madeira.


December 2006 arriveerde de "Leao dos Mares" in de haven van Brest – Frankrijk maar mocht niet vertrekken met de "Sea Falcon" en de "Falcon 9933".

Pas nadat er overeenstemming was bereikt over de betaling van het havengeld voor de "Sea Falcon" en de "Falcon 9933", en het bedrag was voldaan kreeg de "Leao dos Mares" in 2007 toestemming om te vertrekken uit de haven van Brest – Frankrijk met de "Sea Falcon" en de "Falcon 9933" op sleeptouw.

Erg ver kwam het transport echter niet, 29 mei 2007 werd de "Leao dos Mares" te La Coruna – Spanje aan de ketting gelegd wegens diverse gebreken.

Last classification survey: 2007-04-20

Total of deficiencies: 19

N.B. def Deficencies reason of detention Action taken Class related


1 Auxiliary engine Before departure  No
1 Cargo ship safety (including exemption) Before departure No
1 Load lines (including Exemption) Before departure No
1 Magnetic compass Before departure No
1 Other (certificates) Before departure No
1 Propulsion main engine Before departure No
1 Satellite EPIRB 406MHz/1.6GHz Before departure No


Date of release: 2007-12-04
Duration of detention: 189 day(s)


4 December 2007 mocht de "Leao dos Mares", na reparaties, vertrekken uit de haven van La Coruna - Spanje.


Op 5 december 2008 werd er door de Spaanse haven autoriteiten beslag gelegd op de "Leao dos Mares" en de "Sea Falcon" in de haven van La Coruna – Spanje omdat de havengelden niet betaald waren.

Augustus 2009 werden de "Leao dos Mares" en de "Sea Falcon" in de haven van La Coruna – Spanje openbaar verkocht in opdracht van het havenbedrijf van La Coruna – Spanje.


De "Leao dos Mares" en de "Sea Falcon" werden aangekocht door Lutamar uit Sebutal – Portugal, vermoedelijk een sloopbedrijf, en uiteindelijk is de "Leao dos Mares" april 2010 gesloopt.