Location: Home > ZwareLading > SuperServant 1 > Geschiedenis

Geschiedenis

Degeschiedenis van de "Super Servant 1" is verre van compleet en er zullen gegevens instaan die NIET kloppen. Want de diverse bronnen wilden nog weleens wat namen door elkaar halen. Ik hoop dat U mij kan helpen de fouten te verwijderen zodat de juiste gegevens alsnog in de geschiedenis van de "Super Servant 1" komen te staan.

Eind 1978 werd door Bureau Wijsmuller aan Sumitomo Heavy Industrie, Oshima - Japan, de opdracht gegeven tot de bouw van de "Super Servant 1" en "Super Servant 2".

5 februari 1979 werd de kiel van de "Super Servant 1" gelegd en reeds op 31 maart 1979 werd de "Super Servant 1" te water gelaten.

Midden juni 1979 vonden de proefvaarten plaats en op 28 juni werd de "Super Servant 1" overgedragen aan Bureau Wijsmuller.

4 juli 1979 werd in de haven van Tokio – Japan de "Super Servant 1" officieel gedoopt.

De "Super Servant 1" werd gedoopt door de dochter van Mr. Hiroshi Kuwata president van Penta Ocean Constr.co. Ltd.

De eerste opdracht van de "Super Servant 1" betrof het transport van 10 drukvaten en pijp-eenheden in opdracht van Aramco Overseas Company uit Den Haag.

Het beladen van de "Super Servant 1" vond in drie verschillende havens, waaronder Oshima – Japan en Yokosuka - Japan plaats.

En het lossen zal in de haven van Ras Tanura - Saudi Arabië en Quarrayah - Saudi Arabië plaatsvinden.

Nadat de "Super Servant 1" was ontdaan van haar lading zette de "Super Servant 1" weer koers naar Japan voor haar volgende opdracht.

In de haven van Tsu - Japan wordt de "Super Servant 1" beladen met het booreiland "JFP 1" met bestemming Griekenland.

De poten van het 5200 ton zware booreiland "JFP 1" waren 75 meter hoog en het platform stak aan beide zijden van de "Super Servant 1" 9 meter uit.

Tussen de achter- casings werden nog 6 pootsecties van de "JFP 1" geplaatst.

Op 20 oktober 1979 vertrok de "Super Servant 1" vanuit de haven van Tsu – Japan met bestemming de haven van Piraeus – Griekenland.

De reis van Tsu – Japan naar Piraeus – Griekenland, via het Suez kanaal, duurde 30 dagen.

In de haven van Piraeus – Griekenland worden de pootsecties van het booreiland "JFP 1" gelost en daarna werd er koers gezet naar de baai van Kavalla – Griekenland voor het lossen van de "JFP 1".

Na het lossen van het booreiland "JFP 1" zette de "Super Servant 1" koers naar de haven van Sulina - Roemenië.

In de haven van Sulania – Roemenië wordt de "Super Servant 1" beladen met 16 bakken en 2 duwboten met bestemming Basrah - Irak.

1980

Na aankomst in de haven van Basrah – Irak wordt de lading van de "Super Servant 1" gelost.

Vanuit Basrah – Irak vertrekt de "Super Servant 1" naar Dubai - Verenigde Arabische Emiraten. Om daar beladen te worden met een zuiger en een krachtstation (deze is nodig voor de zuiger daar die elektrisch word aangedreven) en diverse baggermateriaal met bestemming New Orleans – Verenigde Staten.

31 januari 1980 passeert de "Super Servant 1" het Suez kanaal onderweg vanuit Dubai - Verenigde Arabische Emiraten naar New Orleans – Verenigde Staten.

Na aflevering van haar lading, baggermateriaal, eind februari begin maart 1980 in New Orleans – Verenigde Staten zet de "Super Servant 1" koers naar de haven van Pascagoula - Verenigde Staten, voor een volgende opdracht.

Begin maart 1980 wordt de "Super Servant 1" in de haven van Pascagoula - Verenigde Staten beladen met het booreiland "Norkong" met bestemming Pescara - Italië.

13 maart 1980 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Pascagoula - Verenigde Staten met bestemming Pescara - Italië.

Tijdens deze reis werd de haven van Algeciras – Spanje aangelopen voor bunkers.

Op 8 april 1980 arriveerde de "Super Servant 1" nabij de Tremiti eilanden – Italië waar het booreiland "Norkong" werd gelost.

Na lossing van de "Norkong" wordt koers gezet naar Egypte voor het laden van baggermateriaal.

Op de Bittermeren – Suez kanaal – Egypte wordt de "Super Servant 1" beladen met twee zuigers en twee ankerbakjes met bestemming Kure - Japan.

Midden mei 1980 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Kure - Japan en wordt het baggermateriaal gelost.

Aansluitend wordt de "Super Servant 1" in de haven van Kure – Japan gereed gemaakt voor het vervoer van drie veerboten naar Freetown - Sierra Leone.

Eind juni 1980 arriveerde de "Super Servant 1", met drie veerboten aan boord, in de haven van Freetown - Sierra Leone.

Na het lossen van de drie veerboten in de haven van Freetown – Sierra Leone zet de "Super Servant 1" koers naar Cherbourg - Frankrijk, om in opdracht van Bos en Kalis diverse transporten uit te voeren.

Het reisschema voor de "Super Servant 1" zag er als volgt uit:

Cherbourg - Frankrijk laden van materiaal met bestemming St. Nazaire – Frankrijk.

St. Nazaire - Frankrijk materiaal lossen.

Vanuit St. Nazaire – Frankrijk naar Hojer - Finland voor het laden van materiaal met bestemming Rotterdam.

Op 30 juli 1980 arriveert de "Super Servant 1", beladen met baggermateriaal, vanuit de haven van Hojer - Finland in Rotterdam.

In Rotterdam wordt, nadat de "Super Servant 1" is gelost, de "Super Servant 1" beladen met baggermateriaal bestemd voor Nigeria en Kameroen.

In de haven van Port Harcourt – Nigeria wordt een deel van de lading gelost waarna koers wordt gezet naar de haven van Douala - Kameroen waar eind september 1980 het laatste materiaal werd gelost.

Vanuit Douala – Kameroen zet de "Super Servant 1" koers naar Port Arthur - Verenigde Staten, waar oktober 1980 de "Super Servant 1" wordt gereed gemaakt voor transport van het booreiland "Eastwind" vanuit Port Arthur – Verenigde Staten naar Sharjah - Verenigde Arabische Emiraten.

16 oktober 1980 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Port Arthur – Verenigde Staten naar Sharjah - Verenigde Arabische Emiraten beladen met het booreiland "Eastwind".

Na het lossen van het booreiland "Eastwind" nabij Sharjah - Verenigde Arabische Emiraten vertrok de "Super Servant 1" naar het Suez kanaal.

Op de Bittermeren – Egypte wordt de "Super Servant 1" beladen met baggermateriaal met bestemming Oita - Japan.

1981

Na aflevering van baggermateriaal in de haven van Oita – Japan wordt de "Super Servant 1" in de havens van Tamano – Japan en Chiba – Japan beladen met Leg-Nodes (onderstel van platforms), bestemd voor de bouw van platforms, met bestemming Nigg - Schotland.

19 maart 1981 arriveert de "Super Servant 1", vanuit de haven van Nigg – Schotland in IJmuiden.

Vanuit IJmuiden zette de "Super Servant 1" koers naar Suez – Egypte voor het laden van baggermateriaal met bestemming Diego Garcia.

1 april 1981 wordt de "Super Servant 1" op de Bittermeren – Suez kanaal – Egypte beladen met een zuiger, tanker, kraanbak, floaters en 95 pijpen.

5 april 1981 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de Bittermeren – Suez kanaal – Egypte naar Diego Garcia.

17 april 1981 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Diego Garcia en 18 april 1981 wordt de lading gelost.

Na het lossen vertrekt de "Super Servant 1" naar Singapore waar ze op 26 april 1981 arriveert.

In Singapore wordt de "Super Servant 1" klaar gemaakt om beladen te worden met het booreiland "Transocean 6"(9.000 ton) waarmee de "Super Servant 1" op 3 mei 1981 vertrekt met bestemming IJmuiden.

2 Juni 1981 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van IJmuiden met het booreiland "Transocean 6" aan boord vanuit Singapore.

Op 3 juni 1981 wordt de "Transocean 6" gelost vanaf de "Super Servant 1".

Na het lossen van het booreiland "Transocean 6" wordt de "Super Servant 1" gedokt bij de A.D.M. In Amsterdam.

17 juni 1981 zet de "Super Servant 1" vanuit IJmuiden koers naar Saint Nazaire – Frankrijk om beladen te worden met een complete waterkracht centrale.

Deze waterkracht centrale zal het Amerikaanse stadje Vanceburg van elektriciteit gaan voorzien.

Op 23 juni 1981 vertrok de "Super Servant 1" vanuit de haven van Saint Nazaire – Frankrijk naar de Verenigde Staten.

9 juli 1981 levert de "Super Servant 1" de waterkracht centrale af in de haven van Baton Rouge – Louisiana - Verenigde Staten.

Na aflevering van haar lading wordt de "Super Servant 1" beladen met het booreiland "Adriatic 3".

Waar de "Adriatic 3" aan boord kwam en waar de "Adriatic 3" naar toe moest worden gebracht is tot nu toe onbekend.

In de haven van Nagoya - Japan wordt de "Super Servant 1" beladen met een polyethyleen fabriek, gemonteerd op een bak, met bestemming Bahia Blanca – Argentinië.

Begin oktober 1981 wordt Rio de Janeiro – Brazilië aangelopen voor o.a. aflos van een deel van de bemanning.

De totale reis werd in 49 dagen gemaakt. De polyethyleen fabriek wordt in de haven van Bahia Blanca – Argentinië gelost op 7 oktober 1981, vrijwel op de zelfde dag dat John Wijsmuller vertrok met de stoomsleepboot "MOB 222B" vanuit Rotterdam met bestemming Bahia Blanca – Argentinië in 1906 (75 jaar daarvoor).

Vanuit Bahia Blanca – Argentinië zet de "Super Servant 1" koers naar Singapore waar ze gereed word gemaakt voor een volgend karwei.

Vanuit Singapore gaat de "Super Servant 1" naar de haven van Bintulu - Maleisië, voor het laden van baggermateriaal met bestemming Kure – Japan.

Na aankomst in de haven van Kure – Japan wordt op 27 november 1981 het baggermateriaal gelost.

Vanuit de haven van Kure – Japan vertrekt de "Super Servant 1" naar Hiroshima - Japan, om daar beladen te worden met het nieuwe booreiland "Hayuryu 8" met bestemming Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Nadat het booreiland "Hayuryu 8" in de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten is gelost zet de "Super Servant 1" koers, via Singapore, naar de haven van Ariake - Japan waar de "Super Servant 1" eind december 1981 arriveert.

1982

22 januari 1982 vertrok de "Super Servant 1" bij de Hitachi Zosen werf te Ariake – Japan beladen met het nieuwe Jack-Up booreiland "Dan Duke"(11.000 ton).

De bestemming van de "Dan Duke" is Port Gentil – Gabon waar de "Dan Duke" zal worden ingezet door Philips Petroleum.

Op 1 maart 1982 levert de "Super Servant 1" het booreiland "Dan Duke" af in de haven van Port Gentil – Gabon.

Vanuit Port Gentil – Gabon vertrok de "Super Servant 1" beladen met leg secties naar de haven van Abidjan – Ivoorkust, waar de "Super Servant 1" op 7 maart 1982 arriveerde.

Omstreeks 17 Mei 1982 lag de "Super Servant 1" voor reparaties in de haven van Piraeus – Griekenland.

Midden 1982 heeft de "Super Servant 1" te Singapore, bij de werf Far East Levingston Shipbuilding Ltd., het nieuwe Jack-Up booreiland "Roger W. Mowell" geladen met bestemming Douala – Kameroen.

Augustus 1982 is de "Super Servant 1" onderweg vanuit de haven van Palermo – Italië naar Quebec – Canada

Op 19 augustus 1982 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Quebec – Canada.

In de tweede helft van augustus 1982 wordt de "Super Servant 1" in de haven van Quebec - Canada beladen met het Jack-up booreiland "Glomar Adriatic III".

De "Glomar Adriatic III" gaat boringen verrichten op de Noordzee.
Pootsecties van de "Glomar Adriatic III" worden tussen de casings geplaatst gedurende de reis naar de Noordzee.

19 september 1982 arriveerde de "Super Servant 1" met het booreiland "Glomar Adriatic III" vanuit Quebec – Canada in de haven van IJmuiden.

Het booreiland "Glomar Adriatic III" werd in IJmuiden gelost waarna de "Super Servant 1" op 21 september 1982 vertrok naar de haven van Rotterdam.

Vanaf 22 september tot 16 oktober 1982 werden er reparaties en onderhoud's werkzaamheden verricht aan boord van de "Super Servant 1".

3 november 1982 vertrok de "Super Servant 1" vanuit Rotterdam, beladen met 2 drillbarges de "GP 11" en de "GP 12" naar Curaçao en vandaar uit naar Punta Cardón – Venezuela.

Op 24 november 1982 vertrok de "Super Servant 1", na aflevering van de drilbarges "GP 11" en de "GP 12" in de haven van Punta Cardón – Venezuela.

Naar Buenos Aires – Brazilië, waar de "Super Servant 1" op 10 december 1982 arriveerde.

Op 11 december 1982 vertrok de "Super Servant 1" vanuit Buenos Aires – Brazilië naar de positie van de “Thysen”??

1983

Vanaf begin april 1983 tot 25 mei 1983 maakt de "Super Servant 1" een reis vanuit Hongkong naar de haven van Lissabon – Portugal.

Wat de "Super Servant 1" op dat moment vervoerde?

Juli 1983 wordt de "Super Servant 3" beladen, bij de Daewoo scheepswerf te Okpo – Zuid-Korea, met 7 modules voor de petrochemische industrie te Jubail - Saoedi Arabië.

Dit is de eerste trip van een serie van 5 reizen waarbij in totaal 28 modules moeten worden vervoerd. Bij deze transporten zijn ook de "Super Servant 1" en "Super Servant 4" ingeschakeld (de laatste module werd 16 oktober 1983 afgeleverd).

Op 7 oktober 1983 wordt een deel van de bemanning van de "Super Servant 1" afgelost in de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

November 1983 is de "Super Servant 1" in de haven van Singapore voor reparaties in de machinekamer.

De "Super Servant 1" was onderweg geweest naar Korea maar door pech hadden ze moeten omkeren en waren voor reparaties terug gestrompeld naar Singapore.

Vanaf de "Super Servant 2", die op dat moment, november 1983, ook aanwezig was in Singapore, werd extra mankracht geleverd om te assisteren bij de reparaties in de machinekamer. De extra mankracht bestond uit 1e wtk. Neuteboom, Bart de Goeij, Steef de Nobel en Piet Turkenburg.

1984

Januari 1984 wordt de "Super Servant 1" in Singapore beladen met het booreiland "Prober 94" met bestemming Cameron – Verenigde Staten.

Eind januari 1984 wordt door de "Super Servant 1" de haven van Durban – Zuid Afrika aangelopen, waarschijnlijk voor bunkers en proviand.

Op 1 februari 1984 vervolgt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Durban – Zuid Afrika haar reis met het booreiland "Prober 94" naar Cameron - Verenigde Staten.

De "Super Servant 1" wordt in 1984 opgelegd te Orange - Verenigde Staten.

1985

Er worden 2 reizen gemeld in 1985 waar ik geen datum of ander gegevens aan vast kan knopen, ik hoop dat er mensen zijn die over de volgende 2 reizen wat kunnen vertellen:

In 1985 maakt de "Super Servant 1" een reis met 2 Krone kranen. Vertrek vanuit Finland op ??. Bestemming van de kranen ???

Vanuit Ras Lanuf - Libië werd door de "Super Servant 1" baggermateriaal vervoerd naar Ulsan - Korea, opdrachtgever Hyundai.

Op 31 maart 1985 is de "Super Servant 1" in de haven van Salvador – Bahia – Brazilië en levert daar een Jack-Up booreiland af.

Helaas mij niet bekend welk booreiland en waar het booreiland is geladen.

Na aflevering van een booreiland in de haven van Salvador – Bahia - Brazilië vertrekt de "Super Servant 1" naar Port Harcourt - Nigeria om daar het booreiland de "Neptune 1" te laden met bestemming Singapore.

Op 17 juni 1985 is de "Super Servant 1" in de haven van Fujairah – Verenigde Arabische Emiraten, waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

Juli en augustus 1985 lag de "Super Servant 1" bij de werf van Nakatagumi te Nagasaki - Japan, voor werkzaamheden, onder andere werden de ballasttanks gestraald en gecoat.

21 september 1985 vertrok de "Super Servant 1" vanuit de haven van Nagasaki – Japan via de haven van Osaka – Japan naar Hongkong, waar de "Super Servant 1" op 2 oktober 1985 arriveerde.

Bij Hongkong werd het onderwaterschip schoon gemaakt en daarna vertrok de "Super Servant 1" naar Singapore.

Op 14 oktober 1985 is de "Super Servant 1" op de rede van Singapore waar een deel van de bemanning werd afgelost.

In Singapore wordt een booreiland geladen met bestemming voor Balikpapan – Oost-Kalimantan – Indonesië.

November 1985 ligt de "Super Servant 1" op de rede van Singapore.

20 november 1985 wordt op de rede van Singapore een deel van de bemanning afgelost.

13 december 1985 wordt op de rede van Singapore een deel van de bemanning afgelost.

1986

5 februari 1986 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Singapore naar Bombay – India.

16 april 1986 vertrok de "Super Servant 1" vanuit de haven van Osaka – Japan naar het Panama kanaal.

Omstreeks half mei arriveerde de "Super Servant 1" in de haven van Balbao – Panama.

Na de passage van het Panama kanaal zette de "Super Servant 1" koers naar Maracaibo – Venezuela.

Vanuit Maracaibo – Venezuela zet de "Super Servant 1" koers naar de haven van Willemstad – Curaçao om te dokken.

9 juni 1986 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Willemstad – Curaçao naar La Guaira – ?? waar wordt geladen.

Na te zijn beladen in La Guaira – ?? zet de "Super Servant 1" koers naar Maracaibo – Venezuela waar de lading wordt gelost.

Na aflevering van haar lading wordt de "Super Servant 1" meteen weer beladen met bestemming Puerto Ordaz - Venezuela.

Op 25 juni 1986 is de "Super Servant 1" in de haven van Willemstad – Curaçao waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

Zomer 1986 Korea - Libië ??

8 oktober 1986 is de "Super Servant 1" in de haven van Okpo – Korea.

1987

Op 9 februari 1987 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Athene – Griekenland naar Bremen – Duitsland.

23 februari 1987 arriveert de "Super Servant 1" vanuit Athene – Griekenland in de haven van Bremen – Duitsland.

In Bremen – Duitsland wordt de "Super Servant 1" beladen met het hefeiland "Donar"(1.400 ton), 3 baggerschepen de "HT 601", "HT 602" en de "HT 603".

Verder kregen 2 pontons de "HT 409" en de "HT 410" 2 sleepboten de "HT 206" en de "B 511" samen met een baggermolen(tje) de "HT 102" een plaats aan dek.
Voor transport naar Montevideo – Uruguay.

Op 27 februari 1987 vertrok de "Super Servant 1" vanuit de haven van Bremen – Duitsland naar Uruguay.

De "Super Servant 1" arriveert op 23 maart 1987 in de de haven van Montevideo – Uruguay, waar op 24 maart 1987 de lading wordt gelost.

Nadat de "Super Servant 1" is gelost blijft ze in de haven van Montevideo – Uruguay in afwachting van orders.

11 april 1987 zet de "Super Servant 1" koers naar de Falkland eilanden waar ze op 17 april 1987 arriveert.

Bij de Falkland eilanden wordt de "Super Servant 1" beladen met de accommodatie barge "Bibby Venture",(6.000 ton), voor transport naar Engeland.

28 april 1987 vertrekt de "Super Servant 1" vanaf de Falkland eilanden, beladen met de "Bibby Venture", naar Montevideo – Uruguay.

Op 2 mei 1987 arriveert de "Super Servant 1" beladen met de "Bibby Venture" in de haven van Montevideo – Uruguay voor bunkers en proviand.

De "Super Servant 1" vertrekt, nadat ze heeft gebunkerd, op 2 mei 1987 vanuit de haven van Montevideo – Uruguay naar Tilbury – Engeland.

Op 4 juni 1987 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Tilbury – Engeland.

De "Bibby Venture" zal in Tilbury – Engeland verbouwd worden tot een drijvende gevangenis.

6 juni 1987 arriveert de "Super Servant 1", vanuit Tilbury – Engeland, in de Coenhaven van Amsterdam, in afwachting van een nieuwe opdracht.

28 september 1987 vertrok de "Super Servant 1" na vanaf 6 juni 1987 in de Coenhaven te hebben gelegen, naar Londen – Engeland.

Omstreeks oktober 1987 vervoert de "Super Servant 1" vanuit de haven van Tilbury – Engeland de "Bibby Venture", een gevangenis bestemd voor vrouwen, naar New York – Verenigde Staten.

De "Bibby Venture" wordt afgeleverd bij Rijkers Eiland - New York – Verenigde Staten.

De naam van de exacte plaats waar de "Bibby Venture" kwam te liggen was 'Miss Liberty City - New York – Verenigde Staten'.

1988

De "Super Servant 1" vervoert het booreiland Hakuryu 8 vanuit ?? naar ??

1989

27 februari 1989 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Rotterdam naar Nigeria.

Eind maart 1989 is de "Super Servant 1" weer onderweg naar Rotterdam.

15 april 1989 is de "Super Servant 1" beladen met Deck Modules en pontons vertrokken vanuit Rotterdam met bestemming Warri – Nigeria.

In opdracht van Mannesmann Anlagenbau moeten in totaal 9 deck modules en 2 pontons verscheept worden. De "Super Servant 1" voert deze opdracht uit in 2 reizen.

22 mei 1989 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Gibraltar.

21 juli 1989 is de "Super Servant 1" in de haven van Mobile – Verenigde Staten.

26 augustus 1989 meert de "Super Servant 1" af in de Vissershaven van IJmuiden, in afwachting van een nieuwe opdracht.

Na enkele dagen wordt de "Super Servant 1" verhaald naar Amsterdam.

25 september 1989 wordt de "Super Servant 1" in de haven van Amsterdam beladen met pijpen etc.

28 september 1989 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Amsterdam naar Southampton – Engeland, waar de "Super Servant 1" op 29 september 1989 arriveert.

In Southampton – Engeland worden de zuiger "HAM 218", 3 bakken en 2 sleepboten aan boord gebracht, naast de reeds aanwezige pijpen vanuit Amsterdam.

5 oktober 1989 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Southampton – Engeland naar Freeport – Bahama's.

Waar de "Super Servant 1" op 20 oktober 1989 arriveert.

Na het lossen van haar lading vertrekt de "Super Servant 1" op 24 oktober 1989 vanuit de haven van Freeport – Bahama's naar Newport News – Verenigde Staten.

Waar de "Super Servant 1" op 27 oktober 1989 arriveert.

5 november 1989 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Newport News – Verenigde Staten naar Piraeus – Griekenland.

De "Super Servant 1" brengt vanuit de haven van Newport News - Verenigde Staten een "cadeautje" bestaande uit 2 patrouille vaartuigen en 2 marine sleepboten en het jacht "La Bonne Vie" naar Piraeus – Griekenland.

Op 22 november 1989 arriveert de "Super Servant 1" met haar lading in de haven van Piraeus - Griekenland.

Na gelost te zijn vertrekt de "Super Servant 1" op 23 november 1989 vanuit Piraeus – Griekenland naar Porto Marghera – Italië.

1 december 1989 arriveerde de "Super Servant 1" in de haven van Porto Marghera – Italië.

Om van daaruit 2 compleet opgebouwde containerkranen naar de container terminal op het Isle of Grain nabij Rochester - Engeland te verschepen.

6 december 1989 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Porto Marghera – Italië, beladen met de containerkranen "Q 1" en "Q2" naar Engeland.

Wegens schade aan de kranen zet de "Super Servant 1" op 13 december 1989 koers naar de haven van Gibraltar.

Na herstel, van de schade, vervolgt de "Super Servant 1" op 22 december 1989 haar reis naar Isle of Grain nabij Rochester – Engeland.

Op 23 december 1989 is de "Super Servant 1" weer terug in de haven van Gibraltar.

31 december 1989 vervolgt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Gibraltar haar reis naar Isle of Grain nabij Rochester – Engeland.

1990

Begin januari 1990 is er wederom schade aan de kranen op 90 mijl Noord West van la Coruña – Spanje.

Hierop zet de "Super Servant 1" koers naar de haven van El Ferrol – Spanje.

5 januari 1990 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Isle of Grain nabij Rochester – Engeland.

25 januari 1990 is de "Super Servant 1" in de haven van El Ferol – Spanje.

20 februari 1990 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van El Ferrol – Spanje naar Isle of Grain nabij Rochester – Engeland.

5 maart 1990 is de "Super Servant 1" in de haven van Amsterdam.

23 maart 1990 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Amsterdam naar Piraeus – Griekenland.

Vanuit Piraeus – Griekenland vervoert de "Super Servant 1" een Flotel naar de haven van Hamburg – Duitsland. – 200 kamers tijdelijke huisvesting van Oost – Duitsers -

Nadat de "Super Servant 1" het Flotel heeft gelost in de haven van Hamburg – Duitsland wordt koers gezet naar IJmuiden om daar baggermateriaal te laden met bestemming Saba – Caribisch Nederland.

5 juni 1990 arriveerde de "Super Servant 1" in de haven van Zeebrugge – België en wordt een deel van de bemanning afgelost.

8 juni 1990 wordt de "Super Servant 1" in de haven van Zeebrugge – België beladen met de zuiger "Vlaanderen", van de Cloedt, met bestemming Malta.

26 juni 1990 wordt de zuiger "Vlaanderen" afgeleverd in de haven van Marsaxlokk - Malta.

Vanuit Malta vertrekt de "Super Servant 1" op 4 juli 1990 naar de haven van El Ferrol – Spanje waar de "Super Servant 1" op 18 juli 1990 word beladen met de "Svanen" met bestemming Rotterdam.

25 juli 1990 arriveert de "Super Servant 1" met de "Svanen" in de haven van  Rotterdam en 26 juli 1990 wordt de "Svanen" gelost.

21 Augustus 1990 ligt de "Super Servant 1" in het Calandkanaal en wordt beladen met de zuiger "Mark II" van Bos Kalis.

Vanuit Rotterdam vertrekt de "Super Servant 1" naar de haven van Fos sur Mer – Frankrijk waar de zuiger "Jaen Rigel" wordt geladen naast de "Mark II".

2 september 1990 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Fos sur Mer – Frankrijk naar het Suez kanaal waar ze op 10 september 1990 arriveert.

Vanuit het Suez kanaal zet de "Super Servant 1" via Singapore, waar gebunkerd wordt, naar de haven van Okpo – Korea.

In de haven van Okpo – Korea wordt de "Super Servant 1" gelost, of dit de 2 zuigers zijn waarmee ze vanuit Fos sur Mer – Frankrijk vertrok weet ik niet.

Vanuit Okpo – Zuid Korea zet de "Super Servant 1" koers naar de haven van Sakai – Japan nabij Osaka – Japan.

In de haven van Sakai – Japan wordt de "Super Servant 1" beladen met een paar sleepboten en bakken met bestemming Hongkong en Singapore.

Na haar lading te hebben gelost in Singapore zet de "Super Servant 1" koers naar Ulsan – Zuid Korea om baggermateriaal te laden met bestemming Batam - Riau Islands - Indonesië en Balikpapan – Oost-Kalimantan – Indonesië.

Na aflevering van het baggermateriaal in de haven van Balikpapan – Oost-Kalimantan – Indonesië zet de "Super Servant 1" koers naar Singapore om te provianderen en water laden.

Vanuit Singapore zet de "Super Servant 1" koers naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten om daar Baggermateriaal te laden met bestemming Antwerpen – België.

28 december 1990 is de "Super Servant 1" op de rede van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

1991

Na vertrek begin januari 1991 vanuit de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten, op 1 motor, breekt Golfoorlog uit als de "Super Servant 1" zich in de Rode Zee bevind.

31 januari 1991 is de "Super Servant 1" in de haven van Algeciras – Spanje waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

Omstreeks 4 februari 1991 is de "Super Servant 1" in de haven van Antwerpen waar het baggermateriaal vanuit Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten gelost wordt.

11 februari 1991 arriveert de "Super Servant 1" in Rotterdam en meert af bij de scheepswerf van Niehuis van den Berg.

15 maart 1991 is de "Super Servant 1" in de haven van Hull – Engeland.

Op 17 maart 1991 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Hull – Engeland naar Hamburg – Duitsland.

18 maart 1991 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Hamburg – Duitsland.

20 maart 1991 arriveert de "Super Servant 1" vanuit Hamburg – Duitsland in de haven van IJmuiden.

De "Super Servant 1" arriveert op 11 april 1991 in de haven van Cameron – Verenigde Staten.

17 april 1991 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Cameron – Verenigde Staten naar Libreville – Gabon.

De "Super Servant 1" arriveert op 13 mei 1991 vanuit Cameron – Verenigde Staten in de haven van Libreville – Gabon.

26 mei 1991 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Libreville – Gabon naar Montevideo – Uruguay.

De "Super Servant 1" arriveert op 3 juni 1991 in de haven van Montevideo – Uruguay

6 juni 1991 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Montevideo – Uruguay naar Hamburg – Duitsland.

1992

6 januari 1992 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Haiphong – Vietnam naar Kobe – Japan.

De "Super Servant 1" vertrok op 9 februari 1992 vanuit Vietnam, met aan dek het booreiland "Mearsk Venturer", naar Singapore.

Tegen eind februari 1992 arriveerde de "Super Servant 1" in Singapore en zal daar na het lossen van de "Mearsk Venturer" blijven in afwachting van orders.

Op 6 maart 1992 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Singapore naar Tamano – Japan, om 2 container kranen te laden met bestemming de Verenigde Staten.

Op 19 maart 1992 arriveert de "Super Servant 1" vanuit Singapore in de haven van Tamano – Japan om 2 container kranen te laden met bestemming de Verenigde Staten.

23 maart 1992 wordt door de "Super Servant 1" begonnen, in de haven van Tamano – Japan, met het laden van 2 containerkranen.

31 maart vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Tamano – Japan naar Long Beach – Californië – Verenigde Staten.

Twee bij Mitsui gebouwde vierde generatie (post-panamax-) container-kranen zijn door de "Super Servant 1" vervoerd vanuit de haven van Tamano - Japan naar Long Beach – Californië – Verenigde Staten. De containerkranen (met een gewicht van ca. 850 ton) werden door middel van de Roll-on, Roll- off methode aan boord gebracht en gelost.

Op 23 april 1992 arriveerde de "Super Servant 1" in de haven van Long Beach – Californië – Verenigde Staten.

De "Super Servant 1" vertrekt op 11 mei 1992 vanuit de haven van Long Beach – Californië – Verenigde Staten naar Brownsville – Texas - Verenigde Staten om daar een booreiland op te halen met bestemming Warri – Nigeria.

Op 23 mei 1992 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Brownsville – Texas - Verenigde Staten.

De "Super Servant 1" bevind zich op 12 juli 1992 ten Zuid Westen van Dakar – Senegal en is onderweg naar Amsterdam.

Juli 1992 wordt door de "Super Servant 1" het booreiland "Penrod 64", wat jaren lang werkzaam was op de Noordzee, vervoerd naar de Golf van Mexico.

De "Penrod 64" zal door de "Super Servant 1" worden afgeleverd in de haven van Brownsville – Texas - Verenigde Staten.

Oktober 1992 worden door de "Super Servant 1" in de haven van Antwerpen – België 2 modules geladen met bestemming Al Jubail - Saudi Arabië.

De Modules werden geladen en gelost door middel van de roll-on en roll-off methode.

Begin november 1992 wordt door de "Super Servant 1" het Jack-Up booreiland "Nike I" van Western Oceanic vervoert naar Nigeria.

De "Nike I" gaat in opdracht van Chevron Nigeria daar boringen verrichten in ondiep water.

November 1992 levert de "Super Servant 1" een ruim 100 meter lange cutterzuiger met een gewicht van 4500 ton en twee pontons af in Botany Bay – Australië.

De cutterzuiger wordt ingezet bij de uitbreiding van het vliegveld van Sydney.

10 december 1992 vertrok de "Super Servant 1" vanuit Singapore naar Laem Chabang – Thailand beladen met baggermaterieel.

De "Super Servant 1" arriveert omstreeks 13 december 1992 in de haven van Laem Chabang – Thailand.

Nadat de "Super Servant 1" is gelost zal ze beladen worden met materiaal met bestemming Singapore.

Op 15 december 1992 zette de "Super Servant 1" vanuit de haven van Laem  Chabang – Thailand koers naar Singapore.

18 december 1992 arriveerde de "Super Servant 1" in Singapore en werd daar beladen met materiaal met bestemming Georgetown – Guyana.

24 december 1992 zette de "Super Servant 1" vanuit Singapore koers naar Georgetown – Guyana.

1993

De "Super Servant 1" arriveerde op 14 januari 1993 in de haven van Kaapstad – Zuid Afrika.

Op 31 januari 1993 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Georgetown – Guyana.

De "Super Servant 1" arriveert op 8 februari 1993, vanuit Georgetown – Guyana op de rede van Port of Spain - Trinidad en Tobago.

Pas op 3 maart 1993 vertrekt de "Super Servant 1" vanaf de rede van  Port of Spain - Trinidad en Tobago naar de golf van Mexico.

Op 7 maart 1993 arriveert de "Super Servant 1" op de rede van Punto Fijo – Venezuela.

5 april 1993 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit Aruba naar Rotterdam.

19 April 1993 arriveert de "Super Servant 1" vanuit Aruba in de haven van Rotterdam.

Vanuit de haven van Rotterdam vertrekt de "Super Servant 1" op 26 april 1993, beladen met het booreiland "Penrod 67" naar Mexico.

18 mei 1993 is de "Super Servant 1" bij Cayo Arcas – Mexico.

Op 21 juli 1993 is de "Super Servant 1" afgemeerd in de haven van Rotterdam.

Tegen het einde van Juli 1993 vertrekt de "Super Servant 1" vanuit de haven van Rotterdam, beladen met het booreiland "Penrod 64" naar Mexico.

17 augustus 1993 arriveert de "Super Servant 1" in de golf van Mexico.

23 augustus  1993 vertrekt de "Super Servant 1" beladen met baggermaterieel vanuit de haven van Cameron – Verenigde Staten naar Santo Tomás de Castilla – Guatemala.

De laatste reis die de "Super Servant 1" maakt in dienst van Wijsmuller is, in de tweede helft van 1993, het transport van baggermateriaal vanuit Centraal Amerika naar IJmuiden in opdracht van Ballast Nedam.

29 september 1993 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van IJmuiden.

Oktober 1993 wordt de "Super Servant 1" verkocht aan Roda Shipping Ltd op Cyprus. De overdracht vond in oktober 1993 plaats.

1 oktober 1993 arriveert de "Super Servant 1" in de haven van Vlissingen.

In oktober 1993 word de "Super Servant 1" bij de Schelde werf in Vlissingen verbouwd en vertrekt daarna naar Capelle aan de IJssel.

Begin 1994 wordt de ex "Super Servant 1" bij de YVC Ysselwerf BV in Capelle a/d IJssel verbouwd tot steenstorter.

Het zal voor het Nederlandse bedrijf Tideway Marine & Offshore Contactors dienst gaan doen als steenstorter onder de naam "Tideway Rollingstone".