Location: Home > ZwareLading > SuperServant 5 > Geschiedenis

Geschiedenis

<spanstyle="color: #ff0000; font-family: Tahoma;">Hierbij de geschiedenis van de "Super Servant 5" een geschiedenis die beslist niet compleet is maar met uw hulp kan alles wel compleet worden.

Heeft u aanvullende gegevens ? Mail ze even dan wordt de geschiedenis weer verder aangevuld.

De "Super Servant 5" werd gebouwd in opdracht van Rederij Lauritzen uit Denemarken en op 25 december 1981 te water gelaten als "Dan Lifter".

Op 25 maart 1982 werd de "Dan Lifter" door Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Nagasaki opgeleverd aan Frigg Shipping Ltd. Nassau – Bahamas en kwam de "Dan Lifter" in beheer bij J. Lauritzen A/S Kopenhagen – Denemarken.

16 mei 1983 vertrok de "Dan Lifter" vanuit de haven van Port Stanley – Falkland eilanden naar Teeside – Engeland, beladen met het Britse marineschip "Sir Tristram".

Op 16 mei 1983 leverde de  het Britse marineschip "Sir Tristram" af in de haven van Southampton – Engeland.

Januari 1985  arriveerde de "Dan Lifter" in de haven van Southampton – Engeland en werd daar beladen met 2 high speed ferry's met bestemming Hongkong.

Begin februari 1985 tekende Wijsmuller een contract met J. Lauritzen A/S uit Kopenhagen – Denemarken voor de overname van twee zwaar-transport schepen de "Dan Lifter" en de "Dan Mover" die eind maart 1985 werden toegevoegd aan de vloot.

De "Dan Lifter" werd aangekocht door Wijsmuller Super Servant 5 B.V. IJmuiden en kwam in beheer bij  Wijsmuller B.V. IJmuiden.

19 april 1985 wordt de "Dan Lifter" toegevoegd aan de vloot en gedoopt "Super Servant 5".

29 april 1985 werd de "Super Servant 5" te Hong Kong voorzien van het brandmerk 8801 Z AMST 1985.

7 mei 1985 werd voor de "Super Servant 5" een meetbrief met nummer 21940 afgegeven.

De eerste reis die de "Super Servant 5" maakte was het transport van een drijvende krachtcentrale de "M.H.I." vanuit de haven van Hiroshima - Japan naar Kingston – Jamaica.

Op 15 mei 1985 vertrok de "Super Servant 5" vanuit Hiroshima – Japan met haar lading naar Kingston – Jamaica.

De "Super Servant 5" vervoerde daarna nog het booreiland "C.E. Thornton" naar Nigeria en het booreiland "Mr. Sage" naar de Amerikaanse Golf.

Op 26 juni 1985 werd de Super Servant 5" opgelegd in de haven van Orange – Verenigde Staten.

In 1988 kwam het beheer van de "Super Servant 5" terecht bij Wijsmuller Ship Management B.V.

De "Super Servant 5" werd augustus 1990 weer in de vaart gebracht nadat ze sinds 1985 was opgelegd in Orange – Texas – Verenigde Staten

De tweede helft van augustus 1990 vertrok de "Super Servant 5" vanuit Orange –  Texas - Verenigde Staten naar Italië.

In de haven van Taranto - Italië werd de "Super Servant 5" september 1990 beladen met een bak, waarop delen van de kolommen bestemd voor de constructie van het Snorre Tension Leg Platform (TLP), met bestemming de haven van Stavanger - Noorwegen.
 
December 1990 arriveerde de "Super Servant 5" voor de eerste keer in haar thuishaven IJmuiden.

De "Super Servant 5" vertrok op 5 december 1990 vanuit IJmuiden naar Port Arthur – Verenigde Staten.

1991

Eind januari 1991 is de "Super Servant 5" onderweg vanuit de golf van Mexico naar Nigeria.

3 juli 1991 wordt de "Super Servant 5" verwacht in de haven van Pascagoula – Verenigde Staten.

7 juli 1991 vertrok de "Super Servant 5" vanuit de haven van Pascagoula – Verenigde Staten naar Maracaibo – Venezuela.

14 juli 1991 arriveerde de "Super Servant 5" te Maracaibo – Venezuela.

15 augustus 1991 lag de "Super Servant 5" in de haven van Oranjestad – Aruba.

Vanuit Oranjestad – Aruba zette de "Super Servant 5" koers naar Italië.

Begin september 1991 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van 
Monfalcone Gorizia – Italië.

Eind september 1991 is de "Super Servant 5" onderweg vanuit de haven van Monfalcone Gorizia – Italië onderweg naar Isle of Grain – Engeland.

6 oktober 1991 is de "Super Servant 5" in de haven van Brest – Frankrijk.

Op 21 oktober 1991 is de "Super Servant 5" te Isle of Grain – Engeland.

1992

De "Super Servant 5" vertrok op 29 januari 1992 vanuit de haven van Venetië – Italië naar Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten.

7 februari 1992 vervolgt de "Super Servant 5" vanuit Suez – Egypte, na passage van het Suezkanaal haar reis naar  naar Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten.

Eind maart 1992 arriveert de "Super Servant 5" in de haven van Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten.

Vanuit de haven van Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten vertrok de "Super Servant 5" op 8 april 1992 beladen met materiaal bestemd voor Japan en Singapore.

Op 22 april 1992 arriveerde de "Super Servant 5" vanuit de haven van Honolulu – Hawaï - Verenigde Staten in Japan.

Eind april 1992 was de "Super Servant 5" vanuit Japan onderweg naar de haven van Singapore.

5 mei 1992 arriveerde de "Super Servant 5" op de rede van Singapore.

De "Super Servant 5" vertrok begin juni 1992 vanaf de rede van Singapore naar de haven van Corpus Christi - Verenigde Staten, de reis zal worden gemaakt via het Suezkanaal - Egypte.

De "Super Servant 5" arriveerde op 29 juni 1992 op de rede van Suez - Egypte.

1 juli 1992 is de "Super Servant 5" het Suezkanaal gepasseerd en en vervolgd haar reis naar de haven van Corpus Christi - Verenigde Staten.

Op 27 juli is de "Super Servant 5" in de haven van Toulon – Frankrijk.

De "Super Servant 5" is begin augustus 1992 onderweg naar Maracaibo – Venezuela  en bevind zich ten Noorden van de Cayman eilanden.

De "Super Servant 5" ligt 9 augustus 1992 op de rede van Maracaibo - Venezuela

10 augustus 1992 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit Maracaibo – Venezuela naar Corpus Christi - Verenigde Staten.

Op 25 augustus 1992 is de "Super Servant 5" alweer, vanuit de haven van Corpus Christi - Verenigde Staten, onderweg naar Maracaibo - Venezuela.

31 augustus 1992 arriveerde de "Super Servant 5" in Maracaibo – Venezuela.

2 september 1992 vertrok de "Super Servant 5" vanuit Maracaibo – Venezuela naar Boston – Verenigde Staten.

14 september 1992 was de "Super Servant 5" in de haven van  Boston – Verenigde Staten waar een deel van de bemanning werd afgelost.

In de haven van Boston – Verenigde Staten werd de  "Super Servant 5" beladen met materiaal van Interbeton met bestemming Rotterdam.

30 september 1992 arriveerde de "Super Servant 5" vanuit de haven van Boston – Verenigde Staten in de haven van Rotterdam.

De "Super Servant 5" heeft schade aan de bakboord hoofdmotor en deze wordt begin oktober 1992 in Rotterdam bij Niehuis & v.d. Berg van boord gehaald voor reparatie.

De "Super Servant 5" gaat met slechts 1 hoofdmotor naar Antwerpen – België waar 3 modules aan boord worden gebracht met bestemming Al Jubail - Saudi Arabië.

Na dat de "Super Servant 5" was beladen in Antwerpen – België, keerde ze weer terug naar de werf van Niehuis & v.d. Berg in Rotterdam, waar de inmiddels herstelde bakboord motor weer werd terug geplaatst aan boord.

Na vertrek uit Rotterdam op 3 november 1992 deden zich weer problemen voor met de bakboord motor en na een black-out keerde de "Super Servant 5" weer terug naar Rotterdam.

De volgende dag vertrok de "Super Servant 5" weer vanuit Rotterdam en kreeg na korte tijd weer een black-out hierop werd Vlissingen aangelopen voor reparaties.

8 november lag de "Super Servant 5" in de haven van Vlissingen, in Vlissingen kreeg de "Super Servant 5" zwaar weer te verduren waardoor alle trossen braken.

Te hulp geroepen sleepboten kwamen met L.O.F. op de brug om te tekenen.

Om de eigenaren van de lading en de verzekeraar gerust te stellen werd de sleepboot "Banckert" gecharterd om de "Super Servant 5" te escorteren tot einde Golf van Biskaje.

de "Banckert" werd op 20 november 1992 na het bereiken van Kaap Finisterre – Spanje bedankt.

29 november 1992 gaat de "Super Servant 5" voor anker op de rede van Port Said – Egypte in afwachting van bunkers. Die echter niet komen.

Pas na passage van het Suezkanaal krijgt de "Super Servant 5" op 30 november 1992 bunkers aan boord.

Op 14 december 1992 arriveerde de "Super Servant 5" op de rede van Jubail – Saudi Arabië.

15 december werd de lading van de "Super Servant 5" met behulp van wagens van Mammoet van boord gereden.

Vanuit de haven van Jubail – Saudi Arabië zette de "Super Servant 5" koers naar de haven van Mina Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 19 december is de "Super Servant 5" in de haven van Mina Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten en wordt een deel van de bemanning afgelost.

24 december 1992 ligt de "Super Servant 5" langs de McDermott pier in Mina Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten om beladen te worden.

1993

1993 wordt Super Servant 5 N.V. Willemstad – Nederlandse Antillen in geschreven als eigenaar van de "Super Servant 5". Het beheer blijft bij Wijsmuller Transport B.V.

6 januari 1993 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit de haven van Mina Jebel Ali - Verenigde Arabische Emiraten naar Nigeria.

Op 21 januari 1993 is de "Super Servant 5" in de haven van Durban – Zuid Afrika.

18 februari 1993 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van Port Harcourt – Nigeria.

Vanuit Port Harcourt – Nigeria vertrekt de "Super Servant 5" naar de haven Singapore.

3 maart 1993 is de "Super Servant 5" in de haven van Durban – Zuid Afrika.

Op 22 maart 1993 arriveerde de "Super Servant 5" op de rede van Singapore.

23 maart 1993 vertrok de "Super Servant 5" vanuit Singapore naar de haven van Okpo – Zuid Korea.

8 april 1993 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van Okpo – Zuid Korea.

Op 13 april vertrok de "Super Servant 5" weer vanuit de haven van Okpo – Zuid Korea naar Singapore.

De "Super Servant 5" arriveerde op 26 april 1993 op de rede van Singapore voor bunkers en aflossing van een deel van de bemanning.

Vanuit Singapore zette de "Super Servant 5" koers naar de haven van Bombay – India.

23 mei 1993 zette de "Super Servant 5" vanuit de haven van Bombay – India koers naar Bahrein.

27 mei 1993 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van Bahrein.

Vanuit Bahrein vertrok de "Super Servant 5" naar de haven van Fujairah – Verenigde Arabische Emiraten, waar de ?"Super Servant 5" op 4 juni 1993 arriveerde.

1 juli 1993 ligt de "Super Servant 5" ten anker op de rede van Damman – Saudi Arabië.

21 juli 1993 ligt de "Super Servant 5" ten anker op de rede bij Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Eind juli 1993 is de "Super Servant 5" onderweg naar Colombo – Sri Lanka.

1 augustus 1993 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit Colombo – Sri Lanka naar Singapore.

5 augustus 1993 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit Singapore naar de haven van Dampier – Australië.

17 augustus 1993 arriveert de "Super Servant 5" in de haven van Dampier – Australië.

Op 27 augustus ligt de "Super Servant 5" op de rede van Singapore.

29 september 1993 zet de "Super Servant 5" vanuit Singapore koers naar de haven van Ulsan – Zuid Korea.

17 oktober 1993 is de "Super Servant 5" onderweg vanuit Ulsan – Zuid Korea naar Singapore.

26 oktober 1993 is de "Super Servant 5" onderweg vanuit Singapore naar de haven van Bombay – India.

De "Super Servant 5" is op 5 november 1993 in de haven van Bombay – India.

8 november is de "Super Servant 5" vanuit de haven van Bombay – India in het Bombay Highfield.

Na te zijn gelost in het Bombay Highfield is de "Super Servant 5" eind november 1993 weer onderweg naar Ulsan – Zuid Korea.

17 december 1993 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van Ulsan – Zuid Korea.

Vrijdag 17 december 1993 vond de definitieve scheiding plaats tussen de Wijsmuller groep en Wijsmuller Transport. Wijsmuller zal nog wel enige tijd de diverse "Servants" blijven bemannen maar de schepen gaan per 17 december samen met de vloot van Dock Express verder in de joint venture Dockwise.

30 december 1993 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit de haven van Ulsan – Zuid Korea naar Singapore.

1994

1994 de "Super Servant 5" komt in beheer bij DOCKWISE N.V.

17 april 1994 vertrok de "Super Servant 5" vanuit Navtas ? naar Singapore.

De "Super Servant 5" bevind zich op 4 mei 1994 op 140 mijl Zuid Oost van Hongkong en is onderweg naar Ulsan – Zuid Korea.

9 mei 1994 arriveerde de "Super Servant 5" in de haven van Ulsan – Zuid Korea.

De "Super Servant 5" ligt op 4 juli 1994 op de rede van Singapore.

De "Super Servant 5" ligt op 26 september 1994 op de rede van Singapore.

De "Super Servant 5" is op 17 oktober 1994 ten Oosten van Belawan - Indonesië onderweg naar Singapore.

De "Super Servant 5" is op 21 november 1994 onderweg naar de haven van Kaohsiung – Taiwan.

De "Super Servant 5" is op 23 november 1994 onderweg naar de haven van Colombo – Sri Lanka.

De "Super Servant 5" is op 19 december 1994 onderweg naar de haven van Kure – Japan.

Op 30 december 1994 is de "Super Servant 5" onderweg naar de haven van Colombo - Sri Lanka en bevind zich ten Westen van Sabang - Indonesië.

Eind 1994 worden de "Super Servant 5" en "Super Servant 6" verkocht en begin 1995 opgeleverd aan hun nieuwe eigenaar.

1995 komt de "Super Servant 5" in beheer bij Hyundai International Inc. - Seoul – Zuid Korea.

20 maart 1995 vertrekt de "Super Servant 5" vanuit de haven van Mongla - Bangladesh naar Singapore.

26 maart 1995 arriveerde de "Super Servant 5" in Singapore voor reparaties.

6 april 1995 werd de "Super Servant 5" verkocht aan Gulf South Shipping Pte. Ltd. New Orleans La. – Verenigde Staten, thuishaven en vlag: Singapore en komt in beheer bij LMS Shipmanagement - New Orleans - La. – Verenigde Staten en Marco Shipping Co. (Pte.) Ltd. Singapore.

De naam van de "Super Servant 5 " wordt "Bali Sea", door de nieuwe eigenaar wordt de "Bali Sea" verlengd tot een lengte van 175,4/164,5 meter en uitgerust met 26 special gebouwde barges.

De "Banda Sea" wordt vanaf december 1995 ingezet, op grond van een lange termijn contract, voor het vervoer van materiaal bestemd voor een grote operatie op gebied van de mijnbouw in Irian Jaya - Indonesië, vanuit verschillende havens in het Zuid Pacifische gebied.

In 1996 komt de "Bali Sea" in beheer bij LMS Shipmanagement New Orleans La. – Verenigde Staten en International Shipholding Corp. New Orleans La. – Verenigde Staten.

In 1997 komt de "Bali Sea" in beheer bij LMS Shipmanagement New Orleans La. – Verenigde Staten en International Shipping Corp. New Orleans La. Verenigde Staten.
                                                          
In maart 2000 worden de "Banda Sea" en de "Bali Sea" aangekocht door C. G. Railway INC. die de "Banda Zee" en de "Bali Sea" laat verbouwen tot RO-RO schepen, om een alternatieve vervoerswijze tussen de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Mexico op te zetten.

De "Banda Sea" en de "Bali Sea" vervoeren treinwagons tussen divers havens.

2005 komt de "Bali Sea" in beheer bij LMS Shipmanagement New Orleans La. – Verenigde Staten en International Shipholding Corp. (ISC), New Orleans La. – Verenigde Staten.

2006 wordt de "Bali Sea" voorzien van een tweede dek zodat haar capaciteit werd vergroot tot 120 wagons.

16 april 2010 komt de "Bali Sea" in beheer bij LMS Shipmanagement New Orleans La. – Verenigde Staten en Wallem Shipmanagement Ltd. Hong Kong.