Location: Home > ZwareLading > SuperServant 3 > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="background-color: #ffffff;">De reizen van de "Super Servant 3"  zijn zo goed mogelijk beschreven maar overal, in kranten op het internet etc., werden de diverse "Super Servant" door elkaar gehaald.

De kans is dus groot dat er hier en daar wat fouten voorkomen, maar ik hoop die er met hulp van de bezoekers van de site er uit te kunnen halen.


31 maart 1982 wordt de "Super Servant 3" gedoopt en overgedragen door de werf Oshima Zosensho Sumitomo aan Wijsmuller transport.

8 april 1982 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van Singapore voor haar eerste opdracht.

De "Super Servant 3" wordt te Singapore voor haar Maiden-voyage beladen met het Jack-Up booreiland "Key Singapore".

Dit nieuwe booreiland moet worden afgeleverd in de haven van Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten.

7 mei 1982 arriveert de "Super Servant 3" met het booreiland "Key Singapore" vanuit Singapore in de haven van Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten.

Na gelost te zijn vertrok de "Super Servant 3" vanuit Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten weer naar Singapore.

Half juni 1982 is de "Super Servant 3" te Singapore om beladen te worden met het booreiland "Mr. Sage" met bestemming Nigeria.

Op 19 juli 1982 wordt de "Mr. Sage" door de "Super Servant 3" geladen.

Na het lossen van de "Mr. Sage" te Nigeria wordt door de de "Super Servant 3" koers gezet naar Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten om weer beladen te worden met het booreiland "Key Singapore".

12 september 1982 passeert de "Super Servant 3" het Panama kanaal onderweg naar Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten.

Eind oktober 1982 wordt de "Super Servant 3" in Dutch Harbour – Alaska – Verenigde Staten beladen met het booreiland "Key Singapore" die naar Long Bach nabij Los Angèles, Californië, Verenigde Staten moet worden gebracht.

Na het lossen van het booreiland "Key Singapore" nabij Long Bach Los Angèles, Californië, Verenigde Staten. Zet de "Super Servant 3" koers naar de haven van Quebec - Canada.

12 november 1982 arriveert de "Super Servant 3" in de haven van Quebec - Canada.

Vanuit Quebec – Canada wordt het booreiland "Global High Island VII" door de "Super Servant 3" vervoerd naar Sfax – Tunesië.

De "Global High Island VII" was het 40ste booreiland wat werd vervoerd door Wijsmuller sinds de start in 1978 met de zwaar-transport schepen.

Na aflevering van het booreiland "Global High Island VII" in Tunesië zet de "Super Servant 3" koers naar de haven van Tarragona - Spanje waar de "Super Servant 3" gereed werd gemaakt voor transport van het booreiland "Neddrill 3" die in Spanje werkzaam was geweest voor Shell.

28 december 1982 arriveert de "Super Servant 3" vanuit Tarragona – Spanje beladen met het booreiland "Neddrill 3" in IJmuiden.

1983

Begin januari 1983 wordt de "Super Servant 3" in Amsterdam uitgerust met acht zware lieren en beladen met bergingsmateriaal, om ingezet te worden bij de berging van de "European Gateway".

10 januari 1983 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Amsterdam naar de positie van de "European Gateway".

Op 11 januari arriveerde de "Super Servant 3" bij de "European Gateway" en werd op 80 meter evenwijdig aan de "European Gateway" verankerd.

Doordat er in de magazijnen niet voldoende ankers aanwezig waren om de "Super Servant 3", tijdens het kantelen van de "European Gateway", vast te leggen, moesten er vanuit heel Europa nog ankers worden aangevoerd.

Om tijd te winnen vertrok de "Super Servant 3", met te weinig ankers, alvast naar de positie van de "European Gateway".

Een van de schepen die ankers brachten naar de "Super Servant 3" was de "Frank Viking" die in 1989 werd aangekocht en in de vaart kwam als "Utrecht".

Volgens de geruchten aan boord zou een van de directeuren van Wijsmuller, op dat moment al in 1983, een privé aandeel bezitten in de "Frank Viking".

Op 31 januari 1983 werd er een eerste poging gedaan om met behulp van de lieren de European Gateway" te kantelen. Doordat er een ketting brak (waardoor er een lier overboord sloeg) en een andere lier vastliep werd de poging gestaakt.

Pas op 26 februari 1983 lukte het om de "European Gateway" recht te trekken.

Meteen hierna vertrok de "Super Servant 3" naar IJmuiden waar ze gelost werd en klaargemaakt voor een volgende opdracht.

Meteen na het lossen van het bergings materiaal voor de "European Gateway" vertrok de "Super Servant 3" naar Rotterdam om daar beladen te worden met 3 boorpontons, gebouwd bij Wilton Feijenoord, met bestemming Maracaibo – Venezuela.

9 maart 1983 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Rotterdam naar Maracaibo – Venezuela.

Na aflevering van de pontons te Maracaibo - Venezuela vertrok de "Super Servant 3", via het Panama kanaal, naar Nagasaki - Japan om beladen te worden met baggermateriaal met bestemming Colombo - Sri Lanka.

Mei 1983 wordt door de "Super Servant 3" in de haven van Colombo – Sri Lanka het in Nagasaki geladen baggermateriaal gelost.

In afwachting van orders verbleef de "Super Servant 3" in de haven van Colombo – Sri Lanka.

7 juni 1983 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Colombo – Sri Lanka naar Singapore om daar gereedgemaakt te worden voor de volgende lading.

Vanuit Singapore vertrok de "Super Servant 3" naar de haven van Okpo – Korea.

29 juni 1983 arriveert de "Super Servant 3" in de haven van Okpo – Korea en wordt een deel van de bemanning afgelost.

7 juli 1983 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de Daewoo scheepswerf te Okpo - Zuid-Korea beladen met 7 modules voor de petrochemische industrie te Jubail - Saoedi Arabië.

Dit is de eerste trip van een serie van 5 reizen waarbij in totaal 28 modules moeten worden vervoerd.

Bij deze transporten zijn ook de "Super Servant 1" en "Super Servant 4" ingeschakeld (de laatste module werd 16 oktober 1983 afgeleverd).

De "Super Servant 3" vervoert, september 1983, 2 containerkranen van Genua naar Djibouti.

3 november 1983 bevind de "Super Servant 3" zich in de haven van Batangas City - Filipijnen.

December 1983 De "Super Servant 3" op de rede van Singapore beladen met het booreiland "Transworld 71" met bestemming Cameron – Verenigde Staten.

1984

De "Super Servant 3" is in het voorjaar van 1984 onderweg vanuit Venezuela naar Nagasaki – Japan.

De "Super Servant 3" brengt in opdracht van Wakachiku baggermateriaal van Suez – Egypte naar Tokio - Japan.

22 juni 1984 wordt de "Super Servant 3" in de haven van Genua - Italië gereed gemaakt om 2 containerkranen, via de Roll-on methode, aan dek te nemen met bestemming de haven van Limasol – Cyprus.

Op 25 juni 1984 werd de eerste kraan aan boord van de "Super Servant 3" gerold.

29 juni 1984 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Genua – Italië naar Limasol – Cyprus.

Na aflevering van 2 containerkranen in de haven van Limasol – Cyprus zette de "Super Servant 3" op 2 augustus 1984 koers naar de haven van New Orleans –Verenigde Staten.

Ook in 1984 vervoerde de "Super Servant 3" het Jack-up booreiland "Sedco 252" vanuit Port Harcourt - Nigeria naar de haven van Sebutal - Portugal.

1985

12 februari 1985 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit de haven van Pasacagoula – Verenigde Staten naar Douala – Kameroen.

In de haven van Darien - China wordt de "Super Servant 3" beladen met het Jack-up booreiland "JFP IX" met bestemming de Golf van Mexico.

Dit werd de langste reis ooit gemaakt in de Wijsmuller geschiedenis totaal 15.519 mijl.

En om het geheel compleet te maken werd er tussen neus en lippen onderweg nog in Singapore het booreiland "SS 5" geladen met bestemming de haven van Tampa – Verenigde Staten.

Tijdens de zomer van 1985 heeft de "Super Servant 3" enige tijd (op)gelegen in de haven van Orange - Texas.

De "Super Servant 3" wordt in het najaar van 1985 beladen met de kraanponton "Tor Mog" in de haven van Douala - Kameroen, met Singapore als bestemming.

De "Tor Mog" paste maar net op de "Super Servant 3" het ladingdek heeft een lengte van 102 meter de "Tor Mog" is 101,5 meter lang en woog 6.123 ton.

21 november 1985 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Rotterdam naar Malta.

De "Super Servant 3" vervoerd vanuit de haven van Rotterdam poten voor het booreiland "Chapperal" naar de haven van Cartagena - Spanje, waar de poten van de "Chapperal" door de "Super Servant" worden over gezet in het ruim van de"Mighty Servant 2", die daar was aangekomen met het booreiland "Chapperal" aan boord, vanuit de haven van Ras al Khaimah - Verenigde Arabische Emiraten.

December 1985 wordt het droogdok "Bacino Galleggiante" aan boord van de "Super Servant 3" geplaatst in de haven van Viareggio – Italië.

Het dok met de afmetingen van 97,5 bij 20,5 meter is beladen met 90 20 foot containers. En een 24 tons werkboot werd tussen de casings van de "Super Servant 3" geplaatst.

Na een reis van 5.664 mijl (30 dagen) werd de lading gelost in de haven van Caldera - Costa Rica.

1986

De "Super Servant 3" maakte in 1986 nog een reis vanuit Port Harcourt – Nigeria met de "Sedco 252" met bestemming Setubal – Portugal. Helaas geen datum bekend.
 
Op 17 maart 1986 lag de "Super Servant 3" op de rede van Suez – Egypte en werd een deel van de bemanning afgelost.
De "Super Servant 3" was beladen met baggermateriaal van Penta Ocean met bestemming Japan.

Nadat de "Super Servant 3" in de haven van Hiroshima – Japan het baggermateriaal van Penta Ocean had afgeleverd werd de"Super Servant 3" naar de haven van  Onomichi – Japan gedirigeerd om wat aanpassingen en reparaties te laten uitvoeren.

De volgende lading die geboekt was bleek een kleine energiecentrale van 20 Megawatt te zijn die gemonteerd was op een ponton, dit was een stukje ontwikkelingshulp van Japan aan Bangladesh.

De "Super Servant 3" leverde de energiecentrale af in de haven van Chittagong – Bangladesh.

Vanuit  Chittagong – Bangladesh vertrok de "Super Servant 3" naar de haven van Colombo - Sri Lanka.

Begin Juli 1986 lag de "Super Servant 3" enige tijd voor anker op de rede van Colombo - Sri Lanka.

Daar lag ook een tot baggervaartuigje omgebouwde kustvaarder. Die moest door de "Super Servant 3" worden terug gebracht naar Japan.
12 juli 1986 vertrok de "Super Servant 3" vanaf Colombo met bestemming Moij – Japan.

Aan boord van dit baggerbootje hadden de bemanning van de "Super Servant 3"  gezien dat er in de kombuis van het vaartuigje een stuk vlees lag van ongeveer 5 kilo.
Op de oversteek naar Japan kregen we na circa een week varen binnen de kortste keren last van dikke vette vleesvliegen en niet zo weinig ook. Tienduizenden, misschien wel honderdduizenden. Ze zaten overal, op gespannen lijnen en lijntjes, kropen in lege bierflesjes die binnen de kortste keren vol met vliegen zaten. En dan opeens, out of the blue, cirkelen er 3 zwaluwen rond de "Super Servant 3".

Let op,  de "Super Servant 3"  bevond zich zeker zo’n 700 à 800 mijl uit de kust. Die zwaluwen vraten zich helemaal kleurenblind aan de vliegen. Na een dag of drie of vier was er geen vlieg meer te bekennen en waren de zwaluwen pleite.

In de haven van Moji – Japan werd het baggervaartuig gelost.

Vanuit de haven van Moji – Japan zette de "Super Servant 3" koers naar de haven van Opko – Zuidkorea.

Op 6 augustus was de "Super Servant 3" in de haven van Okpo – Zuid korea en werd een deel van de bemanning afgelost.

15 oktober 1986 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Okpo - Korea, beladen met modules, via Singapore naar het Bouri olieveld Libië.

November 1986 arriveerde de "Super Servant 3", beladen met Modules, in het Bouri olieveld Libië.

De "Super Servant 3" werd woensdag 3 december 1986 ontdaan van 1 module en moest toen weer wachten op het lossen van de andere modules.

Half december 1986 werden de andere modules gelost in de haven van Valletta – Malta.

Na het lossen van een aantal modules in de haven van Valletta – Malta zette de "Super Servant 3" koers naar Piraeus – Griekenland waar ze werd opgelegd.

1987

In de haven van Piraeus – Griekenland werd de "Super Servant 3", in de eerste helft van januari 1986, klaar gemaakt voor vertrek naar Calway – Ierland.

28 januari 1986 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Calway – Ierland om daar de "Cornelis Vrolijk SCH. 71" aan boord te nemen.

6 februari 1987 arriveerde de "Super Servant 3" vanuit Calway – Ierland met de "Cornelis Vrolijk SCH. 71" die was geborgen door Wijsmuller Salvage in Ierland waar ze was gestrand.

De"Super Servant 3" werd vervolgens opgenomen in het dok van de ADM voor survey en diverse onderhouds klussen.

5 maart 1987 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Amsterdam naar Damietta - Egypte.

In de haven van Damietta - Egypte wordt de "Super Servant 3" op 24 maart 1987 beladen met de baggermateriaal van Penta Ocean (een natte aannemer uit Japan), waaronder de cutterzuiger "Suez 7", met bestemming Japan.

20 april 1987 wordt Singapore aangedaan voor bunkers en op 11 mei 1967 word de "Super Servant 3" gelost in de haven van Tokio – Japan.

Nadat de "Super Servant 3" is gelost wordt ze voor een maand opgelegd in de haven van Hirao – Japan.

Half juni 1987 zet de "Super Servant 3" vanuit Hirao – Japan koers naar de haven van Okpo – Korea waar de "Super Servant 3" op 5 juli 1987 arriveert.

In de haven van Okpo – Korea worden in 10 dagen tijd 2 modules geladen met bestemming het Bouri Field bij Libië in opdracht van de oliemaatschappij Agip.

Na aankomst moet de "Super Servant 3" enkele weken wachten voordat ze gelost wordt.

Vanuit het Bouri field – Libië zet de "Super Servant 3" koers naar de haven van Augusta – Sicilië – Italië om te bunkeren.

Hierna zet de "Super Servant 3" koers naar de haven van Ancona – Italië waar een ploeg van Staalwerk uit IJmuiden aan boord komt om het dek gereed te maken voor het transport van het Jack-up booreiland "Perro Negro" hiervoor werd er een opening gemaakt in het dek van de "Super Servant 3" van 2 meter diep en van 6 meter doorsnede, dit om dat de onderkant van de "Perro Negro" was uit gerust met een "Spud can".

Als het dek van de "Super Servant 3" gereed is wordt koers gezet naar de haven van Ravenna – Italië, waar het booreiland "Perro Negro" aan boord wordt gebracht.

De "Perro Negro" moest vanuit Italië naar Luanda - Angola worden vervoerd.

Oktober 1987 wordt de "Perro Negro" afgeleverd in de haven van Luanda – Angola.

Na het lossen in de haven van Luanda – Angola werden in de haven van Port Gentil – Gabon 3 tonijnenvissers geladen met bestemming La Rochelle – Frankrijk

Na aflevering van de tonijnenvissers in de haven van La Rochelle – Frankrijk vertrok de "Super Servant 3" naar Zaandam waar ze arriveerde op 8 november 1987.

1 maart is de "Super Servant 3" in de haven van Amsterdam, vermoedelijk wordt ze bij een werf weer klaargemaakt na vanaf november 1987 opgelegd te zijn.

31 maart 1988 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Amsterdam naar Hongkong.

22 september 1988 pikt de "Super Servant 3" in de Zuid Chinese Zee 43 Vietnamese boot vluchtelingen op.

De "Super Servant 3" was onderweg naar Singapore voor het laden van een booreiland.

24 september 1988 arriveerde de "Super Servant 3" op de rede van Singapore.

14 oktober 1988 is de "Super Servant 3" op de rede van Doha – Qatar.

17 oktober 1988 is de "Super Servant 3" op de rede van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

21 oktober 1988 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten naar Singapore.

3 november 1988 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van Singapore.

1989

Op 17 januari 1989 is de "Super Servant 3" in de haven van Bombay – India waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

In de haven van Bombay – India worden pontons geladen met bestemming Singapore.

De "Super Servant 3" wordt gecontracteerd voor het vervoer van 8 complete containerkranen vanuit Singapore naar Bombay – India.

Deze opdracht zal in 2 reizen worden uitgevoerd.

Februari 1989 ligt de "Super Servant 3" voor de kant in Singapore om 6 havenkranen te laden. Twee R.M.Q.C. Kranen –Rail Mounted Quay Crane – en vier R.T.G.C. Kranen –Rubber Tyred Gentry Crane –.

Deze kranen waren eerder op een ponton onderweg vanuit vanuit Korea naar Bombay – India maar werden afgeleverd in Singapore voor reparaties.

8 maart 1989 arriveert de "Super Servant 3", beladen met met zes kranen voor de container haven Nhava Sheva, om even na middernacht bij het loodsstation van Bombay – India.

Op 13 maart 1989 werden de eerste twee kranen van het dek van de "Super Servant 3" gereden. Dit waren de twee R.M.Q.C. Kranen.

In de middag van 14 maart 1989 werden de vier overige kranen ook van boord van de "Super Servant 3" gereden.

Zodat het dek kan worden gereed gemaakt voor de volgende lading. Een zuiger en een sleepbootje, een paar ankerbakjes en een aantal roestige bakken.

17 maart 1989 werd de "Super Servant 3" in de haven van Bombay – India beladen met bagger materieel van Penta Ocean uit Japan.

In totaal zijn er 14 stukken aan boord gekomen, waarvan er 3 zelf konden varen. Hoewel het op het eerste gezicht een enorme schroothoop leek werd verteld dat de waarde niet gering is.

De "Super Servant 3" vertrok, met enige vertraging, op 19 maart 1989 rond 12.00 van haar ankerplaats nabij de container haven Nhava Sheva - Bombay – India met bestemming Singapore.

De vertraging was te wijten aan een wat vervelend ongeval die de chef kok overkwam. Hij verbrandde zich aan hete olie. Een arts constateerde brandwonden en verklaarde de kok voor enige tijd arbeidsongeschikt.

Door het onfortuinlijke ongeval dat de kok overkwam moest gezocht worden naar een vervanger voor de man. Uit de papieren bleek dat bootsman Hugo Hennevanger een doctoraat bezit in de nautisch culinaire wetenschappen en dat hij een schat van ervaring had op dit gebied.

Bovendien bleek hij, op verzoek, bereid om de zorg voor de kombuis op zich te nemen.

Onmiddellijk woei er een frisse wind door de kombuis en zelfs de pannen leken te lachen toen onder een luid gezang de snert op tafel kwam.

28 maart 1989 arriveerde de "Super Servant 3" op de rede van Singapore.

Een deel van het in de haven van Bombay geladen baggermaterieel blijft achter in Singapore. De rest aangevuld met bagger materieel uit Singapore zal in de haven van Nagoya – Japan worden afgeleverd.

30 maart 1989 werd in Singapore een deel van de bemanning afgelost.

Schip opgelegd in Kasado Shima

1 april 1989 is de "Super Servant 3" vanuit Singapore vertrokken naar Japan.

De "Super Servant 3" arriveerde 11 april 1989 in de haven van Nagoya – Japan, waar de "Super Servant 3" het baggermaterieel zal lossen.


Op 13 april 1989 gaat de "Super Servant 3" na gelost te zijn in de buiten haven van Nagoya – Japan voor anker.

24 april 1989 zet de "Super Servant 3" vanuit Nagoya – Japan koers naar Kudamatsu – Japan, waar de "Super Servant 3" enige tijd zal worden opgelegd.

1 mei 1989 vertrok het grootste deel van de bemanning naar huis.

Juni/Juli 1989 haalt de "Super Servant 3" het eind 1987 door de "Mighty Servant 2" vervoerde flotel de "John Brewer" vanaf het John Brewer Rif, een onderdeel van het grote Barrier Rif, naar Singapore.

Dit omdat het flotel op haar ligplaats in het John Brewer Rif een bezettingsgraad haalde van nog geen 20%.

4 juli 1989 is de "Super Servant 3" onderweg vanuit Porthedland – Australië naar Sonneville Australië

16 juli 1989 is de "Super Servant 3" vanuit Australië onderweg naar Singapore.

27 juli 1989 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Singapore.

Na een opknapbeurt brengt de "Super Servant 3" het flotel, dan onder de naam "Saigon Floting Hotel" naar Ho Chi Minh Stad – Vietnam.

De "Super Servant 3" vertrok op 27 augustus 1989 vanuit Saigon - Vietnam naar Singapore.

Waar de "Super Servant 3" eind augustus 1989 arriveerde.

De "Super Servant 3" bezocht tussen juli en december 1989 nog de haven van Seattle – Verenigde Staten.

Eind oktober 1989 lag de "Super Servant 3", in afwachting van werk, op de rede van Singapore.

November 1989 werd de "Super Servant 3" op de rede van Singapore uitgerust met een Satcom installatie.

1990

Begin Januari 1990 is de "Super Servant 3" onderweg naar Ulsan - Korea.

De "Super Servant 3" zal 3 mijnenvegers, de "USS Conquest MSO488", "USS Enchange MSO437" en "USS Esteem MSO438", in een reis vanaf Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten naar Seattle – Verenigde Staten brengen.

Gedurende deze reis van 11.000 mijl zal door personeel van de Amerikaanse marine onderhoud aan de mijnenvegers worden uitgevoerd.

Nadat de mijnenvegers aan boord zijn gekomen in Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten, gaat de "Super Servant 3" naar Bahrein voor bunkers.

12 maart 1990 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Bahrein naar Seattle – Verenigde Staten. De reis zal via Singapore worden gemaakt.

De "Super Servant 3" arriveerde op 26 maart 1990 op de rede van Singapore.

27 maart 1990 zet de "Super Servant 3" vanuit Singapore koers naar de Verenigde staten.

10 mei 1990 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Seattle – Verenigde Staten na een reis van 46 dagen.

Vanaf 10 mei 1990 tot juli 1990 lag de "Super Servant 3" in Seattle – Verenigde Staten in afwachting van werk.

7 juli 1990 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Seattle – Verenigde Staten naar de haven van Mobile – Verenigde Staten.

31 juli vervolgde de "Super Servant 3" vanuit Cristóbal – Panama, na passage van het Panamakanaal, haar reis naar Mobile – Verenigde Staten

12 augustus 1990 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Mobile – Verenigde Staten naar de haven van Norfolk – Verenigde Staten.

17 augustus 1990 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Norfolk – Verenigde Staten.

23 Augustus 1990 wordt de "Super Servant 3" in de marinehaven van Little Creek – Virginia – Verenigde Staten beladen met het "USS Avenger", "USS Impervious", "USS Leader" en de "USS Adroit" voor transport naar Manamah - Bahrein.

Impervious was lifted to the Persian gulf following Iraq's invasion of Kuwait. She was loaded aboard the Dutch heavy lift ship Super Servant 3 on 19 August 1990 at Norfolk along with USS Leader (MSO-490), USS Adroit (MSO-509) and USS Avenger (MCM-1). She was offloaded 5 October 1990 in the middle east. Impervious returned to Norfolk on 14 November 1991 with USS Leader (MSO-490) and USS Adroit (MSO-509) aboard Super Servant 4.

Op 1 oktober 1990 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van Bahrein en wordt begonnen met het afzinken en weer drijvende brengen van de "USS Avenger", "USS Impervios", "USS Leader" en de "USS Adroit".

Omstreeks 4 oktober 1990 zal de "Super Servant 3" bunkeren in de haven van Khor Fakkan - Verenigde Arabische Emiraten waarna, daar, de de mijnenjager zullen worden gelost.

Ergens in 1990 werd de "Super Servant 3" in de haven van Taranto – Italië beladen met delen van de kolommen bestemd voor de constructie van het Snorre Tension Leg Platform (TLP).

Ik hoop dat er over deze reis nog gegevens boven water komen wat betreft de datum.

De belading vond plaats door middel van de Roll-on methode. Voor het toepassen van de Roll-on methode was het noodzakelijk dat een van de casings (stuurboordzijde) tijdelijk werd verwijderd.

 Het lossen in Stavanger – Noorwegen geschiedde door lift-off met behulp van drijvende kranen.

1991

De "Super Servant 3" is op 11 januari 1991 in de haven van Rotterdam.

7 februari 1991 is de SS3 dwars van Gibraltar onderweg naar Ravenna – Italië.

6 juni 1991 is de "Super Servant 3" onderweg naar de haven van La Spezia – Italië.

1 augustus 1991 wordt de "Super Servant 3" verwacht in de haven van limassol – Cyprus.

Op 11 augustus 1991 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Limassol – Cyprus naar Augusta - Italië.

28 augustus 1991 vertrok de "Super Servant 3" vanuit de haven van Augusta - Italië naar Port Said - Egypte.

Half september 1991 bevind de "Super Servant 3", onderweg naar Port Kelang - Maleisië (Port Klang), zich op 400 mijl Noord West van Colombo - Sri Lanka.

30 september 1991 is de "Super Servant 3" te Singapore.

7 oktober 1991 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit Singapore naar Colombo – Sri Lanka.

15 oktober 1991 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit Colombo – Sri naar Singapore.

22 oktober 1991 arriveerde de "Super Servant 3" weer op de rede van Singapore.

De "Super Servant 3" is in de tweede helft van november 1991 op 400 mijl Zuid Zuid West van Colombo – Sri Lanka onderweg naar Mafia Island – Tanzania.

Op 1 december 1991 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van Mafia Island - Tanzania.

5 december 1991 vertrok de "Super Servant 3" vanaf Mafia Island - Tanzania naar Singapore.

1992

De "Super Servant 3" wordt in 1992 omgevlagd naar de Nederlandse Antillen met als thuishaven Willemstad - Nederlandse Antillen.

1 januari 1992 is de "Super Servant 3" in de haven van Danang – Vietnam.

6 januari 1992 vertrok de "Super Servant 3" vanuit Haiphong – Vietnam naar Kobe – Japan.

Op 12 januari 1991 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Kobe – Japan.

27 januari 1992 lag de "Super Servant 3" weer op de rede van Singapore.

10 februari 1992 is de "Super Servant 3" onderweg vanuit Singapore naar de haven van Yokohama - Japan, om het tentoonstelling's schip "Yotei Maru" op te halen.

17 februari 1992 arriveert de "Super Servant 3" in de haven van Yokohama – Japan.

26 februari 1992 vertrok de "Super Servant 3" beladen met het tentoonstellings schip "Yotei Maru" vanuit de haven van Yokohama – Japan, naar Genua – Italië.

De "Yotei Maru" is een oude veerboot die in 26 jaar tijd bijna 2 miljoen mensen heeft vervoerd. De "Yotei Maru" is ingericht als tentoonstelling schip die het Japanse maritieme heden en verleden en toekomst moet laten zien in Genua in het kader van de 500 jarige ontdekking van Amerika door Columbus.

De "Super Servant 3" arriveert op 7 maart op de rede van Singapore en zet op 8 maart vanuit Singapore, na het aan boord nemen van onderdelen en stores, de reis naar Genua – Italië voort.

26 maart 1992 passeert de "Super Servant 3" het Suezkanaal.

Op 2 april 1992 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Genua Italië.

Na het afleveren van de "Yotei Maru" in de haven van Genua - Italië, vertrok de "Super Servant 3" op 7 april 1992 naar Venetië - Italië.

13 april 1992 arriveert de "Super Servant 3" in Porto Marghera – Venetië – Italië.
 
De "Super Servant 3" wordt in Porto Marghera – Venetië – Italië beladen met 10 transtainers.

Vanuit Porto Marghera – Venetië – Italië vertrok de "Super Servant 3" op 18 april 1992 naar Hongkong.

In Middellandse Zee begeeft stuurautomaat het.

24 april 1992 passeert de "Super Servant 3" het Suez kanaal – Egypte, onderweg naar Hongkong.
 
In Djibouti zijn alle printplaten opgestuurd en vervangen echter zonder resultaat en moet er tot Hong Kong op de hand gestuurd worden.

Omstreeks 21 mei 1992 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van Hongkong.

16 juni 1992 bevindt de "Super Servant 3" zich op 270 mijl ten West Zuid Westen van Minicoy eiland – India onderweg naar Suez - Egypte.

In 1992 wordt de "Super Servant 3" ingezet bij het transport van het Japanse tentoonstellings schip "Yotei Maru". De "Yotei Maru" werd door de Super Servant 3 vanuit Japan naar Genua vervoerd. Na afloop van de tentoonstelling is de "Yotei Maru" wederom door de "Super Servant 3" aan dek genomen voor het transport terug naar Japan.

Oktober 1992 is de "Super Servant 3" onderweg naar Osaka – Japan, waarschijnlijk weer beladen met het Japanse tentoonstellings- schip "Yotei Maru".

14 december is de "Super Servant 3" onderweg naar Singapore.

21 december 1992 is de "Super Servant 3" te Singapore.

1993

5 januari 1993 is de "Super Servant 3", vanuit Singapore onderweg naar Abu Dhabi – Verenigde Arabische Emiraten.

13 januari 1993 arriveert de "Super Servant 3" in Dubai Verenigde Arabische Emiraten.

2 februari 1993 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

5 april 1993 arriveert de "Super Servant 3" vanaf de Noordzee in de haven van Rotterdam.

De "Super Servant 3" bracht voor Amoco twee Modules en Jackets vanuit Rotterdam naar de Noordzee waar ze werden geïnstalleerd.

30 april 1993 is de "Super Servant 3" in Rotterdam.

24 mei 1993 is de "Super Servant 3" onderweg naar Singapore

22 juli 1993 bevind de "Super Servant 3" zich Noord Oost van Hongkong onderweg naar Singapore.

13 augustus 1993 wordt de "Super Servant 3" verwacht in Dammam – Saudi Arabië.

20 augustus 1993 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten. In afwachting van werk.


20 september 1993 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit Fujaira – Verenigde Arabische Emiraten naar Singapore.

10 oktober 1993 vertrekt de "Super Servant 3" vanuit Singapore naar Batangas – Filipijnen.

22 november 1993 zet de "Super Servant 3" vanuit Batangas – Filipijnen koers naar Korea.

4 schepen de "Super Servant 3", "Super Servant 4", "Super Servant 5" en de "Mighty Servant 3" zullen vanuit Korea materiaal gaan vervoeren naar het Bombay Highfield – India.

Eind november wordt de "Super Servant 3", komende vanuit Batangas – Filipijnen, verwacht in het het Bombay Highfield – India.

Op 5 december 1993 bevond de "Super Servant 3" zich in het Bombay High Oilfield.

15 december 1993 is de "Super Servant 3" ten Zuid Oosten van Muscat – Oman onderweg naar de haven van Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten.

Vrijdag 17 december 1993 vond de definitieve scheiding plaats tussen de Wijsmuller groep en Wijsmuller Transport. Wijsmuller zal nog wel enige tijd de diverse "Servants" blijven bemannen maar de schepen gaan per 17 december 1993 samen met de vloot van Dock Express verder in de joint venture Dockwise.

17 december 1993 wordt de "Super Servant 3" verwacht te Fujairah – Verenigde Arabische Emiraten.

19 december 1993 is de "Super Servant 3" bij de haven van Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten.

1994

1994 – "Super Servant 3" reder/eigenaar Dockwise heavy Lift.

13 januari 1994 bevindt de "Super Servant 3" zich in de haven van Jeddah - Saudi Arabië.

30 januari 1994 bevindt de "Super Servant 3" zich in de haven van Livorno – Italië.

De "Super Servant 3" is begin maart 1994 onderweg naar Guadelope.

11 april 1994 is de "Super Servant 3" onderweg naar Rotterdam.

Op 26 april 1994 bevind de "Super Servant 3" zich 20 mijl ten westen van Lissabon – Portugal onderweg naar Port Said - Egypte.

30 september 1994 bevindt de "Super Servant 3" zich in de haven van Paranaguá – Paraná - Brazilië.

De "Super Servant 3" bevind zich op 17 oktober 1994 op 170 mijl West Zuid West van Ascention Island - Sint-Helena onderweg naar Angola.

19 december 1994 is de "Super Servant 3" in de haven van Gothenburg – Zweden.

21 december 1994 is de "Super Servant 3" onderweg vanuit de haven van Gothenburg – Zweden naar Antwerpen – België.

1995

Per 1 januari 1995 maken ook de opvarenden van de zwaar transport schepen geen deel meer uit van Wijsmuller en gaan alle opvarenden over naar Dockwise.

Verder geen gegevens bekend.

1996

De "Super Servant 3" is op 5 februari 1996 in de haven van Antwerpen – België.

Eind oktober begin november vervoert de "Super Servant 3" het Jack-Up booreiland "Maersk Victory" vanaf de North West Shelf van Australië naar Zuid Australië.

Kort na aflevering van de "Maersk Victory", tijdens het plaatsen boven de boorput' zakte de "Maersk Victory" door haar poten en werd zwaar beschadigt.

23 november is de "Super Servant 3" op de rede van Suez – Egypte.

1997

Geen gegevens bekend.

1998

4 augustus 1998 is de "Super Servant 3" in de Wilhelminahaven Schiedam.
De "Super Servant 3" is beladen met een groot jacht.

1999

In 1999 wordt de "Super Servant 3" omgebouwd tot jacht-carrier. Er worden aan stuurboord en bakboord dokwanden geplaatst en ook in het midden komt een dokwand/kippenloop.

12 maart 1999 is de "Super Servant 3" te Ulsan – Korea.

Op 8 mei 1999 arriveerde de "Super Servant 3" in de haven van Vlissingen.

De "Super Servant 3" was onderweg vanuit India, beladen met twee duikboten van de Indiaanse marine, naar St. Petersburg – Rusland. De duikboten gaan naar Rusland voor groot onderhoud.

9 mei 1999 vervolgd de "Super Servant 3", na gebunkerd te hebben, haar reis naar St. Petersburg – Rusland.

20 mei 1999 arriveert de "Super Servant 3" op de Nieuwe Waterweg.

1 Juni 1999 arriveert de "Super Servant 3" met een lading jachten in de haven van Toulon – Frankrijk.

2000

2000 – 1994 – "Super Servant 3" reder/eigenaar Dockwise yacht transport.

23 januari 2000 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Cristóbal – Panama.

2001

Geen gegevens bekend.

2002

Geen gegevens bekend.

2003

Geen gegevens bekend.

2004

Geen gegevens bekend.

2005

Geen gegevens bekend.

2006

februari 2006 is de "Super Servant 3" in de haven van Freeport – Bahama's.

2007

22 juli 2007 is de "Super Servant 3" in Paros - Harbour Griekenland.

11 augustus 2007 wordt de "Super Servant 3" in de haven van Newport – Verenigde Staten beladen met jachten.

2008

Geen gegevens bekend.

2009

22 maart 2009 arriveert de "Super Servant 3" in de haven van Toulon – Frankrijk met 19 jachten aan boord.

13 augustus 2009 is de "Super Servant 3" in de haven van Aukland - New Zeeland beladen met jachten.

2010

12 februari 2010 is de "Super Servant 3" in de haven van Auckland - New Zeeland beladen met jachten.

2011

De "Super Servant 3" ligt op 9 januari 2011 in de haven van Papeete – Frans-Polynesië beladen met de High speed ferry "Aremity Ferry".

Of de "Super Servant 3" de "Aremity Ferry" daar afleverde of juist had geladen voor transport?

29 januari 2011 is de "Super Servant 3" in de haven van Sydney - Australië.

Op 27 september 2011 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Cristóbal – Panama.

2012

Op 12 juni 2012 ligt de "Super Servant 3" op de rede van Rio de Janeiro – Brazilië beladen met een Backhoe, een ponton met daarop een grote dieplepelgraafmachine.

In de haven van Gladstone – Australië levert de "Super Servant 3" op 27 juli 2012 een Backhoe, een ponton met daarop een grote dieplepelgraafmachine, af.

2013

24 februari 2013 worden in Bahrein, liggende bij de Kahaifa Bin Salaman Pier, de
Amerikaanse mijnenjagers "Pioneer MCM 9" en "Warrior MCM 10" aan boord van de "Super Servant 3" gebracht voor transport naar Amerika.

De "Super Servant 3" ligt op 18 maart 2013 op de rede van Singapore, beladen met 2 Amerikaanse mijnenjager de "Pioneer MCM 9" en "Warrior MCM 10", met bestemming San Diego – Verenigde Staten.

5 mei 2013 arriveert de "Super Servant 3" op de rede van San Diego – Verenigde Staten.

Op 10 mei 2013 levert de "Super Servant 3" de Amerikaanse mijnenjagers "Pioneer MCM 9" en "Warrior MCM 10" af in de haven van San Diego – Verenigde Staten.